eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15.1هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
2هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
هر کس از مرگ می‌ترسد در واقع از خودش می‌ترسد. و چون موت، فناء و عدم نیست بلکه جدایی او از غیر خودش و انتقال او از نشأه‌ای به نشأه دیگر است، در آیات قرآنی تعبیر به وفات شده است نه فوت؛ و وفات أخذ شيء بتمامه است . و اگر احیاناً در روایتی از وفات تعبیر به فوت شده است، تعبیر راوی است نه نبی و وصي. و وزان قبر در این نشأه و نشأه آخرت وزان انسان در نشأتین است - یعنی چنان که انسانها در این نشأه أفراد متشابه و متماثل‌اند، و در آن نشأه به حسب علوم و افعالشان به صور مختلفه‌اند ، قبرهای این نشأه نیز افراد متشابه‌اند، أما قبرهای آخرت قبری، روضه‌ای از ریاض جنت است، و قبری حفره‌ای از حفره‌های نار است. 📗، ص ۴۲، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
إلهی، به نعمت حضور، قلبم را از خطور ذنوب باز دار! فراز ۴۵۱ @shakhehtoba
4_5787558471054393768.mp3
15.36M
▪️گرچه علم و وعای علم مجرد است و مادی نیست ولی چشم و گوش و اعضا و جوارح، آلات علم اند و مادی، که علت معده هستند برای تحقق علم. ▪️ پدر، مادر، نطفه و به خصوص مزاج نیز علل معده برای تحقق علم اند، هر چه علل معده پاک تر باشند نفس مستعدتر خواهد بود. ▪️مزاج هر چه معتدل تر باشد، افاضه ماورای طبیعت، تام است، فقط این طرف باید قابلیت پیدا بشود. هر چه قابایت در قبول، لطیف تر و ظریف تر، افاضه قوی تر است. ▪️ موجود مجرد عقلی در افاضه فیض، تام و تمام است. هیچ از آن طرف تبعیض نیست، حق در افاضه، نه بخل دارد و نه عجز. اصلا متن وجود را «جود» تشکیل می دهد. ▪️ انسان، هر موجودی را در نظام هستی می بیند، می یابد که زمینه برای تکامل لایقش فراهم است. لذا باید آمادگی را تقویت کرد، مغز و اعضا و جوارح به عنوان علت معده، باید نفس را کمک کنند که مستعد شود برای اخذ حقایق از ماورای طبیعت. ▪️ متن عقل نسبت به کلیات و جزئیات نظام هستی، یک متن عجزی است چون فرشته ها در خلقت انسان، اعتراض کردند، گفته شد ما به انسان، همه اسماء را تعلیم دادیم. آن ها اظهار عجز کردند، این اظهار عجز عقل است در منطق قرآن. ▪️ تعقل برای رسیدن به اسرار تعبد است که تعبد اگر با تعقل همراه شود لذتی در تعقل هست که به صرف تعبد، آن لذت، حاصل نمی شود. ▪️ حدود و دیات برای تأدیب است، متن حدود و دیات، تکامل است، متن تکامل به نفس ناطقه بر می گردد. 📗 🔉 درس ۴۸ 🌹کانال شاخه طوبی🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
إلهی، شکرت که در این شب مبارک، به لیلةالقدر رسیدم (یازده ربیع الأوّل 1394 هـ . ق). فراز ۴۵۲ @shakhehtoba