إلهی، شکرت که شب و روز به پرندگان بال و پر می دهم.
فراز ۴۳۵
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
✍️قدر این نشئه را فقط ذاکر خدا میداند :
🌹چه نیکو فرموده است رسول الله که :
« آیا شما را خبر ندهم به آنچه که بالاتر از جهاد و غزوه شما در راه خداست ؟
آن ذکر باری سبحانه است .»
🌱 زیرا قدر این نشئه را نمیداند، مگر آن کسی که خدا را ذکر میکند به ذکرِ مطلوب ،
چه اینکه حق تعالی جلیس ذاکرش است و جلیس ، مشهودِ ذاکر است ، و هرگاه ذاکرِ حق سبحانه را جلیس او مشاهده نکند ذاکر نیست .»
🌱 سعی کن که ذکر را قلب بگوید که عمده حضور قلب است و گرنه ذکر با قلب ساهی، پیکرِ بی روان و کالبد بی جان است.
📗#کتاب_فضائل_سیرهٔ_چهارده_معصوم_ ص۵۴
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شاخه_طوبی
#حضرت_علامه_حسنزاده_آملی ره
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
💎«تعقّل با تعلّق» جمع نمی شود.
بنده مشغول نوشتن مطلبی بودم،الآن کنار گذاشتم که این ساعت خدمت شما برسم.خدا شاهد است دیشب و امروز به فکرشما بودم وبه فکرخودم بودم که، حالا کتاب اشارات خوانده شد و اسفار شروع کنیم،ثم ماذا؟
نمی گویم غلط است نعوذبالله مفاهیم یادبگیریم الفاظ وعبارات یاد بگیریم،ولی تصمیم به راه افتادن نباشد،تصمیم به خودسازی نباشد،بعد از آن چه بشود؟
🔸️برنامه ای برای خود تشکیل بدهید ترک«مالایعنیه» بشود،به هر مقداری که میسور و مقدور است لااقل خلوت شب را،سجده ها...به مقداری که دل آرام بگیرد،دل کام بگیرد و سر بلند کنید،این عجله وشتابزدگی...نباشد.
🔹️اگرکسی از دور،عالم ملکوت نظاره کندبا این دستپاچگی...کاربه جایی نمی رسد.الآن فراغ است بنده هم تادرسنّ شما بودم یک فراغتی بود،امّا حالا می بینیم که کار مشکل شد،چقدر باید با مزاج بجنگد،مزاج پیرشده و جواب کرده آن که می گفت:
شیر شیر است اگرچه پیربود
باید گفت:پیر پیر است اگرچه شیر بود
__
علامه حسن زاده آملی-
📗#شرح_اشارات_وتنبیهات این سینا #نمط_ششم
⚘️⚘️⚘️⚘️⚘️⚘️⚘️⚘️⚘️⚘️
#علامه #ذوالفنون_حسن_زاده_آملی ره
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، حسن از حرف «تا» کمتر باشد که فعلش چون ذاتش خاصّ اسم شریفت است، تاء قسم خاصِّ تو باشد و حسن نباشد.
فراز ۴۳۶
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
علامه حسن زاده آملي : بیمار بیدار پیش از آنکه دست از جان بشوید و منادی حق را لبیک بگوید، طبیب طلبد و درد خویش را بدو گوید و درمان جوید؛
#هزار_و_یک_کلمه
🌹كانال شاخه طوبي 🌹
@shakhehtoba2
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیرامون اخلاق مرد نسبت به #همسر
۱۳۸۰/۶/۲مسجد ایراء
@shakhehtoba2
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
4_6012721981223338170.mp3
13.8M
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
🔶 اصول اقلیدس از مقاله ۱۱ تا آخر آن در مجسمات است که امروزه به آن هندسه فضایی گویند ولی اصول اقلیدس نوعا اشکال آن ها در هندسه در سطح مستوی است و بعضی جاها را به هندسه در سطح کره کشیده.
🔶 چند کتاب تاریخی خیلی مهم اند:
یکی تاریخ الحکمای جناب قفطی
یکی تاریخ الحکمای جناب شهرروزی
یکی فهرست ابن ندیم.
🔶 مشاء موجودات عالم را به سه مرتبه تقسیم می کنند:
اول: مکونات یا عالم کون و تکوین
دوم: عالم مخترعات
سوم: عالم مبدعات
🔶 نمط پنجم اشارات در صنع و ابداع است که صنع مربوط به مکونات و مخترعات می شود و ابداع مربوط به مبدعات.
🔶 به کره زمین در اصطلاح هیئت، ارض گفته می شود و آن خشکی است که در قعر آب است.
🔶 کره خاک و آب، غرق در کره هوا و ما در قعر دریای هوا هستیم.
خاک و آب و هوا در قعر کره اثیر یا آتش است.
بالاتر از این چهار فلک، اولین ستاره، قمر است.
🔶 چهار فلک: زمین و آب و هوا و آتش را که مادون فلک قمر هستند فلک تکوین یا کون و فساد گویند.
📔#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_صدوهفتادوسه ۱۷۳
#از_کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢مارا در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، در شگفتم از کسانی که چون و چرایی، و کاش کاش گویند.
فراز ۴۳۷
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
4_5767356542621843706.mp3
15.09M
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
♦️ از دیدگاه یک گروه از قدما، کائنات یعنی موجودات مادون فلک قمر، یعنی موجوداتی که از ترکیب اجتماع عناصر در مادون قمر، از مبادی اسطقسی متکون شده اند.
♦️ حکمت: یعنی فهم اسرار نظام هستی و علم به احوال اعیان موجودات، آن طوری که هست.
♦️ هدف و غایت، گاهی به ذات فاعل بر می گردد، گاهی به فعل او. مثل این که حق تعالی در تمام افعالش، غایت دارد اما غایت به فعل حق تعالی بر می گردد نه به ذات حق.
♦️در فلسفه در بحث علت غایی آمده که تمام افعال غایت دارند.
♦️فاعل ناقص کار را انجام می دهد اما از انجام کار هدفی را دنبال می کند که آن هدف به ذات خود فاعل بر می گردد و مراد از انجام فعلش این است که می خواهد خود را از نقص به کمال برساند.
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
♦️فاعل ناقص کار را انجام می دهد اما از انجام کار هدفی را دنبال می کند که آن هدف به ذات خود فاعل بر می گردد و مراد از انجام فعلش این است که می خواهد خود را از نقص به کمال برساند.
♦️ انسان را مراتبی از ظاهر و باطن است که باطن او از ظاهرش غافل نمی شود اما چه بسا ظاهر او از باطن غافل می شود. لذا حقایقی در کمون ذات شخص است که او با مکنونات غیبی در سرّ خودش خیلی چیزها را دنبال می کند.
♦️انباذقلس را جزو قدمای خمسه می دانند که گویا شیخ اشراق گفته اند ایشان هم جزو پیامبران الهی است.
📔#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_صدوهفتادوچهار۱۷۴
#از_کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
🔰 #علامه_حسن_زاده_آملی
🔰 #تفسیر_سدرة_المنتهی
👈 آتش آخرت، عاری از مادّه و احکام طبیعی آنست..
اگر گویی: معنای تجرّد آتش آخرت چیست؟...
گویم:
... از عهد حضرت علی علیه السلام به محمد ابن ابی بکر، به هنگامی که حکومت مصر را به او داد، از کلام آن حضرت در آن عهد اینست که:
چه کسی از عامل برای بهشت، به بهشت نزدیکتر است؟
و چه کسی از عامل برای نار، به نار نزدیکتر است؟
پس هرکس کارهای نیک کرد، او سازنده ی بهشت؛
و هرکس بدی ها را مرتکب شد، او سازنده ی جهنم است...
پس هرکس کارهای حسنه کند، عامل جنّت خویش است و هرکس کارهای بد کند سازنده ی دوزخ خویش است.
پس، با بصیرت باش.
؛●➼┅═❧┅┄═❧┅
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیو گرافی آیت الله حسن حسن زاده آملی ره
#زندگینامه
#کلیپ
🌹کانال شاخه طوبی 🌹🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
إلهی، این و آن گویند بهای یک گرده نان پنج قران است. حسنِ بی بها گوید هرگز آن به بها در نمی آید. در ازای هر لقمه و جرعه از ازل تا ابد شکرت.
فراز ۴۳۸
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
4_5767356542621843707.mp3
15.39M
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
◾️ هرمس در قرآن به نام ادریس آمده از جمله انبیا بوده که از بس در تمام رشته های علمی جلوه کرده او راابوالحکما گویند.
از بس نام هرمس مقدس بود چه قدر نام فرزندان را هرمس گذاشتند و از بین این هرمس ها چه قدر دانشمند داشتیم که به آن ها هرامس گویند و حضرت ادریس یا هرمس را «هرمس الهرامس» گفته اند.
📔#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_صدوهفتادوپنج۱۷۵
#از_کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
مراتب نفس انسان
در فصل دهم از باب سوم نفس اسفار آمده است : نفس آدمی تا هنگامی که در رحم جنین میباشد، درجه اش درجه نفوس نباتی با مراتبش میباشد، نفس نباتی بعد از تخطی طبیعت از درجات قوای جمادی حاصل میشود ، پس جنین انسانی بالفعل نبات است و بالقوه حیوان میباشد و نه بالفعل، زیرا حس و حرکت ندارد و همین حیوان بودن بالقوه فصل ممیز وی از دیگر نباتات است که وی را نوعی مباین با انواع نباتات مینماید.
و وقتی كودك از شکم مادر بیرون آمد نفس وی در درجه نفوس حیوانی قرار میگیرد تا به ابتدای بلوغ صوری برسد.شخص در این هنگام بالفعل حیوان بشری و بالقوه انسان نفسانی است.
آن گاه نفس وی به فکر و رویه مدرك اشیاء شده و عقل عملی را به کار میگیرد، این چنین است تا به اوان بلوغ معنوی و رشد باطنی می رسد به این که ملکات و اخلاق باطنی وی مستحکم گردد، و این غالباً در حدود چهل سالگی است
پس وی در این مرتبه بالفعل انسان نفسانی و یا بالقوه انسان ملکی و یا انسان شیطانی است، وی در قیامت یا با حزب ملائکه محشور میشود و یا به حزب شیاطین و جنودشان.
اگر توفیق یارش شد و مسلک حق و صراط توحید را پیمود و عقلش به علم کامل گردید و به واسطه تجرد از اجسام پاك گرديد بالفعل فرشته ی از فرشتگان خدا میشود که در صف عالین مقربین اند، و اگر از راه راست منحرف شد و مسلک گمراهان و نادانان را پیش گرفت از جمله شیاطین میشود و یا در زمره بهائم و حشرات محشور میگردد.
📖#سَرحالعیون_فی_شرحالعیون، عین۴۷،ص۶۹۵،حضرت استاد علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏