eitaa logo
کانون سلمان فارسی
177 دنبال‌کننده
48 عکس
9 ویدیو
21 فایل
🔹کانون فرهنگي تبلیغی یاران سلمان فارسي🔹 - برگزاری دوره‌های آموزشی معارف - اعزام مبلغ از قم -فعالیت‌های فرهنگی ناظر به استان فارس ارتباط با ادمین: @setadsalmanfarsi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از شرح حال
✍️ هم‌اندیشی در باب معیشت طلاب هجرت کننده از قم... 🔰 با یک مجموعه از دوستان طلبه شیرازی به درخواست مسئولان حوزه شیراز موضوعی برای هم‌اندیشی وسط گذاشته‌ایم به نام هجرت به شیراز، یکی از سرفصل‌های این بحث هم معیشت طلابی است که قرار است به شیراز برگردند و ان شاء الله یاداشت‌هایی را هر از چندروز در این رابطه منتشر می‌کنم. اگر دوستان عزیزم هم یاداشت یا نظری در این رابطه یا یاداشت‌هایی که خواهم گذاشت داشتید حتما برای بنده در شخصی بفرستید تا این مطالب جمع بندی شود و به مسئولان امر منتقل شود. همچنین در صورت امکان برخی یاداشت‌ها را هم، اینجا و برخی جاهای دیگر منتشر خواهیم کرد. .... @sharhe_hal @hamidreza_baghery
هدایت شده از شرح حال
✍️ طلبه‌ای که پشتش گرم نیست... (قسمت اول) https://eitaa.com/sharhe_hal/3661 ✅ یک بار سر سفره صبحانه دوتا از دوستان طلبه‌ام مشغول صحبت بودند، من کمی آن طرف‌تر نشسته بودم و آنها متوجه حضور من نبودند. بحثشان در مورد رزق و روزی بود. اولی با لحن تمسخر آمیزی می‌گفت: فلانی دیدی این طلبه‌هایی که هرچه به آنها می‌گویی، می‌گویند خدا هست؟! خدا می‌رسونه؟! دومی با خنده تمسخر آمیز گفت: آره آره، بعد اولی دامه داد: اینها پشتشون گرمه وگرنه از این حرف‌ها نمی‌زدند. دومی هم گفت: آره والا اگه پشتشون گرم نبود از این حرفا نمی‌زدند. ✅ بله واقعا وقتی سال ۹۹ خط فقر برای یک خانواده ۳ نفره ۲ میلیون ۷۵۰ در ماه بود، درآمد متوسط یک طلبه حداکثر هم بعید بود اینقدر باشد حالا هم که خط فقر شاید بیش از دو برابر هم افزایش یافته باشد درآمد طلبه همانقدر که ۹۹ بلکه ۹۸ و قبل از آن بود، باقی مانده. ✅ با این حساب هر طلبه‌ای که الان دارد با این شرایط زندگی خود را می‌گذراند و بدهکار نیست خودش یک معجزه متحرک است، نکته جالب هم این است که ندرتا وقتی در جمع طلبه‌ها بنشینی گلگی خاصی از وضع زندگی دارند، در حالی که بر اساس شرایط اجتماعی از حداقل یک کارگر هم درآمد زندگی آنها کم‌تر است. همین‌ها معمولا هم کاملا با عزت زندگی می‌کنند، طوری که برخی فکر می‌کنند چقدر هم وضعشان خوب است، البته واقعا هم مشکل جدی خاصی ندارند و الحمد لله راضی هستند و وقتی از آنها می‌پرسی تو چکار می‌کنی با این درآمد؟ می‌گویند: خدا هست، خدا بزرگه و... ✅ بله طلبه‌ای که باور دارد خدا هست، پشتش گرم است اما نه به پدر و... بلکه به خدا پشتش گرم است، به رزق الهی او که من حیث لایحتسب است پشتش گرم است و الا ماشاء الله از این طلبه‌هایی که هرچقدر هم تورم آمد و مخارج بیشتر شد باز رزق او از خوراک و پوشاک و... همان بود که قبل از این تورم‌ها بود. اینها همه معجزه‌هایی متحرک هستند که خدا هست. ✅ اگر طلبه «وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِّمَّن دَعَا إِلىَ الله» (33 – فصلت) باشد باید قولا و عملا باور داشته باشد که خدایی هست و اگر اینطور نباشد مردم را می‌خواهد به کدام خدا دعوت کند؟ خدایی که خودش برای خودش ساخته است و نامرد و بی‌وفا است؟ به آن خدا می‌خواهد دعوت کند؟ یا خدایی که هم پولدار است هم باوفا و هم حواسش به ما است؟! 🤔فکر کنم تا اینجا برخی دادشان بلند شده که این چه می‌گوید؟ این هم از همان‌هایی است که پشتش گرم است.☺️ 📌ادامه دارد... .... @sharhe_hal
✍️ اهل هجرت و تلاش که باشی... (قسمت دوم) 📌قرار شد در باب مساله معیشت طلبه‌ای که قرار است هجرت کند صحبت کنیم. https://eitaa.com/sharhe_hal/3661 ✅ در قسمت قبل از طلبه‌هایی که پشتشان به خدا گرم است گفتم. طلبه‌هایی که به خدا امید دارند. اما کدام طلبه می‌تواند به خدا امیدوار باشد؟ 👈«الَّذينَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ أُولئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ (۲۱۸ - بقره)» کسی که اهل هجرت و تلاش در کنار هم باشد، به خدا امید پیدا می‌کند. ✅ طلبه‌ای که برای کسب علم از شهر خود به قم هجرت کرده و اهل زحمت کشیدن است، اهل ماندن نیست، اهل هجرت است، فقط تا وقتی می‌ماند که نیاز باشد و بعد از آن باز هجرت می‌کند. این طلبه اهل امید به خدا است. ✅ بدون تعارفش می‌شود اینکه طلبه‌ای که با اینکه می‌بیند در قم دیگر کار خاصی ندارد اما به واسطه خانه و شرایط ثابتی که دارد به همین شرایط خود بسنده کرده و دل به هجرت دوباره نمی‌دهد، طبیعتا چندان امیدی هم به خدا نباید داشته باشد. ✅ بهانه‌ها برای هجرت نکردن زیاد است اما محل بحث ما فعلا نداشتن چشم انداز روشن، خصوصا مالی برای هجرت است. اما خدا در مورد این چشم‌انداز چه می‌گوید: 👈« وَ مَنْ يُهاجِرْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُراغَماً كَثيراً وَ سَعَة» (نساء – ۱۰۰). شما اهل هجرت در راه خدا و زحمت کشیدن در راه وظیفه‌ات باش، خدا کارش را بلد است، چک سفید امضاء هم که داده است. اهل هجرت و تلاش در راه وظیفه‌ات که باشی هم به خدا امید داشته باش، هم خدا برایت گشایش ایجاد می‌کند. ✅ به بنده خدایی که استاد مشهوری در قم شده بود و از قم هجرت کرد، گفتم حاج‌آقا تازه داشتین در قم گل می‌کردین! چی شد رفتین؟ گفتند: «چون داشتم گل می‌کردم رفتم.» و جالب هم اینکه از جنبه مادی که بنده خبر دارم گشایش‌های عجیبی برایشان رقم خورد. ✅ این بنده خدا کجا سیر می‌کرد و من طلبه‌ای که تدریسی که گل کرده باشد، ندارم، مراحل تحصیلم در قم نیز به حد مطلوبش رسیده است، کار خاص پژوهشی هم در قم ندارم و می‌دانم جای دیگری ممکن است مفیدتر باشم اما باز از قم دل نمی‌کنم، کجا؟ با بهانه‌هایی که دل به حضرت معصومه بسته‌ام و خاک قم پا را می‌بندد، اینجا مسکن مهری دارم، شهرک مهدیه‌ای هست و... بی‌تعارفش این می‌شود که اخوی شما با این وضعیت اگر بخواهی هجرت کنی هم، هجرت نکنی بهتر است، می‌خواهی بروی مردم را به کدام خدا دعوت کنی؟ خدایی که باورش نداری؟ 📌ادامه دارد... ..... 📝 پی‌نوشت: 🔻در مورد کامل شدن مراحل تحصیل آنچه بزرگان می‌فرمایند معمولا اینطور نیست که با اتمام سطح یا حتی دو سه سال درس خارج شما به پختگی کافی رسیده باشید بلکه حداقل شاید ۱۵ تا ۲۰ سال زحمت مستمر در تحصیل لازم باشد تا ما بسته به استعدادمان پختگی کافی برای ورود به تبلیغ و کار اجتماعی را پیدا کنیم. 🔻در هجرت مهم عمل به وظیفه و زحمت کشیدن در آن راه است و طلبه‌ای که هنوز تحصیلش کامل نشده و استعداد ادامه تحصیل را دارد اما به صرف تصور ملا شدن احساس تکلیف می‌کند و درس را نیمه کاره رها می‌کند و هجرت می‌کند از این قواعدی که عرض کردم خارج است. ..... ✍️ طلبه‌ای که پشتش گرم نیست... (قسمت اول) https://eitaa.com/sharhe_hal/3665
✍️تردید در تکلیف هجرت؟... ✅ گفتگویی در باب چشم انداز معیشتی طلابی که بنای بر هجرت از قم دارند را شروع کردیم و در قسمت قبل اشاره‌ای به این شد که برای هجرت از قم و وارد شدن به کارهای تبلیغی، نیاز است لااقل یک مدت زمان خوب اگر استعداد تحصیل داریم زحمت بکشیم. ✅ اما اگر پیش از آنکه از نظر علمی به نقطه مطلوب و قوت خوب برسیم شرایطی پیش آمد که امکان باقی ماندن در قم برایمان نبود، چه؟ دنیا به آخر می‌رسد؟ تحصیل علم منحصر در قم است؟ ✅ اگرچه شرط ورود جدی به عرصه تبلیغ برای کسی که استعداد تحصیل را در خود می‌بیند، رسیدن به استحکام علمی است اما حصول استحکام علمی منحصر در قم هم نیست، خدای دستگیر قم، شیراز و اصفهان و مشهد و... هم هست. به تعبیر امیرالمؤمنین(ع): «لَيْسَ‏ بَلَدٌ بِأَحَقَ‏ بِكَ‏ مِنْ بَلَدٍ، خَيْرُ الْبِلَادِ مَا حَمَلَك‏» هیچ شهرى از شهر ديگر بتو سزاوارتر، و شايسته‏تر نيست، بهترين شهرها شهرى است كه ترا پذیرا باشد. ✅ مسأله اساسی که همه چیز را مشخص می‌کند، نه شرایط مالی متفاوت اینجا و آنجا، نه شرایط تحصیلی متفاوت اینجا و آنجا است، باید دید تکلیف هر زمان، بودن در کجاست؟ ما به دنبال تکلیف که باشیم، شرایط مالی و تحصیلی را خدا تأمین می‌کند. ✅ در حدیثی نورانی از کتاب کافی، امام رضا(علیه السلام) یکی از یاران خود را دعوت به همراهی خود در سفر به مکه می‌کنند. اما آن فرد پاسخ می‌دهد که پدرم و مادرم به فدایت من خرج راه ندارم. 👈«فَقَالَ لِي: «يَا يَزِيدُ، مَا تَقُولُ فِي الْعُمْرَةِ؟» فَقُلْتُ: بِأَبِي أَنْتَ و أُمِّي، ذلِكَ إِلَيْكَ، و مَا عِنْدِي نَفَقَةٌ، فَقَالَ: «سُبْحَانَ اللَّهِ! مَا كُنَّا نُكَلِّفُكَ‏ و لَانَكْفِيك‏» حضرت پاسخی می‌دهند که محدود به آن مورد نیست بلکه در دیگر امور زندگی نیز جاری است و آن اینکه اگر ما در مسیر عمل به تکلیفی باشیم که خدا و امام عصرمان برایمان مشخص کرده است، خود خداوند و خود حضرات تکفل هزینه‌های ما را به عهده می‌گیرند. ✅ پس مساله اصلی تشخیص تکلیف است، نه مشکلات مالی یا تحصیلی. اما تکلیفمان را چطور تشخیص دهیم؟ آیا ما الان مکلف به هجرت معکوس از قم هستیم؟ ✅ اگر تردید داریم چه‌کنیم؟ استخاره بگیریم؟ منتظر خوابی، هدایت غیبی و... باشیم؟ مشورت کنیم؟ چه کنیم؟ برای خارج شدن از تردید، برای دل قرص داشتن، خداوند تبارک و تعالی یک راه پیشنهاد داده است، راهی که اگر اهلش بودی بمباران هدایت می‌شوی و از راه‌های غیبی و معمول و... همه جوره اینقدر شما را هدایت می‌کنند که با دل قرص سخت‌ترین تصمیم‌ها را به راحتی می‌گیری. می‌شوی حاج قاسم که ۱۰۰ نفر ۱۰۰ نفر آدم می‌کشت ولی یک ذره تردید نداشت که رضای خدا و تکلیف او این کار است، می‌شوی امام خمینی که با وجود آن همه تقوا دستور می‌دهد حکومت نظامی باید شکسته شود ولو خون‌ها ریخته شود. ✅ مؤمن به واسطه هدایت الهی در مرحله شک و تردید نمی‌ماند. اما شرط این هدایت چیست؟ راهش اهل زحمت کشیدن خالصانه بودن، در راه تکالیف معلوممان است. 👈«وَ الَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ‏ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنينَ (۶۹- عنکبوت)» جاهدوا یعنی اهل تلاش و زحمت بودن، فینا یعنی هم بدانی در راه غیر خدا مثل نفست نیست هم بدانی در راه خداست این قسمت دومش همان «قَوْلِ النَّبِيِّ ص‏ مَنْ‏ عَمِلَ‏ بِمَا يَعْلَمُ‏ وَرَّثَهُ اللَّهُ عِلْمَ مَا لَمْ يَعْلَم‏» است. 📌 وقتی چنین شدی بمباران هدایت می‌شوی با دو تأکید لام ابتدا و نون تأکید «لَنَهْدِيَنَّهُمْ» خدا تعهد می‌دهد که راه‌های مختلف خودش را پیش پایت‌ بگذارد، نه یک راه، چندین راه، منویی باز از گزینه‌ها با ثبات و قاطعیت که شرایط هر تغییری کند باز تکلیف برای شما روشن است. 📌پس اگر می‌دانی فعلا قبل از هجرت تکلیفت خوب درس خواندن یا درس دادن و تهذیب و... است در راهش خالصانه زحمت بکش، تکلیف هجرتت هم معلوم می‌شود. ..... ✍️ طلبه‌ای که پشتش گرم نیست... (قسمت اول) https://eitaa.com/sharhe_hal/3665 ✍️ اهل هجرت و تلاش که باشی... (قسمت دوم) https://eitaa.com/sharhe_hal/3667
هدایت شده از خبر فوری قم
☑️جذب 2 هزار طلبه در آموزش‌ و پرورش 🔸سخنگوی هیئت‌ رئیسه خبرگان رهبری گفت: بر اساس تفاهم‌نامه حوزه علمیه قم و وزارت آموزش پرورش، 2 هزار طلبه پس از گزینش جذب آموزش‌وپرورش می‌شوند -------------- ☑️اولین نفر از قم با خبر شوید اخبارموثق |جذاب |فوری قـم👇 💢 http://eitaa.com/joinchat/1031798786C1a8f8517c9
هدایت شده از جذب و استقرار روحانی مستقر سازمان تبلیغات اسلامی
📢📢 🔰جذب و استقرار بلند مدت روحانی مستقر در مناطق شهری و روستایی از طرف بنیاد هدایت سازمان تبلیغات اسلامی ✅با توجه به تفاهم نامه همکاری بنیاد علوی و سازمان تبلیغات اسلامی ظرفیت استقرار مبلغین توانمند جهت امامت در مناطق مورد هدف بنیاد علوی فراه‍م آمده است. ✳️مزایا: 🔅تشکیل پرونده و برخورداری از حق التبلیغ و امتیازات استقرار توسط سازمان تبلیغات اسلامی 🔅برخورداری از اضافه پرداختی ویژه این مناطق 🔅اسکان در خانه عالم یا اجاره واحد مسکونی 🔅برخورداری از پشتیبان آموزشی 🔅هدیه به همسران فعال 🔅هدیه به امامان برتر هر ماه 🔅دوره های آموزشی و کاربردی ضمن تبلیغ همراه با گواهی معتبر از سوی سازمان تبلیغات 🔅هدیه ویژه برترین های آموزشی 🔅حمایت از برنامه ها و فعالیت های فرهنگی و تبلیغی در منطقه توسط نهاد پیشرفت منطقه 🔅برخورداری از مشاوره اساتید و راهبران برتر فرهنگی، تبلیغی، اشتغال و... ❇️شرایط: 🔸تحصیلات سطح دو حوزه علمیه 🔹سابقه و تجربه تبلیغی 🔸تأهل 🔹حکم تلبس و ملبس بودن به لباس مقدس روحانیت 🔸موفقیت در مصاحبه 🔹اولویت با مبلغین یا 🔸تعهد به فعالیت بر اساس الگوی امامت 🔹همکاری با نهاد پیشرفت علوی مستقر در مناطق 🔸گذراندن دوره تبلیغ موقت قبل از استقرار 🔹گذراندن دوره آموزشی مجازی یک ماهه بدو تبلیغ 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ ✅ثبت نام 🔵⚪️🔴درصورت تمایل از طریق لینک زیر ثبت نام فرمایید. https://formaloo.com/1rov5 مهلت ثبت نام تا 1400/7/31 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🔻لیست مناطق هدف: 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 علوی جهت استقرار فوق‌العاده امام روستا وامام محله 🔸اصفهان فريدون شهر (پشتكوه) 🔹اصفهان خور بيابانك 🔸البرز سهرابيه 🔹بوشهر دشتستان(تنگ ارم-بوشکان) 🔸چهار محال میانکوه 🔹زنجان ماهنشان 🔸سمنان شاهرود (بخش بيارجمند) 🔹فارس فراشبند 🔸فارس رستم(دهستان پشتكوه) 🔹قزوين الموت غربي و كوهين 🔸گيلان املش (رانكوه) 🔹لرستان (پلدختر) 🔸لرستان كوهدشت (بخش شمالي) 🔹مازندران بهشهر(بخش هزارجریب) 🔸مركزي كميجان(ميلاجرد) 🔹همدان قهاوند(پيشخور نائين) 🔸همدان فامنين(پيشخور) 🔹هرمزگان (بخش احمدی) 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ ✅جهت کسب اطلاعات بیشتر به @arefi2255 پیام بفرستید 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ دفتر جذب و استقرار سازمان تبلیغات اسلامی (میز امامت بنیاد علوی)
هدایت شده از شرح حال
✍️ معیشت طلاب با دولت یا مردم... ✅ برای اینکه یک حیات اجتماعی شکل بگیرد اولین کار تقسیم وظایف است، یکی متمرکز می‌شود بر نانوایی، یکی قصاب، یکی کشاورز و... همه این شغل‌ها برای حفظ حیات اجتماع لازم است و اگر کسی به آنها نپردازد، کار اجتماع لنگ می‌شود. یعنی همه این شغل‌ها که حیات اجتماعی به آنها وابسته است از کشاورز و معلم، طبیب و قاضی و پلیس تا نظافت‌چی شهر همه عقلا واجب است و به تبع آن شرعا هم وجوب کفایی پیدا می‌کنند و می‌شود در انجام آنها نیت لله کرد و هم پول گرفت و هم ثواب برد. کسی هم در مورد اینکه بایست مردم مستقیما خرج این مشاغل مورد نیاز اجتماع را بدهند مثل بقال و کشاورز یا از بیت‌المال آنها را تامین کند مثل معلم و قاضی هیچ شک و شبهه‌ای ندارد. ✅ حتی این هم اهمیت ندارد که آن شغل الان بکار بیاید یا نه، ممکن است شغلی مخصوص شرایط اضطرار باشد، مثلا یک نیروی نظامی باشد که در شرایط عادی کار خاصی برای مردم انجام ندهد و شاید در تمام عمر خود هم حتی یکبار، برای تامین امنیت مردم نیاز نشود وارد یک صحنه درگیری شود اما ولو در تمام عمر خود هم از بیت‌المال پول دریافت کند کسی در آن اشکالی نمی‌بیند. ✅ یکی از نیازهایی هم که دین برای حفظ حیات اجتماعی جامعه لازم می‌داند، وجود برخی افراد است که در منابع دین اجتهاد کنند و پاسخ مسائل مختلف دینی از شبهات اعتقادی تا احکام تکلیفی و... را بدهند و یا کسانی به عنوان مبلغ و... تربیت شوند و نقش‌های مختلف تربیتی، تبلیغی، اجتماعی، سیاسی، مثل قضاوت و... را به عهده بگیرند. ✅ برای تامین این نیاز اجتماع طبیعتا باید افرادی سال‌های دراز زحمت بکشند تا بتوانند یک مجتهد یا مبلغ خوب دین شوند و این افراد هم برای ادامه زندگی نیازمند تامین مسکن، ازدواج و خلاصه معیشت خود هستند. ✅ پای این نیاز و این بنده خداها که به میان می‌آید تازه اشکالات و شبهات شروع می‌شود.😳 ⬅️ یک دسته از اشکالات مربوط به برخی لائیک‌هایی است که با اصل این نیاز مشکل دارند؛ ⬅️ یا سکولارهایی که این نیاز را به نحو حداقلی می‌بینند که مثلا فرقی بین یک روحانی که سال‌ها تحصیل کرده است با یک پیرمرد کشاورزی که در یک مسجد امام جماعت است و برخی مسائل مردم را از روی رساله می‌خواند قائل نیستند. 📌 شبهات آنها باشد برای جای خودش و از محل بحث ما خارج است. ✅ اما در میان کسانی که در این نیاز جامعه و لزوم تأمین طلاب برای تحصیل و تبلیغ دین به نحو احسن، شکی ندارند هم اختلاف نظرهایی وجود دارد:🤔 ⬅️ برخی قائل هستند همین سیستمی که طلاب به واسطه هدایا و کمک‌ها و نذورات مردم زندگی می‌کرده‌اند خوب است و باید باقی بماند؛ ⬅️ برخی معتقدند که دولت وظیفه دارد هزینه زندگی طلاب را تامین کند؛ ⬅️ برخی معتقدند حوزه باید از حکومت مستقل باشد و خود حوزه باید چنین کند که البته آن هم مشکلات زیادی دارد و عملا نمی‌تواند! ✅ این اختلاف نظرها لااقل در دو بازه زمانی بسیار جدی می‌شود: یکی از آنها در دوره آیت‌الله بروجردی پس از رونق گرفتن حوزه و در طرح اصلاحات حوزه در آن زمان و یکی هم اوایل پیروزی انقلاب است، از دغدغه مندان اصلی این ماجرا هم کسانی چون: آیت‌الله بروجردی، امام و شهید مطهری هستند و این ماجرا یک بار موجبات اختلاف نظر جدی امام و شهید مطهری با آیت‌الله بروجردی و یک‌بار هم اختلاف نظر جدی شهید مطهری با امام البته بعد از انقلاب را فراهم، می‌کند. 🤔تازه حالا ظاهرا قضیه خیلی جالب شد!😊 📌ادامه دارد... ....... 📝 یاداشت‌های قبل در همین موضوع:👇 ✍️ طلبه‌ای که پشتش گرم نیست... (قسمت اول) https://eitaa.com/sharhe_hal/3665 ✍️ اهل هجرت و تلاش که باشی... (قسمت دوم) https://eitaa.com/sharhe_hal/3667 ✍️تردید در تکلیف هجرت؟... (قسمت سوم) https://eitaa.com/sharhe_hal/3671
هدایت شده از شرح حال
✍️ معیشت طلاب با دولت یا مردم... (قسمت دوم) ✅ در یاداشت‌های قبل از این صحبت شد که طلبه‌ای که اهل هجرت و زحمت کشیدن در راه انجام وظیفه‌اش است خداوند رزق او را متکفل است، گاهی وظیفه هجرت به قم و گاهی وظیفه هجرت از قم و وقتی در راه وظایف معلومت زحمت بکشی و اهل مجاهده باشی وعده قطعی خداوند است که تکلیف بعدی را هم برایت روشن می‌کند. ✅ تا اینجا از نگاه یک طلبه به قضیه بود اما از نگاه یک مسئول چه؟ مسئول می‌تواند بگوید الحمد لله خود خدا رزق طلاب را متکفل شد؟ طلبه سرباز است و وظیفه‌اش آموزش دیدن و حضور در صحنه جهاد است اما فرمانده او می‌تواند بگوید: «فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُون‏»؛ خداوند عالم را عالم اسباب قرار داده است و مسئول موظف است برای اسباب روزی طلبه فکر کند. ✅ در یاداشت اخیر نیز اشاره شد که یکی از نیازهای ضروری جامعه از منظر دین، وجود افرادی برای اجتهاد و تبلیغ دین است و از این جهت که این افراد باید چندین سال ممحض در تحصیل باشند تا بتوانند جوابگوی نیازهای اجتهادی و تبلیغی دین باشند و در این سال‌ها و حتی بعد از تحصیل و هنگام تبلیغ اگر منبع درآمدی ندارند مسئول اجتماع موظف است برای تامین زندگی آنها فکری کند. البته در شکل تامین معیشت طلاب اختلاف نظرهایی بین افراد شاخصی چون آیت‌الله بروجردی، امام و شهید مطهری وجود دارد. ✅ شهید مطهری مقاله‌ای در کتاب بحثى درباره مرجعيت و روحانيت در سال ۱۳۴۱ش در باب اهمیت اصلاح مساله طرز ارتزاق روحانیون می‌گویند: 👈 «چرا درگذشته حوزه‌های علمی و روحانی ما از لحاظ رشته‌های مختلف تفسیر، تاریخ، حدیث، فقه و اصول، فلسفه، کلام، ادبیات و حتی طب و ریاضی جامع و متنوع بود و در دوره‌های اخیر تدریجی به محدودیت گرائیده است و به‌اصطلاح در گذشته به‌صورت جامع و دانشگاه بود و اخیراً به‌صورت کلیه و دانشکده فقه درآمده و سایر رشته‌ها از رسمیت افتاده است؟ چرا افراد بیکار و مزاحم و علف هرزه در محیط مقدس روحانیت زیاد است،{...} چرا اساساً در میان ما سکوت و سکون و تماوت و مرده فروشی بر حریت، تحرک و زنده صفتی ترجیح دارد و هرکس بخواهد مقام و موقع خود را حفظ کند ناچار است که زبان در کام کشد و پای در دامن بچیند؟ چرا برنامه‌های تحصیلی ما مطابق احتیاجات تنظیم نمی‌شود؟ چرا تصنیف و تألیف و نشریه و مجله به‌قدر کافی نداریم؟ چرا بازار القاب، عناوین، ژست و قیافه و آراستن هیکل در میان ما این‌قدر رایج است و روزبه‌روز مع الاسف زیادتر و رایج‌تر می‌گردد؟ چه رمزی در کار است که زعماء صالح و روشنفکر ما همین‌که در رأس کارها قرار مى‏‌گیرند، قدرت اصلاح از آن‌ها سلب مى‏‌گردد {...} یکى از دوستان نظرى ابراز داشت که من نظر او را بر نظر خودم و سایر نظرها ترجیح دادم و اکنون نیز بر همان عقیده‏‌ام. او گفت: علت اصلى و اساسى نواقص و مشکلات روحانیت، نظام مالى و طرز ارتزاق روحانیون است. عبارتى که او ادا کرد این بود: علةالعلل همۀ خرابی‌ها سهم امام است.» 📌ادامه دارد... @sharhe_hal
هدایت شده از شرح حال
✍️ معیشت طلاب با دولت یا مردم... (قسمت سوم) ✅ شهید مطهری و حضرت امام و جمع دیگری از فضلای حوزه در زمان آیت‌الله بروجردی نقدهای متعددی در باب ارتزاق طلاب به واسطه وجوهات و کمک‌های مردمی دارند که خود پرونده مفصلی است و به اختصار برخی شواهد آن را در ادامه می‌آورم. ✅ شهید مطهری در همین رابطه می‌گویند: 👈 «كار معيشت را نمى‏‌توان ساده گرفت، يك ركن از اركان اساسى حيات است، اگر مختل باشد در ساير شئون حيات اثر مى‏‌گذارد. از جمله مختصات اسلام اين است كه نقش مؤثر امر معاش را به دقت مورد توجه قرار داده است تا آنجا كه برخى پنداشته‏‌اند اسلام نظريه زيربنا بودن اقتصاد را گردن نهاده است. مكتب واقع‏بين و واقع‏گراى اسلام، اقتصاد را زيربنا نمى‏‌داند اما نقش اساسى آن را نيز ناديده نمى‏‌گيرد. اسلام اصلاح امر معاش را در همه سازمان‌هاى بزرگ و كوچك اجتماعى شرط لازم مى‏شمارد نه شرط كافى. اين است كه مى‏‌گوييم: كار معيشت را نمى‏‌توان ساده گرفت، يك ركن از اركان اساسى حيات است، اگر مختل باشد در ساير شئون حياتى اثر مى‏‌گذارد. يك نفر روحانى متدين را فرض كنيد كه با چند سر عائله، پس از چند سال تحصيل، در يكى از شهرستان‌ها رحل اقامت افكنده و مسجد و محرابى را اشغال كرده است. اين فرد از آن نظر كه متدين است در حدود امكانات خود فعاليتهايى مى‏‌كند: مسئله مى‏‌گويد، موعظه مى‏‌كند، اخلاق و تفسير و تاريخ اسلام مى‏‌گويد، و از آن نظر كه يك بشر است و خرج دارد و از مراكز روحانيت زندگى‏اش تأمين نمى‏‌شود و در حال حاضر راه زندگى‏‌اش منحصراً اين است كه از دست مردم مستقيماً ارتزاق‏ كند ناچار است كه به مريدان خود به چشم «مستغل» نگاه كند، و چون افراد ديگرى نظير خود او ممكن است در همان شهر باشند و آنها هم از همين راه زندگى مى‏كنند طبعاً به حكم ناموس خلقت يك نوع رقابت در «مريد دارى» به‏ وجود مى‏‌آيد. رقابت، احتياط بيشترى را در رعايت جانب سليقه مردم ايجاب مى‏كند. وقتى كه اين بيچاره ببيند مخالفت با عوام سبب مى‏‌شود كه از هستى ساقط گردد ممكن است پيش خود فكر كند كه نهى از منكر وقتى واجب است كه موجب ضرر و زيانى نگردد، اگر موجب ضرر و زيانى گردد تكليف ساقط است. بستگى معيشت اين فرد به مردم، احساس و انديشه تكليف شرعى او را هم عوض مى‏‌كند. من اعتراف دارم كه افراد استثنايى همواره بوده و هستند كه على‏رغم شرايط سخت اقتصادى به وظايف خود عمل كرده و مى‏‌كنند، از رقابت و مريد دارى منزّهند، ولى سخن در وضع افراد عادى و معمولى است. ضرورتى ندارد كه ما وضعى به وجود آوريم كه فقط «نخبه» ها قادر بر حسن انجام وظيفه باشند.» 📝مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏ ۲۴، صص: ۵۰۳ - ۵۰۴. ✅ حضرت امام به کمک شهید مطهری و جمع دیگری از فضلای آن زمان طرحی در زمان پهلوی آماده می‌کنند که بخش‌های مختلفی دارد یکی از بخش‌های آن مربوط به احیای موقوفات به کمک آیت‌الله کاشانی در مجلس و تامین حوزه از این طریق است. ✅ آیت‌الله محمد یزدی نقل می‌کنند: 👈 «یکی از علمای اصفهان برایم نقل کردند که وقتی در خلال جریان‌های انقلاب (مبارزات دهه ۳۰) خدمت مرحوم صدر رسیدیم،‌‌ سیدی وارد شد و آقای صدر هم بسیار به ایشان احترام کردند. حتی عادت آن مرحوم این نبود که در مقابل کسی، تمام قد برخیزند؛ ولی مقابل این سید تازه وارد برخاستند و او را در کنار خود نشاندند. چند دقیقه بعد سید مزبور با حالت عتاب و خطاب، به مرحوم صدر گفت: « تا کی باید منتظر امثال حاج تقی و حاج نقی بود تا سهم امام بیاورند و شما به طلبه‌ها بدهید؟ آیا مشاهده نمی‌کنید که دولت، ‌اجاره و منافع موقوفات را که از آن مدارس علمیه و طلبه‌هاست به خودش اختصاص داده است؟ چرا شما اقدامی در این خصوص نمی‌کنید؟» عالم اصفهانی ادامه داد: « برای من جای سؤال بود که این آقا سید کیست که مرحوم صدر آن همه نسبت به او احترام قائل است و در عین حال او با شهامت و جرأت در محضر آقای صدر سخن می‌گوید؟ از یکی از حضار که در جوار من نشسته بود، پرسیدم که این آقا کیست؟ گفت:‌ «حاج‌آقا روح‌الله خمینی»» 📝 تلخیص خاطره، خاطرات آیت‌الله محمد یزدی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص: ۱۳۳. 📌ادامه دارد... @sharhe_hal
هدایت شده از شرح حال
✍️ معیشت طلاب با دولت یا مردم... (قسمت چهارم) ✅ در قسمت‌های قبل عرض شد در حالی که طلاب مجبور هستند سالیان طولانی ممحض در تحصیل باشند نیاز به تامین آنها است و حتی بعد از تحصیل نیز در صورتی که معاش طلاب در مسیر تبلیغ با مشکل مواجه باشد باز بایست طلاب تامین شوند. اما چطور؟ و از کجا؟ به نظرات شهید مطهری و یکی از پیشنهادات حضرت امام در این رابطه اشاره شد.👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/3694 ✅ در زمان آیت‌الله بروجردی با همکاری کسانی چون حضرت امام و شهید مطهری و جمع دیگری از فضلای حوزه به نام هیئت مصلحین، طرحی تهیه می‌شود که هدف آن تمرکز همه درآمدهای اوقاف و سهم امام و... در یک صندوق واحد بوده است تا با اجازه آیت‌الله بروجردی و امضاء برخی از این فضلا مخارج آن اعم از کیفیت پرداخت شهریه و... مشخص شود. ✅ عملا به کمک این طرح پول‌های سرگردان و غیر متمرکز که در هر منطقه به دست عالم آن شهر می‌رسید و متولیان مختلفی داشت، در یک جا متمرکز شود و خرج کردن آن نیز بی‌ضابطه نباشد. ✅ شهید مرتضی مطهری در تحلیل این مسأله می‌نویسند: 👈 «به نظر ما صِرف اتکاى بودجه روحانیت ایران به عقیده مردم سبب ضعف آن نشده است، بلکه سازمان نداشتن این بودجه سبب این نقص بزرگ شده است و مى‏‌توان با سازمان دادن این بودجه این نقص بزرگ را رفع کرد تا روحانیت شیعه، هم قدرت داشته باشد و هم حرّیت. {...} مرحوم آیت‌الله آقاى بروجردى (اعلى‏‌اللَّه مقامه) {...} (می)گفتند: «تقیه از خودمانى مهم‌تر و بالاتر است. من خودم در اول مرجعیت عامّه گمان مى‏‌کردم از من استنباط است و از مردم عمل، هرچه من فتوا بدهم مردم عمل مى‏‌کنند. ولى در جریان بعضى فتواها که برخلاف ذوق و سلیقه عوام بود، دیدم مطلب این‌طور نیست.» {...} با این توضیح معلوم شد که چرا شخصیت‌هاى برجستۀ ما همین‌که روى کار مى‏‌آیند از انجام منویات خود عاجزند و با اینکه خون‌دل مى‏‌خورند و اندیشۀ اصلاح را همواره در دل مى‏‌پرورانند، در عمل قدرت اجرا ندارند؛ {...} راه اصلاح این نیست که روحانیت ما بودجۀ عمومى نداشته باشد و هرکس از دسترنج شخصى خود زندگى کند. راه اصلاح این نیست که روحانیت ما مانند روحانیت مصر تابع دولت بشود. راه اصلاح یک‌چیز است: سازمان دادن به بودجۀ فعلى روحانیت.» ر.ب: مجموعه‏ آثار استاد شهید مطهرى، ج ‏ ۲۴ صص: ۴۹۶-۵۰۱. ✅ ظاهر خروجی عملی طرح شهید مطهری این بود که طلاب به شکل کارمند حوزه درآیند و پاسخگوی حوزه باشند و معاش آنها نیز از طریق حوزه تامین شود. اما این طرح سرانجام به شکست و اختلاف جدی بین امام و آیت‌الله بروجردی می‌انجامد. شهید مطهری به حالت قهر قم را ترک می‌کنند و حضرت امام نیز درس خود را تا مدتی تعطیل و خانه نشین می‌شوند. 📌ادامه دارد...👇
📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣 بسم الله... در آستانه سیزدهم آبان و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا: 🔰منبع مسابقه: 📚کتاب (خاطرات امام خامنه‌ای از زندانها و تبعید دوران مبارزات انقلاب اسلامی) مزایا و جوایز: 📌 هدایای مادی و معنوی 📌 عضویت در گروه‌های مطالعاتی آثار رهبر معظم انقلاب در استان فارس 🔹مهلت ثبت‌نام: تا ۱۸ آبان تمدید شد اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام: 👇 http://enghelabitaraz.ir/khoonedel/ 🌐لینک کانال ایتا 👇: https://eitaa.com/joinchat/1538981948Cc8cfeb14a8
📣📣📣📣 ✨به یک نفر آشنا با مباحث کتاب و کتابخوانی برای مخاطب عمومی و آشنای به کار اجرایی نیازمندیم: ✳️ 📚هدف: ارزشمند در محیط های مذهبی و فرهنگی مانند نمازجمعه، دانشگاه، حوزه، هیئات و ... با ابزار و قیمت مناسب و برگزاری 🔸مراحل کار: 1- شناسایی فعّال کتب شایسته ترویج 2- هماهنگی با انتشارات 3- هماهنگی با نیروهای اجرایی شهرستان جهت فروش و توزیع کتب 4- تلاش برای برگزاری مسابقه کتابخوانی 5- سرکشی ماهانه جهت نظارت بر حسن انجام کار 6- مدیریت فروش آنلاین کتب 7- شناسایی فعالین کتاب و کتاب خوانی در شیراز و فارس 🔹شرایط: 1- طلبه استان فارس؛ ساکن در قم باشد 2- داشتن سابقه حداقلی کار اجرایی 3- آشنایی با سلایق کتابخوانی مخاطبین مذهبی 4- توانایی سفر به شیراز به صورت ماهانه 5- قبول مسئولیت و اقتضائات پیش بینی نشده ✅مزایا: 1- پرداخت هزینه ایاب و ذهاب ماهانه به شیراز 2- مشارکت در سود به شرط رسیدن به سوددهی 3- عدم مشارکت در ضرر 📆مهلت پذیرش: 16 آذر ماه 📲 در صورت موافقت با شرایط فوق، درخواست خود برای مصاحبه را به آیدی https://eitaa.com/Mojahed1357 در ایتا ارسال فرمایید. .... @setadsalmanfarsi_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠امام خامنه‌ای: مقوله‌ی هجرت طلاب به شهرها برای رونق دادن به امور دینی و تربیتی آن مناطق کار بسیار خوب و لازمی است و باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که شهرهای مختلف از حضور عالمان دین خالی نشود. 🔰بازگشت به وطن و اثرگذاری در زادگاه،از جمله مهمترین دغدغه‌های طلاب است. این مهم دچار چالش هایی است که اندیشکدهٔ سلمان فارسی برای شناخت موانع هجرت و کمک به حل این مسئله اقدام به تهیه پرسشنامه جامعی کرده است. ✅شما فاضل فرهیخته میتوانید با صرف کمتر از ده دقیقه در این فرایند علمی و کارآمد مارا یاری رسانید. 🔹در ضمن به ده نفر به قید قرعه جایزه صدهزار تومانی اهدا خواهد شد.با تشکر 📣لینک پرسشنامه https://farsicomcrm.com/jahadi/formView/41 ♻️ارتباط با ادمین: @setadsalmanfarsi 🌐ستاد فرهنگي سلمان فارسي ويژه طلاب استان فارس؛ قم المقدسة
هدایت شده از کانون سلمان فارسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠امام خامنه‌ای: مقوله‌ی هجرت طلاب به شهرها برای رونق دادن به امور دینی و تربیتی آن مناطق کار بسیار خوب و لازمی است و باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که شهرهای مختلف از حضور عالمان دین خالی نشود. 🔰بازگشت به وطن و اثرگذاری در زادگاه،از جمله مهمترین دغدغه‌های طلاب است. این مهم دچار چالش هایی است که اندیشکدهٔ سلمان فارسی برای شناخت موانع هجرت و کمک به حل این مسئله اقدام به تهیه پرسشنامه جامعی کرده است. ✅شما فاضل فرهیخته میتوانید با صرف کمتر از ده دقیقه در این فرایند علمی و کارآمد مارا یاری رسانید. 🔹در ضمن به ده نفر به قید قرعه جایزه صدهزار تومانی اهدا خواهد شد.با تشکر 📣لینک پرسشنامه https://farsicomcrm.com/jahadi/formView/41 ♻️ارتباط با ادمین: @setadsalmanfarsi 🌐ستاد فرهنگي سلمان فارسي ويژه طلاب استان فارس؛ قم المقدسة
🔔توجه توجه🔔 سلام خدمت دوستان عزیز و گرامی🌹🌹 ✍ برای یک برنامه پژوهشی قرآنی نیازمند چند نفر طلبه یا دانشجوی ارشد علوم قرآنی هستیم جهت اطلاعات بیشتر به ایدی زیر مراجعه نمایید @setadsalmanfarsi
هدایت شده از طلاب و فضلای شیراز، مرودشت، زرقان، کوار، خرامه، سپیدان و بیضا
🌿پنجمین مجمع عمومی طلاب و فضلای گروه مبعث استان فارس؛ ⚠️بررسی ابعاد مسئله حجاب با تاکید بر مسائل اخیر بلوار چمران شیراز 🎙با حضور حجت الاسلام و المسلمین استوار میمندی؛مدیر محترم حوزه علمیه استان فارس 🔹️به همراه گزارش راهبردی از جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی؛توسط دبیر گروه مبعث 🕰زمان:شنبه(۱۸ تیر ۱۴۰۱)،ساعت ۱۰ تا ۱۳ 🏠قم؛بلوارجمهوری؛ک۱۸،پلاک۳۴،ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم ⬅️ثبت نام جهت شرکت با ارسال نام و نام خانوادگی 👇 🆔️ @setadsalmanfarsi شماره تماس ضروری: 📱+989195742174 🌐مجمع عمومی گروه نخبگانی مبعث🔰 https://eitaa.com/joinchat/1962541072C5c0ac06171
لینک مجازی گروه نخبگانی مبعث استان فارس دعوت شده‌اید. برای ورود به اتاق روی لینک زیر کلیک کنید: https://gharar.ir/r/c1377dcf
🏴🏴عنه عليه السلام: إنّ العَبدَ لَيَمْشي في حاجَةِ أخيهِ المؤمنِ 🏴فيُوَكِّلُ اللّه ُ عزّ و جلّ بهِ مَلَكَينِ: واحدا عَن يَمينِه و آخَرَ عَن شِمالِهِ ، 🏴يَسْتَغْفِرانِ لَهُ ربَّهُ و يَدعُوانِ بقَضاءِ حاجَتهِ . 🏴🏴مولاناامام صادق عليه السلام: زمانى كه بنده اى براى برطرف ساختن نياز برادر مؤمن خود قدم بردارد، 🏴خداوند عزّ و جلّ دو فرشته را ، يكى در سمت راست او و ديگرى در سمت چپش ، بر وى بگمارد، 🏴كه از پروردگارش براى او آمرزش طلبند و براى روا شدن حاجتش دعا كنند . الكافي : 2/195/10 . 🏴🏴🏴🏴🏴🏴 شهادت حضرت مسلم بن عقیل سفیر مولانا امام حسین علیه السلام تسلیت باد 🏴🏴🏴🏴🏴🏴 کانون فرهنگی تبلیغی سلمان فارسی @setadsalmanfarsi_channel
✍پیام تسلیت مدیر حوزه علمیه استان فارس بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون برادر عزیز و فاضل ارجمند جناب آقای علی پورمعظم سلام علیکم خبر حادثه ناگوار ارتحال پدر بزرگوار شما موجب اندوه و تأسف شد. این مصیبت را آزمون بزرگ زندگی بدانید و برای شادی روح آن عزیز صبر و شکر به درگاه پروردگار را پیشه خویش سازید. اینجانب ضمن عرض تسلیت به شما و خاندان محترم پورمعظم آرزوی مغفرت و رضوان الهی را برای آن مرحوم و صبر و سلامتی را برای بازماندگان از خداوند متعال خواستارم. مدیر حوزه علمیه استان فارس محمد استوار میمندی ۱۴۰۱/۴/۲۳
توجه 🔔 توجه 🔔 سلام علیکم با توجه به در پیش بودن ایام محرم الحرام ستاد فرهنگی سلمان فارسی در نظر دارد تعدادی مبلغ برادر و خواهر با تخصص کار با کودک و نوجوان به استان فارس اعزام نماید شرایط : . 1-اتمام سطح یک 2- آشنایی اجمالی با شیوه های کار با کودک و نوجوان 3_شرکت در دوره آموزشی 6ساعته با محوریت تبلیغ کودک و نوجوان در محرم 4-قبولی در مصاحبه مزایا : 1:اهدای بسته جامع محتوای کار با کودک در دهه محرم 2:پرداخت کمک هزینه تبلیغی +هزینه ایاب و ذهاب *اولویت با کسانی هست که در دفتر تبلیغات پرونده تبلیغی دارند *ارتباط با ادمین @Setadsalmanfarsi ستاد فرهنگي سلمان فارسي ويژه طلاب استان فارس؛ قم المقدسة @setadsalmanfarsi_channel
سلام علیکم ضمن عرض تسلیت و آرزوی قبولی عزاداری‌ها 📣 پژوهشکده بنیاد علوم انسانی اسلامی آیت الله حائری شیرازی(ره) با مسئولیت آیت الله کلانتری از اساتید و پژوهشگران سطح ۴ و دکترا در رشته‌های روانشناسی، مدیریت، اقتصاد، علوم تربیتی و علوم سیاسی، با در اختیار گذاشتن محتوای جلسات و آثار مرحوم آیت الله حائری شیرازی آمادگی تنظیم قرارداد پروژه های تالیف کتب را دارد. 👈🏻 علاقمندان تا 20 مرداد رزومه و موضوع پیشنهادی خویش را برای آیدی ستاد سلمان فارسی به نشانی @setadsalmanfarsi ارسال فرمایند تا در آینده نزدیک جلسه ای در قم با ایشان برگزار شود. ✅ در ضمن اولویت با کسانی است که اهل استان فارس باشند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کاری از واحد اعزام و تبلیغ کانون فرهنگی تبلیغی سلمان فارسی ۱۴۰۱ به توفیق الهی دهه‌ی اول ماه محرم امسال توانستیم با اجرای بیش از ۵۰ برنامه در مساجد و محلات شهر شیراز و با تمرکز بر محلات کمتر برخوردار با استفاده از مبلغین خبره‌ی عرصه‌ی کودک و نوجوان لحظات خوبی را برای کودکان خوش‌قلب شیرازی در جهت پیوند با هیأت و عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) رقم بزنیم.