هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 قبل از انتقاد از تمدن غرب، به فکر درستی تلقی خود از اسلام باشیم
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🔹سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن (۶)
2️⃣ شناخت تحليلى
🔻در اين مرحله، بررسى تحليلى كتاب، مورد نظر است،
يعنى تشخيص اينكه اين كتاب مشتمل بر چه مطالبى است
و چه هدفى را تعقيب مىكند،
راجع به جهان چه نظرى دارد،
نظرش درباره انسان چيست؟
چه ديدى درباره جامعه دارد؟
سبك ارائه مطالب در آن و شيوه برخورد آن با مسائل چگونه است؟
🔻سؤال ديگر اینکه آيا اين كتاب پيامى و رهنمودى براى بشريت دارد يا نه؟
و اگر پاسخ مثبت است آن پيام چيست؟
🔻در هر حال اين نوع شناخت مربوط به محتواست و درباره هر كتابى مىتوان از اين نظر بحث كرد،
خواه آن كتاب شفا ى بو على باشد و يا گلستان سعدى.
🔻در باب شناخت تحليلى قرآن بايد ببينيم قرآن مجموعاً مشتمل بر چه مسائلى است و آن مسائل را چگونه عرضه كرده است.
استدلالات و احتجاجات قرآنى در زمينههاى مختلف چگونه است؟
🔻آيا چون قرآن حافظ و حارس و نگهبان ايمان است و پيامش يك پيام ايمانى است،
به عقل به چشم يك رقيب نگاه مىكند و مىكوشد تا جلو تهاجم عقل را بگيرد و دست و پاى رقيب را ببندد
و يا به عكس همواره به چشم يك حامى و يك مدافع به عقل نگاه مىكند و از نيروى آن استمداد مىكند؟
🔹اين سؤالات و صدها سؤال نظير آن كه ضمن شناخت تحليلى طرح مىگردد ما را با ماهيت قرآن آشنا مىسازد.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج26، ص: 30- 29- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️علت عقب ماندگی کشورهای اسلامی
🔹سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن (۷)
3️⃣ شناخت ريشه اى
🔻در اين مرحله، بعد از آنكه صحت استناد و انتساب يك كتاب به نويسندهاش محرز شد و بعد از اينكه محتواى كتاب به خوبى تحليل و بررسى شد،
بايد به تحقيق در اين مورد بپردازيم که:
آيا مطالب و محتويات كتاب، فكر بديع نويسنده آن است
يا آنكه از انديشه ديگران وام گرفته شده است.
🔻چنين شناختى فرع بر شناخت تحليلى است؛
يعنى اول بايد محتواى انديشه مؤلف دقيقاً شناخته شود،
آنگاه به شناخت ريشهاى اقدام گردد.
🔻در غير اين صورت حاصل كار نظير آثار برخى از نويسندگان تاريخ علوم مىشود كه از علوم سررشتهاى ندارند و با اين حال تاريخ علوم مىنويسند.
🔻در بررسى قرآن و شناخت آن، بعد از آنكه مطالعه اى تحليلى درباره قرآن به عمل آورديم، آنوقت پاى مقايسه و شناخت تاريخى به ميان مىآيد،
🔻در اين مقايسه لازم است همه شرايط و امكانات را از قبيل ميزان ارتباط شبه جزيره عربستان با ساير نقاط و تعداد آدم هاى باسواد كه در آن هنگام در مكه زندگى مىكردند در نظر گرفت،
آنگاه ارزيابى كرد كه آيا آنچه كه در قرآن هست در كتابهاى ديگر پيدا مىشود يا نه، و اگر پيدا مىشود به چه نسبت است؟
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج26، ص: 31- 33- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️نقش و جایگاه «ولی فقیه» و «روحانیت» در نظام اسلامی
⭕فقر عواطف در سبک زندگی غربی
(خاطره ای به نقل از شهید مطهری)
🔻يكى از دوستان فاضل و دانشمند ما زخم معده داشت، به يكى از كشورهاى اروپايى (ظاهرا اتريش) رفت
چون پسرش آنجا بود، كه هم پسرش را ديدن كرده باشد و هم در آنجا عمل كند.
🔻مى گفت:
روزى من و پسرم در يك رستوران بوديم و من تازه از بيمارستان مرخص شده بودم.
نشسته بوديم پشت يك ميز و پسرم مرتب بلند مى شد و از من پذيرايى مى كرد، چاى مى آورد، قهوه مى آورد، دور من مى گشت.
🔻يك زن و مردى هم كه پنجاه شصت سالشان نشان مىداد آن طرف نشسته بودند. ديدم مراقب ما هستند و نگاه مى كنند.
در اين بين پسرم آمد رد بشود، ديدم با او نجوا كردند، سؤالهايى كردند و او هم جواب داد.
🔻بعد پسرم آمد، گفت:
مى پرسند اين كيست كه تو اينجور دارى خدمت مى كنى؟
شك نداشتند كه من بايد نوكر باشم و مى خواهم در مقابل اين كار خودم پول بگيرم.
🔻گفتند: تو چقدر پول مى گيرى كه براى اين شخص اين جور خدمت مى كنى؟
گفتم:اين پدر من است.
🔻گفتند: خوب پدرت باشد، مگر آدم براى پدرش بايد مفت كار كند؟!
گفتم: آخر اين پدر من است. من اينجا تحصيل مى كنم، پول تحصيل و خرج زندگى مرا او از ايران مى فرستد.
دهانشان باز ماند،
🔻گفتند: اين كار مى كند مى فرستد تو خرج كنى؟!
گفتم: آرى. باور نمى كردند. كم كم آشنا شدند،
🔻گفتند: بله ما هم زن و شوهر هستيم، دختر و پسرى داريم،
دخترمان فلان جاست و پسرمان فلانجا و ما اكنون دونفرى تنها اينجا هستيم.
🔻ولى بعد كه پسرم تحقيق كرد آنها اقرار كردند كه ما سى سال پيش با همديگر به اصطلاح آشنا شديم و عشق همديگر را در دلمان احساس كرديم،
گفتيم يك مدتى با هم معاشرت مى كنيم، اگر اخلاقمان با همديگر جور درآمد ازدواج مى كنيم.
همينطور سى سال گذشته است و بچه هم نداريم.
اين دوره نامزدى ما سى سال طول كشيده است و هنوز به جايى نرسيده است!
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج22 ؛ ص620-619- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
🔹روش «برداشت صحیح » از قرآن(۱)
🔸سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن(۸)
♦️ بايد كوشش كنيم طرز استنباطمان از قرآن صحيح باشد.
🔻قرآن آنگاه راهنما و هادى است كه مورد تدبر صحيح واقع شود، عالمانه تفسير شود،
از راهنمايي هاى اهل قرآن- كه راسخين در علم قرآنند - بهره گرفته شود.
🔻تا طرز استنباط ما از قرآن صحيح نباشد و تا راه و رسم استفاده از قرآن را نياموزيم، از آن بهرهمند نخواهيم گشت.
🔻سودجويان و يا نادانان گاهى قرآن را مى خوانند و احتمال باطل را دنبال مى كنند.
🔻چنان كه امام علی علیه السلام در مورد خوارج فرمود:
آنها كلمه حق را مىگويند و از آن باطل را اراده مى كنند.
🔻اين ، عمل به قرآن و احياى آن نيست بلكه اماته(میراندن) قرآن است.
عمل به قرآن آنگاه تحقق مییابد كه درک از آن دركى صحيح باشد.
(ادامه دارد )
◀️ مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، ج16، ص: 337-334- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ درد دل امیرالمومنین(ع) با حضرت فاطمه زهرا(س)
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ «توحید حقیقی» در خطابه حضرت فاطمه زهرا «سلام الله علیها»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 چگونه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اجازه ندادند عدهای تاریخ را لوث کنند؟
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🔸روش «برداشت صحیح » از قرآن(۲)
🔹سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن(۸)
🔻قرآن همواره مسائل را به صورت كلى و اصولى طرح مى كند
ولى استنباط و تطبيق كلى بر جزئى ، بسته به فهم و درك صحيح ماست.
🔻قرآن نبايد موضوعات را شماره كند و انگشت روى حق و باطل بگذارد.
چنين چيزى ممكن نيست.
🔻قرآن آمده است تا جاودانه بماند.
پس بايد اصول و كليات را روشن كند تا در هر عصرى باطلى رو در روى حق قرار مى گيرد، مردم با معيار آن كليات عمل كنند.
(ادامه دارد )
▪️ مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، ج16، ص: 337-334- با تلخیص و ویرایش جزئی-
eitaa.com/shakhes1340
🔸روش برداشت صحیح از قرآن (۳)
🔹سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن(9)
🔻قرآن همواره مسائل را به صورت كلى و اصولى طرح مى كند
ولى استنباط و تطبيق كلى بر جزئى ، بسته به فهم و درك صحيح ماست.
🔻 مثلًا در قرآن ننوشته در جنگى كه در فلان روز بين على و معاويه در مى گيرد حق با على است.
🔻 در قرآن همين قدر آمده است كه:
«اگر دو گروه از مؤمنان كارزار كردند، آشتى دهيد آنان را و اگر يكى بر ديگرى سركشى و ستمگرى كند، با آن كه ستمگر است نبرد كنيد تا به سوى فرمان خدا برگردد.»(حجرات: 9)
اين قرآن و طرز بيان قرآن.
🔻 اما قرآن نمى گويد در فلان جنگ فلان شخص حق است و ديگرى باطل.
قرآن يكى يكى اسم نمى برد،
نمى گويد بعد از چهل سال يا كمتر و يا بيشتر مردى به نام معاويه پيدا مى شود و با على جنگ مى كند،
شما به نفع على وارد جنگ شويد.
و نبايد هم وارد جزئيات بشود.
🔻قرآن نبايد موضوعات را شماره كند و انگشت روى حق و باطل بگذارد.
چنين چيزى ممكن نيست.
🔻قرآن آمده است تا جاودانه بماند.
🔻پس بايد اصول و كليات را روشن كند تا در هر عصرى باطلى رو در روى حق قرار مى گيرد، مردم با معيار آن كليات عمل كنند.
🔻اين ديگر وظيفه خود مردم است
كه با ارائه اصل «وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا ...»
چشمشان را باز كنند
و فرقه طاغى را از فرقه غير طاغى تشخيص دهند.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، ج16، ص: 337-334- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ظلم ما به سیره پیامبر(ص) و ائمه(ع)
🟢رهبر معظم انقلاب اسلامی (دامت برکاته) :
🔹علما و فضلا و جوانها - بخصوص طلاب جوان ما -
بايد يك دوره كتابهاي شهيد مطهري را خوانده باشند.
▪️پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دام ظله العالی
🔸لینک کانال اندیشه مطهر (عمومی)
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸روش برداشت صحیح از قرآن (۴)
🔹سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن(10)
🔻قرآن مى خواهد مسلمانان رشد عقلى و اجتماعى داشته باشند و به موجب همان رشد عقلى، افراد حق را از افراد غیر حق تميز دهند.
🔻قرآن نيامده است كه براى هميشه با مردم مانند ولىّ صغير با صغير عمل كند، جزئيات زندگى آنها را با قيموميت شخصى انجام دهد و هر مورد خاص را با علامت و نشانه حسى تعيين نمايد.
🔻اساساً شناخت اشخاص
و ميزان صلاحيت آنها
و حدود شايستگى و
وابستگى آنها به اسلام و حقايق اسلامى،
خود يك وظيفه است
و غالباً ما از اين وظيفه خطير غافليم.
◀️ مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، ج16، ص: 337-334- با تلخیص و ویرایش -
eitaa.com/shakhes1340
🔸دعا ، پرواز روح است
🔻خيال نكنید دعا كهنه مى شود،
يا تمدّن و تجدّد ايجاب مى كند كه دعا نكنید.
🔻خير،
دعا اظهار عبوديّت است،
امتناع از دعا استكبار بر خداوند متعال است كه زشت ترين استكبارهاست
(وَ قالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِينَ)
🔻دعا كمال انسانيّت است،
دعا برقرار شدن پيوند بنده با خداست.
پيوند خدا با بنده قطع ناشدنى است؛ از آن سر هميشه ارتباط هست؛
🔻با دعا از اين طرف نيز پيوند و ارتباط برقرار مى شود و زمينه فيض گيرى فراهم تر مىگردد،
و انسان در حال دعا با باطن و ضمير خود متوجّه آفريننده و مبدأ و نقطه اى كه از آنجا آمده، مى شود و از او استمداد مى كند و سعادت و سلامت و توفيق مى طلبد، مغفرت و آمرزش مسألت مى كند.
🔻دعا به قول «آلكسيس كارل» پرواز روح است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج3 ؛ ص406- با تلخیص و ویرایش-
eitaa.com/shakhes1340
♦️امضا كنندگان اعلاميّه حقوق بشر در رأس آدمکشان دنیا!
🔸اينكه مى گويند اخلاق بدون پايه دينى هم استحكامى خواهد داشت، هرگز باور نكنيد؛
🔹درست مثل اسكناس بدون پشتوانه است كه اعتبارى ندارد،
مثل اعلاميّه حقوق بشر است كه غربی ها منتشر كردند و مى كنند و خودشان هم قبل از ديگران عليه آن قيام كرده و مى كنند،
چرا؟
چون متّكى به ايمانى كه از عمق وجدان بشر برخاسته باشد نيست.
🔸«ژرژ بيدو» كه زمانى خودش رهبر سوسياليستهاى فرانسه بود وقتى كه خواستند به الجزائر استقلال بدهند آمد جزو سازمانهاى آدمكشى قرار گرفت كه چرا به اينها استقلال مى دهيد!
بلى اينها هستند امضا كنندگان اعلاميّه حقوق بشر و ...
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خورشيد دين هرگز غروب نمى كند)، ج3، ص: 400- با تلخیص و ویرایش-
http://shakhes1340.blogfa.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عدالت و حقوق بشر از نوع فرانسوی!
⭕️ خدا را شكر كه در زمان على(ع) نبوديم!
🔻ما اگر بخواهيم در يك موضوع خدا را شكر بكنيم كه در زمان على نبوديم، حق داريم
براى اينكه اگر در آن زمان مى بوديم آنقدر ايمان نداشتيم كه در آن موضوع ثابت قدم بمانيم.
🔻ممكن است ما اگر در زمان على عليه السلام بوديم در جنگ جمل شركت مى كرديم،
در جنگ صفين هم شركت مى كرديم
ولى باور نكنيد اگر ما با على مى بوديم جرأت مى كرديم كه در جنگ خوارج هم شركت بكنيم
🔻براى اينكه آنجا على به جنگ كسانى رفت كه «قائِمُ اللَّيْلِ وَ صائِمُ النَّهار» بودند،
يعنى مردمانى كه از سر شب تا صبح عبادت مى كردند و روزها روزه دار بودند و در پيشانى آنها آثار سجده بود:
«جِباهاً قَرِحَة»
پيشانيهايى كه از بس سجده كرده بودند قرحه دار شده بود.
🔻چه كسى جرأت داشت با اينها بجنگد؟!
فقط على مى توانست چون به ظاهر نگاه نمى كرد، با اينكه على اقرار مى كند كه اينها مردمانى متظاهر و دروغگو نبودند. عمده اين است.
اگر منافق مى بودند مهم نبود ولى خير، اينها شبها نماز مى خواندند و روزها روزه دار بودند اما وجودشان براى اسلام خطر است،
جامدهايى هستند كه براى اسلام ضررشان از دشمنان اسلام بيشتر است.
🔻اگر على در آن روز شمشير به روى خوارج نكشيده بود و اگر شخصيت على نبود و آن نصوصى كه پيغمبر درباره على بیان كرد و اگر آن مقام على، ايمان على، زهد و تقواى على نبود، بعد از على هم هيچ خليفه اى قدرت نداشت با خوارج بجنگد، هيچ سربازى جرأت نمى كرد به جنگ خوارج برود.
🔻 ولى چون على پيشقدم شده بود، آنها هم با خوارج مى جنگيدند؛ مى گفتند اينها كسانى هستند كه على با اينها جنگيده است، اگر جنگيدن با اينها خلاف حق بود على با اينها نمى جنگيد.
🔹مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اسلام و نيازهاى زمان(1 و 2))، ج21، ص: 91-با ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 سخنان شنیدنی استاد مطهری درباره یکی از علل پیدایش خوارج
♦️مذهب «خوارج» روحاً نمرده است!
🔻مذهب خوارج هر چند منقرض شده است
اما روحاً نمرده است؛
روح «خارجيگرى» در پيكر بسيارى از ما حلول كرده است.
🔻يكى از بارزترين مميّزات خوارج ، جهالت و نادانى شان بود.
🔻از مظاهر جهالتشان،
عدم تفكيك ميان ظاهر
يعنى خط و جلد قرآن و معنى قرآن بود
لذا فريب نيرنگ ساده معاويه و عمرو عاص را خوردند.
🔻در اين مردم ، جهالت و عبادت توأم بود.
على مى خواست با جهالت آنها بجنگد.
اما چگونه ممكن بود جنبه زهد و تقوا و عبادت اينها را از جنبه جهالتشان تفكيك كرد،
بلكه عبادتشان عين جهالت بود.
🔻عبادت توأم با جهالت از نظر على - كه اسلام شناس درجه اول است - ارزشى نداشت
لذا آنها را كوبيد
و وجهه زهد و تقوا و عبادتشان نتوانست سپرى در مقابل على قرار گيرد.
🔻خطر جهالت اين گونه افراد و جمعيتها بيشتر از اين ناحيه است كه ابزار و آلت دست زيركها قرار مى گيرند
و سد راه مصالح عاليه اسلامى واقع مى شوند.
♦️هميشه منافقان بى دين،
مقدسان احمق را عليه مصالح اسلامى برمى انگيزند؛
اينها شمشيرى مى گردند در دست آنها
و تيرى در كمان آنها.
♦️چقدر عالى و لطيف على عليه السلام اين وضع اينها را بيان مى كند،
مى فرمايد:
«ثُمَّ انْتُمْ شِرارُ النّاسِ وَ مَنْ رَمى بِهِ الشَّيْطانُ مَرامِيَهُ وَ ضَرَبَ بِهِ تيهَهُ»(نهج البلاغه، خطبه 125)
: همانا - شما - بدترين مردم هستيد.
شما تيرهايى هستيد در دست شيطان
كه از وجود پليد شما براى زدن نشانه خود استفاده مى كند
و به وسيله شما مردم را در حيرت و ترديد و گمراهى مى افكند.
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى(جاذبه و دافعه علی علیه السلام) ج16 ص 323 ؛و ص 305- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️دو رکن رسالت حضرت عیسی «علیه السلام»:
1⃣احياى شريعت موسى «عليه السلام»
2⃣ بشارت خاتم الانبياء «صلى الله عليه و آله»
🔹بمناسبت سالروز میلاد حضرت عیسی (ع)
🔻حضرت مسيح ركن رسالتش بشارت بوده،
يعنى درواقع عيساى مسيح يك ركن رسالتش جنبه پيشقراولى و جنبه مقدّمى بوده است براى پيغمبرى كه بعد از او مى آيد.
🔻اين مطلبى است كه قرآن(در سوره صف آیه ۶) با يك لطافت مخصوص بيان كرده است
و ما به حكم اينكه قرآن براى حضرت عيساى مسيح عظمت و جلالت قائل است،
براى ايشان جلالت قائل هستيم
و او را يكى از پنج پيغمبر بسيار بزرگ عالم مى شماريم.
🔻عيساى مسيح دوره زيادى نداشت،
علتش اين است كه تعليمات زيادى نداشت كه دوره زيادى بخواهد؛
🔻آمده بود براى تصديق و تأييد تورات
و براى اصلاح مردم بر اساس شريعت موسى
و بعد هم براى بشارت( به رسالت خاتم الانبیاء«ص»)،
🔻و لذا نام كتاب عيسى عليه السلام (انجيل) در اصل افاده معناى بشارت مى كند.
بعدها حواريين« اناجيل» نوشتند كه در مورد اين كتابها خيلى حرفها هست.
🔻قرآن اناجيل نمى گويد،
انجيل مى گويد،
چون كتاب عيسى يكى بيشتر نبوده كه همان انجيل است.
حواريين تعليمات عيساى مسيح را با فاصله خيلى زياد نوشتند.
🔻اينها كه نوشتند چطور نوشتند؟ اينها از حافظه خودشان نوشتند.
منتها مسيحيها براى اينكه مى خواهند جنبه قداستش را حفظ كنند مى گويند:
با يك نوع الهام الهى نوشتند.
🔻به آنها جواب مى دهند كه اگر با يك الهام الهى نوشتند،
بايد همه انجيلها يك جور از آب دربيايد،
پس چرا مختلف و حتى احياناً در بعضى قسمت ها متناقض از آب درآمده است؟!
پس معلوم مىشود جنبه الهامى نداشته است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(آشنایی با قرآن (۶-۹))، ج27، ص: 238-240- با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️عوامل دین گریزی(۱)
♦️عدم ارائه صحیح و معقول مفاهیم دینی
🔻مسلّماً علّت انكار و اعراض بسيارى از افراد تحصيل كرده اين است كه مفاهيم مذهبى و دينى به طرز صحيحى به آنها تعليم نشده است.
🔻در واقع آن چيزى كه آنها انكار مى كنند مفهوم واقعى خدا و دين نيست، چيز ديگرى است.
🔻افرادى مانند من كه با پرسشهاى مردم درباره مسائل مذهبى مواجه هستيم
كاملًا اين حقيقت را درك مى كنيم كه :
بسيارى از افراد تحت تأثير تلقينات پدران و مادران جاهل
يا مبلّغان بى سواد،
افكار غلطى در زمينه مسائل مذهبى در ذهنشان رسوخ كرده است
و همان افكار غلط اثر سوء بخشيده
و آنها را درباره حقيقت دين و مذهب دچار ترديد و احياناً انكار كرده است.
ازاينرو كوشش فراوانى لازم است صورت بگيرد كه اصول و مبانى مذهبى به صورت صحيح و واقعى خود به افراد تعليم و القا شود.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(خورشید دین هرگز غروب نمی کند)) ؛ ج3 ؛ ص403-با تلخیص و ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
اندیشه مطهر (عمومی)
⭕️عوامل دین گریزی(۱) ♦️عدم ارائه صحیح و معقول مفاهیم دینی 🔻مسلّماً علّت انكار و اعراض بسيارى از ا
باید خون گریست؛ از ۷۵ هزار مسجد، درب ۵۰ هزار مسجد بسته است!!
https://www.entekhab.ir/fa/news/728456/