eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15.1هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
2هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5846213696954564908.mp3
13.05M
🔸️ کار قوه عاقله این است که دائما می خواهد در معقولات سیر کند، لذا سعی می کند اگر از حواس پنج گانه و قوه خیال هم کمک می گیرد به صورت عقل در بیاورد چون عقل نمی خواهد خودش را تنزل بدهد. 🔸️ صورت علمیه کلیه یعنی همان معقول، مدرِک صورت کلیه علمیه و عالم به آن را عاقل و عقل ادراک صورت علمیه کلیه. 🔸️تخیل:ادراک صور خیالیه، متخیِّل: مدرِک صور متخیله (انسان)، متخیَّل: صور ادراکیه خیالیه. 🔸️ شیخ الرئیس در نمط پنجم و ششم اشارات، برای تمام اجرام فلکی نفس ناطقه اثبات کرده است. 🔸️ نفس هم مراتب دارد: نفس نباتی، نفس حیوانی، نفس ناطقه انسانی. 🔸️ نفس ناطقه انسانی، علاوه بر ادراکات هفت گانه، ادراک هشتمی به نام تعقل دارد. @shakhehtoba 🔸️ مجرد یعنی موجودی که از ماده و احکام ماده و به عبارتی از غیر خودش برهنه باشد و فقط از خودش جدا نشود. 🔸️ در مقام تجرد، فقط حجاب ماده و احکام ماده باید برداشته شود و ٱقا می فرمایند: به محض این که انسان از این نشئه برود ازل و ابد یکی می شود، همه مطلقا یک حقیقت می شوند. 🔸️ نفس چون جسمانیة الحدوث است برای خودش بدن مثالی انشا می کند، که به عینه همان بدن مادی است. 🔸️ موجودات مجرد عقلی، مبدأء شان واحد است چون از عالم ماده تکون پیدا نکرده اند پس همه یک حقیقت مجرد کلیه هستند منتهی کلی سعی. که به لحاظ کثرت قوابل، کثرت موجودات عقلی پیش می آید. 📗 🔉 درس ۴۸ 🌹کانال شاخه طوبی🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
: ✨✨🌷🌷 ✍️ شرط کشف و تمثّلِ حقایق برای انسان : 🌱 در معراج ِ خاتم و احادیث ِ معراجیه تدبر کن ، تا بدانی که انسان، تا به عالَمِ برزخ صعود نکرد ، حقایق برایش مکشوف و مُتمثّل نمی گردد . 📗 ۸۵۵ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰شهید سید حسن نصرالله : 🔸«ما این راه را تمام می کنیم، اگر همه کشته شویم، اگر همه شهید شویم، اگر خانه هایمان بر سرمان خراب شود، هرگز گزینه مقاومت را رها نمی کنیم.» ▪️کانال شاخه طوبی▪️ 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
4_5846213696954564910.mp3
12.75M
🔹 یکی از لطایفی که حضرت موسی (ع) دنبال جناب خضر نبی (ع) بودند این است که مسائل شریعت، به تنهایی کافی نیست و انسان سازی نمی کند. 🔹 فقه مقدمه تهذیب اخلاق و اخلاق مقدمه حکمت است، تا نشئه طبیعت باقی است و ما در این نشئه هستیم، این پل فقه را باید داشته باشیم و نمی شود آن را خراب کرد. 🔹 فقه، لازم و واجب است و هیچ حکیم و عارفی آن را نفی نمی کند. 🔹 یکی از معانی و مراتب و بطون قیام حضرت بقیةالله (عج) باز شدن روایات اصول کافی است. باید بیش تر و بالاتر بفهمیم، حرف نپخته زدن، ژاژخاییدن هست. 🔹 امتحان های الهی برای پخته شدن هست، این کتل ها و سنگ انداختن ها باید باشد، در اتوبان ها هم دست اندازها هستند، خمیر هم برای ور آمدن احتیاج به خمیرمایه دارد وگرنه نان را نمی شود خورد. « تلکَ الامثالُ نضربها للناس» پخته شدن، خیلی مهم است. 🔹«المومنُ کالجبل الراسخ، لاتُحرکه العواصف»، مومن باید مثل کوه استوار باشد که باران ها، سیل ها و بادها آمدند و رفتند کوه سر جایش باقی و استوار و محکم است. 🔹 آقا عبارتی دارند: ظاهر از باطن بی خبر می شود اما باطن از ظاهر نه. به حقیقت، آقا باطن ماست، ما از آقا بی خبر می شویم ولی آقا هیچ گاه از ما بی خبر نمی شوند، در حضوریم، همه جا خود را بپایید، باطن همیشه حضور است «هو معکم اینما کنتم» باید انسان عقلانی بشویم، پر و بال آقا، پر و بال حضرت بقیة الله هست. 📗 🔉 ۴۸ 🌹کانال شاخه طوبی🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
خليفة الله جامع جميع اسماء‌الله است در این آیه‌ی مبارکه " إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفة" بلحاظ تعدد اسماء الهيه و اتصاف خلیفه به صفات مستخلف عنه، وجوب استمرار وجود انسان کامل در زمین تمام است که پیوسته در افراد نوع انسان، فرد اکمل از جمیع افراد کائنات در جمیع اسماء و صفات جمالی و جلالی موجود است تا نماینده حضرت اله باشد. مثلاً حق تعالى واحد احد است که دلالت بر یگانگی ذات او در کمال می‌نمایند، در افراد نوع انسانی که اکمل و اتم و اشرف انواع است نیز او را مظهری باید که در تمام کمال یگانه باشد، و حقّ جلّ جلاله عالم و علیم است که دلالت بر احاطه‌ی او به جميع ماسوی دارند، او را مظهری در افراد انسانی باید که علمش اتم از علم همه ماسوی باشد. و هکذا در صفات، قادر، قدير، سامع، سمیع، بصیر، خبیر و دیگر اسماء بی نهایت او "وَ عَلَّمَ آدَمَ الأسْماءَ كُلها" حتى در اسماء مستأثره الهی به یک معنی. 📗،ج ۱، ص ۱۲۶ و ۱۲۷، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏