انس با صحیفه سجادیه
طرح #برداشت_من هفته 141 از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه 👌صفحه ی ویژهـ اعضا در روزهای #جمعه ✳️ قسم
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث (برداشت من) ( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
بسم الله الرحمن الرحيم
وَ حَسِّنْ فِي جَمِيعِ أَحْوَالِي عَمَلِي
بار الها! در تمام حالاتم كارهاى مرا پسنديده و نيكو گردان.
توضیح این عبارت دراوائل دعای بیستم صحیفه سجادیه آمده است آنجا که می فرماید«وانته بنیتی الی احسن النیات و بعملی الی احسن الاعمال»
معلوم میشود« احسن اعمال »نتیجه «احسن النیات» #دعا_بیستم_1
نکته دوم «انما یتقبل الله من المومنین»یعنی تقوی شرط لازم و ضروری قبول اعمال است یعنی انسان با تقوی گناه نمی کند و اگر مرتکب شد،فورا توبه می کند تا استمرار عمل صالح تحقق یابد.
از این دو مقدمه نتیجه می گیریم که اولا از خداوند بهترین نیت را درخواست کنیم تا هر عملی انجام می دهیم یا نمی دهیم،عمل حسنه برای ما نوشته شود،مثلا اگر قبل خواب نیت نماز شب کنیم حتی اگر بیدار نشویم،این عمل صالح برای ما نوشته می شود تا استمرار عمل صالح محقق شود
ثانیا بشدت از گناه پرهیز کنیم تا در زمره متقین قرار بگیریم.
در نتیجه تمام عمر و در «جمیع احوال »اعمال ما بهترین اعمال می شود.
..و حسن فی جمیع احوال عملی.
در اين قسمت از دعا ى امام سجاد (علیه السلام) ، دو كلمه آمده است:
يك ى «عمل»
و آن ديگر «نيكو بودن عمل».
میتوان گفت: شجره ى طيبه ى اسلام داراى سه شاخه ى اصلى و اساسى است:
عقايد و اخلاق و احكام.
قسمت اعظم اخلاق و احكام در اعمال مردم پياده میشود.
على (علیه السلام) فرمود: از رسول اكرم (ص) پرسيدم:
#ايمان چيست؟ فرمود:
تصديق بالقلب و اقرار باللسان و عمل بالاركان.
تصديق به قلب، اقرار به زبان، و عمل به جوارح.
مردى از على (علیه السلام) درخواست #موعظه نمود. حضرت به و ى فرمود:
لا تكن ممن يرجو الاخره بغير العمل.
از آن گروه مباش كه بدون عمل اميد سعادت عالم آخرت را در سر میپرورند.
مقصود از عمل، كارهاى شايسته و اعمال صالحه ا ى است كه مرضى شرع مقدس و مقبول حضرت بارى تعالى است،
نه هر عمل به هر انگيزهاى كه واقع شود،
چه بسيار كارها ى بظاهر خوبى را كسانى انجام میدهند، ولى محركشان در آن اعمال ايمان به خدا و خشنودى بارى تعالى نبوده، بلكه عوامل ديگرى آنان را به اين كارها واداشته است.
ممكن است مردم اعمال بسيارى را كه به ظاهر پسنديده و نيكوست انجام دهند،
اما انگيزه ى درونى و نيت باطنى آنان در آن كارها هواى نفس و اقناع تمنيات حيوانى خودشان باشد و كمترين توجه ى به قرب الهى و خلوص نيت نداشته باشند.
اين قبيل اعمال نه تنها ارزش معنوى در پيشگاه الهى ندارد، بلكه زمينه ى رياكارى و سوء نيت را در نهاد عاملين آنها تقويت میكند و به مسير نادرستى و انحرافشان سوق میدهد.
كار پسنديده و خوب در اسلام آن عملى است كه :
اولا بر اساس علم صورت پذيرد
و ثانيا انجام دهنده داراى قصد قربت باشد
و ثالثا بتواند تا آخر عمر، عمل پاك خود را از خطرات گوناگون محافظت كند و آن را به سلامت از مرز دنيا بگذراند
اميرالمومنين (علیه السلام) فرمود:
الدنيا كلها جهل الا مواضع العلم
و العلم كله حجه الا ما عمل به
و العمل كله رياء الا ما كان مخلصا
و الاخلاص على خطر حتى ينظر العبد بما يختم له.
آدمی كه در اين جهان قدم میگذارد، تمام دنيا برا ى او جهل و نادانى است مگر چيزهايى را كه تدريجا فرامیگيرد و از آنها آگاه میشود.
و تمام علمهايى كه آموخته برا ى او نزد بارى تعالى حجت است، مگر علمی كه طبق آن عمل نموده باشد
و تمام اعمالش رياكارى و خودنمايى است، مگر كارهايى كه خالصانه انجام يافته است،
و اخلاص و صفاى ضمير در معرض خطر است تا آنكه بنده ى مخلص ببيند پايان كارش چگونه است و عمرش با چه وضعى پايان می يابد.
حسن عمل ماده ى اختبار و آزمايش مردم :
الذى خلق الموت و الحيوه ليبلوكم ايكم احسن عملا.
اين خداوند تواناست كه مرگ و حيات را آفريده تا شما را آزمايش كند و معلوم نمايد كدام يك از حسن عمل و درستكار ى برخورداريد.
ابوقتاده میگويد: از رسول اكرم (ص) سئوال كردم اينكه خداوند فرموده: «ايكم احسن عملا» شما را آزمايش كنم تا معلوم شود كدام يك در عمل نيكوكارتريد، مقصود حضرت بار ى تعالى كيان اند؟
در پاسخ فرمود: ايكم احسن عقلا
يعنى كداميك از جهت عقل نيكوتريد
سپس توضيح داد :
اتمكم عقلا و اشدكم لله خوفا و احسنكم فيما امر الله به و نه ى عنه نظرا و ان كان اقلكم تطوعا.
منظور اینست که :
کدام یک از شما عقلتان كاملتر،
خوفتان از خداوند شديدتر
و دقت نظرتان در اوامر و نواهى حضرت حق نيكوتر است
گرچه مقدار عملتان كمتر باشد.
امام صادق (علیه السلام) در تفسير اين آيه «ايكم احسن عملا» فرموده است:
ليس يعنى اكثر عملا
و لكن اصوبكم عملا
و انما الاصابه خشيه الله و النيه الصادقه.
خداوند كثرت عمل را از اين آيه اراده ندارد،
بلكه مقصود بار ى تعالى عمل صواب و طبق واقع است
و اصابت در عمل، ترس از خداوند و نيت پاك و صادق است.
خداوند را صادقانه و با خلوص نيت عبادت نمودن آنقدر در شرع اسلام اهميت دارد كه بنده ى موحد با اداى دو ركعت نماز برا ى خداوند، مشمول فضل الهى میگردد و بهشتى میشود.
امام صادق (علیه السلام) فرمود:
ان ربكم لرحيم يشكر القليل، ان العبد ليصلى ركعتين يريد بها وجه الله فيدخله الله به الجنه.
پروردگار شما مهربان است، در مقابل عمل قليل پاداشى بزرگ مرحمت می نمايد، بنده ى او با خلوص نيت دو ركعت نماز میخواند و خداوند اجرش را جنت خلد قرار میدهد و او را به بهشت میبرد.
مشكل بزرگى كه در زمينه ى عبادت خالص و عمل صالح وجود دارد، نگاهدار ى و حفاظت آن از آفت ها ى گوناگون است.
چه بسيار اعمال خوبى را بندگان خدا انجام میدهند، ولى از پى آن اعمال، مرتكب گناهانى میشوند و در نتيجه كارهاى خوبشان مردود درگاه بار ى تعالى میگردد و بدبختانه بسيارى از كارها ى خوب مردم با اين وضع ناگوار مواجه میشود.
*امام صادق (علیه السلام) فرمود: لو نظروا الى مردود الاعمال من الله عز و جل لقالوا ما يتقبل الله من احد عملا.
اگر مردم میديدند اعمالى را كه مردود درگاه بارى تعالى گرديده است، با خود میگفتند: گويى هيچ عملى مورد قبول بار ى تعالى واقع نمیشود.
*امام باقر عليه السلام فرمود: الابقاء عل ى العمل اشد من العمل.
نگاه داشتن عمل خوب سختتر از بجا آوردن آن عمل است.
برا ى آنكه كارهاى خوب افراد باايمان محفوظ بماند و در پيشگاه حضرت بارى تعالى مقبول افتد، بايد صاحبان عمل صالح مجاهده كنند و با سعى و كوشش خويشتن را به پاره ا ى از ملكات حميده و صفات پسنديده كه مبين ارزشهاى ايمانى و انسانى است متصف نمايند .
رسول اكرم (ص) به اميرالمومنين عليهماالسلام فرمود:
قال يا على! ثلاث من لم يكن فيه لم يقم له عمل، ورع يحجزه عن معاص ى الله عز و جل، و علم يرد به جهل السفيه، و عقل يدار ى به الناس.
اى على! سه چيز است كه اگر در كسى نباشد، عمل خوب برا ى او پايدار نمیماند:
اول كف نفسى است كه وى را از گناه بازدارد،
دوم علمی است كه با آن نادانى سفيه را بگرداند،
سوم عقلى است كه به وسيله ى آن در زندگ ى با مردم مدارا نمايد.
اگر يك عمل خوب مورد قبول بارى تعالى واقع شود، به موجب روايات، عامل عمل از عذاب الهى مصونيت خواهد داشت.
امام صادق (علیه السلام) فرمود: من قبل الله منه صلوه واحده لم يعذبه، و من قبل منه حسنه لم يعذبه.
كسى كه خداوند از وى يك نماز را قبول نمايد، او را عذاب نمیكند، و كسى كه حسنه اى از او مقبول افتد، معذب نخواهد شد.
معيار حسن عمل اين است كه عبادات يا ديگر حسنات با خلوص نيت و برا ى خداوند صورت پذيرد و هواى نفس در آن راه نيابد
و معيار ابقاى عمل اين است كه كار خوب، مورد قبول بارى تعالى واقع شود و عامل عمل تا پايان عمر به گونه ا ى قدم بردارد كه مقبوليت آن همواره ادامه يابد.
على (علیه السلام) فرمود: كونوا على قبول العمل اشد عنايه منكم على العمل.
آنچنان باشيد كه عنايت و توجهتان به قبول عمل بيشتر از اصل عمل باشد.
امام سجاد (علیه السلام) به پيشگاه الهى عرض میكند:
و حسن فی جميع احوال عمل .
بار الها! مرا مورد حمايت خود قرار ده و موجباتى را فراهم نما كه در تمام احوال، اعمالم نيكو و پسنديده باشد.
حسن عمل در طول زندگى آنقدر مهم است كه امام (علیه السلام) برا ى نيل به آن از ذات اقدس الهى استمداد مینمايد.
✳️ امام زين العابدين (علیه السلام) از خداوند درخواست می نمايد:
وَ حَسِّنْ فِى جَمِيعِ أَحْوَالِى عَمَلِى
بار الها! در همه ى احوال مرا از حسن عمل برخوردار فرما.
اين درخواست امام سجاد (علیه السلام) براى همه ى مردم درس آموزنده اى است، زيرا انسانها تحت تاثير حالات مختلف خويشتن قرار می گيرند و در چگونگى اعمالشان اثر میگذارد.
گفتار و رفتار مردم در حال سلامت و مرض، خشم و شادى، گرسنگى و سيرى، غنا و فقر، پيروزى و شكست، و ديگر حالات يكسان نيست.
براى مصون ماندن از خطرات در حالات مختلف بايد از خداوند استمداد نماييم و از او بخواهيم ما را يارى فرمايد تا از راه حسن عمل خارج نشويم و به انحراف گرايش نيابيم.
🆔 @sahife2
🔴کوربن و صحیفه سجادیه
🔹علامه #طباطبایی در مورد #هانری_کوربن و مانوس بودنش با صحیفه سجادیه می گویند :
« كربن كرارا صحيفه سجّاديّه عليه السّلام را مىخواند؛ و گريه مىكرد.»
✍ ( مرحوم علامه سید محمدحسین حسینی #طهرانی ره ، کتاب #مهر_تابان، ص: 49 )
https://eitaa.com/sahife2/49679
📚 کتاب صوتی مهر تابان
https://eitaa.com/sahife2/46408
🆔 @sahife2
#ختم_روزانه_صحیفه_سجادیه در 70 روز
#دور_اول
#روز_30
دعای #بیست_هفتم
از اول تا
اللَّهُمَّ اشْغَلِ الْمُشْرِكِينَ بِالْمُشْرِكِينَ #دعا_بیست_هفتم_10
https://eitaa.com/sahife2/44714
https://eitaa.com/sahife2/27286
@sahife