eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15.4هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
2.1هزار ویدیو
61 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال شاخه طوبی
🌸🍂🍃🍂🍃🍂 🍂🍃🍂🍃 🍂🍃🍂 🍂 🟩💕 چشم بسیار تیزبین الهی💕🟩 💢حضرت آیت‌الله صمدی آملی حفظه‌الله: ✍《 عرب، به شيء تيز " و به شیء " مي‌گويد.  هديه، نويد و اميد بنده به شما امّت حزب‌الله در مورد مقام عزیز رهبری، امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) اينست كه حضرتشان مصداق انفسی کریمه "فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ "(ق/۲۲) هستند. جناب ايشان نه تنها هستند بلکه هستند؛ یعنی از برخوردار و # چشم_بصيرت_الهی ايشان بسيار بسیار تیز است.》 🟫🌷۲۹ فروردین سالروز ولادت چشم بسیار تیز بین الهی امت مبارک
38.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
 امام صادق علیه السلام فرمود: «مَعاشِرَ الشیعةِ! کُونوا لَنا زَیْنا وَلا تَکونوا عَلَیْنا شَیْنا، قولوا لِلنّاسِ حُسْنا، واحْفَظوا ألْسِنَتَکُمْ وَکُفُّوها عَنِ الفُضولِ وقَبیحِ القَوْلِ؛ ای گروه شیعه! زینت ما باشید نه باعث ملامت و سرزنش ما، با مردم نیکو سخن بگویید، و زبانتان را حفظ کنید و آن را از زیاده روی و زشت گویی بازدارید.» @shakhehtoba
🔴 (9) موضوع : امام زمان( عج ) استاد علامه حسن زاده آملى 💠برهان بر امکان دوام بدن عنصری ♦️ در عين حركت طبيعت, صورت شىء به تجدد امثال محفوظ است.(یعنی بدون این که ماهیت و ذات تغیر کند جوهر هر لحظه تغیر می کند و نو می شود (البته این بدین معنا نیست که ذات و ماهیت هیچگاه تغییر نمی کند))انسان دائما به حركت جوهرى و تجدد امثال در ترقى است, و از جهت لطافت و رقت حجاب(منظور "از لحاظ ظاهری" است), ثابت مى نمايد. حجاب همين مظاهر متكثره اند كه به يك معنى حجاب ذاتند تقدست اسمائه. (طبیعت شیء، یعنی همان جوهر و صورت شیء، ذاتاً در حال تغییر و حرکت است، هرچند ماهیت آن ثابت است.و این به ظاهر ثابت می نماید) ♦️و لطافت و رقت حجاب به اين معنى است كه صانع(صنعت گر و خالق) واهب الصور(اعطا کننده صورت ها) به اسم شريف "مصور" و به حكم "كل يوم هو فى شأن" آن فآن و لحظه فلحظه آن چنان ايجاد امثال مى نمايد كه محجوب(کسی که در حجاب است و این حرکت جوهری را نمی بیند و فقط ظواهر را می بیند و از باطن غافل است) را گمان رود همان يك صورت پيشينه و ديرينه است. ♦️به مثل كسى در كنار نهر آب تندرو عكس خود را در زمان ممتد, ثابت وقار مى بيند , و حال اين كه عكس از انعكاس نور بصر در آب است و آب قرار ندارد و دم به دم عكس جديدى مثل سابق احداث مى شود.(در این مثال تدبر کنید تا مطلب روشن شود.) 🍃 هر نفس نو مى شود دنيا و ما 🍃بى خبر از نو شدن اندر بقا 🍃اين درازى مدت از تيزى صنع 🍃مى نمايد سرعت انگيزى صنع ____________ 🌷بنا به درخواست دوستان توضیحاتی راجع به متن در پرانتز ها آمده است منبع :📚 حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
کانال شاخه طوبی
در علوم ظاهری داشتن مرجع تقلید در احکام شرعیه و به کار بستن آن ضروری است بر آن کس که به فقه استدلالی آگاهی ندارد. و در علوم باطنی و تعمیر باطنی برای اکثری نفوس که مکتفی نیستند داشتن استاد متشرع کتل طی کرده با شرائط خاصش ضروری و لازم است. تعمیر باطن در نزد استاد به تخلیه و تحلیه و فناست. حامل اسرار، ص۱۲ @shakhehtoba
akhlag-13.mp3
12.74M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )  توسط مهذب نفوس _صمدی_آملی_حفظه_الله جلسه ۱۳ @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه حسن زاده آملی در درس هشتاد و یكم از معرفت نفس می فرماید: «نكته ای بلند از استادم شادروان جناب علامه آقا سید محمد حسن الهی طباطبائی تبریزی به یادگار دارم، روزی در مزار شیخان قم به حضور مباركش افتخار تشرف داشتم و هیچ گاه در محضر فرخنده اش یك كلمه از دنیا گله و شكوه ای و حرف كم و زیاد مادی نشنیدم. فرمود: آقا! انسانها همچون معادن هستند باید آنها را استخراخ نمود. غرض آن جناب اینكه همچنان كه كوهها دارای معادن طلا، نقره، الماس، فیروزه و غیره هستند، انسانها دارای معادن گوناگون حقایق و معارفند. باید هر كسی كوه وجودش را بشكافد و آن معادن را استخراج كند. یعنی در روانشناسی بكوشد تا آب زندگی از او بجوشد، البته این سخن را عمق دیگر است.» معرفت نفس، علامه حسن زاده آملی، ج دوم، ص 242و 24 @shakhehtoba
🔴 (10) موضوع : امام زمان( عج ) استاد علامه حسن زاده آملى 💠برهان بر امکان دوام بدن عنصری ♦️پس انسان ثابت سيال است. سيال است در طبيعت, و ثابت است در گوهر روح كه مغتذى(پرورش یابنده) به صور نوريه مجرده حقائق علميه است. (در روح ثابت است زیرا روح مجرد است و در مجردات حرکت راه ندارد) ♦️ "فلينظر الانسان الى طعامه" [پس انسان باید به غذایش نگاه کند(دقت کند)] انسان من حيث هو انسان(از این لحاظ که انسان است) طعام او غذاى مسانخ(مشابه) اوست. باقر علوم نبيين به زيد شحام در تفسير طعام(در این آیه) فرمود :"علمه الذى يأخذه عمن يأخذه" [(غذا)علم او است که آن را می گیرد(ببیند) از چه کسی می گیرد] ♦️(در تفسیر این حرف امام نیز سخن بسیار است زیرا که در یک مرتبه باید بدانیم این علم در هر جدول وجودی رنگی میگیرد که علامه آن را به بارانی تشبیه می کند که وقتی از آسمان می بارد پاک است ولی وقتی روی زمین می افتد و در این جدول وجودی قرار می گیرد آلوده می شود لذا باید علم را از شخصی که جدول وجودی اش را لایروبی کرده بگیریم و در مرتبه دیگر در واقع افراد به ما علم نمی دهند بلکه آن ها معد می شوند تا از بالا برای ما علم بفرستند و می توان معنای این حرف امام را این گونه گفت که همین توجه کردن به این آمدن علم از بالا باعث ترقی ماست و باعث می شود که کم کم دیگر مستقیم از بالا حقایق را بگیریم بدون دخالت عوالم پایین تر البته این سخن را بطون معانی فراوان است.) ♦️غذا با همه اختلاف انواع و ضروب(اقسام) آن, مظهر صفت بقاء و از سدنه(خدمت گزاران) اسم قيوم و با مغتذى مسانخ(مشابه) است و تغذى(خوردن) حب(دوست داشتن) دوام ظهور اسم ظاهر و احكام آن است. (غذا ظهور صفت بقا و وسیله ای برای ظهور اسم قیوم است(خدمت گزار اسم قیوم است) و در هر موطنی با خورنده اش مشابهت دارد زیرا که غذا خورنده به آن غذا قائم است و میل به خوردن همان دوست داشتن برقرار ماندن اسم ظاهر است(زیرا که تمام موجودات که بر اثر تجلی اسم ظاهر حق به وجود آمده اند بدون غذا که ظهور صفت بقا است فانی اند و دیگر برقرار نیستند پس اسم ظاهر دیگر دوام ندارد و تجلی اش از بین می رود در نتیجه میل به غذا خوردن حب دوام ظهور اسم ظاهر و احکام آن است)) 🌷بنا به درخواست دوستان توضیحاتی راجع به متن در پرانتز ها آمده است منبع :📚 حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي @shakhehtoba