eitaa logo
نجم الدین
10.4هزار دنبال‌کننده
693 عکس
27 ویدیو
7 فایل
🌟نجم الدین نشر بیانات استاد #صمدی_آملی 🚩کانال رسمی #نمیباشد ✔️استفاده از مطالب فقط با ذکر منبع کانال❌
مشاهده در ایتا
دانلود
عرفعرفان۶.mp3
430.9K
⌛️زمان: ۰۱:۳۶دقیقه ________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
👈جناب ابن عربی در یه حالشون هم داره میگه در یه وقتی به من مکاشفه ای روی آورده، دیدم یک شخصی، صدا می زنه که من رو از تو برداشتم، تکلیف رو از گردن تو برداشتم. 👈خود شخص را نمی بینم اما در اون حال در اون تمثل، این صدا به گوش من میاد که من تکلیف را از گردن تو برداشتم، بعد گفت با کمال شجاعت برگشتم بهشون گفتم: اِخسَاء یا عدوَّالله، خاموش شو، خفه شو، ای دشمن خدا. چطور من نباشم. آخه چطور من مکلف نباشم که امیر المومنین من تا آخرین لحظه مکلف بود. 👈چطور من تکلیف نداشته باشم که کتاب تکلیفی منه. کتاب شرعِ منه. اینه که فرمود بدون هیچ دغدغه ای، در همون حال مکاشفه به ایشون تشر زدم. 👈گفتم: اخساء، خفه شو یا عدوالله. دیگه هیچ شک هم نکردم، متوجه شدم این شیهه ی شیطانه، این لِمّه ی شیطانیه. و لذا برای اهل بیت ی شیطانی نیست. اهل بیت چون هر چه دارند لمّه ی رحمانی است. 👈لمّه، اون رِنش، اون صدا، اون جهش، اون تجلی را می گویند که اگر این تجلی از حق باشد می فرمایند، لمه ی . اما اگر این رنّه و این لِمّه و این جهش و این صدا و این غرِّش، اگر از شیطان باشد می گن لمه ی ... ____________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
قرآن در مقام نوشتن، کتاب تدوینی است قرآن در متن خارج، کتاب تکوینی است قرآن در درون انسان، کتاب انفسی است. __________________________ 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عرفعرفان۲.mp3
1.4M
⌛️زمان: ۰۵:۵۰دقیقه ________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
👈اینها ( عرفا ) حرفشون این است که میفرمان که پیغمبر علم به اسرار نظام هستی پیدا میکند، که اون علم به اسرار نظام هستی اش، را تحت عنوان یک کتابی به نوشته در آورد به نام قرآن کریم. 👈منتهی اونچه را که در جان پیغمبر به عنوان انسان تجلی کرد، اون تجلی اعظم حق است، یعنی خدای تبارک و تعالی بر جان پیغمبر به اون نهایت تجلی‌اش تجلی کرده است. یک انسانیست که حقایق را به نحو احسن در جان خودش چشید. و چون پیغمبر اکرم محور نظام هستی است و محور تمام موجودات عالمه، به یک تعبیری میفرماید، قطب الاقطاب است. 👈ما که عرفاییم هم، هر اندازه مکاشفات داشته باشیم، تمام مکاشفات ما همه دامنه مکاشفات اتم پیغمبر اکرمه. یعنی دامنه کشف تام اوست. هر کسی هر خواب خوشی ببیند، خواب خوش او یک روزنه ای است از فهم قرآن. چه اینکه تمام انبیا هم اونچه رو که در نبوتشون فهمیده‌اند به منزله روزنه‌ای است از فهم حقایق قرآن. 👈چه اینکه تورات جناب موسای کلیم هم یک کشف موسوی است، اما کشف تام نیست. کشف تام، مال محمدی است صلی الله علیه و آله و سلم. 👈 انجیل حضرت عیسی هم کشف عیسوی است اما کشف تام و اتم نیست، یعنی درست است او حقایق نظام هستی رو چشید، در جانش یافت، حالا یا در خوابش، مثل منامات صادقه ای که انسان‌های خالص دارند. یا در بیداری شون مثل تمثلات و مکاشفاتی که در بیداری‌ها به انبیا و اهل‌بیت و غیره این‌ها دست می‌دهد، لذا تورات و انجیل، کشف موسوی و کشف عیسوی است. 👈ولی هر دو کشف برگشتش به کشف پیغمبره، چون این قرآن صمده، این کشف پُره، تمام آن مکشوفات و کاشفین و کشف، صمد نیستند، همه به یک معنا جاخالی دارند. 👈اما اینجا، یعنی می آید می‌رسید به پیغمبر اکرم، هم کشف او، قرآن، هم مکشوفات او، موجودات نظام هستی. هم کاشف، کشف کننده، خود پیغمبر اکرم. همه هستند صمد، همه پُرند. هیچ جا خالی ندارند. اون‌جایی که صمد شد، می شود تام یا اتم. و لذا قرآن می شود کشف اتم. نبوت پیغمبر هم می شود نبوت اتم. امامت پیغمبر و خلافت او امامت و خلافت اتم. ولایت او هم ولایت اتم است. هیچ جاخالی نیست. وقتی این است، تمام انبیا هرچه خواب می‌بینند دامنه خواب پیغمبره. و همه انبیا هرچه مکاشفات دارند در بیداری، دامنه مکاشفات پیغمبر اکرمه. 👈حالا که این شد قرآن کریم هم، مکاشفه اتم پیغمبره، کشف اتم اوست، عرفا هم که سخن از چشیدن دارند و دیدن، که می گویند عیان میبینیم نه مفهوم می فهمیم فقط؛ این دیدن‌هایشون هم دامنه دیدن قرآنه. و اون کسی هم که تونست قرآن را به نحو احسن ببیند، که شما دیگه قرآن رو محصور نمی‌کنید به همین چند تا تفسیری که نوشته شده. 👈 می‌فرمایید قرآن در مقام نوشتن، کتاب تدوینی است، قرآن در متن خارج، کتاب تکوینی است، قرآن در درون انسان، کتاب انفسی است. درست. 👈عارف هم می گوید من هرچه را که می‌بینم یا به صورت نوشته می‌بینم که تمام مکتوبات همه برمی‌گردند به کشف کتبی پیغمبر. یعنی قرآن مکتوب. و هرچه را که ما در نظام هستی می‌بینیم و مشاهده می‌کنیم و می‌فهمیم و می‌یابیم، این‌ها هم درحقیقت دامنه کشف کتاب تکوینی است. و هر چه هم در جان خودمون مشاهده می‌کنیم، همه هم جزو کشفیات انفسی است. و قرآن هم یا کتاب تکوینی است، یا کتاب انفسی است، یا کتاب آفاقی تکوینی. از این سه حال به در نیست. هرسه قرآن اند و در حقیقت هم یک قرآن اند. که وقتی این یک قرآن از حق تنزل می کند یا به صورت عالَم درمی‌آید، می شود این‌همه عوالم وجودی. یا به صورت آدم درمی‌آید، که فرد شاخص و اتمش پیغمبر اکرم است و اهل‌بیت علیهم‌السلام. یا به صورت کتاب درمی‌آید و نوشته درمی‌آید همین قرآنی که در دست من و شماست. ____ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
به جانم قسم که هر کسی که فهم این کتاب‌ها اسفار و فصوص و تمهید القواعد و اشارات و شفا و فتوحات و مصباح الانس روزی اش نشود هیچ از تفسیر انفسی قرآن نچشیده است. _________________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عرفعرفان۲برش۲(1).mp3
626.9K
⌛️زمان: ۲:۳۶دقیقه ____ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
👈یک عبارت هم در جلد اول مآثر آثار حضرت آقا نقل کردیم، حالا فهرست را نگاه کنید که صحف نوریه عرفانیه، جایگاهشون چیه؟ 🔸اونجا هم باز به همین عبارت شروع می‌کنند. به جانم قسم که هر کسی که فهم این کتاب‌ها را به جز سرح العیون رو در اینجا آوردند. در اونجا اون ۴، ۵، ۶ کتاب دیگر را آوردند. اسفار و فصوص و تمهید القواعد و اشارات و شفا و فتوحات و مصباح الانس، اونجا اسم اون چند تا کتاب رو آوردند. اینجا هم خودشون رو در اعداد این کتاب‌ها قرار دادند. در اونجا فرمود که اگر کسی از فهم این کتاب‌ها روزی اش نشود هیچ از تفسیر انفسی قرآن نچشیده است. با همین عبارت به جانم قسم. و می فرماید حرف ما این است هرکسی میخواد قبول بکند قبول کند، هر کسی هم نمی خواد قبول کند، نکند. 🔸 ما این و میگیم که در سیر تکاملی علمی باید طلبه ها بعد از اینکه کتاب‌های اوایل رو خوندند، مثلاً از شروع کنند بدایة الحکمه، نهایة الحکمة، شرح منظومه جناب هادی سبزواری، اشارات جناب شیخ الرئیس، بعد از اون اسفار جناب صدرالمتالهین، بعد از اسفار هم در کنار اینها می شود حکمت العشاق شیخ اشراق رو بخونند. بعد هم تمهید القواعد به عنوان اولین کتاب عرفانی و سپس شرح فصوص قیصری دومین کتاب عرفانی است. و سوم مصباح الانس است و چهارم فتوحات ابن عربی. این سلسله کتاب‌ها هم کتاب‌هایی است که کتاب‌های حکمت متعالیه عمیق و عرفان اصیل اسلامی است. 🔸 حالا نظر مبارک ایشون این است که اگر کسی این کتابها رو نفهمد و فهم این کتاب‌ها روزی او نشود، او هیچ از قرآن کریم اطلاع نداره. اصلا از قرآن چیزی عایدش نمیشه. 🔸 اینه که تسلط بر روی کتابهای عرفانی یه امری است این طوری. _________________________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
جناب ابن عربی خودشون در چند جای فتوحات تصریح کرد: هر مکاشفه ای رو که از ما می بینید و هر مکاشفه ای رو که از هر عارفی می بینید، مکاشفات معیار داره ما بی معیار نیستیم. معیار ما قرآن، معیار ما اهل بیت، معیار ما پیغمبر و آل پیغمبر هست ________________________________ 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا