باسمه تعالی
امروز و فردا ان شاء الله بحث مکتب شناسی فقهی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای برقرار است
ولی روز ۱۵ رجب، ۲۰ اسفند بحث تعطیل است
دوستانی که می خواهند تشریف بیاورند برای گرفتن آدرس به آیدی بنده
@srsr1359
پیام بدهند
@salmanraoofi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 توصیه معنوی رهبر انقلاب پیرامون تعطیلی اعتکاف امسال
🔻 حضرت آیتالله خامنهای همواره با اشاره به برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در ایام البیض (۱۳-۱۵) ماه رجب آن را یک فرصت با ارزش برای صفا دادن به دل، توبه و خودسازی دانستهاند. مؤمنین و بهویژه جوانان نیز در طول سالیان بعد از انقلاب اسلامی با گرایش به این پدیدهی معنوی آن را مغتنم شمرده و برای استفاده از این پدیدهی معنوی در مساجد شهرها سه روز معتکف شدهاند.
🔹 اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و توصیهها و دستورالعملهای مجموعههای مسئول برای پرهیز از اجتماع به منظور جلوگیری از ابتلا به این بیماری، قرار شد مراسم معنوی اعتکاف در سراسر کشور برگزار نشود.
🔹 با توجه به شرایط پیش آمده، رئیس ستاد مرکزی اعتکاف با ارسال نامهای از رهبر انقلاب درخواست کرد برای کسانی که قصد شرکت در مراسم معنوی اعتکاف را داشتند و اکنون از این فیض محروم ماندهاند توصیهای داشته باشند.
🔺 حضرت آیتالله خامنهای در پاسخ به این نامه و برای استفاده از فرصت ایامالبیض ماه رجب به تمام مشتاقان مراسم معنوی اعتکاف امسال توصیهای مرقوم داشتند که متن آن را پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR منتشر میکند:
«کسانی که از عمل با فضیلت اعتکاف محروم ماندهاند، بهتر است در هر یک از این سه روز نماز حضرت جعفر طیار علیه السلام بخوانند.»
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 39
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
◀ امام خمينى یکی از پیشگامان این عرصه بوده و بر پرهيز از خطر تحجّر و جمود, تأكيد كرده و در فقه نيز بدان ملتزم بوده اند. ايشان در پاسخ به نامه يكى از شا گردان خود تأ كيد بر پرهيز از جمود در فهم روايات و اينكه اين امر به نا كامى دين در اداره زندگى مى انجامد داشته وبرای جمود مثالهایی , به موارد مصرف زکات ، مسابقه و تیر اندازی ، و شطرنج اشاره کرده اند .و در کتب خود به مواردی مثل آلات قصاص و آلت ذبح اشاره داشته اند .
⏪ دو. فهم حديث برپايه فهم محاورات عرفى؛
محاورات كتاب و سنّت بر پايه عرف است و شارع, جز گفتگوی عرفی , رويّه اى در القاى سخن خود ندارد. از اين رو, فقيه و مجتهد, براى آنكه بتواند مرادِ كتاب و سنّت را به درستى فهم كند, بايد با اين محاورات آشنايى و انس داشته باشد 37.
▪ همچنین باید دانست شارع در القاى احكام بر امّت, مانند يكى از مردمان است. محاوره و خطاب او مانند محاوره مردمان با يكديگر است؛ همان گونه كه قانونگذار عرفى ا گر به نجس بودن خونْ حكم راند موضوع آن سخن در مفهوم و مصداق, همان است كه عرفْ داورى مى كند. از اين رو رنگ را خون نمى داند و رنگ موضوع نجاست قرار نمى گيرد. همچنين است شارع در قوانينى كه به عرف القا كرده است؛ مفاهيم احكامش عرفى است و شناسايى مصداقش نيز موكول به عرف است 38.
▪ عدم توجه به این مسئله باعث شده که بعضی فقها خط را که مالیت و وجود عرفی دارد فاقد وجود و مالیت محسوب کنند و در خرید و فروش قرآن به فتوای خاصی برسند همچنین در بحث نجاست و طهارت لباسی که آغشته به عین نجاست است به فتوای خاصی رسیده اند.
⏪ سه. توجه به بُعد حکومتى پيامبر(ص) و ائمه(ع)
تمام روايات صادر شده از پيامبر و ائمه(ع) تبليغى و بيان كننده حكم خدا نيستند؛ بلكه دسته اى از فرمانهاى رسيده از منصب و مقام ولايت امرى آنان صادر گشته است. روشن است كه دسته اول ثابت و جاودانه و براى همه زمانهاست؛ اما دسته دوم به شرايط و موقعيت هاى ويژه بسته است. برپايه همين قاعده پاره اى از تعارضها در سيره و رفتار معصومان و نيز در موضعگيرى هاى متفاوت آنان, حل مى گردد.
▪ بر همین پایه حضرت امام و آیه الله بروجردی تعارض بعضی احادیث را حل کرده اند .
امام خمينى(ره) حديث «لاضرر» را حكم سلطانى و حكومتى مى داندو میفرمایند: [در حديث «لاضرر»] احتمال چهارمى است كه به نظر من رسيده است و در سخن ديگر عالمان نديده ام, و آن اين است كه نهى در اين حديث, به معناى نهى الهى نيست تا حكمى الهى باشد, مانند حرمت نوشيدن شراب و حرمت قمار؛ بلكه به معناى نهى حكومتى است كه از پيامبر(ص) به عنوان رئيس حكومت و دولتْ صادر شده است, نه به عنوان بيان كننده احكام شريعت39 .
▪ ایشان براساس همين قاعده فرموده است در روايات, هر كجا واژه هاى «قَضى», «أمر» و «حَكم» آمده است, به همان معناى حكم حكومتى است . 40 سپس ایشان نمونه های زیادی را برای شاهد نقل میکنند .
◀ همچنین آیه الله بروجردى ، روايات منقول از معصوم را در دو گروه طبقه بندى مى كند: گروهى كه جنبه فتوايى دارند, و گروهى كه جنبه دستورى و فرمانى دارند. روايت هاى دسته نخست, اوامر ارشادى هستند و به افزون از نقل حكم الهى دلالت نمى كنند. در حالى كه روايات دسته دوم, جنبه دستورى و فرمانى دارند. در گروه نخست, معصوم, بازخواست كننده نيست; نظير توصيه هايى كه پزشك به بيمارش مى كند و يا مفتى, حكم الهى را بيان مى كند; ولى در گروه دوم ، معصوم ، حق بازخواست دارد. گفتار آیه الله بروجردى در اين خصوص, چنين است: اوامر صادر از پيامبر(ص) و امامان(ع) بر دو گروه هستند: گروهى از پايگاه اِعمال مولويت و سلطه بر مردمْ صادر مى شود, چنان كه در سرپرستان عرفى نسبت به خدمتكارانشان صادر مى گردد. بدون ترديد, اين بخش از دستورها مولوى هستند و لازم است كه اطاعت شوند; چون طبق آيه ششم سوره احزاب, پيامبر اكرم, بر مردم, از خودشان اَولى است. گروه ديگر, از جايگاه بيان احكام و توضيح حكم واقعى در نزد خداوند, صادر مى شود كه همچون (بلكه عين) دستور مفتى در مقام افتا و دستور پزشك معالجْ نسبت به بيمار است. ترديدى نيست كه اين بخش از دستورها ارشادى و بيان كننده حكم واقعى در نزد خداوند هستند و نه دستورهاى مولوى. بنابراين, در صورت مخالفت آنان, نمى توانند بازخواست كنند, چنان كه پزشك نمى تواند بازخواست كند 41.
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
37.الرسائل(امام خمینی ), ج2, ص96ـ97.
38.الاستصحاب, امام خمینی ص220.
39. بدائع الدرر فى قاعدة نفى الضرر, ص86 و 113ـ114.
40. بدائع الدرر , ص109
41. نهایه التقریر .ج1, ص427
@salmanraoofi
#ضد_براندازی9
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
حدیث:
📚 15/ ابْنُ شَهْرَآشُوبَ فِي مَنَاقِبِهِ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع: أَنَّهُ ذَكَرَ الَّذِينَ حَارَبَهُمْ عَلِيٌّ ع فَقَالَ أَمَا إِنَّهُمْ أَعْظَمُ جُرْماً مِمَّنْ حَارَبَ رَسُولَ اللَّهِ ص قِيلَ لَهُ وَ كَيْفَ ذَلِكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ أُولَئِكَ كَانُوا أَهْلَ جَاهِلِيَّةٍ وَ هَؤُلَاءِ قَرَءُوا الْقُرْآنَ وَ عَرَفُوا أَهْلَ الْفَضْلِ فَأَتَوْا مَا أَتَوْا بَعْدَ الْبَصِيرَةِ 17. ورد فی دعائم الاسلام مثله 18.
▫ ابن شهر آشوب در مناقبش از امام باقر«ع» آورده : صحبت از آنان که با علی« ع» جنگیدند شد پس فرمود : آنها جرمشان از کسانی که با پیامبر جنگیدند بیشتر بود به ایشان گفتن پسر رسول خدا چگونه این امر می¬شود ؟ فرمود: انها اهل جاهلیت بودند و اینها قرآن می¬خوانند و اهل فضل را می¬شناسند پس بعد از بصیرت کردند آنچه کردند. و در دعائم الاسلام مثل این روایت آمده است .
🔅🔅🔅
📚 16/ فُرَاتُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الْكُوفِيُّ فِي تَفْسِيرِهِ، عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ بَزِيعٍ مُعَنْعَناً عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع : يَا مَعْشَرَ الْمُسْلِمِينَ « قَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَا أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ » ثُمَّ قَالَ هَؤُلَاءِ الْقَوْمُ هُمْ وَ رَبِّ الْكَعْبَةِ يَعْنِي أَهْلَ صِفِّينَ وَ الْبَصْرَةِ وَ الْخَوَارِجَ19 .
▫ فرات ابن ابراهیم کوفی در تفسیرش از حسن بن علی بن بزیع با سند پیوسته از امام صادق نقل کرد که فرمود امیرالمومنین علیه السلام فرمود : ای گروه مسلمین « امامان کفر را بکشید چرا که آنها عهدی ندارند باشد که دست بردارند » فرمود : به خدای کعبه قسم آن قوم ، آنها ؛ اهل صفین و بصره و خوارج منظورند .
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
17.المناقب لابن شهرآشوب ج 3 ص 218. و مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج11، ص 61 و ص: 62
18. دعائم الإسلام ج 1 ص 388. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج11، ص: 67
19.تفسير فرات الكوفيّ ص 57 و مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج11، ص: 63
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی
با استعانت از خداوند متعال و استخاره
از فردا ان شاءالله برای اولین بار
بحث مکتب شناسی فقهی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای را
بر اساس کتاب غنای ایشان شروع خواهم کرد
زمان بحث ساعت ۱۱ تا ۱۲
مکان منزل بنده در پردیسان
دوستانی که می خواهند تشریف بیاورند برای گرفتن آدرس به آیدی بنده پیام بدهند
@srsr1359
متشکر
۱۳۹۸/۱۲/۱۶
پ ن: لازم به تذکر نیست که بزرگواران با رعایت مسائل بهداشتی تشریف بیاورند
@salmanraoofi
#ضد_براندازی10
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
حدیث:
📚 17/ فی تفسیر العیاشی عَنْ أَبِي الطُّفَيْلِ قَالَ : « سَمِعْتُ عَلِيّاً ع يَوْمَ الْجَمَلِ وَ هُوَ يَحُضُّ النَّاسَ عَلَى قِتَالِهِمْ وَ يَقُولُ وَ اللَّهِ مَا رُمِيَ أَهْلُ هَذِهِ الْآيَةِ بِكِنَانَةٍ قَبْلَ الْيَوْمِ « فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ» فَقُلْتُ لِأَبِي الطُّفَيْلِ مَا الْكِنَانَةُ قَالَ السَّهْمُ يَكُونُ مَوْضِعَ الْحَدِيدِ ، فِيهِ عَظْمٌ تُسَمِّيهِ بَعْضُ الْعَرَبِ الْكِنَانَةَ .20 »
▫ در تفسیر عیاشی از ابی طفیل نقل شده که گفت : از علی در حالیکه مردم را تشویق به جنگ با آنان می کرد شنیدم که میگفت : به خدا قسم تیر اهل این آیه در جای تیر خودشان قبل از امروز قرار نگرفته اند «امامان کفر را بکشید چرا که آنها عهدی ندارند باشد که دست بردارند» پس به ابی طفیل گفت کنانه چیست ؟ گفت : تیری که در جایگاه آهنی است درونش بزرگ است بعض عرب آنرا کنانه می¬گویند.
🔅🔅🔅
📚 18/ فی تفسیر العیاشی عَنْ أَبِي عُثْمَانَ مَوْلَى بَنِي قُصَيٍّ قَالَ: شَهِدْتُ عَلِيّاً ع سُنَّتَه كُلَّهَا فَمَا سَمِعْتُ مِنْهُ وَلَايَةً وَ لَا بَرَاءَةً وَ قَدْ سَمِعْتُهُ يَقُولُ عَذَرَنِي اللَّهُ مِنْ طَلْحَةَ وَ الزُّبَيْرِ بَايَعَانِي طَائِعَيْنِ غَيْرَ مُكْرَهَيْنِ ثُمَّ نَكَثَا بَيْعَتِي مِنْ غَيْرِ حَدَثٍ أَحْدَثْتُهُ وَ اللَّهِ مَا قُوتِلَ أَهْلُ هَذِهِ الْآيَةِ مُنْذُ نَزَلَتْ حَتَّى قَاتَلْتُهُمْ « وَ إِنْ نَكَثُوا التوبة 9: 12» الْآيَةَ .
21
▫ از ابی عثمان بنده بنی قصی که گفت : شاهد کل شیوه علی«ع» بودم پس از او دوستی و بیزاری { بیجا} ندیدم و شنیدم که می¬فرمود : خداوند مرا در طلحه و زبیر عذر داده با من بدون کراهت بیعت کردند سپس بیعت مرا شکستند بدون اینکه من کاری{زشت} واقع کرده باشم به خدا قسم اهل این آیه از وقتی که نازل شد کشته نشدند تا اینکه من با آنان جنگیدم « و اگر پیمان شکستند ...» ادامه آیه .
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
20.. تفسير العيّاشيّ ج 2 ص 78 ح 24. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج11، ص: 64
21.. تفسير العيّاشيّ ج 2 ص 79 ح 28. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج11، ص: 65
@salmanraoofi
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 40
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
◀ آیه الله بروجردى, در تفسير و توضيح روايت ها همواره به اين قاعده پايبند است و بين اين دو دسته روايات, فرق مى گذارند.
⏪ چهار. توجه به تحولات زمانى و مكانى در فهم حديث
تعبد صرف بر الفاظ و اقسامی که روایات در بر دارند در تمام ابواب فقه نوعی اخباریگریست که به جمود و ناتوانى دين در اداره زندگى مى انجامد.تلاش برای فهم قواعد کلی و مصالحی که باعث صدور حکم شده در ابوابی که عقل می تواند مصالح را تشخیص دهد به فقیه در جمع ادله و فهم آن کمک شایانی خواهد کرد و فقیه را از جمود بر ظواهر رهایی می بخشد به عنوان مثال شیخ اعظم در باب مستثنیات غیبت جامع همه موارد را مصلحت می داند .
▪ همچنین امام خمينى بر اين امر در فهم احاديث اصرار مى ورزيد.لذا ایشان معتقد است كه فروش سلاح, از شئون حکومت و تابع مصالح روز است. گاهى ممكن است فروش سلاح به تقويت كفار بينجامد و ممنوع شود و گاه چنين نباشد. معيار و ميزان صلح و جنگی که در روایات آمده نیست چنانكه مشرک و كافر بودن خريدار نيز ملا ک نيست. بايد در هر زمان, شرايط و مصالح را بررسى كرد و روايات نيز به همين ملا ک صادر شده اند ایشان در این زمینه میفرمایند : خلاصه آنكه اين امر به حكومت و دولت مربوط است و ضابطه اى ندارد؛ بلكه تابع شرايط و اوضاع و احوال است. از اين رو, نه صلح به طور كلّى موضوع حكم عقلى و شرعى است و نه مشرک و كافر… روشن است كه بيش از آنچه گفتيم, از روايات به دست نمى آيد و اگر روايتى عموميتى فراتر از اين داشته باشد كه خريد و فروش را در صورت در خطر بودن اسلام و تشيّع تجويز كند يا از خريد و فروشْ منع كند, در صورتى كه ترك معامله ضررى داشته باشد, بايد آن را تقييد كرد 42.
▪ همچنین ايشان معتقد است از اشياى نجس (مانند خون و مردار و…) مى توان بجز براى خوردن, بهره بردارى كرد و روايات دلالت كننده بر حرمت, تنها خوردن را شامل مى شوند؛ زيرا در آن زمان, استفاده اى جز خوردن نداشته اند؛ ليكن امروزه كه بر اثر رشد علم و صنعت, استفاده عقلايى از خون و… صورت مى پذيرد, منعى در آن نيست. از اين رو, روايات ذيل را: عن أبى عبداللّه(ع): السحت ثمن الميتة 43. بهاى مردار, حرام است. حرّم من الشاة سبعة أشياء: الدم والخصيتان… 44هفت چيز از گوسفند, حرام شده است: خون, دنبلان و… به استفاده در خوردن, مقيّد كرده و ساير استفاده ها را تجويز مى كند و مى گويد: فتحصّل مما ذكرناه, جواز الانتفاع بصنوف النجاسات, ولا دليل عام على حرمة جمع الانتفاعات بها كما لا دليل على حرمة بيعها 45.
▪ خلاصه سخن آنكه مى توان از تمامى نجاسات, بهره بُرد و دليلى بر حرمت آن نيست؛ چنانكه دليلى بر ممنوعيت خريد و فروش آنها وجود ندارد. و در آخر به عنوان یک قاعده كلى فرموده اند: إنّ اللازم على الفقيه الباحث فى الاستظهار من الروايات و دعوى الانصراف والغلبة والندرة ملاحظه العصر والمحيط الذين صدرت الروايات فيهما .46 بر فقيه لازم است كه براى بیرون کشیدن مطلبى از روايات يا ادعاى انصراف و غلبه و ندرت كردن, زمان و مكان صدور حديث را منظور دارد.
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
42.
المكاسب المحرمة, ج1, ص228ـ229.
43. وسائل الشيعة, ج12 ص62.
44. وسائل الشيعة, ج16, ص359.
45. المكاسب المحرمة, ج1, ص56.
46. كتاب البيع, ج4, ص180
@salmanraoofi
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 41
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
⏪ پنج . توجه به جو صدور روایات در تفسير روايات
يكى از مبانى و نكات در تفسير روايات و برداشت هاى فقهى از روايات توجّه به اوضاع فرهنگى و بويژه فقهى در عصر صدور روايت است. طبيعى است كه انسان و در راس آنها معصومین بدون توجّه به مقتضيات اوضاع و شرايط محيطى خود سخن نمى گويد; زيرا سخن گفتن بدون توجّه به محيط و الزامات و اقتضائات آن به دور ازشان یک فرد آ گاه به مقتضیات زمان و مکان است .
▪ كلام سنجیده و ارزشمند آن است كه با توجه به فضای موجود و مقتضیات زمان و مکان باشد و هر چه کلام از فضاى موجودْ دور باشد به همان مقدار حکیمانه بودن دور است یکی از فقهایی که در این مورد توجه وافر داشت آیه الله بروجردیست ايشان در خصوص توجّه به شرايط صدور روايت در هنگام تفسير روايت ها مى گويد: از آن جا كه اغلب فقه اماميه از ائمه(ع) گرفته شده و هر كدام از آنان معاصر گروهى از فقيهان صاحب فتوا و مورد مراجعه مردم از بين مخالفان بودند در دستيابى به مفهوم روايت ها و توضيح مدلول آنها, ناچار از مراجعه به فتاواى هم دوره هاى آن امامى هستيم كه روايت از وى نقل شده است 47.
▪ آیه الله بروجردى با توجّه به همين واقعيّت گرایی در تفسير روايات گاه برداشت هايى از روايت ارائه مى كند كه با برداشت هاى ديگران تفاوت جدّى دارد. وى در خصوص روايتى درباره دست بر هم گذاشتن در نماز و تشبّه به مجوس مى گويد:
▪ تعبير «التكفير من فعل المجوس» كه در پاره اى از روايت ها آمده است ناظر به حرمت آن به دليل تشبّه به مجوس نيست; بلكه منظور ردّ ديدگاه عامّه است كه به استمرار عمل رسول خدا اعتقاد دارند و اثبات اين كه اين كار از پيامبر(ص) نيست و به هيچ وجه از سنّت نبوى به شمار نمى آيد; بلكه ريشه آن، كار مجوس است 48.
⏪ شش. توجّه به ذهنيت پرسشگران
پاسخ هاى متين, همواره پاسخ هايى هستند كه با توجّه به پرسش، ذهنيت و برداشت پرسشگر ارائه شده باشند. فهم محتواى پاسخ, بدون توجّه به پرسش و ذهن پرسشگر و فهم آن, دشوار و در بسيارى مواقع، گمراه كننده است. پاسخگو همواره تلاش مى كند تا پاسخ خود را به گونه اى بيان كند كه پرسش را از ذهن پرسش كننده خارج كند واگر پاسخ با ذهنيت و برداشت پرسش كننده تناسب نداشته باشد, پرسش كننده, به پاسخ مورد نياز خود دست نخواهد يافت. ذهنيت افراد را معمولاً شرايط و محيط فكرى و نيازهاى خاصّ منطقه اى تشكيل مى دهند. ذهن انسان, تحت تأثير محيط به پرسش مى رسد و براى فهم درست پرسش ها بايد محيط زندگى و افكار رايج حوزه معيشت پرسش كننده را شناخت. به تعبيرى: پرسش ها آينه و نمايانگر محيط زندگى ها هستند و بازتاب زندگى فكرى و نيازهاى روزمرّه مردم مناطق گوناگون شمرده مى شوند.
▪ از اين رو, كسانى كه با اين قبيل روايت ها ـ كه در شكل پرسش و پاسخ ارائه شده اند ـ مواجه مى شوند, براى فهم پاسخ امام(ع), بايد از محيط فكرى و ذهنيت راوى اطّلاع داشته باشند, وگرنه, چندان در فهم كلام معصوم(ع), موفّق نخواهند بود. آیه الله بروجردى, در بسيارى موارد به اين امر مهم, توجّه كرده و آن را گوشزد نموده است در جلد اوّل نهایه التقریر ذيل مبحث قبله كه متن روايت, با توجّه به كوفى بودن سائلْ تفسير شده است49 و نيز در جلد دوم, ذيل مبحث سجده, به اعتبار كوفى بودن و عامى بودن سؤال كننده, پاسخ امام را توضيح داده اند 50.
⏪ هفت :توجه به خصوصیات و فضای سکونت راوی:
دقّت در محلّ سكونت راوى, مسائل فكرى و نوعِ فقه متداول در حوزه سكونت راوى, توجّه به شيوه نگرش توده مردم به اين مسائل و فرق گذارى بين پرسشگران متخصّص و غير متخصّص, از نكاتى است كه افرادی مثل آیه الله بروجردى از رهگذر مبناى حديثى اش در فقه الحديث, به آن دست يافته اند. اين قبيل تيز بينى ها و مو شكافى ها در بين متخصّصان حديثى و فقهى كمتر ديده مى شود و مى توان گفت كه از امتيازات و ابتكارات ایشان است51 .
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
47. نهایة التقریر ج 2 , ص336
48. نهایة التقریر ج2 , ص337
49.نهایة التقریرج1, ص210
50. نهایة التقریر ج2, ص279
51. براى آگاهى بيشتر از توجّه به نقش فضای صدور در تفسير روايات, ر.ک: ج1, ص88, 118 و ج2, ص207 و ج3, ص202
@salmanraoofi
#ضد_براندازی11
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
حدیث:
📚 19/ فی دَعَائِمُ الْإِسْلَامِ، عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع: أَنَّهُ خَطَبَ بِالْكُوفَةِ فَقَامَ رَجُلٌ مِنَ الْخَوَارِجِ فَقَالَ لَا حُكْمَ إِلَّا لِلَّهِ فَسَكَتَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع ثُمَّ قَامَ آخَرُ وَ آخَرُ فَلَمَّا أَكْثَرُوا قَالَ كَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ لَكُمْ عِنْدَنَا ثَلَاثُ خِصَالٍ لَا نَمْنَعُكُمْ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ تُصَلُّوا فِيهَا وَ لَا نَمْنَعُكُمُ الْفَيْءَ مَا كَانَتْ أَيْدِيكُمْ مَعَ أَيْدِينَا وَ لَا نَبْدَؤُكُمْ بِحَرْبٍ حَتَّى تَبْدَءُونَا [بِهِ] وَ أَشْهَدُ لَقَدْ أَخْبَرَنِي النَّبِيُّ الصَّادِقُ ص عَنِ الرُّوحِ الْأَمِينِ عَنْ رَبِّ الْعَالَمِينَ أَنَّهُ لَا يَخْرُجُ [عَلَيْنَا] مِنْكُمْ مِنْ فِئَةٍ قَلَّتْ أَوْ كَثُرَتْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ إِلَّا جَعَلَ اللَّهُ حَتْفَهَا عَلَى أَيْدِينَا وَ إِنَّ أَفْضَلَ الْجِهَادِ جِهَادُكُمْ وَ أَفْضَلَ الْمُجَاهِدِينَ مَنْ قَتَلَكُمْ وَ أَفْضَلَ الشُّهَدَاءِ مَنْ قَتَلْتُمُوهُ فَاعْمَلُوا مَا أَنْتُمْ عَامِلُونَ- فَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَخْسَرُ الْمُبْطِلُونَ وَ لِكُلِّ نَبَإٍ مُسْتَقَرٌّ فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ 22.
▫ دعائم الاسلام از امیر المومنین«ع» نقل کرده :ایشان در کوفه خطبه خواندند پس مردی از خوارج بلند شد و گفت : حکمرانی غیر خدا نیست پس امیرالمومنین«ع» ساکت شدند سپس دیگری و دیگری بلند شد پس هنگامی که زیاد شدند فرمود: کلمه حقیست که از آن اراده باطلی شده شما سه ویژگی نزد ما دارید که شما را منع نمی¬کنیم اینکه در مساجد خدا نماز بگذارید ، از غنیمت شما را منع نمی¬کنیم تا هنگامی که دست شما همراه دست ماست ، و شروع به جنگ با شما نمی¬کنیم تا شما شروع به جنگ با ما کنید و شهادت می¬دهم که همانا پیامبر راستگو«ص» از روح الامین از ربّ العالمین مرا آگاه کرد که که گروهی از شما زیاد باشند یا کم تا روز قیامت بر ما خارج نمی¬شوند مگر اینکه خداوند مرگشان را به دست ما قرار می¬دهد و همانا برترین جهاد جهاد با شماست و برترین مجاهدین کسی است که شما را بکشد و برترین شهدا کسی است که شما او را بکشید پس بدانید شما عمل کننده نیستید پس روز قیامت اهل باطل زیان کنندگانند و هر خبری جایگاهی دارد پس خواهید دانست .
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
22.دعائم الإسلام ج 1 ص 393.
@salmanraoofi
باسمه تعالی
فردا جلسه چهارم مکتب شناسی فقهی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای حفظه الله برقرار خواهد شد
بزرگوارانی که می خواهند تشریف بیاورند برای گرفتن آدرس به آیدی بنده
@srsr1359
پیام بدهند
بحث ساعت ۱۱ تا ۱۲ برقرار است
@salmanraoofi
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 41
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
⏪ هشت . توجه به نقل به معنا در حدیث و پیامدهای آن
توجه به آثار و پیامد های نقل به معنی در حدیث لوازمی دارد که کمتر فقیهی به این آثار و لوازم توجه داشته است مهمترین این لوازم و آثار عبارتند از:
⬅ یک : دقت در الفاظ و ساختار كلام منتفی مى شود; زيرا الفاظ و ساختار كلام بين این احتمال كه از امام باشد و يا تعبير برگزيده راوى ، مردّد مى گردد و در نتيجه ، بسيارى از برداشت ها و اجتهادها ـ كه ناشى از توجّه به تفاوت هاى تعبيرى و يا ساختار بيانى است و در دقتهاى فقهى نمود پيدا مى كند قابل نقد و ترديد مى شوند.
⬅ دو : متون روايى ناظر بر يك واقعه و يا موضوع, در عين تفاوت هاى تعبيرى, گاه چنان نزديك به هم هستند كه پندار تكرار حكم از سوى امام(ع) در ملاقات با راويان گوناگون, چندان معقول به نظر نمى آيد. اگرچه امكان عقلى چنين تكرارى قابل اثبات است; امّا تحقق چنين امكانى توسّط اشخاص خردمند, چندان متداول نيست و بديهى است كه معصوم(ع), يك حكم را براى چندين بارو با تعابير گوناگون, در ملاقات با افراد گوناگون بيان نمى كند و اگر چنين امرى تحقّق پيدا كند, حتماً در موارد نادر خواهد بود و در اين موارد هم خردمندى حكم مى كند كه از تعابير واحدْ بهره گرفته شود تا شنوندگان,دچار حيرت نگردند. از اين روى, در موارد بسيارى كه در باره يك حادثه, چندين گزارش نزديك به هم از امامان(ع) نقل شده و در آنها از تعابير گوناگونْ بهره گرفته شده است, بايد راه حل توجيهى براى آنها جُست. اين اختلاف ها ناشى از تداول نقل به معنا در گزارش سيره و يا كلام معصومان(ع) است و باید بر اين باور بود كه امام(ع), حكم را يك بار بيان كرده است; ولى شنوندگان مجلس, هر كدام برپايه مقدار برداشت و فهم خود, حكم را در قالب الفاظ و تعابير خود, نقل كرده اند. بنابراين احتمال تعدّد روايت و بيان مكرّر آن از سوى معصوم(ع) منتفى مى گردد.
⬅ سه:تشخيص «اضطراب در متن» كه در مباحث دراية الحديث, يكى از ابزارهاى شناخت صحّت و سقم حديث است, نيازمند دقّت بيشتر مى گردد; زيرا اضطراب در متن, همواره به مفهوم عدم صدور روايت نخواهد بود و ممكن است ناشى از ضعف و ناتوانى ادبى راوى نخستين باشد.
▪ از کسانی که به این مسئله توجه وافر داشته اند آیه الله بروجردی است ايشان, درباره روايت هاى مربوط به پوست خز, با اشاره به روايت مى گويد:
ظاهراً دو روايت, متّحد هستند. به اين معنا كه اين كلام, از امام(ع) يك بار در پاسخ «خزّاز» صادر شده است; جز اين كه در آن مجلس, گروهى كه از جمله آنان ابن ابى يعفور و ابن حجّاج بودند, حضور داشتند و اختلاف الفاظ دو روايت ـ از قبيل اين كه در روايت اوّل, پرسش از حكم نماز در لباس خز است, بدون ذكر پوست و در دومى, سؤال از پوست خز است, بدون ذكر نماز ـ نيز به دليل ديگر موارد اختلاف, موجب مى شود كه آنها دو روايت باشند; چون پيداست كه اختلاف, از عدم تحفّظ راوى و يا اختلاف اهداف آنان در نقل روايت, ناشى مى شود52 .
⬅ چهار :جمع روايات به جاى طرد آنها
با توجّه به وفور نقل به معنا در روايات, به طور طبيعى اختلاف هاى فراوانى در متن هاى منقول به وجود آمده است كه در مواردى تعارض نمايى دارند. نخستين نمودهاى تعارض بين متون روايات, نبايد فقیه را شتابزده به طرد و نفى اعتبار بخشى از آنها سوق دهد. اگر اصل وفور كاربرد روش «نقل به معنا» در گزارش راويانْ پذيرفته شود, زمينه لازم براى جمع بين گزارش هاى به ظاهر معارض به وجود مى آيد; زيرا محقّق, از دايره بسته واژه ها و ساختارهاى بيانى خارج شده, توجّه اصلى را به محتوا و پيام اصلى روايت ها منعطف مى كند و به اين طريق, در پيِ كشف هماهنگى هاى محتوايى روايت ها خواهد بود. تقدّم شيوه جمع بين روايات بر شيوه طرد و نفى آنها, روشى است كه آیه الله بروجردى, بدان پاى مى فشرد. تسلّط و توان علمى ایشان , به گونه اى بود كه در بسيارى موارد, راه حلّ جمع بين روايات, پاسخ لازم را مى داد و به نتيجه مى رسيد. مقرّر محترم, در مواردى از كتاب, توجّه و رويكرد مرحوم بروجردى را آورده و نمونه هايى از جمع روايات به ظاهر متناقض را نقل كرده است.
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
52.. نهایه التقریر ج1 , ص858. همچنين براى موارد مشابه, ر. ک : ج1, ص275, 434, 445, 475 و ج2, ص163, 189, 198 و ج3, ص925
@salmanraoofi
#ضد_براندازی12
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
حدیث:
📚 20/ فی دعائم الاسلام عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ : « إِنْ دُعِيَ أَهْلُ الْبَغْيِ قَبْلَ الْقِتَالِ فَحَسَنٌ وَ إِلَّا فَقَدْ عَلِمُوا مَا يُدْعَوْنَ إِلَيْهِ وَ يَنْبَغِي أَنْ لَا يَبْدَءُوا بِالْقِتَالِ حَتَّى يَبْدَءُوهُمْ بِهِ 23.»
▫ در دعائم الاسلام از اباعبدالله «ع» است که فرمود : « اگر اهل سرکشی قبل از جنگ فراخوان شوند نیکوست و گرنه دانسته شود آنچه به آن خوانده می¬شوند و سزاوار است که شروع به جنگ با آنان نشود تا آنها شروع به جنگ کنند .»
🔅🔅🔅
📚 21/ فی دعائم الاسلام عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع : « أَنَّهُ ذَكَرَ قِتَالَ مَنْ قَاتَلَهُ مِنْهُمْ فَقَالَ وَ اللَّهِ مَا وَجَدْتُ إِلَّا قِتَالَهُمْ أَوِ الْكُفْرَ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَى نَبِيِّهِ مُحَمَّدٍ ص .24 »
▫ در دعائم الاسلام از از امیرالمومنین «ع» است که فرمود : اینکه صحبت جنگ کسانی شد که ایشان با آنها می¬جنگد پس فرمود: به خدا قسم نیافتم مگر جنگ با آنها را یا کفر به آنچه خداوند بر پیامبرش محمد «ص» نازل کرده .
🔅🔅🔅
📚 22/ فی دعائم الاسلام عَنْ ابی جعفر ع : « أَنَّهُ سُئِلَ عَنِ الَّذِينَ قَاتَلَهُمْ مِنْ أَهْلِ الْقِبْلَةِ أَ كَافِرُونَ هُمْ قَالَ كَفَرُوا بِالْأَحْكَامِ وَ كَفَرُوا بِالنِّعَمِ كُفْراً لَيْسَ كَكُفْرِ الَّذِينَ دَفَعُوا النُّبُوَّةَ وَ لَمْ يُقِرُّوا بِالْإِسْلَامِ وَ لَوْ كَانُوا كَذَلِكَ مَا حَلَّتْ لَنَا مُنَاكَحَتُهُمْ وَ لَا ذَبَائِحُهُمْ وَ لَا مَوَارِيثُهُمْ25 . »
▫ در دعائم الاسلام از امام باقر «ع» روایت شده : « اینکه از ایشان سوال شد از افرادی که از اهل قبله با آنها جنگیده می¬شود آیا آنها کافرند فرمود: به احکام کافر شدند و به نعمتها کافر شدند نه مثل کفری که نبوت را راندند و به اسلام اقرار نکردند و اگر اینچنین بودند نه ازدواج با آنان برای ما حلال نبود و نه گوشتهای ذبحشان و نه ارثشان .»
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
23.دعائم الإسلام ج 1 ص 393. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج11، ص: 66
24.. دعائم الإسلام ج 1 ص 388. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج11، ص: 66
25. دعائم الإسلام ج 1 ص 388. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج11، ص: 67
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
MR1 [کیفیت کم].mp3
14.39M
هدایت شده از سلمان رئوفی
MR2 [کیفیت کم].mp3
13.22M
جلسه ۲
#مکتب_شناسی_فقهی_آیتاللهالعظمی_خامنهای
🔅دور اول
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
MR3 [کیفیت کم].mp3
11.59M
جلسه ۳
#مکتب_شناسی_فقهی_آیتاللهالعظمی_خامنهای
🔅دور اول
@salmanraoofi
باسمه تعالی
جناب آقای غنایی پدر حجت الاسلام غنایی، از دوستان بزرگوار، شدیدا محتاج دعای دوستان است
لطفا از خواندن حمد شفا و دعا برای ایشان دریغ نکنید
متشکر
@salmanraoofi
باسمه تعالی
چند وقت قبل اعلام کردم اگر کسی از بزرگواران سابقه تقریر نویسی رسمی و فنی و نه شخصی _پیاده سازی صوت هم منظور نبود_ دارد لطفا اعلام کند تا مکتب شناسی فقهی شیخ انصاری ره را برای تقریر به ایشان بدهم
یکی از بزرگواران که سابقه تقریر نویسی اساتیدی چون استاد آیت الله شب زنده دار و آیت الله آملی لاریجانی را داشت مراجعه کرد
متاسفانه اسم ایشان را فراموش کردم و تلفن ایشان را پیدا نمی کنم
لطفا اگر پیام بنده را دیدند به آیدی بنده
@srsr1359
پیام بدهند
اگر بزرگواران دیگری هم هستند که مقرر رسمی اساتید خارج هستند لطفا مراجعه کنند
متشکر
@salmanraoofi
#ضد_براندازی13
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
حدیث:
📚 23/ فی دعائم الاسلام عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع : « أَنَّهُ قَالَ يَوْمَ صِفِّينَ اقْتُلُوا بَقِيَّةَ الْأَحْزَابِ وَ أَوْلِيَاءَ الشَّيْطَانِ اقْتُلُوا مَنْ يَقُولُ كَذَبَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ26 .»
▫ در دعائم الاسلام از از امیر المومنین «ع» روایت شده : « اینکه ایشان در روز صفین فرمود بقیه احزاب را بکشید و دوستان شیطان را ، بکشید کسانی را که به خدا و رسول دروغ بستند .»
🔅🔅🔅
📚 24/ فی دعائم الاسلام عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع: أَنَّهُ حَرَّضَ النَّاسَ عَلَى مِنْبَرِ الْكُوفَةِ فَقَالَ يَا مَعْشَرَ أَهْلِ الْكُوفَةِ لَتَصْبِرُنَّ عَلَى قِتَالِ عَدُوِّكُمْ أَوْ لَيُسَلِّطَنَّ اللَّهُ عَلَيْكُمْ قَوْماً أَنْتُمْ أَوْلَى بِالْحَقِّ مِنْهُمْ 27.
▫ در دعائم الاسلام از از امیر المومنین «ع» روایت شده : اینکه ایشان مردم را بر منبر کوفه تشویق می-کردند پس فرمود: ای اهل کوفه یا بر جنگ با دشمنانتان صبر می¬کنید یا خداوند گروهی را بر شما مسلط می¬کند که شما به حق سزاوارتر از آنانید .
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
26.دعائم الإسلام ج 1 ص 390. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج11، ص: 67
27.دعائم الإسلام ج 1 ص 370. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج11، ص: 67
@salmanraoofi
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 42
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
⏪ نه . داشتن روش هاى صحیح و واقعی در جمع بين اخبار متعارض
يكى از اصول كليدى در فهم حديث, داشتن روش صحیح در جمع بين اخبار متعارض است. اين مسئله كه از ديرباز مورد توجه بود, هنوز در جايگاه واقعى اش قرار نگرفته است.
▪ در این مجال به دو نکته مهم اشاره میکنیم :
◀ یک : از نکات مهم این است که دو خبر متعارض را بايد در محيط تشريع و قانونگذارى ديد؛ زيرا قانونگذار, نخست اصول و كليات را القا مى كند, و آن گاه به بيان تبصره ها و قيدهايش مى پردازد امام خمینی در این زمینه میفرمایند : فلابدّ فى تشخيص الخبرين المتعارضين والحديثين المختلفين من فرض الكلام فى محيط التشريع والتقنين و فى كلام متكلّم صارت عادته القاء الكليات والأصول و بيان المعضلات والشرائط والأجزاء والمقيدات والقرائن منفصلة 53. براى شناسايى دو خبر متعارض و دو حديث مختلف, بايد آنها را در حوزه تشريع و قانونگذارى فرض كرد؛ يعنى در محيطى كه گوينده, رويه اش بيان قواعد و اصول كلى است و پس از آن به شرايط و قيودش مى پردازد.
▪ بر اين اساس, ادله احكام واقعى و ادله احكام شک و حا كم و محكوم, عام و خاصّ متعارض نيستند و مشمول اخبار علاجيه قرار نمى گيرند.
اين موارد را به عنوان موارد جمع عرفى شمرده شده و شامل:
⬅ الف) موارد نص و ظاهر يا ظاهر و اظهر, مانند:1ـ يكى از دو دليل, قدر متيقن در مقام گفتگو داشته باشد؛ 2ـ تخصيص يكى از دو دليل, مستهجن باشد؛ 3ـ يكى از دو دليل, نسبت به مورد اجتهاد و تعارض, ورود داشته باشد.
⬅ ب) وجود ترجيح دلالى,54 مانند: 1ـ تعارض عموم و اطلاق, 2ـ دوَران بين تخصيص و نسخ, 3ـ دوران ميان تقييد مطلق يا حمل امر و نهى بر استحباب و كراهت, ج) تعارض ميان بيش از دو دليل, مانند: 1ـ يك عام و دو خاص, 2ـ دو عام و يك خاص .
▪ حضرت امام(ره) در بحث تعادل و ترجيح, با كنار نهادن بحثهاى انتزاعى و ذهنى, به تجزيه و تحليل روايات علاجيه پرداخته اند و از این رهگذر مطالب جدیدی در حیطه حل تعارض روایات در ساحت فقه الحدیث به یادگار گذاشته اند .
◀ دو : از موارد مهمّ دیگر مطالعه واقعگرايانه در متون روايى, در روايت هاى محمول بر تقيّه است. فقيهان, بسيارى از روايت ها را حمل بر تقيّه كرده, از اعتبار ساقط مى كنند. در حالى كه فقهایی مثل آیه الله بروجردى, از شيوه هاى ديگرى براى حلّ تعارض ظاهرى روايت ها بهره گرفته, كمتر دست به دامنِ جمع بر پايه «حمل بر تقيّه» مى گردد. به یک مثال در این مجال ا کتفا میکنیم :
🔹 در نشستن بعد از سجده دوم در ركعت اوّل و سوم نماز, اختلاف نظر است. روايتى از امام رضا(ع) نقل شده است كه در پاسخ كسى كه مى پرسد: شما در ركعت اوّل و دوم, پس از سجده دوم مى نشينيد. آيا ما هم چنين كنيم؟ حضرت مى فرمايد: «به آنچه كه من انجام مى دهم, نگاه نكنيد. به همان شكل كه بدان دستور داده شده ايد, عمل كنيد»
🔹 فقها اين روايت را حمل بر تقيّه كرده اند; ولى آیه الله بروجردى, دليلى بر حمل روايت بر تقيّه نمى بيند; چون مسئله در بين عامّه, اختلافى است و اشتهار خاصّى ندارد55 . از اين روى, براى اين روايت, توجيه قابل دفاع ديگرى ارائه مى كند كه برخاسته از روش ويژه وى در واقعيّت گرايى در تفسير روايت هاست و مى گويد: ظاهراً, به جهت نقل على بن حكم از وى, سؤال كننده بايد از اهل كوفه باشد. جايى كه در آن روزگار, فتاواى ابوحنيفه در بين مردم, متداوال بود و روشن است كه سؤال كننده از توده مردم بوده است كه غالباً طبق فتاواى متداول, عمل مى كنند. بنابراين, دستور امام(ع) به تداول عمل بر طبق آنچه دستور داده شده, به دليل آن است كه امام خواست كه وى روش مستمرّ خود را ترک نكند و اغراى به جهل به وجود نيايد; چون آن روش, واجب نبود. بنابراين, چه بسا با لحاظ كردن ذيل روايت, از آن, استحباب فهميده مى شود 56. اين توجيه, به خوبى مقدار و نوع توجّه آیه الله بروجردى را به شرايط صدور روايت در فهم مقصود امام نشان مى دهد.
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
53.
التعادل و التراجیح ص 33
54.التعادل و التراجیح ص 33
55 . نهایه التقریر ج2, ص279
56. همان
@salmanraoofi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فرمان فرمانده معظم کل قوا به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در زمینه مقابله با کرونا؛
قرارگاه بهداشتی و درمانی برای سازماندهی خدمات به مردم تشکیل شود
حضرت آیت الله خامنهای فرمانده معظم کل قوا با صدور فرمانی به سردار سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تقدیر از خدمات نیروهای مسلّح به مردم در زمینه مقابله با ویروس کرونا، بر لزوم سازماندهی این خدمات در قالب یک «قرارگاه بهداشتی و درمانی» برای پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری تأکید و خاطرنشان کردند: این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال «حملهی بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده میتواند جنبهی رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملّی بیفزاید.
متن فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسمهتعالی
سردار سرلشکر باقری
با تقدیر از خدماتی که نیروهای مسلّح تاکنون در زمینهی کرونا به مردم عزیز تقدیم کردهاند و با تاکید بر ادامه و گسترش هرچه بیشتر آن، لازم است سازماندهی این خدمات به شکل یک قرارگاه بهداشتی و درمانی بوده و علاوه بر درمان و ایجاد مراکز درمانی مانند بیمارستان صحرایی و نقاهتگاه و غیره، به پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری با شیوههای لازم نیز بپردازد. تقسیم وظائف و مأموریتهای سازمانها و بخشهای نیروهای مسلّح از وظائف این قرارگاه است. این قرارگاه باید در هماهنگی کامل با دولت و وزارت بهداشت و درمان عمل کند.
این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال «حملهی بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده میتواند جنبهی رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملّی بیفزاید.
امید است با هدایت الهی و پشتیبانی ویژهی حضرت بقیه الله ارواحنا فداه ملت ایران همواره پیروز و برخوردار از امنیت و سلامت باشند.
سیّدعلی خامنهای
۲۲ اسفند ۱۳۹۸
@Khamenei_ir
باسمه تعالی
الحمدلله که فهم بنده به برداشت رهبر معظم انقلاب حفظه الله نزدیک بود
👇👇👇
https://eitaa.com/salmanraoofi/7405
اگر رئیس جمهور باز هم به اموری مثل شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت مهار کرونا، برای به هم ریختن کشور ادامه دهد و یا به اموری بدتری دست بزند سرنوشتی عبرت آموز منتظر اوست
تا به حال خیانتهای متعدد او باعث از هم پاشیدگی نظام جمهوری اسلامی نشده گرچه به هم ریختگی و مشکلات فراوانی را در پی داشته، به هر حال این شخصیت نادان نمی تواند نظام مقدس جمهوری اسلامی را دچار از هم پاشیدگی کند چرا که (کلما اوقدوا نارا للفتنه اطفاها الله) و بحمدلله خدای متعال رهبر و ملتی به ما عطا کرده که هر فتنه ی داخلی و خارجی برپا شود فن بدل آن را شخصیت حکیم رهبر انقلاب حفظه الله بلد هستند و ملت فرهیخته ی ما هم، راه را در فتنه ها بالاخره پیدا می کنند
خدای متعال شر منافقین و کفار را از سر این مملکت بحق حضرت بقیت الله ارواحنا فداه کم کند و این انقلاب اسلامی را به انقلاب جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف متصل کند
آمین رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۸/۱۲/۲۲
@salmanraoofi