حدیث مروی از رسول الله( ص) است که فرمود:
" دُم على الطهارة يُوَسّع عليك الرزق"
(دوام بر طهارت داشته باش تا رزق بر تو وسعت یابد).
و رزق عمده برای انسان من حيث هو انسان معارف حقهی الهیه است.
آری انسان - من حيث هو انسان - حیات و فعلیت واقعی او معارف حقیقی اوست که گوهر ذات او میشوند و بدانها از قوت و نقص به در میآید و به فعلیت و کمال میرسد، چه اینکه علم و عمل جوهرسازند، علم مشخّص روح انسان و مقّوم آن است و عمل مقوم بدن انسان من حيث هو انسان است.
و به عبارت دیگر صورت انسان در آخرت نتیجهی عمل و غایت فعل او در دنیاست و ملکات نفس مواد صور برزخی اند.
📗#تفسیر_سدره_المنتهی،ج ۱، ص ۵۲، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
۲۱ مهر ۱۴۰۳
...
در سیر و سلوک برای هر کسی یک نوع افاضه می شود به مزاج خودش.
لذا اگر در کتابی خواندید که فلانی، فلان دستورالعمل را انجام داد و فلان حالت برایش ایجاد شد، شما با انجام آن دستورالعمل منتظر همان حالت نباشید.
.
📚#صد_و_ده_اشاره
#علامه_حسن_زاده_آملی
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
۲۱ مهر ۱۴۰۳
1)_۲۰۲۴_۱۰_۱۱_۲۳_۰۳_۰۲_۵۲۰_۲۰۲۴_۱۰_۱۱_۲۳_۰۶_۵۳_۳۰۶.mp3
1.27M
🎤 #علامه_حسن_زاده_آملی
سلسله #مباحث_اخلاقی
حضرت علامه حسن زاده آملی (ره)
#فایل_صوتی_شماره۴۷
#برنامه_انسان_سازی
#توصیه_اخلاقی
کاری از #گروه_شاخه_طوبی
لطفا در نشر حداکثری این مطالب ناب معرفتی و عرشی همراهی بفرمایید🙏
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
۲۱ مهر ۱۴۰۳
کانال شاخه طوبی
🎤 #علامه_حسن_زاده_آملی سلسله #مباحث_اخلاقی حضرت علامه حسن زاده آملی (ره) #فایل_صوتی_شماره۴۷ #برن
#بیانات_عرشی_حضرت_علامه_حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه )
#فایل_صوتی
#پیرامون_اخلاق
فَإِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَحَدٍ یَنْزِلُ بِهِ اَلْمَوْتُ إِلاَّ مُثِّلَ لَهُ اصحابه ان کانوا خیاراً فَخِیاراً وَ إِنْ کانُوا شِرَاراً فَشِرَاً
برای هر کسی که مرگ پیش آمد، حالا زود ذهن جنابعالی میرود به همان مرگ اضطراری طبیعی. البته آن هم هست.برای هر کسی که انصراف از این نشئه پیش آمد، حالا برای ما مشکل است، اجمالا آن وقتی که زمان انتقال ما به عالم دیگر شده، خیلی هم وقت نمانده و رسیده ، چیزی نمانده!
۵۰ سالهها، ماذا قدمتم و ماذا اخرتم
به حساب بنشینید! به حساب بنشینید! ببینید نقد و نسیهتان چیه؟ حساب کارتان را برسید.
۶۰ سالهها، وقت درو کردن رسیده! وقت درو! درو! دیگه وقت رفتن است. وقت درو کردن است. دیگه وقت مِن و مِن نیست.
حواستان جمع باشد و ابد !
و ما ظلهم الله و لکن کانوا انفسهم یظلمون
هیچ کس آزارت نمیکند.
هیچ کس ظلمت نمیکند.
گشنهات میشود، غذا را باید از درخت وجود خودت بخوری!
چی کاشتی؟ حالا ببین چه میوهای است؟ چه درختی، چه نهالی غرس کردی؟
از خودت باید بخوری!
از خودت باید بروید!
از خودتان بترسید!
فرمود: هر کسی که میمیرد معاشرینش، اصحابش، یارانش، رفقایش، آشنایانش برایش تمثل پیدا میکنند.
این عشق، علاقه، محبت یواش یواش یواش شده آن شخص. یعنی یک عکس و حقیقت و واقعیت آن شخص را این حبیب او، دوستدار او، خواهان او، معاشر او، در دل دارد.
و این حشر کم کم این را او کرده!
دارد، تا در جان خود متوغل شوی، گم شوی، بگردی در لابلای زوایای جانت ببینی چی داری؟ میبینی آنجا یک گوشه فلان کس است، یک گوشه فلان کس است، اگر بتوانی فرو بروی و گم شوی ، غرق بشوی در جان خود. حالا اگر الان نشدی، بله آقای مرگ رسیده و وقت انتقال آمده،آنوقت
یوم تبلی السرائر میآید، میبینیم که آنجا پوشیدههای ما ، باطن ما ، عین ظاهر میشود.
الان اینجا میگفتی باطن، آنجا همین باطن میشود عین ظاهر.
التفات نمی فرمایید؟!!
الان این که در اینجا میفرمودید باطن من، این ظاهرت تن و باطنت جان و ملکات جان تو، آنجا باطن تو عین ظاهر میشود و همه ظاهر میشود. یوم تبلی السرائر میشود.
ان کانوا خیارا فخیارا و ان کانوا شرارا فشرارا
نه این که مهر و علاقه این شخص را به دل گرفتی، این شخص که تنها قد و قامتش نبود که! صفاتش بود، اخلاقش بود. مبادا که پلنگی را ، حقیقت و خمیره و غریزه یک پلنگ را در خویشتن ثبت کردی و درج کردی! یک وقت میبینی پلنگی به تو حمله میکند. این کیه؟ حالا باید معبّر بیاید عبور کند، تعبیر کند. این پلنگ کجا بود در من؟ فلانی! معبر بیاید تا از این صورتها عبور کند و برسد به واقع.
و می بینی که ملائکه، عقول، انبیاء ، ائمه، ابدال و اوتاد آمدهاند. اینها پیش آمدند؟ اینها کجا بودند؟ این بزرگان ، این آقایان کجا بودند؟ بله؟ اینها همان مهر و محبت و ولایتی که از آنها در دل داشتی، خود را نشان می دهند.
خود آن معنا و حقیقت را داشتی.
سعه وجودی داری.
انبساط روحی داری.
تنها عکس داشتن نیست. عکس داشتن به چه کار میآید؟ تنها دیدن بصر نیست، اصلا ذات تو ابتهاج دارد. وجود، وجود نورانی است.
روح عرشی است.
والا ما اگر عکس ۱۲۴۰۰۰ پیغمبر را هم در خانه داشته باشیم، چه کاری برای ما می رسد؟!
باید ذات تو شود، باید جان تو شود، باید سرّ تو شود.
🎤 #علامه_حسن_زاده_آملی
سلسله #مباحث_اخلاقی
حضرت علامه حسن زاده آملی (ره)
#فایل_صوتی_شماره۴۷
#برنامه_انسان_سازی
#توصیه_اخلاقی
لطفا در نشر حداکثری این مطالب ناب معرفتی و عرشی همراهی بفرمایید🙏
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
۲۱ مهر ۱۴۰۳
939_779_2.mp3
4.79M
زیارت امام حسن عسکری ع
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
۲۱ مهر ۱۴۰۳
إلهی، ظاهرم را چون باطن مخلصان گردان و باطنم را چون ظاهر مرائیان!
فراز ۴۶۳
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
۲۲ مهر ۱۴۰۳
۲۲ مهر ۱۴۰۳
۲۲ مهر ۱۴۰۳
4_5855225006493008507.mp3
14.43M
🔘 موجود مجرد عقلی، رب النوع است، یک ملک نوع انسان را تدبیر می کند، یک ملک نوع حیوان را، ...
🔘 موجود مادی طبیعی، متصف به اضداد نمی تواند بشود، اگر موجودی متصف به صفات متقابل شده است، آن موجود سعه وجودی دارد.
🔘 کلی طبیعی، کلی سعی است.
🔘 اوصاف الهیه در مقام کثرت، با هم متضادند: یا هادی یا مضل، یا باسط یا قابض، ...
🔘 جهنم بالعرض است و بهشت بالذات، از بالعرض به سوی بالذات می توان رفت، ولی از بالذات به سوی بالعرض نه. جهنمی ها می توانند بهشتی شوند ولی هر کسی بهشتی است دیگر به سوی جهنم نمی رود.
🔘 جهنمی ها قرارندارند چون جهنم بالعرض است، بالعرض تا به بالذات منتهی نشود قرار نمی گیرد.
🔘 تمام کلمات وجودی هر یک اسمی از اسماءالله هستند: آب، خاک، انسان و ...
#شرح_دروس_معرفت_نفس
🔉 #جلسه_ی_صد_و_نودودو۱۹۲
#از_کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
۲۲ مهر ۱۴۰۳
۲۲ مهر ۱۴۰۳
اولین نوشته بر لوح محفوظ
اول چیزی که الله تبارک و تعالی در لوح محفوظ نوشته است، "بسم الله الرحمن الرحیم" است. پس ای برادر چون آن لوح از هر گونه تغیّر و تبدّل و محو و زوال
محفوظ است، بسم الله الرحمن الرحیم برای همیشه محفوظ است.
بدان چون اوّل چیزی که در لوح محفوظ نوشته شده است، بسم الله الرحمن الرحیم است، از این جهت و بدین سبب اول چیزی که در قرآنِ عالم خلق اعنی قرآن تدوینی نوشته شد نیز، بسم الله الرحمن الرحیم است، چه اینکه خود این قرآن، شاهد صادق و معیار حق تمام حقایق است و فرمود:
"بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجِيدٌ فِي لوح محفوظ".
📗#تفسیر_سدره_المنتهی،ج ۱، ص ۸۵، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
۲۲ مهر ۱۴۰۳
إلهی، در شگفتم که با نادانی اندوهگینم و با دانایی اندوهگین تر.
فراز ۴۶۴
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
۲۳ مهر ۱۴۰۳