eitaa logo
شهرزاد داستان‌📚📚
2.1هزار دنبال‌کننده
7.4هزار عکس
59 ویدیو
240 فایل
پاتوق دوستداران داستان نویسی استفاده از مطالب با حفظ لینک کانال آزاد است. مدیر کانال: فرانک انصاری متولد ۱۴۰۱/۷/۱۱🎊🎊🎉🎉 برای ارتباط با من @Faran239 لینک ناشناس https://harfeto.timefriend.net/17323748323533
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پنجمین دوره مسابقه داستان طنز نویسی حضرت مولانا عبید زاکانی موضوع این دوره: نوشتن داستان طنز کودک است. شرح مسابقه داستان طنز و فکاهی نویسی عبید زاکانی و جوایز آن . برای بزرگداشت پدر طنز ایران, حضرت مولانا عبید زاکانی, مسابقه داستان کوتاه طنز کمتر از چهار هزار کلمه, برگزار می شود. داستان های می توانند، برای کودک، از زبان کودک یا درباره کودک باشند. این مسابقه به زبان پارسی برگزار می شود و محدودیت سنی ندارد. هدف های مسابقه ۱ - تجلیل از پدر طنز ایران حضرت مولانا عبید زاکانی ۲ - کمک به ایجاد شادی بیشتر و روحیه طنز در جامعه ۳ - تشویق طنز نویسان و فکاهی نویسان نوپا مهلت ارسال آثار روز بیستم آذر به پایان می رسد. و نام برندگان در روز جمعه بیست و یکم دی ماه ۱۴۰۳ طی مراسمی اعلام می شود. کسانی که در این مسابقه شرکت می کنند, با ارسال داستان, رضایت خود را برای انتشار داستانشان از طرف برگزار کنندگان مسابقه اعلام کرده اند. شرکت کنندگان در صورت تمایل می توانند بصورت مستعار داستانشان را منتشر کنند. ولی حتما لازم است که مشخصات دقیقشان را برای ما بفرستند. هرکس می تواند, حداکثر دو داستان به نشانی زیر ارسال کند. obeydzaakaani@gmail.com جوایز مسابقه: نفر اول هفت میلیون تومان نفر دوم پنج میلیون تومان نفر سوم سه میلیون تومان نفر چهارم دو میلیون تومان نفرات پنجم، ششم و هفتم هرکدام یک میلون تومان به تمامی برندگان جوایز فرهنگی نیز تعلق می گیرد. شاد و پر توان باشید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مناجات 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 الهی چه غم دارد که تو را دارد و کرا شاید که تو را نستاید، آزادا آن نفس که بیاد تو بازان و آباد آن دل که بمهر تو نازان و شاد آن کس که با تو در پیمان است. ما را سر و سودای کس دیگر نیست در عشق تو پروای کس دیگر نیست جز تو دگری جای نگیرد در دل دل جای تو شد جای کس دیگر نیست ✍خواجه عبدالله انصاری @shahrzade_dastan
دوستان این هفته برای تصویر بالا داستانک یا داستان کوتاه بنویسید. استفاده از نمادها در این داستانها هدف چالش است. نماد به داستان عمق می‌بخشد و آن را پرمفهوم می‌کند. @Faran239 @shahrzade_dastan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طرح و توطئه در داستان قسمت اول
طرح و توطئه قسمت اول 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 طرح و توطئه داستانی که در سوم شخص گفته میشود با طرح و توطئه داستانی که در اول شخص روایت میشود فرق می.کند. موقعی که راوی به عنوان دانای کل با شخصیتها روبرو می شود خود به خود اسکلت طرح و توطئه به وجود میآید. به دلیل اینکه یک شخصیت اصلی درباره شخصیت اصلی دیگر یا چیزی نمیداند و یا همان قدر میداند که راوی داستان به او اجازه داده است بداند این گفته درباره شخصیتهای دیگر نیز صدق می.کند ولی از آنجا که شخصیت های فرعی همیشه به دور شخصیتهای اصلی داستان میچرخند و در واقع وسایلی هستند تا بعضی از اعمالی که روشنگر ماهیت درونی شخصیتهای اصلی داستان است وقوع یابد، میتوان گفت در داستانی که راوی آن به عنوان دانای کل نقش خود را بازی میکند طرح و توطئه مربوط به جدالهای درونی و یا بیرونی شخصیتهای اصلی قصه است در چنین قصه ای طرح و توطئه از اینجا ناشی میشود که یک شخصیت اصلی درباره شخصیت اصلی دیگر فقط مطالب محدودی میداند و به انتظار نشسته است تا عملیات بعدی از او سر بزند و او از خود عکس العملی نشان دهد. طرح و توطئه از عمل و عکس العمل ناشی میشود و یا نتیجه تمام اعمال و عکس العملها است. هر طرح و توطئه ای فی نفسه از طنزی برخوردار است و این شاید همان طنز تلخ زندگی است. به این معنی که یک انسان قدرت دارد فقط مطالب محدودی را درباره ،دوست دشمن عاشق معشوق و یا رقیب اجتماعی خود بداند در حالی که راوی دانای کل همه چیز را درباره شخصیتهای داستان میداند ولی به آنها اجازه نمیدهد که همه چیز را درباره یکدیگر بدانند طنز تلخ داستانی از اینجا ناشی میشود که گرچه راوی داستان میداند که یکی از شخصیتهای داستان . مثلا - دیگری را خواهد ،کشت به مقتول آینده نمیگوید چه سرنوشتی انتظارش را میکشد و به قاتل نیز نمیگوید که طناب دار به زودی به دور گردنش حلقه خواهد شد. طرح و توطئه از این اطلاع و بی اطلاعی شخصیتها از یکدیگر به وجود میآید. فرق بین شخصیتهای قصه و خواننده این است که خواننده به موقع خواندن قصه از تک تک شخصیت ها بیشتر و از راوی داستان کمتر میداند. به دلیل اینکه جدال بین شخصیتها تا حدی از عدم و یا کمبود اطلاع آنها از یکدیگر سرچشمه میگیرد. در حالی که خواننده سوابق شخصیتها و موقعیت آنها را قدم به قدم درک میکند به دلیل اینکه شخصیتها از قصه ای که بر روی کاغذ آمده اطلاع ندارند ولی خواننده از توطئه قتل اطلاع دارد ولی کسی که کشته خواهد شد یا هیچ چیز درباره توطئه قتل نمی داند و یا گمان میکند توطئه قتل تهدید کوچکی بیش نیست خواننده میداند که شخصیت غافل مانده از توطئه قتل، به زودی کشته خواهد شد به همین دلیل با شور و هیجان تمام صفحات مختلفی را که بین حادثه توطئه قتل و حادثه انجام قتل ،است میخواند و وارد صحنه قتل میشود و طنز قصه از اینجا ناشی میشود که خواننده میتوانست مقتول را از مرگ حتمی نجات دهد و نمیتواند به دلیل اینکه شخصیت داخل قصه است و بر روی ،کاغذ ولی خواننده در خارج از قصه است و در عرصه کشاکش زندگی و خنده دار این است که مرگ در زندگی اتفاق میافتد نه بر روی صفحات برای شخصیت های خیالی .داستان گفتم که اطلاع خواننده کمتر از راوی داستان است. علتش این است که راوی ،داستان برای تک تک شخصیتها، سرنوشتی در نظر گرفته است که خواننده نمیتواند دقیقا از آن اطلاع داشته باشد، مگر آنکه قصه را به طور کامل بخواند از سطر اول داستان تا سطر آخر اطلاع خواننده از طرح و توطئه قصه کمتر از راوی داستان است ولی همین که قصه تمام شد، اگر خواننده حافظه خود را به کار اندازد و هوشیاری کامل به خرج دهد اطلاع او از قصه به اندازه اطلاع راوی داستان خواهد بود. طرح و توطئه وسیله ای است تا خواننده در پشت سر آن واقعیت زندگی را لمس .کند و نیز وسیله ای است تا خواننده پراکندگی زندگی را در چارچوب انضباطی که نویسنده بر آن حاکم کرده است ببیند و در اوج هیجان نه فقط گاهی با بعضی از شخصیتها، هویت مشابه پیدا ،کند بلکه در وسطهای ،قصه تبدیل به یک نیمه راوی گردد و در پایان ،قصه با راوی داستان، یکی گردد و یا خود تبدیل به گوینده داستان بشود. 📚قصه نویسی ✍رضا براهنی @shahrzade_dastan
تقوی قلم در نویسندگی نوشته حسین پایداری
تقوای قلم در نویسندگی نوشته حسین پایداری 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 برای نوشتن، قلم یک ابزار است و علاوه ابزار بودن یک ارزش میباشد و این ارزش، اوج کار را بجایی رسانده که خداوند سبحان به آن قسم خورده ن والقلم و مایسطرون. پس قلم یک اسطوره در جهان بینی الهی است . و نکته کلیدی این است که درنگاه ماتریالیستی هم این اسطوره فوق العاده ارزشمند است. در نگاه الهی قلم ابزاری است برای تغییر ، رشد و کمال و در جهانبینی مادی ابزاری است برای سلطه و مهندسی افکار و ذهن برای زورمداران و زرمندن جهان . با این مقدمه قداست قلم برای هر دو نوع تفکر بشری روشن گردید. قلم در حقیقت یک نماد و اسطوره است که این نماد، گستره همه نوشته ها و شنیده ها و گفته ها و تصاویر را شامل میشود، بنابراین نگاه ابزاری به قلم برای نوشتن کم ارزش کردن آن است در واقع هر چیز قابل ثبت زیر مجموعه قلم است. تقوا هم یک واژه قرانی است و دارای یک مفهوم عام و یک مفهوم خاص است در مفهوم عام آن عدالت ، انصاف ، جهاد ، دفاع را هم شامل میشود و در حقیقت هر آنچه در سیطره فطرت الهی است جزیی از مفهوم عام تقوا می باشد و آیه من ذکر و انثی و جعلناکم.....‌.تا عند اکرمکم اتقاکم گستره تقوا و عظمت عام آنرا به نمایش می گذارد در مفهوم خاص بشکل روشن تر و قابل استناد تر میتوان بدان پرداخت مثل تقوای اجتماعی بدین معنی تاثیر پذیری از ماهیت عبادت و نه شکل آن بدنبالش تقوای اجتماعی را به نمایش میگذارد که شکل عینی آن به این شکل بروز میکند که در نیمه شب با نبودن پلیس و نبودن حتی یک خودرو شما پشت چراغ قرمز که تنها شما استفاده کننده ان هستید متوقف و قانون را رعایت میکنید که بطور اخص به این حرکت تقوای اجتماعی گفته میشود آیا قلم و نوشتن که در شکل رسانه ای آن میتواند از قاعده تقوا مستثنی باشد.؟ قطعا چنین نیست.در دنیای رسانه هم، قانون کپی رایت شما را به رعایت تقوای قلم تشویق میکند. در واقع تقوا به ساده ترین معنا یعنی نگهدارنده از مجازات که یک معنای سلبی است و در معنای ایجابی آن یعنی علم و آگاهی از گناه و آثار مرتبط با آن و دوری از آن یعنی فهم و درک حقیقی تقوا. قلم که توانایی نوشتن دارد بدون تقوا میتواند تیغ در کف زنگی مست باشد هم استعمار کند و از آن مهمتر با مهندسی ذهن استحمار نماید ، متاسفانه امروزه قلم بدستان مزدور دست به تولید محتوا هایی میزنند که جامعه را به لب پرتگاه های نیستی مبتنی بر بی اخلاق برده و روح انسانیت را از این پرتگاه به پایین پرت میکنند. همه تلاش این مقاله مسئولیت پذیری قلم بدستان است چرا که هر فردی توانایی نوشتن و گفتن و تصویر سازی دارد باید رسالت به کمال رساندن انسان را فارغ از ایدئولوژی را داشته باشد . نویسندگی از این قاعده مستثنی نیست لذا مسئولیت نوشته ها و آثار انها را بپذیریم ، تقوای قلم شما را از نواهی مصون میدارد . در دنیایی که هجوم داده های اطلاعاتی از هزاران ترابایت در روز گذشته، حفظ تقوای قلم سخت و در عین حال غیر ممکن نیست پس میتوان با هوشیاری هم نوشت و هم اصل تقوا را رعایت کرد هر نویسنده باید با بروز بودن و شناخت دقیق و رعایت تقوای قلم در راستای کمال انسانی تلاش بکند در این وجیزه تلاشی هشدار گونه که در دام زر و زور و تزویر و از همه مهمتر تحریف نیفتیم. @shahrzade_dastan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا