eitaa logo
سلام فرشته
181 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1هزار ویدیو
8 فایل
خدایا، قلب هایمان را آماده سلام کردن به فرشته هایت بگردان رمان ، داستان و کلیپ و پادکست هاي #تولیدی هشتک خورده انتشار مطالب با ذکر منبع، بلامانع است. فهرست مطالب: https://eitaa.com/salamfereshte/2162 نویسنده: #سیاه_مشق
مشاهده در ایتا
دانلود
؟ يَا سَيِّدِى فَأَسْأَلُكَ بِعِزَّتِكَ أَنْ لَايَحْجُبَ عَنْكَ دُعائِى سُوءُ عَمَلِى وَفِعالِى، وَلَا تَفْضَحْنِى بِخَفِيِّ مَا اطَّلَعْتَ عَلَيْهِ مِنْ سِرِّى، وَلَا تُعاجِلْنِى بِالْعُقُوبَةِ عَلىٰ مَا عَمِلْتُهُ فِى خَلَواتِى مِنْ سُوءِ فِعْلِى وَ إِساءَتِى، وَدَوامِ تَفْرِيطِى وَجَهالَتِى، وَكَثْرَةِ شَهَواتِى وَغَفْلَتِى ای سرورم از تو درخواست می‌کنم به توانمندی‌ات که مانع نشود از اجابت دعایم به درگاهت، بدی عمل و زشتی کردارم و مرا با آنچه از اسرار نهانم می‌دانی رسوا مسازی و در کیفر آنچه در خلوت‌هایم انجام دادم، از زشتی کردار و بدی رفتار و تداوم کوتاهی‌ام در وظایف و نادانی و بسیاری شهواتم و بی‌خبری‌ام، شتاب نکنی 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
🌺 ولادت پرنور و سرور یازدهمین اختر تابناک ولایت و امامت، حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام مبارک باد🌺 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte عليه السلام
📌جهاد و مجاهدت، یک زیرکی و کیاست است حفظه الله: 🌺 و الْجِهَادُ نَبَاهَةٌ وَ اللِّسَانُ أَکْبَرُ،. جهاد یک زیرکی و کیاست است. یک زرنگی است. به خاطر اینکه بهره جهاد، فایده و نتایجی که جهاد به دنبال دارد هم در دنیا و هم در آخرت است. البته از دو جهت می توانیم این الجهاد نباهه را معنا کنیم. یکی اینکه با توجه به آثار فراوانی که دارد انسان بتواند از جهاد استفاده کند و مجاهد بشود و وارد جهاد بشود. این یک کیاست و زیرکی به حساب می آید. یک مطلب دیگر هم اینکه جهاد یک انجام وظیفه ای است که در پیاده کردن و نتیجه گرفتن قابل قبول در آن، احتیاج به کیاست و زرنگی و باهوش بودن در سطح بالا دارد. خلاصه واقعا اینکه بتواند انسان از عهده دشمن به ویژه در بعضی از موارد که خیلی باید مطالب را انسان خوب در نظر بگیرد که بتواند موفق و پیروز بشود. شاید از این منظر باشد. که زیرکی و زرنگی و کیاست هست. 🌸تنبّه یک نحوه هوشمندی را برای انسان به دنبال دارد. در جهاد هم یک نحوه هوشمندی و کیاست است. جهتش هم این دو باشد. یکی اینکه با توجه به خطراتی که جهاد دارد، انگیزه های فرار و دوری گزیدن از جهاد زیاد است و اگر کسی همه آن خطرات را کنار بزند و برود و بهره خودش را از جهاد بردارد. این خیلی هوشمندی و آگاهی و زرنگی را نشان می دهد. این یک . یکی دیگر هم اینکه طبیعتا جهاد یک وظیفه ای است که اگر بخواهیم در مقابل دشمنان، وظیفه خودمان را خوب انجام بدهیم، احتیاج به یک هوشمندی و زرنگی و کیاست بالایی داریم. 🍀 اینجا باز هم دارد وَ اللِّسَانُ أَکْبَرُ باز در این زمینه، زبان. این واللسان اکبر که بعد از هر کدام از آن عبادت ها قرار گرفته است، می توانیم لسان بعد از آن عبادت را مناسب با آن عبادت معنا کنیم. یعنی اینکه انسان از زبان خودش استفاده کند تا مردم را ترغیب و تشویق کند به شرکت در جهاد و دشمن را معرفی کند و مردم بصیرت و آگاهی پیدا کنند و با آن بصیرت و آگاهی، امادگی کامل داشته باشند نسبت به جهاد و ورود در آن و جانفشانی، این مهم تر از جهاد است. این نکته را تکرار کنم که بعد از نماز یک واللسان اکبر داشتیم. بعد از صدقه و صوم هم همین طور و بعداز جهاد. هر یک از این واللسان اکبر ها را، به کارگیری زبان در رابطه با آن عبادت و ترویج آن عبادت و اموری که مرتبط با آن عبادت است معنا بکنیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/10/04 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
مداحی_آنلاین_شهر_مدینه_غرق_سروره_سلحشور(1).mp3
2.5M
🌸✨🌺 علیه السلام مبارک باد🌺✨🌸 💐شهر مدینه غرق سروره 💐اومد بدنیا اونیکه یک پارچه نوره 🎤 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom عليه السلام
🌺 ولادت پرنور و سرور یازدهمین اختر تابناک ولایت و امامت، حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام مبارک باد🌺 ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🌟خدا کند از رضای این خانواده (اهل بیت علیهم‌السلام) که رضای خدا است، خارج نشویم. 🔸[اما] اگر رضای دیگران را بخواهیم پشیمان خواهیم شد و معلوم نیست که بتوانیم تدارک(جبران) کنیم. 📚 نکته‌های ناب از آیت‌الله‌العظمی بهجت، ص٧٣ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom عليه السلام
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📜 لوح | نامه امیدبخش علیه‌السلام 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: عده‌ای از شیعیان فکر میکردند که امام عسکری (علیه‌السّلام) از راه پدرانش منصرف شده. امام عسکری(علیه‌السّلام) در نامه‌ای به آنها میفرمایند: «نیّت و عزم ما همچنان مستحکم است. ما دلمان به خوش‌نیّتی و خوش‌فکری شما آرام است.»؛ ببینید چقدر این نیروبخش است برای شیعیان... این همان ارتباط مستحکم تشکیلاتی است میان امام و پیروانش. 💻 Farsi.Khamenei.ir
؟ 🍃اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ سُؤَالَ خَاضِعٍ مُتَذَلِّلٍ خَاشِعٍ، أَنْ تُسامِحَنِى وَتَرْحَمَنِى، وَتَجْعَلَنِى بِقَِسْمِكَ رَاضِياً قانِعاً، وَفِى جَمِيعِ الْأَحْوَالِ مُتَواضِعاً خدایا از تو درخواست می‌کنم، درخواست بنده‌ای فروتن، خوار و افتاده که با من مدارا نمایی و به من رحم کنی و به آنچه روزی‌ام نموده‌ای خشنود و قانع بداری و در تمام حالات در عرصه‌ی فروتنی‌ام قراردهی؛ 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
✨برتری و تفاوت درجات مومنین در بهشت حفظه الله: 🌺یا اباذر! الدَّرَجَةُ فِی الْجَنَّةِ کَمَا بَیْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ درجات و فاصله درجات در بهشت از همدیگر، به معنای فاصله زمین تا آسمان است. اگر گفته شود کسی هزار درجه دارد، فاصله هر درجه با درجه دیگر از زمین تا آسمان است. این در نهایت خیلی معنا می شود که ارتفاع و عظمت خاصی را این درجات به ما می فهماند. برتری و تفاوت درجه ای که بین مومنین است، یک مومن نسبت به یک مومن دیگر، فرض کنید اگر یک درجه برتری داشته باشد، می شود فاصله از زمین تا آسمان. چقدر زیاد می شود. پس اگر در این دنیا می شنویم که یک درجه بالاتر است، نباید این را خیلی کوچک بشماریم. 🍀مثلا در روایات وارد شده است که قبلوا اولادکم بچه هایتان را ببوسید فان لکم فی کل قبله درجه فی الجنه در مقابل هر بوسه ای که به فرزندانتان می دهید، یک درجه در بهشت دارید. اگر قرار شد این درجات تحصیل بشود و به دست آورده بشود، فاصله بین هر درجه از زمین تا آسمان است. اینقدر انسان ارتقای وجودی پیدا می کند. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/10/04 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | جایگاه ایران در کجاست؟ 🔺️ بیانات روز گذشته رهبر انقلاب اسلامی در 💻 Farsi.Khamenei.ir
؟ ✨اللّٰهُمَّ إِنِّى أَتَقَرَّبُ إِلَيْكَ بِذِكْرِكَ، وَأَسْتَشْفِعُ بِكَ إِلَىٰ نَفْسِكَ، وَأَسْأَلُكَ بِجُودِكَ أَنْ تُدْنِيَنِى مِنْ قُرْبِكَ، وَأَنْ تُوزِعَنِى شُكْرَكَ، وَأَنْ تُلْهِمَنِى ذِكْرَكَ خدایا. با یاد تو به‌سویت نزدیکی می‌جویم و از ناخشنودی تو به درگاه خودت شفاعت می‌طلبم و از تو می‌خواهم به بخشندگی‌ات مرا به بارگاه قرب خویش نزدیک گردانی و سپاس خود را در دلم اندازی و یادت را به من الهام کنی 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
✅ این هاست که می تواند بعضی را بر بعضی دیگر جلو بیاندازد حفظه الله: 🌺 و إِنَّ الْعَبْدَ لَیَرْفَعُ بَصَرَهُ در بهشت، عبد مومن، چشمش را بالا می آورد. نگاه می کند. فَیَلْمَعُ لَهُ نُورٌ یک نوری برای او می درخشد و نورافشانی می کند. یلمع یعنی لامع می شود. درخشنده می شود. یَکَادُ یَخْطَفُ بَصَرَهُ چیزی نمانده که درخشندگی آن نور، چشم او را برباید. یعنی کور کند. اینقدر آن نور شدید است که دیگر چیزی نمانده نابینا بشود. فَیَفْزَعُ لِذَلِکَ به خاطر این مطلب و این نور بسیار درخشنده ای که می تواند نابینا کننده باشد، فزع می کند و می ترسد. 🍃 فیَقُولُ مَا هَذَا، می گوید این نور درخشنده برای چیست؟ فَیُقَالُ هَذَا نُورُ أَخِیکَ این نور برادر ایمانی توست. فَیَقُولُ أَخِی فُلَانٌ کُنَّا نَعْمَلُ جَمِیعاً فِی الدُّنْیَا فلان برادرم؟ به یاد می آورد. می شناسد. ما در دنیا با هم عمل می کردیم. همه مومن بودیم. مثلا مسجدی بودند. هم مدرسه ای بودند. دقیق تر فرض کنیم هم حجره و هم مباحثه ای بودند. الان اینجور گفته می شود که هم مباحثه ای تو به این درجه رسیده است و برخوردار از این نورانیت شده است. کُنَّا نَعْمَلُ جَمِیعاً فِی الدُّنْیَا وَ قَدْ فُضِّلَ عَلَیَّ هَکَذَا ما در دنیا با هم عمل می کردیم. اون اینجا برتری داده شده بر من؟ 🌼فیُقَالُ لَهُ إِنَّهُ کَانَ أَفْضَلَ مِنْکَ عَمَلًا عمل او برتر از عمل تو بود. حالا این افضلیت هم می تواند کمی باشد و هم کیفی. ولی بیشتر می توانیم بگوییم اشاره به کیفیت دارد. چون اگر کمیت متفاوت بود، کمیت را می فهمید که بله. خودش قانع می شدکه این رفیقم بیشتر از من عبادت می کرده. اینکه می فرماید کُنَّا نَعْمَلُ جَمِیعاً فِی الدُّنْیَا این گویا شاهد بر این است که عملشان از نظر ظاهر یکی بود. اما این در عمل برتر بوده، برتری اش باید کیفی باشد. یعنی خلوص نیت بیشتری داشته باشد. 🌸ثمَّ یُجْعَلُ فِی قَلْبِهِ الرِّضَا حَتَّی یَرْضَی،حالا در بهشت اگر قرار باشد که ببیند و حسرت به دل بشود، شاید بعد از این دیگر به او خوش نگذرد. خدا لطف می کند در قلبش، خشنودی به آن مقامی که به او داده شده قرار می دهد تا راضی می شود. نسبت به آن جایگاه و مقامی که دارد راضی می شود و حسرتی در او ایجاد نمی شود و ادامه پیدا نمی کند. 💠از این بخش روایت باید این انگیزه و الهام را بگیریم که از این فرصتی که به ما داده شده استفاده کنیم. با هم در مدرسه داریم درس می خوانیم. با هم طلبه شده ایم. با هم در این کشور داریم زندگی می کنیم و دینداری می کنیم. با هم در این زمان داریم دینداری می کنیم اما کیفیت خیلی مهم است. خلوص ایمان. انگیزه های معنوی معرفتی. این هاست که می تواند بعضی را بر بعضی دیگر جلو بیاندازد و برتر کند. ما هم ان شاالله در این زمینه کوشایی داشته باشیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/10/04 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب: ما هرگز شهادت شهید سلیمانی را فراموش نخواهیم کرد؛ این را بدانند. حرفی زدیم در این مورد، پای آن حرف ایستاده‌ایم. در وقت خودش، سر جای خودش ان‌شاءالله انجام خواهد گرفت. ۱۴۰۱/۸/۱۱ ♻️ پویانمایی «انتقام حتمی است» درباره انتقام از قاتل و آمر شهادت شهید سلیمانی 📥 نسخه با کیفیت👇 https://khl.ink/f/49381
📌دل مومن با دنیا اصلا آرام نمی گیرد حفظه الله: 🌺یا اباذر! الدُّنْیَا سِجْنُ الْمُؤْمِنِ وَ جَنَّةُ الْکَافِرِ، دنیا زندان مومن است. چون دل مومن در دنیا اصلا آرام نمی گیرد به خلاف کافر که دنیا بهشت اوست. مومن با توجه به اعتقاد و معرفتی که دارد، دلش جای دیگری است. دلش در آخرت است. دلش پیش خداست. از دنیا لذت نمی برد. احساس محدودیت و تنگی می کند. اما کافر نه. کافر ارتباطی با آخرت ندارد. عقیده اش فقط به دنیاست. نگاهش فقط به دنیاست. به جای دیگر اصلا نظر ندارد و نگاه نمی کند. لذا اینجا بهشتش است. ، 🍀و مَا أَصْبَحَ فِیهَا مُؤْمِنٌ إِلَّا حَزِیناً هیچ مومنی، صبح نمی کند در دنیا مگر غمگین. حزین. حزین بر وزن فعیل، صفت مشبهه است. این دلالت بر ثبوت و بقا می کند. این حزن در او مستمر است. به شکل مستمر محزون است. وقتی از خواب بیدار می شود این حزن می آید سراغش. و چه زیبا و سازنده است برایش. 🔹یک دفعه حضرت آیت الله سعادت پرور در رابطه با حزن معنوی و معرفتی می فرمودند اگر کسی این را در دل خودش داشته باشد، دامنش پر از معارف می شود. اینقدر مهم است. ، وَ مَا أَصْبَحَ فِیهَا مُؤْمِنٌ إِلَّا حَزِیناً این جمله نشان می دهد که اگر در ما این حزن نباشد، معلوم می شود که ایمان هم نیست یا اگر خیلی کم باشد با توجه به این کم بودن حزن، ایمان ما هم ضعیف است. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/10/04 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
؟ 🌺 اللّهُمَّ انْفَعْنا بِالْعِلْمِ وَزَيِّنَّا بِالْحِلْمِ وَجَمِّلْنا بِالْعافِيَهِ وَكَرِّمْنا بِالتَّقْوَي اِنَّ وَلِيِّيَ اللَّهُ الَّذي نَزَّلَ الْكِتابَ وَهُوَ يَتَوَلَّي الصَّالِحينَ 🌸خدايا ما را به دانش سود ده، و به بردباري بياراي، و به عافيت زيبا گردان، و به تقوا گرامي دار، به درستي كه سرپرست من خدا است كه قرآن را نازل كرد، و او شايستگان را سرپرستي مي كند ، بخش باقيات الصالحات، تعقيبات نماز 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
♨️ همه انسان ها وارد جهنم می شوند حفظه الله: ✨فَکَیْفَ لَا یَحْزَنُ الْمُؤْمِنُ چه جوری مومن می تواند محزون نباشد وَ قَدْ أَوْعَدَهُ اللَّهُ جَلَّ ثَنَاؤُهُ، أَنَّهُ وَارِدُ جَهَنَّمَ و حال آنکه خداوند وعید فرموده و ترسانده مومن را به اینکه مومن وارد جهنم می شود. این جمله حضرت اشاره به این آیه شریفه سوره مریم، آیه 71 و 72 دارد که وَإِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا. همه انسان ها وارد جهنم می شوند. و ان منکم.. کسی از شما نیست الا اینکه وارد جهنم می شود. کانَ عَلَى رَبِّكَ حَتْمًا مَقْضِيًّا این یک مطلب حتمی و مطلبی است که نسبت به آن حکم قطعی الهی تعلق پیدا کرده است. 🍀 ثُمَّ نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَوْا سپس آن هایی که با تقوا باشند را ما نجات می دهیم. ببینید مومن می بیند که خداوند وعید فرموده، هشدار داده و او را ترسانده که او را حتما وارد جهنم می کند، وَ لَمْ یُعِدْهُ أَنَّهُ صَادِرٌ عَنْهَا. وقتی صدر متعدی به عن می شود به معنای خارج عنها است. خدا فرموده که وارد جهنم می کند او را اما وعده نداده که او را از جهنم نجات می دهد. 🌺فرموده ثم ننجی الذین اتقوا. آیا این الذین اتقوا شامل ما هم می شود؟ ما هم جزو متقین می شویم یا نه؟ معلوم نیست. این است که حزن دارد. حزنش از این جهت است. و حضرت امام رحمه الله می فرمودند جهنم همین عالم دنیاست. که همه واردش شده ایم. اما ایا متقی از این عالم خارج می شویم؟ با تقوا خارج می شویم یا نه؟ این معلوم نیست. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/10/04 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
؟ 🌺اللَّهُمَّ امْلاَءْ قَلْبِي حُبّاً لَكَ وَ خَشْيَهً مِنْكَ وَ تَصْديقاً وَ ايماناً بِكَ وَ فَرَقاً مِنْكَ وَ شَوْقاً اِلِيْكَ ياذَاالْجَلالِ وَالإِْكْرامِ خدايا دلم را از محبّتت، و خشيتت، و تصديق و ايمان به حقيقتت، و هراس از حضرتت، و شوق به سويت پُر كن، اي صاحب عظمت و اكرام، .، ذيل دعاي الحاح 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
💠 اصلا در این دنیا به دست نمی آید حفظه الله: 🔹 و لَیَلْقَیَنَّ أَمْرَاضاً وَ مُصِیبَاتٍ وَ أُمُوراً تَغِیظُهُ این لام، لام تاکید است. لیقین یعنی هر آینه، حتما وارد می شود، این مومن ملاقات می کند با چی؟ با مریضی ها، مصیبت ها و اموری که تغیظه. خشم او را برمی انگیزد. او را ناراحت می کند. 🔻و لَیُظْلَمَنَّ فَلَا یُنْتَصَرُ ظلم به او می شود. مورد ظلم قرار می گیرد. مظلوم واقع می شود و کمکی هم به او نمی شود. یعنی یار و یاور و ناصری هم ندارد. یک چنین وضعیتی در دنیا. دنیایی که در حقیقت و باطن این دنیا جهنم است. مومن وارد این جهنم شده است. و خدا هم وعده نداده است که حتما او را با تقوا و ایمان از این دنیا به عالم آخرت و بهشت می برد. و مشاهده می کند در این دنیا، انواع و اقسام بیماری ها ومصیبت ها و سختی ها و مشکلاتی که غیض و خشم و عصبانیت مومن را برمی انگیزاند. مظلوم واقع می شود. ظلم می شود. یار و یاور و ناصری هم ندارد. 🍀یبْتَغِی ثَوَاباً مِنَ اللَّهِ تَعَالَی که در این مظلوم واقع شدن، امید ثواب الهی می رود. امید این است که خداوند به او ثواب بدهد. شایسته است که ثوابی از جانب خداوند نصیب این مومن مظلوم بشود. 🔹 فمَا یَزَالُ فِیهَا حَزِیناً حَتَّی یُفَارِقَهَا با این وضعیت مومن پیوسته غمگین است. حزین است. حَتَّی یُفَارِقَهَا تا از این دنیا برود بیرون. فَإِذَا فَارَقَهَا أَفْضَی إِلَی الرَّاحَةِ وَ الْکَرَامَةِ وقتی از دنیا خارج بشود، وارد در راحتی و کرامت می شود. یعنی آن چیزی که دل و قلبمان می خواهد که خوشی و راحتی است، اصلا در این دنیا به دست نمی آید. اصلا. بلکه باید از این دنیا استفاده بکنیم برای راحتی و کرامت اخروی. 🌸البته نمی خواهم بگویم اصلا در این دنیا مومن خوشی ندارد. خوشی هم اگر باشد، خوشی از ناحیه عبادت و معنویت و انجام وظیفه و این هاست. از این باب است. اما خوشی ای که از هر جهت ماندگار باشد و دیگر خیالش راحت باشد که من دیگر در راحتی قرار گرفته ام، در خوشی قرار گرفته ام، نه، این برای آخرت است. 🍀 فَإِذَا فَارَقَهَا أَفْضَی إِلَی الرَّاحَةِ وَ الْکَرَامَةِ ببینید رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم، خیال همه ما را راحت کردند که در این دنیا دنبال خوشی و راحتی نگردید. خوشی و راحتی در آخرت است. در بهشت است. پس فرصت ها را از دست ندهیم. تمام توجه خودمان را برای آخرت، معنویت و لقاء الله قرار بدهیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/10/04 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
؟ 🌺 اَللّهُمَّ انْفَعْنا بِالْعِلْمِ وَزَيِّنَّا بِالْحِلْمِ وَجَمِّلْنا بِالْعافِيَهِ وَكَرِّمْنا بِالتَّقْوَي اِنَّ وَلِيِّيَ اللَّهُ الَّذي نَزَّلَ الْكِتابَ وَهُوَ يَتَوَلَّي الصَّالِحينَ 🌸خدايا ما را به دانش سود ده، و به بردباري بياراي، و به عافيت زيبا گردان، و به تقوا گرامي دار، به درستي كه سرپرست من خدا است كه قرآن را نازل كرد، و او شايستگان را سرپرستي مي كند ، بخش باقيات الصالحات، تعقيبات نماز 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
❌شیطان خیلی خوشش می آید و ازش سواستفاده می کند حفظه الله: ✨یا اباذر! مَا عُبِدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَی مِثْلِ طُولِ الْحُزْنِ چه تعبیر بلندی. ای ابوذر، خدا عبادت نشده است بر عبادتی که مثل حزن طولانی و مستمر باشد. این از جمله بهترین و مهم ترین عبادت هاست. عرض کردم حضرت ایت الله سعادت پرور می فرمودند اگر بر این حزن و غم درونی و قلبی معنوی کسی استمرار داشته باشد، دامنش پر از معنویات و معارف می شود. پس باید قدر بدانیم و قدر این حزن را بدانیم. ✍️توضیحی بدم در رابطه با حزن و غم دنیایی. حزن و غم دنیایی که متعلق به دنیاست. انسان بر نداشتن دنیا غصه می خورد. یا بر از دست دادن امور دنیایی غصه می خورد. تکرار می کنم. غم و غصه های دنیایی این است: چرا ندارم. مثلا فلانی خانه دارد. ماشین دارد. تفریح دارد. امکانات دارد. من چرا ندارم. یا اگر دارد، غصه می خورد که چرا از دست دادم. چرا از من گرفته شد. ⚠️این غم و غصه های دنیایی بهترین راه برای ورود و رسوخ شیطان در وجود ماست. غم و غصه های دنیایی. شیطانی است. شیطان خیلی خوشش می آید. و ازش سواستفاده می کند. و هم چنین ترس. ترس دنیایی. باز در کنار غم، ما ترس را داریم. ترس اینکه نکند آنچه که دارم را از دست بدهم. آن درجه دنیایی که دارم، جایگاه دنیایی که دارم نکند از دست بدهم. اموالی که دارم را نکند از دست بدهم. پس حزن بیشتر مربوط می شود به نداشته ها و بر از دست دادن داشته ها. 🔻 خوف و ترس دنیایی هم بیشتر مربوط به این است عاملی ایجاد نشود که آنچه که دارد را از دست بدهد. به نظر می رسد خوف همین یک متعلق را دارد. نگرانی از اینکه آنچیزی که دارد را از دست بدهد. و آنچه که از دست داده است را دیگر غمش را می خورد. خوف نیست. پس سه متعلق دارد. در خوف یکی در حزن دو تا. آن خوف و حزن هایی که متعلقش دنیایی است، مربوط به امور دنیایی است، این ها از شیطان است. و خیلی ما را از نظر ایمانی و معنوی ضعیف می کند. این ها را باید انسان تدبیر کند. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/10/04 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
؟ 🍀الَّلهُمَّ ارْفَعْ ظَنّي صاعِداً وَلاتُطْمِعْ فِيَّ عَدُوّاً وَ لاحاسِداً وَاْحْفَظْنِي قآئِماً وَ قاعِداً وَ يَقْظانَ وَ راقِداً اَللَّهُمَّ اغْفِرْلِي وَارْحَمْنِي وَاهْدِنِي سَبيلَكَ الأَْقْوَمَ وَ قِني حَرَّ جَهَنَّمَ وَاحْطُطْ عَنِّي الْمَغْرَمَ وَ الْمَاْثَمَ وَاجْعَلْنِي مِنْ خِيارِ الْعالَمِ خدايا گمانم را رفعت ده، تا از مرحله سوء ظن به فضاي حسن ظن بالا رود، و درباره من دشمني و حسودي را به طمع مينداز، و مرا در حال ايستاده و نشسته، و در بيداري و خواب حفظ فرما، خدايا مرا بيامرز، و به من رحم كن، و مرا به راه استوارترت هدايت فرما، و از سوزش دوزخ حفظ كن، و سنگيني بدهي و گناه را از من فرو ريز، و مرا از خوبان جهان قرار ده .، ذيل دعاي سريع الاجابه 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
🌟علم واقعی یک آثار روحی، معنوی، رفتاری دارد... حفظه الله: 🌺یا اباذر! مَنْ أُوتِیَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَا یُبْکِیهِ، ببینید عزیزان علم یک کمال است. علم واقعی یک آثاری دارد. آثار روحی، معنوی، رفتاری. از جمله آثار علم واقعی و حقیقی، اشک چشم است. گریه است. به خاطر اینکه انسان با حقایق هستی آشنا می شود و آشنایی با حقیقت، رقت قلب به دنبال می آورد و به صورت طبیعی، انسان گریه می کند. اشک می ریزد. در این زمینه، خیلی راحت در مواجه با اموری که برانگیزنده رحمت هستند، مهربانی را تحریک می کنند، این دلش می سوزد و اشکش جاری می شود. 🌸البته توجه داشته باشید دوستان، گریه و اشک، با رحمت، پیوند ناگسستنی دارد. پیوسته این دو با هم هستند. هر جا اشک هست رحمت است و هر جا رحمت است، اشک هست. همیشه انسان ملاحظه می کند یا اشک چشم، باعث برانگیخته شدن رحمت و مهربانی در فرد می شود. مثلا مادر می خواهد جایی برود، فرزند دوست دارد همراه مادر باشد. مادر قبول نمی کند. فرزند گریه می کند. اشک چشم فرزند، آن رحمت و مهربانی مادر یا پدر را برانگیخته می کند. 🍀یا اینکه گاهی موقع، آن برانگیخته شدن رحمت باعث اشک ریختن می شود. مشاهده می کنید که عده ای دارند به یک نفر ظلم می کنند و آن مظلوم هم زیر دست و پا شرایط سختی را دارد سپری می کند. اینجا دلتان به حال او می سوزد. رحم می کنید نسبت به او. مهربانی تان برانگیخته می شود نسبت به او. با برانگیخته شدن مهربانی و رحمت در دلتان، اشک چشمتان جاری می شود. پس ببینید بین اشک ، گریه و رحمت و مهربانی، یک پیوند ناگسستنی هست. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/10/11 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
؟ ✨اللَّهُمَّ حَبِّبْ اِلَيَّ لِقآئَكَ وَاجْعَلْ لِي في لِقآئِكَ خَيْرَ الرَّحْمَهِ وَالْبَرَكَهِ وَ اَلْحِقْنِي بِالصَّالِحينَ خدايا لقايت را محبوب من گردان، و در لقايت بهترين رحمت و بركت را براي من قرار ده، و مرا به شايستگان بپيوند. ، ذيل دعاي الحاح 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
💠نشانه علمی که به قلب نرسیده حفظه الله: 🌺علم انسان را به حقایق آشنا می کند و حقایق هستی، موجب رقت قلب انسان می شود. آن رحمت و مهربانی در قلب انسان، به جوشش در می آید. طبیعتا یک چنین انسان عالمی، باید اهل اشک و گریه باشد. حالا اگر علم را به دست آورده ولی اشک را ندارد، گریه را ندارد، معلوم می شود آن علمی که به دست آورده به حال او نفعی ندارد. نافع به حال او نیست و این می تواند نشانه یک امر خطرناکی باشد. علم به قلب او نرسیده و در وجود او، فایده ای به دنبال نداشته است. ملاحظه بفرمایید این فرمایش حضرت را یَا اباذر! پیغمبر خدا صلی الله علیه و اله و سلم دارند ابوذر را نصیحت می کنند. ای ابوذر. 🌸منْ أُوتِیَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَا یُبْکِیهِ، کسی که عطا بشود و به دست بیاورد، برسد به یک علمی که اشکش را در نیاورد، گریه اش را در نیاورد، لحَقِیقٌ أَنْ یَکُونَ قَدْ أُوتِیَ عِلْمَ مَا لَا یَنْفَعُهُ حقا علمی را به دست آورده که نفعی به حال او ندارد. حالا این مطلب را پیامبر اسلام مستند می فرمایند به قرآن لِأَنَّ اللَّهَ نَعَتَ الْعُلَمَاءَ خداوند علما را اینجور توصیف کرده، در قرآن، در سوره اسراء فَقَالَ جَلَّ وَ عَزَّ، إِنَّ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ مِنْ قَبْلِهِ آن هایی که قبل از نزول قرآن به آن ها علم دادیم، که علمای یهود و نصاری منظور هستند البته منظور از علمای یهود و نصاری، علمای واقعی شان، علمای حقیقی شان که در هدایت بودند. 🍀کسانی که از قبل از نزول قرآن به آن ها علم داده شده بود، إِذا یُتْلی عَلَیْهِمْ یَخِرُّونَ لِلْأَذْقانِ سُجَّداً وقتی قرآن بر آن ها تلاوت می شود، این ها با چانه هایشان به سجده می افتند. بر چانه هایشان به سجده می افتند. یعنی سجده بر چانه می کنند. مرحوم مجلسی می فرمایند اذقان از ذقن می آید و ذقن یعنی چانه. این سجده بر ذقن، برچانه، مرحوم علامه مجلسی می فرمایند شاید سجده یهود و نصاری اینطور بوده. که بر چانه سجده می کردند. 🔹اما مرحوم علامه طباطبایی این احتمال را مطرح می کنند یَخِرُّونَ لِلْأَذْقانِ سُجَّداً شاید کنایه از سجده به صورت باشد. چون ذقن، جزئی از صورت است و اینجا اطلاق جزء شده و اراده کل یعنی صورت. با صورت سجده می کنند. به سجده می افتند. منظور از آیه این است که وقتی ایات قرآنی را می شنوند به سجده می افتند وَ یَقُولُونَ سُبْحانَ رَبِّنا إِنْ کانَ وَعْدُ رَبِّنا لَمَفْعُولًا و می گویند منزه است پروردگار ما، اگر پروردگار ما یک وعده ای بدهد، آن وعده محقق می شود. البته منظور از وعده در اینجا بعث است. برانگیخته شدن است که در ایات قبلی صحبت از آن شده. وَ یَخِرُّونَ لِلْأَذْقانِ یَبْکُونَ بیشتر این قسمت مراد است که به چانه ها می افتند به سجده و گریه می کنند. 🌼حضرت علامه می فرمایند تکرار یخرون در اینجا، برای افاده تواضع و خضوع و فروتنی ظاهری و بدنی است که همراه با اشک است. اینکه یخرون، افتادند به سجده و گریه هم می کنند. این نشان دهنده آن خضوع و تواضع بدنی است. وَ یَزِیدُهُمْ خُشُوعاً،در ادامه، خشوع هم ذکر می شود که در حقیقت، ان ذلت قلبی است. پس آن وَ یَخِرُّونَ لِلْأَذْقانِ یَبْکُونَ این در حقیقت بیانگر تواضع ظاهری و بدنی است. آن تواضع قلبی هم تحت عنوان خشوع مطرح شده است. یعنی ظاهر و باطنشان فروتنانه، در مقابل خداوند متعال کرنش می کند. کرنش ظاهری و باطنی در مقابل حضرت حق دارند. شاهدمان در این آیه، اینکه به سجده می افتند و گریه می کنند علما. یک چنین حالتی. حالا ما علم را به دست آورده باشیم و اهل اشک نباشیم، اهل گریه نباشم. روز بر ما بگذرد و اشکی از چشم ما خارج نشود. این نشان می دهد که علم نسبت به ما، فایده و نفعی نداشته است. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/10/11 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
؟ 🌺اسْئَلُكَ ايماناً لا اَجَلَ لَهُ دُونَ لِقآئِكَ تُحْيينِي وَ تُميتُنِي عَلَيْهِ وَ تَبْعَثُنِي عَلَيْهِ اِذا بَعَثْتَنِي وَاَبْرِءْ قَلْبِي مِنَ الرِّيآءِ وَالسُّمْعَهِ وَالشَّكِّ فِي دينِكَ 🍀 از تو ايماني مي خواهم، كه برايش مدّتي جز لقاي تو نباشد، بر آن زنده ام بداري و بميراني، و مرا بر آن برانگيزاني زماني كه بر مي انگيزيم، و دلم را از ريا و شهرت طلبي و ترديد در دينت پاك كن. ، ذيل دعاي الحاح 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte