بقیة الله و تتمة النبوّة
بقیه الله و تتمه النبوّه واسطه ی فیض الهی امام مهدی منتظر سلام الله علیه انسان کامل است و با بدن عنصری حیّ موجود است و در نظام هستی قبلهی کل است، و از بطون تفسير كريمهى وَ أَنْ إِلى رَبِّكَ الْمُنْتَهى است که همه می کوشند تا به این قبلهی کل منتهی شوند.
#شرح_دفتر_دل ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی، داود صمدی آملی، ج۲، ص ۵۹۸
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
عصمت انبیاء
بخش اول: ضرورت عصمت
یکی از مهمترین و پر چالشترین بحثهای کلامی، بحث درباره عصمت انبیاء است. در اهمیت این بحث، همین کافی است که بدانیم بدون اثباتِ عصمت انبیاء در سلسله عقاید دینی گسستی پیدا میشود که قابل پیوند نیست. اگر انبیاء معصوم نباشند، دیگر نه به کتب آسمانی اعتمادی هست و نه به گفتار و کردار انبیاء، و از اینجاست که ضرورت و اهمیت بحث عصمت در میان عقاید دینی جلوهگر میشود.
با توجه به شبهاتی که اخیرا در این زمینه مطرح شده است، سلسله مباحثی را به عصمت انبیاء می پردازیم.
دیدگاههای گوناگونی درباره عصمت انبیاء در تفاسیر و کتب کلامی فریقین بیان شده است.
علمای فریقین، انبیاء را در حیطه وحی معصوم میدانند.
تنها دستهای از کرامیه و حشویه لغزش پیامبران در گفتار را پذیرفتهاند و افسانه غرانیق ( داستانی جعلی مبنی بر اینکه شیطان در هنگام دریافت سوره نجم توسط پیامبر اکرم (ص) آیاتی بر آن حضرت القا نموده که مضمون آن تایید بتپرستی بوده است) را شاهد آن دانستهاند (ابنابیالحدید، ۱۳۸۵ق، 7: 18).
بـرخی از اشعریها مانند قاضی ابوبکر باقلانی، نیز لغزش در ابلاغ وحی از روی سهو و نسیان را میپذیرند (ایجی، ۱۴۱۲ق، 8: 264).
برخی از معتزله ارتکاب گناه صغیره عمدی را مـیپذیرند (قاضى عبدالجبار، بیتا، 15: 280).
حشویه و کرامیه معتقدند که حتى انجام گناهان بزرگ از روى عمد نیز براى پیامبران جایز است (ایجی، ۱۴۱۲ق، 8: 246) و فقط دروغگویى در مقام تبلیغ را استثنا کردهاند (ابـنحزم، بـیتا، 4: 2).
اما عالمان شیعه، انبیاء را در مقام تلقّی، پذیرش، حفظ و ابلاغ وحی، گناهان کبیره و صغیره عمدی و سهوی (پیش از بعثت و پس از آن) معصوم میدانند (ر.ک: طوسى، 1382، 1: 194؛ طوسى، 1407، 213؛ حلى، 1413، 349؛ لاهیجى،1372، 115؛ مظفر، 1387، 54؛ سبحانی، 1425، 41).
#عصمت
#نبوت_تشریعی_و_انبائی
#امامت
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
خلیفة الله به جعل الهی است
در لفظ خلیفه خیلی تأمل بفرمایید، زیرا اگر عنوان خلیفه نباشد انسان به دنبال شناخت او نیست به همین عنوان است که انسان به دنبال شناخت او میرود که آن کس که به صفات مستخلف است کیست؟ حرف دو دو تا چهار تا است. یک وقتی میخواهید با الفاظ بازی کنید حرفی است ولی قرآن کریم کتاب صدق محض و نور محض و میزان و قسط است که "وَ إِذْ أَبْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ" و كلمة «اتمهن» قيد كلمات است که از عهده همه امتحانات باید برآید و چون همه آنها را به اتمام رسانده به او فرمود:
وقالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إماماً
در این موارد هم خداوند به دیگران اجازه جعل نمی دهد بلکه با انّی، جعل را مختص به خود نموده است و دیگری نمیتواند شرکت داشته باشد، زیرا شما نهال یک باغتان و حاصل کشتزارتان را به دست هر کسی نمیدهید که من بندگان و آفریدههایم و عالم و کتاب و ناموسم را که دین من است به دست هر کسی بدهم لذا با تأکیدی این طوری جعل امامت را به خود نسبت داد. وقتی حضرت ابراهیم عرض کرد که:
وَمِنْ ذُرِّيَّتِی ، این امامت را به ذریه من هم می دهی؟ فرمود عهد من ظالمین نمیرسد آن ذریه ای که ظالمینند عهد به آنها نمیرسد و آنها که شایستهاند به آنها میرسد و حضرت بقیة الله (عج) الآن قطب عالم امکان است از این ذریه است، از نسل حضرت ابراهیم خلیل است پس هر کسی نمیتواند ولیعهد خدا در کتاب و ناموس و سرّ و دین او باشد، باید کسی باشد که مورد امتحان قرار گرفته و آن را به اتمام برساند،
که اللَّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسَالَتَهُ .
#شرح_فصوص_الحکم_ج_اول، حضرت علامه حسن زاده آملی، ص ۳۰۸
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، حسن که از فهمیدن کتب تدوینی این همه ابتهاج و لذّت دارد، کسانی که کتب تکوینی را می خوانند و زبانشان را می دانند و مبیّن حقایق اسمائند چگونه اند، و کسی که با تو در گفت و شنود است چگونه است؟
فراز ۴۲۶
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
#پست_شماره_۶۳ : ✨✨🌷🌷
🌱 اهمّ تعقیبات، صلوات بر محمد و آل محمد است . در الهی نامه، حقیر گوید: الهی حق محمد و آل محمد بر ما عظیم است ، اللهم صل علی محمد و آل محمد.
📗#کتاب_هزار_ویک_نکته_نکته_۵۵۱
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
7.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زیارت #عاشورا
علی فانی
السلام علیک یااباعبدالله الحسین ع
الهم عجل لولیک الفرج
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
▪️اربعین حسینی" میعادگاه دلهای عاشقی است که سوگواره اشک و ماتم سیدالشهدا(ع) رادر چهل منزل طی کردند.
السلام علی ولی الله و حبیبه، السلام علی خلیل الله و نجیبه، السلام علی صفی الله و ابن صفیه......
◾️کانال شاخه طوبی ◾️
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
17.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دوباره دلهای همه عاشقای حرم
میشه چله نشین حسین(ع)
◾️کانال شاخه طوبی ◾️
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
عصمت انبیاء
بخش دوم:عصمت انبیاء از دیدگاه حضرت علامه طباطبایی(ره)
علامه طباطبایی(ره) عصمت انبیاء از معصیت را به وسیله دلیل «تلازم هدایت الهی و عصمت» اثبات میکند.
این دلیل از ابتکارات علامه (ره) است که با استفاده از تفسیر قرآن به قرآن و قرار دادن چند دسته از آیات، عصمت انبیاء از گناه را اثبات کرده است.
استدلال ایشان متشکل از سه مقدمه برگرفته از آیات قرآن است:
۱. انبیاء مهتدی به هدایت الهی هستند
۲. هیچ نوع ضلالتی متوجه هدایت یافتگان به هدایت الهی نیست
۳. هر معصیتی ضلالت است.
نتیجه: انبیاء از معصیت که ضلالت است معصوماند.
علامه طباطبایی با کنار هم قرار دادن چند آیه، عصمت انبیاء را نتیجه گرفته است:
_ أُولئِکَ الَّذِینَ هَدَى اللَّهُ، فَبِهُداهُمُ اقْتَدِهْ (انعام:۹۰)
ایشان کسانى هستند که خدا هدایتشان کرده، پس به هدایت ایشان اقتدا کن.
بر اساس این آیه، خدا هدایت را برای همه انبیاء نوشته است.
_وَ مَنْ یضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ هادٍ وَ مَنْ یهْدِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ مُضِلٍّ (زمر: ۳۶-۳۷)
هر که را خدا گمراه کند پس او را هیچ راهنمایى نیست و هر که را خدا راه نماید پس او را هیچ گمراهکنندهاى نباشد،
مَنْ یهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ (کهف: ۱۷)
کسى که خدا هدایتش کند او دیگر براى همیشه داراى هدایت است.
این آیات، تأثیر هر مضل و گمراه کنندهای که بخواهد ضلالتی در مهتدین به هدایت الهی ایجاد کند را نفی میکند؛ بنابراین هیچ ضلالتی در آنها یافت نمیشود.
_أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیکُمْ یا بَنِی آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیطانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ وَ أَنِ اعْبُدُونِی هذا صِراطٌ مُسْتَقِیمٌ وَ لَقَدْ أَضَلَّ مِنْکُمْ جِبِلًّا کَثِیراً (یس: ۶۰-۶۲)
اى فرزندان آدم، آیا به شما سفارش نکردم که شیطان را نپرستید که او شما را دشمنى است آشکار؟ و اینکه مرا بپرستید، که این است راه راست؟ و هر آینه از شما آدمیان مردمانى بسیار را گمراه کرد.
این آیه هر معصیتى را ضلالت شمرده است که با اضلال شیطان صورت مىگیرد بعد از آنکه آن را عبادت شیطان دانسته است.
پس اثبات هدایت خدایى در حق انبیاء و سپس نفى ضلالت از هر کس که به هدایت او مهتدى شده باشد و آنگاه هر معصیتى را ضلالت خواندن، دلالت دارد بر اینکه ساحت انبیاء از اینکه معصیتى از ایشان سر بزند منزه است، و همچنین برى از این هستند که در فهمیدن وحى و ابلاغ آن به مردم دچار خطا شوند. (ر.ک: طباطبایى، ۱۴۱۷، ۲: ۱۳۵- ۱۳۶)
#عصمت
#نبوت_تشریعی_و_انبائی
#امامت
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
انبیا علیهم السلام مظاهر امهات اسماء حق تعالی هستند و خاتم که حقیقت محمدیه است اسم اعظم حقّ
📗#کتاب_هزار_و_یک_نکته_نکته_۴۵۶،حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a