eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
كليپ بيانات بسيار زيبا حضرت علامه حسن زاده آملي 🔹عالم مسخّر توست گروه شاخه طوبي @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀‌بسم الله الرحمن الرحیم‌ 📖آیه۱۰~سوره ۶۶(تحریم)‌ 🎙قاری؛عبدالباسط
🌠 چه مرد و چه زن بايد خودش را نمايد و حلقه در گوش كند؛ حق وقف خاصّ كسى نيست‏. 🎇 @Shakhehtoba
: 💎 درباره حضرت مهدى عليه السلام نيز روايت آمده است كه يكى از احوال آن جناب اين است كه شباهت به موسى دارد. چنانكه در زمان او همين كه درباره موسى شد درباره ايشان نيز به عمل آمد و چون موسى بايد را در غرق كند و سرانجام پيروزيش در رود نيل است، در آغاز كار هم سر و كارش با رود نيل بود كه در گذاشته شود و به رود نيل شود و به سلامت از رود نيل بگذرد، نجات او هم در دست شخص دشمنش بوده باشد و از اين گونه امور كه در حالات موساى كليم از آيات قرآنيه فراوان است كه بايد كرد و به شرح حال او و اوضاع او وفق داد و نمود. در شرح فصوص الحکم 🍃 @Shakhehtoba
🔴 ▪️ ♦️بدان كه منازل سير حبي وجودي ، در قوس نزولي به ليل و ليالي تعبير مي شود ودر قوس صعودي به يوم و أيّام ، لذا عصمة الكبري حضرت فاطمه همانگونه كه ليلة القدر است همچنين يوم الله است ، و انسان كامل در عصر محمدي وعاء حقايق قرآن است ، و اگر خواهي بگو كه انسان كامل در عصر محمدي قرآن ناطق است ، پس يازده قرآن ناطق از اين ليلة القدر مبارك حضرت عصمة الله فاطمة زهراء سلام الله عليها فرود آمده اند @shakhehtoba و آن جناب أمّ الا ئمة است چنان كه انسان كامل كتاب الله است و حضرت فاطمه (س) أم الكتاب است . 📚 ٢٦٠ 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
💠، هدیه ی خدا به حضرت خدیجه ی کبری خدای سبحان در إزای جود و سخای حضرت خدیجه کبری-علیهاالسلام- که آنچنان دارایی کلانش را به تمام و کمال و بی دریغ در راه اعلاء و نشر معارف کتاب الله قرآن خاتم الأنبیاء مبذول داشته است، دختری صاحب عصمت، مصداق و مظهر أتمّ لیلة القدر که یازده کلام الله ناطق از این لیلة القدر اند، و شجره طیبه طوبائی که همه علوم و معارف و حقائق قرآنی که شرق و غرب عالم را فراگرفته است، همه ثمره این شجره طوبی اند، به او مرحمت فرموده است. 📖 /ص۳۵۵ حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹
این رو ببین: افاضات آیت‌الله صمدی آملی (حفظه‌الله) - مسجد فاطمیه اصفهان https://lahzenegar.com/tajallieazam_live/live
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀بسم الله الرحمن الرحیم‌ 📖آیه۱۱~سوره۶۶(تحریم)‌ 🎙قاری؛عبدالباسط‌
💠 سلام الله عليها ♦️همانا که خلق از کنه معرفت به عصمت الله،فاطمۂ زهرا «علیها السلام» بدین علت بریده شده اند که آن جناب،صاحب عصمت بوده است و کسانی که واجد ملکۂ عصمت نیستند،مفهوم عصمت را إدراك می کنند نه اینکه به حسب ذوق مدرِک آن باشند و عمده در معرفت،علم ذوقی است و در اصطلاح عارف بالله،مراد از علم ذوقی آن علم و معرفتی است که عالِم بدان از راه وجدان و کشف آن را می یابد نه از راه برهان و کسب و نه از راه اخذ به ایمان و تقلید. 📖 /ص١٣٥ حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اعتقاد صحیح جان و نفس را تطهیر می کند و اعمال صحیح و فروع دین بدن را تطهیر می کند. شب اول فاطمیه ۹۸ حفظه_الله @shakhehtoba
💠، هدیه ی خدا به حضرت خدیجه ی کبری هیچ صاحب عصمت را نمی یابی که زن او هم صاحب عصمت باشد مگر جناب وصی، امام امیرالمؤمنین علی «علیه السلام» را، چه اینکه کفو او حضرت فاطمه دختر رسول الله «صلی الله علیه و آله» ، صاحب عصمت بوده است و اگر وجود حضرت وصی علی «علیه السلام» نمی بود،احدی کفو جناب فاطمه «علیها السلام» نبوده است.پس جناب وصی،امام امیر المؤمنین علی «صلوات الله علیه» به خصیصه ای اختصاص یافت که هیچکس در این خصیصه شریک او نبوده است و نخواهد بود. 📖 /ص۱۷۸ حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️‌بسم الله الرحمن الرحیم 📓آیات ۴۹و ۵۰ ~سوره ۴۰غافر(مؤمن) 🔊🎙‌قاری؛احمد العبید‌
🔷بسم الله الرحمن الرحیم🔷 ⚫️ 💠 عصمت کبرای الهی 🏴بدون هیچ دغدغه و وسوسه، حضرت فاطمه دختر پیغمبر-صلی الله علیه و آله-دارای عصمت بوده است، علمای بزرگی مثل شیخ مفید و علم الهدی سید مرتضی به آیات و روایات نصّ بر عصمت آن جناب فرمودند و حق با آنان است، و شخص مکابر سخت محکوم و مغلوب است. آن جناب صلوات علیها گوهری قدسی در تعیّن و صورت انسی بوده است، پس آن حضرت انسیه حوراء و عصمت کبرای الهی است. 📖 /ص۱۵۲ حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي
واقعه 15 در شب سيزدهم/ ج 1/ سنه 1391 ه- ق- 15/ 4/ 1350 ه- ش، در آمل به مراقبت نشسته بودم. اين شب مصادف با شهادت بى‏ بى من ليلة القدر و أمّ أبيها، و أمّ الأئمة الأحد عشر، عصمة اللّه الكبرى سيده نساء العالمين حضرت فاطمه بنت خير البشر، (صلوات اللّه عليها) بود. پس از برهه‏اى، اضطراب و بى‏ تابى بسيار سخت و سهمگين عارضم شده بود، و بعد از آن انتقالى شگفت به من روى آورد كه از آن خلوت و رؤيا لذّت بسيار بردم؛ و آن اين كه گوشه‏اى از حقيقت كريمه‏ وَ إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ‏ (التكوير، آيه 6) را به من نمودند، اشباح و اشكالى برايم متمثل شدند، و بخصوص حيوانات گوناگونى را رؤيت نمودم.هزار و يك كلمه، ج‏5، ص: 266 @shakhehtoba
امام صادق آن قرآن ناطق‏ يكى تفسير همچون صبح صادق‏ بفرموده است و بشنو اى دل آگاه‏ كه ليله فاطمه است و قدر الله‏ چو عرفانش بحق كرديد حاصل‏ به ادراك شب قدريد نائل‏ دگر اين شهر نى ظرف زمانست‏ كه مؤمن رمزى از معنى آنست‏ ملائك آن گروه مؤمنين‏ اند كه اسرار الهى را امين‏ اند مر آنان را بود روح مؤيد كه باشد مالك علم محمّد (ص) مراد روح هم كه روح قدسى است‏ جناب فاطمه حوراى انسى است‏ بود آن ليله پر ارج و پر اجر سلام هى حتى مطلع الفجر بود اين مطلع الفجر ممجّد ظهور قائم آل محمد (ص) در اين مشهد سخن بسيار دارم‏ وليكن وحشت از گفتار دارم‏ انسان کامل: ص 214. @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀بسم الله الرحمن الرحیم‌‌ 📖آیه۱۵۶و۱۵۷ سوره بقره‌ ↩سوره دوم قرآن‌ 🎙قاری؛محمد طه الجنید ‌
💠، هدیه ی خدا به حضرت خدیجه ی کبری 🏴خاص و عام روایت کرده اند که آیات : ⚜ان الابرار يشربون من كأس كان مزاجها کافورا⚜ الی قوله : ⚜و کان سعیکم مشکورا⚜«یعنی نیکوکاران از کاسه ای که آمیخته با کافور است،می نوشند،تا آیۂ : و کوشش شما سپاسگزاری شده است) دربارۂ علی و فاطمه و حسن و حسین و جاریه ایشان به نام فضه نازل شده است،پس خدای سبحان دربارۂ ایشان فرموده است : «و پروردگارشان ایشان را شراب طهور نوشانیده است.» و امام جعفر بن محمد آن را به گفتار استوارش تفسیر فرموده است که آن شراب طهور ایشان را از هرچه جز خدا پاک می گرداند زیرا که پاکیزه از چرک اکوان جز خدا نیست. پس به شأن و رتبه غایت حرکت ایجادی و وجودی و معدن حکمت جناب فاطمه فرزند حضرت رسول الله «صلوات الله علیهما» نظر کن،سپس بخوان و بالا برو.🏴 📖 /ص۳۹۹ حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹
🌸🍂🍃🍂🍃🍂 🍂🍃🍂🍃 🍂🍃🍂 🍂🍃 🍂 ┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄ه 🏴درسنامه فاطمیه🏴 🕌مسجد حضرت فاطمه(س) رزمندگان اصفهان 📆 ۵ بهمن ۹۸💥شماره۱ ✍در بین همه انبیاء عظام تنها این روح قدسی سادس محمدی(ص) بود که متنعّم به تلقی توحید 《قل هو الله احد》شدند. ♦️علی(ع) با بدن عنصری قائم‌مقام خاتم انبیاء(ص) در تمام شئون کمالات انسانی شده و بجز نبوت تشریعی عهده‌دار همه مناصب و مقامات ایشان بودند. ♦️تمام اعتقادات ما از یک مبداء بذّات برخاسته و به یک مبداء بذّات ختم می‌شود و حتی مبدا و معاد ما نیز با بقیه اصول دین به محضر توحیدبذّات تشرف می‌یابد. ♦️سند اصلی و یقینی اصحاب کساء به حدیث کساء معطوف نمی‌باشد بلکه سندیّت اصحاب کساء به آیه مباهله بازمی‌گردد. ♦️《... فَقُلْ ☆تَعَالَوْا☆ نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ》 دو نکته در این آیه: ۱) خداوند خطاب به پیامبرش می‌فرماید:《قل تعالوا: ای محمد تو بگو 👈تعالوا》 لذا روح اصلی آیه مباهله به ندای 《☆تعالوا☆》باز می‌گردد. 《تعالوا》 یعنی ندا دادن منادی از بالا به پایین برای عروج و تعالی شخص. ۲)این کلمه 《تعالوا》نشان از قابلیت مسیحیان نجران می‌دهد که مورد خطاب تعالی خدا و رسول‌الله قرار گرفتند. ♦️ذُریّه یا "ذر" یا "ذرّه"که به تعبیری می‌شود گفت اجزای ریز و مورچه‌گونه که در صلب شخص بصورت ذرات ریز مندمج هستند. هر شخص که بسوی ازدواج می‌رود برای اطفاء شهوت حیوانی نیست بلکه بجهت تکثیر ذریّه طیب است. ازدواج رفتن بسوی علم تکثیر است. که شخص قرار است آن مقام جمعی نطفه در صلب خویش و آن 《عالم ذرّ》 خویش را بر اساس تلاقی با همسرش تکثیر نماید. 《نطفه در صلب》 به نوعی《عالم ذرّ》است و لذا هر شخص 《عالم ذرّ》 نسل و ذریه خویش است ♦️ ازدواج موجب وصول به 《مقام تکثیر 》 عالم ذرّ هر شخص است. ╭┅──────┅╮ 🌹 @ghalbebasir ╰┅──────┅╯ 🍂 🍂🍃 🍂🍃🍂🍃 🌸🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
🌸🍂🍃🍂🍃🍂 🍂🍃🍂🍃 🍂🍃🍂 🍂🍃 🍂 ┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄ه 🏴درسنامه فاطمیه🏴 🕌مسجد حضرت فاطمه(س) رزمندگان اصفهان 📆 ۵ بهمن ۹۸💥شماره ۲ 🔰نزول از 《بهشت قبل از هبوط》 و عروج به 《بهشت بعد از هبوط》🔰 ✍خداوند آدم را از خاک خلق نمود و با صعود این عنصر خاکی را در بهشت ساکن نمود و او را در این《بهشت قبل هبوط》به سکون، قرار، آرامش، رفاه و راحتی رساند. اما ظرفیت وجودی آدم در 《تلقی اَتم اَسماء الهیه》 و وصول به مقام《خلافت الهیه》 موجب شد که او عطای 《بهشت قبل هبوط》را به لقایش ببخشد. آدم بر اساس قاعده《انی جاعل فی الارض خلیفه》دانست که لازمه وصول به مقام خلافت الهیه هبوط و استقرار در 《ارض》 است؛ لذا آدم بر اساس فهم ناشی از سرشت ذاتی خویش پی برد که برای اسکان، خوردن، نوشیدن و راحتی در 《بهشت قبل هبوط》آفریده نشد. او فهمید که وصول "خلافت الهیه" بدون هبوط عروجی از 《جنت》 به 《ارض》 محقق نمی‌شود هر چند که این هبوط بی‌شک طوفان بلایا، مصیبات، شدائد و سختی‌ها در پی دارد و اما چون این《بهشت قبل هبوط》تاب و ظرفیت ظهور دادن همه حقائق وجودی نفس ناطقه انسانی را نداشت، لذا آدم هبوط به تلقی مقام خلافت الهیه نمود. او فهمید که برای 《بهشت بعد هبوط》_ که همان 《جنت ذات》یا 《جنّت لقاء》است_ آفریده شده است. . ╭┅──────┅╮ 🌹 @ghalbebasir ╰┅──────┅╯ 🍂 🍂🍃 🍂🍃🍂🍃 🌸🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
. 🔹بسم الله الرحمن الرحیم🔹 🏴در «خصائص فاطمیه» در فضیلت سخاوت گوید : «این صفت از بس که محمود است،حضرت ختمی مرتبت از جهت عدی بن حاتم ردای مبارک را فرش می کند که او بر رداء مبارک می نشیند.» خدای سبحان در ازای جود و سخای حضرت خدیجه کبری «علیها السلام» که آنچنان دارایی کلانش را به تمام و کمال و بی دریغ در راه اعلاء و نشر معارف کتاب الله قرآن خاتم الأنبیاء مبذول داشته است،دختری صاحب عصمت،مصداق و مظهر أتم لیلة القدر که یازده کلام الله ناطق از این لیلة القدراند و شجرۂ طیبۂ طوبایی که «اصلها ثابت و فرعها فی السماء تؤتی أكلها کل حین بإذن ربها» که همۂ علوم و معارف و حقایق قرآنی که شرق و غرب عالَم فرا گرفته است،همۂ ثمرۂ این شجره طوبی اند به او مرحمت فرموده است. 📖 /ص۳۵۵ حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹
کلمه 275 اين كلمه رساله‏اى است بدين موضوع: «سيده نساء عالمين حضرت فاطمه سلام الله عليها ليلة القدر و يوم الله است». بسم الله الرّحمن الرّحيم‏ من عرف فاطمة حقّ معرفتها فقد أدرك ليلة القدر (تفسير فرات كوفى از امام صادق عليه السلام) نظر عمده ما در اين رساله اين است كه حضرت سيده نساء عالمين فاطمه زهراء عليها السلام ليلة القدر و يوم الله است؛ و نيز آشنايى به مقام رفيع ليلة القدر و يوم الله و پى بردن به عظمت سعه وجودى انسان و شرح صدر اوست كه آخذ و حامل قرآنست. و در آن مبرهن مى‏گردد كه قرآن و عرفان و برهان از هم جدايى ندارند و انسان بالفعل همان قرآن و عرفان و برهان است. ليلة القدر و يوم الله را مراتب و مظاهر بسيار است چنانكه همه حقايق نظام هستى بدين منوال‏اند كه نسبت دانى به عالى نسبت فرع به اصل و ظل به ذى ظل است. از دانى تعبير به آيت و صنم و عكس و ظل و رقيقت و نظاير آنها مى‏كنند. هزار و يك كلمه، ج‏2، ص: 368 قرآن كريم فرموده است: وَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ النَّشْأَةَ الْأُولى‏ فَلَوْ لا تَذَكَّرُونَ‏ (واقعه 63) و از امام سيّد الساجدين عليه السلام است كه: العجب كلّ العجب لمن أنكر النشأة الأخرى و هو يرى النشأة الأولى. و از امام ثامن الحجج عليهم السلام است كه: «قد علم أولو الألباب أنّ ما هنالك لا يعلم إلّا بما هيهنا». براى تقريب به مقصود بصورت تنظير گوييم: هريك از جنت و نار را در همه عوالم از حضرت علميه تا عالم شهادت مطلقه مظاهر است. و هريك از مظاهر، مظهر اسمى از اسماء الله است. و نيز هريك از اين مظاهر را در هر عالمى صورى و لوازمى است كه لايق به همان عالمند. اسماى حق سبحانه جمالى و جلالى‏اند، جنت مظهر جمالى و نار مظهر جلالى است. و همچنين قبر را در اين نشأه افراد متشابه است، و در آن نشأه قبرى روضة من رياض الجنة است و قبرى حفرة من حفر النار كه وزان قبر در اين نشأه و آن نشأه وزان انسان در نشأتين است يعنى چنانكه انسان در اين نشأه نوع و در تحت او افراد متشابه و متماثل‏اند و در آن نشأه جنس است و در تحت او انواع كه اشخاص به حسب علوم و افعال و ملكاتشان به صور مختلفه‏اند، قبرهاى اين نشأه نيز افراد متشابه‏اند، اما قبرهاى آخرت قبرى روضه‏اى از رياض جنّت و قبرى حفرى از حفره‏هاى نار است. پس قبرها خود انسانهايند. اين دو مطلب را به عنوان مثال ذكر كرده‏ايم كه يك شى‏ء را عوالم و مظاهر و مراتب بسيار است و در هر موطن حكمى خاص دارد؛ و در عين حال از غيب تا عين، وحدت هويّت او محفوظ است. برهمين منوال زمان را نيز در بعض عوالمش حيات و شعور است‏ وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ‏ (عنكبوت 65). در نيل به مراتب ليلة القدر در اين حديث شريف و مانند آن‏كه در جوامع روائى مروى است تدبّر بسزا شود: در كافى به اسنادش از زرارة روايت كرده است كه قال ابو عبد الله عليه السلام: التقدير فى ليلة تسع عشرة، و الابرام فى ليلة احدى و عشرين، و الامضاء فى ليلة ثلاث و عشرين (وافى فيض- ط رحلى- ج 7 ص 57). بدانكه دهر روح زمان و علّت آنست و نسبت دهر به زمان نسبت روح به جسد هزار و يك كلمه، ج‏2، ص: 369 است. و به عبارت اخرى موجودات عالم دهر، مبادى و علل وجودات زمان و زمانى هستند كما اينكه سرمدى علّت دهرى است؛ و چنانكه روح علّت جسد و مرتبه كمال آنست و جسد مرتبه ضعيف علت و معلول آنست، همچنين است زمان و زمانيات نسبت به دهر. خلاصه سرمد روح دهر است و دهر روح زمان. مثل دهر به زمان، مثل صورت كليه معقوله زمان ذهنى با زمان متدرج خارجى است كه در حقيقت براساس رصين حركت جوهريه، مقدار سيلان طبيعت است جز اين‏كه اين صورت معقوله با زمان خارجى معيت وجوديه ندارد و علّت آن نيست، اما آن صورت عقليه‏اى كه جوهر مفارق در طول زمان و علّت اوست يعنى همان روح زمان، معيّت وجوديه دارد. غرض از اين تنظير ثبات مطلق صورت معقوله و تجدد زمان خارجى است. حال كه دانسته‏اى دهر روح زمان و علت آنست، و حقيقتى عقلى مفارق از طبيعت است، بنابراين در بسيارى از مواردى كه از زبان اهل بيت عصمت و وحى به زمان مانند مخاطبه با ذوى العقول خطاب مى‏شود، بايد به لحاظ خطاب به اصل و مبدأ زمان بوده باشد كه از مفارقات نوريه و دار آخرت است و دار آخرت حيات و شعور است‏ وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ. از باب مثال دعاى چهل و پنجم صحيفه سجاديه در وداع شهر رمضان، امام سجاد عليه السلام خطاب به ماه مبارك رمضان مى‏كند و چندين بار وى را سلام مى‏كند و مى‏فرمايد: السلام عليك يا شهر اللّه الأكبر و يا عيد أوليائه، السلام عليك يا أكرم مصحوب من الأوقات و يا خير شهر فى الأيام و الساعات. و به تقرير و تعبير ديگر گوييم: اگر در وداع زمان و سلام بدان برايت اشكال پيش آيد كه زمان از قبيل موجود زنده با شعور قابل صحبت و توديع و سلام نيست، جوابش اينكه: