#عکس_نوشته|#اختصاصی
🔘کیانوش و بچه های محل
▫️فیلم سینمایی "باغ کیانوش" به کارگردانی و نویسندگی رضا کشاورز حداد داستان نوجوانان روستایی است که در دل 8 سال دفاع مقدس زندگی روزمره خود را می گذرانند و آماده برگذاری جشن عروسی دو تا از اهالی روستا هستند، اما با فرود دو خلبان بعثی در روستا همه چیز به هم می ریزد به خصوص که هیچ کس حرف بچه ها را باور نمی کند.
▫️این اثر فیلمی است با ژانر ماجراجویی با رگه های فانتزی که نوجوان محور است که حتی برگزیده به عنوان بهترین فیلم از سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان را از آن خود کرده است.
✍️محسن بنی احمدی
👇ادامه مطلب در پست بعد👇
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
انجمن سواد رسانه طلاب
#عکس_نوشته|#اختصاصی 🔘کیانوش و بچه های محل ▫️فیلم سینمایی "باغ کیانوش" به کارگردانی و نویسندگی رضا
#نقد_فیلم|#اختصاصی
🔘کیانوش و بچه های محل
▫️فیلم سینمایی "باغ کیانوش" به کارگردانی و نویسندگی رضا کشاورز حداد داستان نوجوانان روستایی است که در دل 8 سال دفاع مقدس زندگی روزمره خود را می گذرانند و آماده برگذاری جشن عروسی دو تا از اهالی روستا هستند، اما با فرود دو خلبان بعثی در روستا همه چیز به هم می ریزد به خصوص که هیچ کس حرف بچه ها را باور نمی کند.
▫️این اثر فیلمی است با ژانر ماجراجویی با رگه های فانتزی که نوجوان محور است که حتی برگزیده به عنوان بهترین فیلم از سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان را از آن خود کرده است.
▫️نوع خشونت در این اثر بیشتر خشونت در این اثر بیشتر فیزیکی است، زد و خورد کتک کاری شلیک کردن به سمت مردم و زخمی کردن آن ها و کشتن حیوانات بخشی از این خشونت است که همراه شدن این خشونت با تاریکی در برخی از صحنه ها برای کودکان ترس به همراه دارد.
▫️پردازش به مبحث دفاع مقدس از دیدگاه نوجوانان که هر کدام یک ویژگی اخلاقی بارز دارند. مهربان، مسئولیتپذیر، باهوش، حمایتگر، شجاع و ... از جمله ی این اخلاق ها هستند. این نوجوانان می توانند برای فرزندان شما الگو های خوبی باشند اما میزان ترس و خشونت موجود در اثر تماشای این فیلم را برای کودکان سخت و غیر مجاز می کند.
✍️محسن بنی احمدی
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 آیا بازیهای رایانهای مشکلساز هستند؟
🎙 سید علیرضا آلداود
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
▪️السَّلامُ عَلَيْكِ اَيَّتُهَا الصِّدّيقَةُ الشَّهيدَةِ،
▪️السَّلامُ عَلَيْكِ اَيَّتُهَا الرَّضِيَّةُ الْمَرْضـِيَّةُ،
▪️السَّلامُ عَلَيْكِ اَيَّــتُهَا التَّــقيّةُ النَّــقيـَّةُ،
▪️السَّلامُ عَلَيْكِ اَيــَّتُهَا الزَّكِيَّةُ الــْفاضِلَةُ،
▪️السَّلامُ عَلَيْكِ اَيَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْبَــهِيَّةُ،
▪️صلَّى اللهُ عَلَيْكِ وَ عَلى رُوحِكِ وَ بَدَنِكِ
🥀شهادت مظلومانه بی بی دو عالم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را محضر حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و محبان آن حضرت تسلیت عرض می نمایم.🥀
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘مرتبه و جایگاه حضرت زهرا (سلام الله علیها)
🎙حجت الاسلام والمسلمین موسوی بایگی (عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی)
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
انجمن سواد رسانه طلاب
#یادداشت |#اختصاصی 🔘دوگانه خیر و شر هالیوودی ▫️بخش سوم 🔳مانویسم: جدال ابدی میان نور و تاریکی ▪️ف
#یادداشت |#اختصاصی
🔘دوگانه خیر و شر هالیوودی
▫️بخش چهارم
▪️درست است که شخصیتهای ضدقهرمان در سینمای قهرمانی غرب اغلب با ویژگیهایی چون خودخواهی، جاهطلبی و بیرحمی تعریف میشوند، اما ضدقهرمانها تنها نماد شر مطلق نیستند؛ بلکه گاهی بهعنوان نمادهایی از انسانهایی که میان خیر و شر گرفتار شدهاند، عمل میکنند.
▪️شخصیتهایی مانند جوکر (Joker) یا مگنیتو (Magneto) نمونههای بارزی از این نوع ضدقهرمانان هستند. آنها به دلایل پیچیده و گاه قابلفهم دست به اعمال شر میزنند، و این نکته نشان میدهد که تعریف شر در این نوع فیلمها پیچیدهتر از یک تقابل ساده است.
▪️در اینجا، نقد وارد به ساختار سینمایی این است که ضدقهرمانان گاهی نمایانگر انحراف از مسیر خیر به دلیل ظلم یا بیعدالتی هستند، در صورتی که انسانها به دلیل شرایط مختلفی ننکت است از مسیر حق منحرف شوند، اما همیشه امکان بازگشت و توبه وجود دارد.
▪️در مقابل، فیلمهای هالیوودی گاهی این ضدقهرمانان را به عنوان تجلی نهایی شر مطلق به تصویر میکشند که هیچ امیدی به اصلاح یا نجات آنها وجود ندارد.
✍️یوسف پورجم
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘تکنیکهای اقناعی در رسانههای خبری
▪️رسانههای خبری از تکنیکهای مختلفی برای جلب نظر و اقناع مخاطب استفاده میکنند. برخی از این تکنیکها عبارتند از:
1️⃣ احساساتگرایی (Emotional Appeal): استفاده از تصاویر یا زبان احساسی برای تأثیرگذاری عاطفی. مثال: انتشار تصاویر دلخراش برای جلب همدردی.
2️⃣ منبع معتبر (Authority): استناد به افراد یا سازمانهای معتبر برای تقویت پیام. مثال: مصاحبه با کارشناسان برجسته.
3️⃣ تکرار پیام: ارائه مکرر یک پیام برای حک شدن در ذهن مخاطب.
4️⃣ انتخاب گزینشی اطلاعات (Cherry-Picking): ارائه اطلاعاتی که تنها از یک دیدگاه حمایت میکنند.
5️⃣ دو قطبیسازی: ایجاد دوگانههایی مانند "ما در برابر آنها" برای جهتدهی افکار.
6️⃣ استفاده از آمار: بهرهگیری از اعداد و آمار برای افزایش اعتبار خبر، حتی اگر آمارها ناقص باشند.
▪️دانستن این تکنیکها میتواند به شما کمک کند پیامهای رسانهای را بهتر تحلیل کنید و از تأثیرگذاری ناآگاهانه آنها جلوگیری کنید.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘شما برای جلوگیری از اعتیاد بچهها به فضای دیجیتال چه پیشنهادی دارید؟
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
انجمن سواد رسانه طلاب
#یادداشت |#اختصاصی 🔘دوگانه خیر و شر هالیوودی ▫️بخش چهارم ▪️درست است که شخصیتهای ضدقهرمان در سینم
#یادداشت |#اختصاصی
🔘دوگانه خیر و شر هالیوودی
▫️بخش پایانی
▪️یکی از مشکلات بزرگ سینمای قهرمانی هالیوود، سادهسازی بیش از حد دوگانگی خیر و شر است. قهرمانان به عنوان نمادهای مطلق خوبی و ضدقهرمانان به عنوان تجسم شرور مطلق نمایش داده میشوند. این سادهسازی نهتنها از پیچیدگیهای واقعی انسانی و اجتماعی دور است، بلکه نوعی تهاجم فرهنگی را نیز به همراه دارد.
▪️فرهنگهای دیگر به این شکل بهطور غیرمستقیم دعوت به پذیرش این روایت میشوند که خیر تنها در چارچوب ارزشهای غربی معنا دارد و دیگر فرهنگها باید این معیارها را بپذیرند.
▪️در مقابل، فلسفه اسلامی نگاهی چندلایه و پیچیده به خیر و شر دارد. این فلسفه بر این باور است که انسانها با انتخابهای خود مسیر خیر یا شر را انتخاب میکنند و هیچکس ذاتاً شرور یا بهطور مطلق خیر نیست. در این دیدگاه، تفاوتهای فرهنگی و ارزشی نیز در تعریف خیر و شر نقش دارند، و هر جامعهای باید بر اساس اصول اخلاقی و دینی خود به این مفاهیم بپردازد.
▪️سینمای قهرمانی غرب با استفاده از دوگانگی خیر و شر، تلاش میکند تا جدالهای اخلاقی و انسانی را بهصورت سادهسازیشده و کلیشهای به نمایش بگذارد. این نوع روایتها، علاوه بر نادیدهگرفتن پیچیدگیهای اخلاقی و انسانی، نوعی تهاجم فرهنگی را بهطور غیرمستقیم ترویج میکنند که در آن ارزشهای غربی بهعنوان معیارهای جهانی برای خیر و شر معرفی میشوند.
▪️از سوی دیگر، فلسفه اسلامی با نگاهی عمیقتر به این جدالهای اخلاقی میپردازد و بر پیچیدگیهای انسانی و اجتماعی تأکید دارد. این فلسفه بهجای تسلیم در برابر شر، بر غلبه حق بر باطل و بازگشت انسان به مسیر درست تأکید میکند و درک بهتری از مفاهیم خیر و شر ارائه میدهد که میتواند نقدی مهم به سادهسازیهای سینمای هالیوود باشد.
✍️یوسف پورجم
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#عکس_نوشته|#اختصاصی
🔘جهانهای موازی در انیمه
▫️قسمت سوم
▪️گفتیم که جهان موازی یعنی لایههای باطنی از همین جهان یا جهانی مستقل.
▪️در انیمهٔ اتک آن تایتان متأثّر از جهانبینی کابالیستی، شاهد اسطورههایی همچون خالق مؤنّث و درخت حیات بودیم.
▪️انیمهٔ پر طرفدار دیگری که جهان موازی در آن پر رنگ است، کیمیاگر تمام فلزی است.
▪️در این انیمه دو برادر که کیمیاگر هستند میخواهند مادرشان که فوت شده است را با انجام آیینی غیرقانونی زنده کنند.
▪️پس از ارتکاب این دو برادر به آیین ممنوعهٔ زنده کردن مرده، هر دو پس از تجزیه شدن بدنشان و رنج و درد بسیار، به جهانی موازی برده میشوند. در این جهان که سراسر نور است، هر کدام به صورت جداگانه با «خدا» دیدار میکنند.
🔗مشاهده قسمت قبل
✍️مسیح عرفان
👇ادامه مطلب در پست بعد👇
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
انجمن سواد رسانه طلاب
#عکس_نوشته|#اختصاصی 🔘جهانهای موازی در انیمه ▫️قسمت سوم ▪️گفتیم که جهان موازی یعنی لایههای باطنی
#نقد_انیمه|#اختصاصی
🔘جهانهای موازی در انیمه
▫️قسمت سوم
▪️گفتیم که جهان موازی یعنی لایههای باطنی از همین جهان یا جهانی مستقل.
▪️در انیمهٔ اتک آن تایتان متأثّر از جهانبینی کابالیستی، شاهد اسطورههایی همچون خالق مؤنّث و درخت حیات بودیم.
▪️انیمهٔ پر طرفدار دیگری که جهان موازی در آن پر رنگ است، کیمیاگر تمام فلزی است.
▪️در این انیمه دو برادر که کیمیاگر هستند میخواهند مادرشان که فوت شده است را با انجام آیینی غیرقانونی زنده کنند.
▪️پس از ارتکاب این دو برادر به آیین ممنوعهٔ زنده کردن مرده، هر دو پس از تجزیه شدن بدنشان و رنج و درد بسیار، به جهانی موازی برده میشوند. در این جهان که سراسر نور است، هر کدام به صورت جداگانه با «خدا» دیدار میکنند.
▪️خدا به شکل یک انسان نشسته است و با صدایی مردانه و همزمان زنانه، به شکل زننده و توهینآمیزی با آن ها برخورد میکند. دیدار با این خدا در جهان موازی بسیار ناراحت کننده و عذابآور است. در عرفان یهودی (از ریشههای کیمیاگری شیطانگرا) که در این اثر هم تجلی پیدا کرده، خدا به شکلی انسانگونه و مرد/زن ترسیم شده و با خدای بینهایتی که ما به آن باور داریم فرسنگ ها فاصله دارد.
▪️جهان موازی در این انیمه محل زندگی خداست. البته سفر به آنجا برای انسان ها توأم با درد و رنج و عذاب است. بر روی دریچهای که از آن میتوان به این جهان سفر کرد، درخت کابالا ترسیم شده و دوربین هم دائم بر روی نقوش آن تأکید میکند تا بگوید روش رسیدن به این خدای انسانگونه، آیین معنوی یهود است.
▪️درواقع برعکس تجربیات مکرّر انسانهای کامل در طول تاریخ، رسیدن به خدا و همنشینی با او در این انیمه بسیار دردآور ترسیم میشود. در حالیکه عالیترین لذات انسانی در گرو رسیدن به درجهای است که دیگر بین او و خداوند حائلی نباشد.
▪️لذت «ملاقات» اینقدر سرشار است که امام سجاد علیهالسلام در مناجات خمسهعشر میفرمایند:
چه کسی است که لذت محبت تو را چشیده باشد و به دنبال غیر تو برود؟
▫️در قسمت بعدی راجع به آخرالزمان و افسانهٔ فاوست در این انیمه که پیوند ویژهای با جهان موازی دارد بیشتر سخن خواهیم گفت.
✍️مسیح عرفان
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘اخبار جعلی شیوه ها ، شگردها و راههای مقابله با آن
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘شیطان در رسانه
▪️اصطلاح شیاطین رسانهای معمولاً به افراد یا نیروهایی اشاره دارد که از طریق رسانهها، اطلاعات نادرست یا مغرضانهای را منتشر میکنند تا به اهداف خاصی برسند.
مانند شبکههای رسانهای ایران اینترنشنال، منوتو، BBCو...
▪️اما شبکههای اجتماعی دیگر مانند اینستاگرام،توییتر،تیک تاک و... هم بیتاثیر نیستند!!
▪️این پلتفرمها میتوانند با دستکاری حقایق، ترویج ترس، یا ایجاد تفرقه در بین جامعه، بر افکار عمومی تأثیر بگذارند.
▪️برخی از آثار شیطانهای رسانه عبارتند از:
1️⃣انتشار اخبار جعلی که باعث گمراهی مردم میشود.
2️⃣ترویج نفرت و تفرقه و ایجاد احساسات منفی بین گروههای مختلف جامعه.
3️⃣تأثیر بر تصمیمگیریها و نظرات و انتخابهای سیاسی و اجتماعی.
▪️باید دقت کرد که برای مقابله با این پدیده، آگاهی و داشتن تفکر نقاد در مصرف اطلاعات، استفاده از منابع معتبر و تشویق به گفتگوهای مثبت و سازنده ضروری میباشد.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘صحبتهای دکتر گابور مته (روانشناس حوزه کودک) درباره استفادهٔ کودکان از وسایل دیجیتال و فضای مجازی
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘 رسانهها: آیینه حقیقت یا ابزار فریب؟
▫️رسانهها با مهندسی روایتها و حذف گزینشی اطلاعات، حقیقت را از دسترس عموم پنهان میکنند.
تحولات سوریه، جنایات اسرائیل در غزه و لبنان و بسیاری مسائل دیگر...، که باید بهعنوان نقض آشکار حقوق بشر در کانون توجه جهانی قرار گیرد، با وارونهنمایی به مسائلی فرعی تقلیل مییابد.
▫️استفاده از تاکتیکهایی نظیر دیگرسازی و ایجاد دوقطبیهای مصنوعی، ابزار اصلی این رسانهها برای ایجاد انحراف در افکار عمومی است.
پوشش رسانهای بحرانهای خاورمیانه، به جای پرداختن به تروریسم تکفیری و جنایات رژیم اسرائیل به عنوان ریشهی اصلی فتنهها در منطقه، بر دشمنسازی از محور مقاومت تمرکز کرده است!!..
▫️برخی رسانههای داخلی در خاورمیانه نیز با تکرار این روایتها، در نقش همدستان بنگاههای فریب عمل میکنند.
▫️ رسانهها باید انتخاب کنند که یا باید به اصول اخلاقی خود بازگردند یا در حافظه تاریخی ملتها بهعنوان #ابزار_فریب ثبت شوند.
✍️ حسن باویر
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘مجبور نیستیم هر فناوری جدیدی را به زندگی خود راه دهیم
▪️«انتخابگرایی فناوری» چیست و چه تفاوتی با بدبینی به فناوری دارد؟
▪️نیل پستمن، نظریهپرداز برجستهٔ ارتباطات، در سال ۱۹۹۲ گفت که ما در عصر «تکنوپولی» زندگی میکنیم. به اعتقاد او، ذهنیت تکنوپولی پس از دورهٔ تکنوکراسی رواج یافته و اکنون «همۀ ابعاد حیات فرهنگی ما تسلیم حاکمیت مطلق تکنیک و فناوری» شده است. اما مفهوم «تکنوپولی» یعنی چه؟ ارتباط آن با رسانههای اجتماعی و فناوری هوش مصنوعی چیست؟ و آیا راهی برای گریز از این حاکمیت مطلق تکنیک و فناوری وجود دارد؟
▪️ ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
B2n.ir/x92115
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘 چرا سوریه سقوط کرد و چه باید کرد؟!
▪️ میدان فقط میدان نظامی نیست، میدان اقتصادی و اجتماعی نیز هست. هر کدام از کشورهای جبهۀ مقاومت بایستی در همه عرصههای میدان موفق ظاهر شوند. همانطور که فرماندهان ما در منطقه از هوش و عملکرد بالایی برخوردارند بایستی مسئولان کشوری هم، بتوانند رفاه اقتصادی و اجتماعی را با سازوکار مردمی مهیا کنند. البته این امر فقط و فقط با نسخه مقاومت قابل اجراست نه با نسخه تسلیم و وادادگی.
🔻سوریه امروز بعد از آنکه با تمام فراز و نشیبها توانست سیزده سال مقاومت کند، اما در عرصههای مختلف میدانی به وعدههای غیر خودی دل بست. بشار اسد خود را بینیاز از مقاومت دید و کشور را معطل وعدههای غربی و نیز کشورهای حاشیه خلیج فارس کرد. اگر سوریه امروز به این وضع تأسفبار دچار شد، علتش این بود که اصلاحات جدی در راستای مقاومت را انجام نداد.
▪️بدون شک، شهدای بسیاری در سوریه تقدیم کردیم که هدفشان در وهله اول دفاع از حرم و دلیل دوم حفاظت از کیان جمهوری اسلامی ایران بود که توانستند مخاطرات را در خارج از مرزهای این کشور دفع کنند. اقدامی که این عزیزان غیور ایرانی کردند، ستودنی است و نکند که در فضای احساسی این روزها، تمام آن دستاوردها را هیچ بینگاریم.
✍️ حسن مرادپور
#سوریه #ایران #مقاومت
@SHAHAB_GRAPHY
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#هوش_مصنوعی
🔘گوگل مدل هوش مصنوعی تولید ویدیو Veo و تولید عکس Imagen 3 را معرفی کرد.
▪️پلتفرم Vertex AI گوگل بهزودی پذیرای دو مدل هوش مصنوعی تولید ویدیو «Veo» و تولید عکس «Imagen 3» میشود.
▪️این مدلهای هوش مصنوعی هم میتوانند با یکدیگر کار کنند و هم بهطور مجزا مورداستفاده قرار بگیرند.
▪️مدل هوش مصنوعی Imagen 3 با یک پرامپت و درخواست متنی ساده برای شما تصویر تولید میکند، در حالیکه اگر به مدل هوش مصنوعی Veo یک تصویر و پرامپت متنی بدهید، ویدیو دریافت خواهید کرد.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#پارا_کتاب
🔘 تحول و تغییر شخصیت بدون دین
▪️دسته ای از فیلم ها که تعداد زیادی از تولیدات سینمایی و تلویزیونی را به خود اختصاص داده اند تحول و تغییر شخصیتی را در طی داستان به نمایش می گذارند.
▫️نكته مهم این تغییر با تحول آن است که در این نمونه ها افراد به واسطه دین و امور دینی تحول پیدا نمی کنند و معمولاً انگیزه ای شخصی در میان است. در فیلم «قطار سه و ده دقیقه به یوما »دزد حرفه ای و آدم کشی به نام «بن وید تا پایان داستان دچار پالایش شخصیت می شود و حتی افراد خود را می کشد و به «دن اوانس» کشاورز محافظ و جایزه بگیر در تحویل خودش به قطار یوما کمک میکند تا به نحوی در اثبات کشاورز به خانواده اش و بازگشت هویت از دست رفته او کمک کند.
▪️در همین فیلم «دن اوانس» نیز دچار تحول شخصیت می شود. او ابتدا برای پول همراه گروه جست و جوی تبه کار میشود تا «بن وید» را تحویل قطار دهد ولی تا پایان داستان میان دو راهی حفظ شرافت و هویت یا بول اولی را انتخاب میکند و در این راه کشته می شود. در هر دوی این تحولها اگرچه نیکو و پسندیده اند، اما جزائبات شخصیت خود انگیزه دیگری ندارند و هم چنین در این میان دین یا آموزه های اخلاقی جایگاهی ندارد.
📚کتاب دین و سینما،گزاره های اعتقادی جلددوم صفحه57
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام