إلهی، حسن از حرف «تا» کمتر باشد که فعلش چون ذاتش خاصّ اسم شریفت است، تاء قسم خاصِّ تو باشد و حسن نباشد.
فراز ۴۳۶
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
علامه حسن زاده آملي : بیمار بیدار پیش از آنکه دست از جان بشوید و منادی حق را لبیک بگوید، طبیب طلبد و درد خویش را بدو گوید و درمان جوید؛
#هزار_و_یک_کلمه
🌹كانال شاخه طوبي 🌹
@shakhehtoba2
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیرامون اخلاق مرد نسبت به #همسر
۱۳۸۰/۶/۲مسجد ایراء
@shakhehtoba2
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
4_6012721981223338170.mp3
13.8M
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
🔶 اصول اقلیدس از مقاله ۱۱ تا آخر آن در مجسمات است که امروزه به آن هندسه فضایی گویند ولی اصول اقلیدس نوعا اشکال آن ها در هندسه در سطح مستوی است و بعضی جاها را به هندسه در سطح کره کشیده.
🔶 چند کتاب تاریخی خیلی مهم اند:
یکی تاریخ الحکمای جناب قفطی
یکی تاریخ الحکمای جناب شهرروزی
یکی فهرست ابن ندیم.
🔶 مشاء موجودات عالم را به سه مرتبه تقسیم می کنند:
اول: مکونات یا عالم کون و تکوین
دوم: عالم مخترعات
سوم: عالم مبدعات
🔶 نمط پنجم اشارات در صنع و ابداع است که صنع مربوط به مکونات و مخترعات می شود و ابداع مربوط به مبدعات.
🔶 به کره زمین در اصطلاح هیئت، ارض گفته می شود و آن خشکی است که در قعر آب است.
🔶 کره خاک و آب، غرق در کره هوا و ما در قعر دریای هوا هستیم.
خاک و آب و هوا در قعر کره اثیر یا آتش است.
بالاتر از این چهار فلک، اولین ستاره، قمر است.
🔶 چهار فلک: زمین و آب و هوا و آتش را که مادون فلک قمر هستند فلک تکوین یا کون و فساد گویند.
📔#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_صدوهفتادوسه ۱۷۳
#از_کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢مارا در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، در شگفتم از کسانی که چون و چرایی، و کاش کاش گویند.
فراز ۴۳۷
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
4_5767356542621843706.mp3
15.09M
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
♦️ از دیدگاه یک گروه از قدما، کائنات یعنی موجودات مادون فلک قمر، یعنی موجوداتی که از ترکیب اجتماع عناصر در مادون قمر، از مبادی اسطقسی متکون شده اند.
♦️ حکمت: یعنی فهم اسرار نظام هستی و علم به احوال اعیان موجودات، آن طوری که هست.
♦️ هدف و غایت، گاهی به ذات فاعل بر می گردد، گاهی به فعل او. مثل این که حق تعالی در تمام افعالش، غایت دارد اما غایت به فعل حق تعالی بر می گردد نه به ذات حق.
♦️در فلسفه در بحث علت غایی آمده که تمام افعال غایت دارند.
♦️فاعل ناقص کار را انجام می دهد اما از انجام کار هدفی را دنبال می کند که آن هدف به ذات خود فاعل بر می گردد و مراد از انجام فعلش این است که می خواهد خود را از نقص به کمال برساند.
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
♦️فاعل ناقص کار را انجام می دهد اما از انجام کار هدفی را دنبال می کند که آن هدف به ذات خود فاعل بر می گردد و مراد از انجام فعلش این است که می خواهد خود را از نقص به کمال برساند.
♦️ انسان را مراتبی از ظاهر و باطن است که باطن او از ظاهرش غافل نمی شود اما چه بسا ظاهر او از باطن غافل می شود. لذا حقایقی در کمون ذات شخص است که او با مکنونات غیبی در سرّ خودش خیلی چیزها را دنبال می کند.
♦️انباذقلس را جزو قدمای خمسه می دانند که گویا شیخ اشراق گفته اند ایشان هم جزو پیامبران الهی است.
📔#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_صدوهفتادوچهار۱۷۴
#از_کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
🔰 #علامه_حسن_زاده_آملی
🔰 #تفسیر_سدرة_المنتهی
👈 آتش آخرت، عاری از مادّه و احکام طبیعی آنست..
اگر گویی: معنای تجرّد آتش آخرت چیست؟...
گویم:
... از عهد حضرت علی علیه السلام به محمد ابن ابی بکر، به هنگامی که حکومت مصر را به او داد، از کلام آن حضرت در آن عهد اینست که:
چه کسی از عامل برای بهشت، به بهشت نزدیکتر است؟
و چه کسی از عامل برای نار، به نار نزدیکتر است؟
پس هرکس کارهای نیک کرد، او سازنده ی بهشت؛
و هرکس بدی ها را مرتکب شد، او سازنده ی جهنم است...
پس هرکس کارهای حسنه کند، عامل جنّت خویش است و هرکس کارهای بد کند سازنده ی دوزخ خویش است.
پس، با بصیرت باش.
؛●➼┅═❧┅┄═❧┅
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢