#روز_عرفه
🔸الحمد و الثناء لعين الوجود ثم الصلاة والسلام علي واقف مواقف الشهود سيدنا ابی القاسم محمد وعلي آله امناء المعبود
🔹توفيق تشرف به محضر دعاي عظيم شان عرفه كه امروز تاكيد فراوان بر قرائت اين دعا شده است
🔸تا جايي كه فرمودند اگر كسي براي روزه گرفتن امروز كه خيلي بران تاكيد هم شده است دچار ضعف بشود ، كه نتواند دعاي عرفه را قرائت كند ميتواند روزه نگيرد ولي دعاي عرفه را قرائت كند
🔹 براي تشرف به محضر دعاي شريف عرفه لطف بفرماييد همانطوري كه در مفاتيح نقل شد روايات مطرح فرمودند امروز روز #عرفه تاكيد فرمودند
🍁هرچه دعا مي كنيد در حق ديگران باشد
🍁در حق خودتان دعا كم كنيد
🍁 يا به يك تعبيري در حق خودتان دعا نكنيد
🍁هر چه ميتوانيد در حق ديگران دعا كنيد
🍁 اين يكي از دستورات موكد است و مورد اهتمام امروز روز #عرفه است
🌿استاد صمدي املی
⏮نجم الدین🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
#روز_عرفه
🔸مكه زائر خودش را زيارت ميكند گرچه او به ظاهر دورخانه خدا طواف ميكند
🔹اما خانه ي حق متعال در مقابل قلب انسان مومن و متدين خاشع است
🔸و فروتني بر سجده دارد دعا كنيد
🔹درحق همه به خصوص دعا كنيد هر كسي كه به شما بدي كرده اند دعا كنيد ما نيازمند به الفتيم ،
🔸ما نياز به همدلي هستيم ما نياز داريم با هم باشيم
🔹اشكالي ندارد هركسي بد بكند در حق ما ،مارا مودب مي كند وسيله تاديب ما بيشتر مي شود ، باعث ميشود كه ما به هواي نفس خودمان بيشتر توجه كنيم كه گول اورا نخوريم .
🔸در حق همگان دعا كنيم
🍁 درحق مريض ها دعا كنيد
🍁 در حق كساني زنداني بي گناهي شده اند از روي بي گناهي به كنجهاي زندان افتاده اند ان شاءالله ازاد بشوند
🍁در حق همه ي اجتماع كه گناه دامنگير همه است هيچ كس از ما ادعاي طهارت از گناه را به نحو اطلاق نداريم البته شأنتان اجل از اين است كه گناه كنيد
📔عرفه_٨٩
🌿استاد صمدي آملي
⏮نجم الدین🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔷 مراسم دعای عرفه توسط حضرت استاد صمدی آملی
📅 یک شنبه 20 مرداد 1398
🕥 ساعت 17
🕌 آمل حرم مطهر امام زاده عبد الله (ع)
⏮نجم الدین🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
4_424144478794678535.mp3
10.93M
🍃فایل صوتی #دعای_عرفه.
🔔با نوای دلنشین #استاد_صمدی_آملی.
⌛️یک ساعت و 30 دقیقه.
⏮نجم الدین🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
استادصمدی-حجوحاجی.mp3
380.7K
#حج_و_حاجی_حقیقی
🌿استاد صمدی آملی
⌛️ زمان ۳:۰۹
⏮نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🕋 #استادصمدیآملی
🕋 #حج_و_حاجی_حقیقی
🕋👈 در ایام مخصوص ذی الحجه هم ک از روز هشتم و نهم بخصوص شروع می شود، اعمال، تا سیزدهم ماه ذی الحجه ب مدت پنج روز، روز نهم ذی الحجه، دهم عید قربان، یازده و دوازده و سیزدهم، این پنج روز و تقریباً هم پنج شب، اصل وجوبش شب دهم، شب یازده، شب دوازده، شب سیزده چهار شب است؛ اگر شب نهم، عرفه را هم بخواهند در منا باشند یا در عرفات، ب عنوان یک امر استحبابی، پنج شب.
مجموع حج وجوبی در حج تمتع بر می گردد ب چهار شب و پنج روز. ک تا حاجی این چند شب خاص را از شب دهم ذی الحجه و از روز نهم ذی الحجه، اول ظهر و قبل الظهر در عرفات تا روز سیزدهم را، این پنج شب ، چهارشب و پنج روز را، تا در مواقف سه گانه ی عرفات و مشعر ک مزدلفه هم می گویند، و منا و طواف اینها در مکه را ادراک نکند در حقیقت، حاجی نمی شود، معتمر است. ولذا تمام کسانی ک ب عمره می روند، حاجی نمی شوند، اینها معتمر می شوند.
چون کسی ک ب عمره رفت، حج نرفت؛ چون ایام حج نیست. بله کسانی ک در ایام حج ب حج می روند، هم عمره تمتع ب جا می آورند، هم حج را، ک حج فقط بر می گردد ب این چهار شب و پنج روز؛ بغیر از این رونده های مکه، معتمرند.
این ک اگر کسی حج عمره رفت و آمد و حج اصلی عرفات و مشعر و منا را در این چهار شب خاص از نهم روز عرفه و ذی الحجه ب وقت عربستان تا روز سیزدهم در مواقف ثلاث نباشد، اینهایی ک می نویسیم در پارچه ها: مقدم فلان حاجی ک معتمر است، این دیگر توسّع در تعبیر است؛ در حقیقت ، شخص، حاجی نیست، معتمر است. مگر اینکه از قبل حاجی شده باشد، الان برود عمره برگردد اطلاق حج و حاجی بر او می کند.
🕋 #حج_حاجی_حقیقی
🌿استاد صمدی آملی
⏮نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
استادصمدی-مناوعرفات.mp3
671.9K
#استادصمدیآملی
#حقیقتمناوعرفات
⌛️ زمان ۵:۳۵
⏮نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
نجم الدین
🕋 #استادصمدیآملی 🕋 #حج_و_حاجی_حقیقی 🕋👈 در ایام مخصوص ذی الحجه هم ک از روز هشتم و نهم بخصوص شروع می
#حج_و_حاجی_حقیقی
🌿استاد صمدی آملی
⏮نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
#وسوسه_شیطانی_ترور_امام_خمینی
#این_ماجرا_تاکنون_محرمانه_بوده
🍃شبها مامور مراقبت از بیت امام بودم و پستم حفاظت از پشت بام خانه امام بود ، در ساعت شیفتم ، امام خمینی معمولا برای لحظاتی قدم زدن به روی بام می آمد ، در دل یک شب مهتابی امام مشغول قدم زدن بود و من هم با اسلحه با خشاب پر جلوی امام ایستاده بودم ، ناگهان شیطان فکری به ذهنم انداخت که در دل شب میتوان فاتحه انقلاب را با ترور امام خواند که ناگهان در عین اینکه دستم به ماشه اسلحه بود ، دیدم امام مسیر قدم زدنش را به سمت بنده تغییر داد و قدم زنان به سمت من آمدند تا اینکه رسیدند جلوی بنده ، انگار کاملا به #ضمیر_باطن من آگاه بودند . در همین حال با وجود اینکه خیس عرق شده بودم امام دستشان را به روی شانه من گذاشتند و فرمودند : #پسرم_مراقب_باش_شیطان_گولت_نزنه!!!
📚نقل از س.ع.ب (نخواستند نامشان فاش شود)
_____________________________
⏮نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🌿استاد صمدی آملی
🌹 #استاد_لازمه_کمال
◀️نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
m2s1-055.mp3
5.84M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس
اثرماندگار علامه حسن زاده املی
👤شارح استاد صمدی آملی
🎤جلسه پنجاه و پنج
از کتاب جلد دوم معرفت نفس🌹
🌿نجم الدین🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
استادصمدی-لفظوصیّ درغدیر.mp3
5.23M
🎤 #استاد_صمدی_آملی
📔 #شرح_خطبه_غدیر
⏳زمان: ۵:۲۷
✅ #لفظ_وصی_درتاریخ_اسلام
🌿نجم الدین🔰🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🌺🍃#استاد_صمدی_آملی
🌺🍃 #شرح_خطبه_غدیر
🌺🍃 #لفظ_وصیّ_درتاریخ_اسلام
✍️ #اولین_باردرفضای_مجازی
👈 شعر ریشه ی ادبی عرب را تشکیل می دهد؛ برای همین است ک جناب علامه امینی شاید چهار پنج جلد از دوازده جلد الغدیر ک دوازده جلدی چاپ شده فقط مربوط ب اشعار راجع ب غدیر است. این خیلی مهم است. این از جنبه ی علمی جایگاه دارد این بحث؛
فلذا لفظ مولا مطرح شد؛ این یکی.
لفظ وصیّ مطرح شد؛ دو.
لفظ امیرالمؤمنین مطرح شد؛ سه.
لفظ مولا خیلی عمومیت داشت. لفظ وصیّ خیلی لفظ خاص بود؛ لفظ امیرالمؤمنین هم تقریباً لفظ خاص بود. در سیر تطوّر تاریخی می بینیم یواش یواش آمدند در لفظ مولا تصرف کردند مولا را بردند در بخش مودّت.
لفظ وصیّ ک دیگر هیچ کسی بجز امیرالمؤمنین ب این ملقّب نبود، این را آوردند در تاریخ ب فراموشی گذاشتند؛ مثلاً دیگر هیچ کس نگفت ابی بکر وصیّ رسول الله. اصلاً این لقب در هیچ جا نیست؛ نه در اشعار عرب است؛ نه در ادبیات عرب است؛ هیچ جا نیست.
مثلاً می گویند که: ابی بکر خلیفه ی رسول الله، اولین خلیفه. فلانی دومین خلیفه، سومی فلانی؛ چهارمی هم علی، پنجمی معاویه؛ اینها را آوردند.
لفظ امیرالمؤمنین را هم مشوبش کردند؛ مثلاً یزید را هم می گفتند امیرالمؤمنین. تمام کسانی ک آمدند حکومت را بعد از پیغمبر ب دست گرفتند ک در بینشان فقط یک اهل عصمت در این سلسله ی خلافت است و آن امیرالمؤمنین است؛ مابقی هیچکدامشان صاحب عصمت نبودند؛ چه از بنی امیه بودند، چه از بنی عباس، هیچکدامشان اهل عصمت نبودند.
اینهایی ک آمدند ب ظاهر خلافت را در دست گرفتند، البته ماها ک معتقدیم دوازده نفر خلیفه هستند و همه هم صاحب عصمت اند؛ ما اعتقادمان جور دیگر است؛ اما اینی ک الآن تطوّر تاریخی است بین تمام فرق اهل اسلام، از آن سلسله ی خلافت و خلفا فقط یک نفر را صاحب عصمت قائلند؛ مابقی خلفا هیچکدام صاحب عصمت نبودند.
کلمه ی امیرالمؤمنین ب خیلی ها اطلاق می شد. در همین روایات و تاریخ ک راجع ب کربلا می بینید، می بینید یزید را امیرالمؤمنین می گفتند؛ معاویه را امیرالمؤمنین می گفتند؛ مأموم را می گفتند؛ هارون را می گفتند؛ ب جناب امام امیرالمؤمنین هم امیرالمؤمنین گفته می شد؛ اما امیرالمؤمنینی ک ب علی علیه السلام اطلاق شد، این از ناحیه ی پیامبر اطلاق شد دیگر ب هیچ کس از ناحیه ی پیغمبر امیرالمؤمنین اطلاق نشد؛ این ب نص تاریخ است. اما در عین حال، این لفظ را مشوب کردند؛ آمدند برای برای دیگران هم جعل کردند امیرالمؤمنین را. ولی کلمه ی وصیّ، اصلاً.
یعنی هیچ جا ندارید. الآن هم در بین اهل سنت هم نیست ک فلانی اولین وصیّ پیغمبر. دومین وصیّ فلانی است.
کلمه ی وصیّ آنچنان ریشه در لغت عرب دارد و آنچنان در اشعار عرب جا افتاده است، ک وصیّ فقط و فقط لفظ لقب خاصّ امیرالمؤمنین است. برای همین است ک ابی عبدالله هم در روز عاشورا وقتی خواست خودش را ب مردم معرفی کند، ب مردم فرمود: مگر من فرزند وصیّ پیغمبر شما نیستم؟ نگفت خلیفه. چرا؟ برای اینکه لفظ خلیفه مشوب شده بود. دیگران هم می گفتند ما خلیفه ایم.
نگفت من فرزند امیرالمؤمنین علی هستم، برای اینکه با علی کینه داشتند. امیرالمؤمنین هم نگفت چون لفظ امیرالمؤمنین را هم دیگران آمدند روی سر خودشان گذاشتند مشوبش کردند؛ اما لفظ وصیّ اصلا مشوب نشده بود. تا آخر هم لفظ وصیّ مشوب نشد، اما کاری ک کردند آمدند این لفظ را محو کردند؛ یواش یواش لفظ وصیّ در تاریخ کم رنگ شد. یعنی آن تقریباً این لفظ را کلّاً مهجور کردند؛ چرا؟ برای اینکه هیچ کس در تاریخ نتوانست خودش را ب عنوان وصیّ پیغمبر معرفی کند.
_______________________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
📣 اولین ضیافت واره عظیم ملی جهانی بیش از 10.000 شهید گمنام سراسر کشور ایران انقلابی و شهیدان زینبی مشرب مدافع حرم جبهه مقاومت در ابتدای گام دوم انقلاب به میزبانی شهیدان گمنام خشواش آمل
💠 با سخنرانی بقیه الشهداء ذوالفقار رهبری سرلشکر #حاج_قاسم_سلیمانی
🕌 آمل، کیلومتر 45 جاده هراز، کیلومتر 11 جاده بلده، تپه نورالشهداء
🌿نجم الدین🔰🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
استادصمدی-لفظولیّدرغدیر.mp3
4.51M
🎤 #استاد_صمدی_آملی
📔 #شرح_خطبه_غدیر
⏳زمان: ۴:۴۱
✅ #لفظ_ولی_درتاریخ_اسلام
🌿نجم الدین🔰🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🌺🍃#استاد_صمدی_آملی
🌺🍃 #شرح_خطبه_غدیر
🌺🍃 #لفظ_ولی_درتاریخ_اسلام
✍️ #اولین_باردرفضای_مجازی
👈 «مولا» وقتی آمد، در کلمه ی مولا، اگر بیاییم آن را « اولا ب تصرف» یا « اولا ب شیء» معرفی کنیم ک اولا ب تصرف یکی از معانی هفده یا نوزده گانه است؛ اما مهمترین معنایی ک آقایان گرفته اند متعلق « اولا » چون أفعل تفضیل بالاخره متعدی باید ب یک چیزی، ب یک حرف جرّی بشود، ب چیزی ، أولا ب شیء گرفته اند.
این کلمه ی شیء را اطلاق کرده اند ک ب شیء مطلق باشد؛ یعنی اولاست ب حکومت؛ أولاست ب ولایت؛ اولاست ب خلافت؛ اولاست ب تصرف در امور مسلمین؛ اولا است ب مثلاً سلطنت. این کلمه ی اولا ب شیء را ب نحو اطلاق گرفته اند تا اینکه اطلاق باعث بشود بتوانند افضلیت علی را مطرح کنند. عنایت داشته باشید.
بعد لفظ اولا ک متن حدیث غدیر بود ب معنای اولا ب شیء ک مال مولا بود؛ کم کم آمد یواش یواش بین خود صحابه ب این طرف رفت در وادی افضلیت. این هم بنظر می رسد ک یک مشکله ای شد در طول تاریخ.
پس ببینید چقدر زحمت کشیده شد تا حدیث غدیر تبدیل شد ب یک متن. متن چه شد؟ لفظ مولا شد. این لفظ مولا را، خود رسول الله هم شرحش کرد در چندین سوالی ک از حضرت شد. بعد بر اساس شرح حضرت آمد در بین هم صحابه، هم تابعین هم علمایی ک تابعین صحابه اند ک جناب علامه امینی رحمة الله علیه از علما هم در حدود سیصدو شصت تا طریق نقل کرده حدیث غدیر را، یعنی صد و ده طریق از صحابه؛ هشتاد و چهار طریق از تابعین، هشتاد و چهار سند از تابعین؛ سیصد و شصت طریق و سند از علما. این را ببینید مجموعاً را جمع بفرمایید طرق حدیث غدیر در نقل ب بیش از چهارصد، تجاوز می کند، بله قریب ب پانصد، پانصد هم تجاوز می کند. این می شود حدیث غدیر.
اما وقتی می رویم روی حدیث غدیر توقف می کنیم ببینیم حدیث چه شد سرنوشتش؟ حدیث آمد در یک متنی روی کلمه ی مولا متمرکز شد. کلمه ی مولا هم ب اختلاف معانی اش بنوزده معنا شد. طرح یک یک معانی یواش یواش کشیده شد ب باقیمانده ی این طرح. یعنی آمدند از نوزده، یک یک ب تفریق، طرح کردند. گفتند آن معنا نمی شود؛ آن معنا نمی شود؛ آن معنا نمی شود؛ بعد در نهایت رسیدند ب بعضی از معانی مثل مودت، دوستی، نصرت و امثال این. بعد آمدند این لفظ هم از این نوزده معنا ب یک معنایی خلاصه در نزد آقایان تعین پیدا کرد ب نام : « أولی بالشیء » .
لفظ مولا تبدیل شد ب اولا بالشیء، أولا هم رفت در باب افعل تفضیل، چون لفظ اولا در لغت عرب ب معنای أولا، می شود: أولَیَ . یای متحرک ماقبل مفتوح ، قلب ب الف شده مولا. بعد أولَیَ، أولَیُ مِن شیء شده چه؟ أفضلُ. حدیث غدیر آمد کشیده شد ب معنای « أفضلیّت » و افضلیت آمد فاضلی درست کرد و افضل درست کرد. حالا ببینید چه شد وقایع؟
___________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
استادصمدی-لفظمولادرغدیر.mp3
3.18M
🎤 #استاد_صمدی_آملی
📔 #شرح_خطبه_غدیر
⏳زمان: ۳:۱۸
✅ #لفظ_مولا_درغدیر
🌿نجم الدین🔰🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🌺🍃 #استاد_صمدی_آملی
🌺🍃 #شرح_خطبه_غدیر
🌺🍃 #لفظ_مولادرغدیر
✍ #اولینباردرفضایمجازی
👈 حدیث شریف غدیر ب عنوان یک متن است، متن هم از رسول خداست، اولین شارح این متن هم خود آقاست، بعد ب تبع آقا، امام امیرالمؤمنین و دیگر اهل بیت و دیگر صحابه هم همین متن را شرح کرده اند. یعنی حدیث غدیر را حتی ابی بکر شرح کرد، عمر هم شرح کرد، عثمان هم شرح کرد، معاویه هم شرح کرد، خود امام امیرالمؤمنین هم شرح کرد، منتها اولین شارح حدیث غدیر، خود پیغمبر است.
این طرح بحثی ک الآن ب عرض مبارکتون رسوندیم، اینرا هم باز در تاریخ ملاحظه بفرمایید، حالا یک حدیثی را تبرکاً ک شارحش خود آقاجان رسول الله است را بخوانیم.
این آقا نقل می کند:
" بإسناد عن النّبيّ صلّی الله علیه و آله، أنّه لمّا سُئِلَ عن معنا قوله،"
( وقتی جناب رسول الله مورد سؤال واقع شد، از فرمایش خود حضرت، ک آقا شما در روز غدیر گفتید : " مَن کُنتُ مولاهُ فَهذا عليٌّ مولاه") ک حالا دیگر بنده تحقیق تاریخی الآن روی این کلمه، بیش از این نیست، آیا واقعاً این لحظه ای ک آقا داشت می فرمود: " مَن کُنتُ مولاهُ فَهذا عليٌّ مولاه " این لحظه دست آقا را بخصوص، گرفت و بلند کرد ؟ یا اینکه در کل این احتجاج، در همه جا، دست آقا را بلند کرده داشت؟
حالا چه شد ک تمام حدیث روی لفظ مولا آمد؟
ب هر حال لفظ مولا مثل اینکه در حدیث جایگاه پیدا کرد، خلاصه. درست؟
و اینها هم ک ب تعبیر خودمانیها، یک مقداری آمدند اینجا را هی کاوش بکنند، هی زیر و رو بکنند، ببینند این کلمه ی " مولا" یی ک آن را آقا گفته، یعنی دیگران هم می توانستند ب این مقام برسند و منتها در بین اینها علی اولویت پیدا کرد؟ یا نه؟
چیزی ک ب ذهن این حقیر می زند، سؤال سائلین زیر سر این بود.
بعضی ها هم سؤالشان این بود ک می خواستند ببینند این اولویت ب معنای تعین است ؟ یا اولویت بمعنای افضلیت است؟
کسانی هم ک خُبث سریرت داشتند ک آن روز ولو اینکه تبریک گفتند اما خودشان جزو اولین شکننده های این حدیث و واقعه بودند؟ اینها باز میبینید خلاصه هی سؤال ک آقا شما این "مولا" گفتید، مولا یعنی چه؟
این مولا ب آن معناست ک یعنی دیگران هم می توانستند بشوند و منتها حالا فعلاً این آقا بهتر است ک بشود؟
می بینید از همان اول، وقایع با خُبث سریرت افراد درگیر شد.
___________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🌺🍃 #استاد_صمدی_آملی
🌺🍃 #شرح_خطبه_غدیر
🌺🍃 #شرحمنکنتمولاهفهذاعليمولاه
✍ #اولینباردرفضایمجازی
👈 از حضرت سؤال شد ک آقا شما آن فرمایشتان ک فرمودید: " مَن کنتُ مولاه فهذا عليٌّ مولاه"
لمّا سُئِلَ عن معنا قوله "
از قول خود حضرت، سؤال شده است ک : "مَن کنتُ مولاه فعلي مولاه"، چیست؟ این لفظ، معنایش یعنی چه؟
قال:
آقا فرمود...
حالا عنایت داشته باشید،
" أللّه مولايَ أولی بي من نفسي لا أمرَ لي معه"
حالا خود حدیث، بهترین شارح است.
آقا فرمود: " خدا ک مولای من است، أولیٰ ب من است از خودم. ک امری برای من، با او نیست."
این را معنا کنید یعنی چه؟
این الآن ترجمه ظاهری اش.
" و أنا مولا المؤمنین "، یعنی چه؟
آقا دارد معنای کلمه "مولا" را معنا می کند.
یعنی: " أولیٰ بهم من أنفسهم لا أمر لهم معي"
من ک مولای مؤمنینم، مولای مردمم، مولای مؤمنینم، یعنی أولی ب آنها هستم از خودشان.
این أولیٰ ب آنها هستم یک أمر اثباتی است. یک امر سلبی هم ب آن اضافه شد ک : " لا أمرَ لهم معي"
ک آنها برایشان امری با من نیست.
این هم یک معنا.
حضرت ادامه می دهد باز، بعد می فرماید ک:
" و من کنت مولاه"
حالا لفظ مولا را ک از آقا سؤال کردند، دو جا لفظ مولا را توضیح داد.
فرمود در یک قضیه ای، حالا این اشاره ب آن حدیث ألست است، ک خداوند فرمود: أنا أولیٰ من أنفسکم، أنا أولیٰ بک یا رسول الله؟ أنا أولیٰ بک؟
هم آقا مولا بودن خدا نسبت ب خود را توضیح فرمود، با یک عمر اثباتی و یک امر سلبی، هم خود مولای دیگران هست را تفسیر کرد. یک امر اثباتی و یک امر سلبی.
بعد می فرمود:
" من کنت مولاه أولیٰ به من نفسه لا أمر له معي، فعليٌّ مولاه أولیٰ به من نفسه لا أمر له معه "
یعنی آمد در یک حدیث حدود پنج جا آمد، ببینید:
اوّلی: خدا مولای من، یک
من مولای مؤمنین، دو،
کسی ک من مولای او هستم، سه،
فعلی مولای اوست، چهار تا کلمه مولا را در یک حدیث آورد در هر چهار کلمه هم معنا کرد، فرمود:
خدا مولاست، یعنی أولیٰ است،
من مولایم، یعنی أولایم،
باز دوباره، پس، من مولایم، یعنی أولایم،
و علی هم مولاست، یعنی أولاست.
در هر چهار جا این أولیٰ را از افعل تفضیل در برده، با کلمه ی: " لا أمر له معي"،
" لا أمر لي معه"،
" لا أمر لهم معي"،
" لا أمر لهم معه"
در چهار جا، چهارتا قید سلبی آورده.
این حدیث شریف.
حالا عنایت داشته باشید.
این نحوه ی شرح است.
پس کأنّه حدیث غدیر اگر بخواهد خلاصه بشود در " من کنت مولاه" ، باید مولا با این قید شرح بشود.
این یک حدیث است.
___________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0