eitaa logo
سِرِّثاری
1.7هزار دنبال‌کننده
632 عکس
445 ویدیو
6 فایل
• بنیاد سِرِّثاری • بازتاب اندیشه‌های " استاد احمد فرحانی " • مدیر مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام 📕 سرّثاری در اینستاگرام: Instagram.com/serrethari 📘 سرّثاری در تلگرام: t.me/serrethari 🗄 کانال آرشیو: @serrethari_archive 💬 ادمین: @pasokhgo_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ • مدخل نهایه‌الحکمه علامه‌طباطبایی: إنا معاشر الناس أشياء موجودة جدا (علمحضوری) و معنا أشياء اخر موجودة ربما فعلت فينا أو انفعلت منا، كما أنا نفعل فيها أو ننفعل منها (معقولات ثانى). هناك هواء نستنشقه، و ... (معقولات اولی) ـــ ـ ـ ـــ ـ - اصلی‌ترین سوالی که: برای یک فیلسوف وجود دارد این است که شروع ادراکات از کجا و به چه شکل است؟ تا قبل از علامه طباطبایی حتی بوعلی و ملاصدرا، کیفیت پیدایش ادراکات در ذهن انسان را به این شکل ترسیم می‌کردند که: ابتدا ما یک چیزی را حس می‌کنیم، بعد از آن یک تصویر خیالی جزئی می‌گیریم و بعد از آن یک تصویر عقلی کلی. علامه طباطبایی معتقدند که این روال اشتباه و اشکال ایده‌آلیسم‌ها به آن وارد است که تضمینی برای خطاء نبودن دریافت خیال از حس و عقل از خیال وجود ندارد. - حال سوال این است که: کیفیت پیدایش ادارکات به چه شکل باید باشد تا در دریافت علوم خطاء نکنیم. به عبارتی دیگر ملاک خطاء نبودن علوم چیست؟ علامه طباطبایی معتقدند این گونه نیست که بعد از علم حضوری اولین دریافت‌های انسان علم خیالی باشند بلکه: به محض اولین ارتباط حضوری که علم به نفس در چهار ماهگی است، انسان تمام صفات حقیقیه‌ی وجود که معقولات ثانی هستند را دریافت می‌کند که به آن مفاهیم اولی هم می‌گویند، که اولی الاوئل آن یعنی ابتدایی‌ترین دریافت حصولی، مفهوم علت، وجوب و ضرورت است که تصورش اولین تصور و تصدیقش اولین تصدیق است، لذا به آن ضرورت ازلی (واقعیت) می‌گویند. سپس؛ این معقولات ثانی را حاکم بر روابط بین علم حضوری، خیال و عقل می‌کنیم برای دریافت بدون خطاء معقولات اولی و اگر خطائی داشتیم به دلیل عدم تطبیق با معقولات ثانی می‌باشد. - از این بحث روشن شد که: اولاً اولین ادراک بشر ادراک حضوری و دومین ادراک بشر یک ادراک عقلانی است. ثانياً اولین سنگ بنای شناخت و ادراک حصولی، تصور و تصدیق ضرورت ازلی و وجوب است. ثالثاً معقولات ثانی فلسفی هم از حیث هستی و هم از حیث شناخت، معقولات دسته‌ی اول هستند. از ثانیا و ثالثا روشن می‌شود که: ضرورت ازلی سرسلسله‌ی هستی شناسی و شروع موجودات در عین و سرسلسله‌ی شناخت شناسی و شروع افکار در ذهن می‌باشد. ـــ ـ ـ ـــ ـ 📖 طلبه‌نویس | مقاله مدخل نهایه‌الحکمه 🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
اقتصاد حیوانی - serrethari .mp3
1.09M
‌💰 سیر تاریخی اقتصاد - ۱ ـــ ـ ـ ـــ ـ ؛ • اولین و ابتدایی‌ترین نوع اقتصاد ـــ ـ ـ ـــ ـ 🖇 استاد احمد فرحانی 📱گروه/کانال سِرِّثاری: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f 🆔 @serrethari
اقتصاد حیوانی مدرن - serrethari .mp3
2.54M
‌💰 سیر تاریخی اقتصاد - ۲ ـــ ـ ـ ـــ ـ ؛ • اولین قبائل انسانی بوجود آمدند ولی فردی می‌زیستند مثل گله‌ی حیوانات ـــ ـ ـ ـــ ـ 🖇 استاد احمد فرحانی 📱گروه/کانال سِرِّثاری: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f 🆔 @serrethari
9.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌ ‌🎥 | امنیت قضایی و اخلاقی ✥ برای حفظ امنیت قضایی و اخلاقی یک منطقه، یک راه‌حل این است که از عوامل بازدارندگی حکومتی استفاده بشه؛ دستگاه‌های نظامی و قضایی - این یک برخورد است، اما برخورد هم وجود دارد: ۱. حوزه‌های علمیه، مساجد، هیئت‌ها، کتابخانه‌ها و مدارس آموزش و پرورش قوی را در منطقه بالا ببریم ۲. اشتغال؛ خیلی‌ وقت‌ها دلیل دزدی و انحراف، بیکاری می‌باشد + ادامه ... 🖇 استاد احمد فرحانی 📖 | 📱گروه/کانال سِرِّثاری: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f 🆔 @serrethari
هدایت شده از آرشیو سِرِّثاری
زن در اسلام - serrethari.mp3
13.42M
🔻تبیین: - جایگاه زن در اسلام؛ با یک پیوست و دورخیز معقول - یکی از مفاهیمی که جزء اصول دین و تعقلیات دین حساب نمی‌کردن بحث زن‌ و انوثیت بود؛ که اولین نفر امام ره و علامه طباطبایی بحث کردن، البته ابن عربی گفته بود! - این زن در چنین جایگاه عقلی و فقه‌اکبری با تمام احکامی که بر زن در فقه بالمعنی الاخص بار میشه، سازگاری داره و این‌ها رقیقه و اعتبار همان حقیقت هستند. - ابن عربی گفته: عشق به زن و عشق به مطلق در نقطه‌ی مطلق العشق به هم میرسند. و علامه طباطبایی این نکته را با آیات و روایات و شرعیات، بومی سازی کرده. - زوجیت چرا آرامش آفرینه؟ چون اگر نسبت زوجیت تشریعی به تکوینی رعایت بشه، مسیر عبور از کثرته؛ اولین غیر پرستی و عبور از من و ماهیت است لذا اولین پله‌ی استکمال و توحیده. - جایی که زن مثالی با یک مرد مادی مکمل هم بشوند، روی هم می‌شوند یک اجتماع انسانی و توحیدی، روی هم می‌شوند عبور از کثرت. - ما زن را معبود کوچک، آینه‌ی جمال و جلال الهی و وسیله‌ی تلألو خداوند در عالم ماتریال و ماده می‌بینیم! ⏰ زمان: ۲۷:۵۸ 📅 ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ 🎙استاد احمد فرحانی 🆔 @serrethari 🆔 @serrethari_archive
‌ - همه دنبال تکامل انسان بودند؛ هیچ وقت هیچکی نیست که دنبال تکامل انسان نباشه! اما گاهی مصداق کمال‌‌رو در بقا و جاودانگی حیوانی میبینن که میشه مادی‌گرا و متریال وقتی که کمال رو در جاودانگی و استیفای عالم ماده و حیوانیت میبینن؛ با خودش میگه که: - من چرا محدودیت‌های جنسی داشته باشم؟ قائل به آزادی جنسی میشه! - من چرا محدودیت‌های شُربی داشته باشم؟ قائل به خوردن همه چیز میشه! - من چرا محدودیت خویشاوندی داشته باشم؟ قائل به ازدواج با محارم میشه! لذا می‌بینید خروجی این نگاه حیوانی و مادی میشه فضای فعلی تمدن غرب و اروپا البته اون بخش حیوانی و متریالش. دخترها رو ختنه می‌کنند و محدودیت جنسی قائل نیستند که ظاهرش کمک به زن‌ها و آزادی زن‌ها مثل مردهاس اما باطنش سوء استفاده مردهاست. از طرف دیگه رابطه با محارم هم جایز می‌دونن و رابطه همجنس با همجنس را! آنقدر باید و نباید از این بینش انتزاع می‌کنند که قائل به همه آزادی‌ها می‌شوند؛ - شهید مطهری میگه: اگر پیشرفت و کمال رو در حیوانیت و توحُّش می‌بینید، حیوان‌ها از همه متمدن‌ترند. ـــ ـ ـ ـــ ـ 📖 احمد فرحانی | بدایه ۹۹ ، ج ۶۶ 🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
اولین اقتصاد جمعی - serrethari .mp3
1.28M
‌💰 سیر تاریخی اقتصاد - ۳ ـــ ـ ـ ـــ ـ ؛ • دومین مرحله تاریخ اقتصاد در انسان، اولین مرحله اجتماعی اقتصاد است ـــ ـ ـ ـــ ـ 🖇 استاد احمد فرحانی 📱گروه/کانال سِرِّثاری: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f 🆔 @serrethari
‌ ابن عربی یک کتابی داره به نام ترجمان‌الاشواق که در این کتاب: ستایش کرده از زیبایی نظام، دختر استادش! که در مکه، دختر شیخ مکین‌الدین اصفهانی بوده. و بعد در همون کتاب هم کلی توضیح داده که عشق نسبت به زن با عشق نسبت به مطلق در نقطه مطلق عشق به هم می‌رسند؛ یعنی گفته: عشق به زن با عشق به مطلق در نقطه مطلق العشق به هم می‌رسند، پس نشون میده عشق مقید، عشق به مطلق و مطلق العشق همشون در اونوثیت شریک هستند! یک بحث خیلی پیچیده‌ایه؛ علامه طباطبایی اینو اومده بومی‌سازی کرده با آیات و روایات و شرعیات و نقلیات ما. علامه طباطبایی واقعا در اینجا کولاک کرده، یه مطالبی‌رو برای ما بیان کرده که خیلی خیلی کم بهش اشاره شده. ـــ ـ ـ ـــ ـ 📖 احمد فرحانی | بدایه ۹۹ ، ج ۶۶ 🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
‌ علامه طباطبایی گفته که: اگر شما انسان شناسیتون تکمیل باشه، متوجه میشید که زن‌ها بُعد روحانیشون قوی‌تر از بُعد جسمانیشونه. شهید مطهری قشنگ میگه: مرد بنده شهوت و زن اسیر محبته. زن تقاضاش روحانیت، عاطفه و احساسه اما مرد تقاضاش جسمانیت و شهوته، البته مُعطی برعکس اون چیزی‌اند که میخوان؛ یعنی زن خواهش و تقاضاش محبته اما مُعطی شهوته، مرد تقاضاش شهوته اما مُعطی مودّت و رحمته لذا اینا مکملن و با گرفتن فعلیت‌های جدید تشکیل یک جامعه وُحدانی توحیدی می‌دهند لذا دین تکمیل میشه. - با این پیوست و بینش معقول: خواستن قضاوت و امامت و ولایت و زعامت از زن، نفهمیدن اینه که زن روحانیه نه جسمانی. تو اگر از یک روحانی، جسمانیت بخوای بهش ظلم کردی! حق برابر ظلمه! تو با آزادی جنسی زن رو پوکوندی! ملعبه‌ی عیش و نوش مرد رو فراهم کردی! بنیان خانواده‌رو با از دست دادن بقای آرامش‌زا پوکوندی! لذا تمدّنتون متوحّش و عصبیه؛ استفاده از مواد مخدر، قتل، تخلف‌هایی که واقعاً شأن بچه نیست. اما یک بچه ۱۰ ساله تخلفی انجام میده که دلیلش پیدا نکردن مودّت و رحمت، تسکین و آرامش از زن روحانی‌ یا پدر و مادرشه. ـــ ـ ـ ـــ ـ 📖 احمد فرحانی | بدایه ۹۹ ، ج ۶۶ 🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
حکومت ملکوت بر مُلک - serrethari .mp3
2.58M
‌🏴 پادکست | قوانین ملکوت ـــ ـ ـ ـــ ـ - احکام عالم ملکوت، حاکم بر عالم مُلکه لذا قوانین عالم ملکوت اگر در تعارض با عالم ماده قرار بگیره، قوانین عالم ماده رو کنار میزنه؛ اون‌وقت دیگه آتیش نمی‌سوزونه اون‌وقت دیگه آب روان نمیشه اون‌وقت دیگه کارد نمی‌بره - حساب‌های ملکوت هم با این‌طرف فرق میکنه؛ مثلا ما وقتی در این عالم دنیا فقیر و تنگدست هستیم، معمولا کم‌تر خرج می‌کنیم، اما در قوانین ملکوت این است که همون موقعی که تنگدست هستی، همون موقع صدقه و قرض بده مثلا با محاسبات عالم دنیا اگر کسی بچه زیاد داشته باشه، میگه خرجم زیاد شد دیگه، اما با محاسبات ملکوت، برکتت زیاد میشه و بلاها ازت دفع میشه ـــ ـ ـ ـــ ـ 🖇 استاد مسعود عالی 📱گروه/کانال سِرِّثاری: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f 🆔 @serrethari
‌ - زوجیت چرا آرامش آفرینه؟ آرامش و سکینه که برای توحیده پس چرا زوجیت توحید آفرینه؟ چون اگر زوجیت اعتباری به زوجیت تکوینی ختم بشه و اگر نسبت حقیقت و اعتبارش حفظ بشه، توحید مآبانه است و مسیر عبور از کثرته. به قول شهید مطهری: ازدواج، اولین غیر پرستی، اولین عبور از من، اولین عبور از ماهیت، اولین عبور از شخص و شخصیت، اولین نفی ماهیته. لذا ازدواج اولین پله‌ی استکمال و توحیده، یکی از دلایل عبور از کثرت مثالی، تحقق زوجیت تکوینیه، یعنی خود ندیدن و غیر دیدن، یعنی یکی که مثالی‌تره با یکی که مادی‌تره، یک زن مثالی با یک مرد مادی، زنی که خواهشش مثال و روحانیت و محبته با مردی که خواهشش حیوانیت و جسمانیته، این پیوستار جسم و روح، این پیوستار جسمانیت و روحانیت، این پیوستار شهوت و محبت، روی هم میشن یک اجتماع انسانیه توحیدی، روی هم میشن عبور از کثرت. لذا نصف دین کامل میشه، و لذا برعکس غربی‌ها که فکر می‌کنند زن وسیله‌ی حیوانیت و جسمانیته و برای همین رهبران مذهبیشون هیچ موقع عاشق نمیشن و هیچ موقع هم ازدواج نمی‌کنند چون فکر می‌کنند تشدید حیوانیته، نخیر؛ ما زن را معبود کوچک می‌دونیم، زن آینه جمال و جلال الهیه، زن وسیله‌ی تلألو خداوند در عالم ماتریاله‌. روایت داریم میخوای رحمت خدارو ببینی به مادر نگاه بکن، میخوای عاطفه خدا رو ببینی به دختر نگاه بکن. ـــ ـ ـ ـــ ـ 📖 احمد فرحانی | بدایه ۹۹ ، ج ۶۶ 🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی