eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
بداند كه از آنسوى بخل و امساك نيست تا ندهند بلكه از اينجانب كوتاهى است كه نمیگيرند لذا تعبيرات الهى را میبينى كه از آنسوى میفرمايد: ○« يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ » و از اين سوى میفرمايد : ○« نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ.» " @shakhehtoba
samadi-18 tir.mp3
1.5M
در مورد واقعه 18 تیر سال ۱۳۷۸ و تشبیه حضرت علامه از ان به جنگ خندق @shakhehtoba
▪️وضو که از چشمه ی عشق گرفته شود زنگار را می زداید. ▪️از اینکه وضو به ، ، اختصاص یافت ، این است که ایزد تعالی چون کرد نخواست که بندگان وی به خدمت آیند. ایشان را فرمود کنند و به این چهار عضو کرد. زیرا که اول به درخت کرد. به برفت . به از درخت باز کرد.بر نهاد و بر حوا آورد. ایزد تعالی بفرمود این چهار را به و . ▪️این داستان بیان حال آدم و آدمی زاد است و همانند آن در آیات و روایات بسیار است. ☑️من هماندم که وضوساختم ازچشمه عشق چهارتکبیرزدم یکسره برهرچه که هست ▪️از چشمه ی عشق وضو ساختن همان و چهار تکبیر زدن همان. نظیر بیت دیگرش: عاشق آن دم که به دام سر زلف تو فتاد گفت کز بند غم و غصه نجاتم دادند ▪️یعنی به دام زلف افتادن همان و از بند غم و غصه نجات یافتن همان. پس دیده ی بصیرت آدمی را جز حجاب نیست و همین که در چشمه ی عشق پاک شد دیده بر آن پاک انداخت . تا این را ببرد آن را بدید. @shakhehtoba
خوشا به حال کسى که از خواب غفلت بيدار شود و خود را آماده سازد! خوشا به حال کسى که سرّ خود به غير خدا نگويد و فقط در راه تقرّب به او و لقا و رضايش کوشش کند! چه، به ما امر شده است جز او کسى را عبادت نکنيم و جز او کسى را نجوئيم. پس خدا را با خلوص قلب، يگانه دان !تا با چشم بصيرت نظاره کنى که لا هو الا هو و لا اله الا هو؛ و او اول و آخر و ظاهر و باطن است، و هر کجا باشيد با شماست. @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتگو #استاد_صمدی_آملی در مورد حجاب با دختر بچه‌ها #هفته_عفاف_حجاب #استاد_صمدی @shakhehtoba
فرزند استاد علامه حسن زاده آملی حفظه الله تعالی می فرمایند: یکی از عادت های ایشان این بود که معمولاً دو وعده غذا می خوردند. یعنی "صبحانه و ناهار" که گاهی ناهار را دیرتر میل می کردند و الآن هم اصرار دارند غذایشان دو وعده باشد ولی به خاطر شرایط جسمی و بیماری شان گاهی مجبور به ترک این عادت هستند. عادت اخلاقی دیگر ایشان این بود که اگر می توانستند کاری را خودشان انجام دهند به هیچیک از ما حتّی مادرم نمی گفتند. اگر تشنه بودند خودشان بلند می شدند و می رفتند آب می خوردند، مگر در ایّام بیماری که شرایط فرق می کرد. اگر چای هم می خواستند، بلند می شدند و برای خودشان می ریختند. البته مرحوم مادرم بدون اینکه از ایشان بپرسند، برایشان چای می برد. اگر برایشان چای می بردیم و میل نداشتند، نمی گفتند نمی خورم، می گرفتند و روی میز می گذاشتند. اصرار داشتند خودشان برای خانه خرید کنند. اگر می دانستم مادرم برای خانه نان می خواهد، می رفتم می خریدم اما ایشان خودشان این کار را می کردند و می رفتند در صف می ایستادند. از عادات دیگر ایشان این بود که در راه و موقع راه رفتن چیزی نمی خوردند و ناراحت می شدند اگر می دیدند مثلاً کسی نانی خریده و در همان کوچه از کنارِ نان می کَّنَد و می خورد، تذکّر می دادند. می گفتند بروید خانه سفره ای بیندازید و بنشینید و میل کنید. @shakhehtoba
‍ 💠بيست و پنجم روز ♦️ بیست و پنجم ذیقعده، هم زمان با دحوالارض یعنی گسترش یافتن زمین است. 💠 «دَحو» به معنای گسترش است و برخی نیز آن را به معنای تکان دادن چیزی از محلِ اصلی اش تفسیر کرده‌اند، منظور از #«دحوالارض» (گسترده شدن زمین) این است که در آغاز، تمام سطح زمین را آب‌های حاصل از باران های سیلابیِ نخستین فراگرفته بود، این آب‌ها، به تدریج در گودال‌های زمین جای گرفتند و خشکی‌ها از زیر آب سر برآوردند و روز به روز گسترده‌تر شدند. از سوی دیگر، زمین در آغاز به صورت پستی‌ها و بلندی‌ها یا شیب‌های تند و غیرقابل سکونت بود، بعدها باران‌های سیلابی مداوم باریدند، ارتفاعات زمین را شستند و دره‌ها گستردند، اندک اندک زمین‌هایِ مسطح و قابل استفاده برای زندگی انسان، کشت و زرع پدید آمد، مجموع این گسترده شدن، «دحو الارض» نام‌گذاری می‌شود. 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 @shakhehtoba ♦️از امیرالمومنین علیه‌السلام روایت شده است که فرمودند: «نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در بیست وپنج ذی القعده بود. کسی که در این روز روزه بگیرد و شبش را به عبادت بایستد، عبادت صد سال را که روزش را روزه و شبش را عبادت کرده است خواهد داشت.» ♦️همچنین در برخی از روایات این روز به عنوان روز قیام امام زمان مهدی موعود(عج) معرفی شده و خاتم المحدثین، شیخ عباس قمی (ره) روز دحوالارض را از چهار روز معروفی ذکر کرده که روزه آن ثواب هفتاد سال عبادت را دارد. ♦️روز دحوالارض از روزهای پر برکت خدا برای بندگان سالک الی الله ♦️در کتاب شریف «المراقبات»ميرزا ملكي تبريري روایت است که امام رضا ـ علیه السلام ـ فرموده اند: ♦️در شب بیست و پنجم ماه ذى القعده حضرت ابراهیم (ع) و حضرت عیسى (ع) متولد شده اند. ♦️در این روز، رسول خدا ـ صلى الله علیه و آله ـ به قصد حجة الوداع از مدینه با یكصد و چهار هزار یا یكصد و بیست و چهار هزار و حضرت فاطمه (ع) و تمامى اهل بیت خود از راه شجره به مکه عزیمت نمودند. ♦️، استغفار، عبادت و شب زنده داری از اعمالی است که در شب دحو الارض سفارش و تأکید بسیاری برای انجام دادن آنها شده است. شب و روز دحوالارض نمازها و ادعیه مخصوصی دارد که کیفیت آنها در کتاب مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمی (ره) آمده است. 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 @shakhehtoba 💠 ♦️در قرآن کریم به دحوالارض اشاره شده است. خداوند در آیه 30 سوره نازعات می فرماید: «و زمین را پس از آن (آفرینش آسمان و زمین) گسترش داد». بر پایه نظر بیشتر مفسران، منظور از «دَحیها» در این آیه، همان دحوالارض است. 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 @shakhehtoba 💠 و روز وشب دحوالارض ویژه ای دارد؛ از جمله: 1. داشتن که ثواب هفتاد سال عبادت را دارد. 2.# احیا و داری شب دحوالارض که برابر با یک سال عبادت است. 3. و . 4. انجام به نیت روزِ دحوالارض و نماز مخصوص آن. 5_زیارت حضرت امام رضا ـ علیه السلام ـ بهترین و با فضیلت‌ترین عمل مستحبی این روز است. _شاخه_طوبي @shakhehtoba
💠دحوالارض در اثار علامه حسن زاده املي ♦️نتایج استنباط شده از رتق و فتق حضرت علامه حسن زاده املي روحى فداه در نتيجه يكم تا چهارم از نتائج مترتب بر ميل كلى و انتقاص آن در رساله قيمه ((رتق و فتق )) پيرامون دحوالارض مى فرمايد: ✔️✅((1- نتيجه نخست اين كه ، وقتى كه دائره شمسيه (منطقه البروج ) در سطح دايره استواى سماوى قرار گرفته است و با او متحد شده است آب همه جاى كره را فرا مى گيرد و روزگار اين دوره آدميان بسر مى آيد و پايان مى يابد، و دوباره دايره شمسيه از دايره استواى سماوى انفتاح مى يابد بدين بيان : دايره شمسيه پس از انطباق مذكور يا بسان دوره پيش در جهت شمال دايره استواى سماوى انفتاح مى يابد، و يا بالعكس در جهت جنوب دايره سماوى انفتاح مى يابد؛ كيف كان باز ((دَحْو الارض )) پديد مى آيد، و در صورت اول باز خشكى زمين به سمت شمال خواهد بود و دريا به سمت جنوب ، و در صورت دوم به عكس - يعنى آبادى به جانب جنوب دايره استواى ارضى مى افتد و دريا به شمال آن - و در هر دو صورت بسان دوره گذشته خلقت آدم پيش مى آيد. 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 @shakhehtoba 💠دحوالارض گسترده شدن زمين از قبة الارض - يعنى از برآمده ترين جاى زمين - است ، بدين سبب كه شعاع استوايى زمين اطول از شعاع قطبى آن است چه اين كه زمين در حدود قطبين اندك فرونشستگى دارد، و در حدود دايره استوا اندك برآمدگى ؛ لاجرم به سبب تطامن مذكور، نصف قطر استوايى زمين اطول از نصف قطر قطبى آن است ، و در نتيجه زمين كرده تام نيست بلكه شبيه به كرده و شلغمى شكل است ؛ و شعاع استوايى در حدود 9/2 فرسخ ، اطول از شعاع قطبى است . بحث را به تفصيل در درس 16 ((دروس معرفة الوقت القبلة )) و درس 46 و 50 دروس هيئت و ديگر رشته هاى رياضى تقرير و تحرير كرده ايم . ✔️✅2- نتيجه دوم اين كه يكى از معانى و بطون آيه كريمه و اذا قال ربك للملائكة انى جاعل فى الارض خليفة ... (سوره بقره /30) اين است كه پس از انفتاح دو عظيمه ياد شده و دحوالارض جديد، باز انسان به تولد و پس از تولد به توالد بوجود مى آيد، و اين آدميان وجود يافته جديد، جانشين آدميان دوره پيش اند. در تفاسير وجوهى چند در معنى خليفه گفته آمد، ولكن خليفه بدين معنى را متعرض نشده اند. 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 @shakhehtoba ✔️✅3_نتيجه سوم اين كه روايت ماءثور از وسائط فيض الهى در تعدد عالم و آدم ، يك وجه بسيار شريف معنى آنها تعدد آدم و عالم مربوط بدين بحث ميل كلى و انطباق و انفتاح معدل النهار و منطقة البروج است . فخر رازى در تفسير كبيرش در تفسير اين كريمه و لقد خلقنا الانسان من صلصال من حماء مسنون از سوره مباركه حجر گويد: و نقل فى كتب الشيعة عن محمد بن على الباقر (عليه السلام ) اءنه قال : و قد انقضى قبل آدم الذى هو ابونا اءلف اءلف آدم اءو اكثر... شيخ اكبر محيى الدين عربى در باب 367 فتوحات مكيه فرمايد... (ترجمه آن چنين است ) يعنى در واقعه اى شخصى را در طواف ديدم كه به من خبر داد از اجداد من بوده است و نامش را به من گفت ، از زمانش پرسيدم ، در جوابم گفت چهل هزار سال پيش از اين بوده است . پس او را از مدت آدم پرسيدم ، به من گفت از كدام آدم مى پرسى از آدم اقرب ؟ گفت تصديق كن كه من يكى از پيامبرانم و براى عالم مدت نمى شناسم كه آغاز زمان باشد و در آنجا بايستم و سپس از آنجا شروع كنم ، بدان كه خداى سبحان هميشه خالق بوده است و همواره دنيا و آخرت خواهد بود، مدت براى مخلوق است نه در خلق و آفريدن چه اين كه خلق با انفاس دم بدم پديد مى آيد. ✔️✅4_ نتيجه چهارم اين كه اعتقاد به رجعت كه در جوامع روائيه اماميه و كتب كلامى آنان آمده است ، و حتى كتابهاى مستقل در رجعت نوشته اند چنانكه در امامت ، ناظر به همين انطباق و انفتاح دو عظيمه ياد شده است . بدين معنى كه انسان در هر دوره پس از دحوالارض به تولد و پس از ( به معنی حیوان و موجود زنده ای که بدون پدر و مادر باشد نیز اطلاق می شود، مثل حیوانی که از آب راکد تابستان متولد می شود .)به (توالد در علم حیات یعنی عملی که بوسیله آن افراد جدیدی بوجود می آیند و نوع آنها در بقا استمرار پیدا می کند) كه بوجود مى آيد نياز به انسان كامل و دستورالعمل انسان ساز دارد، و در ميان آنان انسانهاى كامل كه سفراى الهى اند براى ارشاد آدميان مبعوث مى شوند، و به اختلاف تكون امزجه آنان درجات امامت و نبوت و رسالت آنها متفاوت خواهد بود كه تلك الرسل فضلنا بعضهم على بعض (بقره /254) و لقد فضلنا بعض ‍ النبيين على بعض (اسراء /56) در حق آنان صادق است ؛ و اين سفراى الهى به همان روحانيت سفراى پيشين اند فافهم . حضرت علامه حسن زاده املي @shakhehtoba
💠خداوند همه چیز را در هنگام دحوالارض کتب کرده است به وفق قابلیات ما. نه کم و نه زیاد. "بالعدل قامت السموات والارض" برای ما قرار داد. آن مقطع زمانی لیله القدر است. مثل این که لیله القدر بحث زمان را روشن می کند. جزئیات زمانی را تبیین می کند. دحوالارض، جزئیات مکانی را مکتوب کرده است. دحوالارض، لوح محفوظ مکانی نظام هستی برای ما بشر است، چه این که مقطع لیله القدر از جنبه زمانی است که در او سرنوشت بشر مکتوب می شود. منبع : از نوزدهم استاد صمدی آملی @shakhehtoba متن كامل قبساتي از مشكات ولايت لطفا از طريق وبلاگ شاخه طوبي را دنبال بفرماييد http://shakhehtoba.blogfa.com