- متاسفانه
در تولید اندیشه بعد از انقلاب اسلامی از جهت شتاب علمی یک رشد منفی داشتیم!
این حرف به معنای پسرفت علمی نیست بلکه شتاب رشدمان منفی بوده است.
- علت این مسئله آن است که:
ما بخاطر اینکه آرام آرام مقلّد صرف شدیم و از مطالب علمی استفاده کردیم که مبدأ آن را نمیدانستیم.
ـــ ـ ـ ـــ ـ
- ۹۹ درصد بزرگوارانی که:
در کشور به عنوان قشر خاص استاد یا دانشجوی دانشگاهیان هستند، مطالب علمی را خیلی خوب و زیبا دریافت، دسته بندی و بیان میکنند،
خیلی خوب قلم میزنند و توضیح میدهند اما آن مطلب علمی را از وسط بلد هستند.
هر کس در هر رشتهی تخصصی؛ چه علوم ریاضی و چه علوم تجربی و چه انسانی، نظر افراد مختلف در غرب را میداند.
اکثرا تزهای خوبی در این زمینه کار کردهاند و اهل بحث بودهاند.
با این وجود وقتی از آنها میپرسیم چگونه و از کجا به این مطالب اصلی در علمتان رسیدهاید، پاسخی ندارند.
- به بیان دیگر:
علم آنها غالبا بدون ابتدا است و از چیزی که بدون ابتدا است شما انتهای خود را نخواهید داشت.
- لذا مجبورید:
در یک سیر علمی، مقلّد تفکری باشید که آن اندیشه را تولید کرده است.
ـــ ـ ـ ـــ ـ
- بنابراین:
رهبر انقلاب در مناسبتهای مختلف خطاب به دانشجویان بیان میکنند که اصلیترین نکتهام با دانشگاهیان این است که:
تولید فکر داشته باشند و افسر جنگ نرم باشند.
حالا یک بعد آن علمی و بعد دیگر انقلابی است. البته می.تواند هر دو انقلابی یا هر دو علمی باشد این منافاتی ندارد.
ـــ ـ ـ ـــ ـ
- ما معتقدیم:
میتوان محتوای مورد نظر دانشجو را به گونهای پردازش نمود که او سیر از بدیهی به نظری را یاد بگیرد، یعنی:
در نظام اندیشهی فکری رشته خود بداند مطالب تخصصی چگونه متولد شده و به کجا منتهی میشود.
ـــ ـ ـ ـــ ـ
📖 احمد فرحانی | شناخت شناسی ، ج ۱۳
🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | رؤیای علم
✥ امروزه علم را به مانند یک خواب تعبیر میکنند. از نگاه روانشناسان وقتی انسان خواب میبیند، در ۹۰ درصد موارد نمیفهمد که دارد خواب میبیند!
- حتی نمیداند که خوابش از کجا شروع شده است، گویی یک دفعه از وسط ماجرا، خواب او شروع شده،
و گاهی ممکن است به اتمام هم نرسد!
+ ادامه ...
🖇 استاد احمد فرحانی
📖 #دانشجو | #دانشگاه
📱گروه/کانال سِرِّثاری:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f
🆔 @serrethari
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 رهبر معظم انقلاب درباره تحولات منطقه سخنرانی خواهند کرد
🔹️هزاران نفر از اقشار مختلف مردم چهارشنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۳ با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد.
✏️ حضرت آیتالله خامنهای در این دیدار درباره تحولات اخیر منطقه به سخنرانی خواهند پرداخت.
💻 Farsi.Khamenei.ir
شروع حیات - serrethari.mp3
1.19M
🏴 پادکست | شروع حیات
ـــ ـ ـ ـــ ـ
ویران شود این شهر که دریای فصاحت
میرفت ک با چاه بگوید سخنش را ...
چرا حضرت امیر علیهالسلام برای اجسام اسم میزاشتن و باهاشون صحبت میکردن؟
چرا با چاه درد دل میکردن؟
ـــ ـ ـ ـــ ـ
🖇 استاد احمد فرحانی
📱گروه/کانال سِرِّثاری:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f
🆔 @serrethari
29.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 در گفتگوی صدای حوزه با مدیر موسسه فقهی امیرالمومنین قم مطرح شد؛
- در کنار حضور افتخار آمیز طلاب جهادی؛ جای خالی بزرگان حوزه در رفت و آمد به مناطق محروم و حاشیه نشین!
- لزوم آغاز تمرکز زدایی از حوزه علمیه قم با لبیک بزرگان حوزه!
- داراها نباید در قم مانا شوند!
- یکی از دلایل عدم حضور حداکثری طلاب و مبلغین در مناطق حاشیه نشین، عدم حضور بزرگان حوزه در چنین مناطقی می باشد.
- حتی با حضورهای مقطعی هم میتوان در یک منطقه نقش آفرین بود.
- حکمت رویکرد مثبت رهبر انقلاب به ساخت بقاع متبرکه.
ـــ ـ ـ ـــ ـ
🖇 استاد احمد فرحانی
📖 #طلبه | #محرومیتزدایی
📱گروه/کانال سِرِّثاری:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f
🆔 @serrethari
• مدخل نهایهالحکمه علامهطباطبایی:
إنا معاشر الناس أشياء موجودة جدا (علم حضوری) و معنا أشياء اخر موجودة ربما فعلت فينا أو انفعلت منا، كما أنا نفعل فيها أو ننفعل منها (معقولات ثانى).
هناك هواء نستنشقه، و ... (معقولات اولی)
ـــ ـ ـ ـــ ـ
- اصلیترین سوالی که:
برای یک فیلسوف وجود دارد این است که شروع ادراکات از کجا و به چه شکل است؟
تا قبل از علامه طباطبایی حتی بوعلی و ملاصدرا، کیفیت پیدایش ادراکات در ذهن انسان را به این شکل ترسیم میکردند که:
ابتدا ما یک چیزی را حس میکنیم، بعد از آن یک تصویر خیالی جزئی میگیریم و بعد از آن یک تصویر عقلی کلی.
علامه طباطبایی معتقدند که این روال اشتباه و اشکال ایدهآلیسمها به آن وارد است که تضمینی برای خطاء نبودن دریافت خیال از حس و عقل از خیال وجود ندارد.
- حال سوال این است که:
کیفیت پیدایش ادارکات به چه شکل باید باشد تا در دریافت علوم خطاء نکنیم. به عبارتی دیگر ملاک خطاء نبودن علوم چیست؟
علامه طباطبایی معتقدند این گونه نیست که بعد از علم حضوری اولین دریافتهای انسان علم خیالی باشند بلکه:
به محض اولین ارتباط حضوری که علم به نفس در چهار ماهگی است، انسان تمام صفات حقیقیهی وجود که معقولات ثانی هستند را دریافت میکند که به آن مفاهیم اولی هم میگویند،
که اولی الاوئل آن یعنی ابتداییترین دریافت حصولی، مفهوم علت وجوب و ضرورت است که تصورش اولین تصور و تصدیقش اولین تصدیق است،
لذا به آن ضرورت ازلی (واقعیت) میگویند.
سپس؛
این معقولات ثانی را حاکم بر روابط بین علم حضوری، خیال و عقل میکنیم برای دریافت بدون خطاء معقولات اولی و اگر خطائی داشتیم به دلیل عدم تطبیق با معقولات ثانی میباشد.
- از این بحث روشن شد که:
اولاً اولین ادراک بشر ادراک حضوری و دومین ادراک بشر یک ادراک عقلانی است.
ثانياً اولین سنگ بنای شناخت و ادراک حصولی، تصور و تصدیق ضرورت ازلی و وجوب است.
ثالثاً معقولات ثانی فلسفی هم از حیث هستی و هم از حیث شناخت، معقولات دستهی اول هستند.
از ثانیا و ثالثا روشن میشود که:
ضرورت ازلی سرسلسلهی هستی شناسی و شروع موجودات در عین و سرسلسلهی شناخت شناسی و شروع افکار در ذهن میباشد.
ـــ ـ ـ ـــ ـ
📖 طلبهنویس | مقاله مدخل نهایهالحکمه
🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
اقتصاد حیوانی - serrethari .mp3
1.09M
💰 سیر تاریخی اقتصاد - ۱
ـــ ـ ـ ـــ ـ
#اقتصادحیوانی؛
• اولین و ابتداییترین نوع اقتصاد
ـــ ـ ـ ـــ ـ
🖇 استاد احمد فرحانی
📱گروه/کانال سِرِّثاری:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f
🆔 @serrethari
اقتصاد حیوانی مدرن - serrethari .mp3
2.54M
💰 سیر تاریخی اقتصاد - ۲
ـــ ـ ـ ـــ ـ
#اقتصادحیوانیمدرن؛
• اولین قبائل انسانی بوجود آمدند ولی فردی میزیستند مثل گلهی حیوانات
ـــ ـ ـ ـــ ـ
🖇 استاد احمد فرحانی
📱گروه/کانال سِرِّثاری:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f
🆔 @serrethari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | امنیت قضایی و اخلاقی
✥ برای حفظ امنیت قضایی و اخلاقی یک منطقه، یک راهحل این است که از عوامل بازدارندگی حکومتی استفاده بشه؛ دستگاههای نظامی و قضایی
- این یک برخورد #منفعلانه است،
اما برخورد #فعالانه هم وجود دارد:
۱. حوزههای علمیه، مساجد، هیئتها، کتابخانهها و مدارس آموزش و پرورش قوی را در منطقه بالا ببریم
۲. اشتغال؛ خیلی وقتها دلیل دزدی و انحراف، بیکاری میباشد
+ ادامه ...
🖇 استاد احمد فرحانی
📖 #امنیت | #فرهنگ
📱گروه/کانال سِرِّثاری:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f
🆔 @serrethari
هدایت شده از آرشیو سِرِّثاری
زن در اسلام - serrethari.mp3
13.42M
🔻تبیین:
- جایگاه زن در اسلام؛
با یک پیوست و دورخیز معقول
- یکی از مفاهیمی که جزء اصول دین و تعقلیات دین حساب نمیکردن بحث زن و انوثیت بود؛
که اولین نفر امام ره و علامه طباطبایی بحث کردن، البته ابن عربی گفته بود!
- این زن در چنین جایگاه عقلی و فقهاکبری با تمام احکامی که بر زن در فقه بالمعنی الاخص بار میشه، سازگاری داره و اینها رقیقه و اعتبار همان حقیقت هستند.
- ابن عربی گفته:
عشق به زن و عشق به مطلق در نقطهی مطلق العشق به هم میرسند.
و علامه طباطبایی این نکته را با آیات و روایات و شرعیات، بومی سازی کرده.
- زوجیت چرا آرامش آفرینه؟
چون اگر نسبت زوجیت تشریعی به تکوینی رعایت بشه، مسیر عبور از کثرته؛
اولین غیر پرستی و عبور از من و ماهیت است لذا اولین پلهی استکمال و توحیده.
- جایی که زن مثالی با یک مرد مادی مکمل هم بشوند، روی هم میشوند یک اجتماع انسانی و توحیدی، روی هم میشوند عبور از کثرت.
- ما زن را معبود کوچک، آینهی جمال و جلال الهی و وسیلهی تلألو خداوند در عالم ماتریال و ماده میبینیم!
⏰ زمان: ۲۷:۵۸
📅 ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
🎙استاد احمد فرحانی
🆔 @serrethari
🆔 @serrethari_archive
- همه دنبال تکامل انسان بودند؛
هیچ وقت هیچکی نیست که دنبال تکامل انسان نباشه!
اما گاهی مصداق کمالرو در بقا و جاودانگی حیوانی میبینن که میشه مادیگرا و متریال
وقتی که کمال رو در جاودانگی و استیفای عالم ماده و حیوانیت میبینن؛ با خودش میگه که:
- من چرا محدودیتهای جنسی داشته باشم؟
قائل به آزادی جنسی میشه!
- من چرا محدودیتهای شُربی داشته باشم؟
قائل به خوردن همه چیز میشه!
- من چرا محدودیت خویشاوندی داشته باشم؟
قائل به ازدواج با محارم میشه!
لذا میبینید خروجی این نگاه حیوانی و مادی میشه فضای فعلی تمدن غرب و اروپا البته اون بخش حیوانی و متریالش.
دخترها رو ختنه میکنند و محدودیت جنسی قائل نیستند که ظاهرش کمک به زنها و آزادی زنها مثل مردهاس اما باطنش سوء استفاده مردهاست.
از طرف دیگه رابطه با محارم هم جایز میدونن و رابطه همجنس با همجنس را!
آنقدر باید و نباید از این بینش انتزاع میکنند که قائل به همه آزادیها میشوند؛
- شهید مطهری میگه:
اگر پیشرفت و کمال رو در حیوانیت و توحُّش میبینید، حیوانها از همه متمدنترند.
ـــ ـ ـ ـــ ـ
📖 احمد فرحانی | بدایه ۹۹ ، ج ۶۶
🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
اولین اقتصاد جمعی - serrethari .mp3
1.28M
💰 سیر تاریخی اقتصاد - ۳
ـــ ـ ـ ـــ ـ
#اولیناقتصادجمعی؛
• دومین مرحله تاریخ اقتصاد در انسان، اولین مرحله اجتماعی اقتصاد است
ـــ ـ ـ ـــ ـ
🖇 استاد احمد فرحانی
📱گروه/کانال سِرِّثاری:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f
🆔 @serrethari
ابن عربی یک کتابی داره به نام ترجمانالاشواق که در این کتاب:
ستایش کرده از زیبایی نظام، دختر استادش! که در مکه، دختر شیخ مکینالدین اصفهانی بوده.
و بعد در همون کتاب هم کلی توضیح داده که عشق نسبت به زن با عشق نسبت به مطلق در نقطه مطلق عشق به هم میرسند؛
یعنی گفته:
عشق به زن با عشق به مطلق در نقطه مطلق العشق به هم میرسند، پس نشون میده عشق مقید، عشق به مطلق و مطلق العشق همشون در اونوثیت شریک هستند!
یک بحث خیلی پیچیدهایه؛
علامه طباطبایی اینو اومده بومیسازی کرده با آیات و روایات و شرعیات و نقلیات ما.
علامه طباطبایی واقعا در اینجا کولاک کرده، یه مطالبیرو برای ما بیان کرده که خیلی خیلی کم بهش اشاره شده.
ـــ ـ ـ ـــ ـ
📖 احمد فرحانی | بدایه ۹۹ ، ج ۶۶
🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
علامه طباطبایی گفته که:
اگر شما انسان شناسیتون تکمیل باشه، متوجه میشید که زنها بُعد روحانیشون قویتر از بُعد جسمانیشونه.
شهید مطهری قشنگ میگه: مرد بنده شهوت و زن اسیر محبته.
زن تقاضاش روحانیت، عاطفه و احساسه اما مرد تقاضاش جسمانیت و شهوته، البته مُعطی برعکس اون چیزیاند که میخوان؛
یعنی زن خواهش و تقاضاش محبته اما مُعطی شهوته، مرد تقاضاش شهوته اما مُعطی مودّت و رحمته لذا اینا مکملن و با گرفتن فعلیتهای جدید تشکیل یک جامعه وُحدانی توحیدی میدهند لذا دین تکمیل میشه.
- با این پیوست و بینش معقول:
خواستن قضاوت و امامت و ولایت و زعامت از زن، نفهمیدن اینه که زن روحانیه نه جسمانی. تو اگر از یک روحانی، جسمانیت بخوای بهش ظلم کردی!
حق برابر ظلمه!
تو با آزادی جنسی زن رو پوکوندی! ملعبهی عیش و نوش مرد رو فراهم کردی! بنیان خانوادهرو با از دست دادن بقای آرامشزا پوکوندی!
لذا تمدّنتون متوحّش و عصبیه؛
استفاده از مواد مخدر، قتل، تخلفهایی که واقعاً شأن بچه نیست.
اما یک بچه ۱۰ ساله تخلفی انجام میده که دلیلش پیدا نکردن مودّت و رحمت، تسکین و آرامش از زن روحانی یا پدر و مادرشه.
ـــ ـ ـ ـــ ـ
📖 احمد فرحانی | بدایه ۹۹ ، ج ۶۶
🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
حکومت ملکوت بر مُلک - serrethari .mp3
2.58M
🏴 پادکست | قوانین ملکوت
ـــ ـ ـ ـــ ـ
- احکام عالم ملکوت، حاکم بر عالم مُلکه لذا
قوانین عالم ملکوت اگر در تعارض با عالم ماده قرار بگیره، قوانین عالم ماده رو کنار میزنه؛
اونوقت دیگه آتیش نمیسوزونه
اونوقت دیگه آب روان نمیشه
اونوقت دیگه کارد نمیبره
- حسابهای ملکوت هم با اینطرف فرق میکنه؛
مثلا ما وقتی در این عالم دنیا فقیر و تنگدست هستیم، معمولا کمتر خرج میکنیم،
اما در قوانین ملکوت این است که همون موقعی که تنگدست هستی، همون موقع صدقه و قرض بده
مثلا با محاسبات عالم دنیا اگر کسی بچه زیاد داشته باشه، میگه خرجم زیاد شد دیگه،
اما با محاسبات ملکوت، برکتت زیاد میشه و بلاها ازت دفع میشه
ـــ ـ ـ ـــ ـ
🖇 استاد مسعود عالی
📱گروه/کانال سِرِّثاری:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f
🆔 @serrethari
- زوجیت چرا آرامش آفرینه؟
آرامش و سکینه که برای توحیده پس چرا زوجیت توحید آفرینه؟
چون اگر زوجیت اعتباری به زوجیت تکوینی ختم بشه و اگر نسبت حقیقت و اعتبارش حفظ بشه، توحید مآبانه است و مسیر عبور از کثرته.
به قول شهید مطهری:
ازدواج، اولین غیر پرستی، اولین عبور از من، اولین عبور از ماهیت، اولین عبور از شخص و شخصیت، اولین نفی ماهیته.
لذا ازدواج اولین پلهی استکمال و توحیده،
یکی از دلایل عبور از کثرت مثالی، تحقق زوجیت تکوینیه، یعنی خود ندیدن و غیر دیدن،
یعنی
یکی که مثالیتره با یکی که مادیتره، یک زن مثالی با یک مرد مادی، زنی که خواهشش مثال و روحانیت و محبته با مردی که خواهشش حیوانیت و جسمانیته،
این پیوستار جسم و روح، این پیوستار جسمانیت و روحانیت، این پیوستار شهوت و محبت، روی هم میشن یک اجتماع انسانیه توحیدی، روی هم میشن عبور از کثرت.
لذا نصف دین کامل میشه،
و لذا برعکس غربیها که فکر میکنند زن وسیلهی حیوانیت و جسمانیته و برای همین رهبران مذهبیشون هیچ موقع عاشق نمیشن و هیچ موقع هم ازدواج نمیکنند چون فکر میکنند تشدید حیوانیته،
نخیر؛
ما زن را معبود کوچک میدونیم، زن آینه جمال و جلال الهیه، زن وسیلهی تلألو خداوند در عالم ماتریاله.
روایت داریم میخوای رحمت خدارو ببینی به مادر نگاه بکن، میخوای عاطفه خدا رو ببینی به دختر نگاه بکن.
ـــ ـ ـ ـــ ـ
📖 احمد فرحانی | بدایه ۹۹ ، ج ۶۶
🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
- شاخص در معاد، #زن است!
چه کسی معاد مثالی دارد؟
چه کسی معاد غیر مثالی دارد؟
از اونجایی که تقسیم قوس صعود و نزول با زن(معقول ثانی) است یعنی زن متکثر کنندهی وحدت و واحد کنندهی کثرت است.
لذا کسی که زوجیتش تکمیل شده باشد، تشکیل جامعهی توحیدی داده و از کثرت عبور کرده و معاد مثالی ندارد.
نگرش اسلام این است،
اینکه مرد به خواستگاری زن میآید، معنایش این نیست که در اسلام زنها، نه میتوانند عاشق بشوند و نه میتوانند طلاق بگیرند، نه میتوانند شروع کننده باشند و نه میتوانند پایان دهنده باشند.
خیر، این طور نیست.
بلکه برعکس،
زن بدون مرد به تکامل میرسد، مشکلی ندارد! لذا حضرت فاطمه معصومه سلاماللهعلیها به کمال رسید،
ولی مرد بدون زن به کمال نمیرسد.
- فقه اصغر را باید سر سفرهی فقه اکبر دید و الا خراب میشود.
ـــ ـ ـ ـــ ـ
📖 احمد فرحانی | نظامات فکری ، ج ۱
🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
مادر اهل بیت علیهم السلام.mp3
8.34M
🏴 پادکست | نور خدا
ـــ ـ ـ ـــ ـ
- اینو میشه فهمید!؟
حضرت زهرا واسطهی فیض اهل بیته
ـــ ـ ـ ـــ ـ
🖇 استاد مسعود عالی
📱گروه/کانال سِرِّثاری:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f
🆔 @serrethari
دومین اقتصاد جمعی - serrethari .mp3
833.8K
💰 سیر تاریخی اقتصاد - ۴
ـــ ـ ـ ـــ ـ
#دومیناقتصادجمعی؛
• دومین مرحله اجتماعی اقتصاد رو بهش میگن اقتصاد قبیلهای؛
اولین جایی که معامله محقق شد ..
ـــ ـ ـ ـــ ـ
🖇 استاد احمد فرحانی
📱گروه/کانال سِرِّثاری:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f
🆔 @serrethari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | هنر و معماری
✥ نتیجهی نظریهی سازگاری با طبیعتِ داروین در هنر و معماری! جهش از نظر داروین با سازگاری در محیط شروع میشود.
- میدانید این نظریه باعث تولد یک بحثی در هنر و معماری شده است به نام سازههای مسکونیِ open؟
اصلا میگویند سازههای مسکونیِ open برای سازگاری با محیط است.
+ ادامه ...
🖇 استاد احمد فرحانی
📖 #هنر | #معماری
📱گروه/کانال سِرِّثاری:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f
🆔 @serrethari
📱در اهمیت «فضای مجازی» از نگاه علامه
جوادی آملی:
- حضرت آیت الله جوادی آملی در اهمیت فضای مجازی اشاره دارند که:
اگر ملاکِ حقیقت، اثر داشتن در تکامل انسان و سلوک انسان باشد، این فضایی که اسمش را گذاشتهایم فضای مجازی، آنقدر در فرهنگ سازی و تمدن سازی و انسان سازی اثر دارد که چه بسا از حقیقت ما حقیقیتر باشد.
- ایشان در بخش دیگری از سخنان خود کاربرد لفظ «مجازی» برای رسانههای سایبری را نادرست بر میشمارند و اظهار دارند:
فضای مجازی حقیقتاً مجازی نیست! جایی که اندیشه مبادله میشود و میتواند تاثیر بپذیرد و اثر بگذارد، فضای حقیقت است.
بنابراین ما با فضای حقیقی رو به رو هستیم.
- ایشان بیان دارند:
چیزی که امروز به عنوان فضای مجازی معروف شده در اصل، حقیقت است. چرا که مجاز را میشود کنار زد، اما حقیقت را نمیتوان؛
بنابراین
فضای مجازی در اصل خودش حقیقت است، این سیم و تلویزیون که حقیقت نیست، بلکه آن چیزی که معرفت و شناخت باشد حقیقت است.
ـــ ـ ـ ـــ ـ
✔️ حسین علی زمانی
📖 تقریر نهایهالحکمه استاد احمد فرحانی
🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
برترین عمل - serrethari .mp3
1.96M
🏴 پادکست | یا شافِعَ اُمَّتی
ـــ ـ ـ ـــ ـ
- کدوم عمل خیره که با #حضورقلب انجام میشه؟ توسل به اهل بیت و گریه بر اباعبدالله
امکان ریا در مورد سیدالشهدا نیست!
حتی عمر بن سعدی که داشت براش گریه میکرد!
- تو فکر میکنی ظالم و اشقی الاشقیاء جزء امّت پیامبر نیستند؟
سیدالشهدا حتی خیرش به اشقی الاشقیاء هم میرسه!
ـــ ـ ـ ـــ ـ
🖇 استاد احمد فرحانی
📱گروه/کانال سِرِّثاری:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f
🆔 @serrethari
سِرِّثاری
🏴 پادکست | یا شافِعَ اُمَّتی ـــ ـ ـ ـــ ـ - کدوم عمل خیره که با #حضورقلب انجام میشه؟ توسل به اهل
چون اعمال قبیحه و سیئه، شدید التأثیر در نفس است
- به واسطه آنکه نوعاً مطابق لذت و شهوت است و از روی حضور قلب و توجه نفس بهجا میآید -
در شرایع الهیه از آنها شدیداً جلوگیری شده و ترک جمیع افراد طبیعت را خواستهاند،
لکن
در اعمال حسنه و حسناتِ اذکار و اعمال، نوعاً به اتیان یک فرد یا چند فرد قانع نشده و تکرار آن را خواستهاند؛
چون
تأثیر آنها در روح خیلی بطىء و کم است، و چون مخالف شهوات و لذات نفسانی است، نوعاً از روی بی رغبتی و ادبار نفس بهجا آید و حضور قلب و اقبال روح در آنها نیست،
پس آثار آنها بسیار کم شود در روح و باطن، و ملکوت نفس از آنها خیلی کم متأثر شود.
ـــ ـ ـ ـــ ـ
📖 امام خمينی | جنود عقل و جهل ، ص ۴۰۶
🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
4_6017343056796206574.mp3
9.2M
پرسش و پاسخ هفتگی/قسمت ۱۵
ـــ ـ ـ ـــ ـ
📌۵۹- میخواستم بدونم که علت اصلی فلسفه تحریم ازدواج با ۲ خواهر همزمان چیه؟
و اینکه بعضیا میگن شراب چرا حرام هست؟ اگر بخاطر مست بودنشه که من میخورم مست نمیشم.
⏱ 00:00
📌۶۰- ملکوت و بطون اشیاء ذی روح با غیر آن چطور ممکنه سنخیت یکسان داشته باشن؟
⏱ 04:07
📌۶۱- آیا نزدیکترین یاران امام زمان در بین کل یاران در تمام دورانها همون 313 نفر هستند؟ با در نظر گرفتن اوتاد و ابدال و همه یاران نزدیک به امام.
⏱ 05:52
📌۶۲- با توجه به اینکه نمیخوام بر مبنای ظن و گمان و افقهای معنایی ذهن خودم متن رو(شاخص در معاد، زن است) تفسیر کنم،
اگر ممکنه بفرمایید تعریف استاد از معاد مثالی و غیر مثالی چیه؟
اگر ممکن بود منابع فلسفی برای فهم معاد هم معرفی کنید.
⏱ 08:31
📌۶۳- با توجه به نظریهی کامل نشدن مرد بدون زن، حضرت عیسی و ادریس آیا بدون نکاح به کمال نرسیدند؟
⏱ 12:09
📌۶۴- تفاوت اخلاق عقلی و اخلاق نقلی چیست؟
⏱ 14:09
ـــ ـ ـ ـــ ـ
- تذکر:
لطفا برای شنیدن پاسخ هر سوال بعد از دانلود صوت کامل، روی زمان مندرج در کپشن کلیک کنید.
- توجه:
برای پرسش سوالات خود از استاد لطفا در ابر گروه سرثاری عضو شوید.
📱گروه/کانال سِرِّثاری:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f
🆔 @serrethari
هدایت شده از سِرِّثاری
25.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | حماسه ۹دی
✥ وقتی آقای خاتمی ۲۰ میلیون رأی آورد، یکی از مسئولین ازم خواست که انتخابات رو ابطال کنم!
- اساس مشکلشون با انتخاب مردم است!
+ ادامه ...
🖇 استاد احمد فرحانی
📖 #بصیرت | #۹دی
📱گروه/کانال سِرِّثاری:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f
🆔 @serrethari
- حالا دربارۀ #حرکت چه باید گفت؟ چگونه باید این پدیده را توضیح داد؟
- تفکیکی بین متحرّک و حرکت نباید صورت گیرد. در عالم وجود، تباینی نیست. بلکه متحرّک، همان حرکت میباشد.
در حقیقت، عالم مادّه چیزی نیست که حرکت میکند، بلکه عالم مادّه، خودِ حرکت است.
نهاد جهان چیزی نیست که صفتی به اسم حرکت را به خود بگیرد. بلکه نهاد جهان، به خودیِ خود درحالِ ناآرامی و تکاپو است. ذات جهان ثبات ندارد، بلکه در بیثباتی است.
جهان مادّی چیزی نیست که درحال «شدن» باشد، بلکه جهان هستی، خودِ شدن است!
اینطور نیست که شروع حرکت از "دانه" بوده و به "درخت" ختم میگردد. بلکه در عالم مادّه اساساً چیزی جز حرکت نیست،
لکن
ذهن ما همانطور که میتواند در یک حرکت و عملیات فکری، خط را تقسیم به بیشمار نقطه کند،
میتواند حرکت و تدریج و پیوستگی را نیز به نقطهها و گسستهایی به نام چیستی و ماهیت تقسیم کند.
ـــ ـ ـ ـــ ـ
📖 احسان توکلیان | تماشاگه هستی
🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
ـــ ـ ـ ـــ ـ
📙 جهت تهیه کتاب تماشاگه هستی
| @sedhasanaminjavaheri |
سومین اقتصاد جمعی - serrethari .mp3
630.8K
💰 سیر تاریخی اقتصاد - ۵
ـــ ـ ـ ـــ ـ
#سومیناقتصادجمعی؛
• جایی بود که قرارداد ارزش و اعتبار شد؛ مالیت معنا پیدا کرد؛
برای اولین بار نقدینگی اختراع شد!
ـــ ـ ـ ـــ ـ
🖇 استاد احمد فرحانی
📱گروه/کانال سِرِّثاری:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f
🆔 @serrethari
- چرا انسان این همه به آب و آتش میزند؟
- در حقیقت به آب و آتش میزنیم که بفهمیم «لیس فی الدار غيره ديار»، «وما رميت إذ رميت ول كن الله رمی»،
پیامبر اکرم (ص) آنقدر تلاش میکرد تا مردم مُوحِّد شوند که در عالم امکان کم نظیر بود.
با وجود همه مصائب، در کوه از خدا میخواست که آنها را عذاب نکند و صبر کند.
او این حرفها را به چه کسی میگفت؟
در حقیقت به خودش میگفت که:
ای محمد (ص) صبر کن!
خودش مناجات میکرد و خودش جواب خودش را میداد: «لعلك باخع نفسك الا يكونوا مؤمنين».
- چرا میگوییم:
«من عرف نفسه فقد عرف ربه»؟
زیرا ما در عالَم فقط خدا و شأنش را داریم؛ در حقیقت در عالم «یکی» و «یکی شدن» را داریم،
از طرفی
تمام عالم در تکاپوست برای فهم «یک»؛ زیرا فهم «یک» یعنی رسیدن به «یک».
لا اله الا الله ...
- لذا
در انتها میفهمیم که جز سیدالشهدا و امیرالمومنین چیزی نداریم!
«ولاه أمرك ... لا فرق بينك و بينها إلا أنهم عبادک و خلقک»، «و اسمع دعائی إذا دعوتك و اسمع ندائی إذا ناديتك و أقبل على إذا ناجيتك فقد هربت إليك و وقفت بين يديك مستكينا لك متضرعاً الیک».
اینکه
«به سوی تو میدوم و بین دستانت میایستم» به چه معناست؟ این جملات ظاهرا تناقض دارد اما باطنشان وحدت است.
«الهی هب لى كمال الانقطاع إليك و أثر أبصار قلوبنا بضياء نظرها إليك حتى تخرق أبصار القلوب حجب النور فتصل إلى معدن العظمه وتصير أرواحنا معلقه بعز قدسک».
- آیا این مناجاتها غیر از این توضیحاتی است که دادیم؟
ـــ ـ ـ ـــ ـ
احمد فرحانی | شناخت شناسی ، ج ۲۴
🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
17.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | چطور ممکنه؟
✥ به مناسبت حاج قاسم:
- چه عدهای ...
- چه عدهای ...
- چه عدهای ...
ـ ـ ـ ـ
+ ادامه ...
🖇 استاد احمد فرحانی
🥀 #قاسم_سلیمانی | #توسل
📱گروه/کانال سِرِّثاری:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f
🆔 @serrethari