4_5994450288403021854.mp3
13.33M
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
مراد از معاد جسمانی حشر بدن برزخی، مثالی و عقلانی و اخروی است نه جسمیت جسم طبیعی و صورت نوعیه آن.
به محض این که انسان پا در مرتبه تجرد ولو مثالی گذاشت باقی است. یعنی اگر فرض بچه ای دنیا بیاید و سپس بمیرد چون مرحله نازله تجرد حیوانی و برزخی پیدا کرده است این ها در قیامت می مانند.
تا موقعی که کودک به سرحد نفس حیوانی نرسیده و تا سرحد نفس نباتی هست، نفس او منطبع در ماده و جسم است و اگر از بین برود بقای او معنا ندارد.
** بدن مثالی عین بدن مادی است نه این که جسمیت بدن مادی عین بدن مثالی است، بدن بودن جسم طبیعی به عینه می شود بدن مثالی، بدن عقلانی و بدن اخروی. بدن بودن عود می کند و شدت می گیرد نه جسمیت، تا شبهه آکل و ماکول پیش آید، معاد جسمانی یعنی این.
🔸حقیقت ما نفس ناطقه ی ما و بدن ما هست. ما هم بدن داریم و هم نفس ناطقه، ما با مردن چیزی را از دست ندادیم فقط جسمیت این جسم طبیعی ما بود که در هویت و شخصیت ما دخیل نبود. آن چیزی که در هویت و شخصیت ما دخیل هست نفس ما هست و در مرتبه نازله آن بدن بودن بدن هست.
🔸بدن ما مرتبه نازله نفس ماست و با مردن نه بدن بودنمان را از دست می دهیم و نه نفس ناطقه امان. لذا حناب مولوی می فرماید:
گویی که نمرد و زنده تر شد
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_صدوپانزده_۱۱۵
#شرح_کتاب_معرفت_نفس
#معاد_جسمانی
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
#پست_شماره_۶:✨✨🌷
✍️اهل الله :
سوره حدید را ملاحظه بفرمایید ، اهل دنیا به آنهایی که در رحمت الهی به سر می برند می گویند: ما که در دنیا با شما بودیم ، پس چطور شد که شما در رحمت و ما در عذاب هستیم ؟
آنها در جواب گویند : کجا شما در دنیا با ما بودید ؟ ما با شما بودیم و نبودیم ! در دنیا با ما بودید ولی جدا بودید ، پشت دیوار بودید ، با هم حشر داشتیم اما از هم فاصله داشتیم.
همچنین امیرالمومنین درباره اهل الله به شاگردش کمیل می فرماید:
« صَحبوا الدّنیا بِابدانٍ ارواحها مُعلّقةٌ بالمحلِّ الاعلی»
( در دنیا با بدنهایی زندگی می کنند اما ارواحشان به جایگاه اعلی و برین تعلق دارد)
آری خیال می کنید که پیش ما نشسته اند و با ما هستند ؟! بلکه
«من در میان جمع و دلم جای دیگر است» .
📗#نمط_نهم ص ۱۸
#شرح_اشارات_و_تنبیهات
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
هدایت شده از کانال شاخه طوبی
علامه حسن زاده-همه چیزملکوت دارد.mp3
633.5K
🔰 #علامه_حسن_زاده_آملی
🔰 #فایل_صوتی_کوتاه
🔰 #همه_چیزملکوت_دارد
؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄
کاری از گروه شاخه طوبی
👇👇👇
🌹کانال گنجینه شاخه طوبی مرجع نشر اثار و شرح دروس،🌹
@shakehtoba2
https://eitaa.com/joinchat/402981015C5191148dec
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک لطفا 🙏💢
#صد_کلمه_در_معرفت_نفس
#کلمه_هفتادم
✏️ آن كه در انسانها بينديشد،
برتری را در هر كار و در هر جا از آن بينش بيند، و بينش را از دانش بفزونی يابد.
آری، هر كه بينش و دانش او بيش است
از ديگران پيش است.
و هرگاه نور دانش بـا نـور كـردار مشرّف شود و در رتبه مضاعف گردد.
🌿 @shakhehtoba
#پست_شماره_۱۰ : ✨✨🌹
✍️اهل الله :
🔸 از دنیا چشم پوشیدن اگر چه هنر است ، ولی از دنیا و آخرت هر دو چشم پوشیدن خیلی هنر است.
از رسول الله روایت شده است که: الدّنیا حرام عَلی اهل الاخرة ، والاخرة حرام عَلی اهل الدّنیا ، والدنیا و الاخرة حرام عَلی اهل الله ( دنیا حرام است بر اهل آخرت ، و آخرت حرام است بر اهل دنیا ، و دنیا و آخرت حرام است بر اهل الله)
در این معنی بفارسی چه نیکو گفته شده است :
دنیا و آخرت به نگاهی فروختیم
سودا چنان خوش است که یکجا کند کسی
و دیگری گفته است :
دو عالم را به یکبار از دلِ تنگ
برون کردیم تا جای تو باشد
✨✨🌷🌷
📗#کتاب_هزار_ویک_نکته_نکته ۴۴
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
21.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، آمدم ردّم مکن، آتشینم کرده ای سردم مکن!
فراز ۱۹۸
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba