eitaa logo
شهرستان ادب
1.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
297 ویدیو
6 فایل
موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب ShahrestanAdab.com ارتباط با مدیر کانال: @ShahrestaneAdab
مشاهده در ایتا
دانلود
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻پرنده‌تر (شعری می‌خوانید از کتاب تازه منتشر شده‌ی سروده‌ی ) ▪️نشست، خستگی‌اش را تكاند روی درخت شكسته پرهایش را نشاند روی درخت پرنده از دل مجروح و جان رنجورش چه‌ها چه‌ها كه برايم نخواند روی درخت دم غروب كه شد با نسيم آوازش پرنده‌های جهان را كشاند رویي درخت هوای لانه‌ی خود كرد و بال‌هايش را ز گرد و رنگ تعلق تكاند روی درخت پرنده بود رها بود مثل ما كه نبود پرنده‌تر شد و پر زد نماند روی درخت ☑️ @ShahrestanAdab
🔻 #سلام_ماه ویژه متولدین اردیبهشت، فردا سه شنبه از ساعت ۱۷ در شهرستان ادب برگزار میشود. ☑️ @ShahrestanAdab
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻چگونه مثل استادان دانشگاه شعر بخوانیم؟ یادداشتی از توماس فوستر ▪️«...، استاد سابق دانشگاه و نویسنده، در این یادداشت شرح می‌دهد که چگونه شعر مدرن را بفهمیم. او که پس از سی سال تدریس بازنشسته شده است، در سال‌های اخیر آثار متعددی نوشته و منتشر کرده است. اغلب این آثار، برای علاقمندان تازه‌کار ادبیات مناسب است و مشهورترین آن «چگونه مثل استادان دانشگاه بخوانیم» نام دارد که در سال 2014، در فهرست پرفروش‌ها قرار گرفته بود. فوستر در این یادداشت شفاهی به دوست‌داران شعر مدرن، راه‌کارهایی عملی و ساده، برای خواندن درست این گونه ادبی می‌آموزد. کلمات را بخوانید ازرا پاوند معتقد است که شعر باید در سطح انسانی کار کند که از نظر او عقاب فقط عقاب است. این توصیه‌ای معرکه است. بنابراین در ابتدا، شعر را به همین شیوه بخوانید، یعنی در سطح معنای لفظی آن [و نه معانی نمادین و ثانویه]. چیزی را بخوانید که جلوی چشمان‌تان است. نکته‌ی بعدی -که ذکر آن تا حدی زائد به نظر می‌رسد اما به گمان من دانستن آن لازم است-، خواندن همه‌ی کلمات است. نه تنها ضرورت دارد که آن‌ها را بخوانید، بلکه باید به همان شیوه‌ای که در کنار هم قرار گرفته‌اند آن‌ها را بخوانید. من چنین نگاهی را نه نزد خوانندگان مبتدی شعر دیده‌ام و نه نزد کسانی که تا حدی صاحب تجربه‌اند، چون افراد تمایل دارند که خیلی زود از زبانی که روی صفحه می‌بینند به سراغ معناهای پنهان یا نمادهایی بروند که احتمالا در دل شعر وجود دارد. زمانی برای آزمایش این نکته، از برخی دانش‌جویانم خواستم تا تعمداً هنگام خواندن شعری، از عبارتی کلیدی چشم بپوشند. بواقع اگر از روی کلمه‌ای منفی‌ساز نظیر "نه" بپرید معنا به کل عوض می‌شود. خلاصه این‌که تا وقتی متوجه نشده‌اید که متن در همان سطح الفاظ، چه معنایی می‌دهد، نباید دغدغه معناهای ثانویه یا اشارات نمادین متن داشته باشید...» متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9020 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻پرونده #ادبیات_مقاومت سایت شهرستان ادب را در این روزهای دشوار منطقه با مطالبی تازه بازگشایی می‌کنیم: 🔗 shahrestanadab.com/پرونده-ادبیات-مقاومت ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻اینجا ابدی هستیم (در تازه ترین مطلب پرونده و همزمان با جنایات رژیم صهیونیستی شعر معروفی از زنده‌یاد شاعر مقاومت فلسیطین را باز می‌خوانیم) ▪️اقِفون هُنا قاعِدون هُنا دائمون هنا خالدون هنا وَ لَنا هَدَفٌ واحد واحد ... واحد أن نکون و سَنَکون ...؛ اینجا می‌ایستیم اینجا می‌نشینیم اینجا دائمی هستیم اینجا ابدی هستیم و همه ما یک و فقط یک هدف داریم اینکه هستیم و خواهیم بود ... . ☑️ @ShahrestanAdab
🔻#پرونده_پرتره_فردوسی در روز گرامی‌داشت خالق #شاهنامه برای نخستین‌بار در سایت شهرستان ادب گشوده شد 🔗 shahrestanadab.com/پرونده-پرتره-فردوسی ☑️ @ShahrestanAdab
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻شاهنامه‌ای به نثر | یادداشتی از (ویژه پرونده پرتره ) ▪️«... را نمی‌فهمیم. زبانش سخت است. یک‌جوری است. حوصله‌مان نمی‌گیرد. اصلاً شعر قدیمی‌ها مفهوم نیست و... . اینها بخشی از جملاتی است که ممکن است خیلی‌هایمان از این و آن شنیده باشیم؛ یا شاید این و آن از ما شنیده باشند! اما در وقت مناسب چنان به خود می‌بالیم و مباهات می‌کنیم که فردوسی از ماست و چنین و چنان. بگذریم؛ محض اطلاع باید عرض شود که زبان شاهنامه یک‌جوری نیست؛ این ماییم که زبانمان را روزافزون به سمت قهقهرا هدایت می‌کنیم! از مجری‌های صوتی و تصویری بگیرید تا همین خود من و شما. باز هم بگذریم؛ نمی‌خواهیم به این بپردازیم که چرا زبان شاهنامه شاید سخت باشد، که خود موضوعی دیگر و مفصّل است. کوتاه اینکه اگر ماییم، که زبان تمام کتاب‌ها سخت است! اما اگر بهانه‌تراشی نکنیم و دست‌کم بخواهیم بفهمیم که کلیت شاهنامه چه گفته و بخش‌هایی درخور از آن را بخوانیم، ماجرا فرق خواهد کرد و گزینه‌هایی مطلوب و ارزشمند پیش چشم‌مان پیدا خواهد شد...» متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9023 ☑️ @ShahrestanAdab
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻اگر تندبادی براید ز کنج (به مناسبت روز بزرگداشت و در جدیدترین مطلب ، مقدمه داستان سهراب را برای بازخوانی انتخاب کرده ایم) ▪️اگر تندبادی براید ز کنج بخاک افگند نارسیده ترنج ستمکاره خوانیمش ار دادگر هنرمند دانیمش ار بی‌هنر اگر مرگ دادست بیداد چیست ز داد این همه بانگ و فریاد چیست ازین راز جان تو آگاه نیست بدین پرده اندر ترا راه نیست همه تا در آز رفته فراز به کس بر نشد این در راز باز برفتن مگر بهتر آیدش جای چو آرام یابد به دیگر سرای دم مرگ چون آتش هولناک ندارد ز برنا و فرتوت باک درین جای رفتن نه جای درنگ بر اسپ فنا گر کشد مرگ تنگ چنان دان که دادست و بیداد نیست چو داد آمدش جای فریاد نیست جوانی و پیری به نزدیک مرگ یکی دان چو اندر بدن نیست برگ دل از نور ایمان گر آگنده‌ای ترا خامشی به که تو بنده‌ای برین کار یزدان ترا راز نیست اگر جانت با دیو انباز نیست به گیتی دران کوش چون بگذری سرانجام نیکی بر خود بری ☑️ @ShahrestanAdab
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻 و دو گانه ایرانی و اسلامی | یادداشتی از (ویژه ) ▪️«...سیر از وحدت به کثرت، ذوابعاد است و حماسه و لطافت و زیبایی و ... دارد. اما در هر دوری، شاعران به وفق زمانه، طوری از آن را یافتهاند. یافت شاعر صرف بافتهی ذهنی نیست. فردوسی آینهگردان روح حماسی دورهای از تمدن اسلامی شد که وقت ظهور جهانگیری آن بود. تمدنها پس از ظهور به دوران جهانگیری میرسند و بعد به عرضهی زیبایی میپردازند و آنگاه مشغول درون-نگری میشوند و همینطور پیش میروند تا عصر انحطاط فرا رسد. لااقل در تاریخ ایران که پس از ظهور اسلام به نوعی تاریخ اسلام محسوب میشود این رویه را میبینیم. یعنی ابتدا شعر حماسی و در مرحلهی بعد قصایدی که غالباً توصیف هستند (مدح نیز چون نیک بنگریم وصف است) و در مرحلهی پس از آن شعر عرفانی (که نشان از دروننگری دارد) پیش میآیند و ... چنانچه تاریخ شعر را تاریخ روح ایرانیان مسلمان بدانیم، تاریخ شعر خود مؤید این مدعاست...» متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9024 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 #سلام_ماه ویژه متولدین اردیبهشت، فردا سه شنبه از ساعت ۱۷ در شهرستان ادب برگزار میشود. ☑️ @Shahres
🔻گزارش تصویری #سلام_ماه ویژه متولدین اردیبهشت ماه 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9027 ☑️ @ShahrestanAdab
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻و صلح تانکِ مرکاوا بود (در تازه ترین مطلب پرونده و همزمان با جنایات رژیم صهیونیستی شعری از کتاب تازه منتشر شده‌ی سروده‌ی می‌خوانیم) ▪️«...قسم به زیتون قسم به خاکِ مقدّس به ناله های زنان قسم به خون به حمّامِ خون و به استخرِ خونِ کودکان گفتند سلاح پنهان شده ما در پیِ سلاح بودیم گفتند ما چاره‌ای نداشتیم...» متن کامل این شعر را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9028 ☑️ @ShahrestanAdab
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻انتخاب سرنوشت | یادداشتی از (روایتی از داستان ضحّاک در شاهنامه | ویژه ) ▪️«...مصداق عینی آنچه "بلاغت روایت" نامیده می‌شود، بخش‌بخش و بیت‌بیت شاهنامه است و این حکم، هرگز ادّعا نیست. فردوسی توانسته است در یک نگاه کلان، اجزای روایت و شخصیت‌های خود را در داستان بنشاند و با ارتباطات عمیقی که میان آن‌ها برقرار کرده، اثری برآورد "که از باد و باران نیابد گزند". روایت‌های فردوسی در کمال منطق پیش می‌روند و جز آنچه مربوط به خرق عادت (از ویژگی ذاتی حماسه‌سرایی) است، بسیار به ندرت دیده می‌شود که فردوسی از ماورا، برای پیش‌برد داستان خود بهره بگیرد. یکی از این موارد نادر –که هرگز نمی‌توان النّادر کالمعدوم را درباره‌اش به کار برد- داستان ضحّاک است. در بخش مربوط به ضحّاک، نه تنها اشارات ماورایی و بیرون از عرف انسانی فراوان است، بلکه ابلیس، به عنوان موجودی ماورایی، نقشی اساسی و کلیدی ایفا می‌کند و اساساً بدون ابلیس، داستان ضحّاک شکل نمی‌گیرد و شاید نمی‌توانست بگیرد. این نقش اساسی برای ابلیس را، دست کم در میان مادرداستان‌های شاهنامه، جای دیگری نمی‌توان سراغ گرفت. بیایید کمی به عقب‌تر بازگردیم. قبل کاتِ استادانۀ برای ورود به داستان ضحّاک (از بیت: یکی مرد بود اندر آن روزگار/ ز دشت سواران نیزه‌گذار) در شاهنامه چه خبر است؟ کافی است فقط چهار بیت برگردیم: «منی چون بپیوست با کردگار شکست اندر آورد و برگشت کار...» متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9029 ☑️ @ShahrestanAdab
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻همه سخنان رهبر ایران آیت‌الله خامنه‌ای درباره و شاهنامه (ویژه ) ▪️«...خدا می‌داند تا به حال بارها این داستان رستم و سهراب را در شاهنامه نگاه کرده‌ام، ولی نتوانسته‌ام آن را تا آخر بخوانم، باور می‌کنید؟ داستان رستم و سهراب به شکلهای مختلف تحریر شده؛ به صورت نثر هم نوشته شده. اما من نثرش را هم نتوانستم بخوانم. خلاصه، نمی‌توانم تا آخرش را بخوانم... ...اول انقلاب عده‌یی از مردمِ بااخلاصِ بی‌اطلاع رفته بودند قبر فردوسی را در توس خراب کنند! وقتی من مطلع شدم، چیزی نوشتم و فوراً به مشهد فرستادم؛ که آن را بردند و بالای قبر فردوسی نصب کردند؛ نمی‌دانم الان هم هست یا نه. بچه‌های حادی که به آن‌جا می‌رفتند، چشمشان که به شهادت بنده می‌افتد، لطف می‌کردند و می‌پذیرفتند و دیگر کاری به کار فردوسی نداشتند! حقیقت قضیه این است که فردوسی یک حکیم است؛ تعارف که نکردیم به فردوسی، حکیم گفتیم. الان چند صد سال است که دارند به فردوسی، حکیم می‌گویند. حکمت فردوسی چیست؟ حکمت الهیِ اسلامی...» متن کامل این سخنان را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9030 ☑️ @ShahrestanAdab
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻شبی چون شبه روی شسته بقیر (در جدیدترین مطلب ، ابیاتی از وصف شب در داستان بیژن و منیژه را برای بازخوانی انتخاب کرده ایم) ▪️شبی چون شبه روی شسته بقیر نه بهرام پیدا نه کیوان نه تیر دگرگونه آرایشی کرد ماه بسیچ گذر کرد بر پیشگاه شده تیره اندر سرای درنگ میان کرده باریک و دل کرده تنگ ز تاجش سه بهره شده لاژورد سپرده هوا را بزنگار و گرد سپاه شب تیره بر دشت و راغ یکی فرش گسترده از پرزاغ نموده ز هر سو بچشم اهرمن چو مار سیه باز کرده دهن چو پولاد زنگار خورده سپهر تو گفتی بقیر اندر اندود چهر هرآنگه که برزد یکی باد سرد چو زنگی برانگیخت ز انگشت گرد چنان گشت باغ و لب جویبار کجا موج خیزد ز دریای قار فرو ماند گردون گردان بجای شده سست خورشید را دست و پای سپهر اند آن چادر قیرگون تو گفتی شدستی بخواب اندرون جهان از دل خویشتن پر هراس جرس برکشیده نگهبان پاس نه آوای مرغ و نه هرای دد زمانه زبان بسته از نیک و بد نبد هیچ پیدا نشیب از فراز دلم تنگ شد زان شب دیریاز ☑️ @ShahrestanAdab
🔻#انجمن_شعر_شهرستان_ادب با حضور #علی_محمد_مودب، #قربان_ولیئی، #علی_داودی و #محمدحسین_نعمتی ساعتی پیش در موسسه شهرستان ادب خاتمه یافت. ☑️ @ShahrestanAdab