دعای امام سجاد (ع) درباره مرزداران
وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لِأَهْلِ الثُّغُورِ
از دعاهاى امام عليه السّلام است درباره مرزداران
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ حَصِّنْ ثُغُورَ الْمُسْلِمِينَ بِعِزَّتِكَ وَ أَيِّدْ حُمَاتَهَا بِقُوَّتِكَ وَ أَسْبِغْ عَطَايَاهُمْ مِنْ جِدَتِكَ
بار خدايا، درود بفرست بر محمد و خاندان او و مرزهاى مسلمانان را به پيروزمندى خويش استوار گردان و مرزبانان را به نيروى خود يارى ده و از خزانه افضال خويش عطايشان به فراوانى ارزانى دار.
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ كَثِّرْ عِدَّتَهُمْ وَ اشْحَذْ أَسْلِحَتَهُمْ وَ احْرُسْ حَوْزَتَهُمْ وَ امْنَعْ حَوْمَتَهُمْ وَ أَلِّفْ جَمْعَهُمْ
بار خدايا، درود بفرست بر محمد و خاندان او و شمارشان افزون كن و سلاحشان برنده. حوزههاشان حراست فرماى و پيرامونشان را نفوذ ناپذير گردان. جمعشان متحد كن
وَ دَبِّرْ أَمْرَهُمْ وَ وَاتِرْ بَيْنَ مِيَرِهِمْ وَ تَوَحَّدْ بِكِفَايَةِ مُؤَنِهِمْ وَ اعْضُدْهُمْ بِالنَّصْرِ وَ أَعِنْهُمْ بِالصَّبْرِ وَ الْطُفْ لَهُمْ فِي الْمَكْرِ
و خود به تدبير كارهاشان پرداز. سر رشته آذوقه شان گسسته مگردان و دشواريها از پيش پايشان بردار. آنان را به نصرت خويش قوت بخش و به شكيبايى مدد نماى و دفع مكر دشمن را به ايشان بياموز.
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ عَرِّفْهُمْ مَا يَجْهَلُونَ وَ عَلِّمْهُمْ مَا لاَ يَعْلَمُونَ وَ بَصِّرْهُمْ مَا لاَ يُبْصِرُونَ
بار خدايا، درود بفرست بر محمد و خاندان او و به مدافعان مرزها هر چه نمىشناسند بشناسان و ايشان را هر چه نمى دانند بياموز و چشمانشان را بر هر چه نمى بينند بگشاى.
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْسِهِمْ عِنْدَ لِقَائِهِمُ الْعَدُوَّ ذِكْرَ دُنْيَاهُمُ الْخَدَّاعَةِ الْغَرُورِ
بار خدايا، درود بفرست بر محمد و خاندان او و چون با دشمنان روياروى شوند، ياد دنياى مكار فريبنده از خاطرشان بزداى
وَ امْحُ عَنْ قُلُوبِهِمْ خَطَرَاتِ الْمَالِ الْفَتُونِ وَ اجْعَلِ الْجَنَّةَ نُصْبَ أَعْيُنِهِمْ
و هوس حطام فتنه انگيز اين جهانى از دلشان محو كن و بهشت را پيش چشم ايشان دار
وَ لَوِّحْ مِنْهَا لِأَبْصَارِهِمْ مَا أَعْدَدْتَ فِيهَا مِنْ مَسَاكِنِ الْخُلْدِ وَ مَنَازِلِ الْكَرَامَةِ وَ الْحُورِ الْحِسَانِ
و آن مساكن جاويد و آن منازل كريم و آن حوران خوبروى
وَ الْأَنْهَارِ الْمُطَّرِدَةِ بِأَنْوَاعِ الْأَشْرِبَةِ وَ الْأَشْجَارِ الْمُتَدَلِّيَةِ بِصُنُوفِ الثَّمَرِ حَتَّى لاَ يَهُمَّ أَحَدٌ مِنْهُمْ بِالْإِدْبَارِ وَ لاَ يُحَدِّثَ نَفْسَهُ عَنْ قِرْنِهِ بِفِرَارٍ
و آن جويباران سرشار از آشاميدنى هاى نغز و گوارا و آن درختان سر فرو داشته و بارور از ميوه هاى گونهگون بهشتى را به آنان بنماى، تا هواى پشت كردن به دشمن در دل هيچ يك از ايشان نجنبد و خيال گريختن از هماورد از خاطر كس نگذرد.
اَللَّهُمَّ افْلُلْ بِذَلِكَ عَدُوَّهُمْ وَ اقْلِمْ عَنْهُمْ أَظْفَارَهُمْ وَ فَرِّقْ بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ أَسْلِحَتِهِمْ وَ اخْلَعْ وَثَائِقَ أَفْئِدَتِهِمْ
اى خداوند، به اين نيايش، خصمشان درهم شكن و چنگال دشمن از تنشان كوتاه كن و ميان دشمنان و سلاح هايشان جدايى افكن و بند دلشان بگسل
وَ بَاعِدْ بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ أَزْوِدَتِهِمْ وَ حَيِّرْهُمْ فِي سُبُلِهِمْ وَ ضَلِّلْهُمْ عَنْ وَجْهِهِمْ وَ اقْطَعْ عَنْهُمُ الْمَدَدَ
و چنان كن كه ميان ايشان و زاد و توشه ايشان فاصلهاى بزرگ پديد آيد و در راه سرگشته و حيرانشان گردان و آن سان كن كه راه خويش گم كنند. اى خداوند، دشمنانشان را راه مدد بربند
وَ انْقُصْ مِنْهُمُ الْعَدَدَ وَ امْلَأْ أَفْئِدَتَهُمُ الرُّعْبَ وَ اقْبِضْ أَيْدِيَهُمْ عَنِ الْبَسْطِ وَ اخْزِمْ أَلْسِنَتَهُمْ عَنِ النُّطْقِ
و از شمارشان بكاه و قلوبشان لبريز از وحشت نماى و دستشان از تطاول كوتاه كن و زبانشان از گفتن به بند آر
وَ شَرِّدْ بِهِمْ مَنْ خَلْفَهُمْ وَ نَكِّلْ بِهِمْ مَنْ وَرَاءَهُمْ وَ اقْطَعْ بِخِزْيِهِمْ أَطْمَاعَ مَنْ بَعْدَهُمْ
و چنان كن كه شكست ايشان سبب پراكندگى و عبرت آن كسان گردد كه از پى شان مى آيند و چون ايشان را به خوارى در افكنى از آن پس هيچ لشكر انگيز طمع در ستيز با ما نكند.
اَللَّهُمَّ عَقِّمْ أَرْحَامَ نِسَائِهِمْ وَ يَبِّسْ أَصْلاَبَ رِجَالِهِمْ وَ اقْطَعْ نَسْلَ دَوَابِّهِمْ وَ أَنْعَامِهِمْ
اى خداوند، زنانشان از زادن سترون دار و مردانشان را از آب پشت بخشكان و نسل چارپايان و ستورانشان منقطع گردان.
لاَ تَأْذَنْ لِسَمَائِهِمْ فِي قَطْرٍ وَ لاَ لِأَرْضِهِمْ فِي نَبَاتٍ
آسمانشان را مفرماى كه بر آنان قطره اى ببارد و زمينشان را مفرماى كه گياهى بروياند.
لِيَكُونَ دِينُكَ الْأَعْلَى وَ حِزْبُكَ الْأَقْوَى وَ حَظُّكَ الْأَوْفَى فَلَقِّهِ الْيُسْرَ وَ هَيِّئْ لَهُ الْأَمْرَ وَ تَوَلَّهُ بِالنُّجْحِ
تا دين تو بيشتر اعتلا يابد و حزب تو تواناتر شود و نصيب تو افزونتر گردد، پس هر چه خواهد برايش ميسر گردان و اسباب كار او مهيا كن و بر عهده گير كه پيروزى اش دهى.
وَ تَخَيَّرْ لَهُ الْأَصْحَابَ وَ اسْتَقْوِ لَهُ الظَّهْرَ وَ أَسْبِغْ عَلَيْهِ فِي النَّفَقَةِ وَ مَتِّعْهُ بِالنَّشَاطِ
خداوندا، يارانى موافقش ده و پشتش محكم گردان و هزينه اش به فراوانى ارزانى دار و او را به نشاط و خرمى متمتع ساز
وَ أَطْفِ عَنْهُ حَرَارَةَ الشَّوْقِ وَ أَجِرْهُ مِنْ غَمِّ الْوَحْشَةِ وَ أَنْسِهِ ذِكْرَ الْأَهْلِ وَ الْوَلَدِ
و آتش اشتياق او به يار و ديار در دلش فرو نشان و از غم تنهاييش در پناه خود دار و ياد زن و فرزند از خاطرش محو كن.
وَ أْثُرْ لَهُ حُسْنَ النِّيَّةِ وَ تَوَلَّهُ بِالْعَافِيَةِ وَ أَصْحِبْهُ السَّلاَمَةَ وَ أَعْفِهِ مِنَ الْجُبْنِ وَ أَلْهِمْهُ الْجُرْأَةَ
خداوندا، به حسن نيتش راه نماى و عافيتش بخش و سلامتش بدار و ترس از او دور دار و دلش به جرئت و شهامت قوى گردان
وَ ارْزُقْهُ الشِّدَّةَ وَ أَيِّدْهُ بِالنُّصْرَةِ وَ عَلِّمْهُ السِّيَرَ وَ السُّنَنَ وَ سَدِّدْهُ فِي الْحُكْمِ
و صلابت و سختىاش ده و به نصرت خويش يارى نما و سيرت ها و سنت هاى دين به او بياموز و در فرماندهى راه صوابش پيش پاى بگشاى
وَ اعْزِلْ عَنْهُ الرِّيَاءَ وَ خَلِّصْهُ مِنَ السُّمْعَةِ وَ اجْعَلْ فِكْرَهُ وَ ذِكْرَهُ وَ ظَعْنَهُ وَ إِقَامَتَهُ فِيكَ وَ لَكَ
و از رياكارى بر كنار دار و از دلبستگى به نام و آوازه برهان و چنان كن كه فكر و سخن و سفر و حضرتش در تو و براى تو باشد.
فَإِذَا صَافَّ عَدُوَّكَ وَ عَدُوَّهُ فَقَلِّلْهُمْ فِي عَيْنِهِ وَ صَغِّرْ شَأْنَهُمْ فِي قَلْبِهِ وَ أَدِلْ لَهُ مِنْهُمْ وَ لاَ تُدِلْهُمْ مِنْهُ
اى خداوند، هر گاه با دشمن تو و دشمن خود مصاف در پيوندد، شمار هماوردان در چشمش اندك آور و هيبتشان در دلش خرد بنماى. او را بر دشمن چيره گردان و دشمن را بر او چيره مگردان.
فَإِنْ خَتَمْتَ لَهُ بِالسَّعَادَةِ وَ قَضَيْتَ لَهُ بِالشَّهَادَةِ فَبَعْدَ أَنْ يَجْتَاحَ عَدُوَّكَ بِالْقَتْلِ
و اگر خواهى زندگى اش را به نيكبختى پايان دهى و به خلعت شهادتش بنوازى، چنان كن كه شهادت او پس از آن باشد كه دشمنت را هلاك ساخته باشد.
وَ بَعْدَ أَنْ يَجْهَدَ بِهِمُ الْأَسْرُ وَ بَعْدَ أَنْ تَأْمَنَ أَطْرَافُ الْمُسْلِمِينَ وَ بَعْدَ أَنْ يُوَلِّيَ عَدُوُّكَ مُدْبِرِينَ
يا به بند اسارت آورده باشد و اطراف بلاد اسلاميان از تجاوز خصم ايمن گرديده باشد و دشمنان تو پشت كرده روى به هزيمت نهاده باشند.
اَللَّهُمَّ وَ أَيُّمَا مُسْلِمٍ خَلَفَ غَازِياً أَوْ مُرَابِطاً فِي دَارِهِ أَوْ تَعَهَّدَ خَالِفِيهِ فِي غَيْبَتِهِ أَوْ أَعَانَهُ بِطَائِفَةٍ مِنْ مَالِهِ
اى خداوند، هر مسلمانى كه پس از رفتن يكى از غازيان يا مرزبانان به ميدان نبرد، به جاى او عهده دار امور خانهاش گردد، يا بازماندگانش را سرپرستى كند يا به بخشى از مال خود جنگجو را مدد رساند
أَوْ أَمَدَّهُ بِعِتَادٍ أَوْ شَحَذَهُ عَلَى جِهَادٍ أَوْ أَتْبَعَهُ فِي وَجْهِهِ دَعْوَةً أَوْ رَعَى لَهُ مِنْ وَرَائِهِ حُرْمَةً
يا به ساز و برگ نبرد يارى دهد، يا بر جهادش بر انگيزد، يا دعاى خير خود بدرقه راهش گرداند، يا در غياب او حرمتش رعايت كند،
فَآجِرْ لَهُ مِثْلَ أَجْرِهِ وَزْناً بِوَزْنٍ وَ مِثْلاً بِمِثْلٍ وَ عَوِّضْهُ مِنْ فِعْلِهِ عِوَضاً حَاضِراً يَتَعَجَّلُ بِهِ نَفْعَ مَا قَدَّمَ وَ سُرُورَ مَا أَتَى بِهِ
او را پاداشى ده همچند پاداش آن جنگجو، به همان مقدار و همان گونه. اى خداوند، جزاى كار او، بهرى در اين دنيا عطا كن كه سود آن مال كه تقديم داشته و شادمانى عملى كه به جاى آورده، به زودى فراچنگ آرد
إِلَى أَنْ يَنْتَهِيَ بِهِ الْوَقْتُ إِلَى مَا أَجْرَيْتَ لَهُ مِنْ فَضْلِكَ وَ أَعْدَدْتَ لَهُ مِنْ كَرَامَتِكَ
و چون عمرش به پايان رسد فضل و نعمتى كه برايش قرار داده اى و كرامتى كه مهيا داشتهاى، نصيبش گردد.
اَللَّهُمَّ وَ أَيُّمَا مُسْلِمٍ أَهَمَّهُ أَمْرُ الْإِسْلاَمِ وَ أَحْزَنَهُ تَحَزُّبُ أَهْلِ الشِّرْكِ عَلَيْهِمْ فَنَوَى غَزْوًى أَوْ هَمَّ بِجِهَادٍ فَقَعَدَ بِهِ ضَعْفٌ
بار خدايا، هر مسلمانى كه امر اسلام دل مشغولش دارد و بسيج مشركان بر ضد مسلمانان ملولش كند و آهنگ جنگ در دل او پديد آيد يا جهاد را كار بندد، سپس به سبب ناتوانى جسم از كار بازماند
اَللَّهُمَّ وَ قَوِّ بِذَلِكَ مِحَالَ أَهْلِ الْإِسْلاَمِ وَ حَصِّنْ بِهِ دِيَارَهُمْ وَ ثَمِّرْ بِهِ أَمْوَالَهُمْ
بار خدايا، بدين نيايش، بلاد مسلمانان نيرومند گردان و شهرهاشان استوار. اموالشان را فزونى ده
وَ فَرِّغْهُمْ عَنْ مُحَارَبَتِهِمْ لِعِبَادَتِكَ وَ عَنْ مُنَابَذَتِهِمْ لِلْخَلْوَةِ بِكَ حَتَّى لاَ يُعْبَدَ فِي بِقَاعِ الْأَرْضِ غَيْرُكَ وَ لاَ تُعَفَّرَ لِأَحَدٍ مِنْهُمْ جَبْهَةٌ دُونَكَ
و چنان كن كه از نبرد با دشمن فراغت جويند و روى به پرستش تو نهند و به جاى پيكار با دشمن با تو خلوت كنند، تا مردم سراسر زمين كسى جز تو نپرستند و در برابر كس جز تو چهره بر خاك نسايند.
اَللَّهُمَّ اغْزُ بِكُلِّ نَاحِيَةٍ مِنَ الْمُسْلِمِينَ عَلَى مَنْ بِإِزَائِهِمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ
بار خدايا، مسلمانان هر ثغرى را براى نبرد با مشركانى كه در برابر ايشانند بسيج فرماى
وَ أَمْدِدْهُمْ بِمَلاَئِكَةٍ مِنْ عِنْدِكَ مُرْدِفِينَ حَتَّى يَكْشِفُوهُمْ إِلَى مُنْقَطَعِ التُّرَابِ قَتْلاً فِي أَرْضِكَ وَ أَسْراً
و آنان را به گروه هايى از ملائكه كه پى در پى، از پس هم، به ياريشان فرود مى آيند يارى نماى، تا دشمنان تو را تا آنجا كه خاك زمين به پايان مى رسد به كشتن و اسير كردن واپس رانند،
أَوْ يُقِرُّوا بِأَنَّكَ أَنْتَ اللَّهُ الَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ وَحْدَكَ لاَ شَرِيكَ لَكَ
يا آنكه مشركان اقرار كنند كه تويى الله، آن خداى كه جز او خدايى نيست، يكتا و بى انباز.
اَللَّهُمَّ وَ اعْمُمْ بِذَلِكَ أَعْدَاءَكَ فِي أَقْطَارِ الْبِلاَدِ مِنَ الْهِنْدِ وَ الرُّومِ وَ التُّرْكِ وَ الْخَزَرِ وَ الْحَبَشِ وَ النُّوبَةِ وَ الزَّنْجِ
اى خداوند، چنان كن كه اين دعا همه دشمنانت را در اقطار بلاد در بر گيرد:از هندوان و روميان و تركان و خزران و حبشيان و مردم نوبه و زنگبار
وَ السَّقَالِبَةِ وَ الدَّيَالِمَةِ وَ سَائِرِ أُمَمِ الشِّرْكِ الَّذِينَ تَخْفَى أَسْمَاؤُهُمْ وَ صِفَاتُهُمْ وَ قَدْ أَحْصَيْتَهُمْ بِمَعْرِفَتِكَ وَ أَشْرَفْتَ عَلَيْهِمْ بِقُدْرَتِكَ
و سقلابيان و ديلميان و ديگر امم مشرك كه نام و صفاتشان كس نداند و تو خود به علم خود شمارشان كرده اى و به قدرت خود بر آنان اشراف دارى.
اَللَّهُمَّ اشْغَلِ الْمُشْرِكِينَ بِالْمُشْرِكِينَ عَنْ تَنَاوُلِ أَطْرَافِ الْمُسْلِمِينَ
اى خداوند، مشركان را به مشركان مشغول دار تا از تطاول بر بلاد اسلاميان باز مانند
وَ خُذْهُمْ بِالنَّقْصِ عَنْ تَنَقُّصِهِمْ وَ ثَبِّطْهُمْ بِالْفُرْقَةِ عَنِ الاِحْتِشَادِ عَلَيْهِمْ
و از شمار ايشان بكاه تا از شمار مسلمانان نكاهند. ميانشان جدايى افكن تا بر ضد مسلمانان متحد شدن نتوانند.
اَللَّهُمَّ أَخْلِ قُلُوبَهُمْ مِنَ الْأَمَنَةِ وَ أَبْدَانَهُمْ مِنَ الْقُوَّةِ وَ أَذْهِلْ قُلُوبَهُمْ عَنِ الاِحْتِيَالِ
بار خدايا، آرامش از دلشان و نيرومندى از تنشان دور كن و انديشه هر حيله و نيرنگ از قلوبشان بپرداز.
وَ أَوْهِنْ أَرْكَانَهُمْ عَنْ مُنَازَلَةِ الرِّجَالِ وَ جَبِّنْهُمْ عَنْ مُقَارَعَةِ الْأَبْطَالِ
به هنگام نبرد با مردان ما دست و پايشان سست گردان و در دلشان بيم افكن تا از جدال و آويز با سلحشوران اسلام عاجز آيند.
وَ ابْعَثْ عَلَيْهِمْ جُنْداً مِنْ مَلاَئِكَتِكَ بِبَأْسٍ مِنْ بَأْسِكَ كَفِعْلِكَ يَوْمَ بَدْرٍ
لشكرى از ملائكه خود، همراه با خشم و عذاب خود بر سرشان فرست، آن سان كه در جنگ بدر فرستادى،
تَقْطَعُ بِهِ دَابِرَهُمْ وَ تَحْصُدُ بِهِ شَوْكَتَهُمْ وَ تُفَرِّقُ بِهِ عَدَدَهُمْ
تا رگ حياتشان قطع كنى و جاه و جلالشان از ميان ببرى و جمعشان پراكنده سازى.
اَللَّهُمَّ وَ امْزُجْ مِيَاهَهُمْ بِالْوَبَاءِ وَ أَطْعِمَتَهُمْ بِالْأَدْوَاءِ وَ ارْمِ بِلاَدَهُمْ بِالْخُسُوفِ
اى خداوند، آبهاشان را به وبا بيالاى و طعامشان به دردها بياميز و شهرهاشان در زمين فرو بر
وَ أَلِحَّ عَلَيْهَا بِالْقُذُوفِ وَ افْرَعْهَا بِالْمُحُولِ وَ اجْعَلْ مِيَرَهُمْ فِي أَحَصِّ أَرْضِكَ وَ أَبْعَدِهَا عَنْهُمْ
و پى در پى سنگ بلا بر سرزمينشان ببار و آن را به قحط سال دچار كن و توشه و زادشان را در بى بارانترين و خشكترين و دورترين زمينها قرار ده،
وَ امْنَعْ حُصُونَهَا مِنْهُمْ أَصِبْهُمْ بِالْجُوعِ الْمُقِيمِ وَ السُّقْمِ الْأَلِيمِ
پناه گاههاى زمين به رويشان سد كن و به گرسنگى مداوم و بيمارى دردناك مبتلايشان گردان.
اَللَّهُمَّ وَ أَيُّمَا غَازٍ غَزَاهُمْ مِنْ أَهْلِ مِلَّتِكَ أَوْ مُجَاهِدٍ جَاهَدَهُمْ مِنْ أَتْبَاعِ سُنَّتِكَ
بار خدايا، هر جنگجويى از گروندگان به آيين تو كه به جنگ با آنان برخيزد و هر مجاهدى از پيروان سنت تو كه با آنان جهاد كند
أَوْ أَبْطَأَتْ بِهِ فَاقَةٌ أَوْ أَخَّرَهُ عَنْهُ حَادِثٌ أَوْ عَرَضَ لَهُ دُونَ إِرَادَتِهِ مَانِعٌ
يا فقر و بينوايى كار او به تعويق افكند، يا حادثهاى از عزمش باز دارد، يا به ناگاه مانعى بر سر راهش پديد آيد،
فَاكْتُبِ اسْمَهُ فِي الْعَابِدِينَ وَ أَوْجِبْ لَهُ ثَوَابَ الْمُجَاهِدِينَ وَ اجْعَلْهُ فِي نِظَامِ الشُّهَدَاءِ وَ الصَّالِحِينَ
نامش در زمره عابدان بنگار و ثواب مجاهدانش ده و در شمار شهيدان و صالحانش در آر.
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلاَةً عَالِيَةً عَلَى الصَّلَوَاتِ مُشْرِفَةً فَوْقَ التَّحِيَّاتِ
بار خدايا، بر محمد بنده خود و رسول خود و آل محمد درود بفرست، درودى برتر از هر درود ديگر و فراتر از هر تحيت،
صَلاَةً لاَ يَنْتَهِي أَمَدُهَا وَ لاَ يَنْقَطِعُ عَدَدُهَا كَأَتَمِّ مَا مَضَى مِنْ صَلَوَاتِكَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ
درودى كه زمانش پايان نيابد و شمارش منقطع نگردد، درودى تمامتر و كاملتر از هر درود ديگر كه يكى ديگر از دوستانت را فرستاده اى،
إِنَّكَ الْمَنَّانُ الْحَمِيدُ الْمُبْدِئُ الْمُعِيدُ الْفَعَّالُ لِمَا تُرِيدُ
كه تو بخشنده اى و ستوده اى، پديد آورنده اى و به صندوق عدم باز گرداننده اى و هر چه خواهى همان كنى.
الهی!
تو خود گواهی كه در عصر سلخ شهرالله مبارك ۱۳۹۰ هـ.ق، چنان حسرتی بر این بنده مستولی شد كه گوشههای چشمم با ناودان بهاری برابری میكرد و آههای آتشینم، جهنم سوز بود؛ كه بیداران در این ماه رستگار شدند و این خفته زیانكار!
این حسرت یك ماه بود، با حسرت یك عمر چه باید كرد!
#علامه_حسن_زاده
#الهی_نامه
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
#پست_شماره_۱۰ : ✨✨🌹
✍️اهل الله :
🔸 از دنیا چشم پوشیدن اگر چه هنر است ، ولی از دنیا و آخرت هر دو چشم پوشیدن خیلی هنر است.
از رسول الله روایت شده است که: الدّنیا حرام عَلی اهل الاخرة ، والاخرة حرام عَلی اهل الدّنیا ، والدنیا و الاخرة حرام عَلی اهل الله ( دنیا حرام است بر اهل آخرت ، و آخرت حرام است بر اهل دنیا ، و دنیا و آخرت حرام است بر اهل الله)
در این معنی بفارسی چه نیکو گفته شده است :
دنیا و آخرت به نگاهی فروختیم
سودا چنان خوش است که یکجا کند کسی
و دیگری گفته است :
دو عالم را به یکبار از دلِ تنگ
برون کردیم تا جای تو باشد
✨✨🌷🌷
📗#کتاب_هزار_ویک_نکته_نکته ۴۴
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
هدایت شده از گنجینه شاخه طوبی
استادصمدی-نمازتوبه یکشنبه.mp3
19.34M
#استادصمدیآملی
#نمازتوبهروزیکشنبه
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄
👈 نمازی که حضرت علامه به مدت چهل سال، یکشنبه ی هر هفته مداومت بدان داشتند.
⬅️ کیفیت نماز توبه روزهای یکشنبه:
✅ چهار رکعت، در هر رکعت یک حمد، سه مرتبه سوره توحید، سوره ناس و سوره فلق
✅ این چهار رکعت، قنوت و تشهد وسط ندارد.
✅ بعد از نماز، بدون هیچ حرکتی، هفتاد مرتبه استغفار + حوقله ( لاحول و لا قوة إلا بالله العلي العظیم )+ یا عزیزُ یا غفّار إغفِر لي ذنوبي و ذنوبَ جمیع المؤمنین و المؤمنات فإنّه لا یَغفِرُ الذُّنوُبَ إلّا أنت.
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄
🎙 برگرفته از سخنرانی شب 29 ماه مبارک رمضان، بیست فروردین ۱۴۰۳
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄
کاری از گروه شاخه طوبی
👇👇👇
🌹کانال گنجینه شاخه طوبی مرجع نشر اثار و شرح دروس،🌹
@shakehtoba2
https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک لطفا 🙏💢
#وعده_صادق
#یاصاحب_الزمان
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
1_4176608056.mp3
26.62M
دعای جوشن صغیر
با صدای میثم مطیعی
التماس دعای فرج و عاقبت بخیری
🌸اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم⚘️
#پیروزی_مسلمین
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
May 11
هدایت شده از گنجینه شاخه طوبی
علامه حسن زاده-ادب مع الرسول واولیای الهی.mp3
1.45M
🔰 #علامه_حسن_زاده_آملی
🔰 #فایل_صوتی_کوتاه
🔰 #ادب_مع_الرسول
🔰 #ادب_مع_اولیای_الهی
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄
کاری از گروه شاخه طوبی
👇👇👇
🌹کانال گنجینه شاخه طوبی مرجع نشر اثار و شرح دروس،🌹
@shakehtoba2
https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک لطفا 🙏💢
#پست_شماره_۵ :✨✨🌷🌷
✍️ دستورالعمل برای سالکین:
🔸یکی از دستوراتی که در ابتدا به نفوس مستعد می دادند ، این بود که شبها سوره های مُسبّحات ششگانه را بخوانند ، و همانطور که در کافی آمده ، حضرت رسول الله شبها برنامه اش این بوده که این سوره های مُسبّحات را پیش از خواب میخواند.
آن شش سوره عبارتند از: حدید ، حشر ، صفّ ، جمعه ، تغابن و اعلی .
این آقایان اهل الله ، اساتید و مشایخ که اهل قرآن و اهل ولایتند ، بخوبی میدانند که راه این است و بس .
📗#نمط_نهم ص ۱۸
#شرح_اشارات_و_تنبیهات
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، هراس حسن از خویش، بیش از اهرمن است، که این دشمن بیگانه است و آن آشنا و همخانه.
فراز۳۳۸
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
علامه حسن زاده-وجودوعدم.mp3
2.02M
🔰 #علامه_حسن_زاده_آملی
🔰 #وجودوعدم
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
4_5994450288403021850.mp3
13.94M
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
🔸️همه ی شئون و اطواری که از بدن مشاهده میشود ازگوهر نفس صادر میشود و مبدا پیدایش اوست
🔸️ اگر نفس روحانیه الحدوث باشد چون مجرد است و حجاب ماده ندارد، عقل و عاقل و معقول است و قهرا عالم است. پس آیا نفس تعلق به بدن پیدا می کند که فقط بخواهد بدن را رشد دهد که دو کیلو بشود هفتاد کیلو؟ چه به کارش می آید؟
🔸️ بر مبنای جسمانیه الحدوث، ( این که نفس ابتدا در سیر صعودی، یک موجود مستقل مجرد نیست بلکه به صورت قوه و استعدادی است که در متن نطفه نهفته است که در زهدان مادر شروع به تکامل می کند ) می پذیریم نفس در اشتداد وجودی اش حتما نیازمند بدن است.
🔸عنوان بدن به صورت نوعیه و صورت جسمیه ی جسم، صادق نیست پس معاد جسمانی، منظور صورت جسمیه و جسم نیست.
🔸علامه طباطبایی می فرمایند: در هیچ جای قرآن و روایات، لفظ معاد جسمانی نداریم.
🔸بدن را در قبر نمی گذاریم بلکه صورت جسمیه یا جسم را در قبر می گذاریم.
🔸بعد از مرگ، تکامل هست جون عنوان تعلق استکمالی نفس به جسم مثالی و اخروی هست پس تکامل ادامه دارد.
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_صدوچهارده۱۱۴
#شرح_کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
33.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آداب #انعقاد_نطفه و #مقام_تدریجی و #مرتبه_انشا....
#استاد_صمدی_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
#پست_شماره_۱۱ : ✨✨🌷🌷
✍️از امام جعفر صادق (ع) روایت است که یکی از خصائصِ صاحبانِ رضا ، این است که در قیامت بنام هیچ یک از پیغمبران خوانده نمی شوند ، بلکه بخطاب «یا اولیاء الله » مخاطب خواهند شد.
🌷🌷✨✨
📗#کتاب_هزار_ویک_نکته_نکته ۴۷
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
4_5994450288403021854.mp3
13.33M
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
مراد از معاد جسمانی حشر بدن برزخی، مثالی و عقلانی و اخروی است نه جسمیت جسم طبیعی و صورت نوعیه آن.
به محض این که انسان پا در مرتبه تجرد ولو مثالی گذاشت باقی است. یعنی اگر فرض بچه ای دنیا بیاید و سپس بمیرد چون مرحله نازله تجرد حیوانی و برزخی پیدا کرده است این ها در قیامت می مانند.
تا موقعی که کودک به سرحد نفس حیوانی نرسیده و تا سرحد نفس نباتی هست، نفس او منطبع در ماده و جسم است و اگر از بین برود بقای او معنا ندارد.
** بدن مثالی عین بدن مادی است نه این که جسمیت بدن مادی عین بدن مثالی است، بدن بودن جسم طبیعی به عینه می شود بدن مثالی، بدن عقلانی و بدن اخروی. بدن بودن عود می کند و شدت می گیرد نه جسمیت، تا شبهه آکل و ماکول پیش آید، معاد جسمانی یعنی این.
🔸حقیقت ما نفس ناطقه ی ما و بدن ما هست. ما هم بدن داریم و هم نفس ناطقه، ما با مردن چیزی را از دست ندادیم فقط جسمیت این جسم طبیعی ما بود که در هویت و شخصیت ما دخیل نبود. آن چیزی که در هویت و شخصیت ما دخیل هست نفس ما هست و در مرتبه نازله آن بدن بودن بدن هست.
🔸بدن ما مرتبه نازله نفس ماست و با مردن نه بدن بودنمان را از دست می دهیم و نه نفس ناطقه امان. لذا حناب مولوی می فرماید:
گویی که نمرد و زنده تر شد
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_صدوپانزده_۱۱۵
#شرح_کتاب_معرفت_نفس
#معاد_جسمانی
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
#پست_شماره_۶:✨✨🌷
✍️اهل الله :
سوره حدید را ملاحظه بفرمایید ، اهل دنیا به آنهایی که در رحمت الهی به سر می برند می گویند: ما که در دنیا با شما بودیم ، پس چطور شد که شما در رحمت و ما در عذاب هستیم ؟
آنها در جواب گویند : کجا شما در دنیا با ما بودید ؟ ما با شما بودیم و نبودیم ! در دنیا با ما بودید ولی جدا بودید ، پشت دیوار بودید ، با هم حشر داشتیم اما از هم فاصله داشتیم.
همچنین امیرالمومنین درباره اهل الله به شاگردش کمیل می فرماید:
« صَحبوا الدّنیا بِابدانٍ ارواحها مُعلّقةٌ بالمحلِّ الاعلی»
( در دنیا با بدنهایی زندگی می کنند اما ارواحشان به جایگاه اعلی و برین تعلق دارد)
آری خیال می کنید که پیش ما نشسته اند و با ما هستند ؟! بلکه
«من در میان جمع و دلم جای دیگر است» .
📗#نمط_نهم ص ۱۸
#شرح_اشارات_و_تنبیهات
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
هدایت شده از کانال شاخه طوبی
علامه حسن زاده-همه چیزملکوت دارد.mp3
633.5K
🔰 #علامه_حسن_زاده_آملی
🔰 #فایل_صوتی_کوتاه
🔰 #همه_چیزملکوت_دارد
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄
کاری از گروه شاخه طوبی
👇👇👇
🌹کانال گنجینه شاخه طوبی مرجع نشر اثار و شرح دروس،🌹
@shakehtoba2
https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک لطفا 🙏💢
#صد_کلمه_در_معرفت_نفس
#کلمه_هفتادم
✏️ آن كه در انسانها بينديشد،
برتری را در هر كار و در هر جا از آن بينش بيند، و بينش را از دانش بفزونی يابد.
آری، هر كه بينش و دانش او بيش است
از ديگران پيش است.
و هرگاه نور دانش بـا نـور كـردار مشرّف شود و در رتبه مضاعف گردد.
🌿 @shakhehtoba
#پست_شماره_۱۰ : ✨✨🌹
✍️اهل الله :
🔸 از دنیا چشم پوشیدن اگر چه هنر است ، ولی از دنیا و آخرت هر دو چشم پوشیدن خیلی هنر است.
از رسول الله روایت شده است که: الدّنیا حرام عَلی اهل الاخرة ، والاخرة حرام عَلی اهل الدّنیا ، والدنیا و الاخرة حرام عَلی اهل الله ( دنیا حرام است بر اهل آخرت ، و آخرت حرام است بر اهل دنیا ، و دنیا و آخرت حرام است بر اهل الله)
در این معنی بفارسی چه نیکو گفته شده است :
دنیا و آخرت به نگاهی فروختیم
سودا چنان خوش است که یکجا کند کسی
و دیگری گفته است :
دو عالم را به یکبار از دلِ تنگ
برون کردیم تا جای تو باشد
✨✨🌷🌷
📗#کتاب_هزار_ویک_نکته_نکته ۴۴
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢