eitaa logo
از بهشتی برای امروز
947 دنبال‌کننده
119 عکس
62 ویدیو
22 فایل
این کانال فرصتی است برای بازخوانی اندیشه و گفتار اسوه صراحت و صداقت و صلابت انقلابی شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی
مشاهده در ایتا
دانلود
از عصبانیتت سخنرانی در جمع آذربایجان شرقی؛ مرداد 1359 ما می دانستیم از روز اول که انقلاب ما به یک چنین پشتوانه باایمان نیاز دارد. به همین دلیل در اسناد به دست آمده از آنقدر که آمریکا از دست این عصبانی است کمتر از دست نهاد دیگری عصبانی است. وقتی چشمان ما وقتی چشم و گوش ملت ما مراقب کشف ها است وقتی نیروی پرتوان و فداکار سپاه آماده در هم کوبیدن توطئه ها است ... البته آمریکا عصبانی است البته ناراحت است امریکا از دست این نهادها عصبانی است از دست آن چهره ها و شخصیتهایی که خط ضد را خط اصلی این انقلاب در بعد خارجی اش ترسیم کرده اند عصبانی است. از آنها که می گویند در این مقطع از زمان ما امریکا است عصبانی است. از روزنامه ها و روزنامه هایی که در این خط مردم را آگاه می کنند عصبانی است از تشکیلات سیاسی که ملت را در این خط بسیج و متشکل می کند عصبانی است ولی به آمریکا بگویید و از عصبانیت خودت بمیر. ملت ما همین است که می بینی و می شناسی و به آنها باید گفت که این ملت ابعاد فراوان ناشناخته دارد که خبر نداری ( حضار) نظام منبع: ؛ گفتارها 3؛ (1390) ص196 @shahiddoctorbeheshti
آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند ۱۰ اردیبهشت ۱۳۵۹ سخنرانی در مسجد ابوالفضل (خیابان ) چرا افسرده باشیم؟ ما که به دنبال إحدی الحُسنَیَینیم (یا یا پیروزی) دیگر چرا افسردگی؟ افسرده نباشید چهره ها شاداب باشد داشته باشید آن وقت شعارتان همین است که و مزدورانش هیچ نمی توانند بکنند. (تکبیر حضار) جاودانه تاریخ؛ گفتارها 3؛ (1390) صص32-33 @shahiddoctorbeheshti
آیا رهبر مجاز است برخلاف اکثریت مردم عمل کند؟ در جامعه مسلكى بايد بگوييم كسانى بايد به برسند و باشند كه قبل از هر چيز همه ابتكارها و استعدادها و لياقتهايشان در خدمت مسلكى قرار بگيرد كه جامعه آن مسلك را به عنوان پذيرفته است. دقت كنيد كه در اينجا هم حكومت برخلاف خواسته اكثريت بر سر كار نيست؛ اما اكثريت وقتى مى‌خواهد حكومت را انتخاب كند . انتخاب حكومت است؛ با خواست اكثريت است؛ اما ممكن است با خواست و تمايلات اكثريت متناسب نباشد. عمل رهبر در اينجا با متناسب است نه با تمايلات اكثريت. اين است كه حكومت و رهبر در يك جامعه مسلكى در درجه اول است، در درجه دوم است. اداره آن جامعه دارد. لذا امام و رهبر در چنين حكومتى و راهنما نيز هست . مرشد به اصطلاح معروف؛ يعنى افراد را در راهى مى‌برد و مى‌كشاند . اين مسأله اول در مسأله رهبرى، در يك جامعه مسلكى است. منبع: ، ولایت رهبری روحانیت(۱۳۹۰) صص 190-191 (اصل 3 بند 1) @shahiddoctorbeheshti
رمز مصونیت انقلاب خواهش می کنم این جمله را به و اسلامی تان بفرستید. چون باور کنید اگر مفاد این جمله در اعماق ضمیر اسلامی و اجتماعی ما زنده نماند مانند هر انقلابی که در معرض خطر است انقلاب ما نیز چنین خواهد بود. به شرط یک یک افراد در اداره جامعه. و در جامعه اسلامی وجود ندارد. منبع: ، مبانی نظری قانون اساسی ص۲۲ @shahiddoctorbeheshti
چرا این همه دشمن دارد؟ در دفاع از اصل 11 قانون اساسی از نظر تعاليم مقدس اسلام، نظام اسلامى در هر گوشه از جهان تحقق پيدا كند حكومتى به وجود مى آورد كه مسؤوليتش در داخل محدودى قرار نمى گيرد و نسبت به همه و به‌خصوص همه داراى تعهد و مسؤوليت مى شود و بر طبق تعاليم اسلام اين طبع و اسلامى است. در عصر ما كه بحمدالله شماره و عدد مسلمين جهان صدها ميليون است، بر حسب آمارهاى نسبتاً مستند در حدود هشتصد ميليون مسلمان در روى كره زمين زندگى مى كنند وقتى در قسمتى از حكومتى با به وجود مى آيد از همان آغاز تشكيل بايد خود را نگران وضع سياسى و اجتماعى و اقتصادى و اخلاقى و معنوى و روحى همه اين هشتصد ميليون بداند، ولى نه بدان معنا كه اين حكومت مى خواهد خودش را گسترش دهد و سرزمينهاى ديگر را با شود و به خود ملحق كند، هرگز نه، بلكه بدان معنا كه بايد به كمك اين مسلمانان بشتابد و با كمك يكديگر وضعى براى خود به وجود بياورند كه آنها نيز خود را داراى _اسلامى بيابند و وقتى اين نظامها همه اسلامى شد، آن وقت تشكيل يك در لواى اسلام امرى است طبيعى و درست به همين دليل است كه ما امروز اين همه دشمن دارد، به خصوص دو قدرت بزرگ جهان و دو اردوگاه بزرگ جو در جهان برایشان تحمل اين انقلاب مشكل است. پس به همين دليل بايد از همين مرحله آغاز و مرحله نخستين مسلمان ايران پيوستگى و يگانگى خودش را با همه اين هشتصد ميليون مدنظر قرار دهد. به اين دليل بود كه ما گفتيم اين اصل جزء اصول كلى است. منبع: صورت قانون اساسى، ج1: ص451 اصل یازدهم : به حكم آيه كريمه «إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَ أَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ» همه مسلمانان يك امت اند و دولت جمهوري اسلامي ايران موظف است سياست كلي خود را بر پايه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامي قرار دهد و كوشش ‌‌‌‌‌پيگير به عمل آورد تا وحدت سياسي، اقتصادي و فرهنگي جهان اسلام را تحقق بخشد. مسئولیتهای @shahiddoctorbeheshti
22 خرداد 1359 تهران مسجد خندق آبادی ما مى خواهيم، زندگى مى خواهيم، شهر پاكيزه و آباد و آرام و بى‌دود مى‌خواهيم، و فراوان مى‌خواهيم، نان ارزان و فراوان مى‌خواهيم، ميوه‌اى كه به همه برسد مى‌خواهيم، و خانه‌هایی برای همگان مى‌خواهيم، سالم روان مى‌خواهيم. همۀ اينها را مى‌خواهيم؛ ولى بالاتر از همه، سالم مى‌خواهيم. سير معنوى انسان‌ها مى‌خواهيم، شور عبادت مى‌خواهيم، مسجد نورانى مى‌خواهيم، عالِم و اهل عمل و تقوا مى‌خواهيم، انسان فداكارِ مبارزِ از جان گذشته مى‌خواهيم، تجلى خدا در همۀ شئون زندگى انسانها را مى‌خواهيم و اينكه كل جامعه در يك به چشم بخورد را هم مى‌خواهيم. و مى‌دانيم كه براى آنكه جامعۀ ما صرفاً به سوى نشود و در خط الهى بماند تا هم خدا را بيابد و هم خرما را (ما جمع ميان خدا و خرما را در شرايط خاصْ ناممکن نمى‌دانيم). براى اينكه چنين خطى را پيدا كنيم و گم نكنيم، قبل از هر چيز بايد ، خطى باشد كه هر چه رو به بالا مى‌روى، تجلى عملى اسلام را بيشتر بيابى. اين خط است. منبع: ؛ حزب جمهوری اسلامی، ص50 @shahiddoctorbeheshti
تابستان ۱۳۵۸؛ مشهد مقدس رو آوردن به مصرف، رو آوردن به ، دچار روزمرگى شدن، بزرگترين خطر است براى انقلاب. برادران و خواهران! ما تا سالها انقلابمان با تمام خصلتهاى آن، زمان لازم دارد. ما مى خواهند از اين طريق كه به ما الهام كنند كه برويد آرام گيريد، كنيد، سعادت و لذت و و شادى يكجا نصيبتان شد، ديگر چه مى خواهيد ؛ مى خواهند را در جوانهاى ما و زن و مرد ما، در پير و جوان ما افسرده كنند. مى خواهند ما را بخوابانند. بيدار باشيم، هوشيار باشيم. كدام انقلاب است در دنيا كه در صبح پيروزيش كار خودش را تمام شده يافته باشد. ، شور انقلابى بايد همچنان ادامه يابد. تا كِى؟ من گفتم تا سالهاى سال؛ بگذاريد بگويم تا ، بگذاريد بگويم ، جامعه اى است كه تداوم انقلاب در آن پايانِ زمانى ندارد. منبع: مبانی نظری (1390) ص72 @shahiddoctorbeheshti
نظر در مورد تا آنجا که به من اطلاع دادند علت تشکیل دادگاه ویژه معممین این بود که خواستند رسیدگی به تخلفات و اتهامات معممین طوری انجام شود که دستاویزی برای کسانی که بدینوسیله می خواهند را مخدوش کنند، قرار نگیرد که خود هم همین نقطه نظر را داشتند. چون به ایشان گفته بودند که این روزها برای هر معممی اتهامی جعل می کنند و آن را به دادگاه انقلاب می برند. اگر این اوج بگیرد ممکن است به مخدوش کردن نقش موثر روحانیت در انقلاب منتهی شود بنابراین تصمیم گرفتند دادگاهی تشکیل شود که اطمینان حاصل شود که جلوی این را بگیرد. ولی من معتقد بودم که این ضرورت ندارد و به دادگاههای انقلاب تاکید می کردم که مراقب چنین توطئه های احتمالی باشند. حقیقت این است که ما چندان توطئه ای هم ندیدیم و شاید جز دو سه مورد، مورد خاصی پیش نیامد. اینها را هم به دادگاه نبرده بودند بلکه فقط در روزنامه ها و نشریات اتهاماتی وارد شده بود. منبع: بهشتی از زبان بهشتی، ج۲، صص۱۸۲-۱۸۳ @shahiddoctorbeheshti
در راه خدا به مناسبت روز بزرگداشت غلام آنم که زیر چرخ کبود ز هر چه پذیرد آزاد است سخنرانی 23 بهمن 1359 ؛ گرامیداشت شهدای شهادت برای یک ، وسیله است اما برای یک انسان چیزی است شبیه هدف، اگر نگویم هدف است. شهادت که تا با انسان نسبت به و خدا قرین نباشد شهادت نامیده نمی شود مرحله والایی است از حضور تام قلب انسان در پیشگاه خدا، و کشته شدگان راه خدا؛ آنها که حرکت می کنند، تلاش می کنند، می دهند، جان می دهند اینها قبلا شان را به خدا آنقدر قاطع و محکم و روشن کرده اند که از همه های دیگر در ره آن دوست می گذرند. شهیدها آزادگانند. اگر ما خطاب به علیه السلام می گوییم ای برای این است که -حق آزادگانند. شهید تا خودش را از ها و ها آزاد نکند، قدم به میدان شهادت نمی گذارد. او خودش را از همه علائق آزاد کرده، زِ هرچه پذیرد آزاد شده، آن وقت می رود به خیل پویندگان بپیوندد و اصولا آن آزادی که به صورت یک شعار اصلی در ما درآمد این آزادی بود. منبع: ؛ گفتارها 2؛ (1390) ص۱۹۴ @shahiddoctorbeheshti
یا ؟! هركس، در هر مقامى، در ، اسير القاب و آداب و باشد، دور از اسلام است.اگر ما با صراحت لااقل از خودمان انتقاد مى كرديم... می گوییم آقا لااقل براى خودمان القاب درست نكنيم تا شروع بشود. مقامات یک جور، مقامات غیرروحانی یک جور. اقلا من ديگر اسير القاب نباشم. واى به اينكه يك در مجلسى كه يك حضور دارد بالاى منبر برود و اولا دعا نكند، يا اگر هم دعا كرد نگوید! اگر کلمه عظمی افتاد ديگر هيچ! اين چيست؟ كجاى اين به اسلام مى خورد؟ خوب وقتی من عالم دینی اسیر آیت الله و آیت الله العظمی باشم دیگر می توانم رهبر در قشرها و گروههای دیگر بشوم؟ منبع: ؛ باید ها و نباید ها (امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن)؛ ۱۳۸۰ ؛ صص۳۲-۳۳ @shahiddoctorbeheshti
در نظام اسلامی باید پشت سر یک یک مقامات مسئول بتوانی بخوانی! بزرگترین خسارت وارد بر جامعه اسلامی ... عدالت و امامتِ داغون شده! ... امامت در تحقق بخشیدن به قسط و در توانا کردن ناس و مردم بر اقامه قسط نقش بنیادی دارد. نظام قسط اسلامی نظام امامت عدل است. اما عادل، خوب! فقط ؟ شخص امام در رأس است در نوک قله امامت است. امامت بر حسب احکام و تعایم ما، تعالیمی که ما در اسلام عدلیه داریم، در اسلام عدل داریم منحصر در شخص امام نیست. او در رأس است. او جلوه تمام‌عیار است. اما پس از شخص امام هم مطلب همینطور است. در تمام مراحل رهبری و امامت و زعامت در احکام فقهی ما، یک شرط به عنوان ذکر می‌شود: . نه‌تنها باید عادل باشد که امام جماعت هم باید عادل باشد. از جماعت بگیرید تا امام امت، همه جا شرط عدالت است. که تحمل کرده برمی‌گردد به . ... شاید اگر از شما بپرسند آقا کی‌ها باید عادل باشند؟ می‌گویید خوب، امام معصوم .... ... ... اگر خیلی آن گوشه‌های حافظه و ذهنتان را بکاوند و بکاوید می‌گویید بله خوب، هم باید عادل باشد. دیگر چه؟ نه جانم! این و است، باید عادل باشد، باید عادل باشد، باید عادل باشد، باید عادل باشد، باید عادل باشد، درجه دار، سرگروهبان، گروهبان و استوار و اینها باید عادل باشند، افسران هرچه می‌آید بالاتر ، عدالت هم باید مهمتر و قاطعتر و جدی‌تر و درجه‌اش عالی‌تر باشد و و اداره و و معاونش و و و و همه اینها باید عادل باشند. چه جور عدالتی؟ یعنی آدم‌های درستی باشند؟ ای آقا! چه می‌گویی انقدر سخت می گیری؟ ما پشت سرش که نمی‌خواهیم نماز بخوانیم، یک آدم باشد کارها را راه بیندازد. درست هم باشد. بس است دیگر. نیست اینجور آدم. این تعلیم مذهب من و تو نیست. باید بتوانی پشت سرش نماز بخوانی، پشت سر همه شان یکی یکی شان. چه کنم دیگر؟ ما حد اعلای عدالت را بردیم برای امام جماعت ، خوب کاری هم کردیم ... حالا که قرار است سمبل شرط عدالت را شما مردم در امام جماعت بدانید، بهترین تعبیر این است که بگویم در . این است مسئله عدالت دلیلش هم واضح است و روشن ... شما راحت می‌توانید بفهمید که در یک جامعه‌ای که قرار است مردم را به سوی عدل جامع ببریم آنهایی که می برند جامعه را ، کی ها می برند جامعه را؟ آنها که جامعه را می گردانند اداره می کنند ... باید جامعه را برمحور عدل بگردانند. آدمی که خودش عادل نباشد، چقدر توانایی دارد جامعه را بر محور عدل بگرداند؟ می‌توانید بفرمایید؟ چقدر میشود از او انتظار داشت؟ چقدر می شود به او اعتقاد و اطمینان داشت که این جامع را بر محور عدل خواهد گرداند؟ ... منبع: ، گفتارها 2 (1390)، صص13-16 و @shahiddoctorbeheshti
در آستانه روز جمهوری اسلامی؛ حکومت و نظام جديد اجتماعى ايران نظامى است اسلامى، ولى نظامى است كه مردم با و اختيار و گزينش خودشان آن را انتخاب كردند ، نظامى است در راه خدمت به مردم؛ يا به تعبير ديگر . بنابراين نظام اجتماعى آينده ما نظامى است ، نه نظامى فاقد ايدئولوژى؛ در برابر اسلام؛ و نظامى است مردمى و اومانيستى؛ نه ملّى و ناسيوناليست، آن هم كه است نه انسانپرست. و همه اين مفاهيم در نامى كه براى اين نظام انتخاب شد نهفته است. چه نامى انتخاب شد؟ جمهورى اسلامى منبع: ، مبانی نظری قانون اساسی(۱۳۹۰)، ص64 https://t.me/shahiddoctorbeheshti http://sapp.ir/shahiddoctorbeheshti https://gap.im/shahiddoctorbeheshti