🔘 عمومیترین روشهای استعمار فرانو از طریق رسانه و فضای مجازی
1. جذب افراد از طریق ایجاد روحیه یأس و نومیدی
2. مخدوش کردن اعتماد آنها به حکومتها
3. ایجاد اختلاف درونی در جامعه
4. سست کردن انسجام درونی
5. از بین بردن وحدت فرماندهی در نیروها
6. ایجاد گسست و شکاف میان نظام حکومتی مردم
7. ترور شخصیت رهبران با دروغ پراکنی و انواع ترفندها
8. شایعه سازی اشاعه اطلاعات نادرست
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
13.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘در این کلیپ:
▪️تعریف اعتیاد مجازی
▪️نشانه های اعتیاد مجازی
▪️راهکارهای درمان اعتیاد مجازی
پرداخته شده است
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
21.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اختصاصی | #مصاحبه
💢گفت و گو پیرامون کتاب و رسانه ها
▪️رسانه بحث مهمی است و نقش بسیار جدی در تعاملات افراد دارد.
▪️همچنین رسانه یک رقیب قوی و سهمگین در کنار مسئله کتاب است که به راحتی معلومات را به مخاطب منتقل میکند.
▪️امروزه مردم بیشتر به فضای مجازی و نگارش های کوتاه روی آورده اند اما کتاب یک مسیر منطقی به مخاطب میدهد و نویسنده میخواهد از طریق آن به یک نتیجه برسد و با خواندن کتاب نگاه بازتری به یک مسئله خواهیم داشت.
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
هدایت شده از رادیو فکرت
- جبهه انقلاب اسلامی.mp3
24.72M
#صوت | #نشست
🎧کودکان آنلاین و تغییر سبک زندگی در فضای مجازی
👤استاد معصومه نصیری ، پژوهشگر و مدرس سواد رسانهای
🔸به اعتقاد کارشناسان؛ فضای مجازی برای فرزندان یا دانشآموزان میتواند باعث دگرگونی ارتباطات، آمیختگی مرز درست و نادرست، ایجاد زمینه برای دسترسیهای نامناسب شود.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
🔘چگونه پای تروریستهای شناختی و رسانهای رو به کشور باز کردیم؟
▪️وقتی دنبال ریشههای ناامنی، ترور و آشوب خیابانی میگردی
▫️سر از نرمافزارهای مجازی تحت مدیریت دشمن درمیاری
▪️وقتی دنبال ریشههای فساداخلاقی و گسترش روابط ناسالم و محتواهای فاسد میگردی
▫️سر از نرمافزارهای مجازی تحت مدیریت دشمن درمیاری
▪️وقتی دنبال ریشههای ناامیدی و تحقیر پیشرفتهای کشور میگردی
▫️سر از نرمافزارهای مجازی تحت مدیریت دشمن درمیاری
▪️وقتی دنبال ریشههای افزایش قیمت ارز و تلاطمهای اقتصادی کشور میگردی
▫️سر از نرمافزارهای مجازی تحت مدیریت دشمن در میاری
▪️وقتی دنبال ریشههای تمسخر قومیتها و نمک پاشیدن به زخمهای مردم میگردی
▫️سر از نرمافزارهای مجازی تحت مدیریت دشمن درمیاری
▪️مهم نیست که به فضای مجازی رها شده افتخار میکنیم،
مهم اینه که برای آزادی بیان مفسدان، حتی بیشتر از مدعیان آزادی بیان ارزش قائلیم؛ حتی به قیمت از دست رفتن امنیت اقتصادی، روانی، اخلاقی و اجتماعی کشور.
▪️پای تروریستهای شناختی و رسانهای به کشور باز کردیم و کاری به تلفات سنگین روزانه مردم در این معرکه نداریم.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
انجمن سواد رسانه طلاب
#دکوپاژ | #تحلیل 💢عمامه صورتی ▪️تحلیل مستند «عمامه صورتی» ▪️با حضور: ناقدان و تحلیلگران سینما 🔻
صوت عمامه صورتی.mp3
20.53M
#دکوپاژ | #صوت
💢عمامه صورتی
▪️تحلیل مستند «عمامه صورتی»
▪️با حضور: ناقدان و تحلیلگران سینما
🔻 قائمی مهر
🔻نصیری
🔻بنی احمدی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
#انتخابات |#معرفی
💢معرفی کاندیدای هیئت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
#انتخابات |#معرفی
💢معرفی کاندیدای هیئت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘انسانیت؛ وجوه جنسیت و عدالت جنسیتی
✍زهرا راد
▪️مردانگی به عنوان یکی از دو وجه جنسیت یکی از چالشهای مهم حوزه مطالعات جنسیت است که به دلیل غلبه وجه زنانه در این دست مطالعات، مغفول مانده است. این غفلت چنان چشمگیر است که پرداخت وجه زنانه امر جنسیتی را نیز دچار ضعف و نقص کرده است. زنانگی و مردانگی به مثابه ابعاد انسانیت در یک تضایف منطقی با هم فهم میشوند و پرداختن به یکی بدون لحاظ دیگری، نه میتواند مسائل و معضلات یک وجه را به درستی شناسایی کند و نه میتواند راهحل روشنی برای مسائل پیشروی نهد.
▪️برای حل این مسأله رویکرد مطالعات جنسیت به جای مطالعات زنان و یا حتی مطالعات مردان، راه برون رفت از این چالش خواهد بود. تحولات جهان مدرن چنانکه وضعیت زنان را تغییر داد، تغییرات بنیادینی در موقعیتهای مردانه بهوجود آورد. این تحولات در حوزه انسانشناختی بر هر دو جنس وارد شد، به طوریکه از یکسو هویت انسانی را تحت تأثیر و تغییر قرار داد و از سویی دیگر هویت جنسیتی را متحول کرد. این تحول در وجه جنسیتی، گرچه از وجه فراجنستی جدا نیست اما بعد جنسیتی آن موضوع محوری در مطالعات جنسیتی است.
▪️مطالعات زنان با طرح این پرسش که «زنان در چه وضعیتی هستند؟ » و پاسخ به آن که زنان در وضعیت نابرابر و تحت ستمند، نظریه فمینیستی را تولید کرده و با پرداختن به انواع ریشههای این ستم، نحلههای این جریان فکری را صورتبندی کرده است.
▪️راهبرون رفتی که جنبش و بعدها نظریات حوزه مطالعات زنان برای رفع ستم از زنان ارائه کرده، برابری زنان با مردان در تمام حوزههای حیات است که ایده اصلی متعادلترین گرایش فمینیسم یعنی فمینیسم لیبرال را تشکیل داده است. صحنههای نمایشی زن در سینمای غرب و به تبع آن ایران ، هرگز به توصیف فمینیسم لیبرال قناعت نکرده و همواره ترکیبی سازوار از فمینیسم لیبرال و رایکال را برپرده سینما به نمایش گذاشته است. در این رویکرد سینمایی با دوگانهای از زن مواجهیم که در قبال یکدیگر تعریف شده و بازنمایی میشوند. زن مظلوم_ زن مقتدر(بخوانید ظالم). به این ترتیب قدرت مولفه زن مورد نظر گفتمان دفاع از حقوق زنان بر پرده نمایش است. زن مقتدر، زنی است که بر مردان زیادی فرمان میراند، با مردان تندی و خشونت میکند و در صورت افراطیش، مردی را در کنار خود نمیخواهد.
▪️اما نگاه دینی به زن که سرچشمه نگاه انقلابی به زنان است، زن را در نسبت مرد چگونه ارزیابی میکند و چگونه میخواهد؟ و در نهایت چطور میخواهد بازنمایی کند؟
▪️ایده زن مورد ستم بیشک ایده انقلاب اسلامی برای توصیف وضعیت موجود نیست؛ چه اینکه اساساً عدالت اسلامی محور مناسبات انسانی در تفکر دینی است و عدالت به معنای قرار گرفتن هرچیز در جای خود، نمیتواند تنها زنانه باشد، که جهت مردانه هم دارد. بنابراین نمیتوان اقتدار مردانه را از بین برد تا زنان را مقتدر نمایش داد. اساساً تضعیف هیچیک از دوجنس به صلاح مناسبات کلان جنسیتی نیست و به نفع کسی تمام نمیشود. تحقیر مردان، موجب علو مقام زنان نیست و تنها جایگاه و نقش جنسیتی مردان را تضعیف کرده و تعادل جنسیتی جامعه را بر هم خواهد زد و ضرر این تغییر موازنه بیش وپیش از خود مردان، متوجه زنان خواهدشد.
▪️در اینجا تبیین «نظریه زوجیت» در پایه "عدالت جنسیتی" کارساز است. برای جریان دادن عدالت در روابط دوجنس لازم است با لحاظ تکوینیات و امتداد آن در تشریعیات، مناسبات دوجنس را سامان دهیم. اقتدار به عنوان شکل مشروع قدرت، امری ضروری برای تکامل دوجنس درکنار یکدیگر است، اما جنس اقتدار زنانه و مردانه متفاوت است؛ مردان تکویناً به قدرت سخت تجهیز شدند و تظاهرات شرعی در سپردن بسیاری تکالیف و مسئولیتهای خانوادگی به آنان همه در راستای تناسبات تکوین و تشریع قابل فهم است. اما اقتدار زنان از قدرت نرم منشأ میگیرد، این شکل از قدرت گرچه تظاهرات سخت افزاری ندارد اما به عنوان روح حیات در جهان انسانی همه جا پراکنده است و مدیریت بسیاری مناسبات را برعهده دارد. این قدرت اگر در جای خود و درست به کار گرفته شود، تعیین کننده مناسبات انسانی مردانه نیز خواهدبود.
@banooytamaddonsaz
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
10.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸🌸میلاد مسعود حضرت باقر العلوم علیه السلام مبارک🌸🌸
▫️توصیه امام باقر علیه السلام به جابر بن یزید جعفی در مدح و ذم مردمان:
...و بدان كه تو دوست ما شمرده نشوى تا چنان(محكم)شوى كه اگر همه همشهريانت گرد آيند و به زبان واحد گويند: تو مرد بدى هستى، مايه اندوه تو نگردد،و اگر همه گويند: تو مرد خوبى هستى، شادت نكند.
▫️ولى خود را بر قرآن عرضه بدار اگر به راه قرآن مي روى و آنچه را قرآن نخواسته نمي خواهى و آنچه را خواسته بخواهى و از آنچه بيم داده بترسى ،استوار باش و مژدهات باد كه هر چه در باره تو گويند به تو زيانى ندارد،و اگر از قرآن جدائى پس براى چه به خود مي بالى.
راستى مؤمن سخت متوجه جهاد با خود است تا بر هواى نفس خود غلبه كند....
تحف العقول ۲۸۴/۱
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘 جستجو کردن میتواند باعث شود اخبار جعلی را زودتر باور کنیم
▪️ جستجو کردن امروزه برای اکثر ما به فعالیتی روزمره تبدیل شده است. تا حدی که پژوهشگرانی مانند ست استیونز دیویدویتس معتقدند بررسی سابقۀ جستجوهای انسانها بیشتر از هر منبع دیگری دربارۀ آن شخص به ما اطلاعات میدهد. چرا که افراد معمولاً حتی چیزهایی را که خجالت میکشند با دیگران مطرح کنند، از موتورهای جستجو میپرسند. بدینترتیب شاید بتوانیم بگوییم موتورهای جستجو صمیمیترین دوستان برخط ما هستند و چیزهایی دربارۀ ما میدانند که هیچکس دیگری نمیداند.
▪️ پژوهشگران سواد رسانهای عموماً جستجوکردن را عادتی مفید میدانند که باعث میشود فرد در معرض منابع اطلاعاتی گوناگونی قرار بگیرد و با مقایسۀ آنها کمتر در دامِ اطلاعات گمراهکننده بیفتد.
▪️ بااینحال، پژوهشی جدید که نتایج آن در مجلۀ نیچر منتشر شده است، نشان میدهد که جستجوکردن همیشه ما را به افرادی آگاهتر تبدیل نمیکند. بلکه برعکس، ممکن است باعث شود زودتر اخبار جعلی یا اطلاعات گمراهکننده را باور کنیم. کوین اسلت و همکاران او در دانشگاه فلوریدا برای سنجیدن اثر جستجو در باور به اخبار جعلی، تحقیقی پنجمرحلهای را طراحی کردند که طی آن مشارکتکنندگان دربارۀ دو دسته از اطلاعات، در فواصل زمانی گوناگون، جستجو میکردند. یک دسته از این اطلاعات درست بودند و دستۀ دیگر را اخبار جعلی و گمراهکننده تشکیل میداد.
▪️ آنها اطلاعاتی راجع به همهگیری کرونا، واکسیناسیون و اقدامات دونالد ترامپ را به مشارکتکنندگان دادند تا با استفاده از جستجو تعیین کنند که درست هستند یا جعلی.
▪️ نتایج این تحقیق بسیار نگرانکننده بود. زیرا پیوستگی معناداری بین میزان استفاده از موتورهای جستجوی اینترنتی و باور به جعلیات دیده میشد. نویسندگان این تحقیق میگویند احتمالاً مقصر اصلی را باید الگوریتمهای هدایتکنندۀ موتورهای جستجو دانست. زیرا این الگوریتمها اهمیت اندکی به اعتبارسنجی نتایجی میدهد که برای کاربران خود پیدا میکنند و تکیۀ آنها بر مطالب ساده، پرطرفدار و جنجالبرانگیز است. آنها بهجای اینکه «مفیدترین» اطلاعات را به کاربر بدهند، «جالبترین» نتایج را به او نشان میدهند.
▪️الگوریتمهای شخصیسازی نتایج در موتورهای جستجو نیز میتوانند این شرایط بدتر کنند. چرا که در نتیجۀ آنها به شکلی گریزناپذیر به ردپاهای دیجیتال خود میچسبیم و احتمال دریافت دادهها یا تحلیلهای متفاوت کاهش مییابد.
▪️ پیش از این، متخصصان هشدارهای جدی دربارۀ اتکا به جستجوهای اینترنتی در حوزههایی مانند سلامتی روانی یا مصرف دارویی دادهاند. اما تحقیق اسلیت و همکارانش نشان میدهد که باید این مسئله را در ابعادی بزرگتر نگریست. در دنیای شلوغ و سریع امروز، ما ناچاریم تا دربارۀ خیلی چیزها سرچ کنیم، اما لازم است به تکنیکهای دیگر سواد رسانهای نیز مجهز باشیم تا در دریای اطلاعات گمراهکننده و اخبار جعلی اینترنت غرق نشویم.
▪️ مقاله کوین اسلیت و همکارانش «سرچهای آنلاین دربارۀ اطلاعات نادرست میتواند تصور صحت آنها را افزایش دهد» (Online searches to evaluate misinformation can increase its perceived veracity)
✍ سید آرمان
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
May 11