کانال شاخه طوبی
نامهها بر نامهها ۱۳ قسمت ۴ داوود معرفاش زبور است. صحف ابراهیم معرف ابراهیم است. کتاب وجودی هر کس
نامهها بر نامهها ۱۳
قسمت ۵
یکی از افرادی که پیدا میشود شبانهروز خدمتاش بنشیند، انشاءالله ما هستیم.
چرا غیر از این باشد؟
هنوز ما همحرف نشنیدهایم ،این اندازهای که مینشینیم جیکجیک میکنیم، اینها که چیزی نیست، حرف زدنی نیست!
ما چون هنوز حرف نشنیدهایم اینها خیلی حرفهای مهمی است.
حرف، هنوز حرف کو؟
هنوز قرآن خودش را نشان نداده!
هنوز اسرار روایات برای ما باز نشده!
یک روایت امام امیرالمؤمنین و اهل بیت را :
من عرف نفسه فقد عرف ربه
صد وجه معنا کردند، هر یک وجهاش شاید بگوییم، روزها وقت میخواهد تا آدم راجع به آن حرف بزند، یک روایت کوتاه چند کلمهای آقا!
حالا تا چه برسد روایاتی که درمورد اسرار خلقت است، اسرار نظام هستی است، در مورد کیفیت خلقت است، آنها را آدم باید چهطور حل کند؟ تازه روایاتی که به لحن عموم حرف زده میشوند.
ببین تا چه اندازه بدان قرب داری؟
بعد هم رسولالله فرمود: (صلي الله عليه و آله وسلم )
اِن هذا القرآن مأدُبة الله
این قرآن مأدُبهی الهی است .
این "مأدُبه" را به تعبیر جناب سید مرتضی علم الهدی اخوی سید رضی صاحب نهجالبلاغه فرمود:
دو جور میشود معنا کرد؛
هم مأدُبه بخوانیم، هم مأدِبه بخوانیم.
اگر مأدِبه بخوانیم میشود ادبستان، یعنی قرآن ادبستان الهی است.
هر انسانی که میخواهد مؤدَب بشود به آداب و اخلاق الهی، قرآن او را مؤدِب است،
قرآن ادبستان است، که یواش یواش کلمهی ادبستان مخفف شد، در بین ما الان شد دبستان، این دبستان همان ادبستان است،
الفاش را برداشتیم شد دبستان.
دبستان یعنی چه ؟
یعنی جایی که بچهی خردسالی که تأدیب ندارد، دست او را وقتی یک خودکار مداد کاغذ بدهید، این فقط بلد است خطخطی کند.
نه میتواند یک الف تمیز بنویسد، نه میتواند باء تمیز بنویسد، نه میتواند ترکیب کند. این دست این کودک ادب ندارد، زبان این کودک حدود الفاظ و عبارات و کلمات را در مقام کتابت، درمقام نوشتن، در مقام تلفظ نمیتوانند حدود را مراعات کنند!
هر موجودی که از حدّ خود بیرون برود، تأدیب ندارد.
درخت هم وقتی شاخههای او بخواهد از حدّ او فراتر برود، باغبان مؤدِب درخت است. میآید این شاخهها را قطع میکند، قیچیاش میکند که این درخت مؤدَب بشود.
مؤدَب بشود یعنی چه؟
یعنی جناب درخت ! تو باید در یک حدّ خاصی باشی. همچو نیست که در این باغ تو تکدرخت بخواهی شاخههایت را ببری آن سر باغ، نمیشود مزاحم دیگران بشوی!
باید اینجا شاخهات را قطع کنند. حدّ تو
از جنبهی خمیرهی تو این است که باید
ده متر در ده متر (مثلا) باشی. بخواهی پانزده متر بیست متر بروی، میروی تو حدود دیگران دخالت میکنی.
و لذا باغبان با قیچی جراحیاش او را مؤدَب میکند، این درخت تأدیب میشود.
تأدیب میشود یعنی چی؟
یعنی باغبان او را در حدّ خودش قرار میدهد.
ادب؛ نگه داشتن حدّ شئ است.
الان این گوش ما، چشم ما، بینی ما به وفق بافت صورت هرکدام از ماها مؤدب است، اگر بخواهد از آن حدّ مخصوص به خودش بیش از حدّ بیرون برود، دیگر میبینید مورد استیحاش دیگران میشود!
میبینید عجب گوش ناموزونی است! اینگوش مؤدَب نیست، تأدیب ندارد.
که البته اینگونه عیوب زیر سر اعمال پدر و مادر است که بچهها ناقصالخلقه در میآیند و غير مؤدَب میشوند؛ تکویناً.
وگرنه آن که نطفه را صورتگری میکند از آن طرف (فیض) درست میخواهد تأدیباش کند، پدرو مادر این وسط آب را گلآلود میکنند. این مربوط به جای خودش است.
این کودک الان به مدرسه نرفت، ادب ندارد.
ادب ندارد؛ نه یعنی ( نعوذبالله ) زباناش بد است، فحش میدهد، نه. آن مربوط به آن آداب اخلاقی است.
یک وقتی بچهای فحش میگوید بد میگويد ناسزا میگوید بچههای دیگر را میزند، میگوییم این بچه بیادب است، این ادب در اصطلاح علم اخلاق است.
اما این ادبی که عرض میکنم؛ این ادب در اصطلاح فلسفی است.
این بچه خردسال است، بخواهد چیزی بنویسد، دست او نمیتواند حدود حروف را مراعات کند، برای اینکه الف برای خودش یک حدّی دارد، اگر الف را در حدّ خودش قرار بدهید، این الف مؤدَب است.
و ِلذا الان تمام حروف مؤدَباند.
شما اگر بخواهی به جای الف، دال بنویسی
این حرف شما که به نام الف است، تأدیب نیست .
چون دال شکسته قامت است، اما الف راست قامت است.
اگر بخواهی به جای دال، الف بنویسی باز دال بیادب است، برای اینکه این دال نیست، دال باید شکسته قامت باشد، در حالی که راست قامت شد.
نه؛ حد هر چیزی در موقعیت خودش است.
ابرو اگر کچ باشد درست است، مؤدَب است، اما اگر ابرو راست باشد بی ادب میشود.
اینکه گفت:
ابروانت اگر راست بودی کج بودی
چون حدّ و ادب ابرو این است که منحنی باشد، اگر این را بخواهند راستاش کنند این شخص از جنبهی چهره مؤدَب نیست.
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها۱۳
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
#فایل_صوتی۱۳
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
@shakhehtoba
4-403-10-13.mp3
21.61M
🔰 شرح رساله لقاء الله
⚫️ حضرت علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه )
🔷 پیرامون آداب سالک الی الله
جلسه ۱۳۳ - ۴
💠 فایل صوتی افاضات استاد صمدی آملی
تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۱۳
................................
🌐مجموعه فرهنگی قائم آمل
https://eitaa.com/joinchat/4169334897C0926095398
الهى ساليانى مى پنداشتم كه ما حافظ دين توایم استغفرك اللهم در اين ليلة الرغائب هزار و سيصد و نود فهميدم كه دين تو حافظ ما است الحمدك اللهم .
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
دستورالعمل: عزیزان من مراقب خودتان باشید، هرگاه در عالم قلبتان و در سِرّ و حقیقتتان هر اسمی مطابق اوضاع و احوالتان، در هر وقتی و طوری، تجلی خاص پیدا کرد، همان وقتی که تجلی کرد همان اسم را بگیرید و دنبال کنید و بگذارید که سلطان آن اسم در سِرّ شما پیاده شود.
📗#دروس_شرح_فصوص_الحکم_قیصری، ج۱، ص ۹۸، حضرت علامه حسن زاده آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
💠سحرها را خيلى ستودند، چون هوا تلطيف شده و بدن از خستگى به در آمده و استراحت كرده و غذا هضم شده است، اما روز، شغلهاى مردم گوناگون و هوا آلوده است و به پاى شب نمى رسد.
💠 لذا در سحر به سرعت انسان مطالب را حفظ مىكند و به خوبى در حافظه مى ماند، چنانكه فراگيرى هم از كيفيت عالى برخوردار است. مطلقا شب به خصوص سحر در سير به سوى مرسلات و عالم كليات و حقايق شأنى دارد: «ومن الليل فتهجد به نافلة لك عسى أن يبعثك ربك مقاما محمودا» (اسراء (17) آيه 79).
💠اين وقت حساب ديگرى دارد، زيرا بدن از خستگى در آمده و غذا هضم شده و شخص نشاط دارد، هوا و فضا هم نشاط دارد اينها همه با همديگر مناسبند و براى انتقال انسان دخيلند.
# شرح_فارسی_اسفار #ص66
#جلد_سوم-
حضرت علامه حسن زاده آملی ره
#شاخه_طوبي
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
19.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زیارت عاشورا به همراه متن
با صدای علی فانی
#زیارت_عاشورا
#از_همگی_التماس_دعا
#اعمال_ماه_رجب
#چله..
هر روز زیارت امام حسین ع
🌹🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
إلهی، ابلیس رجیم را بلاواسطه خطاب کنی، و انسان کامل را من وراء حجاب، که نه آن آیتِ قرب است و نه این رایتِ بُعد.
فراز ۵۱۷
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba