فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ «توحید حقیقی» در خطابه حضرت فاطمه زهرا «سلام الله علیها»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 چگونه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اجازه ندادند عدهای تاریخ را لوث کنند؟
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🔸روش «برداشت صحیح » از قرآن(۲)
🔹سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن(۸)
🔻قرآن همواره مسائل را به صورت كلى و اصولى طرح مى كند
ولى استنباط و تطبيق كلى بر جزئى ، بسته به فهم و درك صحيح ماست.
🔻قرآن نبايد موضوعات را شماره كند و انگشت روى حق و باطل بگذارد.
چنين چيزى ممكن نيست.
🔻قرآن آمده است تا جاودانه بماند.
پس بايد اصول و كليات را روشن كند تا در هر عصرى باطلى رو در روى حق قرار مى گيرد، مردم با معيار آن كليات عمل كنند.
(ادامه دارد )
▪️ مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، ج16، ص: 337-334- با تلخیص و ویرایش جزئی-
eitaa.com/shakhes1340
🔸روش برداشت صحیح از قرآن (۳)
🔹سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن(9)
🔻قرآن همواره مسائل را به صورت كلى و اصولى طرح مى كند
ولى استنباط و تطبيق كلى بر جزئى ، بسته به فهم و درك صحيح ماست.
🔻 مثلًا در قرآن ننوشته در جنگى كه در فلان روز بين على و معاويه در مى گيرد حق با على است.
🔻 در قرآن همين قدر آمده است كه:
«اگر دو گروه از مؤمنان كارزار كردند، آشتى دهيد آنان را و اگر يكى بر ديگرى سركشى و ستمگرى كند، با آن كه ستمگر است نبرد كنيد تا به سوى فرمان خدا برگردد.»(حجرات: 9)
اين قرآن و طرز بيان قرآن.
🔻 اما قرآن نمى گويد در فلان جنگ فلان شخص حق است و ديگرى باطل.
قرآن يكى يكى اسم نمى برد،
نمى گويد بعد از چهل سال يا كمتر و يا بيشتر مردى به نام معاويه پيدا مى شود و با على جنگ مى كند،
شما به نفع على وارد جنگ شويد.
و نبايد هم وارد جزئيات بشود.
🔻قرآن نبايد موضوعات را شماره كند و انگشت روى حق و باطل بگذارد.
چنين چيزى ممكن نيست.
🔻قرآن آمده است تا جاودانه بماند.
🔻پس بايد اصول و كليات را روشن كند تا در هر عصرى باطلى رو در روى حق قرار مى گيرد، مردم با معيار آن كليات عمل كنند.
🔻اين ديگر وظيفه خود مردم است
كه با ارائه اصل «وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا ...»
چشمشان را باز كنند
و فرقه طاغى را از فرقه غير طاغى تشخيص دهند.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، ج16، ص: 337-334- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ظلم ما به سیره پیامبر(ص) و ائمه(ع)
🟢رهبر معظم انقلاب اسلامی (دامت برکاته) :
🔹علما و فضلا و جوانها - بخصوص طلاب جوان ما -
بايد يك دوره كتابهاي شهيد مطهري را خوانده باشند.
▪️پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دام ظله العالی
🔸لینک کانال اندیشه مطهر (عمومی)
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸روش برداشت صحیح از قرآن (۴)
🔹سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن(10)
🔻قرآن مى خواهد مسلمانان رشد عقلى و اجتماعى داشته باشند و به موجب همان رشد عقلى، افراد حق را از افراد غیر حق تميز دهند.
🔻قرآن نيامده است كه براى هميشه با مردم مانند ولىّ صغير با صغير عمل كند، جزئيات زندگى آنها را با قيموميت شخصى انجام دهد و هر مورد خاص را با علامت و نشانه حسى تعيين نمايد.
🔻اساساً شناخت اشخاص
و ميزان صلاحيت آنها
و حدود شايستگى و
وابستگى آنها به اسلام و حقايق اسلامى،
خود يك وظيفه است
و غالباً ما از اين وظيفه خطير غافليم.
◀️ مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، ج16، ص: 337-334- با تلخیص و ویرایش -
eitaa.com/shakhes1340
🔸دعا ، پرواز روح است
🔻خيال نكنید دعا كهنه مى شود،
يا تمدّن و تجدّد ايجاب مى كند كه دعا نكنید.
🔻خير،
دعا اظهار عبوديّت است،
امتناع از دعا استكبار بر خداوند متعال است كه زشت ترين استكبارهاست
(وَ قالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِينَ)
🔻دعا كمال انسانيّت است،
دعا برقرار شدن پيوند بنده با خداست.
پيوند خدا با بنده قطع ناشدنى است؛ از آن سر هميشه ارتباط هست؛
🔻با دعا از اين طرف نيز پيوند و ارتباط برقرار مى شود و زمينه فيض گيرى فراهم تر مىگردد،
و انسان در حال دعا با باطن و ضمير خود متوجّه آفريننده و مبدأ و نقطه اى كه از آنجا آمده، مى شود و از او استمداد مى كند و سعادت و سلامت و توفيق مى طلبد، مغفرت و آمرزش مسألت مى كند.
🔻دعا به قول «آلكسيس كارل» پرواز روح است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج3 ؛ ص406- با تلخیص و ویرایش-
eitaa.com/shakhes1340
♦️امضا كنندگان اعلاميّه حقوق بشر در رأس آدمکشان دنیا!
🔸اينكه مى گويند اخلاق بدون پايه دينى هم استحكامى خواهد داشت، هرگز باور نكنيد؛
🔹درست مثل اسكناس بدون پشتوانه است كه اعتبارى ندارد،
مثل اعلاميّه حقوق بشر است كه غربی ها منتشر كردند و مى كنند و خودشان هم قبل از ديگران عليه آن قيام كرده و مى كنند،
چرا؟
چون متّكى به ايمانى كه از عمق وجدان بشر برخاسته باشد نيست.
🔸«ژرژ بيدو» كه زمانى خودش رهبر سوسياليستهاى فرانسه بود وقتى كه خواستند به الجزائر استقلال بدهند آمد جزو سازمانهاى آدمكشى قرار گرفت كه چرا به اينها استقلال مى دهيد!
بلى اينها هستند امضا كنندگان اعلاميّه حقوق بشر و ...
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خورشيد دين هرگز غروب نمى كند)، ج3، ص: 400- با تلخیص و ویرایش-
http://shakhes1340.blogfa.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عدالت و حقوق بشر از نوع فرانسوی!
⭕️ خدا را شكر كه در زمان على(ع) نبوديم!
🔻ما اگر بخواهيم در يك موضوع خدا را شكر بكنيم كه در زمان على نبوديم، حق داريم
براى اينكه اگر در آن زمان مى بوديم آنقدر ايمان نداشتيم كه در آن موضوع ثابت قدم بمانيم.
🔻ممكن است ما اگر در زمان على عليه السلام بوديم در جنگ جمل شركت مى كرديم،
در جنگ صفين هم شركت مى كرديم
ولى باور نكنيد اگر ما با على مى بوديم جرأت مى كرديم كه در جنگ خوارج هم شركت بكنيم
🔻براى اينكه آنجا على به جنگ كسانى رفت كه «قائِمُ اللَّيْلِ وَ صائِمُ النَّهار» بودند،
يعنى مردمانى كه از سر شب تا صبح عبادت مى كردند و روزها روزه دار بودند و در پيشانى آنها آثار سجده بود:
«جِباهاً قَرِحَة»
پيشانيهايى كه از بس سجده كرده بودند قرحه دار شده بود.
🔻چه كسى جرأت داشت با اينها بجنگد؟!
فقط على مى توانست چون به ظاهر نگاه نمى كرد، با اينكه على اقرار مى كند كه اينها مردمانى متظاهر و دروغگو نبودند. عمده اين است.
اگر منافق مى بودند مهم نبود ولى خير، اينها شبها نماز مى خواندند و روزها روزه دار بودند اما وجودشان براى اسلام خطر است،
جامدهايى هستند كه براى اسلام ضررشان از دشمنان اسلام بيشتر است.
🔻اگر على در آن روز شمشير به روى خوارج نكشيده بود و اگر شخصيت على نبود و آن نصوصى كه پيغمبر درباره على بیان كرد و اگر آن مقام على، ايمان على، زهد و تقواى على نبود، بعد از على هم هيچ خليفه اى قدرت نداشت با خوارج بجنگد، هيچ سربازى جرأت نمى كرد به جنگ خوارج برود.
🔻 ولى چون على پيشقدم شده بود، آنها هم با خوارج مى جنگيدند؛ مى گفتند اينها كسانى هستند كه على با اينها جنگيده است، اگر جنگيدن با اينها خلاف حق بود على با اينها نمى جنگيد.
🔹مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اسلام و نيازهاى زمان(1 و 2))، ج21، ص: 91-با ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 سخنان شنیدنی استاد مطهری درباره یکی از علل پیدایش خوارج
♦️مذهب «خوارج» روحاً نمرده است!
🔻مذهب خوارج هر چند منقرض شده است
اما روحاً نمرده است؛
روح «خارجيگرى» در پيكر بسيارى از ما حلول كرده است.
🔻يكى از بارزترين مميّزات خوارج ، جهالت و نادانى شان بود.
🔻از مظاهر جهالتشان،
عدم تفكيك ميان ظاهر
يعنى خط و جلد قرآن و معنى قرآن بود
لذا فريب نيرنگ ساده معاويه و عمرو عاص را خوردند.
🔻در اين مردم ، جهالت و عبادت توأم بود.
على مى خواست با جهالت آنها بجنگد.
اما چگونه ممكن بود جنبه زهد و تقوا و عبادت اينها را از جنبه جهالتشان تفكيك كرد،
بلكه عبادتشان عين جهالت بود.
🔻عبادت توأم با جهالت از نظر على - كه اسلام شناس درجه اول است - ارزشى نداشت
لذا آنها را كوبيد
و وجهه زهد و تقوا و عبادتشان نتوانست سپرى در مقابل على قرار گيرد.
🔻خطر جهالت اين گونه افراد و جمعيتها بيشتر از اين ناحيه است كه ابزار و آلت دست زيركها قرار مى گيرند
و سد راه مصالح عاليه اسلامى واقع مى شوند.
♦️هميشه منافقان بى دين،
مقدسان احمق را عليه مصالح اسلامى برمى انگيزند؛
اينها شمشيرى مى گردند در دست آنها
و تيرى در كمان آنها.
♦️چقدر عالى و لطيف على عليه السلام اين وضع اينها را بيان مى كند،
مى فرمايد:
«ثُمَّ انْتُمْ شِرارُ النّاسِ وَ مَنْ رَمى بِهِ الشَّيْطانُ مَرامِيَهُ وَ ضَرَبَ بِهِ تيهَهُ»(نهج البلاغه، خطبه 125)
: همانا - شما - بدترين مردم هستيد.
شما تيرهايى هستيد در دست شيطان
كه از وجود پليد شما براى زدن نشانه خود استفاده مى كند
و به وسيله شما مردم را در حيرت و ترديد و گمراهى مى افكند.
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى(جاذبه و دافعه علی علیه السلام) ج16 ص 323 ؛و ص 305- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️دو رکن رسالت حضرت عیسی «علیه السلام»:
1⃣احياى شريعت موسى «عليه السلام»
2⃣ بشارت خاتم الانبياء «صلى الله عليه و آله»
🔹بمناسبت سالروز میلاد حضرت عیسی (ع)
🔻حضرت مسيح ركن رسالتش بشارت بوده،
يعنى درواقع عيساى مسيح يك ركن رسالتش جنبه پيشقراولى و جنبه مقدّمى بوده است براى پيغمبرى كه بعد از او مى آيد.
🔻اين مطلبى است كه قرآن(در سوره صف آیه ۶) با يك لطافت مخصوص بيان كرده است
و ما به حكم اينكه قرآن براى حضرت عيساى مسيح عظمت و جلالت قائل است،
براى ايشان جلالت قائل هستيم
و او را يكى از پنج پيغمبر بسيار بزرگ عالم مى شماريم.
🔻عيساى مسيح دوره زيادى نداشت،
علتش اين است كه تعليمات زيادى نداشت كه دوره زيادى بخواهد؛
🔻آمده بود براى تصديق و تأييد تورات
و براى اصلاح مردم بر اساس شريعت موسى
و بعد هم براى بشارت( به رسالت خاتم الانبیاء«ص»)،
🔻و لذا نام كتاب عيسى عليه السلام (انجيل) در اصل افاده معناى بشارت مى كند.
بعدها حواريين« اناجيل» نوشتند كه در مورد اين كتابها خيلى حرفها هست.
🔻قرآن اناجيل نمى گويد،
انجيل مى گويد،
چون كتاب عيسى يكى بيشتر نبوده كه همان انجيل است.
حواريين تعليمات عيساى مسيح را با فاصله خيلى زياد نوشتند.
🔻اينها كه نوشتند چطور نوشتند؟ اينها از حافظه خودشان نوشتند.
منتها مسيحيها براى اينكه مى خواهند جنبه قداستش را حفظ كنند مى گويند:
با يك نوع الهام الهى نوشتند.
🔻به آنها جواب مى دهند كه اگر با يك الهام الهى نوشتند،
بايد همه انجيلها يك جور از آب دربيايد،
پس چرا مختلف و حتى احياناً در بعضى قسمت ها متناقض از آب درآمده است؟!
پس معلوم مىشود جنبه الهامى نداشته است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(آشنایی با قرآن (۶-۹))، ج27، ص: 238-240- با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️عوامل دین گریزی(۱)
♦️عدم ارائه صحیح و معقول مفاهیم دینی
🔻مسلّماً علّت انكار و اعراض بسيارى از افراد تحصيل كرده اين است كه مفاهيم مذهبى و دينى به طرز صحيحى به آنها تعليم نشده است.
🔻در واقع آن چيزى كه آنها انكار مى كنند مفهوم واقعى خدا و دين نيست، چيز ديگرى است.
🔻افرادى مانند من كه با پرسشهاى مردم درباره مسائل مذهبى مواجه هستيم
كاملًا اين حقيقت را درك مى كنيم كه :
بسيارى از افراد تحت تأثير تلقينات پدران و مادران جاهل
يا مبلّغان بى سواد،
افكار غلطى در زمينه مسائل مذهبى در ذهنشان رسوخ كرده است
و همان افكار غلط اثر سوء بخشيده
و آنها را درباره حقيقت دين و مذهب دچار ترديد و احياناً انكار كرده است.
ازاينرو كوشش فراوانى لازم است صورت بگيرد كه اصول و مبانى مذهبى به صورت صحيح و واقعى خود به افراد تعليم و القا شود.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(خورشید دین هرگز غروب نمی کند)) ؛ ج3 ؛ ص403-با تلخیص و ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
اندیشه مطهر (عمومی)
⭕️عوامل دین گریزی(۱) ♦️عدم ارائه صحیح و معقول مفاهیم دینی 🔻مسلّماً علّت انكار و اعراض بسيارى از ا
باید خون گریست؛ از ۷۵ هزار مسجد، درب ۵۰ هزار مسجد بسته است!!
https://www.entekhab.ir/fa/news/728456/
⚫️ به مناسبت سالروز وفات حضرت فاطمه ام البنین «سلام الله علیها»
🔻على به برادرش عقيل فرمود:
عقيل!
زنى براى من انتخاب كن كه «ولدتها ذالفحولة»
از شجاعان به دنيا آمده باشد.
«لتلد لى فارسا شجاعا»
دلم مى خواهد از آن زن فرزند شجاع و دليرى به دنيا بيايد
🔻عقيل، ام البنين را انتخاب مى كند و مى گويد اين همان زنى است كه تو مى خواهى.
تا اين مقدار حقيقت است.
آرزوى على در أبو الفضل تحقق يافت.
🔻ام البنين مادر حضرت أبو الفضل در حادثه كربلا زنده بود ولى در كربلا نبود، در مدينه بود.
در مدينه بود كه خبر به او رسيد كه در حادثه كربلا قضايا به كجا ختم شد
و هر چهار پسر تو شهيد شدند.
🔻اين بود كه اين زن بزرگوار به قبرستان بقيع مى آمد و در آنجا براى فرزندان خودش نوحه سرايى مى كرد.
نوشته اند اين قدر نوحه سرايى اين زن دردناك بود كه هر كه مى آمد گريه مى كرد، حتى مروان حكم كه از دشمنترين دشمنان بود.
🔻اين زن گاهى در نوحه سرايى خودش همه بچه هايش را ياد مى كند
و گاهى بالخصوص ارشد فرزندانش را.
أبو الفضل، هم از نظر سنى ارشد فرزندان او بود، هم از نظر كمالات جسمى و روحى.
🔻به طور كلى عربها مرثيه را خيلى جانسوز مى خوانند.
اين مادر داغديده در اين مرثيه جانسوز خودش گاهى اين گونه مى خواند، مى گويد:
🔻اى چشم ناظر، اى چشمى كه در كربلا بودى و آن مناظر را مى ديدى،
اى كسى كه در كربلا بودى و مى ديدى،
اى كسى كه آن لحظه را تماشا كردى كه شير بچه من أبو الفضل از جلو، شيربچگان ديگر من پشت سرش بر اين جماعت پست حمله برده بودند،
🔻... اى حاضر وقعه كربلا،
براى من يك قضيه اى نقل كرده اند،
من نمى دانم راست است يا دروغ، آيا راست است؟
به من -اينگونه - گفته اند، در وقتى كه دست هاى بچه من بريده بود، عمود آهنين به فرق فرزند عزيز من وارد شد، آيا راست است؟
🔻بعد مى گويد :
أبو الفضل،
فرزند عزيزم!
من خودم مىدانم اگر تو دست مى داشتى مردى در جهان نبود كه با تو روبرو بشود.
اينكه آمدند چنين جسارتى كردند براى اين بود كه دستهاى تو از بدن بريده شده بود :
لو كان سيفك فى يديك لما دنى منك أحد(منتهى الآمال، ج 1/ ص 386)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(حماسه حسینی ج 1و2) ؛ ج17 ؛ ص100-98- با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ به مناسبت سالروز وفات حضرت فاطمه ام البنین «سلام الله علیها»
⭕️ عوامل دین گریزی(۲)
♦️مبارزه با نیازهای طبیعی مردم به اسم دین
🔻يكى ديگر از موجبات اعراض و روگرداندن از دين،
جنگ و ستيزى است كه برخى از داعيان و مبلّغان دينى بى خرد
ميان دين و ساير غرايز فطرى و طبيعى بشر ايجاد مى كنند
و دين را به جاى اينكه مصلح و تعديل كننده غرايز ديگر معرفى كنند
آن را ضد و منافى و دشمن ساير فطريّات بشر معرّفى مى كنند.
🔻يكى از مختصّات دين اسلام اين است كه همه تمايلات فطرى انسان را در نظر گرفته،
هيچكدام را از قلم نينداخته
و براى هيچكدام سهم بيشترى از حقّ طبيعى آنها نداده است.
🔻معنى فطرى بودن قوانين اسلامى
هماهنگى آن قوانين و عدم ضدّيت آنها با فطريّات بشر است؛
🔻بعضى از مقدّس مآبان و مدّعيان تبليغ دين، به نام دين با همه چيز به جنگ برمى خيزند.
شعارشان اين است :
اگر مى خواهى دين داشته باشى پشت پا بزن به همه چيز،
... بنابراين اگر كسى بخواهد به غريزه دينى خود پاسخ مثبت بدهد بايد با همه چيز(حتی با اموری که از فطریات و نیازهای طبیعی بشر است) در حال جنگ باشد!
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خورشيد دين هرگز غروب نمىكند)، ج۳، ص: ۴۰۵-۴۰۶- با تلخیص و ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
⏺ سه توصیه استاد شهید مطهری به مبلّغان ومربّیان دین
1️⃣ مربّيان دين بايد اوّل بكوشند خودشان عالم و محقّق و دين شناس بشوند
و به نام دين مفاهيم و معانى نامعقولى در اذهان مردم وارد نكنند
كه همان معانى نامعقول منشأ حركت هاى ضدّ دينى مى شود،
2️⃣ ثانياً در اصلاح محيط بكوشند
و از آلودگيهاى محيط تا حدود امكان بكاهند،
3️⃣ ثالثاً از همه مهمتر و بالاتر اينكه
به نام دين و به اسم دين
با فطريّات مردم معارضه و مبارزه نكنند؛
آن وقت است كه خواهند ديد
مردم «يَدْخُلُونَ فِي دين الله افواجا»
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خورشيد دين هرگز غروب نمى كند)، ج3، ص: 405- با ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
1_8164000335 (1).mp3
4.97M
🟢 «قساوت قلب» بر خلاف فقر، بلای مطلق است
فرازهایی از صوت استاد:
🔹 ما در دنیا بلای مطلق نداریم، بستگی دارد طرز رفتار بشر چطور باشد مگر عقوبتها.
🔸 ممکن است انسان از نعمت و رفاه خودش را بدبخت کند، همانطور که ممکن است از فقر خودش را بدبخت کند.
🔹 آنهایی را باید اسمش را بلا گذاشت که عقوبت هستند. مثلا «قساوت قلب» برای انسان بلای واقعی و مطلق است.
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
♦️ عوامل دین گریزی (۳)
⭕️مبارزه با نیازهای طبیعی مردم به نام دین(۲)
🔻بشر داراى غرايز مختلف است، داراى نيازها و احتياجات مختلف است
و تمام اين احتياجها و نيازها از طبيعت و فطرتش سرچشمه مى گيرد.
🔻شكست دينها - و دین گریزی - در دنيا زير سر كسانى است كه ميان دين و ساير نيازهاى بشرى جنگ انداختند؛
و ما بيش از هر جاى ديگر غرامت اشتباه جناب كليسا را بايد بپردازيم.
🔻كليسا در ابتداى ظهور علم در دوره رنسانس چند اشتباه بسيار بزرگ كرد.
ميان دين و زندگى معتدل و شرافتمندانه دنيا جنگ انداخت.
ميان دين و علم جنگ انداخت.
ميان دين و عقل جنگ انداخت؛
گفت اصل اصول دين از حوزه عقل خارج است،
منطقه ممنوعه براى عقل است.
🔻اگر مى گفتيد چطور مى شود خداى سه گانه را قبول كنم يا خداى يگانه(تثلیث در مسیحیت) ،
مى گفت همين جور بگو
و به همين هم ايمان داشته باش؛
اگر عقلت قبول نمى كند بگو غلط نكن،
فضولى نكن.
🔻اشتباهى كه كليسا مرتكب شد، بعدها غرامتش را تا اندازه اى دنياى اسلام مجبور شد بپردازد،
براى اينكه افراد تشخيص ندادند،
خيال كردند بطور كلى خاصيت «دين» همين است.
( ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اسلام و نيازهاى جهان امروز(پانزده گفتار))، ج۲۱، ص: ۴۶۱-۴۶۰- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️ عوامل دین گریزی (۴)
3⃣ درک سطحی و عامیانه از دین
🔻مردم در حال جهالت از هيچ چيز استفاده كامل نمى كنند حتى از دين.
منشأ بسيارى از بى دينىها بى علمى و آشنا نبودن به تعليمات الهى است.
🔻قرآن كريم درباره كسانى كه منكر قرآن بودند اين طور مى فرمايد:
«بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ وَ لَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْوِيلُهُ كَذلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ »(یونس:۳۹)
يعنى : اين گروه چيزى را منكر شدند
و نسبت جعل و افتراء به آن دادند
كه آن را بدرستى ندانسته و نفهميدهاند
و حقيقت آن چيز بر آنها كشف نشده.
🔻گذشتگان هم كه منكر نبوت انبيا بودند روى همين جهت بوده،
يعنى روى اصل نادانى و بى اطلاعى بوده.
🔻امروز پاره اى از مردم روى بى اطلاعى از اصول و مبانى محكمِ مسئله خداشناسى، راه ماديت را مى پيمايند
و خيال مى كنند دليل اساسى و منطقى بر اين موضوع نيست.
🔻البته اين از آن جهت است كه اطلاعاتشان در اين مسئله منحصر بوده به آنچه از عوام الناس شنيده
يا در كتب عاميانه خوانده اند،
يا آن كه ابزار فكرى آنها وافى نبوده است
[تا] حقيقت مطالبى كه در كتب محققين الهيين مسطور است درك كنند.
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حكمتها و اندرزها(1 و 2))، ج22، ص: 309-308-با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
🔹به مناسبت آغاز سال 2024 میلادی
🔻هر ملتى مبدأ تاريخى دارد.
مبدأ تاريخ ما مسلمانها هجرى است،
از هجرت پيغمبر اكرم است.
🔻استعمار خيلى كوشش كرد كه مبدأ تاريخ هجرى را از ما بگيرد
و به جايش مبدأ تاريخ ديگرى كه همان مبدأ تاريخ ميلادى است بگذارد.
🔻بگذريم از اينكه اصلًا مبدأ تاريخ ميلادى يك مبدأ مجعول و جزء مجعولات است.
🔻محققين معتقدند كه میلاد عيساى مسيح يا دويست سيصد سال قبل از اين تاريخ ميلادى است
يا دويست سيصد سال بعد از آن.
يك امر مجعولى است،
ولى فعلًا فرنگيها اين را پذيرفته اند.
تازه حد اكثر دلالت مى كند بر تولد يك پيغمبر.
🔻ولى تاريخ هجرى يك تاريخ صد درصد دقيق است.
در ميان تاريخ هاى بيش از هزار سال پيش، شما هيچ تاريخى را نمى توانيد پيدا كنيد كه به اندازه تاريخ هجرى دقيق باشد كه حتى روزش هم مشخص باشد.
🔻مسلمين در زمان خليفه دوم به فكر افتادند و يك شورا تشكيل دادند كه براى خودشان يك تاريخ مستقلى ابتكار كنند
چون مى دانستند اسلام از دنباله روى بدش مى آيد.
هركسى نظرى داد.
🔻بعضى گفتند ما وفات پيغمبر اكرم را مبدأ تاريخ قرار بدهيم.
ديگران رد كردند،
گفتند وفات پيغمبر اكرم يك حادثه تأثرآور و تأسف آورى است،
چرا مبدأ تاريخ ما حادثه تأسف آور باشد؟
🔻بعضى گفتند مبدأ تاريخ را بعثت قرار بدهيم.
اين هم رد شد
به اين دليل كه گفتند درست است كه بعثت ظهور اسلام است،
اما خود ما همه آن وقت كافر بوديم و اين از براى خود ما يك خاطره خوشى ندارد.
🔻ولادت پيغمبر چطور؟
گفتند زمان ولادت پيغمبر كه هنوز اسلامى نبوده است.
🔻در اين ميان يك پيشنهاد بود كه مورد قبول واقع شد و آن پيشنهاد را شخص على عليه السلام داد،
فرمود : مبدأ تاريخ ما بايد «هجرت» باشد.
🔻به نظر مى رسيد كه هجرت مسئله مهمى نيست.
يك مسافرت از مكه به مدينه آمدن كه مهم نيست.
🔻ولى گفتند مهم است چون در هجرت بود كه ما مستقل شديم.
تا در مكه بوديم تحت نفوذ كفار قريش بوديم، در تقيه و در خفا زندگى مى كرديم،
يك واحد مستقل نبوديم،
از خودمان حكومت نداشتيم،
استقلال نداشتيم،
آزاد نبوديم
و آزادى از خودمان نداشتيم؛
🔻ولى در هجرت، تاريخ ما ورق خورد،
آمديم مدينه، مستقل شديم،
حكومت مستقل تشكيل داديم،
آزادى داشتيم،
عبادت خودمان را علنى مى كرديم؛
🔻بنابراين هجرت كه آغاز استقلال ماست بايد آغاز تاريخ ما باشد
براى اينكه وقتى كه تاريخ مستقل مى خواهيم انتخاب كنيم
بايد مبدأ تاريخ ما ، مبدأ استقلال ما باشد.
ما اين تاريخ را بايد حفظ كنيم.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (لزوم تعظيم شعائر اسلامى(پانزده گفتار))، ج25، ص: 391-390-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340