هدایت شده از روزنه
💢 دیباج تحریف بر تن تاریخ حوزه علمیه
نقدی بر روایت مخدوش جناب آقای #علوی_بروجردی از زندگانی آیتالله العظمی بروجردی/بخش دوم
💥اختصاصی/پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔺تهیه کنندگان کتاب دیباج در پوشش دفاع از سلوک سیاسی زعیم قم، تلاش دارند به تخطئه مسلک و مرام سیاسی آیتالله کاشانی بپردازند و از آن جمله اصل ورود مرحوم کاشانی به عرصه سیاست و خصوصا عملکرد ایشان در ماجرای نهضت نفت را مورد خدشه قرار میدهند.
حال آنکه کارنامه آیتالله کاشانی، این مجتهد مجاهد مظلوم، کاملا قابل دفاع و منطبق بر اصول اسلامی است و هرگز نمی توان آن جناب را متهم به آلودگیهای رایج عرصه سیاستورزی دانست.
از آن جمله در ماجرای اختلاف نظر آیت الله کاشانی با دکتر مصدق، در اخلاص و وطن دوستی و آینده نگری آن فقیه سیاس، همین بس که ایشان یک روز قبل از کودتا با نگارش نامه ای ضمن پیش بینی احتمال وقوع کودتا، یک بار دیگر وی را نصیحت می کند:
«.. گرچه امکانی برای عرایضم نمانده ولی صلاح دین و ملت برای این خادم اسلام بالاتر از احساسات شخصی است و علیرغم غرض ورزی ها..خودتان بهتر از هر کس می دانید که همّ و غمّم در نگهداری دولت جنابعالی است که خودتان به بقاء آن مایل نیستید..»(آیت الله کاشانی و نهضت ملی شدن صنعت نفت،ص405)
عجیب آنکه در مواردی از کتاب، تلویحا مخالفت فضلای طراز اول حوزه قم با آیتالله کاشانی القا شده حال آنکه پذیرش مخالفت اساسی بزرگانی چون امام خمینی با آیت الله کاشانی، دشوار و مخالف قرائن است، البته سکوت ایشان در لواء آیت الله بروجردی مسأله دیگری است که به ولایت پذیری ایشان بازمیگردد، ولی ابدا بدین معنا نیست که امام مخالف کاشانی بوده باشد! چنانکه امام بعدها در این مورد می گوید «جرم( مثل) کاشانی چیست..اینها عقیده شان این بود که اسلام در ایران پیاده بشود آنها می گفتند احکام غربی مترقی است»(60/3/25)
🔻در بخشی از دیباج ادعا شده که:
« آیت الله بروجردی در تمام دوران اختلاف های نظری با آیت الله کاشانی از حیث مالی وی را کمک می کرد. البته سبک سیاسی باعث نزدیکی آن ها نشد.»(دیباج،ص192)
عجیب که نه نویسنده و نه نقال خاطرات نمی داند که اعتبار آیت الله کاشانی آنقدر در بازار فراوان بوده است که نیاز به استمداد مالی از کسی نداشتند؛ لکن در اینجا اولا باید زمان و تاریخ کمک های آیت الله بروجردی- که البته به حق، نشان از ارادت ایشان به آیت الله کاشانی است- ذکر شود. ثانیا شخص آیت الله کاشانی چنین نبوده است که هر پولی را دریافت کنند ایشان تا منشا پولی معلوم نبود دریافت نمی کردند و بزرگترین دلیل بر رد ادعای دیباج نویسان که آیت الله کاشانی را سوداگر قدرت قلمداد می کنند، اینکه ایشان اگر دنبال دنیاطلبی بودند در همان دوران صدرات مجلس آبی برای خود گرم می کرد که اینگونه در نظر امثال شما حقیر در تاریخ ذکر نگردد، ضعیف بودن وضع مالی ایشان به جهت جفای مصدقی ها و بدنام کردن ایشان با دروغ هایی بود که منجر به انزوای سیاسی ایشان شده بود.(نهضت روحانیون،ج2، علی دوانی،ص510)
🔺تنظیمکننده دیباج که از باب "النقال کالبقال" افاضات جناب علوی بروجردی را چونان وحی منزل پنداشته و نقل کرده، برای معرفی آیت الله کاشانی به خاطرات دسته چندمی برخی افراد مانند سید رضا زنجانی از اعضای نهضت ملی و از مخالفان انقلاب و امام و آیت الله کاشانی و .. بسنده کرده و در موارد متعددی به نوشتجات سست مندرج در ویکی پدیا، ارجاع داده است.
متاسفانه در فرازهای متعددی از کتاب دیباج سعی شده آیت الله کاشانی را العیاذبالله فردی شاه دوست معرفی کند! در حالیکه به شهادت تاریخ، ایشان تمام عمر شریف را خرج مبارزه با نظام استبدادی پهلوی نمود.(ناگفتههایی از مبارزات آیتالله کاشانی به روایت فرزندش، سایت موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی)
همزمانی انتشار دیباج در قم با تخریب سازمان یافته آیتالله کاشانی توسط معاندین خارج نشین، موضوع را کمی پیچیده میکند و علاوه بر آنکه مصداق مظلومیت مضاعف ایشان است، امکان تأثیرپذیری دیباج نویسان از فضای کاشانی ستیزی بینالمللی را به ذهن متبادر می سازد که جای فحص و بررسی دارد.
در بخش سوم یادداشت، به نشانههایی از احتمال اثرپذیری نویسندگان دیباج از آثار و افکار معاندین و ضدانقلاب خارج نشین ارائه خواهد شد.
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
💢 دیباج تحریف بر تن تاریخ حوزه علمیه
نقدی بر روایت مخدوش جناب آقای #علوی_بروجردی از زندگانی آیتالله العظمی بروجردی/بخش اول
💥اختصاصی/پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔺کتاب دیباج که مجموعه برداشت های شخصی آقای #علوی_طباطبایی
(بروجردی) از زندگانی آیتالله العظمی بروجردی را به رشته تحریر در آورده، به روایت بخشی از دوران تقارن مرجعیت آیت الله بروجردی با آیت الله کاشانی پرداخته و وقایع مرتبط را تحت عنوان فصل "راهنمای حقایق " بیان کرده است.
راوی گرچه خود را تحلیلگر مسلط بر وقایع قلمداد کرده اما در حقیقت کاملا یک سویه به تخریب #آیتالله_کاشانی می پردازد و با پوشاندن دیباج تحریف بر تن تاریخ، زعیم قم را -بر خلاف واقع- مخالف سیاست و آیت الله کاشانی می نمایاند.
🔻در بخشی از کتاب چنین آمده است: «آیت الله کاشانی به ریاست مجلس رسیده بود و از آنجا که برای حوزه علمیه و مدیریت آن نقشه می کشید...برگلوی حوزه پا گذاشته بود و حمایت های همه جانبه را طلب می کرد».(دیباج،ص189)
عجیب اینکه توهم توطئه بیت آیت الله بروجردی آنقدر زیاد بود که همواره تصور می کردند که بناست نقشه ای برای تصاحب جایگاه ایشان تدارک دیده شود، حال آنکه قرائن فراوانی در رد این توهم و اتهام سنگین وجود دارد از جمله، مرحوم صادقی تهرانی در باب مرجعیت گریزی آیت الله کاشانی اینگونه نقل می کند:
«پس از فوت آقاي بروجردي مردم در اين انديشه بودند از چه كسي تقليد كنند. چند نفر از علماي بزرگ بودند كه خودمان تشخيصهايي داشتيم و سؤالاتي هم كرديم و بعضي جوابهايي دادند كه جواب آقاي كاشاني هيچگاه از يادم نميرود. وقتي خدمت آقاي كاشاني رسيدم و از ايشان درباره مرجع تقليد سؤال كردم، فرمود:«من چه بگويم؟» عرض كردم:«بايد از خود شما تقليد كنيم؟» فرمود:«مرجع مسلمين بايد يك عالم رباني باشد كه در مقابل اين استعمار، استكبار، استبداد و استضعاف استقامت كند». گفتم:«او )كيست؟ فرمود:«آقاي خمینی » »(www.javanonline.ir/fa/news/637723)
مشابه چنین تعابیری در خاطرات دیگران همچون مرحوم عسکراولادی نیز وجود دارد و نشان می دهد که آیتالله کاشانی علیرغم برخورداری از بنیه علمی، پایگاه اجتماعی و امکانات مادی، هرگز تمایلی برای تصدی ریاست دینی نداشته است.
🔻در بداندیشی برخی اطرافیان و اعضای بیت زعیم قم همین بس که وقتی آیتالله کاشانی از #امام_خمینی می خواهند که واسطه شوند تا آیت الله بروجردی برای برگزاری کنگره اسلامی اجازه دهند تجار وجوهی را به ایشان بدهند، علیرغم موافقت اولیه آیت الله بروجردی، اطرافیان ایشان در پی سعایت و مذمت بر می آیند و چنین القا میکنند که پس از این اجازه، دیگر پول به قم نمی آید! لذا ایشان را به تردید انداخته و منع خیر کردند.(یادآور،ویژه نامه قیام30تیر،شماره2،ص108)
اگر آیتالله کاشانی رو به سوی حوزه قم می نمود نه سودای تصاحب جایگاه کسی را داشت و نه برگلوی کسی پاگذاشته بود بلکه ایشان فقط از حوزه حمایت همه جانبه می خواست، چنانکه در دیدار با طلاب و اهالی قم میگوید:
« اگر من کار بدی می کنم، چرا با من مخالفت نمی کنید؟ اگر درست قدم بر می دارم، چرا حمایت نمی کنید؟قطعا ایشان می دانستند این حرفها به گوش آیت الله بروجردی هم می رسد.(شهر و حوزه علمیه قم، نهضت ملی و 30تیر، گفتگو با حمید سیف زاده،ص 106)
تمام خواست آیت الله کاشانی در مخالفت با مطامع انگلیسی ها بود که این امر مقدس، خوشایند برخی از نفوذی های بیوت نبود!
🔺نویسنده دیباج در نقلی مدعی شده که «بزرگان نسل جدید حوزه از جمله آقایان روح الله خمینی، محمدتقی بهجت، سیدمحمدکاظم شریعتمداری، مرتضی حائری و مرتضی لنگرودی، در منزل آیت الله بروجردی جمع شده بودند..نزاع های آیت الله کاشانی و دکتر محمد مصدق بالا گرفته بود.آقایان آمده بودند تا زعیم حوزه اقدامی عاجل را در برابر این اتفاق ها انجام دهند..بعد از شنیدن صحبت ها،(آیت الله بروجردی) به چند جمله بسنده نمودند:«آقایان معلوم میشود مرعوب شده اند؛ اما من مرعوب نشده ام. من از وقتی خودم را شناختم مرعوب چیزی نشده ام..این آقایان در برابر خدا چه هستند؟ دست سیاست آنان را بالا برده و همین دست سیاست فردا زمین خواهد زد»(دیباج،ص190)
🔻راوی چنین القاء میکند که دعوای آیتالله کاشانی و دکتر مصدق نزاع سیاسی صرف است! گویی آیت الله کاشانی فقط بر سر تقلیل قدرت با مصدق درگیر است؛ حال اینکه زمینه های اختلاف آیت الله کاشانی با مصدق از بعد از سی تیر شروع شد جایی که ایشان به مصدق بابت انتصاب افراد نابخرد و خونخوار در راس کار وگم شدن هدف نهضت و منع تعقیب عاملان غائله سی تیر و قدرت طلبی با انحلال مجلس و حل نشدن مشکلات مردم و رفراندوم غیر قانونی اعتراض می کند ولی مصدق پس میزند!
@rozaneebefarda
#فقه_حکومتی
#احادیث_فقه_حکومتی
#حفاظت20
🔅🔅🔅
📚 21- فی الکافی باسناده عن عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي يَعْفُورٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ : « اتَّقُوا عَلَى دِينِكُمْ فَاحْجُبُوهُ بِالتَّقِيَّةِ فَإِنَّهُ لَا إِيمَانَ لِمَنْ لَا تَقِيَّةَ لَهُ إِنَّمَا أَنْتُمْ فِي النَّاسِ كَالنَّحْلِ فِي الطَّيْرِ لَوْ أَنَّ الطَّيْرَ تَعْلَمُ مَا فِي أَجْوَافِ النَّحْلِ مَا بَقِيَ مِنْهَا شَيْءٌ إِلَّا أَكَلَتْهُ وَ لَوْ أَنَّ النَّاسَ عَلِمُوا مَا فِي أَجْوَافِكُمْ أَنَّكُمْ تُحِبُّونَّا أَهْلَ الْبَيْتِ لَأَكَلُوكُمْ بِأَلْسِنَتِهِمْ وَ لَنَحَلُوكُمْ فِي السِّرِّ وَ الْعَلَانِيَةِ رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً مِنْكُمْ كَانَ عَلَى وَلَايَتِنَا .»
▫ در کافی با اسنادش از ابن ابى يعفور آمده که گويد : امام صادق عليه السلام فرمود: بخاطر حفظ دينتان تقيه كنيد، و آن را با تقيه زير پرده داريد، زيرا هر كه تقيه ندارد ايمان ندارد، همانا شما در ميان مردم مانند زنبور عسل در ميان پرندگانيد، اگر پرندگان بدانند، در درون زنبور عسل چيست، همه آنها را بخورند، و اگر مردم بدانند آنچه در دل شماست كه ما اهل بيت را دوست داريد، شما را با زبانشان بخورند و در نهان و آشكار ناسزا گويند، (از شما سعايت و سخن چينى كنند و بشما تهمت زنند تا گرفتار زندان و شكنجه و اعدام شويد) خدا بيامرزد آن بندهئى را از شما كه ولايت ما را داشته باشد.
@salmanraoofi
باسمه تعالی
جناب استاد اکبرنژاد
یکی از اساتید سطح عالی حوزه شما را به مناظره دعوت کرده اند
آیات متظافره و روایات متواتره و سیره مستمره ائمه علیهم السلام پذیرش احتجاج و ارائه دلیل و به قول امروزی مناظره از جانب هر فردی با هر شانی بوده
امیرالمومنین ابتدئا بارها ناکثین، قاسطین و مارقین را دعوت به مناظره در امور دین کرد و خوارج بارها با امیرالمومنین علیه السلام مناظره کردند و حضرت با معاویه بارها در نامه با او محاجّه داشت، امام حسین علیه السلام با سپاه یزید، زینب کبری با عبیدالله، صوفی معروف با امام صادق علیه السلام مناظره داشتند و مناظرات امام رضا علیه السلام از مسلمات تاریخ است
شما که فکر می کنید حرفهای متقن می زنید و این حرفها طبق ادعایتان بی جواب است باید مناظره با استادی که از منظرتان حسب ظاهر پایین تر است را با جان و دل بپذیرید و ملتزم به آیات و روایات باشید خصوصا که لابد اثبات صحت ادعایتان در مناظره با کسی که از منظرتان پایین تر از شماست باید راحت تر باشد
بنده به عنوان خیرخواه و دوست قدیمی و منتقد اقدم شما عرض می کنم
اگر این مناظره را نپذیرید بالاترین دلیل بر عدم التزامتان به شریعت را در اینمساله ظاهر کرده اید
بنابراین بدون هیچ پیش شرطی و کارهایی که بوی بهانه گیری برای فرار از مناظره را می دهد
این مناظره را بپذیرید و مدافعان و مخالفان خود را از اتقان تفکر خود مطلع نمایید
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۸/۷/۶
پ ن: این چند خط به اصرار بعضی دوستان تحریر شد چراکه از منظر بنده توجه و اهتمام به حرفهای خلاف مصالح اسلام و کشور جناب رئیس جمهور در بعضی مسائل کنونی از اولویت قطعی برخورد است
و دمیدن در این فضا به نفع کسانی است که عادت به پرداختن به حواشی برای به حاشیه بردن اولویت های اسلام و مسلمین دارند
@salmanraoofi
هدایت شده از دروس آیت الله سیفی مازندرانی
بسمه تعالی
مدیریت محترم موسسه فقاهت
سلام علیکم
♦️مرقومه شما در خصوص درخواست مناظره با یکی از اساتید معهدالاجتهاد الفعال پیرامون لباس روحانیت به اطلاع آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) رسید.
ایشان فرمودند: (معهد الاجتهاد الفعال درخواستی پیرامون مناظره نداشته و اکنون نیز با توجه به اشتغالات علمی مجموعه و حجم بالای برنامه های آموزشی - پژوهشی در ابتدای سال تحصیلی جدید، برنامه خاصی در جهت گفتگوهای علمی پیرامون مسائل مذکور ندارد .
لکن فرزند فاضل بنده که از اساتید سطوح عالی هستند چون اعلان آمادگی مناظره در این موضوع داشته اند ، سزاوار بود در این خصوص با ایشان مذاکره نمائید).
و السلام علیکم و رحمة الله
محمد خلیلی
مسئول دفتر آیت الله سیفی مازندرانی
@ayatollahseyfi
هدایت شده از روزنه
💢 دیباج تحریف بر تن تاریخ حوزه علمیه
نقدی بر روایت مخدوش جناب آقای #علوی_بروجردی از زندگانی آیتالله العظمی بروجردی/بخش سوم
💥اختصاصی/پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸جناب آقای علوی روجردی، متولد فروردین ۱۳۳۰ است یعنی در هنگام ارتحال آیتاللهالعظمی بروجردی بزرگ، تنها ۱۰ساله بوده است لذا طبیعی است که روایت او از سیره و اندیشه جد مادری اش، بازتکرار شنیدههایش از دیگران(اعضای بیت یا تاریخ نویسان) باشد.
🔺مع الاسف در جای جای کتاب دیباج (خصوصا در تبیین رابطه آیتالله العظمی بروجردی با آیتالله کاشانی) به شخص معلوم الحالی به نام #علی_رهنما _عنصر خارج نشین و ضد انقلاب_ استناد شده است که دم خروس تاثیر پذیری نویسنده و راوی از کتاب پر از دروغ و تحریف آمیز «نیروهای مذهبی بر بستر حرکت نهضت ملی» را بیرون می زند.
🔻نزدیکی تفکرات یک نویسنده معاند لندن نشین (رهنما) با بیت آیت الله العظمی بروجردی، مسأله مهمی است که نیازمند تأمل فراوان است!
با مروری گذرا بر کتاب دیباج و اثر علی رهنما، بدون اغراق می توان ادعا کرد که فصل مربوط به آیتالله کاشانی خلاصه شده آرا و تفکرات پرغلط و تحریف شده ای است که رهنما در کتابش دنبال میکند!
جالبتر آنکه در مرحله تدوین نیز تقریبا تمام پانویس های کتاب رهنما (از جمله کتاب های قلم و سیاست سفری، مصدق و تاریخ افراسیابی و..) عینا بعنوان مأخذ آمده و از برداشت های بی کم و کاست از کتاب علی رهنما نشان دارد.
🔻رهنما در کتابش برای اولین بار ادعای #توطئه آیتالله کاشانی و نواب صفوی در جهت کنار زدن آیتالله بروجردی را مطرح میکند(نيروهاي مذهبي بر بستر...،ص12)
وی در بخشی دیگر از کتاب خود می گوید:
«در بيانيهاي كه به تاريخ 17اسفند1326 صادر ميشود، كاشاني وظيفه ديني مسلمين را تعيين كرده و تيغ حمله خود را بار ديگر تلويحاً متوجه بروجردي ميكند...در اين اعلاميه كاشاني در واقع از اخطار به بروجردي فراتر ميرود و به نظر ميرسد كه استدلالي ارائه ميدهد براي عدم كفايت او به عنوان مرجعي كه به يكي از وظايف عمدهاش كه بايستي كوششي در راه مصالح دنيوي مسلمين باشد، عمل نميكند. از اين نوشته كاشاني چنين استنباط ميشود كه از نظر او، بروجردي الگوي مرجعيت نيست... اگرچه كاشاني از كلمه مرجع استفاده نميكند اما ظاهراً نزد او تعريف رهبري ديني الگوبرداري شده از موضعگيريها و كنش اجتماعي- سياسي و مذهبي شخص او يعني « زير نظام كاشاني» است.»(همان ص56-55)
همانگونه كه ملاحظه ميشود، نويسنده با به كارگيري مكرر عباراتي مانند «تلويحاً»، «به نظر ميرسد»، «استنباط ميشود» و «ظاهراً» تلاش ميكند تا از انگيزه كاشاني براي كنار زدن آيتالله بروجردي از مقام مرجعيت تامه و جانشين ساختن خود در آن موقعيت، پردهبرداري نمايد و اين در حالي است كه در سنت شيعي و حوزههاي علميه هرگز سابقه كنار زده شدن مرجعيت تامه وجود نداشته و لذا به هيچ وجه زمينهاي براي به وجود آمدن چنين انگيزهاي نزد كاشاني نميتوان يافت و از سویی هیچ منبعی جز کتاب رهنما چنین برداشت سبکی را بیان نکرده است.
🔺تأثیر توهات تاریخی رهنما با روایتهای مندرج در #دیباج تابدان حد است که خط فکری آیتاللهالعظمی بروجردی از تاکتیک دوری از سیاست، به نظریه #جدایی_دین_از_سیاست القا میشود(همان،ص156)
به واقع رهنما هیچ ارادتي به آيتالله بروجردي ندارد، بلكه او به تفكري ارادت دارد كه آن تفكر قائل به جدايي دين از سياست است لذا وی بر خلاف آنچه که وی در کتابش ادعا مینماید و مدعی نگارش اثری پژوهشی و سند محور است،در واقع با تحلیل های ماست و دروازه ای که در مورد آیت الله کاشانی به کار می برد، هر پژوهشکر منصفی را متعجب و متأسف میسازد.
🔺علی رهنما در کتاب ممنوعالانتشارش، با کینهورزی، آیتالله کاشانی را فردی غیرمهذب و به جاهطلبي سياسي محکوم میکند و نتيجه میگیرد كه هر يك از روحانيوني كه پاي در سیاست گذاردهاند يا خواهند گذارد، نيز داراي چنين خصائصي بوده یا خواهند بود؛ بدين ترتيب رهنما سعي دارد تا جدايي دين و دينمداران از سياست را به عنوان يك اصل مسلم مطرح سازد و تمامي روحانيوني را كه به هر نحو دخالتي در سياست كنند را يكسره محكوم سازد.
بی شک ایستادگی روحانیت در برابر سلطه خوشایند استعمارگران نیست لذا «سرفرانسس شپرد» سفير وقت انگليس در تهران صریحا چنین مینویسد: «عقلائی و منطقی به نظر نمیرسد که برای برقراری روابط با اين شخصيتهای مذهبی، وقتی صرف شود... البته اگر کوچک ترين احتمال نفوذ در کاشانی هم وجود داشته باشد، نبايد آن را از دست داد ولی من تنها اميدی که در مورد کاشانی دارم آن است که بتوانيم او را در افکار عمومی بیآبرو و متهم سازيم، تا نفوذ خود را از دست بدهد»(فصلنامه تاریخ و فرهنگ معاصر شماره 6 و 7، مرکز بررسی های اسلامی)
@rozaneebefarda
ادامه دارد..
هدایت شده از اطلاعرسانی و نشر آثار استاد وکیلی
MolaviShenasi(1).mp3
14.04M
🔈 برای قضاوت درباره جناب مولوی به چه تخصصهایی نیاز است؟
حجتالاسلام و المسلمین استاد وکیلی:
بررسی مولوی و آثارش، بحثی تخصصی و میان رشتهای شامل ادبیات فارسی، عرفان، تاریخ و... است.
🔍 لزوم بررسی اعتبار منابعی که دربارهی شرح حال جناب مولوی اظهار نظر کردهاند
🖇 اشعاری که به دروغ به مولوی نسبت میدهند
📍لزوم توجه به شرایط زمانی و مکانی جناب مولوی برای فهم آثار ایشان
👤لزوم آشنایی با منظومه فکری جناب مولوی برای بررسی آثارایشان
💡مولوی شخصیتی است که دارای تحولات و تکامل زیادی بوده است و برای قضاوت شخصیت او باید برای هر مقطعی از عمر ایشان قضاوت مستقلی داشت.
➖➖➖➖➖➖➖
🆔 @mhva_ir
🌐 www.mhva.ir
هدایت شده از اطلاعرسانی و نشر آثار استاد وکیلی
MolaviShenasi(2)-Ostad Vakili.mp3
5.44M
🔈 آیا واقعا «مولوی» صوفی است؟
🔎 معانی مختلف اصطلاح "صوفی" در طول تاریخ
🕋 بررسی سیره عملی و پایبندی مولوی به شریعت و جایگاه موسیقی و چرخیدنهای معروف به "رقص سماع" در سیره او
▫️از مجموعهی #مولوی_شناسی | حجت الاسلام و المسلمین استاد وکیلی
➖➖➖➖➖➖➖
🆔 @mhva_ir
🌐 www.mhva.ir
هدایت شده از بیداری طلاب
♨️ رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک، اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاستهای کلی نظام قانونگذاری را ابلاغ و با توجه به اهمیت موضوع در حاشیه آن مرقوم کردند: «سیاستها به قوای سهگانه ابلاغ شود. سه قوه موظفند اقدامات را زمانبندی و پیشرفتها را گزارش نمایند».
✍ متن سیاستهای کلی نظام قانونگذاری مصوّب مقام معظم رهبری که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تنظیم شده است، به این شرح است:
🔸بسم الله الرحمن الرحیم🔸
🔴 سیاستهای کلی نظام قانونگذاری 🔴
١- توجه به موازین شرع به عنوان اصلیترین منشاء قانونگذاری در تنظیم و تصویب طرحها و لوایح قانونی.
۲- ارزیابی و پالایش قوانین و مقررات موجود کشور از حیث مغایرت با موازین شرعی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ایجاد سازوکار لازم برای تضمین اصل چهارم قانون اساسی.
٣- تعیین سازوکار مناسب برای عدم مغایرت مقررات با قانون اساسی.
۴- نظارت بر عدم مغایرت یا انطباق قوانین با سیاستهای کلی نظام با همکاری شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و تصویب قوانین لازم برای تحقق هریک از سیاستهای کلی نظام.
۵- تعیین حدود اختیارات و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات با ارائه تعریف روشن و مشخص از «قانون»، «آییننامه، تصویبنامه و بخشنامه موضوع اصل ۱۳۸»، «قانون آزمایشی و اساسنامه موضوع اصل ۸۵»، «برنامه و خط مشی دولت و تصمیمات موضوع اصل ۱۳۴»، «آراء وحدت رویه و ضوابط موضوع اصل ۱۶۱» و سایر مقررات و همچنین طبقهبندی و تعیین هرم سیاستها، قوانین و مقررات کشور بر اساس نص یا تفسیر اصول قانون اساسی حسب مورد، از طریق مجلس شورای اسلامی.
۶- تعیین حدود اختیارات مجلس در اصلاح لوایح با رعایت اهداف لایحه.
۷- تعیین محدوده اختیار مجلس در تصویب ساختار و مفاد بودجه سالانه کل کشور (پیشبینی درآمدها، هدفگذاریها، موارد هزینه و...) با تصویب قانون لازم و اصلاح آییننامه داخلی مجلس.
۸- تعیین وظایف دولت و مجلس در مورد تعداد وزرا و وظایف و اختیارات آنان، وظایف قانونی رئیس جمهور موضوع اصل ۶۰ و ۱۲۴ قانون اساسی و هر گونه ادغام، الحاق، انتزاع و ایجاد سازمانهای اداری، از طریق تصویب قانون.
۹-رعایت اصول قانونگذاری و قانوننویسی و تعیین سازوکار برای انطباق لوایح و طرحهای قانونی با تأکید بر:
- قابل اجرا بودن قانون و قابل سنجش بودن اجرای آن.
- معطوف بودن به نیازهای واقعی.
- شفافیت و عدم ابهام.
- استحکام در ادبیات و اصطلاحات حقوقی.
- بیان شناسه تخصصی هر یک از لوایح و طرحهای قانونی و علت پیشنهاد آن.
- ابتناء بر نظرات کارشناسی و ارزیابی تأثیر اجرای قانون.
- ثبات، نگاه بلندمدت و ملی.
- انسجام قوانین و عدم تغییر یا اصلاح ضمنی آنها بدون ذکر شناسه تخصصی.
- جلب مشارکت حداکثری مردم، ذینفعان و نهادهای قانونی مردمنهاد تخصصی و صنفی در فرآیند قانونگذاری.
- عدالت محوری در قوانین و اجتناب از تبعیض ناروا، عمومی بودن قانون و شمول و جامعیت آن و حتیالامکان پرهیز از استثناهای قانونی.
۱۰- تعیین عناوین قوانین جامع، تبویب، تنقیح و تعیین شناسه قوانین موجود کشور در طول برنامه ششم توسعه.
۱۱- تعیین ساز و کاری از سوی مجلس شورای اسلامی برای تشخیص قابلیت طرح در مجلس (موضوع اصل ۷۵ قانون اساسی) قبل از طرح و اعلام وصول.
۱۲- ضابطهمندسازی و تعیین نصاب بالا برای ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت نظام در موارد تعارض مصوبه مجلس با نظر شورای نگهبان.
۱۳- بازنگری در مصوباتی که بر اساس مصلحت در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده است از حیث تعیین دوره اعتبار مصلحت.
۱۴- رعایت صلاحیت ذاتی قوای سه گانه در قوانین مربوط به تشکیل نهادهایی از قبیل شوراهای عالی؛ بازنگری در قوانین موجود این نهادها؛ پیشبینی ساز و کار کارآمد قانونی لازم برای تضمین عدم مغایرت مصوبات آنها با قوانین عادی.
۱۵- تعیین اولویتهای قانونگذاری با محوریت: گره گشایی از امور اجرایی کشور، اصول اجرانشده قانون اساسی، سند چشمانداز، سیاستهای کلی نظام، برنامه پنج ساله توسعه و مطالبات رهبری.
۱۶- رعایت تدابیر فرماندهی کل نیروهای مسلح در قانونگذاری برای نیروهای مسلح.
۱۷- ترویج و نهادینه سازی فرهنگ رعایت، تمکین و احترام به قانون و تبدیل آن به یک مطالبه عمومی.
@khabarehowzeh
🔻🔻🔻
♨️رسانه مستقل خبر حوزه
http://eitaa.com/joinchat/3516137473Cc9d671e336
#فقه_حکومتی
#احادیث_فقه_حکومتی
#حفاظت 21
🔅🔅🔅
📚21-فی الکافی باسناده عن عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي يَعْفُورٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ : « اتَّقُوا عَلَى دِينِكُمْ فَاحْجُبُوهُ بِالتَّقِيَّةِ فَإِنَّهُ لَا إِيمَانَ لِمَنْ لَا تَقِيَّةَ لَهُ إِنَّمَا أَنْتُمْ فِي النَّاسِ كَالنَّحْلِ فِي الطَّيْرِ لَوْ أَنَّ الطَّيْرَ تَعْلَمُ مَا فِي أَجْوَافِ النَّحْلِ مَا بَقِيَ مِنْهَا شَيْءٌ إِلَّا أَكَلَتْهُ وَ لَوْ أَنَّ النَّاسَ عَلِمُوا مَا فِي أَجْوَافِكُمْ أَنَّكُمْ تُحِبُّونَّا أَهْلَ الْبَيْتِ لَأَكَلُوكُمْ بِأَلْسِنَتِهِمْ وَ لَنَحَلُوكُمْ فِي السِّرِّ وَ الْعَلَانِيَةِ رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً مِنْكُمْ كَانَ عَلَى وَلَايَتِنَا .»
▫️در کافی با اسنادش از ابن ابى يعفور آمده که گويد : امام صادق عليه السلام فرمود: بخاطر حفظ دينتان تقيه كنيد، و آن را با تقيه زير پرده داريد، زيرا هر كه تقيه ندارد ايمان ندارد، همانا شما در ميان مردم مانند زنبور عسل در ميان پرندگانيد، اگر پرندگان بدانند، در درون زنبور عسل چيست، همه آنها را بخورند، و اگر مردم بدانند آنچه در دل شماست كه ما اهل بيت را دوست داريد، شما را با زبانشان بخورند و در نهان و آشكار ناسزا گويند، (از شما سعايت و سخن چينى كنند و بشما تهمت زنند تا گرفتار زندان و شكنجه و اعدام شويد) خدا بيامرزد آن بندهئى را از شما كه ولايت ما را داشته باشد.
@salmanraoofi
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 هنگامی که خواستم شفا را دو درسه بخوانم، از جناب استاد شعرانی پرسیدم که آیا اجازه میفرمایید شفا را از اول طبیعیات نزد فلانی (یکی از روحانیون نامدار آن روز تهران را نام بردم) بخوانم؟
در جوابم فرمود: این آقا از خارج حرف و مطلب خیلی میداند ولی ملای کتابی نیست، طلبه باید نزد ملای کتابی درس بخواند.
💬 نجم الدین (علامه حسن زاده آملی)
@HozeTwit
هدایت شده از سلمان رئوفی
برنامه ریزی ۳ سطحی.m4a
4.23M
#سوالات_حوزوی
🔆🔆برنامه ریزی سه سطحی یکی از عوامل موفقیت
👈چطور در علوم مختلف بین
🔆تمرکز ذهنی
🔆تتبع و تفکر
♻️تعادل برقرار بکنم
@salmanraoofi
هدایت شده از روزنه
اصلاحات نشست یا نشست اصلاحات
تحرکات حزبی با تابلو استقلال حوزه!
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸جناب آقای سیدمحمدجواد علوی بروجردی بعنوان یکی از چهرههای اصلی تشکل حوزوی موسوم به #نشست_اساتید، با محمدرضا عارف، چهره شناخته شده جریان #اصلاحات دیدار کرد.
🔸نشست اساتید که با شعار استقلال حوزه و پرهیز از جناح بندی های سیاسی و دوری از سیاست زدگی حوزه پا به عرصه گذاشت، همواره جریان انقلابی را متهم به وابستگی به حکومت، دولتی بودن و عملکرد جناحی میکرد، آرام آرام برخلاف شعارهای خوش لعاب پیشین، در قالبهای مختلف، از علائق سیاسی خویش پرده بر می دارد.
🔸گویا سیاسی عمل کردن دیگر مثل گذشته قبیح نیست و جناحی عمل کردن همچون سابق مخالف شؤون مرجعیت و روحانیت نیست و اگر دیدار با چهره های نشان دار سیاسی به معنای سیاسی بودن و جناحی عمل کردن نیست پس چه معنایی دارد خصوصا اگر این دیدار از جنس استقبال باشد خاصه اگر در آستانه انتخابات مجلس باشد.
🔹دیدار سرلیست جریان اصلاحات در انتخابات مجلس و کاندیدای مستعفی ریاست جمهوری به نفع رییس جمهور حاضر در شرایط کنونی که کوله باری از مشکلات به واسطه بی تدبیری دولت و بی کفایتی مجلس بر دوش مردم گذاشته است این سوال را ایجاد می کند که مدعیان مردمی بودن در راستای مطالبه حقوق شرعیه مردم مظلوم چه فریادی برآوردند لبخند زدن و پذیرایی کردن از وکیل الدوله هایی که همواره برای خود ژن خوب قائل هستند پشت کردن به مردم نوازی روحانیت و مرجعیت نیست آقایانی که با افرادی از این دست نشست و برخاست می کنند و مدعی مقام مرجعیت اند آیا از نظر واقعی دوستان آقای عارف درباره مرجعیت و امر اجتهاد و تقلید آگاه اند.
🔹در خوش بینانه ترین حالت دیدارهایی از این دست تنها برای مانور تبلیغاتی در آستانه انتخابات است جریان شکست خورده ای که امروز با بی مهری آباء فکری و سیاسی خود در غرب مواجه شده اند و آبروی نداشته خود را به پای قراردادهای خفت بار ریختند امروز بیش از هرچیز نیازمند پمپاژ وجاهت هستند حیات سیاسی کسانی که با از دست دادن سرمایه اجتماعی خود در اغمای تاریخی به سر می برند به شدت در خطر است و تنها راه احیای سیاسی آنان پیوند خوردن با نهادهای آبرومند است. عناصر حوزوی از صدر تا ذیل بدانند که سیاست بازان با کلاه گشادی که برای برخی حوزویان تدارک دیده اند به فکر کیسه های خالی خویش اند.
🔹 حیثیت هزار ساله حوزه امانتی است که در اختیار ما قرار داده شده بکوشیم در حفظ این امانت تا پای جان بمانیم.
گفتنی است ملاقات با افراد تابلودار سیاسی از سوی کسانی که از مواضع روشن سیاسی برخوردار نیستند همواره زمینه را برای سوء تفسیر و سوء استفاده فراهم می سازد بنابراین این یادداشت متوجه کسانی که از سوابق سیاسی و مواضع انقلابی برخوردارند نیست.
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/۱
🔸مرتضی اسكندرى :
سلام علیکم
اولا : نظر آقای علوی بروجردی بر این است که نقش مرجعیت نقش پدری برای امتش است یعنی پدری کردن حتی نسبت به فاسق و گناهکار و بد حجاب و ... . ولذلک هر کسی که به درِ مرجع بیایید او را رد نمیکند و میپذیردش .
ثانیا : نشست اساتید و شخص آقای علوی بروجردی هرگز نگفتند که سیاست از شئون مرجعیت نیست و بارها گفتن که ما از نظام حمایت میکنیم که حمایت نظام حمایت شیعه است . ( منبع : مصاحبه سایت مباحثات و سایر مصاحبه ها ) و لکن حرف اینها این است که در بند جناح بازی و فلان گرا و فلان طلب نباشید . در انتخابات شخص معین نکنید ستاد فلانی نروید و کل انتخابات و شرکت در انتخابات را تقویت کنید .
ثالثا: آقای عارف با همه دیدار کرده اند مثل آقای نوری همدانی و سایر آقایان .
واقعا بی انصافی هست که بگویید ایشان با اصلاحات همراه است .
🔶پاسخ روزنه
علیکم السلام
ضمن تشکر از لطف تان، چند نکته پیرامون فرمایشات جنابعالی قابل ذکر است؛
۱)پدری کردن مرجعیت برای مردم امر جدیدی نیست که در تاریخ درخشان روحانیت شیعه بی سابقه باشد. همه بزرگان شیعه چنین می پنداشته اند اما پدر به اقتضای مصالح فردی و اجتماعی افراد عمل می کند که لزوما همیشه خوشایند نیست.
۲)راه دادن افراد و شنیدن مشکلات و دلسوزی برای علاج آن، غیر از باز گذاشتن راه سوءاستفاده برای افراد نشان دار و احیانا بدسابقه است که اگر دلالت بر تأیید و همگرایی نداشته باشد، اقلا حرکت بر مواضع تهم است که پرهیزش واجب است.
۳)حتی اگر چنین رویه ای قابل توجیه باشد بازهم در مورد نامبرده محترم، قابل تطبیق نیست چه اینکه گزینش گری در ارتباطات در اطرافیان ایشان، امر قابل انکاری نیست که مصادیقش بماند برای بعد.
تعطیلی درس اخلاق اسوه تقوا و اخلاق، حضرت آیتالله خوشوقت، آنهم در آخرین سال حیات مبارک شان، آنهم تنها به خاطر یک اختلاف نظر علمی، توسط چه کسانی انجام شد؟!
۴)حمایت امثال آقای علوی از نظام اسلامی در چهاردهه گذشته، اصلا قابل قبول نیست و هرگز حتی حداقل های ممکن را هم نداشته اند. این است که امروز همزمان طیف سکولارهای مقدس و غرب اندیش داخلی و ضدانقلاب خارج نشین به امثال ایشان برای آینده امید بسته اند.
۵) بر فرض که مشارکت سیاسی انتخاباتی برای طلاب و روحانیون امر ناپسندی باشد (که هم خلاف حقوق اساسی اولیه آنان و هم خلاف دیدگاه امام و رهبری است)، شخص آقای علوی در حمایت از آقای علاءالدین بروجردی، به سان سلیبریتی های سیاسی، با پر کردن کلیپ، وارد میدان شد و نشان داد که پرهیزدادن طلاب و روحانیون از دخالت جزئی در امور سیاسی، تنها یک شعار خوش لعاب و تاکتیک موسمی برای توقف تحرکات متراکم جریان انقلابی است وگرنه عملا خود این حضرات، وقتش که برسد از همه طلاب بیشتر در سیاست دخالت می کنند و به نفع جریان محبوب خود وارد کار می شوند.
۶)بر فرض که گذشته سیاسی ایشان را انکار فرمایید، آیا می توانید منکر اصلاح طلب بودن عارف شوید؟!
متن سخنان آقای علوی در دیدار، دلالت بر تأیید صریح طریقه اصلاحطلبان نداشت؟!
فراموش نفرمایید که مخاطبان حوزوی بسیار هوشمندتر از آن هستند که از تحلیل این امور ساده عاجز باشند و لذا این قبیل تحرکات، و موارد دیگر، از جمله مصاحبه با سایت اصلاحطلب #جماران، و رپرتاژ رسانههای اصلاح طلب وابسته به دولت در مورد مرجعیت وی، نشان می دهد که ماجرا به این سادگی نیست.
خدا کند قرارداد نانوشتهای در میان نباشد که حامیان دولت فعلی در ترویج مرجعیت فلان طیف اقدام کنند، و در مقابل از جایگاه مرجعیت و روحانیت برای استفاده های سیاسی و حزبی و جناحی بهرهبرداری کنند.
حتی اگر چنین نباشد، بازهم اصلاحطلبان و اعتدالگرایان عملا همه حیثیت حوزوی امثال آقای علوی را برای حزب و باند خود خرج خواهند کرد.
۷) دیدار با سایر رجال دینی، قیاس مع الفارق است چرا که اولا پیشینه و اندیشه و سلوک سیاسی آن حضرات برهمگان روشن است خاصه در مورد فتنه ۸۸ ثانیا راه دادن این جماعت مقدمه تذکرات و نصایح است چنانکه آیتالله جوادی در ابتدای آغاز به کار مجلس، در دیدار با همین آقای عارف، از #دیاثت_سیاسی سخن به میان آوردند و مخاطب خود را نسبت به این پدیده شوم، انذار دادند.
طبیعی است که سوءاستفاده از چنین چهرههایی برای جماعت اصلاحطلب، موضوع ندارد.
@rozaneebefarda
تفسیر.m4a
10.66M
#سوالات_حوزوی
🔆کسانیکه میخواهند تفسیر را به طور تخصصی کار کنند بیشتر روی چه درسهایی سرمایه گذاری کنند.
🔆مثلا نقش ادبیات واینکه باید در سطح عالی باشد معلوم است اما نقش اصول و فقه و علوم عقلی کمی مجهول است.
ممنون می شوم توضیح بفرمایید
@salmanraoofi
زمان مناسب ازدواج.m4a
5.54M
#سوالات_حوزوی
🔆ببخشید حقیر اکثر صوتهای کانالو گوش دادم
اما توصیه ای برای زمان ازدواج طلاب ندیدم
🔆از نظر شما به طور متعادل و معمول کی باید تشکیل خانواده بدیم؟؟؟
@salmanraoofi
#فقه_حکومتی
#احادیث_فقه_حکومتی
#حفاظت22
🔅🔅🔅
📚22-فی الکافی باسناده عن عَنْ حَرِيزٍ عَمَّنْ أَخْبَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ : «وَ لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لَا السَّيِّئَةُ قَالَ : «الْحَسَنَةُ» «التَّقِيَّةُ» وَ «السَّيِّئَةُ» «الْإِذَاعَةُ» وَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ : « ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ السَّيِّئَةَ » قَالَ : « الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» التَّقِيَّةُ « فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ .»
▫️در کافی با اسنادش از امام صادق عليه السلام در باره قول خداى عز و جل : «خوبى و بدى برابر نيست» فرمود : خوبى تقيه است و بدى فاش كردن و راجع بقول خداى عز و جل: «بدى را بآنچه نيكوتر است دفع كن» فرمود: آنچه نيكوتر است تقيه ميباشد «بناگاه آنكه ميان تو و او دشمنى است، مانند دوست صميمى گردد.»
@salmanraoofi
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروز رحلت سلمان/۲
💠رهبرانقلاب
‼️در روایت است که امام صادق بسیار یاد سلمان میکرد از حضرت علت اینکار را پرسیدند، فرمود به سه علت، یکی اینکه سلمان میل و خواست امیرالمؤمنین را بر میلِ خود غلبه میداد. ببینید مقام امیرالمؤمنین را؛ البته امثال سلمان گوشه و کنارهای آن عظمت و آن جلالت الهی و ملکوتی و جبروتی است ولی خب، اینها همه، هرکدام یک نشانه است. دوم اینکه فقرا را دوست میداشت؛ بعضیها اصلا از طبقه مستضعف جامعه بدشان میآید، حاضر نیستند طرف آنها بروند، نگاه بکنند به آنها! خودشان را برتر از آنها میدانند؛ اما سلمان فقرا را دوست میداشت، آنها را بر اهل ثروت ترجیح میداد. و سوم اینکه جناب سلمان علم را و علما را دوست میداشت. این سه خصوصیت در این بزرگوار، موجب میشود که امام صادقِ با آن جلالت و عظمت، سلمان را تجلیل کند. ۷۰/۱۰/۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروز رحلت سلمان/۳
💠رهبرانقلاب
‼️درصدر اسلام، آن کسانیکه ممدوح واقع شدند، بیش از آنچه که بخاطر نماز و عبادتشان ممدوح واقع شوند، بخاطر مواضع سیاسی و مجاهدتشان ممدوح واقع شدند. ما سلمان و ابیذر و عمار و مقداد و میثم تمار و مالک اشتر را کمتر به عبادتشان مدح میکنیم. تاریخ، اینها را به آن مواضع، تعیین کننده میشناسد؛ خیلی از بزرگان که مورد مذمت قرار گرفتند، به خاطر شرب خمر و بینمازی مذمت نشدند؛ به خاطر عدم حضور در آنجائی که حضورشان لازم بود، مذمت شدند. تاریخ، اینجوری ثبت کرده؛ نگاه کنید، ببینید! ۸۹/۱/۱۶
‼️ما شما را دعوت نمیکنیم به زُهد سلمان و ابوذر. بین امثال من و شما با سلمان و ابوذر فاصله خیلی زیادی است. ما هرگز ـ نه من و نه شما ـ طاقت آن چیزها را و آن علوّ و عروج و آن والایی را نداریم که بخواهیم خودمان را به آن چیزها برسانیم. یا مثلاً فرض کنید که آرزوی آن را حتی در دلمان بیاوریم. امّا من این را عرض میکنم که اگر بین ما و آنها، زندگی ما و زندگی آنها، هزار درجه فاصله است، میشود این هزار درجه را، ده درجه، بیست درجه، صد درجه کم کرد. خودمان را به زندگی آنها نزدیک کنیم! ۷۹/۱۱/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از Aminikhaah🇱🇧
💠 آغاز شرح کتاب #سه_دقیقه_در_قیامت
شنبه ها، بعد از نماز ظهر
دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی
فایل صوتی اولین جلسه را از لینک زیر می توانید دریافت نمایید.
https://eitaa.com/Aminikhaah_Media/1539
#معرفی_کتاب
#اطلاعیه
✅ @Aminikhaah
#فقه_حکومتی
#احادیث_فقه_حکومتی
#حفاظت23و24
🔅🔅🔅
📚 23- فی الکافی باسناده عَنْ دُرُسْتَ الْوَاسِطِيِّ قَالَ : « قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَا بَلَغَتْ تَقِيَّةُ أَحَدٍ تَقِيَّةَ أَصْحَابِ الْكَهْفِ إِنْ كَانُوا لَيَشْهَدُونَ الْأَعْيَادَ وَ يَشُدُّونَ الزَّنَانِيرَ فَأَعْطَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْنِ .»
▫ در کافی با اسنادش از درست واسطی نقل شده امام صادق عليه السلام فرمود ، تقيه نمودن كسى بدرجه تقيه اصحاب كهف نرسيد، آنها در اعياد (بتپرستها) حاضر ميشدند و زنار ميبستند (با آنكه خداشناس و موحد بودند) از اين رو خدا پاداششان را دو بار داد.
🔅🔅🔅
📚 24- فی الکافی باسناده عَنْ حَمَّادِ بْنِ وَاقِدٍ اللَّحَّامِ « قَالَ: اسْتَقْبَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع فِي طَرِيقٍ فَأَعْرَضْتُ عَنْهُ بِوَجْهِي وَ مَضَيْتُ فَدَخَلْتُ عَلَيْهِ بَعْدَ ذَلِكَ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي لَأَلْقَاكَ فَأَصْرِفُ وَجْهِي كَرَاهَةَ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ فَقَالَ لِي رَحِمَكَ اللَّهُ وَ لَكِنَّ رَجُلًا لَقِيَنِي أَمْسِ فِي مَوْضِعِ كَذَا وَ كَذَا فَقَالَ عَلَيْكَ السَّلَامُ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ مَا أَحْسَنَ وَ لَا أَجْمَلَ .»
▫ در کافی با اسنادش آمده که حماد بن واقد گفت : در ميان راهى از پيش رو بامام صادق عليه السلام برخوردم، و رو گردانيده و گذشتم، سپس خدمتش رسيدم و عرضكردم: قربانت، من شما را ملاقات ميكنم و رو ميگردانم، زيرا نميخواهم شما را برنج اندازم، فرمود: خدايت رحمت كند، ولى ديروز در فلان جا مردى مرا ديد و گفت : عليك السلام يا ابا عبد الله او كار خوب و شايستهئى نكرد.
@salmanraoofi
🔆جدایی دیانت از سیاست
امام خمینی(ره): اسلام را به مردم معرفى کنید تا نسل جوان تصور نکند که آخوندها در گوشه نجف یا قم دارند احکام حیض و نفاس مىخوانند و کارى به سیاست ندارند؛ و باید #دیانت از #سیاست جدا باشد. این را که دیانت باید از سیاست جدا باشد و علماى اسلام در امور اجتماعى و سیاسى دخالت نکنند، استعمارگران گفته و شایع کردهاند. این را بىدینها مىگویند.
@salmanraoofi
هدایت شده از اسرار پیدا
🌸♻️شرکت در جلسهی نشست دورهای؛
آری یا نه؟
❇️نشسته دورهای اساتید سه سطح دارد که هر یک تحلیل خاص خود را میطلبد:
1. عموم اساتید مدعو ؛
2. حلقهی میانی؛
3. اعضای اتاق فکر.
❇️مخاطب این سخن، عمدتاً سطح عموم اساتید است. طبعاً انگیزهی اکثریت مطلق آنان بهرهمندی از فرمایشات مرجع بزرگواری است که در محضر ایشان شرکت میکنند. این نیت خالصانه مبارک است و قطعاً جای اشکال نیست.
🌸اما پرسش کلیدی این است که انگیزه یا انگیزههای اعضای محوری این نشست که در اتاق فکر آن هستند از تلاش چندین ساله برای برگزاری نشست مزبور و کارآمدی آنان چیست؟
🌸توجه به شخصیت و انگیزهی آنان، میتواند در تصمیم مدعوین محترم تأثیرگذار باشد.
🌸اگر اعضای اتاق فکر بخواهند مدیریت در مدیرت حوزه درست کنند، شرکت در برنامهی مزبور حمایتی از آنان خواهد بود و طبعاً حضور هر بزرگوار در تشتت مدیریتی حوزه سهم خواهد داشت.
🌸چنانکه، شرکت تعاملگرایانهی مدیران پیشین و فعلی حوزه در اتاق فکر مزبور یا نشست عمومی یا ... قطعاً میتواند از این منظر تحلیل شود و آنان میبایست پاسخگوی تأثیر این قدمرنجههای قاعدتاً مخلصانه و غیرمحافظهکارانه باشند.
🌸مهمتر آنکه، شرکت سروران در این جلسه میتواند و بلکه توانسته است در زمینهسازی برای قدرتگیری برخی مرجعیتهای خودخوانده یا دلبستگان مرجعیت مؤثر باشد. طبعاً نمیتوان انتظار داشت که خداوند نسبت به تأثیرات چنین اموری از امثال ما بازخواست نکند.
🌺چند پرسش کلیدی:
1️⃣آیا شرکت مخلصانه سروران در چنین نشستی بیتأثیر و خنثی خواهد بود یا آنکه، به مثابهی تبدیل آن سروران به سیاهی لشکر برای برخی قدرتطلبان (البته نه لزوماً همهی اعضای نشست در ردههای مختلف) نخواهد بود؟
2️⃣آیا مصلحت بهرهگیری از فرمایشات مراجع عظام در موازنه با مفسدههای قطعی یا حتی احتمالی در تلقی برخی سروران ، میتواند توجیهکنندهی ضرورت یا حسن شرکت در چنین نمایش قدرتهایی باشد؟
3️⃣آیا ضرورت ندارد که سروران در حسن، ضرورت و کارآمدیهای مثبت یا منفی اصل چنین تشکلی بازنگری فردی و بلکه جمعی کنند؟
4️⃣آیا عدم شرکت برخی سروران در نشست در مؤسسه اسرا به دور از تأثیر کنترلکننده و مثبت بر نشست نبود؟
5️⃣ آیا استمرار این رویکرد،نمیتواند برخی آسیبهای معاصر حوزه را کاهش دهد؟
6️⃣آیا حمایت مالی از اساتید نباید از تنها یک مرکز مدیریت انجام گیرد؟
7️⃣ آیا مگر وقتی آیت الله العظمی مکارم حمایت مالی خود را از این تشکل قطع کرد، حمایت ایشان از اساتید به پایان رسید؟
و دهها سؤال مهم و نیازمند طرح در این زمینه ....
ذبیح الله نعیمیان
💠اسرار پیدا
کانال جریانشناسی و تاریخ معاصر:
💠 @asrar_p
باسمه تعالی
🔆آدرس کانال متن درس خارج مقام معظم رهبری در ایتا برای علاقهمندان
https://eitaa.com/joinchat/598736921Cc09d03e4ba
پیام رسان سروش:
sapp.ir/matnedars
پیام رسان بله:
ble.im/join/MjU1MzZiNm
@salmanraoofi
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروز ازدواج رهبری/۴
💠رهبرانقلاب
‼️در دوران مبارزات، خانمها سربازان خط مقدم انقلاب بودند و این را بعنوان یک مبالغه نمیگویم. اگر زنها با انقلاب سازگار نبودند، مطمئنا این انقلاب واقع نمیشد. من به این معنا اعتقاد دارم. اولا، اگر آنها نبودند، نیمی از گروه انقلابیون مستقیما در میدان نبودند. ثانیا، بطور غیر مستقیم روی فرزندان و شوهران و برادران و محیط خانه اثر میگذاشتند. حضور آنها بود که توانست ستون فقرات دشمن را بشکند و مبارزه را بمعنای واقعی کلمه پیش ببرد! ۶۸/۱۰/۲۶
‼️من درباره زهد همسر صالحهام، تصویرهای بسیاری در ذهن دارم که بیان بعضی آنها خوب نیست، ایشان نه قبل و نه بعد انقلاب هرگز از من درخواستی مثل خرید لباس نکردهاند، هیچوقت برای خود زیور آلات نخرید، مقداری زیورآلات داشت که یا هدیه بود و یا از خانه پدری آورده بود که همه آنها را هم فروخت و پولش را در راه خدا صرف کرد، لذا ایشان حتی یک انگشتر معمولی هم ندارند، این رهایی ایشان از زوائد زندگی بیشترین تاثیر را در زندگی من داشته چراکه همین زواید غیر ضروری است که انسان را به بردگی میکشاند! خون دلی که لعل شد ص۱۶۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini