eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15.1هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
2هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال شاخه طوبی
نامه‌ها بر نامه‌ها ۱۴ قسمت ۱ اعوذ باللّه من الشیطان الرجیم بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الْحَمْدُللّه ر
نامه‌ها بر نامه‌ها ۱۴ قسمت ۲ به او نفس ناطقه هم عطا کرد، نفس او را هم طوری آفرید، که اگرچه در وهله‌ی اول همه‌ی کمالات را ندارد ولی آن قوه را، آن توان را، آن استعداد را دارد که بتواند هر کمالی که دلش بخواهد به‌دست بیاورد. عالم را هم شکارگاه کمال انسانی قرار داد که انسان با اختیار خودش در این عالم هرچه می‌خواهد شکار کند. آن وقت نتیجه این است که؛ هر کسی با اختیار خودش شبانه روز از ادراکات ظاهری دیدن و شنیدن و خوردن و بوییدن و لمس کردن و خیال و وهم و عقل و تمام این امور دارد خودش را می‌سازد، حالا شبانه روز یا جهنمی خودش را می‌سازد یا بهشتی می‌سازد، با هیچ‌کسی هم دعوا ندارد. روز قیامت هم به تعبیری، آیات قرآن (که وحی الهی است) باید طوری فرمایشات را پیاده بفرماید که همگان حالی‌شان بشود روز قیامت هم نامه‌ی اعمال را که به دست افراد می‌دهند می‌گویند: إِنَّا كُنَّا نَسْتَنسِخُ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ( سوره جاثیه آیه۲۹) ﺍﻳﻦ نامه‌ای که می‌بینی به تو دادیم این دقیقاً همانی است که خودت ﻧوشتی و عمل کردی؛ ما استنساخ کردیم (محضر تو) از ما چیزی بر آن افزوده نمی‌شود، کم هم نمی‌شود. اگر بیفزاییم از باب تفضل است، کم هم نمی‌کنیم؛ اِنَّ اللهَ لَیْسَ بِضَلَّام لِلْعَبید که این ظلّام صیغه‌ی مبالغه نیست، بلکه همان اسم فاعلی است که خدا اصلاً ظالم نیست، که یک ذره‌ای به کسی ظلم کند. ما کم نکردیم دقیقاً آنچه را که شما انجام دادید همان را استنساخ کردیم به خودت تحویل می‌دهیم؛ این تو هستی (این) اگر کسی قیامت بگوید من کیستم، نامه‌ی اعمال‌اش را که از اول زندگی تا آخر، خودش کاتب‌اش بود، این مکتوب را به او عرضه می‌کنند می‌گویند: این کتاب وجودی توست؛ هذا کتابک این هم آیه‌ است؛ اِقْرَأ كَتَابَكَ خودت کتاب خودت را مطالعه کن ببین ۷۰ سال، ۸۰ سال، ۱۰۰ سال، ۲۰ سال (هرچه) در دنیا بودی چه نوشتی؟ آن نوشته‌ی خودت است ما عین او را زیراکس کردیم امروز به تو دادیم حالا به تعبیر امروزی‌ها می‌گوییم زیراکس، چی می‌گویند؟ (نوشته بر) فاکس، خود تو است. هرچه هست همان است، با ما دعوا نداشته باش ما تنها کاری که برای تو کردیم، این است که تمام زمینه‌ها را در نشئه‌ی طبیعت برایت آماده کردیم، جسم سالم به تو دادیم صحیح و سالم، عقل به تو دادیم هوش دادیم، قوه‌ی خیال دادیم، قوه‌ی وهم دادیم قوای حسیه دادیم، اعضا و جوارح دادیم عالم را هم (شکارگاه) تقدیم تو کردیم، مطلقا دهش از ما، استفاده کردن از تو، هرچه خودت ساختی. یعنی در حقیقت، جهنمی خودش جهنم است بهشتی خودش بهشت است. إِنَّا كُنَّا نَسْتَنسِخُ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ همانی که عمل کردی همان را ما استنساخ کردیم به تو دادیم. نه این.که مردم نسخه‌گیری (استنساخ) را آن موقع در ذهن‌شان بود (داشتند) بلد بودند قرآن به همان روش فهمی‌شان حرف زده. و لذا کسی که عمل می‌کند، در عمل کردن‌هایش دارد آیات قرآن کریم را طی می‌کند. آیات قرآن کریم هم؛ یا آیاتی است مربوط به بهشتی‌ها یا آیاتی است مربوط به جهنمی‌ها. چه‌طور الان شما یک قرآن را دست می‌گیرید آیات او را تلاوت می‌کنید یکی می‌بینید راجع به جهنم است، یک سری مربوط به بهشت است. نامه ها برنامه ها ۱۴ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی اگر یک بار دلم را بشکنی، از من چه بشکن بشکنی. فراز ۵۲۰ @shakhehtoba
هدایت شده از کانال شاخه طوبی
12.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 قرائت دعای ماه رجب 🔶 استاد صمدی آملی ................................ 🌹🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
هدایت شده از کانال شاخه طوبی
19.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زیارت عاشورا به همراه متن با صدای علی فانی .. هر روز زیارت امام حسین ع 🌹🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
:🌷✨🌹 ✍️ ریاضت عارفان : صحبت درباره ریاضت عارف و سالک است که برای بدست آوردنِ سنخیّت ذاتِ خود با عالَمِ اِله و مشابهت پیدا کردن با نشأهٔ دیگر نیاز به ریاضت دارد . سالک باید از نشأهٔ طبیعت دوری اختیار کند تا با ماورای طبیعت اُنس گیرد و مشابهت پیدا کند ، آنجایی شود و تا نعمتهای آن سویی نصیبش گردد ، همانطور که نعمتهای این سویی از آن کسانی است که این سویی اند. 🌱 انسان مانند حیوان و گیاه نیست که نتواند از آن نشأه بهره برداری نماید ، بلکه می تواند با آن نشأه سنخیت پیدا کند ، از آن بهره برداری کند و بهره های بی پایان نصیب خود سازد . 📗 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
کانال شاخه طوبی
نامه ها برنامه ها ۱۴ #شرح_نامه_ها_برنامه_ها۱۴ #حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی #استاد_صمدي_آملي #فایل_صوتی
نامه‌ها بر نامه‌ها ۱۴ قسمت ۳ در حقیقت هر آیه‌ی بهشتی را که دارید می‌خوانید، یعنی همین مردم کوچه و بازاری که اعمال خوب انجام می‌دهند را دارید مطالعه می‌کنید. قرآن که تلاوت می‌کنید، وقتی به آیاتی می‌رسید؛ جهنمی‌ها این‌‌طور هستند، آن‌طور هستند، این‌طور بلا دارند این‌طور مشکلات دارند آن‌طوری بدبختی دارند آن‌طور حرف گوش نکردند، در حقیقت شما دارید مردم کوچه و بازاری که خودشان را جهنم ساخته‌اند دارید مطالعه می‌کنید! این آیات را دارید مطالعه می‌کنید، قرآن بیان زندگی مردم است، دارد مردم را برای شما شرح می‌کند. این مردم کوچه و بازار و همسایه و خودت و دیگران می‌خواهی بشناسی؟ این آیات را بخوان؛ این مردم را با این‌ها تطبیق بده ببین کدام آیات [هستند؟] خودت را هم با این آیات تطبیق بده، ببین تو کدام یک از این آیات هستی، تو چندتا آیه‌ی قرآن تو خودت هستی؟ وقتی می‌خوانی متّقین؛ الذین یؤمنون بالغیب و یقیمون الصلوة و مما رزقناهم ینفقون، یومنون بما انزل الیک و ما انزل من قبلک اولئک هم المفلحون، یوقنون، چه ؟چه؟ ... این‌جا خودت را، دیگران را، داری مطالعه می‌کنی. حالا خودت را نگاه کن ببین این‌هایی که گفته شده داری؟ اگر داری تو هم آیات قرآن هستی، همین آیات. داری خودت را بیان می‌کنی. منتها اونی که خودت هستی را داری روی یک کتابی می‌خوانی. مثل این‌که کسی از تو سؤال کند که کیستی؟ شما جواب دهید: انا مومن بالغیب و انا اُقیمُ الصلوة و انا اَنفقوا، دارم انفاق می‌کنم، من ایمان به خدا دارم، ایمان به غیب دارم. مثل این‌که وقت مردن یک کسی، در روایات فرمودند: دو تا جریده، دو تکه چوبِ تَر، (به‌خصوص که از درخت بید باشد خیلی خوب است) به اندازه‌ی یک وجب یک چوبی را از درخت می‌شکنند؛ تر. بعد یک آقایی می‌گیرد با سر انگشت (همین‌طور روی این چوب همین‌جوری کانّه دارد می‌نویسد) اشاره می‌کند: این آقایی که مُرده این‌جا، امروز این‌جا دفن‌اش می‌کنیم، این آقا اسم‌اش این است (انگار که خودکار دست‌اش است دارد روی صفحه‌ی کاغذ می‌نویسد) اسم‌اش فلان است پسر فلان است مادرش فلان است، شهادت می‌دهد به این‌که؛ خدا یکی است، قیامتی هست...این‌ها را می‌نویسد. می‌نویسد؛ یعنی همین با سر انگشت همین جوری روی چوب می‌کشد. بعد که تمام شد این دو تا چوب را طبق دستورات فقهی، یکی را می‌گیرند زیر بغل راست‌اش دیگری زیر بغل چپ‌اش. و این هم خودش داستان‌های عجیبی برای قبر این آقا دارد! حالا تفسیر انفسی اش بماند. این‌جا هم الآن همین است؛ یک کسی که قرآن می‌خواند، قاری قرآن درحقیقت دارد خودش را مطالعه می‌کند، چون قرآن بیان سرگذشت انسان‌هاست. همین طور که قرآن شرح وجودی خاتم انبیاء است، خاتم انبیاء (صلی الله علیه وآله وسلّم) به عنوان یک حقیقت جانی است که جامع تمام نفوس بشری است، همه را می‌تواند تبیین کند. آینه‌ی وجودی حق‌متعال است که قدرت نمایاندن تمام نفوس را در خودش دارد. و قربان جان یک انسانی برویم که در یک شب در یک توجه معراجیه‌اش این‌همه نفوس را مطالعه کرد، مردم را مشاهده کرد، که ما شاید یک شب اگر بخواهیم یکی از این صحنه‌ها را در خواب ببینیم از ترس، از وحشت از جای‌مان بپریم معلوم نیست که دست‌مان رها شود بزند بغل دستی چه کسانی را نابود کند! خودمان از ترس فرار کنیم به چه چاله چوله‌ها و کجاها بیفتیم! اما جان خاتم انبیاء این‌قدر قوی است که می‌تواند در یک شب معراج این‌همه صور برزخیه مردم را حالات‌شان را به صور برزخی اخروی مشاهده کند نه به صورت دنیایی. این صورت دنیایی ما، این ساخته‌ی حق متعال است در نشئه‌ی طبیعت از همین نان و آب و غذا و سبزی و برنج و همین چیزها.... نخود و کشمش و...که به اذن الله آمده این هیکل ما شده. نه؛ آن‌که خودمان خودمان را نوشتیم حرف زدیم، خودمان را نوشتیم و دیدیم خودمان را نوشتیم نوشته‌های خودمان را. حضرت تمام این نوشته‌های ما را مشاهده کرد؛ گروه گروه؛ نامه ها برنامه ها ۱۴ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
کانال شاخه طوبی
نامه ها برنامه ها ۱۴ #شرح_نامه_ها_برنامه_ها۱۴ #حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی #استاد_صمدي_آملي #فایل_صوتی
نامه‌ها بر نامه‌ها ۱۴ قسمت ۴ اشکال‌شان ، صورشان ، حالات‌شان، از جبرئیل عقل نازنین خودش، از تمام این امور پرسیده، جواب‌ها گرفته. این‌ها تازه سرنوشت مردم است، بعد چون با این مردم کار دارد دلسوز این مردم است و باید این‌ها را هدایت‌شان کند، باید این‌ها را شب‌ها مشاهده کند ببیند دردشان چیست، چه مریضی‌هایی دارند که این‌طور به این اَشکال در آمده‌اند! بعد وقتی صبح به مسجد تشریف‌فرما می‌شود، مشاهدات دیشب برای او مریضی‌های مردم را نشان داد که مردم این‌طور مریضی‌ها را دارند، معالجه‌شان باید به چه نحوی باشد؟ آقا صبح که می‌آید برای‌شان نماز جماعت می‌خواند، بعد از نماز ناراحت می‌شود، برمی‌خیزد: چرا این‌طور هستید؟! چرا به این اَشکال به این وضع درآمده‌اید؟! چرا این‌طور عمل می‌کنید؟! می‌دانید که اَشکال‌تان چرا این‌طور می‌شود؟ برای این‌که فلان کار را می‌کنید، این شکل می‌شود، آن غیبت را می‌کنی این‌جور رنگ در می‌گیرد، آن حرف ناصواب را می‌زنی آن‌طور چهره‌ی تو بر می‌گردد، آن غذای نامطلوب را خوردی این‌جوری شَکل درآمدی! با این‌ها دعوا می‌کند. این‌ها جسارت به مردم نیست، این‌ها برای این‌که از قبل، شب نشسته یا در غیر شب حالاتی به مقامات انسانی او روی آورده، مشاهده کرد مردم را صور برزخی مردم را. مشاهده کرد دید عجب! این‌ها به این دردها دچارند که به این اَشکال درآمده‌اند! از فردا باید بیاید مردم را معالجه کند. می‌آید بین نماز ظهر و عصر، آقا فرمایشات می‌فرمود، دستورات می‌داد، ذکر می‌داد، برنامه می‌داد این‌طور صلوات بفرستید، آن‌طور الله اکبر بگویید، تسبیحات‌تان این‌طور باشد. این همه روایات شده که؛ مقداری گوشه‌هایی از آن روایات به دست ما رسیده. چون متأسفانه بعد از جناب رسول الله در زمان پیغمبر (بیست وسه سال) مردم خیلی چیزها یادداشت کرده بودند( حدیث پیامبر) تاریخ نگاه بفرمایید. هرچه حضرت می‌فرمود، بعضی از عزیزانی بودند از صحابیون، از عموم مردم که نوشتن بلد بودند، این‌ها فرمایشات آقا را می‌نوشتند، نکته‌برداری می‌کردند، می‌رفتند منزل پیاده می‌کردند. این‌قدر نوشته از جناب رسول الله بود، طوری شد که تا مردم می‌خواستند قرآن بخوانند؛ (مثلا) او می‌گفت: راجع به این آیه من از پیغمبر شنیدم، این‌طور گفت او می‌گفت: بله من هم شنیدم آقا این‌طور فرمود. او می‌گفت: ما هم شنیدیم. از بس که قال رسول الله، قال رسول الله، قال رسول الله؛ آن اولی و (به‌خصوص) دومی حسودی‌شان گرفت. و لذا در زمان اولی غاصب، دومی نقشه کشید؛ گفت: کل اجتماع همه شده قال رسول الله، قال رسول الله، اصلاً حرف قرآن دارد محو می‌شود! نقشه کشید: "حسبنا کتاب الله" قال رسول الله یعنی چه؟! ما فقط قرآن (همین) گفت: آقا چه کار کنیم؟ گفت: راهش این است؛ فقط قرآن. غیر از قرآن هرچه را می‌خواهند از پیغمبر شفاهاََ نقل کنند، بکنند اما همه را بگویید نوشته‌هایی که از پیغمبر یادداشت دارند همه را جمع کنند بیاورند مسجد همه باید آتش زده شود؛ که آتش زدند! در تاریخ یک جا یا دو جا دیدم؛ اعلام کرد (خب آن روز ولیّ هم بود، به جای خلیفه‌ی پیغمبر هم خودش را جا زده بود و اطاعت خودش را بر همه واجب می‌دانست) مردم بیچاره‌ جاهلِ نامتوجه هرچه نوشته از پیغمبر داشتند که حضرت در فلان روز این حرف را زده، آن‌جا این‌طور گفته راجع به فلان آیه این را فرمود...اعلام کرد که جمع کنند. نوشته‌اند: مسجد النبی از بس که کاغذ، کاغذ پاره‌ها، نوشته‌ها، دفترها به تعبیر ما جمع شد، تل‌انبار شد از احادیث دستور داد همه را آتش زدند که حرف پیغمبر به صورت نوشته نماند. بله حالا هر کسی از پیغمبر چیزی شنید می‌خواهد برای دیگری نقل کند، اشکال ندارد. اما نوشته‌ها نه، آقای خلیفه اجازه نمی‌دهد نوشته‌ها همه به آتش کشیده شد. این مقداری که الان برای من و شما ماند در حد قال رسول الله ماند (گفت پیغمبر) نوشته‌ها همه رفت! که حالا اگر آن نوشته‌ها را ما داشتیم (که نوشته‌اند مسجد النبی پر کاغذ و پر از کتاب و پر از نوشته‌جات شد) الان شاید ما حداقل باید ۵۰ جلد فقط از پیغمبر حدیث می‌داشتیم، کو؟ نامه ها برنامه ها ۱۴ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
مرحوم فیض در یک جای وافی اصرار می‌کند که وحدتِ شب و خلوت در آن را دریابید که خلوتِ شب آدم را به وحدت نزدیک می‌کند و توحّد می‌دهد... انسان تا توحّد نداشته باشد اهل تعقل نمی‌شود، زیرا تعقل با تعلق جمع نمی‌شود، با پراکندگی نمی‌شود، بلکه تجمع حواس می‌خواهد و لذا تجمع و توحّد حقیقت می‌آورد و انسان را با وحدت مطلق قرب و انس می‌دهند. این واقعیت انکار ناپذیر است که طهارت و وحدت و خلوتِ شب و در حضور قرآن بودن انسان سازند. یکی از مشایخ ما اصرار می‌فرمود: اگر می‌خواهید بصیرت پیدا کنید و چشم دلتان باز شود در محضر قرآن باشید. درس و بحث نیز مغتنم است، زیرا همه این علوم، شعبه‌ها و جدول‌هایی‌اند که به کتاب‌الله پیوند دارند، ولی این طور نباشد که اینها رهزن باشند و ما را از حریم قرآن دور کنند، به طوری که صبح که از ‌خواب‌ برخاستیم به فلان درس و مباحثه و یا تألیف کتاب و مقاله برویم و بعد ببینیم که شب و روز بر ما می‌گذرد و در محضر إله و كتاب‌الله نبودیم و همه گونه درس‌ها را داشتیم ولی درس اصلی را که قرآن بود فراموش کردیم. پس درس و بحث باشد ولی در محضر قرآن بودن اصل باشد که قرآن به انسان دید و روشنایی و صفا و نور و توحد می‌دهد. روایات نیز همانند قرآن این چنین‌اند. 📗، ج۱، ص ۱۱۵_۱۱۴، حضرت علامه حسن زاده آملی 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
الهی، آن که دنبال درک مقام است، غافل است که مقام در ترک مقام است. حسن را در مقامش مقیم و مستقیم بدار! فراز ۵۲۱ @shakhehtoba