فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تمام دلخوشی زندگی من اینست
که وقت مرگ میآیی و مرگ شیرین است
کفن کنید مرا رو به قبلهی حرمش
نجف چه جای قشنگی برای تدفین است
🌺 مصحف حضرت علی(ع)
🌸بمناسبت ایام شهادت حضرت علی(ع) به چند نکته درباره مصحف شریف ایشان اشاره میشود:
1️⃣على عليه السّلام نخستين كسى بود كه پس از وفات پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به جمع قرآن مشغول گرديد.
🔹محمد بن سيرين از عكرمه نقل مىكند: «در ابتداى خلافت ابو بكر، على در خانه نشست و قرآن را جمعآورى كرد».
🔹گوید: «از عكرمه پرسيدم: آيا ترتيب و نظم آن مانند ديگر مصاحف بود؟ آيا رعايت ترتيب نزول در آن شده بود؟ گفت: اگر جنّ و انس گرد آيند و بخواهند مانند على قرآن را گرد آورند، نخواهند توانست».
🔹ابن سيرين مىگويد: «هر چه دنبال كردم تا بر آن مصحف دست يابم، ميسورم نگرديد» .
🔹ابن جزى كلبى گويد: «اگر مصحف على يافت مىشد، هرآينه در آن علم فراوان يافت مىگرديد» .
2️⃣مصحفى را كه مولى امير مؤمنان عليه السّلام گردآورى كرده بود، داراى ويژگىهاى خاصّى بود كه در مصاحف ديگر وجود نداشت.
🔸اولا؛ ترتيب دقيق آيات و سور، طبق نزول آنها رعايت شده بود. يعنى در اين مصحف مكى پيش از مدنى آمده و مراحل و سير تاريخى نزول آيات روشن بود.
🔹بدين وسيله سير تشريع و احكام، مخصوصا مسألۀ ناسخ و منسوخ در قرآن به خوبى به دست مىآمد.
🔸ثانيا؛ در اين مصحف قرائت آيات، طبق قرائت پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله كه اصيلترين قرائت بود، ثبت شده بود و هرگز براى اختلاف قرائت در آن راهى نبود
🔹بدين ترتيب راه براى فهم محتوا و به دست آوردن تفسير صحيح آيه هموار بود. اين امر اهميت بسزايى داشت، زيرا چه بسا اختلاف قرائت موجب گمراهى مفسر مىشود. كه در آن مصحف هرگونه موجبات گمراهى وجود نداشت.
🔸ثالثا؛ اين مصحف مشتمل بر تنزيل و تأويل بود. يعنى موارد نزول و مناسبتهايى را كه موجب نزول آيات و سورهها بود، در حاشيۀ مصحف توضيح مىداد.
🔹اين حواشى بهترين وسيله براى فهم معانى قرآن و رفع بسيارى از مبهمات بود و علاوه بر ذكر سبب نزول در حواشى، تأويلاتى نيز وجود داشت. اين تأويلات برداشتهاى كلى و جامع از موارد خاص آيات بود كه در فهم آيهها بسيار مؤثر بود.
🔶امير مؤمنان عليه السّلام خود مىفرمايد: «و لقد جئتهم بالكتاب مشتملا على التنزيل و التأويل» و نيز مىفرمايد: «آيهاى بر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله نازل نشد، مگر آن كه بر من خوانده و املا فرمود و من آن را با خط خود نوشتم. و نيز تفسير و تأويل، ناسخ و منسوخ و محكم و متشابه هر آيه را به من آموخت و مرا دعا فرمود تا خداوند فهم و حفظ به من مرحمت فرمايد. از آن روز تاكنون هيچ آيهاى را فراموش نكرده و هيچ دانش و شناختى را كه به من آموخته و نوشتهام، از دست ندادهام» .
🔷 بنابراين اگر پس از رحلت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله از اين مصحف كه مشتمل بر نكات و شرح و تفسير و تبيين آيات بود استفاده مىشد، امروزه بيشترين مشكلات فهم قرآن مرتفع مىگرديد
3️⃣ حضرت علی(ع) پس از جمع قرآن، آن را آورد تا مسلمانان استفاده کنند. یکی از بزرگان قوم گفت(در روایت ابوذر امده است که فلانی در آن نگاه کرد و مطالبی را دید و گفت) :
ای علی، آن را برگردان، نیازی به آن نداریم. قرآنی که داریم ما را از قرآن تو بی نیاز می کند.
حضرت علی (ع) فرمود: به خدا سوگند، پس از این، آن را نخواهید دید
(سلیم بن قیس، ص72؛تفسیر صافی، ج1،ص25)
4⃣ مصحف حضرت علی (ع) نزد امامان معصوم (ع) است و وقتى امام زمان (ع) قيام كند، مصحف على (ع) را كه اكنون به او به ارث رسيده است، به ميان مردم آورده و به جاى مصحف كنونى رسميت بخشد.
🔻ابو بصير (ز ۱۱۵ ق) از امام باقر (ع) در اين زمينه، آورده است كه فرمود:
قائم (ع) با امرى نو و كتابى نو و قضاوتى نو قيام مىكند .
🔻همو در روايتى ديگر از آن حضرت نقل كرده است كه فرمود:
به خدا گويا من به او ميان ركن و مقام مىنگرم كه مردم با او بر كتابى نو بيعت مىكنند.
✅کانال سلسبیل معرفت👇👇👇
🌸@salsabilmarifat
🌺 پیروزی و عزت مستضعفان با حکومت حضرت ولیعصر(ع)
🌸قرآن کریم می فرماید: «وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْض وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّة وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِين؛ (قصص/ 5)
و خواستيم بر كسانى كه در آن سرزمين فرو دست شده بودند منّت نهيم و آنان را پيشوايان [مردم] گردانيم، و ايشان را وارث [زمين] كنيم».
1️⃣این آیه در رابطه با فرعون و ظلم او به بنی اسرائیل است که خداوند بر آنها منت گذاشته وآنان را پیشوا و وارث قرار می دهد.
2️⃣مفاد آیه به منت گذاشتن خدا بر انسان بر وعده پیروزی مستضعفان و وارث قرار دادن آنها بر روی زمین اشاره دارد.
(ر.ک: طباطبایی،المیزان، ج16، ص 9)
3️⃣گرچه ظاهر آیه مربوط به فرعون و بنی اسرائیل است ولی آیه با تنقیح مناط و الغای خصوصیت توسعه یافته و بر مستکبران و مستضعفان دیگر صدق میکند؛ از این رو، بر دشمنان اهل بیت ع و اهلبیت(ع) به ویژه امام زمان ع که در آخر الزمان ظهور می کند، تطبیق می یابد؛ همانگونه که در روایات وارد شده است:
🔻 از حضرت علی ع نقل شده است در توضیح آیه نقل شده است:
«فِي قَوْلِهِ تَعَالَى وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ قَالَ هُمْ آلُ مُحَمَّدٍ يَبْعَثُ اللَّهُ مَهْدِيَّهُمْ بَعْدَ جَهْدِهِمْ فَيُعِزُّهُمْ وَ يُذِلُ عَدُوَّهُمْ. (طوسی، الغیبه، ص 184)
آنها آل محمد ع هستند خدا مهدیِ آنان را بعد از زحمت و فشاری که بر آنان وارد میشود، بر میانگیزد، پس آنان را عزیز میکند و دشمنانشان را خوار میگرداند».
🔻در نهج البلاغه از على ع چنين آمده است:
لتعطفن الدنيا علينا بعد شماسها عظف الضروس على ولدها و تلى عقيب ذلك و نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ ...(نهج البلاغه، کلمات قصار، ش209)
" دنيا پس از چموشى و سركشى- همچون شترى كه از دادن شير به دوشندهاش خوددارى مىكند و براى بچهاش نگه مىدارد- به ما روى مىآورد ... سپس آيه" وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَ" را تلاوت فرمود".
🔻از امام زين العابدين على بن الحسين ع نقل شده است:
و الذى بعث محمدا بالحق بشيرا و نذيرا، ان الأبرار منا اهل البيت و شيعتهم بمنزلة موسى و شيعته، و ان عدونا و اشياعهم بمنزلة فرعون و اشياعه(تفسیر الصافی، ج2،ص254)
" سوگند به كسى كه محمد ص را به حق بشارت دهنده و بيم دهنده قرار داد كه نيكان از ما اهل البيت و پيروان آنها بمنزله موسى و پيروان او هستند، و دشمنان ما و پيروان آنها بمنزله فرعون و پيروان او مىباشند" (سرانجام ما پيروز مىشويم و آنها نابود مىشوند و حكومت حق و عدالت از آن ما خواهد بود)
#تفسیر
✅کانال سلسبیل معرفت👇👇👇
🌸@salsabilmarifat
هدایت شده از یادداشت های فرا-مرزی
به این عکس ها، خیره شو! خیره شو!
اینجا #حسینیه ماست این شب ها
روزها محل تمرین #بوکس است
شب ها حسینیه
مجتبی و مصطفی دو برادرند
یکی قهرمان بوکس استرالیا و قهرمان جهان شده
و دیگری از قاریان قرآنی
نذر میکنند سالنی بگیرند
که هر دوگانه استفاده کنند
اینجا قهرمانان جهانی هم، عشقشان، خدمت ب حسین است و #سلبریتی ها در خدمت به #اخلاق و #ارزش ها هستند
بیشتر خواهم نوشت
اشتراک بگذاریم
یادداشتهای سیدنی
یحیی جهانگیری
@yahyajahangiri
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
💠 خاطره ویژه | امانت
🔸️تقریباً چهلوپنج دقیقهای به اذان مغرب و عشا مانده بود. رفته بودم منزل حاجآقا به ایشان سری بزنم. تنها بودند؛ حتی حاجخانم هم نبودند. حاجآقا داشتند پاهایشان را چرب میکردند. سالها بود زانودرد و پادرد همپایشان شده بود. دکترها روغنهایی را تجویز کرده بودند و باید هر روز پایشان را چرب میکردند.
🔸️احوالپرسی همیشگی و خوشوبشی کردیم. حاجآقا همچنان مشغول بودند که از من خواستند چیزی برایشان بیاورم. میخواستند بگویند متکا را بیاور که کلمهاش یادشان نیامد! چند ثانیه کشید. مقداری که گذشت متوجه شدم و متکا را برایشان آوردم.
🔸️سرشان را انداخته بودند پایین. غرق فکر شدند. چند دقیقهای سکوت شد. رو کردند به من و بغضآلود و با صدای لرزان گفتند: «آدم گاهی اوقات کلمه به این سادگی که شاید هزاران بار در طول زندگی با آن سروکار داشته، یادش میرود، اگر روزی به ما گفتند که خدایت کیست و یادمان رفت آن موقع چه خاکی بر سر کنیم؟ اگر گفتند که امامت کیست و یادمان رفت، اگر گفتند کتابت چیست و یادمان رفت! آنجا باید چه کنیم؟»
آن بغض سنگین اشک شد و کمکم از چشمانشان سرازیر شد.
🔸️ این سؤال را تکرار کردند. گفتند: «چه کار کنیم؟» فکر میکردم این پرسش مقدمه توضیحی است، اما دیدم ادامه دارد. باز هم مرتب از من پرسیدند.«به نتیجه ای رسیدی؟ فکر کردی؟» همزمان خودشان هم حال معنوی دیگری پیدا کرده بودند که لحظهبهلحظه تشدید میشد.
ادامه دارد...
🌙 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
🔺️ (ادامه)
🔸️نزدیک اذان شد. از وضو که برگشتند دوباره با بغض و اشک پرسیدند: «خب! به نتیجه ای رسیدی چه کار کنیم؟» مات و مبهوت مانده بودم. رفتند سمت چوبلباسی. عطرهای دمدستیشان را آنجا میگذاشتند. صدای اذانشان در خانه پیچید. وقتی نزدیک سجاده شدند، بغض صدایشان ترکید. به پهنای صورت اشک میریختند. گفتند: «شما که جوابی به این سؤال ندادی! اگر پرسیدند اسم خدایت کیست اگر یادمان رفت چه کنیم. اما فکر میکنم این «علی علی» گفتنهای ما در طول زندگی که هر جا توانستیم و از دستمان برآمد، مدام گفتیم «علی علی» این «علی علی» گفتنها ما را رها نمیکند. ما را ول نمیکنند. امیرالمؤمنین (علیه السلام) به جایش میآیند و جواب این «علی علی» گفتنها را میدهند. اگر هم یادمان برود به ما یادآوری میکنند.»
🔸️بعد بلافاصله گفتند: «اگر در این دنیا ایمانمان را امانت بدهیم دست امیرالمؤمنین (علیه السلام) به شرطی که ایمان را خراب نکرده باشیم، بگوییم این امانت خدمت شما آن لحظه و جایی که من احتیاج دارم، این را به من برگردانید؛ بعید میدانم امیرالمؤمنین کسی باشد که بخواهد از امانت نگهداری نکند و حتماً آدم امینی است. مهم این است که ما ایمانمان را امانت دهیم. این علی علی گفتنها آنجا کار خودش را میکند.»
🔸️مشغول نماز مغرب شدیم. نماز عجیبی شد. ادعا ندارم همیشه با ایشان بودهام و حالاتشان را دیدهام، اما در سنوسال خودم و در موقعیتهایی که با حاجآقا ارتباط داشتم، کمتر چنین نمازی از ایشان دیده بودم. با حال و پر اشک. بین هر آیه سوره حمدشان گریه میکردند.
🔸️بین دو نماز بحث را ادامه دادند و تأکید کردند روی اینکه آدم ایمانش را بسپارد به دست آنها، آنها شب اول قبر برگردانند.
🔺️خاطره ای از نوه آیت الله مصباح یزدی(قدس سره)
#خاطره
#امام_علی
🌙 @mesbahyazdi_ir
🌺امام مبین
🌸قرآن کریم میفرماید:وَ كُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْناهُ فِي إِمامٍ مُبِينٍ»(یس:12)
و هر چيزى را در امامی روشن برشمردهايم.
🔶غالب مفسران" امام مبين" را به" لوح محفوظ" تفسیر کردهاند؛ همان كتابى كه همه اعمال و همه موجودات و حوادث اين جهان در آن ثبت و محفوظ است و در آن، تغییر و تبدیل نمییابد.
این لوح، به اعتبارات گوناگون، نامهای متعدد دارد، از قبیل «ام الکتاب»، «لوح محفوظ» و «امام مبین».
🔷در برخی از روایات، «امام مبین» به حضرت امیر مومنان علی ع تفسیر شده است که در حقیقت، معنای باطنی و اشاری آیه را بیان میکند؛ نه معنای ظاهری و تفسیری؛ از قبیل:
🔹در حدیث غدیر که از رسول اکرم(ص) نقل شده است:
«مَعَاشِرَ النَّاسِ مَا مِنْ عِلْمٍ إِلَّا وَ قَدْ أَحْصَاهُ اللَّهُ فِيَّ وَ كُلُّ عِلْمٍ عَلِمْتُ فَقَدْ أَحْصَيْتُهُ فِي إِمَامِ الْمُتَّقِينَ وَ مَا مِنْ عِلْمٍ إِلَّا عَلَّمْتُهُ عَلِيّاً وَ هُوَ الْإِمَامُ الْمُبِينُ؛
(احتجاج، ج1، ص60)
اى مردم، هيچ علمى نيست مگر آنكه خداوند آن را در من جمع كرده است و هر علمى را كه آموختهام در امام المتقين جمع نمودهام، و هيچ علمى نيست مگر آنكه آن را به على آموختهام. اوست «امام مبين».
🔹از امام باقر ع نقل شده است كه فرمود:" هنگامى كه اين آيه «وَ كُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْناهُ فِي إِمامٍ مُبِينٍ» نازل شد.
ابو بكر و عمر برخاستند و عرض كردند: اى پيامبر! آيا منظور از آن تورات است؟
فرمود: نه،
گفتند انجيل است؟
فرمود: نه
گفتند: منظور قرآن است؟
فرمود: نه،
در اينحال امير مؤمنان على ع به سوى پيامبر ص آمد هنگامى كه چشم رسول خدا ص بر او افتاد فرمود:
هو هذا! انه الامام الذى احصى اللَّه تبارك و تعالى فيه علم كل شىء:" امام مبين اين مرد است! او است امامى كه خداوند متعال علم همه چيز را در او احصا فرموده"!.
( صدوق، معانى الاخبار، ص 95)
♦️ارتباط این دو مصداق به این صورت است که قلب پاك پيامبر ص در درجه اول و قلب وسيع جانشين او در درجه بعد آيينههايى است كه لوح محفوظ را نشان می دهد، و مطالبی که در لوح محفوظ است از سوى خدا به آن الهام مىگردد، به اين ترتيب نمونهاى از" لوح محفوظ" مىباشد.
🔻 روایات فراوانی در علم حضرت علی ع و گستردگی آن وجود دارد؛ مانند:
- از رسول اکرم ص نقل شده است که: کسی که بخواهد به آدم در علمش بنگرد و.....، باید به علی بن ابی طالب بنگرد.
-پیامبر اکرم ص فرمود: من شهر علمم و علی در آن است.
همچنین فرمود: آگاه ترین امتم پس از من، علی بن ابی طالب است.
-از ابن عباس نقل شده است: على به من علم آموخته است، علم او از جانب رسول خدا (ص) است، و رسول اللَّه (ص) را خداوند از بالاى عرش خود آموزش داده است، بنا بر اين علم پيامبر (ص) از جانب خدا، و علم على از جانب پيامبر (ص)، و علم من از جانب على است، و علم تمام ياران محمّد (ص) در برابر على (ع) همچون قطرهاى است در برابر هفت دريا.
🔻امیرمؤمنان از جهت علمی در روایات، با ویژگی های «عالم غیر جاهل» «العالم المکین» «سلونی قبل ان تفقدونی» «عالم الامه؛ دانشمند امّت پیامبر ص» و.... ذکر شده است.
🟩علم گسترده امیرمومنان علیه السلام بیانگر شایستگی ایشان به امامت و ولایت است و به امامان معصوم علیهم السلام رسیده و ایشان، بخشی از آن را به شیعیان بیان فرموده اند.
✅کانال سلسبیل معرفت👇👇👇
🌸@salsabilmarifat
🌸دلت را خانه ما کن، مصفّا کردنش با من
به ما دردِ دل افشا کن، مداوا کردنش با من
اگر گم کرده ای ای دل، کلید استجابت را
بیا یک لحظه با ما باش، پیدا کردنش با من
بیفشان قطره ی اشکی، که من هستم خریدارش
بیاور قطره ای اخلاص، دریا کردنش با من
اگر درها به رویت بسته شد، دل بر مکن بازآ
در این خانه دق الباب کن، وا کردنش با من
به من گو حاجت خود را، اجابت می کنم آنی
طلب کن آنچه می خواهی، مهیّا کردنش با من
بیا قبل از وقوع مرگ، روشن کن حسابت را
بیاور نیک و بد را، جمع و منها کردنش با من
چو خوردی روزی امروز ما را، شکر نعمت کن
غم فردا مخور، تأمین فردا کردنش با من
اگر عمری گنه کردی، مشو نومید از رحمت
تو نام توبه را بنویس، امضا کردنش با من
شاعر :ژولیده نیشابوری
✅کانال سلسبیل معرفت👇👇👇
🌸@salsabilmarifat
🌺تمثیل ساده قرآن برای بیان توحید و مصادیق دیگر آن
🌺قرآن کریم یکی از ادله عقلی توحید را برقراری آسمانها و زمین توسط خدای متعال واحد و جلوگیری از فساد و فروپاشی آنها توسط ایشان بیان کرده است:
«لَوْ كانَ فِيهِما آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتا».( انبیاء:22)
1️⃣قرآن کریم این دلیل را به صورت تمثیل وبا بیان ساده و قابل فهم برای توده مردم در دیگر آیات ذکر کرده است :
«ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا رَجُلًا فِيهِ شُرَكاءُ مُتَشاكِسُونَ وَ رَجُلًا سَلَماً لِرَجُلٍ هَلْ يَسْتَوِيانِ» (زمر:29)
خدا مثلى زده است: مردى را كه اربابانى ناسازگار و بداخلاق در [مالكيّت] او شريكاند، و مردى كه فقط برده يك مالك است، آيا اين دو برده از جهت فرمان گرفتن و فرمان بردن با هم يكسانند؟
2️⃣بر اساس این آیه مثال شرک و پرستش خدایان مختلف، وجود مردی است که دارای چند مولای بداخلاقی است که با هم نزاع میکنند و هرکدام میخواهد بنده برای او خدمت کند و بنده دچار حیرت و سرگردانی میشود؛ در حالی که مثال توحید، وجود مردی است که تنها برای یک مولا خدمت میکند و تسلیم اوست، بدون اینکه نزاعی و درگیری رخ دهد.
(ر.ک: طباطبائی، الميزان في تفسير القرآن، ج17، ص258)
بنابراین، یک آیه آیه دیگر را در قالب یک تمثیل روشن می کند.
ادامه در 👇👇👇
3️⃣گرچه تمثیل در آیه یاد شده در مورد توحید است؛ لکن این تمثیل، کلی بوده و عام است و به همین جهت بر مصادیق دیگر هم تطبیق دارد.
از این رو، در برخی از روایات، مصادیق دیگر برای آیه بیان شده است؛
🔶الف) مصادیق « شُرَكاءُ مُتَشاكِسُونَ»
🔸-ابوجهل نسبت به معبودان باطل و دروغین
🔺عنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ فِي قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا رَجُلًا فِيهِ شُرَكاءُ فَالرَّجُلُ هُوَ أَبُو جَهْلٍ، وَ الشُّرَكَاءُ آلِهَتُهُمُ الَّتِي يَعْبُدُونَهَا، كُلُّهُمْ يَدَّعِيهَا يَزْعُمُ أَنَّهُ أَوْلَى بِهَا.
(شواهد التنزيل ج2 ص 177)
🔸-مخالفان نسبت به پیشوای خود
🔺عنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، قَالَ: ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا رَجُلًا فِيهِ شُرَكاءُ مُتَشاكِسُونَ وَ رَجُلًا سَلَماً لِرَجُلٍ هَلْ يَسْتَوِيانِ مَثَلًا،
قَالَ: «أَمَّا الَّذِي فِيهِ شُرَكَاءُ مُتَشَاكِسُونَ، فُلَانٌ الْأَوَّلُ، يُجْمِعُ الْمُتَفَرِّقُونَ وِلَايَتَهُ، وَ هُمْ فِي ذَلِكَ يَلْعَنُ بَعْضُهُمْ بَعْضاً، وَ يَبْرَأُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ، ...
ثُمَّ قَالَ: إِنَّ الْيَهُودَ تَفَرَّقُوا مِنْ بَعْدِ مُوسَى (عَلَيْهِ السَّلَامُ) عَلَى إِحْدَى وَ سَبْعِينَ فِرْقَةً، مِنْهَا فِرْقَةٌ فِي الْجَنَّةِ وَ سَبْعُونَ فِي النَّارِ، وَ تَفَرَّقَتِ النَّصَارَى بَعْدَ عِيسَى (عَلَيْهِ السَّلَامُ) عَلَى اثْنَيْنِ وَ سَبْعِينَ فِرْقَةً، فِرْقَةٌ مِنْهَا فِي الْجَنَّةِ وَ إِحْدَى وَ سَبْعُونَ فِي النَّارِ، وَ تَفَرَّقَتْ هَذِهِ الْأُمَّةُ بَعْدَ نَبِيِّهَا (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) عَلَى ثَلَاثٍ وَ سَبْعِينَ فِرْقَةً، اثْنَتَانِ وَ سَبْعُونَ فِرْقَةً فِي النَّارِ، وَ فِرْقَةٌ فِي الْجَنَّةِ، وَ مِنَ الثَّلَاثِ وَ سَبْعِينَ فِرْقَةً ثَلَاثَ عَشْرَةَ فِرْقَةً تَنْتَحِلُ وَلَايَتُنَا وَ مَوَدَّتُنَا، اثْنَتَا عَشْرَةَ فِرْقَةً مِنْهَا فِي النَّارِ، وَ فِرْقَةٌ فِي الْجَنَّةِ، وَ سِتُّونَ فِرْقَةً مِنْ سَائِرِ النَّاسِ [فِي النَّارِ]».
( البرهان، ج4، ص706-707)
♦️این فراز امروزه نیز مصداق دارد؛ همانگونه که در اغتشاشات اخیر، براندازان اختلافهای خود با همدیگر را به صورت علنی نشان دادند
🔷ب)مصادیق «رَجُلًا سَلَماً لِرَجُلٍ»
🔹حضرت علی(ع) نسبت به خدای متعال
🔺عنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ فِي قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا رَجُلًا فِيهِ شُرَكاءُ... وَ رَجُلًا يَعْنِي عَلِيّاً سَلَماً يَعْنِي سَلَماً دِينُهُ لِلَّهِ- يَعْبُدُهُ وَحْدَهُ لَا يَعْبُدُ غَيْرَهُهَلْ يَسْتَوِيانِ مَثَلًا فِي الطَّاعَةِ وَ الثَّوَابِ.
( شواهد التنزيل ج2 ص 177)
🔹حضرت علی(ع) نسبت به رسول اکرم(ص)
🔺عنْ جَابِرٍ قَالَ قَالَ أَبُو الطُّفَيْلِ قَالَ عَلِيٌّ ع فِي قَوْلِهِ [تَعَالَى] وَ رَجُلًا سَلَماً لِرَجُلٍ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ سَلَمٌ لِلنَّبِيِّ ص.
( تفسير فرات الكوفي ص366)
🔺عنْ حُمْرَانَ، قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) يَقُولُ فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا...وَ رَجُلًا سَلَماً- هُوَ عَلِيٌّ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)- لِرَجُلٍ هُوَ النَّبِيُّ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ شُرَكاءُ مُتَشاكِسُونَ أَيْ مُخْتَلِفُونَ، وَ أَصْحَابُ عَلِيٍّ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) مُجْتَمِعُونَ عَلَى وَلَايَتِهِ».
( البرهان في تفسير القرآن ج4 ص708)
🔹حضرت علی(ع) وشیعیانش
🔺عن أبي جعفر- عليه السّلام- قال: الرّجل السّلم للرّجل حقّا، عليّ و شيعته.
( تفسير كنز الدقائق ج11 ص300)
🔺عنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، قَالَ: ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا رَجُلًا ...قَالَ: «... فَأَمَّا رَجُلٌ سَلَمٌ لِرَجُلٍ فَإِنَّهُ الْأَوَّلُ حَقّاً وَ شِيعَتُهُ.
(البرهان في تفسير القرآن، ج4، ص706-707)
🔹شیعیان نسبت به حضرت علی(ع)
🔺عنْ حُمْرَانَ، قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) يَقُولُ فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا رَجُلًا فِيهِ شُرَكاءُ مُتَشاكِسُونَ وَ رَجُلًا سَلَماً- هُوَ عَلِيٌّ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)- لِرَجُلٍ هُوَ النَّبِيُّ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ شُرَكاءُ مُتَشاكِسُونَ أَيْ مُخْتَلِفُونَ، وَ أَصْحَابُ عَلِيٍّ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) مُجْتَمِعُونَ عَلَى وَلَايَتِهِ».
( البرهان في تفسير القرآن ج4 ص708)
♦️ چنانچه بیان شد موارد یاد شده از باب جری و تطبیق بر مصداق است و مضمون آیه، کلی و عام است.
از این رو، بیان مصادیق گوناگون برای مضمون عام، مانعی ندارد.
#تفسیر
✅کانال سلسبیل معرفت👇👇👇
🌸@salsabilmarifat
🌺پیمان با ولیّامر، پیامدهای پیمان شکنی و آثار وفاداری
🌸قرآن کریم پیمان با رسول اکرم(ص) و پیامدهای پیمان شکنی و آثار وفاداری به پیمان را بیان میکند:
«إِنَّ الَّذِينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّما يَنْكُثُ عَلى نَفْسِهِ وَ مَنْ أَوْفى بِما عاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْراً عَظِيماً (فتح:10)
كسانى كه با تو بيعت مىكنند (در حقيقت) تنها با خدا بيعت مىنمايند، و دست خدا بالاى دست آنهاست؛ پس هر كس پيمانشكنى كند، تنها به زيان خود پيمان شكسته است؛ و آن كس كه نسبت به عهدى كه با خدا بسته وفا كند، بزودى پاداش عظيمى به او خواهد داد»
1️⃣این آیه درباره بیعت حدیبیه (بیع رضوان) است که گروهی از یاران رسول اکرم ص با ایشان پیمان وفاداری بستند.
2️⃣در این آیه خدای متعال به کیفر پیمان شکنی و وفای به پیمان اشاره می کند.
از این رو، قرآن مجيد به همه بيعت كنندگان هشدار مىدهد كه اگر بر سر پيمان و عهد خود بمانند پاداش عظيمى خواهند داشت، اما اگر آن را بشكنند زيانش متوجه خود آنها است و تصور نكنند به خدا ضررى مىرسانند.
3️⃣ شاید مقدم شدن بیان پیامد پیمان شکنی بر آثار وفاداری به این دلیل باشد که خطر پیمانشکنی جدی است و باید آن را بسیار جدی گرفت
4️⃣گرچه این آیه مربوط به بیعت حدیبیه است؛ لکن پیام و محتوای آیه توسعه دارد و کلی است و حتی پیمانهای مردم با امامان ع را شامل می شود.
♦️بر این اساس، در حدیث غدیر رسول اکرم ص آیه را بر بیعت با حضرت علی ع و امامان معصوم ع توسعه و تطبیق می دهند:
وَ مَنْ بَايَعَ فَإِنَّمَا يُبَايِعُ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ- مَعَاشِرَ النَّاسِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ بَايِعُوا عَلِيّاً أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ وَ الْأَئِمَّةَ كَلِمَةً طَيِّبَةً بَاقِيَةً يُهْلِكُ اللَّهُ مَنْ غَدَرَ وَ يَرْحَمُ اللَّهُ مَنْ وَفَى وَ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّما يَنْكُثُ عَلى نَفْسِهِ الْآيَةَ...
مَعَاشِرَ النَّاسِ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ إِلَى مُبَايَعَتِهِ وَ مُوَالاتِهِ وَ التَّسْلِيمِ عَلَيْهِ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِينَ أُولئِكَ هُمُ الْفائِزُونَ ..
( الإحتجاج (للطبرسي) ؛ ج1 ؛ ص66)
♦️امیرمؤمنان علی(علیه السلام) نیز با اشاره به این آیه، به پیمان شکنی طلحه و زبیر اشاره کردند:
قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع فِي كِتَابِهِ الَّذِي كَتَبَهُ إِلَى شِيعَتِهِ يَذْكُرُ فِيهِ خُرُوجَ عَائِشَةَ إِلَى الْبَصْرَةِ وَ عِظَمَ خَطَإِ طَلْحَةَ وَ الزُّبَيْرِ فَقَالَ:
«وَ أَيُّ خَطِيئَةٍ أَعْظَمُ مِمَّا أَتَيَا أَخْرَجَا زَوْجَةَ رَسُولِ اللَّهِ ص مِنْ بَيْتِهَا وَ كَشَفَا عَنْهَا حِجَاباً سَتَرَهُ اللَّهُ عَلَيْهَا وَ صَانَا حَلَائِلَهُمَا فِي بُيُوتِهِمَا، مَا أَنْصَفَا لَا لِلَّهِ وَ لَا لِرَسُولِهِ مِنْ أَنْفُسِهِمَا،
ثَلَاثُ خِصَالٍ مَرْجَعُهَا عَلَى النَّاسِ فِي كِتَابِ اللَّهِ الْبَغْيُ وَ الْمَكْرُ وَ النَّكْثُ، قَالَ اللَّهُ: «يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّما بَغْيُكُمْ عَلى أَنْفُسِكُمْ» وَ قَالَ: «فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّما يَنْكُثُ عَلى نَفْسِهِ» وَ قَالَ: «وَ لا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ» وَ قَدْ بَغَيَا عَلَيْنَا وَ نَكَثَا بَيْعَتِي وَ مَكَرَا بِي.
( تفسير القمي،ج2، ص210)
5️⃣با توجه به امتداد ولایت در ولایت فقیه و ادله مشروعیت و حجیت ولیفقیه، می توان همین موضوع را درباره ولایت فقیه نیز مطرح کرد.
از اینرو، پیمانشکنی با ولیفقیه نیز همان پیماپها را دارد و تنها به ضرر خود انسان است و ضرری به خدای متعال و اولیایش نمی زند.
♦️امروزه دهنکجی به مقام معظم رهبری مصداق این آیه است و ضررش به خود افراد برمیگردد.
♦️از سوی دیگر، در عصر حاضر همانند گذشته، بزرگان فقاهت و عرفان و تقوا همانند حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی(ره)، آیت الله بهاءالدینی(ره)، آیت الله بهجت(ره) و.....با اینکه خود مجتهد و مرجع تقلید و عارف برجسته بودند، همواره به ولایت فقیه التزام داشتند و وفادار بودند و هستند.
#تفسیر
✅کانال سلسبیل معرفت👇👇👇
🌸@salsabilmarifat
🌸همراهی فرزندان مومن با پدر و مادر مومن در بهشت
🌺قرآن کریم میفرماید:
«وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ اتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمانٍ أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ ما أَلَتْناهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَيْءٍ؛( طور:21)
و كسانى كه ايمان آوردند و فرزندانشان، در ايمان از آنان پيروى كردند ما ذريّه آنان را به ايشان ملحق نموده و از پاداش عملشان هيچ نكاهيم»
1️⃣این آیه در سیاق آیات نعمتهای مؤمنان در بهشت، ظاهرا در مقام منت نهادن بر مؤمنان است كه به زودى ذريه ايشان را به خود آنان ملحق مىكند. و بدين وسيله چشم پدران و مادران را روشن مىسازد زیرا:
♦️همراه بودن با نسل و فرزند، يكى از لذّات بهشتى مومنان است.
2️⃣از قرینه مقام امتنان، استفاده میشود که تنوين در كلمه «بِإِيمان» براى تنکیر است، یعنی بیان نوعى غير مشخص از ايمان، نه براى تعظيم ايمان.
3⃣شرط ورود به بهشت و همراهی فرزند با پدر و مادر مومن، داشتن ایمان و پیروی کردن در ایمان است؛ هر چند كه ايمانشان به درجه ايمان پدران و مادرانشان نرسد.
4⃣جمله «وَ ما أَلَتْناهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَيْءٍ» می رساند که خدای متعال به جهت امتنان بر پدران و مادران، از ثواب آنان كم نمیکند و در عین حال، فرزندان مومن را به او ملحق می کند
(طباطبايى، الميزان، ج19، ص12)
5⃣امام صادق عليه السلام در بارهى آيه وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ اتَّبَعَتْهُمْ ... فرمود:
مراد فرزندانى هستند كه عمل آنها از پدران كمتر است ولى خداوند آنان را به پدران ملحق مىكند تا موجب چشمروشنى آنان گردند(كافى، ج 3، ص 250)
6⃣در برخی از روایات، منظور از مؤمنان، رسول اکرم(ص) و حضرت علی(ع) بیان شده است که از باب تطبیق بر فرد اکمل است:
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
قَالَ اللَّهُ تَعَالَى الَّذِينَ آمَنُوا وَ اتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمانٍ أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ ما أَلَتْناهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَيْءٍ قَالَ الَّذِينَ آمَنُوا النَّبِيُّ ص وَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع.
(الكافي / ج1 / 275)
7⃣این آیه از سویی به پدر و مادر مؤمن و نیز مؤمن بشارت است و از سوی دیگر،
به مؤمنان هشدار است که به شرط ایمان و لوازم ایمان پایبند باشند تا از نعمت بهشت و همراهی با پدر و مادر مومن بهره مند گردند.
8⃣این نگاه متعالی به خانواده (که نه تنها در دنیا بلکه در اخرت نیز خانواده مطرح است) را با نگاههای دیگر نمی توان مقایسه کرد
#تفسیر
✅کانال سلسبیل معرفت👇👇👇
🌸@salsabilmarifat
💐نقل یک خاطره بمناسبت سالروز رحلت علامه مجلسی رضوانالله تعالی علیه
🔷سالهای جنگ ایران و عراق بود اتوبوس بین شهری کم بود و برای رفتن از قم به اصفهان چند ساعتی باید بیرون شهر معطل ماشین میماندیم
کلا یک اتوبوس هر روز از قم به اصفهان میرفت ساعتش هم خیلی معلوم نبود بستگی داشت کی باندازه کافی مسافر گیرش بیاد یه راننده پیرمرد داشت باسم سیدجلال که معتاد بود و حتما در این مسیر یک بار باید بایسته و خودش رو شارژ کنه.
🔷بعد از چندساعت معطلی ماشین سیدحلال رسید بنده که هنوز لباس مقدس روحانیت نپوشیده بودم سوار شدم دو سه ردیف به آخر مونده سید معمم بزرگواری که حدودا چهلساله میزد دید قیافه طلبگی دارم اشاره کرد و گفت بیا کنار من بنشین نشستم و احوال پرسی شد مچ دست بنده همچنان در دستش بود با لهجه اصفهانی اوضاع درسی بنده را پرسید توضیح دادم گفت اگر پنجاه سال در قم بمانی و اعلم علما بشی ولی دستت در دست امام زمانت قرار نگیره بجایی نخواهی رسید نصیحتش خیلی به دلم افتاد.
🔷چند کیلومتری نرفته بودیم که ماشین خراب شد سیدحلال یه کم بهش ور رفت و گفت باید هل بدید تا روشن بشه هل دادبم روشن شد چند کیلومتری رفت باز خاموش شد و باز همان ماجرا تکرار شد و رفت بار سوم که خراب شد مسافران از کوره در رفتند و میخواستند سیدحلال پیرمرد رو بزنند که این سید بزرگوار پاشد و یه نهیب زد و با لهجه اصفهانی گفت چتون شدس!!؟ بیاید همه یه حمد و سه قلهوالله بخونید و به روح علامه مجلسی بفرستید اگه دیگه ماشین خراب شد منو بندازید پایین،
بعضیا مثل ما که اعتقاد داشتیم خوندیم و سیدحلال همچنان داره به ماشین ور میره اومد استارت زد روشن شد و راه افتاد و دیگه تا خود اصفهان یکسره رفت و آخر سرسیدجلال هم نعشه شده بود😂😂
🔷به سید گفتم این ماجرای علامه مجلسی چیه؟ فرمود این از کرامات مجرب علامه مجلسی است که هرگاه دنبال وسیله میگردی. یا در راه موندید یا وسیله تون خراب شده اگر یک حمد و سه قلهوالله به روح علامه مجلسی بخونید بی برو و برگرد وسیله فراهم میشه.
🔷از اون سال تا بحال که حدود ۳۷ سال میگذره این ذکر برا خود بنده ردخور نداشته و یک مورد به خطا نرفته بعد که مطمئن شدم به طلبهها و دانشجوها و دانشگاهی ها هم این رو منتقل کردم همه با تعجب فراوان مبگفتند واقعا مؤثر بوده و هنوز کسی به من خلاف این رو نگفته
🔷نکته خیلی جالبش این جاست که سالی که در مکه کل چادرهای منا یک روز قبل از اینکه حاجیها محرم باحرام حج بشوند سوخت حتی یخچالها ذوب شده بودند و امکان سکونت برای حجاج در منا نبود صبح روز عید حمعیت دو میلیونی وارد منا شدیم و چاره نبود که پس از رمی جمره عقبه بریم مکه و در هتل مستقر بشیم اون زمان بنده معین روحانی بودم روحانی کاروان حاجآقا ربانی زانودرد داشت و نمیتونست این مسیر طولانی رو پیاده بره. من یادم به علامه مجلسی افتاد گفتم حاح آقا بیا حمد و سه قل هوالله رو بخونیم ببینیم زور علامه به این وهابیها هم میرسه یا نه، حالا تو این حمعیت میلیونی پیاده که گاهی بک ماشین هم از لابلاش عبور میکرد،. ایشون گفت من که خیلی اعتقاد به این چیزا ندارم ولی حالا بخونیم .
خدا رو گواه میگیرم خوندن همان و یه دونه هایس از بین جمعیت اومد راست حلو بنده و ایشون ایستاد و گفت تفضلوا. سوار شید.
فقط هم ما دو نفر رو سوار کرد و تا درب هتل آورد و جالب اینکه کرایه هم نگرفت.
هنوز یادم نرفته وقتی وارد اتاق شدیم حاج آقا یه خندهای زد و گفت عجب علامه خرش همه جا میره😂😂😂،
💐نثار روح مطهر علامه مجلسی یک حمد و سه قلهوالله هدیه بفرمایید.
✅کانال سلسبیل معرفت👇👇👇
🌸@salsabilmarifat
هدایت شده از حلقه محبت
🟣از خلیل بن احمد نحوی نظرش را درباره فضائل امیرالمؤمنین علی علیه السلام پرسیدند گفت:
«ما أَقُولُ فی حَقِّ امرِءٍ کَتَمَت مَناقِبَهُ أَولِیائُهُ خَوفاً و أَعدائُهُ حَسَداً ثَمَّ ظَهَرَ مِن بَینِ الکِتمانَینِ ما مَلَأَ الخافِقَینِ»
📚رجال مامقانی ج ۱ص ۴۰۳.
سفینه البحار ج ص ۴۲۶.
✅چه بگویم درباره مردی که دوستانش از ترس و دشمنانش از روی حسد و کینه فضائلش را کتمان کردند ولی با وجوداین فضائلش بین شرق و غرب را پر کرده است
i
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅📣📣📣📣📣📣📣 بدون شرح ولی عاااااااااااااالیه
✅نشر این پست قشنگ ، امر به معروف و نهی از منکر و صدقه جاریه ... است
#رمضان
#رمضان_مهدوی
#حجاب
نشر حداکثری✅
🌸نقش خانواده در تربیت دینی
🌺قرآن کریم مومنان را به نگهداری خود و خانواده از آتش جهنم فرا میخواند و می فرماید:
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ» (تحریم: 6)
1️⃣قُوا : به معنای نگهدارید. از ریشه وقی به معنای حفظ کردن از خطر است
2️⃣مرحله اول سفارش قرآن به حفظ خود انسان از آتش جهنم است؛
🔻زیرا بر اساس سوره عبس آیه 34 روز قیامت روزی سخت است که هرکس به فکر خودش است و در آیه 37 علت را بیان می کند؛
و نیز در آیات دیگر بیان می کند پاداش و کیفر عمل هر کس به خودش برمی گردد ، مانند:
«مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاءَ فَعَلَيْهَ»(سوره فصلت ایه 46)
3️⃣مرحله دوم، نگهداشتن اهل و خانواده از آتش جهنم است
🔻بر اساس آیات دیگر وقتی قران کریم بهشتیان را معرفی می کند می فرماید: آنان نسبت به خانواده خود در دنیا دغدغه مند بودند و بی تفاوت نبودند:
«قالُوا إِنَّا كُنَّا قَبْلُ فِي أَهْلِنَا مُشْفِقِينَ» (طور:26)
🔻همچنین قرآن کریم در ذکر زیان کاری به زیان کاری خانواده اشاره دارد:
«قلْ إِنَّ الْخَاسِرِينَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَأَهْلِيهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَلَا ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ» (زمر: ۱۵)
در نتیجه زیانکار اول به خودشان و سپس به خانواده ضرر می زند.
4️⃣زیان و سود افراد خیلی وقت ها با هم مرتبط است. از این رو:
🔻پدر و مادر در تربیت تدین و دین داری فرزندان دخالت دارند.
🔻زن و شوهر در تربیت و بندگی یکدیگر می توانند کمک کند.
5️⃣مسولیت در خانواده افزون بر مسایل ظاهری و مادی، در مسایل معنوی هم وجود دارد
6️⃣ در برخی از روایات، چگونگی نگهداشتن از خطر جهنم به این صورت بیان شده است: عَنْ أَبِي بَصِيرٍ، فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ ناراً
قُلْتُ: كَيْفَ أَقِيهِمْ؟
قَالَ: «تَأْمُرُهُمْ بِمَا أَمَرَ اللَّهُ، وَ تَنْهَاهُمْ عَمَّا نَهَاهُمُ اللَّهُ، فَإِنْ أَطَاعُوكَ كُنْتَ قَدْ وَقَيْتَهُمْ، وَ إِنْ عَصَوْكَ كُنْتَ قَدْ قَضَيْتَ مَا عَلَيْكَ».
(البرهان في تفسير القرآن ج5 ص424)
از ابى بصير روايت شده كه ذيل آيه" قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ ناراً" گفته:
از امام پرسيدم چگونه خانواده را از آتش دوزخ حفظ كنم؟
فرمود: آنها را امر كن بدانچه كه خدا امر كرده، و نهى كن از آنچه خدا نهى كرده، اگر اطاعتت كردند كه تو ايشان را حفظ كردهاى، و به وظيفهات عمل نمودهاى، و اگر نافرمانيت كردند خودشان گنهكارند، تو آنچه را بر عهده داشتهاى ادا كردهاى.
7️⃣این مضمون در روایات دیگر هم وارد شده است، مانند:
🔻پیامبر اکرم(ص):
«کُلُّکُم راعٍ وَ کُلُّکُم مَسئولٌ فَالاِمام راعٍ وَ هُوَ مَسئولٌ و الرَّجُلُ راعٍ عَلی اَهلِه وَ هُوَ مَسئُولٌ وَ المَرئَةُ راعِیَةٌ عَلی بَیتِ زَوجِها وَ عَلی وُلدِه فَکُلُّکُم مَسئوُلٌ عَن رعیته».
در این روایت زن و شوهر هر کدام جای خودش در خانواده مسئولیت خانواده را دارند؛ شوهر نسبت به خانواده خود وزن نسبت به خانه و فرزندان.
وجه مشترک مسولیت زن و شوهر نسبت به فرزندان است.
از این رو مسولیت پدر و مادر در مسائل تربیتی و معنوی وجود دارد
🔻امام على عليه السلام مىفرمايد:
«علموا انفسكم و اهليكم الخير و ادبوهم» به خود و خانوادهتان خير بياموزيد و آنان را ادب كنيد.
♦️امروزه که خانواده و فرزندان بیش از گذشته در معرض خطر است، توجه به این مسولیت برای پدر و مادر اهمیت زیادی دارد.
#تفسیر
#خانواده
✅کانال سلسبیل معرفت👇👇👇
🌸@salsabilmarifat
با سلام و آرزوی قبولی طاعات، به مناسبت جزء 28 قرآن کریم که سوره مبارکه حشر و آیات فیء در آن، قرار دارد، مقاله ای در این موضوع نوشته بودم، تقدیم می کنم شاید مفید باشد
✍️مقاله: بررسی تطبیقی آیات فیء در سوره مبارکه حشر از دیدگاه فریقین
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
آیات فیء از موارد بسیار مهمی به شمار میرود که مورد گفت و گو، میان مفسران فریقین است. موضوع فیء، از جهت ارتباط با غنیمت از سویی و از سوی دیگر با انفال حائز اهمیت است و تعدد دیدگاهها در باره ی ارتباط آیه ششم، هفتم، هشتم و نهم سوره حشر و نیز آیه ی چهل و یکم سورهی انفال ضرورت بررسی بیشتر را ایجاب میکند.
از سوی دیگر، اختصاص فیء، به رسول اکرم (ص) در آیه ی ششم، تردیدناپذیر است و پشتوانه بودن آن برای حاکمیت را بیان میکند، لکن ارتباط آیات بعدی با آیه ششم، مورد گفت و گو است.
مقاله حاضر به روش توصیفی- تحلیلی نگارش یافته و بدین نتایج دست یافته است که گرچه فیء، گاهی به معنای غنائمی است که بدون جنگ از کفار به دست آید، لکن از مجموع روایات استفاده میشود که فیء با انفال مساوی است و در نتیجه همانند انفال، به رسول اکرم (ص) اختصاص دارد و به جانشین ایشان (امام معصوم ع) میرسد و در حقیقت، پشتوانهی مالی حاکمیت دینی است.
فیء در آیه هفتم، به همان معنای فیء در آیه ششم بوده و آیه هفتم موارد مصرف فیء را بیان میکند.
آیه ی هشتم و نهم نیز بر آیهی هفتم عطف شده و مجموعاً موارد مصرف فیء را بیان میکنند.
کلیدواژهها: انفال فیء خمس آیه 41 انفال سوره حشر فریقین
http://www.olomquran.ir/article_145382.html
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸@salsabilmarifat
🌺با سلام و احترام حضور همه شما مخاطبان گرامی؛
عید سعید فطر را به همه شما تبریک و تهنیت عرض میکنم
((اسعد الله ایامکم و تقبل الله طاعاتکم))
💐 شهد شیرین عبادت و بندگی گوارای وجودتان
از خدای متعال آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه شما را دارم و توفیقات روزافزون مسئلت می کنم
🌸ضمن تشکر از حضور و همراهی همه شما عزیزان به ویژه بزرگوارانی که با نظراتشان مایه دلگرمی و تشویق به تداوم معارف بودند.
🌹ماه مبارک رمضان به جهت ماه نزول قرآن، تمرکز بیشتر بر تفسیر قرآن داشتیم و امیدوارم مورد استفاده بوده باشد.
✍ ضمن اینکه از پیشنهادات و انتقادات سروران عزیز استقبال می کنیم، پس از ماه مبارک نیز مطالب معرفتی را ادامه خواهیم داد تا از معارف وحیانی بیشتری بهره مند شویم.انشالله تعالی