eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
ولایت و انسان کامل(۵) مُعطی نبوت و رسالت، اسم ظاهر است که احکامشان متعلق به تجلیه است و مُعطی ولایت اسم باطن،که مفید تحلیه است و هر چیزی را علامت است و علامت سفرای الهی ولایت است و چون ولایت شامل رسالت و نبوت تشریعی و نبوت عامه غير تشریعی میباشد از آن به فلک محیط عام تعبیر شده است، ( و مراد از نبوت عامّه غیر تشریعی، همان نبوت اِنبائی است که در نبوت اِنبائی، اِنباء و اخبار معارف و حقایق الهیه است یعنی ولیّ در مقام فنای فی الله بر حقایق و معارف الهیه اطلاع می‌یابد و چون از گلشن راز باز آمد، از آن حقایق اِنباء می‌کند و چون این مقام برای اولیاء است و اختصاص به نبیّ و رسول تشریعی ندارد، در لسان اهل ولایت به نبّوت عامّه تعبیر می‌گردد). 📗، ج اول،ص ۱۲۶، موثر ۲۶، حضرت ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی(ره)، تدوین: داود صمدی آملی 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
کانال شاخه طوبی
نامه ها بر نامه‌ها ۱۲ #شرح_نامه_ها_برنامه_ها۱۲ #حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی #قسمت_۲ در این‌جا هم سوره‌
نامه‌ها بر نامه‌ها ۱۲ قسمت ۳ گاهی بی‌هوش بود یک روز دو روز در بی‌هوشی به سر می‌برد تا کم‌کم حالش جا بیاید. دل‌سوزی‌اش را از مردم هم استنکاف نکرد، باز هم وقتی به هوش می‌آمد باز هم می‌رفت برای راهنمایی مردم حرف می‌زد. دل او را آن‌چنان به درد آوردند که یک‌دفعه خدا این مردم بی‌لیاقت را طعمه‌ی طوفانی کرد که معروف شد به طوفان نوح، دیگر کسی باقی نماند. این وظیفه‌ی یک انسان الهی قرآنی، وظیفه‌ی یک انسان الهی عرشی، که باید این‌جور برای مردم دل‌سوزی کند. این مرگ اسود است، این مردنی است که آدم به خاک سیاه می‌نشیند. یک وقتی انسان جسم طبیعی‌اش را از دست می‌دهد، اگر آدم خوبی باشد مردم جمع می‌شوند با احترام او را بر می‌دارند. یک وقتی هم جسم طبیعی را از دست می‌دهد اگر هم آدم بدی هم باشد، باز هم مردم به یک نحوی برای این‌که فامیل است، دوست است، رفیق است، می‌گویند: حالا درست است بدی‌هایی هم داشته، اما خوب نیست جنازه‌اش را بگذاریم، بله برویم جنازه‌اش را برداریم‌. اما این چه موت و مرگی است که هر روز کتک بخورد بیفتد بی‌هوش بشود از گوش‌اش خون بیاید مغز سرش را ضربه بزنند، بعد مجدداً بدون این‌که هیچ‌کس حتی بَرش دارد پیش طبیبی ببرد برای معالجه اقدامی کند، جنازه‌اش جسدش آن‌جا بیفتد تا کم‌کم‌ کم‌کم سرحال بیاید مجدداً باز هم روز از نو روزی از نو، باز هم دعوت، کتک خوردن! ۹۵۰سال ۹۵۰ بار مُرد و زنده شد. شاید هم به یک تعبیری ۹۵۰ هزار بار مُرد و زنده شد، از دست مردم. در سوره‌ی مبارکه‌ی نوح از حضرتش خدای متعال نقل کرد، فرمود که؛ بار الها من از این مردم به سوی تو فرار می‌کنم. در پایان سوره‌ی نوح هم آمده، فرمود: بارالها آن هم معلوم می‌شود از جنبه‌ی ولایت تکوینی تشخیص داده که مجوز الهی است امر الهی است وگرنه شاید اگر خودش بود این کار را باز هم نمی‌کرد، که دعا کرد نفرین کرد: بار الها از این مردم، دیّاری باقی نگذار. از دست‌شان به ستوه درآمدم. حرف یک روز و یک سال و ده سال نیست، این اندازه. این است که امر شد ففروا الی الله؛ به سوی خدای متعال از مردم فرار کن ، اما نه معنای فرار این است که اجتماع را رها کن دل‌سوزی نکن. همان حضرت نوح هم ۹۵۰ سال داشت از مردم فرار می‌کرد، یعنی به رنگ مردم در نیا. با مردم باش دل‌سوزی بکن از هر جهت برای آن‌ها مهربانی بفرما. بدترین جسارت را به امام زین‌العابدین می‌کرد یکی از فامیل‌های او، حضرت رحِم خودش را با او قطع نکرد. باز هم به او انباشته انباشته انعام می‌داد! می‌گفتند: آقاجان آخر این که این‌قدر فحش می‌گوید ناسزا به شما می‌گوید! چرا ول نمی‌کنی او را؟! فرمود: از ناحیه‌ی ایشان نسبت به ما رحم را قطع کرد، اما ما نمی‌خواهیم رحم خودمان را با او قطع کنیم. این‌جور دل‌سوز هستند. آن‌ها را خدای متعال رب العالمین، آقایی‌شان می‌کند برای خلق و می‌گوید؛ نباید دست از خلق من بکشید. این‌که می‌فرماید: "با همه باش" این معیّت معیّت قیومیه‌ی حق‌متعال است؛ "هو معکم اینما کنتم" است. همان‌طوری که خدا با همه هست تو هم که اهل تقوا هستی در مسیر الهی هستی، تو هم با همه باش اما در عین حال بی همه باش یعنی رنگ هیچ کدام را نگیر. چون اگر مردمی خوب‌اند می‌خواهی رنگ خوبی‌شان را بگیری، خب این خوبی از خدای متعال است تو که از خدا رنگ می‌گیری نیاز به رنگ گرفتن از خوبی مردم هم نداری. اگر کسی باشد اهل انفاق باشد اهل تقوی باشد، اهل انسانیت باشد تو بخواهی که از او این‌ها را بگیری، خب این‌ها ذات اقدس حق متعال فرمود: این رنگ در حقیقت رنگ خدایی است که او گرفته. پس شما این رنگ را خودتان از خدای متعال می‌گیرید، دستورات الهی این رنگ را به شما می‌دهد. وقتی بنا باشد شبانه‌روز واجبات را انجام بدهی حرام خدا را ترک کنی، کسب‌ات را حلال داشته باشی، آن‌چه که خدای متعال دستور فرمود همان را اجرا کنی،اگر به مردان خوبی، زنان خوبی، در اجتماع هم برخورد کردی، قطعاً خوبی‌ها همین‌هایی است که خدای متعال دستور فرمود؛ پس رنگ را از خدا می‌گیری. اما اگر با مردم هستی از مردم گریزان باش، برای این‌که اگر خدای ناکرده رنگ‌های بد دارند تو در آن رنگ‌های نامطلوب با این‌ها آمیخته نشو، از این‌ها فرارکن. آن هم وقتی فرار می‌کنی، پناهگاه هم می‌خواهی، پناهگاه تو خداست. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
کانال شاخه طوبی
نامه‌ها بر نامه‌ها ۱۲ قسمت ۳ گاهی بی‌هوش بود یک روز دو روز در بی‌هوشی به سر می‌برد تا کم‌کم حالش جا
نامه‌ها بر نامه‌ها ۱۲ با همه باش، اما از مردم گریزان هم باش. هیچ‌گاه از مردم رنگ بد نگیر. اگر می‌خواهی از مردم رنگ خوب بگیری این خوبی از خداست از خدای متعال رنگ خوب بگیر. گفت: بهترین دست آن دستی است که فقط به دیگران می‌بخشد از دیگران چیزی را نمی‌خواهد، این بهترین دست است. ما اهل بیتی داریم که این‌ها کسانی‌اند که برای ما افتخار‌ند، جوری هم افتخارند که هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید یک امامی از من چیزی خواست. اما هر کدام از صحابه، مردم همه‌اش می‌گویند امام چیزها به ما عنایت فرمود. این چه دستِ پاکی است که وقتی در پیشگاه الهی رسیدند آن‌جور اظهار عجز و ناله، آن‌جور لابه و گریه و تضرع و سجده، سجده‌های طولانی شبانه روز و گریه‌ها و اشک‌هایی که آن محل مهر و سجاده‌شان را اشک‌ها خیس می‌کرد! اما وقتی به مردم می‌رسیدند آن‌قدر به مردم دست بخشش داشتند، عطا می‌کردند اما چیزی از آن‌ها نمی‌خواستند! ما یک هم‌چنین آقایانی داریم. این است که در ادامه‌اش فرمود (در ادامه‌اش یک عبارتی دارد که): "از دریا بخواه نه از جوی" اگر خوبی هم می‌خواهی بگیری ، این خوبی‌های عموم مردم؛ فلانی یک بازاری خیلی بزرگوار است، فلانی یک مسجدی خیلی خوب است ، فلانی یک کارمند اهل بانک است بسیار متدین است، از این‌ها خوبی‌ها را نگیر این‌ها جوی‌اند. استکان به دست نگیر اگر تشنه‌ای بروی از جوی آب بخوری! حیف است، برو از دریا آب بگیر. بخواه ،از دریا بخواه نه از جوی! حالا حرفی نیست آدم از خوبی‌های دیگران خوشحال باشد، البته تا شنیدی یک کسی آدم خوبی هست، بازاری خوبی هست خوش حساب خوبی است فروشنده‌ی خوبی است تدیّن خوبی دارد، خوشحال باش؛ الحمدلله، الهی شکر، الحمدلله. فلانی این‌قدر خوبی دارد؟ الهی شکر. خودش خیر ببیند. اما می‌خواهی خوبی را یاد بگیری ضرورت ندارد که اگر تشنه‌ای بروی کنار جوی بنشینی آب بخوری، همت بلند کن برو کنار دریا آب بگیر. برو از کسی خوبی را یاد بگیر که خوبی‌اش در حد فلان بازاری و در حد فلان بانکی و در حد فلان طلبه و در حد فلان آدم عادی نیست. خوبی‌های او را اگر بخواهند بکشند نظام هستی قدرت کشش با او ندارد! برو از او بگیر. در روایات اصول کافی کتاب العلم به ما فرموده‌اند اگر می‌خواهید علم هم کسب کنید از این کسانی که یک چاله چوله یک چیزکی، یک پارچی، یک حوضکی، یک برکه‌ای (مثلاً) آب دارند، از این‌ها نرو علم یاد بگیر. نامه ها برنامه ها ۱۲ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، معنا رساست و ورای این الفاظ نارواست؛ ما را به الفاظ ناروای ما مگیر! فراز ۵۱۱ @shakhehtoba
آقای عزیز هیچ موهبتی از نعمت ترک علایق دنیوی بزرگتر نیست که همه مفاسد به این علاقه متعلق است: غلام همت آنم که زیر چرخ کبود زهر چه رنگ تعلق پذیرد آزاد است 📗، کلمه ۱۶۸، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
صندوق اسرار شد آغاز سخن از دفتر دل ز دل افتاده‌ام در کار مشکل که این دفتر نباید کرد بازش نشاید بر ملا بنمود رازش شکرانه‌ی نعمت ولایت کتمان است. کتاب هر کس صندوق اسرار اوست، نباید اسرار اشخاص را به بیگانگان ارائه داد. نمی‌نگری که حق جلّ وعلا می‌فرماید: "وَلا تَشْتَرُوا بِآيَاتِي ثَمَناً قَلِيلاً" و فرمود: "وَمَا كَانَ اللهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ» و فرمود: "عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَى غَيْبِهِ أَحَداً، الا مَن ارتَضی مِن رَسُول" و چه قدر در روایات امر به کتمان شد، و تا چه اندازه اصحاب ائمه( ع) که خواص بودند رازدار بودند. و گفتار شیخ رئیس در اول و آخر اشارات چه قدر توصیه به ضن و کتمان شد، و شیخ شهاب در آخر حکمت اشراق تا چه اندازه امر به امساک می‌کند و.... روشن است که آنچه اندر دل بود اظهار آن مشکل بود؛ زیرا اظهار حقایق برای صاحبدلان لازم و ضروری است و حفظ و کتمان آن از نا اهلان واجب و بدیهی است. 📗،ج ۱، ص۱۷۳، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
إلهی، آنکه از مرگ می ترسد از خودش می ترسد. فراز ۵۱۲ @shakhehtoba
کانال شاخه طوبی
نامه‌ها بر نامه‌ها ۱۲ #قسمت_۴ با همه باش، اما از مردم گریزان هم باش. هیچ‌گاه از مردم رنگ بد نگیر.
نامه‌ها بر نامه‌ها ۱۲ قسمت ۵ علم اگر می‌خواهی یاد بگیری؛ "و تعلم العلم مِن حَملة العلم" "حَمَله" به تعبیر طلبگی ما جمع است، جمع حامل، برو از حاملان علم، علم را بگیر، نه از این چاله‌چوله‌ها! از حَمَله‌ی علم، علم بگیر. حَمَله‌ی علم کیست؟ امام صادق در اصول کافی از حضرت‌اش نقل شد فرمود: حَمَله‌ی علم ما هستیم، بیایید از ما بگیرید. این که به عرض رساندیم آن روایت که حضرت خضر به حضرت موسی فرمود: علم شما هر کدام قطره قطره نسبت به دریاست، آن دریا دریای امام صادق است امام أميرالمؤمنين است پیغمبر و آل پیغمبر‌ند، می‌خواهید چیزی بگیرید، بروید از آن‌ها بگیرید. و لذا با اجتماع باش، از اجتماع دور نشو دور جسمی نه. با مردم دور بشوی که جسماً دیگر تو را نبینند، نه مهمانی‌شان بروی، نه به دیدار‌شان بروی، نه بازدید‌شان بروی، نه به تبریک عروسی‌شان بروی، نه به تسلیت‌باد عزای‌شان بروی، این‌طور نکن، این‌طوری نه. با مردم باش، اما با مردم هستی در عین حال از مردم گریزان باش، چرا ؟ برای این‌که اگر مردم خوب‌اند از دو حال به در نیست، یا خوب‌اند، یا بد‌ند. اگرخوب‌اند ضرورت ندارد که تو در خوبی‌ها بروی به مردم اقتدا کنی، این‌ها چاله‌چوله‌ها‌ هستند این‌ها برکه‌اند، آب دارند؛ تقوا دارد نماز شب می‌خواند آدم خوبی هست درامور مختلف معامله‌ای خوش معامله است، خوب است، اما نمی‌گویم که از این‌ها خوبی‌ها را بگیر، نه این‌که اگر هم گرفتی، بد کردی. نه؛ خوبی را آدم می‌تواند از هركسی بگیرد اما اهل همت باش، خوبی را برو از کسی بگیر (همان‌طور که فرمود: علم را از کسانی بگیرید که حَمَله و حاملان علم‌اند) که حامل علم‌اند، بروید از آن‌ها بگیرید. و لذا از مردم گریزان باش، که یا مردم خوبان‌اند یا بدان‌اند؛ اگر خوبان‌اند تو که در محضر دریا هستی نیاز به جوی نداری، اگر بدان‌اند که از بد باید گریزان باشی که رنگ بد نگیری. با همه باش، بی همه باش. خداشناس باش و در هر لباس باش. هیچ میزان ندارد که چه لباسی، خدا شناس است. ما آنی را می‌خواهیم که خدا شناس باشد واقعا، حالا لباس‌اش چیست؟ هر طور که هست. عناوین‌اش چیست؟ ما کاری به عناوین نداریم، حالا عناوین‌اش؛ درویش است خانقاهی است مسجدی‌ است بازاری است طلبه است حوزوی است دانشگاهی است، هر چه هست، اما حقیقتاً خداشناس است، خب خیلی خوب است. کار به عنوان نداریم. این خدا شناس بودن هم معلوم است دیگر؛ کسی که خداشناس است رنگ و بوی او رنگ و بوی الهی است. ما میزان خاص نداریم که حتما هرکسی مسجدی ‌است خدا شناس است هرکس مسجد نماز نمی‌خواند خدا شناس نیست. هر کسی به حج رفت خدا شناس است هر کسی حاجی نشده خدا شناس نیست. نه، این‌ها میزان نیست. میزان؛ آن خدا شناس بودن شخص است، می‌خواهد در هر لباسی باشد، باشد. در هر لباسی. ما دیگر کاری به رنگ لباس به نوع لباس به این امور نداریم. بله‌، یک دستوراتی خدای متعال فرمود: باید کسی که خدا شناس است، دستورات الهی را در امور زندگی خودش پیاده کند. در لباس‌اش، در خورد و خوراک‌اش، در معاشرت‌هایش، در دوستی‌ها و دشمنی‌هایش، درمطلق شئون خداشناس باشد، نامه ها برنامه ها ۱۲ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
نامه‌ها بر نامه ‌ها ۱۲ قسمت ۶ ببیند خدا چه می‌گوید، هرچه خدای متعال به او امر فرمود نهی کرد همان‌ها را ملتزم بشود و منهی بشود، یا دور بشود یا نزدیک بشود، "آن‌چه فرمود" ما این را می‌خواهیم. گاهی می‌آیند سوال می‌کنند: آقا فلانی می‌‌گویند درویش است آدم خوبی است؟ من چه‌کار به لفظ درویش دارم! چه‌کار به لفظ عارف داریم! چه‌کار به لفظ صوفی داریم! کاری به این الفاظ نداریم، ما میزان داریم، میزان ما قرآن کریم و اهل بیت علیهم الصلوة و السلام است. این آقا را در ترازو بگذار. به تعبیر امام امیرالمؤمنین در نهج البلاغه فرمود: إعرفُ الحق تعرف اهله حق را اول بشناس بعد اهل حق را بشناس، کار نداشته باش به این‌که این کجایی است، او اهل کجاست؟ نه، اول حق را درست بشناس ببین میزان تو چه هست؟ بعد حالا وقتی حق را شناختی هر کسی را می‌خواهی ببینی که کیست با این میزانی که داری تطبیق کن، ببین به این میزان می‌خورد؟ اگر با این میزان خورد، او را به عنوان اهل حق بشناس. این است که وظیفه داریم میزان را که حق و باطل است، از هم جدا می‌کند، آن میزان را داشته باشیم. یک کسی بگوید: این میزان را از کجا به‌دست بیاوریم؟ این میزان؛ اگر از بیرون میزان دارید؛ مثل اهل بیت علیهم السلام یا کسانی که در مسیر اهل بیت‌اند به حقیقت خودشان را خوب ساخته‌اند، اگر واقعا می‌توانند تشخیص بدهند که حق چیست باطل چیست، می‌روی پیش آن میزان می‌گویی: آقا! من این گونه از افراد را می‌خواهم ببینم درست است یا نادرست، شما بگو، شما را من قبول دارم. اگر هم می‌خواهی خودت میزان بشوی؛ همانی که قرآن فرمود: ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا آن‌چه که دین خدا به تو دستور داده، طبق برنامه‌ی منظم قرآن و اهل بیت، درست پیش برو، بعد کم‌کم خودت میزان می‌شوی؛ می‌بینی که: چه کسانی به دل‌ات نمی‌خورند؟ چه کسانی با دین‌ات نمی‌سازند؟ با چه کسانی باید باشی؟ از چه کسانی باید اعراض کنی؟ این غذایی که الان آوردند را بخورم؟ آن غذا را آوردند نخورم؟ این دعوتی که من را کردند بروم؟ آن دعوت را نروم؟ به تعبیر حضرت استادمان بارها می فرمودند: بو بکشید، بو بکشید! این "بو بکشید" خب یک شامه‌ای می‌خواهد که آدم بتواند بو بکشد، شامه‌ی سالم، همین جوری که می‌توانیم به افراد بگوییم با قوه‌ی ظاهری شامه‌تان بو بکشید، ببینید کنیف چیست و حنیف چیست؟ پاک چیست و ناپاک چیست؟ بالاخره یک بینی سالم می‌خواهد، یک قوه‌ی شامّه‌ی سالم می‌خواهد بو بکشد. حالا کسی که بینی‌اش را ضربه زده بو نمی‌تواند بکشد، دیگر ما نمی‌توانیم به او امر کنیم حتما بو بکش [ببین] کدام کنیف است کدام حنیف است؟ آن‌‌‌طرفش هم همین است؛ واجبات را اگر واقعا درست انجام بدهد؛ حرام خدا را مرتکب نشود عمداً، اگر خدای ناکرده سهواً اشتباهی کرد راه توبه‌اش باز است، اگر حق الناس دارد ادا می‌کند، اگر حق الله است در پیشگاه الهی به توبه می‌نشیند، برنامه‌هایش را اجرا می‌کند؛ اگر نماز نخوانده نمازش را بخواند اگر روزه نگرفته روزه را بگیرد کفاره‌اش را بدهد حداقل پلّه‌ی اولیه‌ی دین را مراعات کند. می‌‌آید می‌گوید که: می‌خواهم در مسیر انسان سازی و عرفان راه بیفتم، اما می‌بینی که ظاهر او با ظاهر دین اسلام نمی‌سازد. اگر مرد است ظاهرش با ظاهر دستورات اسلامی نمی‌سازد، اگر زن است ظاهرش با ظواهر دین نمی‌سازد. خب اول از همین مسئله‌ی اولِ ظاهر شروع کن! حالا اگر روسری ندارد، درست حجاب ندارد، چادر درست ندارد، خب اقلاً اولین قدمی که برمی‌دارد همین باشد. اسلام ظاهری دارد و باطن‌هایی، نامه ها برنامه ها ۱۲ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از تو حرکت از خدا برکت .... 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
AUD-20220329-WA0042.
2.07M
📝 آخرش...! یك نفر از راه می‌رسد، کـہ ‌بـودنش 🌱 جبرآن‌ تمام‌ نـبودن‌هاست. امام زمان عج 🎤استاد @shakhehtoba 🔸🌸🔸🌸🔸🌸🔸
نامه اي از حضرت آيت الله حسن زاده آملي: قطب و قلب عالَم امكان و امام الكل في الكل امروز ولي الله الاعظم قائم آل محمد(ص) حجةبن الحسن العسكري مهدي منتظر عجل الله تعالي فرجه الشريف است. منت خداي را كه فقير را همچون آفتاب روشن شده است كه؛ كيمياگر از اجزاي متفرقه اكسيري ساخته بر نقره طرح ميكند و آن نقره را طلاي احمر مي گرداند و حال آنكه نقره در اندك زمان پوسيده و ناچيز مي شود و طلا برعكس آن چندين هزارسال برقرار و بر يك حال و منوال است و نابود نمي شود. پس اگر وليّ خدا مانند آن كيمياگر از اكسير التفات خويشتن، بدن خود را همرنگ روح گرداند و باقي و دائم سازد بديع و بعيد نباشد بلكه برخلاف آن عجب باشد. آنانكه منكر وجود ذيجود آنحضرتند و لفظ مهدي و صاحب الزمان را تأويل مي نمايند از كوردلي ايشان است و إلّا به اندك شعور چه جاي انكار آنست والله يهدي مَن يشاء الي صراط مستقيم. اگر دل كه عرش رحمن است بسوي آسمان حقيقت دهن باز كند و خواهان شروق نور حق شود البته خداوندِ فياض، دهن باز را بي روزي نميگذارد بلكه روزي قلب كه آب حيات علم است همواره از آسمان حقيقت فرو ميريزد و حقيقةالحقايق فياض علي الاطلاق است، كوتاهي و قصور از اين سو است نه از آن سو. غرض اينكه ما نمي گيريم نه اينكه او نمي دهد. بتعبير باقر علوم النبيين(ع): قلب منكوس است كه دل سرنگون است، چون كاسه اي وارونه است كه دهن را بسوي زمين و پشت آن بسوي آسمان است باران كه ببارد قطره اي از آن نصيب چنين كاسه نمي شود. و ظرف ديگر دهن آن به سوي آسمان باز است و به اندازهء گنجايش خود از آب باران بهره مي گيرد، دلها با باران رحمت رحيميّه اينچنين اند. دلها سه گونه اند: دل سرنگون كه هيچ خيري را نگاه نمي دارد و آن دل كافر است و دلي كه در آن خَجَكي(نقطه اي) سياه است خير و شرّ درآن در كشتي و كشمكش اند پس هركدام از آندو شده است همان بروي چيره خواهد شد و دلي كه گشوده است در آن چراغهايي مي درخشد و تا روز رستاخيز خاموش نمي شود و آن دل مومن است.. قم _ حسن حسن زاده آملي. ١٣٥٤/١١/٢٣ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•ا﷽ا• 📜 سوال از علم شریف جفر : _چگونه می توان خدمت امام زمان علیه السلام رسید ؟! 📝 پاسخ ... 📽 علامه حسن‌زاده آملی (ره) از تو حرکت از خدا برکت .... 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، شکرت که یک زمینی آسمانی شد. فراز ۵۱۳ @shakhehtoba
تناسب بین علم و وعای آن ... ظرف علم - یعنی نفس ناطقه ی انسانی - از جنس موجودات طبیعی و مادی نیست، بلکه موجودی از عالم ورای طبیعت است که هر چه مظروف او - یعنی علم - در او نهاده شود سعه‌ی وجودی او بیشتر می‌گردد که در نتیجه نفس را مقام فوق‌التجرد است که مجرد از ماهیت است، چنانکه مجرد از ماده و احکام ماده در مقام تعقل است. و چون ارزش انسان به معارف است پس بهترین ظرف های علم - یعنی نفوس انسانی - آن ظرفی است که گنجایش آن بیشتر است... 📗،ج ۱، ص ۱۹۰، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
کانال شاخه طوبی
نامه‌ها بر نامه ‌ها ۱۲ قسمت ۶ ببیند خدا چه می‌گوید، هرچه خدای متعال به او امر فرمود نهی کرد همان
نامه‌ه بر نامه‌ها ۱۲ قسمت ۷ ما هم ظاهری داریم و باطن‌هایی. باید ظاهر ما با ظاهر اسلام هماهنگ بشود؛ باطن ما هم با باطن اسلام. این که حالا گفته‌اند اگر کسی باطنش پاک است، ظاهرش عیبی ندارد، نه! آن که انسان کامل هست، آن مطلوب، آن میزان، او است. اینجا یک مقداری تسامح می‌کنند؛ برای این‌که افراد زود نَرَمَند؛ یواش یواش این‌ها را در بقعه‌ی امتحانات قرار بدهند، بالا ببرند می‌گویند حالا ان شاءالله باطن‌اش که پاک است پناه بر خدا ظاهرش اگر یک خلاف‌هایی هم دارد خدا او را می‌بخشد؛ حالا حرفی هم نیست! اما میزان من و شما پیغمبر و آل پیغمبر‌ اند؛ ما این میزان را داریم. این میزان هم میزانی هستند که ظاهرشان با ظاهر خدای متعال و قرآن او، کتاب او، فرامین الهی او هماهنگ است، باطن آن‌ها هم با باطن اسرار نظام هستی هماهنگ است. برنامه بر این است؛ باید تطبیق شود؛ نه ظاهر از بین برود نه باطن. بله چه بسیار کسانی که ظاهر خوب اند باطن بد اند خب البته بد اند؛ چه کسانی هستند که باطن بد اند ظاهر خوب‌اند یا ظاهر بد اند اما باطن خوب‌اند، هیچ‌کدام از این‌ها برای ما میزان نیست! حالا آن‌هایی که باطن‌شان خوب است ظاهرشان خوب نیست خدا آن‌ها را می‌بخشد، دیگر آن‌ها دست من و شما که نیست! مگر مالک‌ ایم؟! چه کار داریم؟ او هست با خدایش! اما دلیل نمی‌شود من بیایم این شخص را برای خودم میزان قرار بدهم، نه. بالاخره افراد اجتماع یا هم ظاهرشان خوب است هم باطن‌شان، هرچه هم باز خوب باشند علی‌الظاهر به خوبی پیغمبر و آل پیغمبر که دریای بی‌کران‌ اند نمی‌رسند. من به جای این‌که خوبی‌ها را از این خوبان بگیرم می‌روم کنار جوی می‌نشینم! کسی که کنار دریا نشسته دیگری نمی‌تواند دعوت‌اش کند که بیا کنار جوی! بیا کنار یک برکه! بیا حیاط ما یک حوضی است، این‌جا آب بگیر! حیف نیست؟! کسی که کنار دریاست برود از حوض آب بگیرد؟ اگر اجتماع ظاهرشان خوب است، باطن‌شان بد است، من هم که نه از ظاهرشان درس می‌توانم بگیرم نه از باطن‌شان! برای این‌که باطن‌شان که بد است، ظاهرشان هم اگر خوب است با باطن‌شان تطبیق ندارد! من می‌روم از کسی درس می گیرم که (هم دریایند) هم ظاهرشان خوب است هم باطن‌شان. اگر اجتماع باطن‌شان خوب است ظاهرشان بد است، من نه از خوبی باطن‌شان چیزی می‌گیرم، برای این‌که خودم یک میزانی دارم که باطن‌های خوب این‌ها همه را جمع کنی به یک خال موی آن میزان من نمی‌رسد! می‌روم از او می‌گیرم. ظاهرشان هم که اگر بد است که هرگز دنبال بد نمی‌روم! چه وظیفه دارم که دنبال مردم بگردم؟! آن هم مردمی که اگر خوب‌ اند تازه یک جوی‌اند؛ اگر برکه نباشند، اگر حوض نباشند، اگر یک لیوان نباشد، اگر یک قطره نباشد، حیف نیست آدم خودش را به قطره‌ها بدهد؟! این که در مقام مهربانی هست می‌فرمایند مظهر اسم شریف الرحمان شو؛ با خلق خدا مهربان باش. حتی برای دشمنان‌تان هم مهربان باشید! به به به! این‌ها دیگر مکتب اهل بیت ماست؛ سلام‌الله علیهم اجمعین، قربان‌شان برویم، برای دشمنان‌شان هم دل‌سوز اند! اصلا؛ با هیچ کس کینه ندارند، در مقام توحید‌ اند، همان جایی هم که عاشورا شمشیر هم می زند از باب وظیفه‌ی شرعی الهی‌‌اش که باید دفاع کند، که یک فرد سالم باید از سلامتی بدن خودش دفاع کند، شمشیر می زند! و حین شمشیر زدن هم آن آن‌جور شمشیر می زند! ما این‌طور میزانی داریم! ما وقتی کربلا رفتیم میزان را حضرت حسین‌بن علی قرار می‌دهیم؛ اباالفضل را هم دوست داریم چون که این اباالفضل فداکار آقا جانمان حسین بن علی حجت الله دریای بیکران علوم و معارف الهی است. نامه ها برنامه ها ۱۲ قسمت_پایانی 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
🔸برگزاری سلسله جلسات معرفتی 🔸 با فرمایشات استاد صمدی آملی 🔸 از روز دوشنبه ۱۴۰۳/۱۰/۱۰ ساعت ۱۵ 🔸مکان: آمل ، مسجد حضرت علامه حسن زاده آملی (قدس سره) 🔸 لطفاً حداقل ۱۰ دقیقه زودتر در جلسه حضور داشته باشید. 🔸پخش زنده از سایت تجلی اعظم https://tajallieazam-live.com/
إلهی، بسیارِ ما اندک است و اندک تو بسیار، و فرموده ای: گرچه بسیار تو بود اندک ز اندکت می دهند بسیارت. فراز ۵۱۴ @shakhehtoba