eitaa logo
روش تدبر در قرآن و سیره
153 دنبال‌کننده
174 عکس
185 ویدیو
37 فایل
تدبر؛ عرضه خالصانه سرزمین وجودم است بر آسمان بارانی و رشد افزای آیات وحیانی و روایات با درک فقر و ضعفم و طلب و تسلیمم...
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از چشمه جاری
💙 مؤمن در قبال نعمت ها، مسئولیت دارد که آنها را رشد داده و بارور کند و از آنها بهره بگیرد؛ از موی سرش گرفته تا همسرش تا همکفر و دوستش؛ باید روی همه اینها کار کند و همه را با ملاک اهمیّت بارور کند. 💙 من هنگامی که با رفیقی همراه می شوم، باید ببینم در مغز او چه می گذرد و چه میوه هایی جمع آوری کرده است؛ میوه های گندیده یا میوه های سمی یا میوه های بی فایده یا میوه های مفیدی که به درد این لحظه نمی خورند یا میوه هایی که به درد این لحظه می خورند، ولی حجم زیادی می گیرند و سود کمی می دهند، یا هیچ کدام بلکه میوه هایی در حجم کم، با فایده زیاد که نیازهای فراوانی را تأمین می کنند. 📚 جمع ها و حاصل جمع ها، ص ۱۵ 🆔 کانال👈 چشمه جاری
روش تدبر در قرآن و سیره
✨✨✨✨✨✨✨✨ بسم الله الرحمن الرحیم ⚡️ انحراف اخباریگری (قسمت اول) ✍️ شهید مطهری(ره) ✳️ در سه چهار قرن
✨✨✨✨✨✨✨✨ بسم الله الرحمن الرحیم ⚡️ انحراف اخباریگری(قسمت دوم) ✍️ شهید مطهری(ره) ✳️ اخباری ها معتقدند که احدی غیر از معصومین(ع) حق رجوع و استفاده و استنباط از آیات قرآن را ندارد، و به عبارت دیگر: همواره استفاده مسلمین از قرآن باید به صورت غیر مستقیم بوده باشد، یعنی به وسیله اخبار و روایات وارده از اهل بیت. اخباری ها در این مدعا به اخباری استناد می ‏کنند که «تفسیر به رأی» را منع کرده است. ایشان مدعی هستند که معنی هر آیه ‏ای را از حدیث باید استفسار کرد، فرضاً ظاهر آیه ‏ای بر مطلبی دلالت کند ولی حدیثی آمده باشد و بر ضد ظاهر آن آیه باشد، ما باید به مقتضای حدیث عمل کنیم و بگوییم معنی واقعی آیه را ما نمی‏دانیم. علیهذا اخبار و احادیث «مقیاس» آیات قرآنی ‏اند. 🔻 ولی صحیح آن است که استفاده مسلمین از قرآن به صورت مستقیم است، معنی تفسیر به رأی که نهی شده این نیست که مردم حق ندارند با فکر و نظر خود معنی قرآن را بفهمند، بلکه مقصود این است که قرآن را براساس میل و هوای نفس و مغرضانه نباید تفسیر کرد. 🔻 قرآن تصریح می‏ کند و فرمان می‏ دهد که مردم در آن «تدبر» کنند و فکر خود را در معانی بلند قرآن به پرواز درآورند، پس مردم حق دارند که مستقیماً معانی آیات قرآنیه را در حدود توانایی به دست آورند و عمل نمایند. 🔻 بعلاوه در اخبار متواتره وارد شده که پیغمبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) از اینکه اخبار و احادیث مجعوله پیدا شده و به نام آنها شهرت یافته نالیده و رنج برده‏ اند و برای جلوگیری از آنها مسئله «عرضه بر قرآن» را طرح کرده‏ اند. فرموده ‏اند که هر حدیثی که از ما روایت شده بر قرآن عرضه کنید اگر دیدید مخالف قرآن است بدانید که ما نگفته‏ ایم، آن را به دیوار بزنید. 🔻 پس معلوم می‏شود بر عکس ادعای اخباری ها، احادیث، معیار و مقیاس قرآن نیستند، بلکه قرآن، معیار و مقیاس اخبار، روایات و احادیث است (کلیات علوم اسلامی، 3/ 32-33). @shagerd_Quran
💢ثبت نام حدیث خوانی شروع شد💢 ⚜ مجازی رایگان برای همگان 📝گواهینامه از دانشگاه قرآن و حدیث 📅 مهلت ثبت نام : تا هشتم آبان ماه 💻 شروع دوره: ۱۵ آبان ماه 🌐 لینک ثبت‌نام👈 yun.ir/hr4d66 ♦️مدیریت آموزش های آزاد @eduwhc | معاونت آموزش مرکز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۴۳ ✅ جمع و احیای امر ✨ امام‏ صادق‏ (عليه‌السلام) به داود بن سرحان مى‏‌فرمود: به دوستان من سلام برسان. به راستى مى‏‌گويم، رحمت خدا بر عبدى كه با ديگران‏ جمع شود و از امر ما بگويد، پس نفر سوم اين دو فرشته‏‌اى است كه براى اين هر دو استغفار مى‏‌نمايد. هرگاه كه جمع شديد به ذكر و يادآورى مشغول باشيد كه در جمع شما و مذاكره‏‌ى شما، احياى امر ماست و پس از ما در رتبه و درجه‏‌ٔ آن كسى است كه بياد امر ما باشد و به يادآورى ما باز گردد.* 🔸در اين روايات پس از زيارت و لقاء كه ميان دو نفر اتفاق مى‌افتد به تجمّع و اجتماعى اشاره مى‌كند كه چهار نفر و كمتر و بيشتر را در هر جمعى به ذكر و يادآورى و احياى امر مى‌خواند و راستى كه اين‌گونه اجتماع به اين نتايج مى‌تواند برسد و گرنه بارهاى سنگين بر جمع‌هاى سست و پراكنده، قرارى نخواهد گرفت و به مقصدى نخواهد رسيد. ‍‌ 🔸سرّ اين همه تأكيد بر تربيت هسته‌هاى اوليه جامعه‌ى دينى كه قصد ذكر و احياى امر دارد، و به حكم و حكومت معصوم مى‌انديشد، در همين رفعت اهداف و زمينه‌ى آزادى و سختى انتخاب و هجوم وساوس و آرزوها و زنده شدن شبهه‌ها و فتنه‌ها و بدعت‌ها و انحراف‌ها و تعارض‌ها است . 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 *(مستدرک، ج۸، باب۹، ص۳۲۹) 📚 وارثان عاشورا، ص۲۲۴. ✍ استاد‌‌ علی صفایی حائری ☘ @EinSadTehran 🌐 Einsadtehran.ir
✔️ ثبت نام دوره‌های فعال ⛔️ ثبت نام پیش دوره ۶ و ۷ آبان به پایان رسید. ✅ علاقه‌مندان می‌توانند در آخرین پیش دوره‌‌های فعال زیر ثبت نام نمایند. ‌‌‌ 📆 پیش دوره‌هایی که هم اکنون ثبت نام‌شان در حال انجام است، به شرح ذیل می‌باشد: ▫️ پیش دوره ۲۰ و ۲۱ آبان ▫️ پیش دوره ۴ و ۵ آذر ▫️ پیش دوره ۱۸ و ۱۹ آذر ✍🏻اطلاعات تکمیلی و ثبت نام در دوره: 🔗 zil.ink/tadabor_ir 🆔 @tadabor_ir ‌
روش تدبر در قرآن و سیره
✨✨✨✨✨✨✨✨ بسم الله الرحمن الرحیم ⚡️ انحراف اخباریگری(قسمت دوم) ✍️ شهید مطهری(ره) ✳️ اخباری ها معتقدن
✨✨✨✨✨✨✨✨ بسم الله الرحمن الرحیم ⚡️ انحراف اخباریگری (قسمت سوم و پایانی) ✍️ شهید مطهری(ره) - ده گفتار، ص115 ✳️ مکتب اخباری الان جز در گوشه و کنارها پیروانی ندارد، ولی همه افکار اخباری گری که حدود دویست سال کم و بیش سیادت کرد، از مغزها بیرون نرفته، الان هم می بینید خیلی ها تفسیر قرآن را اگر حدیثی در کار نباشد، جایز نمی دانند. جمود اخباریگری در بسیاری از مسائل اخلاقی و اجتماعی و بلکه پاره ای مسائل فقهی هنوز هم حکومت می کند. 🔻 یک چیز که باعث رشد و نفوذ طرز فکر اخباری در میان عوام مردم می شود، آن جنبه حق به جانب عوام پسندی است که دارد؛ زیرا صورت حرف این است که می گویند ما از خودمان حرفی نداریم، اهل تعبد و تسلیم هستیم، ما جز قال الباقر(ع) و قال الصادق(ع) سخنی نداریم، ما از خودمان حرف نمی زنیم، حرف معصوم را می گوییم. @shagerd_Quran
✨✨✨✨✨✨✨✨ بسم الله الرحمن الرحیم اهمیت انس با قرآن و ضرورت یادگیری زبان قرآن و سبک بیان قرآن 💎 خودتان باید با قرآن انس داشته باشید. آنهایی که عربی دان هستند، سعی کنند این انس خودشان و رفاقت خودشان را با قرآن مستحکم کنند. آنهایی که عربی نمی دانند، ضمن اینکه سعی کنند عربی یاد بگیرند، با زبان قرآن آشنا بشوند، قرآن خواندن و فهمیدن قرآن را هم نگذارند برای بعد از آنی که عربی را یاد گرفتند، الان هم قرآن را بخوانند؛ منتها ترجمه های خوبی از قرآن را پیدا کنید، قرآن که می خوانید توجه به آن ترجمه ها داشته باشید و دقت و تدبر در معانی آیات بکنید.(ص159) 💎 قرآن بخوانید و آشنایی و انس و استفاده کردن از قرآن را به خودتان بیاموزید. قرآن بالاخره منبع لایزال معارف ماست. آنچه که ما داریم، از قرآن استفاده می کنیم و آنچه که وسایل سعادت و نیک بختی ماست، از قرآن باید در بیاید. این متن روشنِ مسلّم در اختیار ما هست، بر ماست که از او استفاده کنیم. (ص159) 💎 سبک قرآن بسیار جالب و زیبا است و لازم است انسان انس بگیرد با قرآن تا این نکات جالب و زیبای قرآن را درست بفهمد. غالباً کسانی که ملتفت نمی شوند این لطافت ها و ریزه کاری ها و ظرافت های قرآن را، با قرآن انس ندارند. اگر انسان انس پیدا کند با قرآن، لحن کلام قرآن به گوشش آشنا می شود، می فهمد قرآن چگونه دارد حرف می زند. (ص485-486) ✍️ سید علی خامنه ای (حفظه الله) 📚 منبع: کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن @shagerd_Quran
هدایت شده از ذَكِّر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅يا فاطِمَةُ اشْفَعي لي فيِ الْجَنَّةِ فَاِنَّ لَكِ عِنْدَ اللهِ شَاْناً مِنَ الشَّاْنِ، 🌸اي فاطمه درباره بهشت برايم شفاعت كن،به درستي كه براي تو نزد خدا مقامي از مقامات بلند است. 🌷 🌸بیا با تبسم گره می گشاید بیا بانوی قم گره می گشاید  اگر با دل صاف و ساده بریزی دوتا مشتِ گندم گره می گشاید🌹🌸   🌹ای که به قم قدر و بها داده ای کشور ما را تو صفا داده ای 🌺🌸۲۳ ربيع الاول؛ سالروز ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به شهر قم 🌸اللهم عجل لولیک الفرج وفرجنا به ----------🍃✨✨🍃----------- 🌺@qoran114moballge🌺 ----------🍃✨✨🍃----------
27.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌‌‌‌🎥 ببینید | بخشی از تدبّر در سوره مبارکه منافقون ‌‌ ▪️برای آشنایی بیشتر با محتوا و قالب آموزشی دوره‌های تدبّر در قرآن دانشجویی، پیشنهاد می‌کنیم بریده‌‌‌ای از جلسه آموزش تدبّر در سوره مبارکه منافقون رو مشاهده بفرمایید. ‌‌ ‌📆مدت و تاریخ برگزاری پیش دوره: پیش دوره مجموعاً به مدت ۲ ساعت بوده و طی فرصت ۲ روزه‌ای (روزهای پنجشنبه و جمعه) قابل مشاهده خواهد بود. 🗓مخاطبان می‌توانند متناسب با شرایط خود در یکی از بازه‌های زمانی فعال زیر -که هم اکنون ثبت نام‌شان در حال انجام است- شرکت نمایند: ▫️ پیش دوره ۲۰ و ۲۱ آبان ▫️ پیش دوره ۴ و ۵ آذر ▫️ پیش دوره ۱۸ و ۱۹ آذر ‌‌ ✍🏻اطلاعات تکمیلی و ثبت نام و : 🔗 zil.ink/tadabor_ir ‌‌ 🆔 @tadabor_ir ‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | تیزر دوره مجازی-تعاملی تدبّر در قرآن دانشجویی 🔰این دوره نه صرفاً چند فیلم و سخنرانی یک طرفه است و نه یک کلاس آنلاین. در این دوره دروس به صورت: 1️⃣ کوتاه و آموزشی همراه با نمودارها و اسلایدهای دقیق و جذاب طراحی شده است؛ 2️⃣ فیلم‌های دروس در قالب یک سامانه و در یک فرآیند تعریف شده آموزشی به صورت مرحله به مرحله در دسترس قرار می‌گیرد. 3️⃣ امکان تعامل مخاطب با اساتید و ارسال پرسش و دریافت پاسخ وجود دارد. 🎞 نمایی از دوره را می‌توانید در تیزر بالا مشاهده کنید. ✍🏻اطلاعات تکمیلی و ثبت نام و : 🔗 zil.ink/tadabor_ir 🆔 @tadabor_ir
⁉️ آیا درمورد وظیفه مان نسبت به قرآن، واقفیم؟ ⁉️ آیا قرآن را منبعی غیرقابل دسترس و غیرقابل فهم برای عموم می دانیم؟ ⁉️ همه سطوح قرآن را می بایست با چندین واسطه دریافت کرد؟ ⁉️ دینداری ما، بر پایه منبع اصیل قرآن است؟ ✔️ در دوره تدبر در قرآن، پاسخ این سؤالات را در می یابید. 🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁 ✍ثبت نام دوره پاییزه تدبّر در قرآن: اینجا ------------------------------------- 💠مؤسسه اندیشه قرآن و ولایت 🆔https://eitaa.com/tadabbor114_ir ‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلم‌نوشت | رهبر معظم انقلاب: ما از قرآن دوریم... 📖 دوره تدبّر در قرآن دانشجویی فرصتی مغتنم برای انس متدبّرانه با قرآن و فراگیری روش فهم قرآن ‌‌‌‌ ✍🏻اطلاعات تکمیلی و ثبت نام و : 🌐 zil.ink/tadabor_ir 🆔 @tadabor_ir
💬 سخن‌نگاشت | رهبر معظم انقلاب: تلاوت قرآنی مطلوبست که.... ✴️ دوره تدبر در قرآن ویژه دانشجویان و طلاب جوان 🔸۱۰ هفته آموزشی 🔸۱۳ آذر لغایت ۱۰ دی ۹ بهمن لغایت ۲۰ اسفند ماه. 🔸تعطیلی در بازه برگزاری امتحانات (۱۱ دی لغایت ۸ بهمن) ‌‌‌ ✍🏻اطلاعات تکمیلی و ثبت نام: 🔗 b2n.ir/z09195 ------------------------------------- 💠مؤسسه اندیشه قرآن و ولایت 🆔https://eitaa.com/tadabbor114_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلم‌نوشت | مدل صحیح چیست؟ ‌‌‌ ▪️برای آشنایی بیشتر با چگونگی فهم قرآن پیشنهاد می‌کنیم با کلیپ بالا همراه بشید تا دقیق‌تر و فنی‌تر این سوال براتون تبیین بشه. ▪️پاسخ تفصیلی و جامع به این سوال در دوره دانشجویی خواهد بود. 📆مدت و تاریخ برگزاری پیش دوره: پیش دوره مجموعاً به مدت ۲ ساعت بوده و طی فرصت ۲ روزه‌ای (روزهای پنجشنبه و جمعه) قابل مشاهده خواهد بود. 🗓مخاطبان می‌توانند متناسب با شرایط خود در یکی از بازه‌های زمانی فعال زیر -که هم اکنون ثبت نام‌شان در حال انجام است- شرکت نمایند: ▫️ پیش دوره ۲۰ و ۲۱ آبان ▫️ پیش دوره ۴ و ۵ آذر ▫️ پیش دوره ۱۸ و ۱۹ آذر ‌‌ ✍🏻اطلاعات تکمیلی و ثبت نام در دوره: 🔗 zil.ink/tadabor_ir ‌‌ 🆔 @tadabor_ir
هدایت شده از چشمه جاری
💠 آنچه تو را به يقين مى ‏رساند شكر تو و به كار گرفتن معرفت و آگاهى و هدايت‏هاى مستمر است كه: «مَنْ أظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرِ بِاياتِ رِبِّهِ ثُمَّ أعْرَضَ عَنْها انَّا مِنَ الْمُجْرِمينَ مُنْتَقِموُن». 💠 چه كسى ستمكارتر است ‏از آنها كه به نشانه‏ هاى خدا يادآورى شدند و هدايت‏هاى مستمر او به آنها رسيد و آنها با مهلت از آن اعراض كردند و در اين فرصت، شكر نياوردند. 💠 ما از مجرم‏ها انتقام مى ‏گيريم و منابع آگاهى و چشم و گوش و دل آنها را مختوم مى‏ كنيم و مهر مى ‏زنيم. تا آنجا كه چيزى از آگاهى آنها بكارشان نيايد و بهره ‏مند نشوند. 💠 من كه مى ‏يابم در اين مرحله بايد از غذايم بگذرم و يا فلانى را تحمل كنم و يا به او محبت نمايم، ولى به خاطر بخل و يا حسادت و يا بديهاى او، چشم پوشى مى‏ نمايم، چگونه توقع دارم كه به يقين برسم در حالى كه از اين هدايت‏ها و ياد آوري ها، چشم پوشيده ‏ام. 💠 بدنبال شكر و پذيرش يادآوری ها و هدايت‏ها، به يقين مى ‏رسيم و در يقين اين دو خاصيت هست تحمل رنج و مصيبت و شهود و بصيرت. 📚 قيام، ص 226 🆔 کانال👈 چشمه جاری
هدایت شده از چشمه جاری
💠 دوستى مى ‏ناليد كه من با اين همه برهان و استدلال به يقين و اطمينان‏ نرسيده ‏ام و نمى‏ دانم از كجا بايد به يقين رسيد، گفتم تو با احتمال شروع كن و شكر كن و آنچه را كه يافته‏ اى به كار بگير تا آنچه را كه ندارى به تو بدهند كه «مَنْ عَمِلَ بِما عَلِمَ، وَفَّقهُ اللَّهُ عِلْمَ ما لَمْ يَكُنْ يَعْلَمْ». هر كس به دانش خود و معرفت خود عمل كند، خداوند او را توفيق مى‏ دهد و آنچه نمى ‏داند و نمى ‏توانست بداند، به او مى‏ سپارد. 💠 يقين مزد شاكران است، مزد آنهايى است كه به تذكرات حق و هدايت‏هاى او، توجه داشته‏ اند و عمل كرده ‏اند كه:«مَنْ اظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرَ بِآياتِ رَبِّهِ ثُمَّ اعْرَضَ عَنْها انَّا مِنَ الْمُجْرِمينَ مُنْتَقِمُون». چه كسى ستمكارتر است از كسى كه به نشان‏ هاى پروردگارش يادآورى شد و با تمام هدايت‏ها و فرصت‏ها، «ثُمَّ اعْرَضَ»؛ اعراض كرد ما از كسانى كه مجرم هستند و اعراض كرده ‏اند انتقام مى‏ گيريم و آنها را به ختم و طبع و وقر و خزى و وهن، مبتلا مى ‏سازيم، تا آنجا كه از ادراكات حسى و قلب و گوش و چشم خود هم محروم مى‏ گردند. 💠 كسانى كه كفر مى ‏ورزند و به هدايت‏ها روى نمى ‏آورند و شكر يادآورى‏ ها و هدايت‏ها را نمى ‏كنند، محروم مى ‏شوند و گرفتار مى‏ گردند. گفتم اين هدايت‏ها، مستمر و مداوم براى همه مى‏ آيد، مى‏ بينم كه به من تذكر مى ‏دهند كه به فلان كمك كن، از فلان بگذر، فلانى را درياب، مى‏ فهمم كه تو گرسنه ‏اى و من امكان دارم، تو گرفتارى و من توانايى دارم، مى ‏فهمم و به من‏ تذكر مى ‏دهند و برايم جا مى ‏اندازند و به من فرصت مى ‏دهند، ولى اعراض مى‏كنم. 💠 گفتم داستان، فقط داستان كلى محرمات و واجبات نيست، كه هدايت‏هاى مستمر و تذكرات مداوم، در راه است و انسانى كه چشم مى‏ پوشد، ناچار بايد غرامت بدهد، كه دست انتقام در كار است، گفتم ما آنچه لازم داشته ‏ايم، همراه داريم و خيال مى‏ كنيم كه اطمينان لازم است در حالى كه حتّى همراه يقين مى‏ توانيم اعراض و جحود داشته باشيم. 💠 و مثل شيطان صداى خدا را بشنويم و ملكوت او را ببينيم و اشياء را همانطور كه هست درك كنيم و به حقيقت معرفت برسيم و با اين حال، كافر شويم و با اين عرفان و شهود، رجيم و مطرود گرديم. 💠 گفتم ما آنچه را كه لازم داشته‏ ايم. همراه داريم و اگر احساس كمبود مى‏ كنى، اين كمبود، اطمينان و يقين نيست، اين احساسى كه تو دارى و اين كمبودى كه حس مى ‏كنى، مربوط به قرب و رفع حجاب است. 💠 گفتم من اطمينان دارم و يقين دارم كه شير هست و درنده هست، ولى احساسى ندارم چون دورم و اگر نزديك هم بشوم و شير را در قفس ببينم باز اين احساس را ندارم كه حجاب در كار است. پس مشكل با مسأله اطمينان و يقين حل نمى‏ شود كه شكر مى‏ خواهد و اطاعت مى‏ خواهد، تا قرب حاصل شود و به تدريج حجابها و مانعها برطرف گردد. و انس و احساس و آشنايى، دل را سرشار نمايد، ويقين و مراتب و درجات آن، دل را بگيرد. و به فضيلت يقين دست بيابى. 📚 قيام، ص 163 🆔 کانال👈 چشمه جاری
روش برداشت قرآن، استاد رحیم پور ازغدی.mp3
11.9M
📶 روش برداشت از قرآن 🎙 استاد رحیم پور ازغدی 🔘 (رمضان 1390)، نمایشگاه بین المللی قرآن، مشهد https://eitaa.com/ali_fatemipour ═━•◈◈•❁•••❁•◈◈•═━
✨✨✨✨✨✨✨✨ بسم الله الرحمن الرحیم ⚠️ وای به حال آنهایی که نمی گذارند مردم به قصد فهمیدن به سمت قرآن بروند! ✍️ سید علی خامنه ای (حفظه الله) 📚 منبع: کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص249-251 🔹 به قرآن مراجعه کنید. سعی کنید با قرآن آشنا شوید، سعی کنید محتاج این نباشید که آیه هایی را من بیایم برایتان معنا کنم. خودتان را به این گنج بی پایان و دریای بی کران نزدیک کنید... 🔹 این مطلب را چرا تذکر دادم راجع به قرآن؟ برای خاطر اینکه بدانید شما برادران و خواهران که دام های فراوانی، وسایل بی پایانی برای دور نگه داشتن مردم از قرآن، تا کنون در طول زمان تدارک دیده شده و یکی از این بهانه ها و دام ها و وسیله ها که تا امروز هم هنوز هست، هنوز یک عده جاهل یا مغرض این مطلب را تکرار می کنند، که آقا! قرآن را هیچ کس نمی فهمد جز ائمه معصومین(ع)، ائمه معصومین(ع) هستند که قرآن را می فهمند. 🔹 اینکه امام(ع) قرآن را خیلی خوب می داند، به این معنا نیست که بنده و جناب عالی یک کلمه اش را هم نمی فهمیم، یک قشر از قرآن را هم نمی توانیم بفهمیم. مثل آن بنده خدایی که می گفتند نماز بخوان، گفت ای آقا اگر نماز آن بود که مولایم علی کرد، من چرا دیگر نماز بخوانم. این منطق، همان منطق است. اگر آنها قرآن را می فهمند، ما و شما دیگر چرا لای قرآن را باز کنیم؟ ای بیچاره! ای محروم! ای محروم از معارف قرآن، وای به حالت! وای به حالت! وای به حالت که قرآن را نمی فهمی، اما بیشتر وای به حالت اگر آنکه خودت نفهمی، نگذاری مردم هم بفهمند. اجازه ندهی مردم تشنه کام هم از این چشمه فیاض و جوشان بهره ببرند. وای به حالت! وای به حال آنهایی که مردم را از قرآن دور می کنند، از قرآن می رمانند، به بهانه ها و معاذیر گوناگون نمی گذارند مردم قرآن را باز کنند به قصد فهمیدن، وای به حالشان! 🔹 و شما بدانید برادران و خواهران که امروز سر و کار ما با قرآن است. همان طوری که پیغمبر خدا(ص) فرموده است : «فإذا التبست علیکم الفتن کقطع اللیل المظلم فعلیکم بالقرآن» آن روزی که فتنه ها مثل پاره های شب سیاه بر زندگی شما سایه افکند، بر شما باد به قرآن... امروز روزی است که به قرآن باید مراجعه کنیم. شرط اولش این است که قرآن را بفهمیم. @shagerd_Quran
✨✨✨✨✨✨✨✨ ❁﷽❁ ✍️ در منابع اسلامی آمده است که روزی ابوحنیفة با امام صادق(ع) همسفره شد. وقتی امام(ع)دست از غذا کشید فرمود: 🔹«الحمد لله ربّ العالمين اللّهم هذا مِنك و مِن رسولِك(ص)» 🔸ستايش خدا را كه مالك و مدبر همه عوالم است‏؛ خداوندا این از فضل تو و همچنین از فضل رسول تو است. ✍️ ابوحنیفه با تعجب اشکال به امام (ع) گرفت و گفت: 🔸«يا أبا عبد الله أجعلتَ مع الله شريكا؟» 🔹ای ابو عبدالله! آیا برای خداوند شریک قائل شدی؟ ✍️ امام (ع) به او گفت: وای بر تو! همانا خداوند در قرآن می فرماید: 🔹«... وَ ما نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِه...‏»(التوبة: 74 ) 🔸«... و اين غرور و سرمستى علتى نداشت جز اينكه خدا و رسولش ايشان را از كرم خود توانگر و بى نياز كرده بود...» ◀️ همچنین در جای دیگر خداوند فرموده: 🔹«وَ لَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا ما آتاهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ سَيُؤْتِينَا اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ رَسُولُه...‏»(التوبة: 59) 🔸«ولى اگر آنها به حق خود راضى باشند و به آنچه خدا و پيامبرش در اختيار آنها گذارده رضايت دهند و بگويند همين براى ما كافى است و اگر هم نياز بيشترى داريم خدا و پيامبر(ص) از فضل خود به زودى به ما مى‏بخشند ...‏» ✍️ ابوحنیفه با سرافکندگی گفت: به خدا قسم گویا تا کنون این دو آیه را از قرآن نخوانده بودم و به گوشم نخورده بود! امام علیه السلام فرمودند: بله تو بی شک این دو آیه را هم خوانده ای و هم شنیدی! ولی خداوند درباره تو و امثال تو فرموده است: 🔹«أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى‏ قُلُوبٍ أَقْفالُها»(محمد: 24) 🔸«چرا در قرآن تدبر نمى‏كنند؟ مگر بر در دلهايشان قفل زده شده؟» ◀️ همچنین: 🔹«كَلَّا بَلْ رانَ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُون‏» (المطففين: 14) 🔸 «نه، واقع قضيه، اين است كه گناهانى كه كرده‏اند، در دلهاشان اثر نهاده، و دلها را قساوت بخشيده‏» 📚 كراجكى، محمد بن على‏، كنز الفوائد، ج‏2، ص: 37 @shagerd_Quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی سیدالکریم(علیه السلام ) 🔰امام رضا علیه السلام 🔻يا عَبْدَ الْعَظِيمِ أَبْلِغْ عَنِّي أَوْلِيَائِيَ السَّلَامَ وَ... مُرْهُمْ بِالصِّدْقِ فِي الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ وَ مُرْهُمْ بِالسُّكُوتِ وَ تَرْكِ الْجِدَالِ فِيمَا لَا يَعْنِيهِمْ وَ إِقْبَالِ بَعْضِهِمْ عَلَى بَعْضٍ وَ الْمُزَاوَرَةِ فَإِنَّ ذَلِكَ قُرْبَةٌ إِلَي ▫️اي عبدالعظيم سلام مرا به دوستانم برسان و ...دستورشان ده كه راستگو وامانت پرداز باشند ودستورشان ده كه خاموشي گزينند واز مجادلات بيهوده بپرهيزند. و به هم روى‌آورند و با يكديگر ديدار كنند، كه موجب نزديكى به من است . 📚الاختصاص ص ٢٤٧ 🌳🌸🌳🌸🌳🌸🌳🌸🌳 ‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌─┅•═༅𖣔✾🌼✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌𖣔༅═•┅─ @shagerd_Quran
✔️ ثبت نام دوره‌های فعال ⛔️ ثبت نام پیش دوره ۲۰ و ۲۱ آبان به پایان رسید. ✅ علاقه‌مندان می‌توانند در آخرین پیش دوره‌‌های فعال زیر ثبت نام نمایند. ‌‌‌ 📆 پیش دوره‌هایی که هم اکنون ثبت نام‌شان در حال انجام است، به شرح ذیل می‌باشد: ▫️ پیش دوره ۴ و ۵ آذر ▫️ پیش دوره ۱۸ و ۱۹ آذر ▫️ پیش دوره ۲ و ۳ دی ✍🏻اطلاعات تکمیلی و ثبت نام در دوره: 🔗 zil.ink/tadabor_ir 🆔 @tadabor_ir ‌
خودْ رأیی ! 🔸امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: «مَنِ استَبَدَّ برأيِهِ هَلَكَ، و مَن شاوَرَ الرِّجالَ شارَكَها في عُقُولِها» هر كه خودْ رأی باشد (و را ترک كند) نابود شود و هر كه با بزرگان مشورت كند، در عقل و خرد آنان شريك گردد. 🔺نهج‌البلاغه؛ حکمت 161 @zanjani_net
✨✨✨✨✨✨✨✨ بسم الله الرحمن الرحیم ✳️ اهمیت انس با قرآن، حفظ و قرائت مکرر قرآن در تدبر در قرآن 🎙 مقام معظم رهبری(حفظه الله) 🔻 تکرار آیات قرآنی و انس دائمی با قرآن، به شما فرصت می‏ دهد که در قرآن تدبّر کنید. «تدبر در قرآن» با همین‏طور خواندن و رد شدن به دست نمی‏ آید؛ با یک‏بار و دوبار خواندن هم حاصل نمی‏ شود؛ با تکرار و انس به دست می‏ آید. (۱۳۸۵/۰۷/۰۴) 🔻 حفظ و تكرار و انس با آیات كریمه‌ی قرآن و پی‌درپی آیات الهی را مورد توجه قرار دادن، موجب می شود كه انسان بتواند در قرآن تدبر كند. (۱۳۹۲/۰۴/۱۹) 🔻 انس با قرآن، یعنی قرآن را خواندن و باز خواندن و باز خواندن و در مفاهیم قرآنی تدبر کردن و آنها را فهمیدن. (۱۳۶۹/۰۱/۱۰) 🔻 خواندن قرآن، از اول تا آخر، یک چیز لازمی است. باید قرآن را از اول تا آخر خواند؛ باز دوباره از اول تا آخر؛ تا همه‌ی معارف قرآنی یکجا با ذهن انسان آشنا شود. (۱۳۸۹/۰۴/۲۴) @shagerd_Quran