eitaa logo
نجم الدین
10.4هزار دنبال‌کننده
693 عکس
27 ویدیو
7 فایل
🌟نجم الدین نشر بیانات استاد #صمدی_آملی 🚩کانال رسمی #نمیباشد ✔️استفاده از مطالب فقط با ذکر منبع کانال❌
مشاهده در ایتا
دانلود
داریم و ، 🔸 ریاضت های خوش مثل این است که به تعبیر شریف حضرت آقا، آدم خودش را در آبِ ببیند و ریاضت های ناخوش این است که انسان خودش را در آبِ گل آلود ببیند. هر دو تا راه هست، هر دو تا مسیر هست. 🔸 در درس ها حضرت آقا بارها می فرمودند که اصلا نفس طوری است که اگر آدم چیزکی آن را به نخوردن، نخوابیدن، کم حرف زدن و اینگونه اموری که نوعا مردم در اجتماع دارند، وادار کند، فوران می کند، اصلا معمولا اینطوری است؛ اما هر نخوردنی نه! الان مرتاض ها در کارهایشان چیزها دارند، روش ها دارند؛ مثلا باید باشد نه هر طوری، آنطوری باشد که مقدّس می فرماید، آنطورکه انبیاء می فرمایند؛ آنطور که اولیاءالله عمل می کنند. 🔸 غرض این است که این ، خودش چیزِ عجیبی است، که در آن حالِ خروجِ دفعی نه خروجِ تدریجی، آنهایی که براساسِ خروج تدریجی از این عالَم طبیعت زاییده بشوند و به عالَمِ ماوراء طبیعت بروند، دو دسته هستند؛ یا خروجِ تدریجی ای هست که از آن تعبیر به می کنیم که طرف به نحو متعارف در اینجا زندگی می کند و به حادثه ای، تصادفی، مریضی سنگینی، یا به پیری و ... و به یکی از این انحاء گوناگون، از این نشئه متولد می شود و به نشئۀ بالاتر می رود. این یک طور تولّد است! 🔸 این تولد دوم، از نشئۀ هست، اما تولدی نیست که خروج از عادت پیدا کند، و چه بسا با عاداتِ اینجا در آنجا متولّد شود که اگر بعد از مرگ طبیعی که تعبیر می کنیم به اینکه فلانی مرده است و برویم تشییعش کنیم و ... ، همچنان با آن خُلق و خوی و عاداتِ این سویی از اینجا برود، چه بسا سالیانی بگذرد و هنوز برای این آقا هنوز آن مرگ حقیقی ایجاد نشود!! عنایت دارید چه عرض می کنم؟!! که آن می شود اشخاص! که شخص شروع می شود و هست و ... ، 🔸 نه این قبرِ ظاهری، نه این قبر خاکی، نه این جسم خاکی، چون از این جسم خاکی که دیگر قطع علاقه و تعلق شده است! 🔸 اما می خواهد از آن عادت های خودش در بیاید گرفتار می شود! نه یک قبر و دو قبر، نه صد قبر و نه هزار قبر! آنقدر و و در خودش دارد که می خواهد آن ها را از خودش دور و کند نمی شود و گرفتار است! لذا از این بدن جدا شده است، من و شما این بدن را بردیم دفنش کردیم، ولی ایشان با آن مرگ طبیعی که از این بدن جدا شد، از این بدن آزاد شده است، اما تمام آن خُلق و خوی های نفس او، همه برایش قبر است و می خواهد از این قبر در بیاید نمی تواند، 🔸 آن قبر است که دارد، آنجاست که تاریک است، خودش را که نگاه می کند می بیند تاریک است! 📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست6⃣5⃣ 🌿استاد صمدی آملی 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
m2s1-046.mp3
6.38M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه چهل و شش از کتاب جلد دوم معرفت نفس🌹 🌿نجم الدین🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸 اگر شخص خود را به صورتِ ناخوش در خواب ببیند، این همان خُلق و خوی هائی است که آدمی است و باید از این قبرها دربیاید نمی تواند. حالا وقتی شد و کمی و را قوی کرد، دوباره خودش را در خواب یا بیداری به شکل و شمایل و صورتِ خوشی می بیند. معلوم می شود دارد از قبر در می آید و چه بسا در اینجا باشد، دم به دم از این گرفتاریها برایش باشد. 🔸 گاهی از قبر در می آید و زائیده می شود ولی دوباره به دنیا باز می گردد و تعلّقات پیدا می کند، به هر حال هست، برخوردها هست، منزل هست، دیگران هستند و باید هم باشند و نمی شود که همه را رها کرد!! ولی باز گرفتاری ها پیش می آید؛ و دوباره باید از آن ها متولّد شود و همینطور گیر و دار هست، تا آن دولتِ حقّۀ توحیدیِ قرآنیِ وحدتِ صمدیۀ حق برای انسان تجلّی بفرماید که به تعبیرِ آقا در بیت دوّم قصیدۀ ینبوع الحیوة می فرماید: «شَهِدتُ مُحَیَّاهُ بِعَینِ شُهُودِهِ صَباحاً مَّسائاً کَرَّةً غِبَّ کَرَّةٍ»، که من به همان شهود حق، وجهه و چهره و مُحیای او را در نظاره و تماشایم، دارم آن چهره را تماشا می کنم، صبح و شب، و همینطور پشت سر هم! که بعد از این در غزل تازه به تازه نو به نو به صورت «جلوه کند نگار من تازه به تازه نو به نو» شده است. 🔸 بعد، «وَ اِذَالوُحُوشُ حُشِرَت» که تحقّق پیدا کند... در ... در یکی از وقایعش که می فرماید در شبی فلان اتفاق افتاد و ... ، در این شب، آیۀ مبارکۀ «وَ اِذَا الْوُحُوشُ حَشِرَت» برای ایشان متمثّل شد که تمام ارواحِ انسان های موجود و افرادی که الان هستند را به ایشان نشان دادند که ببینند اینها چی هستند و کی هستند که شما به عنوانِ یک ولیِّ حق در بینِ اینها هستی؟ بدان این مردم کی هستند و چگونه اند؟ 🔸 برای ایشان، این آیه شد که اشخاص و افراد و چهره ها شناخته شوند. 🔸 خداست؛ نظامِ هستی است؛ باید اولیاءالله به عالَم آگاهی داشته باشند؛ به اسرارِ وجودی عالَم آگاه باشند؛ منتها کتوم هستند که در تمام این 24 واقعه حرف نیمه کاره هست و در هیچ جا حرف به آخر نرسیده است، یا اول حرف نیست، یا وسطش نیست، یا آخرش نیست، یا هر سه جا نیست، یا دو جایش نیست 📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست7⃣5⃣ 🌿استاد صمدی آملی 🌿نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
نجم الدین
📗 #معرفی‌کتاب‌مفاتح‌الغیب 📕 #استادصمدی‌آملی 📝 @samad10001 👇👇👇👇👇👇
📔ترجمه کتاب مفاتح الغیب 🌿استاد صمدی آملی 🌹 #درجات_انسان ◀️نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
m2s1-047.mp3
5.07M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه چهل و هفتم از کتاب جلد دوم معرفت نفس🌹 🌿نجم الدین🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸 حضرت آقا اگر حتی من و شما صد سال بعد نیز او را (علامه حسن زاده ) بشناسیم خیلی حرف است، هزار سال هم بیایند ایشان را بشناسند خیلی هنر است؛ که چقدر باید بگذرد تا چه افرادی بیایند و رشته های علمی طی کنند و ایشان را بشناسند و نمی دانم چه زمانی واقع می شود که آیا زمانِ معاصر کسی هست ایشان را با تمامِ حقایقشان شناخته باشد؟ نمی دانم هست یا نیست! ان شاءالله که هست. 🔸 و به خودمان می گوییم خدایا اینها که به تعبیر شریف جناب عربی، آن عارفِ نامور، فرمودند که ما از آحادِ ائمه هستیم، من از رعیتِ پیغمبر و آلِ پیغمبرم؛ به خودمان می گوئیم ایشان و و این بزرگان که از آحاد رعیت و انبیاء و ائمّه هستند که ما در شناخت این آقایان عاجزیم، ما راجع به (علیهم السّلام) چه بگوئیم؟ راجع به امام صادق (علیه السّلام) چه بگوئیم؟ راجع به امام باقر (علیه السلام) چه بگوئیم؟ راجع به حضرت (ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه) چه بگوئیم؟ 🔸 شما که می فرمائی من منتظر حضرت بقیةالله هستم، تو این حسن زاده ات را کشیدی؟ تحمّل ایشان را داری؟ که منتظر آقا هستی؟ تو را می کِشی؟ تو قدرت حمل را داری؟ تو طاقت حمل را داری؟ تو قدرت حمل را داری؟ تو می توانی جناب را تحمل بفرمائی؟ تو می توانی را تحمل کنی؟ اینها که از آحادِ رعیت هستند، ما نمی توانیم حملشان کنیم!! 🔸در قصیدۀ لامیه حضرت آقا فرمودند: بخواهم گوشه ای از آنچه که دارم را بیان کنم (ظهور دهم)، مثلا شبیه کوه دماوند له و خرد می شود؛ و طاقت ندارند؛ «لَو أنزَلنا هذَا القُرانَ عَلی جَبَلٍ لَّرَأیتَهُ خاشِعَاً مُتَصَدِّعاً مِن خَشیَةِ الله»، که اگر ما بخواهیم این قرآن را بر کوه ها نازل کنیم، این کوه و این جبل متلاشی می شوند، له می شوند، هیچ می شوند، برداشته می شوند. 🔸 ما که طاقت حمل اینها را نداریم، چگونه منتظر حضرت بقیةالله هستیم؟ آخر چه انتظاری؟ یعنی چه؟ انتظار، نیست و است؛ هر اندازه عاقل تر شدی منتظرتری! 🔸انتظار، انتظار زمانی نیست که بگوئیم آقا در فلان روز و فلان ساعت که کسی برای ما تعیین کند می فرمایند، یا ده سال یا دو سال بعد و در فلان شبی در فلان ساعت در شب جمعه در حضرتی می آید و ظاهر می شود! 🔸 خدا شاهد است که آقا هم که تشریف بیاورند، یک چند روزی می رویم دنبال ایشان شعار می دهیم (دسته گل محمدّی خوش آمدی خوش آمدی)، روز چهارم پنجم دهم بیستم، می گوئیم : «آقا ما خودمان کار و زندگی داریم، کاسبی داریم، آنقدر آدمِ بیکاری که نیستیم و امام زمان هم که نان و گندم تقسیم نمی کند، باید برای زن و بچه ات بروی، باید بروی دنبالِ کسب و کار و زندگی و اجتماع و حالا چه گرفتاریها که با همین کسب و کار هست! گرفتاری دغلی، دزدی و ... !! امام زمان که از پیغمبر بالاتر نیست، امام زمان که از امیرالمومنین بالاتر نیست! چیست که می فرمایند امام زمان آمده است؟! » (همه ی اینها را ما خواهیم گفت.) 📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست8⃣5⃣ 🌿استاد صمدی آملی 🌿نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
4_5884282929856644595.mp3
762K
🎤 استاد صمدی آملی 🎵 #کلیپ_صوتی 🔹 الله رب العالمین ⌛️ زمان: 03:19 دقیقه 🌿نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
m2s1-048.mp3
6.17M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه چهل و هشتم از کتاب جلد دوم معرفت نفس🌹 🌿نجم الدین🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸 فرقی که میان زمان و موقع تشریف فرمائی حضرت است این هست که تا الان یک حرف از 73 حرف برای ما یک چیزکی روشن شده است و وقتی حضرت می فرمایند که برای اوحدی، الان در تجلی هستند. 🔸 و آقا نیز در می فرمایند هر لحظه به لحظه در حضور ایشان هستیم. آنهایی که در نزد آن آقا هستند همین الان همۀ آن حروف اسم اعظم برای این آقایان روشن است، 🔸 چه اینکه آنها که دائم الحضور عند الحقّند، همین الان مُرده اند؛ همین الان اند؛ همین الان اند؛ همین الان اند؛ همین الان در و همین الان قیامتشان برپا شده و منتظر آینده نیستند، آنها که انتظاری ندارند! 🔸 چه کسی آینده است؟ من و شمای بیچاره!! چه کسی منتظر امام زمان است؟ من و شمای بیچاره!! 🔸 وقتی آن آقا تشریف آوردند آن 72 حرف اسم اعظم متجلّی می شود که یکی از آن 73 حرف از حق است و علمِ به ظهورِ حضرت بقیة الله سلام الله علیه، از اسماء مستأثرۀ حق است، 🔸 یک وقتی از حضور حضرت آقا سؤال کردیم آقاجان شما در این رسالۀ و فتق فرمودید زمین را آب فرامی گیرد، و 186 هزار سال بعد برنامه داده اند و طبق برنامة، کرۀ زمین را آب می گیرد، اگر آب زمین را گرفت و آقا امام زمان تشریف نیاوردند، آنگاه ظهور معنایش چیست؟ ایشان امامِ چه کسی باشند؟ ظاهرا که مردم زمین برداشته می شوند؟!! 🔸 فرمودند: این همه عوالمِ وجودی می خواهند، تمامِ موجودات امام می خواهند، تمام حیوانات امام می خواهند، تمام آسمان ها و تمام مُلک و ملکوت همه امام می خواهند، و ایشان امام آنهاست! و چه بسا این دوره، زمین را آب بگیرد و باز میلیون ها و شاید میلیاردها سال و هزاران و صدها هزار سال طول بکشد که هیچ نمی دانیم چقدر و چه مدتی است، شاید طول بکشد تا زمین دوباره شود و همینطور امام زمان باشند و باشند، و آن ظهوری که من و شما به فکرش هستیم محقّق نشود! 🔸 بیا به دنبال حضور دیگر برو که هر شب، حضور باشد. چرا به فکر هستی؟ 🔸 لذا باید با این دید به عالم نگاه کنیم تا حرف از عوامی در بیاید که هر روز کسی معرکه بگیرد که امام را می بینیم و ... !! آخر عزیز من، حالا به فرض امام زمان را دیدی، چه شد؟ که چی؟ که معرکه بگیری؟ و چرا این معرکه ها باید باشد؟ که الان در شهر خودمان هم از این معرکه ها شروع شده و هست و می کنند! چرا؟! این حضور، حضور عقلانی باشد، انتظار عقلانی باشد! 📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست9⃣5⃣ 🌿استاد صمدی آملی ◀️نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
نجم الدین
📗 #معرفی‌کتاب‌مفاتح‌الغیب 📕 #استادصمدی‌آملی 📝 @samad10001 👇👇👇👇👇👇
📔ترجمه کتاب مفاتح الغیب 🌿استاد صمدی آملی 🌹 #صیاد_باش ◀️نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
m2s1-049.mp3
6.3M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه چهل و نهم از کتاب جلد دوم معرفت نفس🌹 🌿نجم الدین🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸 سفر دیروز مقام معظّم رهبری ب آمل، یک سفر و بوده است، سفر بوده است؛ سفر باید طوری باشد که هم و برای صاحبخانه چیزی را هدیه ببرد که هدیۀ مهمان چیست؟ 🔸 چه شیرین گفتند حضرت آقا: «با سلام و دعای خالصانه و ارائۀ ارادات بی پیرایۀ جاودانه ... » که آقا همۀ این اصطلاحات را از روی حساب به کار بردند و فرمودند اگر یک میکرون در آقای غلّ و غش و ناخالصی و ... می دیدم نمی آمدم! چرا که من با و هستم فوقِ ملکوت هستم، من با خدا کار ندارم، با خدا کار ندارم! این چیست که ایشان را از ایرا به اینجا آورده است؟ این است که می فرماید:«ارائۀ ارادتِ بی پیرایه»، چون قلبِ صافی داری؛ چون جانِ پاکی داری! 🔸 که یک وقتی، شبی (دو سه سال قبل)، به مناسبت شهادت حضرت (سلام الله علیها) مجلسِ روضه ای در منزلِ یکی از عزیزان بوده است؛ آقا در آن مجلس تشریف فرما شدند؛ که صاحب مجلس لطف فرموده بودند و در خدمت آقا بودند تا ایشان نزول اجلال بفرمایند؛ به مناسبتی در بین راه حرف پیش آمد، حرف از مقام معظّم شد، ایشان این جمله را فرمودند: آقا من نه کاری به جبرئیل دارم، نه به عزرائیل کار دارم، نه به ملک و ملکوت کار دارم (من گرفتار دل و شه جان دلبر هستم)! تمام ما اگر بر علیه آقا قیام کنیم ایشان کار! ندارند! اگر تمام ما و تمام ملک و ملکوت شعار بدهند آقا آقا، خدمتِ تو، مخلصِ تو، باز هم ایشان کار ندارند! تأثیر در ایشان ندارد! حرفشان این است که «من نه مرد اینور و نه مرد اونور هسّمه»؛ «اِنَّ الدُّنیا (اینور) حَرامٌ عَلی اَهل الاخِرَةِ (بر اونوری ها) وَ الاخِرةُ (اونور) حَرامٌ عَلی اَهلِ الدُّنیا (بر اینوری ها) وَ کِلاهُما حَرامانِ عَلی اَهلِ الله. این یک جملۀ حضرت آقا که: من نه مرد اینور و نه مرد اونور هسّمه من گرفتار دل و شه جان دلبر هسّمه 🔸 آن که با یک عوالم و عوالم طی می کند، حالا ما جمع شویم و بگوئیم آقا، آقا، چه فرقی برای ایشان دارد؟ بگوئیم اینجا کلاس آنجا کلاس چه اثری برای ایشان دارد؟ چه ارزشی برای ایشان دارد؟ ایشان مگر چه می خواهند؟ چه کاری برای ایشان انجام می شود؟ ارزشی که برای آقا دارد این است که من و شما می خواهیم خودمان را بسازیم؛ این برای ایشان ارزش دارد؛ نه برای خودِ ایشان ارزش داشته باشد؛ برای ایشان چه کاری انجام می دهد؟ برای ایشان که کاری انجام نمی دهد این برای من و شماست. این است که فرمود اگر یک میکرون در این شخص (خدای ناکرده) غلّ و غشی، ناخالصی چیزی می دیدم نمی آمدم. پس حالا که می آیم، و این کتاب را که باید بعد از حیات خودم چاپ بشود، را الان تقدیم ایشان می کنم، الحمدلله رب العالمین، معلوم است که جان، خیلی خوب است! 🔸 بعد چه شیرین اینجا فرمودند که آقای مهمان برای صاحب خانه باید ببرد، چه اینکه صاحب خانه هم باید از مهمان پذیرایی کند! 🔸 این مهمان برای که صاحبخانه بود چه آورده است؟ حضور باهر النّور آورده است، یک حضوری که این حضور، یک نوری را به درخشش در آورده است، یعنی نورِ رسالۀ «انسان در عرف عرفان» را دارد درخشش می دهد! 🔸 این زحمتی بود که آقای خامنه ای دیروز کشیدند و خدمتی بود که نه تنها به مردمِ آمل که به مردمِ ایران و جهان نمودند و این رساله را پریرویی بود که تاب مستوری نداشت، آمد این پریروی را از مستوری در آورد و این نور، درخشان شود و این آفتاب، در بیاید، چون این رساله، پنهان شده بود. ____________________ ✅ این سفر مربوط به سال 1377 هجری شمسی می باشد. 📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست0⃣6⃣ 🌿استاد صمدی آملی ◀️نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0