#استادصمدیآملی
#بقایبقیةالله
👈 شاید هیچ قومی مثل قوم پیغمبر اینگونه عزم و اراده ی سنگین و مصمّم بر این نکرده که از پیغمبر خودش هر چه نسل هست بکشد.
مهم ترین نسل کشی پیغمبر تعلق گرفته است به صاحبان عصمت. امیرالمؤمنین کشته شد؛ امام حسن کشته شد؛ امام حسین کشته شد؛ امام زین العابدین بالاخره کشته؛ امام باقر همینطور؛ تا امام عسکری علیهم السلام و الصلوة، همه را کشتند. دیگر فقط یک دانه مانده آقا. در حقیقت از نسل پیغمبر، آن که نسل حقیقی خاتم انبیاست، صاحبان عصمت اند؛ در نسل پیغمبر تمام معصومین همه کشته شدند. فاطمه زهرا به شهادت رسید؛ امیرالمؤمنین همینطور؛ امام حسن تا امام عسکری علیه الصلوة و السلام همه کشته شدند فقط یک دانه ماند. و وقتی نسل پیغمبر باقی بماند معنایش این است خدا باقی مانده است؛ وگرنه اگر این یک دانه هم از دست می رفت، خدا نابود می شد. ولذا اسمش شد: « بقیّة الله »
یکی از لطائف القاب حضرت، « بقیّة الله » است، این است که اگر نسل پیغمبر در عصمت هیچ چیز باقی نمی ماند، پس در حقیقت عصمت منقطع می شد؛ ولایت منقطع می شد؛ همانطوری که نبوت تشریعی منقطع شد، عصمت هم منقطع می شد؛ نبوت تشریعی یک سِمَت است، اگر منقطع شد مهم نیست؛ جایگزینی دارد؛ گرچه مهم است؛ ما برای انقطاع نبوت، می گوییم :
{ إنّا لله و إنّا إلیه راجعون }
در زیارت روز شنبه جناب رسول الله این را می گوییم. اما بالاخره ولایت ماند؛ عصمت ماند؛ امامت ماند؛ نبوت انبائیه مانده است؛ اگر امام زمان علیه الصلوة و السلام هم کشته می شد، امامت منقطع می شد؛ ولایت منقطع می شد؛ عصمت منقطع می شد؛ آنوقت خدای متعال منقطع می شد.
فعلا می گوییم نه آقا، خدا هم باقی است. چرا باقی است؟ چون عصمت الله باقی است؛ چون معصوم الهی باقی است؛ چون خلیفة الله باقی است؛ اگر خلیفة الله باقی نباشد الله هم باقی نیست.
{ لولا الحجة لساخت الأرض بأهلها }
یکی از لطائف این حدیث شریف این است که چون صاحب عصمت باقی است و زنده است و بقا دارد، پس معلوم است خدا باقی است؛ عصمت الله باقی است؛ خلیفة الله بقا دارد؛ امامت باقی است؛ ولایت باقی است؛ { فالله هو الوليّ باقی است} { فالله هو العاصم} باقی است. اگر معصوم از بین برود خدا دیگر عاصم نخواهد بود. عاصمیت مطلقه ی حق متعال زائل می شود؛ در حالی که عاصمیّت از اسماء الله است و اسماء الله زوال ندارد؛ زائل شدنی نیستند؛ این جزو اسرار حکمت آمیز نظام هستی است.
✍🏼 #پیاده_شده_از_فایل_صوتی
______________
⛔️ هرگونه نشر و کپی بدون ذکر نام کانال جایز نمی باشد.
◀️کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
عرفعرفان۷.mp3
238.6K
#استادصمدی_آملی
#میزان_عارفان
⌛️زمان: ۰۰:۵۹ دقیقه
____________________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿نجم الدین🔰🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
#استادصمدی_آملی
#میزان_عارفان
👈نوع آقایون عرفا را وقتی زندگی نامه شون رو مطالعه بفرمایید، می بینید بسیاری از اینها یا در #ابتدائی، یا در دوران #جوانی دچار مشکلات سنگین بودند.
🔸بعد جرقه خوردند برگشتند، حالا شدند عارف.
این هرگز که از گزند شیطان در امان نیست.
🔸 و لذا معیار میخواد، تمام عرفا میزان دارند، میزان عارفان، #نبوت است و #ولایت است و #امامت است و خلافت انبیا و ائمه ( علیهم السلام ) هیچ میزانی غیر از این نمی تونند داشته باشند
👈خب اگر این است اونچه را که عارف می خواهد بگوید، باید از دیدگاه #قرآن و #روایات بگوید، پس اگر ما گفتیم انسان در اصطلاح عرفان، یعنی انسان در اصطلاح #آیات و #روایات.
👈دیگه حرف اومد اصلا اونجا. کانّه مثل این که این عرفان به یک معنای دیگر، یعنی قرآن، یعنی دین، یعنی روایات، یعنی اهل بیت.
_______________________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿نجم الدین🔰🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
عرفعرفان۴.mp3
828.3K
#استادصمدی_آملی
#ولایت_انبایی
⌛️زمان: ۰۳:۲۶دقیقه
________________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿نجم الدین🔰🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
#استادصمدی_آمدی
#ولایت_انبائی
👈عارف هر چه را که می چشد،
🔸یا در متن جان خودش میبیند
🔸 یا در نظام تکوین مشاهده میکند، که سفر از انفس به آفاق است، که در رساله صد کلمه آقا آمد.
🔸یا اینکه واقعا در خود این قرآن تدوینی میگیرد، می گه قرآن رو می خونم
👈 حالا الان شما تو مکاشفات حضرت آقا که اومدید، بالاخره یا در جان خودش دید، یا قرآن رو تلاوت می کرد تمثل پیدا کرد، یا در نظام هستی گشت و گذار کرد. از این سه حال به در نیست.
👈تمام این ۲۴ واقعه ای که در اینجا آمده، از این #سه حال به در نیست.
🔸 یا در خودش دید
🔸یا در نظام تکوین می بیند، (سیر از انفس به آفاقه)
🔸 یا در نظام کتبی می بیند، که آدم یک وقتی قرآن را می خواند، می بیند عین جهنم متمثل می شه، از این سه حال که به در نیست.
👈اگر عارف، چشیده های آفاقی اش انفسی اش، کتبی اش، از این سه حال به در نیست، پیغمبر ( صل الله علیه و آله و سلم ) و اهل بیت پیغمبر و قران کریم، این ها شاخصند.
👈لذا قران کریم می شود در حقیقت عرفان، حرف اهل بیت علیهم السلام هم، می شود حقیقت عرفان. اگر گفتیم انسان در اصطلاح عرف عرفان، پس در حقیقت، مثل اینکه گفته باشیم؛
انسان از دیدگاه قرآن، و انسان از دیدگاه روایات اهل بیت. برای اینکه عارف از این دو به در نیست. این یک حرفه. حرف دیگر اینه که، عرفای بنام و اصلی، اونایی که واقعا عارفند، این ها هیچگاه از خط اهل بیت و قرآن در برو نیستند.
👈اصلا عارف حرفی غیر از قرآن و حرف اهل بیت نداره، عارف حرفی به غیر از قرآن و حرف اهل بیت نداره! منتها یه حرفی هست، خود اهل بیت، و خود قرآن کریم به ما فرمود، ما یک نبوت تشریعی داریم ویک نبوت #انبائی.
👈نبوت تشریعی منقطع شد، با وجود پیغمبر اکرم ( صل الله علیه و آله و سلم) به اتمام رسید. اما نبوت انبائی درش بازه. نبوت انبائی،
1⃣خوندن کلمات وجودی نظام هستی است
2⃣خواندن آیات و کلمات قران کریم کتبی است
3⃣و خواندن سرائر وجودی خود شخص است
خوب اگر نبوت انبائی از این سه حال به در نیست، عارف هم یا خود می خواند، یا عالَم می خواند، یا قرآن کریم را می خواند. از این سه حال که به در نیست.
👈سرائر وجودی عارف هم، باطن عارف هم، چون با قرآن کتبی تطبیق داره، و چون با اهل بیت علیهم السلام تطبیق دارد، یعنی اون طوری که خدا، اهل بیت می خوانند، او می خواند.
منتها داعیه ای هم نداره که بگه مثل امام صادق ( علیهم السلام ) منم می خوانم، این رو هیچ عارفی هم ادعا نکرد. همه اش عرفا فرموده اند ما دوست داریم اونچه را که اهل بیت یافته اند، ما هم به اندازه ی ظرفیت خودمون بیابیم.
____________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿نجم الدین🔰🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
#استادصمدی_آملی
#عرفان
عرفان، جدای از قرآن و روایات نیست.
عرفان، کتابها و حقایقی است که تفسیر انفسی قرآن کریم است
_____________________________
🌿نجم الدین🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
عرفعرفان۱(1).mp3
387.8K
#استادصمدی_آملی
#قرآن_عرفان_برهان_ازهم_جدایی_ندارند
⌛️زمان: ۰۱:۳۶دقیقه
____________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿نجم الدین🔰🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
#استادصمدی_آملی
#قرآن_عرفان_برهان_ازهم_جدایی_ندارند
عرفان، جدای از قرآن و روایات نیست.
عرفان، کتابها و حقایقی است که تفسیر انفسی قرآن کریم است.
که اگر ما واقعاً خواستیم انسان را در عرف عرفان نگاه کنیم، چون عرفان تفسیر انفسی قرآن کریم است، یعنی عارف هر چه را که میگوید، چون قرآن رو چشیده است، میگوید.
👈و لذا اگر بحث بشود که فرق بین عرفان و قرآن چیست؟ هیچ فرقی نیست.
👈قرآن، عرفان است و عرفان، قرآن است. فرق بین عرفان و روایات چیست؟ چه اینکه این بحث هم مطرح میشه، رابطه بین عرفان و ولایت چگونه است؟ خب، رابطه بین عرفان و ولایت که نمیشه بگیم اصلا رابطه است، عینیت است.
اگر عرفان و ولایت دو چیز جدای از هم باشند، ما باید بینشون ارتباط برقرار کنیم، چون همیشه ارتباط بین دو چیز مستقله.
👈ولی اگر یکی روح دیگری بود و دیگری به منزله مرتبه ظاهر اون اولی بود، اینجا که نمی شه گفت که رابطه یا ارتباط بین عرفان با ولایت چیه؟ رابطه و ارتباط بین عرفان و قرآن چیست؟
اصلا عرفان، تفسیر انفسی قرآن کریمه.
________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿نجم الدین🔰🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0