برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_146
*️⃣ ومِنْ كلام لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ وقد استشاره عمر بن الخطاب في الشخوص لقتال الفرس بنفسه.
از سخنان امام عليه السلام است كه پس از مشورت خواهى #عمر از آن حضرت كه شخصاً براى جنگ با ایرانیان حركت كند بيان فرموده است.
👈 این خطبه نورانی در 2 بخش می آید :
✳️ بخش دوم: مشاوره نظامی با امیرالمؤمنین
*️⃣ وَ مَكَانُ الْقَيِّمِ بِالْأَمْرِ مَكَانُ النِّظَامِ مِنَ الْخَرَزِ يَجْمَعُهُ وَ يَضُمُّهُ، فَإِنِ انْقَطَعَ النِّظَامُ تَفَرَّقَ الْخَرَزُ وَ ذَهَبَ ثُمَّ لَمْ يَجْتَمِعْ بِحَذَافِيرِهِ أَبَداً،
وَ الْعَرَبُ الْيَوْمَ وَ إِنْ كَانُوا قَلِيلًا فَهُمْ كَثِيرُونَ بِالْإِسْلَامِ عَزِيزُونَ بِالاجْتِمَاعِ، فَكُنْ قُطْباً وَ اسْتَدِرِ الرَّحَى بِالْعَرَبِ وَ أَصْلِهِمْ دُونَكَ نَارَ الْحَرْبِ، فَإِنَّكَ إِنْ شَخَصْتَ مِنْ هَذِهِ الْأَرْضِ انْتَقَضَتْ عَلَيْكَ الْعَرَبُ مِنْ أَطْرَافِهَا وَ أَقْطَارِهَا، حَتَّى يَكُونَ مَا تَدَعُ وَرَاءَكَ مِنَ الْعَوْرَاتِ أَهَمَّ إِلَيْكَ مِمَّا بَيْنَ يَدَيْكَ.
إِنَّ الْأَعَاجِمَ إِنْ يَنْظُرُوا إِلَيْكَ غَداً يَقُولُوا هَذَا أَصْلُ الْعَرَبِ فَإِذَا اقْتَطَعْتُمُوهُ اسْتَرَحْتُمْ، فَيَكُونُ ذَلِكَ أَشَدَّ لِكَلَبِهِمْ عَلَيْكَ وَ طَمَعِهِمْ فِيكَ. فَأَمَّا مَا ذَكَرْتَ مِنْ مَسِيرِ الْقَوْمِ إِلَى قِتَالِ الْمُسْلِمِينَ، فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ هُوَ أَكْرَهُ لِمَسِيرِهِمْ مِنْكَ وَ هُوَ أَقْدَرُ عَلَى تَغْيِيرِ مَا يَكْرَهُ؛ وَ أَمَّا مَا ذَكَرْتَ مِنْ عَدَدِهِمْ، فَإِنَّا لَمْ نَكُنْ نُقَاتِلُ فِيمَا مَضَى بِالْكَثْرَةِ وَ إِنَّمَا كُنَّا نُقَاتِلُ بِالنَّصْرِ وَ الْمَعُونَةِ.
✳️ جايگاه #رهبر چونان ريسمانى محكم است كه مهره ها را متّحد ساخته به هم پيوند مى دهد. اگر اين رشته از هم بگلسد، مهره ها پراكنده و هر كدام به سويى خواهند افتاد و سپس هرگز جمع آورى نخواهند شد.
عرب امروز گر چه از نظر تعداد اندك، امّا با نعمت اسلام فراوانند، و با اتّحاد و هماهنگى عزيز و قدرتمندند، چونان محور آسياب، جامعه را به گردش در آور، و با كمك مردم، جنگ را اداره كن، زيرا اگر تو از اين سرزمين بيرون شوى، مخالفان عرب از هر سو تو را رها كرده و پيمان مى شكنند، چنانكه حفظ مرزهاى داخل كه پشت سر مى گذارى مهم تر از آن باشد كه در پيش روى خواهى داشت.
*️⃣ 2. واقع بينى در مشاوره #نظامى:
همانا، عجم اگر تو را در نبرد بنگرند، گويند اين ريشه عرب است اگر آن را بريديد آسوده مى گرديد، و همين فكر سبب فشار و تهاجمات پياپى آنان مى شود و طمع ايشان در تو بيشتر گردد. اينكه گفتى آنان به راه افتاده اند تا با مسلمانان پيكار كنند، ناخشنودى خدا از تو بيشتر، و خدا در دگرگون ساختن آنچه كه دوست ندارند تواناتر است. امّا آنچه از فراوانى دشمن گفتى، ما در جنگ هاى گذشته با فراوانى سرباز نمى جنگيديم، بلكه با يارى و كمك خدا مبارزه مى كرديم.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 مرکز حکومت را رها مکن
* درسهاى مهمى در زمينه مديريت و فرماندهى و کشوردارى
*فزونى نفرات دليل بر پيروزى نيست
*ميان مسلمين و سپاه «ساسانيان» در #ایران دو نبرد مهم در زمان خلافت «عمر» به وقوع پيوست: نبرد قادسيه و نهاوند
- « قادسيه » از شهرهاى غربى ايران بود که ميان آن با «کوفه» فاصله چندانى نبود (بعضى فاصله آن را تا کوفه حدود 90 کيلومتر نوشته اند) واکنون جزء شهرهاى کشور عراق محسوب مى شود.
- « نهاوند » شهر معروفى است در غرب ايران که در حال حاضر جزء استان همدان بوده و فاصله زيادى با آن ندارد.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_17
#دعای_هفدهم_صحیفه_سجادیه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از #شیطان یاد میشد ، پس از شر او به خدا پناه می برد" (بند 1 تا 3)
https://eitaa.com/sahife2/54057
دعای #هفدهم صحیفه سجادیه
🙏 کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_17
#دعای_هفدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_هفدهم_1
#شيطان_شناسی 5
#اوصاف_شیاطین_در_قرآن (33 صفت ) 22
فتنهگرى شيطان
✳️ #شيطان در عرصه گاه حيات انسان جز #فتنه گرى برنامه اى ندارد، و هدفش از فتنه، بسته شدن راه بهشت به سوى انسان است.
ممكن است انسان بر اثر ايمان و عمل صالح مستحق بهشت شود، شيطان حسود و اين دشمن خطرناك سعى مىكند با فتنه هاى خود زمينه خروج انسان را از اين استحقاق فراهم نمايد.
قرآن مجيد در اين موضوع به تمام مردم هشدار جديد مىدهد:
يا بَنى آدَمَ لايَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطانُ كَما اخْرَجَ ابَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ» «اعراف 27»
اى فرزندان آدم! شيطان، شما را نفريبد چنانكه پدر و مادرتان را [با فريبكاريش] از بهشت بيرون كرد.
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 8 ، ص: 33
#هفدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_17
#دعای_هفدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_هفدهم_1
#شيطان_شناسی 5
#اوصاف_شیاطین_در_قرآن (33 صفت ) 23
ناسپاسى شيطان
✳️ #شيطان با همه نعمتى كه از جانب حق در اختيار دارد، موجودى بسيار ناسپاس است، و مىخواهد عباد الهى را نيز مانند خود به ناسپاسى وادارد، اين انسان مؤمن و بيدار است كه هرگز گول او را نمىخورد، و در برابر نعمتهاى حق به ناسپاسى بر نمىخيزد، آن كه با داشتن نعمتهاى فراوان الهى به ناسپاسى برخيزد برادر شيطان است.
انَّ الْمُبَذِّرينَ كانُوا اخْوَانَ الشَّياطينِ وَ كانَ الشَّيْطانُ لِرَبِّهِ كَفُوراً» «اسرا 27»
بى ترديد #اسراف كنندگان و ولخرجان، برادران شياطين اند، و شيطان همواره نسبت به پروردگارش بسيار ناسپاس است.
حضرت صادق عليه السلام در روايت مهمى، مبذّر را بدين صورت معرفى مىكنند:
مَنْ أَنْفَقَ شَيْئاً فى غَيْرِ طاعَةِ اللّهِ فَهُوَ مُبَذِّرٌ، وَ مَنْ انْفَقَ فى سَبيلِ اللّهِ فَهُوَ مُقْتَصِدٌ.
كسى كه در غير راه اطاعت حق مالى بپردازد، تبذير كننده، و آن كه در راه خدا انفاق كند ميانهرو محسوب مىشود.
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 8 ، ص: 34
#هفدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
D1737514T12799574(Web).mp3
2.17M
👈🔊 دعای #هفدهم صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم #بشیر_جزایری ( اینجا )
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
📆 19 #ذیقعده
🌙 رویدادهای مهم قمری امروز :
🔹ولادت حضرت #اسحاق(ع) اینجا
🔸درگذشت "کمال الدین فارسی" ریاضیدان ایرانی (718ق)
🔹انقعاد معاهدهی "اَرزَنة الروم" میان ایران و عثمانی (1238ق)
🔸درگذشت فقیه پارسا آیتالله سیدمرتضی مرعشی نجفی (۲۰ فروردین ۱۳۷۵ش) (1416ق)
#حدیث_سرو
#تقویم_تاریخ
#مناسبات_ذیقعده
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
📆 ۱۸ #خرداد
🌙 رویدادهای مهم شمسی امروز :
🔹رحلت مرحوم حاج #میرزا_علی_آقا_شیرازی ره (1315ش) اینجا
🔹درگذشت "ذبیحاللَّه منصوری" نویسنده و مترجم معاصر (1365ش)
🔸شهادت "شیخ علی مزاری" عالم خدمتگزار در منطقه سیستان و بلوچستان (1369ش)
🔸رحلت آیتاللَّه "محمد وشنوی قمی" محدث و مورخ (1376ش)
#حدیث_سرو
#تقویم_تاریخ
#مناسبات_خرداد
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #امام_سجاد_شناسی 4
#امام_سجاد_مطهری 7
#تحریفات_مربوط_به_امام_سجاد علیه السلام 3
#اربعین امام حسین علیه السلام
✳️ « آمدن اسرا به کربلا در اربعین و اینکه به دوراهی عراق و مدینه رسیدند، از نعمان بن بشیر خواستند که آنها را به کربلا ببرد، عبور اسرا از کربلا و ملاقات امام سجاد علیه السلام با جابر» ،
افسانه است .
آنچه در اربعین حقیقت دارد، زیارت جابر است
(مجموعه آثار، ج 17، ص ص 586 )
👤 شهید مرتضی#مطهری ره
👈 ادامه دارد ....
#امام_سجاد علیه السلام
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔆مرحوم حاج #میرزا_علی_آقا_شیرازی رحمت الله علیه الواسعه
👌عالم و عارفی که به قول شهید #مطهری ره #نهج_البلاغه مُجسّم و مُسلّم بود!!!!
👈بیشتر بدانید👇
https://eitaa.com/sahife2/23280
https://www.aparat.com/v/i0XHD
https://www.aparat.com/v/DZB2T
#حدیث_سرو
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
📚 برشی از کتاب چهل حدبث حضرت امام خمینی ره
https://eitaa.com/sahife2/54300
#منتخب_کتاب
*️⃣ کانال #انس_با_صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
طرح #برداشت_من هفته 114
از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه
👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه
✳️ قسمت 7 _ ج
عبارت زیر
🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ،
1️⃣ وَ ادْرَأْ عَنِّى بِلُطْفِكَ،
2️⃣ وَ اغْذُنِى بِنِعْمَتِكَ،
3️⃣ وَ أَصْلِحْنِى بِكَرَمِكَ،
4️⃣ وَ دَاوِنِى بِصُنْعِكَ،
5️⃣ وَ أَظِلَّنِى فِى ذَرَاكَ،
6️⃣ وَ جَلِّلْنِى رِضَاكَ،
7️⃣ وَ وَفِّقْنِى
الف: إِذَا اشْتَكَلَتْ عَلَيَّ الْأُمُورُ لِأَهْدَاهَا،
ب: وَ إِذَا تَشَابَهَتِ الْأَعْمَالُ لِأَزْكَاهَا،
ج: وَ إِذَا تَنَاقَضَتِ الْمِلَلُ لِأَرْضَاهَا🔹
https://eitaa.com/sahife2/5494
دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
#دعا_بیستم_21
👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود
◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید
👌 ادمین 👇
@yas2463
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🗣« بروید صحیفه سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید....
همین دعای #مکارم_اخلاق " دعای #بیستم صحیفه سجادیه " یک کتاب درس زندگی و درس #اخلاق است»
👤#مقام_معظم_رهبری
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
1183_Track[09].mp3
948.1K
🎧 زیارت #امام_زمان (علیهالسلام) در روز #جمعه
⏯ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ فِى أَرْضِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ اللّٰهِ فِى خَلْقِهِ ...
📚 #فرهنگ_کتاب_خوانی
#کتاب
«الهیه: شرح حال عارف ربانی سید محمد حسن الهی طباطبایی » برادر علامه #طباطبایی ره
و از شاگردان مرحوم آقا #سید_علی_قاضی ره
بمناسبت سالروز رحلت آن مرحوم در چنین روزی 19 خرداد سال 1347 شمسی
https://taaghche.com/book/19314
👈شما میتوانید آن را قانونی از #طاقچه دریافت کنید
#حدیث_سرو
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
طرح #برداشت_من هفته 114 از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه ✳️ قسمت
با تشکر از همه دوستانی که در این بحث ما مشارکت داشتند
اللهم
و وفقنى ...
و اذا تناقضت الملل لارضاها.
بار الها! موقعى كه اديان و مذاهب دچار تناقص و تضاد مىشوند،
موفقم بدار تا به راهى گرايش يابم كه هر چه بيشتر مرضى تو باشد.
در دوره امام سجاد علیه السلام پیدایش فرقه ها و عقاید به اوج رسید تفکر مرجئه،زیدیه،جبریه و....
امام علیه السلام،در پی اثبات خط اصیل پیامبر صلی الله علیه و آله بودند.می فرمایند
«خداوندا در گوناگونی گرایش ها،به آنچه رضای تو و پیامبرت (صلی الله علیه وآله وسلم )می باشد،موفقم بدار.
*** این دعا چه بسیار مناسب زمان کنونی است.....
دراین گوناگونی افکار،مارا به آنچه خودت و اهل بیت علیهم السلام می پسندند،موفق بدار.....
آمین.
«المله» بالكسر الشريعه او الدين. قيل المله و الطريقه سواء و قد تطلق على الباطل ك«الكفر مله واحده».
«مله» به معناى شريعت و #دين است.
بعضى گفتهاند معناى «مله» و «طريقه» يكى است،
و گاهى كلمهى «مله» در مورد باطل نيز به كار برده مىشود، مثل اينكه مىگويند «كفر يك ملت است».
مرحوم علامه سيد على خان ذيل اين جمله به مناسبت كلمه ى «ارضيها» سئوالى را طرح نموده و پاسخى داده است:
اگر بگويى «افعل التفضيل» در جايى صحيح است كه دو چيز در معنى مشترك باشند ولى يكى از آن دو بر ديگرى برتر است، چگونه تصور مىشود كه در غير دين اسلام رضاى الهى باشد تا بگوييم رضاى او در اسلام برتر است؟!!! پاسخ مىگويم كه هيچ يك از اديان و ملل نيست مگر آنكه در آن چيزى از رضاى الهى هست يا چيزى كه خداى را راضى مىكند در آن وجود دارد، مثل اعتراف به خداوند و آداب كريمه و قوانين سياسى پسنديده و چون در آن ملل و اديان خللى راه يافته، تمام دين را ابطال نموده است، پس تفضيل و برترى صحيح است.
در پايان مىگويد: خدا مىداند اين پاسخ من با واقع منطبق است يا نه.
كلمه ى «#دين» در قرآن شريف به «دين حق» و «دين باطل» اطلاق شده است،
و در سوره ى «كافرون» پيمبر گرامى اسلام (ص) از طرف بارى تعالى ماموريت يافته به كسانى كه غير خدا را پرستش مىكنند، بفرمايد:
لكم دينكم ولى دين.
دين شما براى شما و دين من براى من.
كلمه ى «مله» نيز همانند كلمه ى «دين» به طريق حق و به تمام طرق باطل اطلاق مىگردد.
الكفر مله واحده.
«مله» به معناى دين است،
و گاهى كلمه ى «مله» به كار مىرود و «اهل مله» اراده مىشود، بر اساس حذف مضاف، از قبيل: و اسال القريه، يعنى «اهل القريه».
در عللى كه فضل بن شاذان از حضرت على بن موسى الرضا عليه السلام شنيده راجع به جعل اولوالامر، علتی ذكر شده و چنين فرموده است:
و منها انا لا نجد فرقه من الفرق و لا مله من الملل بقوا و عاشوا الا بقيم و رئيس ....
هيچ طايفه اى از طوايف و هيچ اهل دينى را از اديان نمىيابيم كه باقى مانده و زندگى كرده باشند، مگر آنكه سرپرست و رئيسى داشته اند و همچنين براى ضروريات امر دين و دنياى خويش از وجود فرمانروايى برخوردار بودهاند.
با توجه به اين اصل مسلم، جايز نيست در حكمت حكيم كه خلق را بدون سرپرست ترك گويد با آنكه مىداند اين امر براى آنان ضرورى است و بدون رئيس نمىتوانند بر پا باشند، با دشمنان مقاتله كنند، بيتالمال را بين خويشتن تقسيم نمايند، جمع و جماعتشان را بر پا دارد و مانع ستم ظالمشان به مظلومشان گردد.
میبینید که امام رضا (ع) در آغاز سخن كلمه ى «مله» را به كار برده، ولى در توضيح مطلب روشن مىشود كه «اهل مله» و مردم متدين را اراده فرموده است،
بنابراين شايد بتوان گفت كه این جمله ى دعاى امام سجاد (ع) نيز از اين قبيل است.
و اذا تناقضت الملل لارضاها.
بار الها! در مواردى كه پيروان اديان و مذاهب دچار تناقض و تضاد مىشوند، من به راهى بروم كه هر چه بيشتر مرضى تو باشد.
اين تناقض و تضاد بين پيروان مذاهب در عصر رسول اكرم (ص) و همچنين ائمه ى معصومين عليهمالسلام مكرر روى داده :
در قرآن شريف آمده است:
انا انزلنا اليك الكتاب بالحق لتحكم بين الناس بما اريك الله و لا تكن للخائنين خصيما.
ما به حق قرآن را بر تو فرو فرستاده ايم، براى آنكه حكومتت بين مردم به گونه اى باشد كه خداوند به تو ارائه نموده و به نفع خيانتكاران مدافع نباشى.
شان نزول آیه: (انا انزلنا اليك الكتاب بالحق لتحكم بين الناس )
*بنى ابيرق سه برادر بودند از منافقين به نام بشر و بشير و مبشر، و كنيه ى بشر، اباطعمه بود.
او به ضرر اسلام و مسلمين شعر مىگفت و اصحاب رسول اكرم (ص) را هجو مىنمود و اشعار را مستند به اشخاص ديگر مىساخت.
رفاعه بن زيد، مسلمان محترمى بود. كيسه ى آردى در منزل داشت كه شمشير و زره خود را در آن پنهان نموده بود.
ابوطعمه به منزل او کانال و تونلی زد و آن كيسه ى آرد را با محتويات آن ربود و به سرقت برد و آن را در منزل مردى يهودى كه در همسايگى وى بود به امانت سپرد.
نام يهودى، زيد بن شعير بود و چون كيسه در منزل او يافت شد، به سرقت متهم گرديد.
مرد يهودى حضور پيشواى اسلام (ص) شرفياب شد و جريان امر را گفت.
بنی ابيرق حضور حضرت آمدند، صحبت كردند و خواستند كه پيغمبر اسلام (ص) به نام مسلمانى و مسلمانان از آنان دفاع نمايد و جمعى از قوم بنىابيرق نيز حضور پيشواى اسلام (ص) آمدند و به نفع آنان شهادت دادند.
خلاصه، تناقض و تضاد بين دو ملت يهود و مسلمان شدت گرفت و جريان امر را بنىابيرق و بستگان مسلمانشان به گونهاى فراهم آوردند كه زمينه ى مجرميت يهودى فراهم مىشد.
خداوند، پيمبر اسلام (ص) را در ارائه ى حق و حقيقت يارى فرمود و او را مخاطب ساخت:
و لا تجادل عن الذين يختانون انفسهم ان الله لايحب من كان خوانا اثيما.
اى پيمبر گرامى! به نفع كسانى كه خائن به خود هستند جدل منما كه خداوند، خيانتگران گناهكار را دوست ندارد.
*ابنعباس در معناى آيه مىگويد: دفاع مكن از كسانى كه مرتكب ستم مىشوند و به نفس خود خيانت مىكنند و سپس آن خيانت را به غير خود مستند مىنمايند. از اين جمله، سرقت زره اراده شده، زره را دزديدهاند و به يهودى نسبت دادهاند. پس به سبب سرقتى كه مرتكب شدهاند، خائناند و بر اثر استناد به دگران، گناهكارند.
على (ع) در نامه اى كه به مردم مصر نوشته و توسط مالكاشتر فرستاده است، دربارهى اوضاع مسلمانان بعد از مرگ رسول اكرم (ص) فرموده:
فلما مضى عليهالسلام تنازع المسلمون الامر من بعده.
وقتى پيشواى اسلام از دنيا رفت، مسلمانان در امر جانشينى بعد از آن حضرت به اختلاف و نزاع گراييدند،
گروهى از دستور آن حضرت اطاعت نموده به قرآن و عترت متمسك شدند
و عدهاى «حسبنا كتاب الله» گفتند و عترت را ترك نمودند.
در اين موقع تناقض و تضاد بين پيروان دين اسلام پديد آمد.
زبان حال على (ع) به پيشگاه الهى این جمله ى دعاى امام سجاد (ع) است:
و اذا تناقضت الملل لارضاها.
بار الها! زمانى كه پيروان اديان دچار تناقض و تضاد مىشوند،
من به راهى بروم كه هر چه بيشتر مرضى تو باشد.
در همان نامه، على (ع) به مردم مصر نوشته:
فامسكت يدى حتى رايت راجعه الناس قد رجعت عن الاسلام يدعون الى محق دين محمد (ص).
از بيعت خوددارى نمودم تا وقتى كه ديدم كسانى مىخواهند از فرصت سوء استفاده كنند، از دين حق برگردند، و موجبات هدم اسلام را فراهم آورند،
از اين رو تغيير روش دادم، زيرا اساس اسلام را در خطر مىديدم.
✳️ اللهم و وفقنى و اذا تناقضت الملل لارضاها.
بار الها! در مواردى كه (پيروان) اديان و مذاهب دچار تناقض و تضاد مىشوند، موفقم فرما من به راهى بروم كه هر چه بيشتر مرضى تو باشد.