eitaa logo
انجمن سواد رسانه طلاب
5.2هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.9هزار ویدیو
93 فایل
📝انجمن سواد رسانه طلاب محلی برای ارتقاء سواد رسانه جامعه 📲صفحه اینستاگرام: 💠instagram.com/savade_rasanehii ارتباط با ادمین: @Hosna_mn
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 موسسه فرهنگی رسانه‌ای شناخت در راستای تکمیل کادر تخصصی خود از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه‌های معتبر دعوت به همکاری می‌نماید. 💠 واجدین شرایط برای کسب اطلاعات بیشتر، ارسال رزومه و اطلاعات تماس خود می‌توانند به کانال @shenakht3 مراجعه کنند. @savad_rasaneh
تقوای در خیال .mp3
14.54M
🎧 استاد میرباقری | تقوایِ در خیال (توصیه‌هایی به شاعران و هنرمندان) 🔰«تقوایِ در خیال» غیر از «تقوایِ در عمل» است. ممكن است یك آدمی در عمل متقی باشد، نماز شبش هم ترك نشود، اما تقوای در خیال نداشته باشد. این یك موضوع جدی است. من ندیده‌ام كه در جایی بیان شده باشد. شما برای چشم مناسك می‌گویید؛ می‌گویید این نگاه حلال است؛ این نگاه مكروه است؛ این نگاه حرام است. بعد برای نگاه حرام، مصادیق می‌آورید؛ می‌گویید نگاه غضب‌آلود به پدر و مادر حرام است؛ نگاه تحقیرآمیز به مؤمن حرام است؛ مصداق‌ها را هم می‌گویید. ولی آیا برای خیال هم شما دیده‌اید یك جایی این كار را كرده باشند؟ تخیل هم یك قوه است و معلوم نیست كارش كمتر از كار چشم باشد. اثرگذاری آن هم در وجودِ خود آدم، همان‌طور كه «النظر سهم من سهام ابلیس»، خیال هم «سهم من سهام ابلیس». این‌طوری نیست كه انسان وقتی تخیل می‌كند آزاد باشد. 🔹البته باید توجه کرد که معمولاً «زیاد به كار گرفتنِ خیال»، برای وقتی است كه انسان به عوالم بالاتر راه پیدا نكرده است. انسان اگر به عوالم بالاتر راه پیدا كرد، تلاش می‌كند كه حتی‌المقدور خیال را محدود كند و نگذارد خیال دخالت كند تا بتوان یك تصویری از آن عالم بالا ارائه داد. فرض كنید شما می‌خواهید بهشت را تصویر كنید، اگر پای خیال را باز كنید بهشتی مثل قمصر كاشان برای شما درست می‌شود. یا از آن بهشت‌های مصنوعی درست می‌شود. یا مثلاً جهنم به تخیل نیازی ندارد؛ آن‌قدر واقعیتِ آنجا سنگین است كه شما باید تنزل بدهید تا فهم روی آن واقع بشود. منبع: کانال استاد میرباقری @savad_rasaneh
☑️تقویت سواد رسانه ای لازمه استفاده هوشمندانه از فضای مجازی 🔸عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه قم تصریح کرد: امروزه یکی از الزامات مهم در مسیر استفاده صحیح و هوشمندانه از امکانات و ظرفیت ، برخورداری از دانش و مهارت است. @Savad_resaneh
📕 سومین خبرنامه اسلام و فضای مجازی 🔴 سومین خبرنامه اسلام و فضای مجازی منتشر شد. این بولتن خبری به مهم‌ترین رویدادهای حوزه اسلام و فضای مجازی در بازه دو ماهه دی و بهمن 1399 پرداخته است. 📌تهیه شده در دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 💡دریافت گزارش: 🌐 b2n.ir/t66462 💡دسترسی به کتابخانه تخصصی: 🌐 b2n.ir/767231 @Savad_resaneh
🔰پست محمد سرشار (مدیر شبکه پویا) درباره کلیپ جدید یک خواننده: در همه دنیا، ارایه هرزه‌نگاری (پورنوگرافی) به کودکان ممنوع است و اگر کسی کودکان را به تماشای پورنوگرافی تشویق کند، با واکنش منفی مردم و دولت مواجه می‌شود. هنرمندان حرفه‌ای در آثار دارای مخاطب کودک و نوجوان از بازیگران هرزه‌نگاری (پورن‌استارها) استفاده نمی‌کنند و یک باور جمعی برای مقابله با کودکان وجود دارد. اما متاسفانه «ساسان حیدری یافته» (مشهور به ساسی) در آخرین نماهنگ خود از یک پورن‌استار استفاده کرده و برای دیده‌شدن بیشتر، آتش به خرمن تربیت و نوجوانان ایرانی زده. آن هم در شرایطی که شیوع باعث شده کودکان برای یادگیری از راه دور، به دسترسی وسیعی پیدا کنند و هنوز بسیاری از خانواده‌ها، آموزش لازم را برای استفاده صحیح کودکان از اینترنت ندیده‌اند. و البته از یاد نبرده‌ایم که او در یک نماهنگ دیگر خود، شبکه‌ای را در برخی مدارس کشور ایجاد کرده بود تا آهنگهایش را همخوانی کنند. من به عنوان پدر سه فرزند به شدت نگرانم. نه فقط من که پدرها، مادرها و کارشناسان بسیاری نگران هستند. ❗️مهم نیست ما چه باوری داریم. مهم نیست ما ملحد یا مومن، مسلمان یا مسیحی، انقلابی یا برانداز، چپ یا راست، یا هر دوگانه دیگری باشیم. حتی مهم نیست ما ساکن ایران یا خارج باشیم. مهم این است که ایران آینده را فرزندان ما خواهند ساخت و ما باید امروز برای حفاظت از آینده، دست در دست هم با آزار جنسی کودکان و تشویق آنها به تماشای پورنوگرافی مقابله کنیم. ۱. از خانواده، دوستان و دوستداران آقای ساسان حیدری می‌خواهم او را نصیحت کنند تا از این مسیر نادرست برگردد. ۲. از ایرانیهای ساکن خارج کشور درخواست می‌کنم مستقیما یا از طریق انجمنهای حمایت از حقوق کودکان، با این رویه ساسی مانکن مقابله کنند و براساس بند الف ماده۳۴ کنوانسیون حقوق کودک یا دیگر قوانین کشورهای خودشان، از او شکایت کنند. ۳. از والدین و مربیان تقاضا می‌کنم به همدیگر خطرات این اقدام و تبعات تماشای هرزه‌نگاری توسط کودکان را گوشزد کنند. ۴. از فعالان می‌خواهم با صفحاتی که محتواهای اینچنینی را منتشر می‌کنند، مقابله و ضمن گزارش این صفحات، نارضایتی خودشان را اعلام کنند. ۵. از دادستانی، و درخواست می‌کنم براساس بند۶ماده۱۰ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، با کسانی که به این محتوای مبتذل، دسترسی کودکان را ایجاد می‌کنند یا آن را به آنها ارایه می‌دهند؛ برخورد کنند. ما برای آینده و فرزندانمان باید جلوی این خطای بزرگ بایستیم. @savad_rasaneh
1_770654739.pdf
1.09M
📚 دریافت کنید: کتاب «فضای مجازی از نگاه رهبر معظم انقلاب» 📱... پیدایش فضای مجازی در چند دهه ی اخیر یکی از بزرگترین نمادهای تحول جهانی است. رخدادی که تأثیرات شگرف آن هر روز در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و دفاعی در عرصه ی ملی و بین المللی نمود بیشتری پیدا می کند ... @savad_rasaneh
🔹9 پیشنهاد سواد رسانه ای به مادران: محسن مهدیان روزنامه نگار و فعال فضای مجازی در کانال خودش نوشت: 🔻مسئولین کم کاری می کنند؟ هم مصیبت شده است؟ میلیاردها دلار خرج می شود تا فرزندتان را از خودش و از شما بگیرند؟ همه اینها درست. اما نقش کلیدی است. سواد رسانه ای مادر کارگشا است. در روزگاری که همه خوابند هیچ کس مثل مادر هوشیار نیست و موثر. این متن از جهت به نقش مادرانه می پردازد؛ فقط از جهت سواد رسانه ای و نه بیشتر. شما می خواهید به فرزندتان کمک کنید. حالا فرض کنید سردبیر یک رسانه اید و او . باید چه کرد؟ تغییر در مخاطب از طرق فرآیند انجام می شود. رسانه با اقناع بینش و گرایش و رفتار مخاطب را تغییر می دهد. با این مقدمه باید چه کرد؟ 1️⃣نگران باشید نه مضطرب گام اول خودتان اید. شما رسانه اید. اما هیجانی وعصبانی هیچ وقت نمی تواند موثر باشد. پس بر خود مسلط باشد. نه خودتان احساس گناه کنید و نه به فرزند احساس گناه دهید. صبور باشید و همه چیز را تمام شده نپندارید. 2️⃣مقتدرانه عمل کنید نه مستبدانه. مستبدانه تصمیم نگیرید و برخورد متصلبانه نکنید. با این حال مقتدر باشید. آدم مقتدر، قدرتش از اعتبارش است. هم قدرت دارد و هم مشروعیت. مادر به خودی خود اعتبار دارد. این اقتدار را نگه دارید که بسیار از آن کار بر میاید. اولین گام برای اقناع اعتبار منبع است که مادر در اوج آن قرار دارد. 3️⃣اهل مدارا باشید نه مسامحه. فرق ظریفی ایندو دارند. با فرزندتان متناسب با شرایطی که دارد مدارا کنید. اما مسماحه نکنید. یعنی بی خیال نباشید. ادمی که مدارا می کند تلاش می کند متناسب با شناخت و ظرفیت فرزند او را گام به گام به مقصد هدایت کند. اما ادم اهل مسامحه فرزندش را رها می کند. 4️⃣نظارت کنید نه مچ گیری. نرم افزارهای مختلفی برای نظارت بر فرزند وجود دارد؛ از آنها استفاده کنید. برای نظارت وقت بگذارید اما هر اطلاعی کسب کردید جار نزنید. مچ نگیرید تا حریم ها حفظ شود و فرزندان احساس نکند راه بازگشت وجود ندارد. فقط اطلاع کسب کنید تا متناسب با آگاهی تصمیم بگیرید. 5️⃣فعال باشید نه منفعل مرحله بعدی شکستن مقاومت است و در اینجا شکستن تابو. ماجرا را عادی کنید تا حس کنجکاوی بر دیگر هیجان ها اضافه نشود. خیلی صادقانه و تا دیر نشده موضوعی که نگرانش هستید را با او در میان بگذارید. مثلا اگر اطمینان دارید که فرزندتان در معرض مواجه با کلیپ است خودتان زودتر او را مطلع کنید که ماجرا چیست وحس کنجکاوی را تعدیل کنید. بگذارید از شما بشنود تا دیگری. 6️⃣تذکر دهید نه تعلیم مرحله بعد از شکستن مقاومت، ایجاد تردید است. برای ایجاد تردید استدلال کافی نیست. از عواطف استفاده کنید. از ابزارهایی که می تواند یک تلنگر برای فرزندان محسوب شود. آنچه فرزندتان می داند را در این مرحله تذکر دهید. مثلا توجه دادن به خودش؛ به بزرگیش و هویتش. یا تذکر دادن به عقوبت های دنیایی و غیردنیایی. یا حتا اینکه هر آدم عاقلی در هر جای دنیا نسبت به این موضوع نوعی نفرت دارد. این مرحله تذکر است نه تعلیم. بین ایندو تفاوت است. مثل تفاوت حکمت و موعظه. در تذکر، برخلاف تعلیم شخصیت متذکر و اعتبار منبع بسیار مهم است. مادر و مادری ازین جهت خیلی موثر است. 7️⃣تعلیم دهید نه تخدیر حالا نوبت شناخت است. فرزنداتان را در مرحله دودلی رها نکنید. تحمیق یا تخدیر یعنی بی اعتنایی به آگاهی بخشی و رها کردن فرزند در جهل. با زبان همدلی و متکی به نقاطه مشترک با فرزند برای او استدلال کنید. استدلال درباره چی؟ سه چیز. اولا صاحب اثر کیست و چه ویژگی هایی دارد. دوم درباره خود اثر. اینکه چه مشخصاتی دارد. موسیقی و شعر و بازیگران و .... مرحله سوم نیز اینکه این کلیپ در شرایط امروز جامعه چه کارکردی دارد؟چه چیز را در مخاطب هدف گرفته است. چرا برایش تخریب این وجه در مخاطب اهمیت دارد؟ 8️⃣تشویق کنید نه تادیب واپسین مرحله در اقناع ترغیب است. یعنی ایجاد رفتار. این مرحله را با تشویق امتحان کنید تا تادیب. مثلا تشویقش کنید همین مسیر را برای کمک به دوستانش دنبال کند. تلاش کنید در این ایام بیشتر سمت کارهای دلپسند و دوست داشتنی برای خودش و خانواده برود. بیشتر سمت معنویت برود و کمتر در تنهایی و خلوتی شبکه های اجتماعی باشد. 9️⃣پیروزید نه شکست خورده توجه کنید که در هر شرایطی پیروزید. زیبایی نزد فرزند شماست به امانت. بخواهد و نخواهد درونش خوبی ها را فریاد می کند. هم از درون به فضائل کشش دارد و هم از بیرون. هرکاری از دستتان ساخته است انجام دهید اما توجه کنید که هدایت اصلی دست من و شما نیست. دست اوست که حاضراست و ناظرست و باقی است. اوست که هادیست. به اسم رب ظاهر است و مربی است و تربیت با اوست. پس اول تلاش و بعد هم با حسن ظن و ایمان به پیروزی دعا کنید. @savad_rasaneh
: 📚کتاب «فرهنگ لغات و اصطلاحات سواد رسانه‌ای» منتشر شد. 🔹سیده سارا میرقاسمی، ایده‌پرداز اصلی کتاب فرهنگ لغات و اصطلاحات درباره اهمیت انتشار این کتاب گفت: نیاز ادبیات واحد با ساختار علمی مشخص در حوزه تدریس سواد رسانه‌ای، علت اصلی شکل‌گیری ایده اولیه انتشار کتاب مرجع فرهنگ لغات و اصطلاحات سوادرسانه‌ای بود. وی با بیان اینکه اغلب واژگانی که برای تدریس مهارت‌های سواد رسانه‌ای در کشور استفاده می‌شوند و به کتاب‌ها و مقاله‌های این حوزه راه یافته‌اند ریشه علمی و بین‌المللی ندارند افزود: چندگانگی و اعمال سلیقه شخصی در واژه‌پردازی علوم مختلف و خلق و به کاربردن واژگانی که ریشه علمی ندارند، متخصصان هر حوزه علمی را به خصوص در هنگام پژوهش با مشکلات بزرگ روبرو می‌کند. برای مثال واژه متداول معادلی در زبان اصلی ندارد و همین امر باعث ایجاد مشکلات عمیقی برای پژوهشگران در روند تحقیقات علمی آنان می‌شود. میرقاسمی با تاکید بر استقبال اساتید برجسته علوم ارتباطات از انتشار این کتاب، اظهارامیدواری کرد با انتشار کتاب فرهنگ لغات و اصطلاحات سوادرسانه‌ای از این پس شاهد استانداردسازی در ادبیات سواد رسانه‌ای در کشور باشیم. کتاب مرجع فرهنگ لغات و اصطلاحات سوادرسانه‌ای به قلم محمد سلطانی‌فر، سیده‌سارا میرقاسمی، سیما میربخش، ناصر اسدی و نوید احمدزاده از متخصصان رشته علوم ارتباطات نگاشته شده است. این کتاب را انتشارات پشتیبان، مرجع نشر کتاب‌های سواد رسانه‌ای در کشور بهمن ماه امسال در ۲۲۵ صفحه و قطع رقعی منتشر کرده است. @savad_rasaneh
مصاحبه تفصیلی رئیس انجمن سواد رسانه طلاب دکتر رفیع الدین اسماعیلی با خبرگزاری ایکنا عناوین مهم مصاحبه: ۱. دلایل شکل گیری انجمن سواد رسانه ۲. گزارش از فعالیت های آموزشی و گفتمانی انجمن ۳. نیاز و ضرورت طلاب برای آموزش سواد رسانه ۴.تبلیغ دین و سواد رسانه ۵.دلیل رکود یک سال گذشته انجمن سواد رسانه طلاب متن مصاحبه: رفیع‌الدین اسماعیلی، رئیس انجمن سواد رسانه‌ای طلاب، در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح اقداماتی پرداخت که این انجمن برای توسعه و ترویج سواد رسانه‌ای انجام داده است و در خصوص ضرورت مطرح شدن مبحث سواد رسانه‌ای به طلاب گفت: سال ۹۳ متوجه اهمیت سواد رسانه‌ای و ترویج آن در کشور شدیم؛ متأسفانه در آن زمان منابع قوی در ایران وجود نداشت و هیچ انجمن و مؤسسه‌ای نیز به طور جدی فعالیت نمی‌کرد. ما ابتدا در دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم این ایده را مطرح کردیم و با توجه به اینکه مخاطب جدی این دفتر طلاب بودند و آنان با بخش قابل توجهی از مردم جامعه در ارتباط هستند، دریافتیم که شروع کار با طلاب ضرورت دارد. مصاحبه کامل در لینک زیر: https://iqna.ir/00GbfG @savad_rasaneh
7.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رهبر انقلاب: جوانان در فضای مجازی امیدآفرینی کنند 🔹دشمنان حقایق عالم را به دروغ وارونه نشان می‌دهند. وقتی امیدها و جرأت‌ها کم شد و اراده‌ها ضعیف شد،‌ قهراً‌ هدف‌های عالی و متعالی کم‌رنگ می‌شود و به دست فراموشی سپرده می‌شود که این افسران یعنی جوانان نباید اجازه دهند چنین اتفاقی رخ دهد. 🔹جوان‌های عزیز اینطور از استفاده کنید برای امیدآفرینی و توصیه به حق و بصیرت‌آفرینی و توصیه به تنبلی نکردن. @savad_rasaneh
: 📚"رسانه‌ها و دین: از رسانه های سنتی اسلامی تا تلویزیون" تالیف دکتر ناصر باهنر ناشر: مرکز تحقیقات صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران 🔹کتاب"رسانه ها و دین: از رسانه‌های سنتی اسلامی تا تلویزیون" دارای پیشگفتار، مقدمه و پنج فصل با عناوین زیر است: فصل اول: دین و ‌ها در جریان نوگرایی فصل دوم: رسانه‌های سنتی دینی در ایران: تحولات، عناصر و کارکردهای ارتباطی فصل سوم: و دین در ایران فصل چهارم: مسیحیت و تلویزیون در غرب فصل پنجم: الگویی برای آموزش دین از تلویزیون 🔹دکتر باهنر عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در مقدمه کتاب خود با یادآوری این مطلب که این کتاب برگزیده‌ای از رساله دکتری وی در رشته در دانشگاه امام صادق (ع) است پرسش‌هایی که این پژوهش درصدد پاسخگویی به آن است را چنین بیان کرده است: 1- دیدگاه نظری مطلوب برای تبیین فرایند ارتباطات دینی در عصر نوگرایی چیست؟ 2- تلویزیون جمهوری اسلامی ایران از چه جایگاه ارتباطی در میان رسانه‌های سنتی و مدرن کشور برخوردار است؟ 3- امکان مطلوب آموزش از طریق نوین (با تاکید بر تلویزیون جمهوری اسلامی ایران ) با چه اصولی تبین می‌شود؟ دریافت فایل کتاب: https://basirat.ir/files/fa/news/1399/1/28/71980_988.pdf @savad_rasaneh
📲چند آمار قابل تامل از حضور مردم در دنیای مجازی پس از کرونا‌: ‌در روزهای پس از ، در جهان شاهد چه خواهیم بود؟ رسانه‌ها و تعامل مردم در این دنیای تازه چه سروشکلی به خود خواهند گرفت؟ به نظر می رسد که در پس تمام تغییرات و تحولات یک سال اخیر، ضریب نفوذ رسانه‌های نوین در دل و جان ساکنان زمین بیشتر شده است. حداقل آمارها به ما خبر می‌دهند که انسان سال 2021 در آستانه ورود به دنیای جدیدی از تعامل و قرار دارد. آمارهایی که می‌خوانید، از پژوهشی با عنوان «وضعیت‌شناسی‌ » از مجموعه تحقیقات دفتر مطالعات رسانه‌های نوین استخراج شده است. 🔹تعداد کاربران منحصربه‌فرد در ایران: 127میلیون نفر‌ 🔹ضریب نفوذ موبایل در : 152درصد‌ 🔹تعداد کاربران در ایران: 58میلیون و 420هزار‌ 🔹ضریب نفوذ اینترنت در ایران: 70درصد‌ 🔹تعداد کاربران فعال رسانه اجتماعی در ایران: 33میلیون و 400هزار کاربر ‌ 🔹ضریب نفوذ رسانه‌های اجتماعی در ایران: 40درصد 🔹سهم بازار در ایران در سال 2020: بیش از 87 درصد‌ 🔹سهم بازار آی‌اواس در ایران حدود 12 درصدی ‌ 🔻ضریب نفوذ اینترنت در جهان: 59.5 درصد 🔻کاربر فعال رسانه‌های اجتماعی در جهان: 4 میلیارد و 200 میلیون نفر 🔻ضریب نفوذ در جهان: 53.6 درصد‌ ‌🔻کاربران اینترنت در سال 2021 در جهان: 316 میلیون نفر ‌ 🔻کاربران فعال رسانه اجتماعی در سال 2021 در جهان: 490 میلیون نفر ‌ ‌ 🔹بیش از 98 درصد کاربران حداقل از یک پیام‌رسان ماهانه استفاده می‌کنند‌ ‌ 🔹میانگین تعداد حساب‌های کاربری هر کاربر در رسانه‌های اجتماعی مختلف: بیش از 8 حساب 🔹میانگین مصرف روزانه کاربران از رسانه‌های اجتماعی: 2 ساعت و 25 دقیقه‌ ‌ 🔹درصد تعداد کاربرانی که از رسانه‌های اجتماعی با اهداف شغلی استفاده می‌کنند: 4.40 درصد‌ ‌ 🔻بیشترین مصرف رسانه‌ای پس از کرونا:‌ استفاده از ‌گوشی‌های هوشمند: 70 درصد‌ استفاده از لپ‌تاپ: رشد 47 درصدی‌ استفاده از رایانه شخصی: رشد 33 درصدی‌ استفاده از تبلت: رشد 23 درصدی‌ استفاده از تلویزیون‌های هوشمند یا بسترهای استریمینگ رسانه: رشد 32 درصدی‌ استفاده از کنسول‌های : رشد 18 درصدی ‌ ‌ 🔹برترین پیام‌رسان در جهان به ترتیب: ، فیس‌بوک مسنجر، وایبر و ایمو‌ گزارش را اینجا بخوانید: http://fdn.ir/52796 @savad_rasaneh