eitaa logo
از بهشتی برای امروز
948 دنبال‌کننده
119 عکس
62 ویدیو
22 فایل
این کانال فرصتی است برای بازخوانی اندیشه و گفتار اسوه صراحت و صداقت و صلابت انقلابی شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی
مشاهده در ایتا
دانلود
قدمت و ثبات اعتقاد امام خمینی نسبت به ولایت مطلقه در میان فقهای معاصر ما فقیهی که از اول به این مسئله خیلی قاطع معتقد بود، تا آخرش هم ایستاد و در این راه موفقیت تاریخی جهانی را برای به وجود آورد امام [خمینی] بودند. ایشان در بحثهایشان خیلی قاطع از آن اول به امامت معتقد بودند؛ می خواهد امام معصوم، می خواهد امام غیرمعصوم؛ امامت به طور کلی. و همین اواخر شاید چند ماه قبل که با ایشان باز مطرح کردیم دیدیم بله ایشان همچنان این امامت مطلق را رویش تکیه می کنند. منبع: جاودانه تاریخ؛ گفتارها 2؛ (1390) صص ۶۳ تا ۶۴ @shahiddotorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
جامعه مقدس؛ جامعه آلوده ببینید در عصر خودش و را مسئول چه وظیفه بزرگ و عهده دار کدام نقش حساس معرفی می کند. روایت از امام صادق است. لابد اگر نمی گفتم از امام صادق است شما فکر می کردید از امام علی در زمانی است که شمشیر به دست دارد. ... روایت این است 《ما قُدِّسَت أُمَّة لَم یُؤخَذ لِضَعيفِها مِن قَویِّها غَیرَ مُتَعتَع》 جامعه و امتی که در آن حق ضعیف از قوی چنان با قدرت گرفته نشود که قوی با تواضع و خضوع حق ضعیف را به او بپردازد، جامعه ای که چنین شیوه ای در آن ساری و جاری نباشد، جامعه مقدس و منزّه و پیراسته ای نیست، بلکه جامعه ای است آلوده. منبع: بایدها و نبایدها؛ (۱۳۸۰)؛ ص۱۶۵ @shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
از دیدگاه از استعدادها و قریحه های سرشار پرارزش و پرخروش زمان ماست. اجازه دهید نگویم "بود" چون ... آرائش اندیشه هایش برداشتهای اسلامی اش برداشت‌های اجتماعی اش در حال و در مسیر شدن بود. چون انسان موجودی در حال شدن است. و نه فقط انسان بلکه همه موجودات عالم طبیعت واقعیتهای شدنی هستند. ولی انسان در میان هنه موجودات شدنش شگفت انگیزتر است. ای انسان! تو سراپا شدنی. ... از آنجا که دکتر یک و یک حرکت بود طبیعی است که در اندیشه ها و کارهایش موارد متعددی وجود داشته باشد که از دیدگاه صاحب‌نظران اسلامی مردود بود یا حتی پایه های اصیلی نداشت. به همین دلیل در موارد زیاد حساسیتهایی در برابر گفته ها و نوشته هایش به وجود می آمد البته نه از جانب کسانی که نگرش سطحی نسبت به اسلام دارند بلکه از جانب . ولی آنچه درباره دکتر باید همیشه داوری شود نقش مؤثر او بود در به خویشتن و و اینکه این نسل بار دیگر خودش را در اسلام بازبیابد. منبع: جستجوگری در مسیر شدن (۱۳۸۵) صص ۱۵-۲۸-۹۳-۹۴ @shahiddoctorbeheshti
17.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ره آقا انقلاب کردیم که آزاد باشیم... یعنی آزاد باشند خانم ها که هرجور دلشان میخواهد [بیرون] بیایند؟؟! یعنی آزاد باشند که زن و مرد بدون داشتن پوشش لازم و بدون رعایت موازین اخلاقی وتقوایی لازم با هم باشند و...!! ما انقلاب برای این کردیم؟!!! کی انقلاب کرد؟ما اینها را بدانیم؟ این آزادی ها که اصلا بود... عجیب است میگویند انقلاب کردیم که این آزادی هارا بدست آوریم! «اگر انقلابی در ایران به راستی روی داده جهت این انقلاب روشن است؛حاکمیت صدق،حاکمیت حق ،حاکمیت عقل،حاکمیت علت،حاکمیت تقوا،حاکمیت مهر و عطوفت برادری الهی،حاکمیت قهر و غضب فی الله،دوستی با دوستان خدا،دشمنی با دشمنان خدا‌. انقلاب برای حاکمیت این ارزش های متعالی ست و مبارزه ی و نفی ضد ارزش هایی بود که سالهای سال و قرنها بر زندگی ما مردم بر اخلاق ما مردم بر رفتار ما مردم بر روابط ما مردم بر زندگی خصوصی و خانوادگی و اجتماعی و اداری و اقتصادی و سیاسی ما مردم حاکم بود. انقلاب برای این بود که آن ضد ارزش هارا از حاکمیت بیندازد و ارزش های اصیل و متعالی الهی را و نور را به جای ظلمات حاکم کند.» @shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
حجاب اجباری - آزادی پوشش.mp3
2.7M
: اگر خانمی نتوانست میل به برهنگی و بدحجابی را در خود مهار کند ... سخنرانی 23 بهمن 1359 ؛ گرامیداشت شهدای هویزه http://sapp.ir/shahiddoctorbeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(ره) 🔻«ما جنگمان با آمریکا تمام عیار است»🔻 موضع ما در این است که جامعه ی مسلمان ها جامعه ی است. ما مسلمان ها روی دو پای خودمان بدون تکیه دادن به هیچ غول و غول بچه ی دنیا می خواهیم بایستیم و غول ها و غول بچه ها هم برای ما ترس آور نیستند. نه از ،نه از و نه از هیچ چیز دیگری... ما وقتی می دادیم‌ تا عمق معنای آن را می فهمیدیم بنابراین؛ «ما جنگمان با امریکا تمام عیار است» @shahiddoctorbeheshti
📚 در شرایط فکری و اجتماعی خاص اوایل پیروزی انقلاب طی سالهای 1357-1360 بحث «آزادی، هرج و مرج و زورمداری» از عمده ترین مسایل روز شد. با توجه به کثرت سازمانها، احزاب و گروه های سیاسی بزرگ و کوچک در کشوری که تازه از اختناق رسته و جامعه ای که تازه طعم آزادی را چشیده بود، در بسیاری از موارد ابراز عقاید سیاسی را به مرز شایعه پراکنی، تشویش اذهان و نشر اکاذیب می کشانید و جو سیاسی را گاه به حد ی آلوده و ملتهب و پرتشنج می ساخت که امکان بازشناخت واقعیت از توهم، غوغاگری از انتقاد، و حق از باطل را از شهروندانی که در نخستین تجربة زندگی آزادانه قرار داشتند، سلب می کرد. چنین بود که انجام جلسات مناظره که در آن احزاب گوناگون رو در روی یکدیگر و با صراحت و شفافیت به توضیح مواضع خود بپردازند ضرورت پیدا کرد. هنگامی که «سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی» تصمیم گرفت در این زمینه نقش بایستة خود را ایفا کند، آیت الله دکتر بهشتی، که هم از رهبران انقلاب و طراحان نظام و هم دبیر کل حزب جمهوری اسلامی بود،دعوت را پذیرا شد. آنچه در تمامی این مناظره ها و گفتگوها، و از جمله در جلسات مناظره ای که متن آنها را در این کتاب خواهید خواند، جلب توجه می کند، انصاف و متانت در گفتگو، در عین صلابت و شفافیت در تبیین دیدگاهها و مواضع از سوی دکتر بهشتی است. همان گونه که در ابتدای جلسه اول آمده است، گروه های سیاسی که حیات خود را در گرو غوغاسالاری و جنجال آفرینی می دیدند از شرکت در از شرکت در این مناظره ها سر باز زدند. @shahiddoctorbeheshti
4_5803207927426713128.mp3
741K
جامعه مسلمانها جامعه فضولها است در جامعه مسلمان‌ها آدم در خیابان که می‌آید با یک مشت فضول سر و کار دارد و چقدر خوب فضولی می‌کنند. @shahiddoctorbeheshti
📚 کتاب حاضر بخشی از تتبعات فکری شهید دکتر بهشتی در زمینه مسائل و ساختارهای اقتصادی است که شامل دو بخش است: بخش اول این کتاب که از آثار قلمی شهید است مقاله ای است در مورد بانکداری و مسائل مالی اسلام. این مقاله که در سال 42 در شماره ششم مجله مکتب تشیع به چاپ رسیده نشان دهنده روشن بینی و نگاه جامع وی به مسائل اجتماعی و اقتصادی است. بخش دوم این کتاب که بیشتر این کتاب را در بر می گیرد، در واقع بحثهای تفسیری شهید بهشتی است در مورد آیات ربا در سوره بقره. این بحثها در یازده جلسه در اواخر سال 1352 و اوایل سال 1353 در جلسات مکتب قرآن ایراد شده است. در این جلسات بحثهایی در مورد ماهیت ربا و بیع، معاملات شرعی، پول و ماهیت آن و بانکداری مطرح شده است. چهار جلسه پایانی این جلسات به پرسش و پاسخ اختصاص یافته که در یک فصل کتاب در حدود 100 صفحه را شامل می شود. در این چهار جلسه پایانی به مسائلی همچون قرعه کشی های بانکها، سود بانک، صندوق قرض الحسنه، فروش وام، صرافی و معاملات ارزی و ... پرداخته شده است. @shahiddoctorbeheshti
حکم انتصاب شهید سید محمد حسینی بهشتی به سمت رئیس دیوان عالی کشور @shahiddoctorbeheshti
فرازهایی از نامه خصوصی به تهران جمعه 22 اسفند 1359 بسم الله الرحمن الرحیم استاد و رهبر بزرگوار السلام علیکم و رحمت الله و برکاته سنگینی وظیفه فرزندتان را بر آن داشت که این نامه را به حضورتان بنویسد و حقایق را به عرضتان برساند. موجود میان کشور بیش از آن که جنبهی شخصی داشته باشد، به اختلاف مربوط میشود . یک بینش معتقد و ملتزم به و ، اجتهادی که در عین زنده بودن و پویا بودن، باید سخت ملتزم به وحی و تعهد در برابر کتاب و سنتباشد، بینش دیگر در پی اندیشهها و ، که نه به کلی از وحی بریده است و نه آنچنان که باید و شاید در برابر آن متعهد و پایبند و گفتهها و نوشتهها و کردهها براین موضوع بینابین گواه. در برابر و به نظام سخت به توکل برخدا و اعتماد به نفس و تکیه بر توان اسلامی و پرهیز از گرفتار شدن در دام داوریها یا معتقد و ملتزم. ، هرچند دلش همین را میخواهد و زبانش همین را میگوید و قلمش همین را مینویسد، اما چون همهی مختصات لازم برای پیمودن این راه دشوار را ندارد، . بینش اول به نظام و شیوهای برای زندگی ما معتقد است که در عین گشودن راه به سوی ، مانع حل شدن مسلمانها در دستاوردهای شرق یا غرب باشد و آنان را بر فرهنگ و نظام و ارزش و استوار دارد. بینش دیگر با و بخشی از ارزشهای آن، جامعه را به راهی میکشاند که خود به خود درها را به روی ارزشهای بیگانه از اسلام و بلکه ضد اسلام میگشاید. بینش اول روی شرایطی در تکیه میکند که جامعه را به سوی و بر همهی سطوح راه میبرد. بینش دیگر بیشتر روی شرایطی تکیه میکند که خود به خود راه را برای بی مبالاتها یا کم مبالاتها در همهی سطوح و حاکم شدن آنها برسرنوشت انقلاب هموار میسازد. ... @shahiddoctorbeheshti