eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
یادی از روزه‌داری علامه فاضل تونی🟪 💢حضرت علامه حسن‌زاده آملی(مدظله‌العالی): ✍روزی در محضر جناب استاد علامه فاضل تونی(ره) بودم ایشان از خاطره رمضان اقامت در ارض قدس رضوی چنین فرمودند: 《سالى در مشهد مقدّس كه مشغول تحصيل بودم، در ماه مبارك رمضان آن سال فقط سه تا سحر با نان و ماست بسر بردم، و بقيه را بر اثر تنگدستى با نان و پياز، ولى صفاى باطن و لذّت روحى و معنوى را در همان سال يافته‌ام.》 ✍راقم حسن حسن‌زاده آملی گويد: 《كه مرحوم استاد فاضل تونى در دوران تحصيلى در امر معاش سختى بسيار كشيده و چشيده است، و اين .》 @shakhehtoba
💕صوم؛ 💕🟪 ‌💢حضرت آیت‌الله صمدی آملی(مدظله): ✍ابوطالب مکی(رحمةالله‌علیه) گوید: «خداوند متعال در قرآن فرموده است: 《اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ》 و در تفاسیر آمده است که در این آیه به معنی است، و رسول خدا(ص) را نامیده چه ، است از و هوس و نفس است به ☆☆ ✍و بعضی از علما گفته‌اند که غرض از در آیه مذکور است در دنیا ؛ چه روزه‌دار چون زاهد عابد است و است و است چه روزه را از باز می‌دارد. ✍رسول خدا (ص) فرمودند: که خدای تعالی گفته است مربوط به خود اوست جز که است و من آن را جزا می‌دهم؛ ✍و گفته‌اند هر عملی را جزایی است جز روزه را که آن را چه است ┅─────ه💥☪💥ه──────┅ 📚 قوت‌القلوب، ابوطالب‌مکی، ج۱، ص۷۳_۷۴ ┅──────┅ @shakhehtoba
🔴 موضوع : امام زمان( عج ) استاد علامه حسن زاده آملى و در اين مقام مناسب است كه به عنوان مزيد بصيرت در پيرامون مطلب مذكور, اشارتى به ولايت تكوينى و تشريعى بشود: 'ولى' از اسماء الله تعالى است. "و ينشر رحمته و هو الولى الحميد"(شوری 29) و اسماء الله باقى و دائم اند. "فاطر السموات و الارض انت وليى فى الدنيا و الاخره"(یوسف 102) لذا انسان كامل كه مظهر اتم و اكمل اين اسم شريف است صاحب ولايت كليه است. مى تواند به اذن الله تعالى در ماده كائنات تصرف كند و قواى ارضيه و سماويه را تحت تسخير خويش در آورد, حكم او در صورت و هيولى عالم طبيعت نافذ و مجرى است, و هيولاى عنصرى بر حسب اراده او مى تواند خلع صورتى نموده و لبس صورت جديد نمايد مانند عصاى حضرت موسى 'عليه السلام' كه صورت جمادى را بر حسب اراده اش خلع نموده و صورت حيوانيه بر آن پوشانيده است كه به شكل اژدها بر آمد. "فألقى عصاه فاذا هى ثعبان مبين"(اعراف 108) منبع :📚 حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
akhlag-24.mp3
14.76M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )  توسط مهذب نفوس _صمدی_آملی_حفظه_الله جلسه ٢٤ @shakhehtoba
4_287175261600874558.mp3
3.8M
جز هفدهم قرآن استاد معتز آقایی 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خوانی از راز حسن سر در بیاری ای برار (می خواهی از راز حسن سر در بیاوری ای برادر) بنده ی فرمانبر آل پیمبر(ص) هسّمه (بنده ی فرمان بر آل پیغمبر(ص) هستم) @shakhehtoba
4_287175261600874563.mp3
5.37M
جز نوزدهم قرآن استاد معتز آقایی 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 @shakhehtoba
🔴 موضوع : امام زمان( عج ) استاد علامه حسن زاده آملى و ♦️و همه معجزات و كرامات و خوارق عادات(چیز هایی که خلاف عادت های ما از نظام عالم هستند) از اين قبيل است كه به اراده كمل(با میم مشدد به معنی انسان کامل) به اذن الله صورت گرفته اند كه عصا در دست موسى به اذن الله اژدها شد كه در حقيقت فعل و ايجاد و تأثير از خداوند متعالى است هر چند در دست موسى بود و به او اسناد داده مى شود, فافهم. اين اذن الله, اذن قولى نيست, بلكه اذن تكوينى منشعب از ولايت كليه مطلقه الهيه است "و اذ تخلق من الطين كهيئة الطير باذنى فتنفخ فيها فتكون طيرا باذنى و تبرىء الاكمه و الابرص باذنى و اذ تخرج الموتى باذنى..."(مائده 111) در قرآن كريم تسخير مطلقا به الله تعالى منسوب است, هر چند در ظاهر از مظاهر مى نمايد منبع :📚 حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
هو 👈در ليالى قدر قرآن به دل كن ، نه فقط قرآن به سر، كه اولى جوهر ذات تو گردد و دومى خارج از گوهر تو است. ⬅️هزارو یک نکته @shakhehtoba
✅سوال علامه حسن زاده آملی در مورد شب قدر: بيش از يك سال در روايات ليلة القدر زحمت كشيدم و آنها را از جوامع روايى فريقين جمع آورى كرده ‏ام، و در فهم آنها بسيار فكر نموده ‏ام، ولى آن نكته كه اصل بود ناگفته بماند و مشكل حل نشده بود؛ مثلا با خود مى‏ انديشيدم كه شبى در هند كه مشرقى ايران است، شب بيست و سوم ماه مبارك رمضان و شب قدر بوده باشد و شب قبل آن در تهران، پس ليلة القدر واقعى كدام شب است كه ‏إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ؟ 🔹به حضور استاد آية اللّه حاج شيخ محمّد تقى آملى رسيدم و كارم را درباره ليلة القدر بديشان ارائه دادم، و در فهم ليلة القدر ابراز حاجت نمودم و از ايشان مدد خواستم. در جوابم فرمودند: در آن روايتى كه امام صادق، جدّه‏ اش فاطمه زهراء را ليلة القدر خوانده است دقّت كنيد. من اين حديث را در جوامع روايى نديده بودم، از اشارت استاد آملى حالت هيمانى شگفت به من روى آورد. نخستين بار همين معنى كه تازگى به عرض رسانده‏ ام به ذهنم آمد، تا حديث را در تفسير فرات كوفى يافتم و از تدبّر در آن فيض فيّاض على الإطلاق فائض شده است ففاض ثم فاض. ⬅️منبع:هزار و يك كلمه، ج‏ 6 ⬅️⬅️علامه حسن زاده آملی روحی فدا @shakhehtoba
4_5785269262075561136.wav
2.94M
🌹 امروز زنده ام به ولای تو یا علی (علیه السَّلام) فردا به روحِ پاکِ امامان گواه باش... 💠@shakhehtoba
‍ 🔴 موضوع : امام زمان( عج ) استاد علامه حسن زاده آملى 💠 و ♦️اين ولايت كه اقتدار نفس بر تصرف در ماده كائنات است ولايت تكوينى است نه تشريعى چه ولايت تشريعى خاص واجب الوجود است كه شارع و مشرع است و براى عبادش شريعت و آئين قرار مى دهد و جز او كسى حق تشريع شريعت را ندارد و گرنه ظالم است. "ثم جعلناك على شريعة من الامر فاتبعها و لا تتبع اهواء الذين لا يعلمون"(جاثیه 19) "شرع لكم من الدين ما وصى به نوحا"(شوری 14) "ام لهم شركاء شرعوا لهم من الدين ما لم يأذن به الله و لو لا كلمة الفصل لقضى بينهم و ان الظالمين لهم عذاب اليم"(شوری 22) پيامبر مأمور به انذار و تبشير و تبليغ و مبين احكام است نه مشرع "انما انت منذر و انما انت مبشر" منبع :📚 حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
akhlag-25.mp3
14.89M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )  توسط مهذب نفوس _صمدی_آملی_حفظه_الله جلسه ۲۵ @shakhehtoba
💠 برترین عمل در شب 21 و 23 ماه رمضان. 🔸علامه حسن زاده آملی: از جناب صدوق ابن بابويه رضوان اللّه تعالى عليه در إحياى شبهاى بيست و يكم و بيست و سوم ماه مبارك رمضان كه ليالى قدرند در مفاتيح محدث قمى چنين نقل شده است: قال شيخنا الصدوق فيما أملى على المشايخ في مجلس واحد من مذهب الإمامية و من أحيا هاتين الليلتين بمذاكرة العلم فهو أفضل. 🔸يعنى افضل اعمال در احياى اين دو شب قدر، مذاكره علم است. طلّاب عزيز ما سرمشق بگيرند كه حضرت علامه طباطبائى شب‏ قدر را به بحث و تحقيق آيات قرآنى احيا مى ‏كرد و تفسيرش در اين شب فرخنده به پايان رسيد، آرى اينچنين بايد بكار بود و به شعر رسا و شيواى شمس الدين محمد بن محمود آملى صاحب نفائس الفنون: به هوس راست نيايد به تمنّى نشود كاندر اين راه بسى خون جگر بايد خورد 🔸استاد حضرت علامه طباطبايى- رفع الله تعالى درجاته- تفسير شريف الميزان را در بيست مجلد در مدت بيست سال به اتمام رسانيد، در آخر تفسير تاريخ اتمام را بدين عبارت مرقوم فرمود: تم الكتاب و الحمد للّه و اتفق الفراغ من تأليفه في ليلة القدر المباركة الثالثة و العشرين من ليالى شهر رمضان من شهور سنة اثنتين و تسعين و ثلاثمائة بعد الألف من الهجرة و الحمد للّه على الدوام و الصلوة على سيدنا محمد و آله و السلام. 🔸شیخ المشايخ صاحب جواهر قدس سرّه العزيز در آخر كتاب ديات آن فرمايد: تمّ كتاب جواهر الكلام فى شرح شرائع الاسلام فى مسائل الحلال و الحرام فى ليلة الثلاثاء ثلاثة و عشرين من شهر رمضان المبارك ليلة القدر التى كان من تقدير اللّه تعالى فيها ان يتفضّل علينا باتمام الكتاب المزبور من سنة الف و المأتين و الاربع و الخمسين من الهجرة النبوية الخ. 🔸حكيم متاله ربانى حاج مولى هادى سبزوارى در آخر شرح منظومه در حكمت فرمايد: و قد فرغ المؤلف الفقير عن تسويد هذا الشرح فى يوم الجمعة الثالث و العشرين من شهر رمضان المبارك من سنة واحد و ستين و مأتين بعد الالف الخ... *** منبع: نكته 673 هزار و یک نکته و کلمه 158 هزار و یک کلمه، علامه حسن زاده آملی. @shakhehtoba
💠 معنای لیله القدر بودن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها چیست؟ 🔸علامه حسن زاده آملی: امام صادق عليه السّلام فرمود: "حضرت فاطمه ليلة القدر است". حديث در تفسير فرات كوفى در ضمن سوره قدر روايت شده است. انسان نخستين بار از اين حديث فرات منتقل مى‏ شود كه قرآن در شب قدر نازل شده است، و انسان كامل قرآن ناطق است، و حضرت فاطمه عليها السّلام مادر يازده قرآن ناطق است، بايد بدين مناسبت آن حضرت ليلة القدر باشد. اين معنى در حدّ خود درست است و لكن حديث را معناى ديگرى فوق آن است كه در كتاب انسان و قرآن تقرير و تحرير كرده‏ام. در اين كتاب، دو مطلب بسيار ارزشمند و گرانقدر از دو آيت بزرگ، دو استاد بزرگوارم: آقا سيّد ابو الحسن قزوينى و آقا شيخ محمّد تقى آملى دارم. بيش از يك سال در روايات ليلة القدر زحمت كشيدم و آنها را از جوامع روايى فريقين جمع آورى كرده‏ ام، و در فهم آنها بسيار فكر نموده ‏ام، ولى آن نكته كه اصل بود ناگفته بماند و مشكل حل نشده بود؛ مثلا با خود مى ‏انديشيدم كه شبى در هند كه مشرقى ايران است، شب بيست و سوم ماه مبارك رمضان و شب‏ قدر بوده باشد و شب قبل آن در تهران، پس ليلة القدر واقعى كدام شب است كه‏ "إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ" ؟ به حضور استاد آية اللّه حاج شيخ محمّد تقى آملى رسيدم و كارم را درباره ليلة القدر بديشان ارائه دادم، و در فهم ليلة القدر ابراز حاجت نمودم و از ايشان مدد خواستم. در جوابم فرمودند: در آن روايتى كه امام صادق، جدّه ‏اش فاطمه زهراء را ليلة القدر خوانده است دقّت كنيد. من اين حديث را در جوامع روايى نديده بودم، از اشارت استاد آملى حالت هيمانى شگفت به من روى آورد. نخستين بار همين معنى كه تازگى به عرض رسانده‏ ام به ذهنم آمد، تا حديث را در تفسير فرات كوفى يافتم و از تدبّر در آن فيض فيّاض على الإطلاق فائض شده است ففاض ثم فاض... *** منبع: هزار و يك كلمه، كلمه 570، علامه حسن زاده آملی. @shakhehtoba
نكته 673 از جناب صدوق ابن بابويه- رضوان الله تعالى عليه- در احياى شبهاى بيست و يكم و بيست و سوم ماه مبارك رمضان كه ليالى قدرند در مفاتيح محدث قمى- ره- چنين نقل شده است: قال شيخنا الصدوق فيما أملى على المشايخ فى مجلس واحد من مذهب الامامية: و من أحيى هاتين الليلتين بمذاكرة العلم فهو افضل. انتهى. يعنى افضل اعمال در احياى اين دو شب قدر مذاكره علم است. سند اين حكم محكم را خود صدوق از حضرت رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم در من لا يحضره الفقيه روايت كرده است: قال النبى صلى الله عليه و آله: بادروا الى رياض الجنة، قالوا يا رسول الله: و ما رياض الجنة؟ قال: حلق الذكر. فيض قدس سره در وافى (باب مجالسة العلماء و صحبتهم، ج 1 ص 46) پس از نقل حديث در بيان آن گفته است: اريد بحلق الذكر مجالس العلماء كما يستفاد من حديث اول الباب و غيره. انتهى. شيخ مشايخ صاحب جواهر فقه در آخر كتاب ديات آن فرمايد: تم كتاب جواهر الكلام فى شرح شرايع الاسلام فى مسائل الحلال و الحرام فى ليلة الثلاثاء ثلاثة و عشرين من شهر رمضان المبارك ليلة القدر التى كان من تقدير الله تعالى فيها أن يتفضل علينا باتمام الكتاب المزبور ... من سنة الالف و المأتين و الاربع و الخمسين من الهجرة النبوية الخ. حكيم متاله ربانى حاج مولى هادى سبزوارى در آخر شرح منظومه در حكمت فرمايد: و قد فرغ المؤلف الفقير عن تسويد هذا الشرح فى يوم الجمعة الثالث و العشرين من شهر رمضان المبارك من سنة واحد و ستين و مأتين بعد الالف الخ. و استاد حضرت علامه طباطبايى- رفع الله تعالى درجاته- تفسير شريف الميزان را در بيست مجلد در مدت بيست سال به اتمام رسانيد، در آخر تفسير تاريخ اتمام را بدين عبارت مرقوم فرمود: تم الكتاب و الحمد لله و اتفق الفراغ من تاليفه فى ليلة القدر المباركة الثالثة و العشرين من ليالى شهر رمضان من شهور سنة اثنتين و ثلاثمائه بعد الالف من الهجرة، الخ. هزار و يك نكته، ص: 469 @shakhehtoba
؛🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟؛ 🌸 دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان 🌸 🌺 @Shakhehtoba 🌺
🌸الهى ماه مبارك  را حرام كردم كه نه قدر روزه را دانستم و نه قدر قدر را، نه قرآن خواندم و نه سحر داشتم و نه سهر، در ليلة الجوائز جز شرمسارى چه مى برم؟ خوشا بحال صائم كه  له فرحتان حين يفطر و حين يلقى ربه، بدا به حالم كه لى حزنتان، بار الها آهم جهنم سوز است. 🍀 @Shakhehtoba