4_5767356542621843706.mp3
15.09M
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
♦️ از دیدگاه یک گروه از قدما، کائنات یعنی موجودات مادون فلک قمر، یعنی موجوداتی که از ترکیب اجتماع عناصر در مادون قمر، از مبادی اسطقسی متکون شده اند.
♦️ حکمت: یعنی فهم اسرار نظام هستی و علم به احوال اعیان موجودات، آن طوری که هست.
♦️ هدف و غایت، گاهی به ذات فاعل بر می گردد، گاهی به فعل او. مثل این که حق تعالی در تمام افعالش، غایت دارد اما غایت به فعل حق تعالی بر می گردد نه به ذات حق.
♦️در فلسفه در بحث علت غایی آمده که تمام افعال غایت دارند.
♦️فاعل ناقص کار را انجام می دهد اما از انجام کار هدفی را دنبال می کند که آن هدف به ذات خود فاعل بر می گردد و مراد از انجام فعلش این است که می خواهد خود را از نقص به کمال برساند.
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
♦️فاعل ناقص کار را انجام می دهد اما از انجام کار هدفی را دنبال می کند که آن هدف به ذات خود فاعل بر می گردد و مراد از انجام فعلش این است که می خواهد خود را از نقص به کمال برساند.
♦️ انسان را مراتبی از ظاهر و باطن است که باطن او از ظاهرش غافل نمی شود اما چه بسا ظاهر او از باطن غافل می شود. لذا حقایقی در کمون ذات شخص است که او با مکنونات غیبی در سرّ خودش خیلی چیزها را دنبال می کند.
♦️انباذقلس را جزو قدمای خمسه می دانند که گویا شیخ اشراق گفته اند ایشان هم جزو پیامبران الهی است.
📔#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_صدوهفتادوچهار۱۷۴
#از_کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
🔰 #علامه_حسن_زاده_آملی
🔰 #تفسیر_سدرة_المنتهی
👈 آتش آخرت، عاری از مادّه و احکام طبیعی آنست..
اگر گویی: معنای تجرّد آتش آخرت چیست؟...
گویم:
... از عهد حضرت علی علیه السلام به محمد ابن ابی بکر، به هنگامی که حکومت مصر را به او داد، از کلام آن حضرت در آن عهد اینست که:
چه کسی از عامل برای بهشت، به بهشت نزدیکتر است؟
و چه کسی از عامل برای نار، به نار نزدیکتر است؟
پس هرکس کارهای نیک کرد، او سازنده ی بهشت؛
و هرکس بدی ها را مرتکب شد، او سازنده ی جهنم است...
پس هرکس کارهای حسنه کند، عامل جنّت خویش است و هرکس کارهای بد کند سازنده ی دوزخ خویش است.
پس، با بصیرت باش.
؛●➼┅═❧┅┄═❧┅
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
18.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بیو گرافی آیت الله حسن حسن زاده آملی ره
#زندگینامه
#کلیپ
🌹کانال شاخه طوبی 🌹🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
إلهی، این و آن گویند بهای یک گرده نان پنج قران است. حسنِ بی بها گوید هرگز آن به بها در نمی آید. در ازای هر لقمه و جرعه از ازل تا ابد شکرت.
فراز ۴۳۸
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
4_5767356542621843707.mp3
15.39M
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
◾️ هرمس در قرآن به نام ادریس آمده از جمله انبیا بوده که از بس در تمام رشته های علمی جلوه کرده او راابوالحکما گویند.
از بس نام هرمس مقدس بود چه قدر نام فرزندان را هرمس گذاشتند و از بین این هرمس ها چه قدر دانشمند داشتیم که به آن ها هرامس گویند و حضرت ادریس یا هرمس را «هرمس الهرامس» گفته اند.
📔#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_صدوهفتادوپنج۱۷۵
#از_کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
مراتب نفس انسان
در فصل دهم از باب سوم نفس اسفار آمده است : نفس آدمی تا هنگامی که در رحم جنین میباشد، درجه اش درجه نفوس نباتی با مراتبش میباشد، نفس نباتی بعد از تخطی طبیعت از درجات قوای جمادی حاصل میشود ، پس جنین انسانی بالفعل نبات است و بالقوه حیوان میباشد و نه بالفعل، زیرا حس و حرکت ندارد و همین حیوان بودن بالقوه فصل ممیز وی از دیگر نباتات است که وی را نوعی مباین با انواع نباتات مینماید.
و وقتی كودك از شکم مادر بیرون آمد نفس وی در درجه نفوس حیوانی قرار میگیرد تا به ابتدای بلوغ صوری برسد.شخص در این هنگام بالفعل حیوان بشری و بالقوه انسان نفسانی است.
آن گاه نفس وی به فکر و رویه مدرك اشیاء شده و عقل عملی را به کار میگیرد، این چنین است تا به اوان بلوغ معنوی و رشد باطنی می رسد به این که ملکات و اخلاق باطنی وی مستحکم گردد، و این غالباً در حدود چهل سالگی است
پس وی در این مرتبه بالفعل انسان نفسانی و یا بالقوه انسان ملکی و یا انسان شیطانی است، وی در قیامت یا با حزب ملائکه محشور میشود و یا به حزب شیاطین و جنودشان.
اگر توفیق یارش شد و مسلک حق و صراط توحید را پیمود و عقلش به علم کامل گردید و به واسطه تجرد از اجسام پاك گرديد بالفعل فرشته ی از فرشتگان خدا میشود که در صف عالین مقربین اند، و اگر از راه راست منحرف شد و مسلک گمراهان و نادانان را پیش گرفت از جمله شیاطین میشود و یا در زمره بهائم و حشرات محشور میگردد.
📖#سَرحالعیون_فی_شرحالعیون، عین۴۷،ص۶۹۵،حضرت استاد علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
17.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#بوقتش
هر شخصی صراط مستقیم خویش است
🔸آن گاه که به #نماز می ایستیم و خداوند متعال را مخاطب خویش قرار می دهیم و میگوییم
🔸اهدنا اصراط المستقیم.
🔸هدایت بر همین معرفت نفس را از او طلب می کنیم
🔸آری هر شخصی صراط مستقیم خویش است واز طریق خود باید به اسرار وجودی عالم سفر کند
🔸انسان را چه می شود که به دنبال حیوانات وجمادات راه می افتد ، اما خودش را فراموش می کند؟!
🔸سالیانی خود را به زحمت می اندازد و کار می کند تا مثلا ً ماشینی بخرد و از اینجا خود را با فلان سرعت به فلان نقطه زمین برساند ، اما ماشین نفس خود را رها می کند وتوجهی به آن ندارد!
🔸در حالی که می توانست خود را تقویت کند و با جان خویش در حقایق دار وجود سفرها کند که معراج نبی اکرم یکی از همین سفر های نفس ناطقه انسانی بوده است.
#استاد_صمدی_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
الهی،
خوشا آنان که در فلوات عشق تو هایمند و از خود به در شدند و به تو قائمند!
فراز ۴۱۹
@shakhehtoba