eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیرامون اخلاق مرد نسبت به ۱۳۸۰/۶/۲مسجد ایراء @shakhehtoba2 https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
4_6012721981223338170.mp3
13.8M
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ 🔶 اصول اقلیدس از مقاله ۱۱ تا آخر آن در مجسمات است که امروزه به آن هندسه فضایی گویند ولی اصول اقلیدس نوعا اشکال آن ها در هندسه در سطح مستوی است و بعضی جاها را به هندسه در سطح کره کشیده. 🔶 چند کتاب تاریخی خیلی مهم اند: یکی تاریخ الحکمای جناب قفطی یکی تاریخ الحکمای جناب شهرروزی یکی فهرست ابن ندیم. 🔶 مشاء موجودات عالم را به سه مرتبه تقسیم می کنند: اول: مکونات یا عالم کون و تکوین دوم: عالم مخترعات سوم: عالم مبدعات 🔶 نمط پنجم اشارات در صنع و ابداع است که صنع مربوط به مکونات و مخترعات می شود و ابداع مربوط به مبدعات. 🔶 به کره زمین در اصطلاح هیئت، ارض گفته می شود و آن خشکی است که در قعر آب است. 🔶 کره خاک و آب، غرق در کره هوا و ما در قعر دریای هوا هستیم. خاک و آب و هوا در قعر کره اثیر یا آتش است. بالاتر از این چهار فلک، اولین ستاره، قمر است. 🔶 چهار فلک: زمین و آب و هوا و آتش را که مادون فلک قمر هستند فلک تکوین یا کون و فساد گویند. 📔 ۱۷۳ 🌹کانال شاخه طوبی🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢مارا در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، در شگفتم از کسانی که چون و چرایی، و کاش کاش گویند. فراز ۴۳۷ @shakhehtoba
4_5767356542621843706.mp3
15.09M
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ♦️ از دیدگاه یک گروه از قدما، کائنات یعنی موجودات مادون فلک قمر، یعنی موجوداتی که از ترکیب اجتماع عناصر در مادون قمر، از مبادی اسطقسی متکون شده اند. ♦️ حکمت: یعنی فهم اسرار نظام هستی و علم به احوال اعیان موجودات، آن طوری که هست. ♦️ هدف و غایت، گاهی به ذات فاعل بر می گردد، گاهی به فعل او. مثل این که حق تعالی در تمام افعالش، غایت دارد اما غایت به فعل حق تعالی بر می گردد نه به ذات حق. ♦️در فلسفه در بحث علت غایی آمده که تمام افعال غایت دارند. ♦️فاعل ناقص کار را انجام می دهد اما از انجام کار هدفی را دنبال می کند که آن هدف به ذات خود فاعل بر می گردد و مراد از انجام فعلش این است که می خواهد خود را از نقص به کمال برساند. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ♦️فاعل ناقص کار را انجام می دهد اما از انجام کار هدفی را دنبال می کند که آن هدف به ذات خود فاعل بر می گردد و مراد از انجام فعلش این است که می خواهد خود را از نقص به کمال برساند. ♦️ انسان را مراتبی از ظاهر و باطن است که باطن او از ظاهرش غافل نمی شود اما چه بسا ظاهر او از باطن غافل می شود. لذا حقایقی در کمون ذات شخص است که او با مکنونات غیبی در سرّ خودش خیلی چیزها را دنبال می کند. ♦️انباذقلس را جزو قدمای خمسه می دانند که گویا شیخ اشراق گفته اند ایشان هم جزو پیامبران الهی است. 📔 🌹کانال شاخه طوبی🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
🔰 🔰 👈 آتش آخرت، عاری از مادّه و احکام طبیعی آنست.. اگر گویی: معنای تجرّد آتش آخرت چیست؟... گویم: ... از عهد حضرت علی علیه السلام به محمد ابن ابی بکر، به هنگامی که حکومت مصر را به او داد، از کلام آن حضرت در آن عهد اینست که: چه کسی از عامل برای بهشت، به بهشت نزدیکتر است؟ و چه کسی از عامل برای نار، به نار نزدیکتر است؟ پس هرکس کارهای نیک کرد، او سازنده ی بهشت؛ و هرکس بدی ها را مرتکب شد، او سازنده ی جهنم است... پس هرکس کارهای حسنه کند، عامل جنّت خویش است و هرکس کارهای بد کند سازنده ی دوزخ خویش است. پس، با بصیرت باش. ؛●➼‌┅═❧┅┄═❧┅ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، این و آن گویند بهای یک گرده نان پنج قران است. حسنِ بی بها گوید هرگز آن به بها در نمی آید. در ازای هر لقمه و جرعه از ازل تا ابد شکرت. فراز ۴۳۸ @shakhehtoba
4_5767356542621843707.mp3
15.39M
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ◾️ هرمس در قرآن به نام ادریس آمده از جمله انبیا بوده که از بس در تمام رشته های علمی جلوه کرده او راابوالحکما گویند. از بس نام هرمس مقدس بود چه قدر نام فرزندان را هرمس گذاشتند و از بین این هرمس ها چه قدر دانشمند داشتیم که به آن ها هرامس گویند و حضرت ادریس یا هرمس را «هرمس الهرامس» گفته اند. 📔 🌹کانال شاخه طوبی🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
مراتب نفس انسان در فصل دهم از باب سوم نفس اسفار آمده است : نفس آدمی تا هنگامی که در رحم جنین می‌باشد، درجه اش درجه نفوس نباتی با مراتبش می‌باشد، نفس نباتی بعد از تخطی طبیعت از درجات قوای جمادی حاصل می‌شود ، پس جنین انسانی بالفعل نبات است و بالقوه حیوان می‌باشد و نه بالفعل، زیرا حس و حرکت ندارد و همین حیوان بودن بالقوه فصل ممیز وی از دیگر نباتات است که وی را نوعی مباین با انواع نباتات می‌نماید. و وقتی كودك از شکم مادر بیرون آمد نفس وی در درجه نفوس حیوانی قرار می‌گیرد تا به ابتدای بلوغ صوری برسد.شخص در این هنگام بالفعل حیوان بشری و بالقوه انسان نفسانی است. آن گاه نفس وی به فکر و رویه مدرك اشیاء شده و عقل عملی را به کار می‌گیرد، این چنین است تا به اوان بلوغ معنوی و رشد باطنی می رسد به این که ملکات و اخلاق باطنی وی مستحکم گردد، و این غالباً در حدود چهل سالگی است پس وی در این مرتبه بالفعل انسان نفسانی و یا بالقوه انسان ملکی و یا انسان شیطانی است، وی در قیامت یا با حزب ملائکه محشور می‌شود و یا به حزب شیاطین و جنودشان. اگر توفیق یارش شد و مسلک حق و صراط توحید را پیمود و عقلش به علم کامل گردید و به واسطه تجرد از اجسام پاك گرديد بالفعل فرشته ‌ی از فرشتگان خدا می‌شود که در صف عالین مقربین اند، و اگر از راه راست منحرف شد و مسلک گمراهان و نادانان را پیش گرفت از جمله شیاطین می‌شود و یا در زمره بهائم و حشرات محشور می‌گردد. 📖، عین۴۷،ص۶۹۵،حضرت استاد علامه حسن زاده‌ آملی(ره) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍ هر شخصی صراط مستقیم خویش است 🔸آن گاه که به می ایستیم و خداوند متعال را مخاطب خویش قرار می دهیم و میگوییم 🔸اهدنا اصراط المستقیم. 🔸هدایت بر همین معرفت نفس را از او طلب می کنیم 🔸آری هر شخصی صراط مستقیم خویش است واز طریق خود باید به اسرار وجودی عالم سفر کند 🔸انسان را چه می شود که به دنبال حیوانات وجمادات راه می افتد ، اما خودش را فراموش می کند؟! 🔸سالیانی خود را به زحمت می اندازد و کار می کند تا مثلا ً ماشینی بخرد و از اینجا خود را با فلان سرعت به فلان نقطه زمین برساند ، اما ماشین نفس خود را رها می کند وتوجهی به آن ندارد! 🔸در حالی که می توانست خود را تقویت کند و با جان خویش در حقایق دار وجود سفرها کند که معراج نبی اکرم یکی از همین سفر های نفس ناطقه انسانی بوده است. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
الهی، خوشا آنان که در فلوات عشق تو هایمند و از خود به در شدند و به تو قائمند! فراز ۴۱۹ @shakhehtoba
: ✨✨🌷🌷 ✍️ دستورالعمل سیر و سلوک: 🌱 مرحوم استاد علامه طباطبایی فرمودند که مرحوم قاضی (استاد آن جناب، عارفِ عظیم و سالکِ مستقیم حضرت آیت الله حاج سید علی قاضی تبریزی) ، اول دستوری که می دادند ، ذکر یونسی بود ( لا اله الا انت سبحانک انّی کنتُ مِن الظّالمین) که در مدت یکسال در وقت خاص به حالت سجده « ت » بار خوانده شود ، و (دستور) دیگر مسبّحات است که هر شب تلاوت شود . 📗 ۷۵۴ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
4_5767356542621843708.mp3
16.29M
◾️ در سراسر نظام هستی هر چه مشاهده می کنید همه شرح انسان است که انسان، عالم کوچک شده و عالم، شرح انسان است. ◾️ تطابق کونین، کون انسان را به نام آدم و کون عالم را بررسی کنید می یابید که نه تنها تطابق است بلکه فوق تطابق است. ◾️آدم اصل و متن و عالم، شرح وجودی این متن است. ◾️ نفس هر کسی نسبت به رب آن نفس، از اسمای مستاثره آن رب است که تنها کسی که از آن نفس خبر دارد ربّ اوست. ◾️ قرآن را هفت بطن است و هر بطن را هفتاد بطن و ... . وقتی از بطن حرف می زند راجع به نفس ناطقه انسان است. ◾️ قرآن برای من و تو نازل شده، برای زمین و آسمان نازل نشده. قرآن می خواهد معاد و قیامت را در من و تو پیاده کند. ◾️ نظام هستی یک وجود بی کران ازلی و ابدی است، منتهی ازلی و ابدی ذاتی نیست بالعرض است، ذات حق متعال ازلی و ابدی ذاتی است. ◾️ در عالم هر چه هست شهود مطلقه هست، غیب نداریم، غیب به لحاظ من و شماست. ◾️ اسماءالله تعطیلی ندارند این یک اصل مسلم در عرفان است. ◾️ این جلوه من و شما تا مدت زمانی ظاهر است، بعد این تجلی به اتمام می رسد، این تجلی، معاد دارد. ◾️ وجود مبدأ و معاد نمی خواهد، وجود غیر متناهی است اول و آخر بر نمی دارد. ◾️ هر چه انسان می یابد و شهود می کند به اندازه درک و شهود خود است نه به مقدار معلوم و مشهود. 📔 🌹کانال شاخه طوبی🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
اصل اول بخیری است. هر موجودی به اقتضای عین ثابت خودش از علم به عین می آید و تجلی می کند، همان گونه که هر موجود در کمال اوّلی‌اش که اصل تحقّق و وجود اوست به اقتضای عین ثابت خویش تنزّل می‌کند. در قوس صعود در رسیدن به کمالات ثانوی نیز به اقتضای عین ثابتش سعه‌ی وجودی پیدا می‌کند و مراتب وجودی را طی می‌کند؛ لذا جناب خواجه عبدالله انصاری گوید: الهی! همه از آخر ترسند و عبدالله از اول. که مراد وی از اوّل، همان عین ثابت است منتها چون اکثری به جز کمّل از اولیای الهی، از اوّل خود و دیگران خبر ندارند از خداوند عاقبت بخیری طلب نمایند و گرنه اوّل به خیری اصل است. 📖 ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی، داود صمدی آملی، ص ۲۷۳ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
الهی! خوشا آنان که همواره در بساط قرب تو آرمیده‌اند. حضرت علامه حسن زاده آملی @Shakhehtoba
💫مقامات قرآن💫 هر مقامی از مقامات قرآن را قرائت صفحه کرده‌ای توقف نکن و بالا برو که آن را مقامات دیگر است و خبرهایی است. بدان که این قرائت لفظی ما در این نشئه، مثالی و حکایتی از قرائت‌های ما در نشئات دیگر است چنان که جمیع آثار و احوال اين نشئه، أمثله و اظلال عوالم ماورای آنهایند. 📗، کلمه ۱۱۰، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
شهادت یازدهمین اختر آسمان امامت و ولایت حضرت امام حسن عسکری( ع) بر شیعیان و محبان آن حضرت تسلیت باد 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
إلهی، موج از دریا خیزد و با وی آمیزد و در وی گریزدو از وی ناگزیر است؛ (إنّا لله و إنّا إلیهِ راجِعون) فراز ۴۳۹ @shakhehtoba