هدایت شده از اندیشه مطهر (عمومی)
6.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 به مقصد رسیدن استقامت میطلبد
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش👇
t.me/motahari_ir
eitaa.com/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
♦️آيا جامعه اسلامى امروز ، يك جامعه زنده است يا يك جامعه مرده؟(3)
🔸سلسله مباحثی در زمینه «احیای تفکر دینی» (14)
🔻در گرفتاري هايى كه امروز براى اسلام هست، مثلًا در همين گرفتارى فلسطين، ما و شما چقدر همدردى داريم؟ واقعاً احساس همدردى ما چيست؟
اگر نباشد، به قول پيغمبر اكرم ما مسلمان نيستيم:
«مَثَلُ الْمُؤْمِنينَ فى تَوادُدِهِمْ وَ تَراحُمِهِمْ وَ تَعاطُفِهِمْ مَثَلُ الْجَسَدِ اذَا اشْتَكى مِنْهُ عُضْوٌ تَداعى لَهُ سايِرُ الْجَسَدِ بِالسَّهَرِ وَ الْحُمّى»
مى فرمايد تمام اين پيكر بى خوابى به سرش مى زند، استراحت و آسايش از او گرفته مى شود؛ يعنى آنقدر به تكاپو مى افتد كه ديگر خوابش نمى برد.
🔻اين جمله از پيغمبر اكرم بود كه نشانه اى از حيات را به دست مى دهد.
همچنين پيغمبر اكرم فرمود:
«مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنادى يا لَلْمُسْلِمينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ»
هركسى كه بشنود مردى استغاثه مى كند و مسلمانان را به كمك مى طلبد و او را اجابت نكند و جواب ندهد، در منطق من او مسلمان نيست.
كسى كه بستگى و پيوستگى او با برادران مسلمانش اين قدر نباشد، او مسلمان نيست. اين هم يك علامت ديگر.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى تفكر اسلامى)، ج25، ص: 428- 427-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️سلسله مباحثی در زمینه «احیای تفکر دینی» (۱۵)
🔻فكر دينى ما بايد اصلاح بشود. تفكر ما درباره دين غلط است غلط.
🔻به جرئت مى گويم از چهارتا مسئله فروع، آنهم در عبادات، چندتايى هم از معاملات، از اينها كه بگذريم ديگر فكر درستى ما درباره دين نداريم؛
🔻نه در اين منبرها و در اين خطابه ها مى گوييم و نه در اين كتابها و روزنامه ها و مقاله ها مى نويسيم و نه فكر مى كنيم.
🔻ما قبل از اينكه بخواهيم درباره ديگران فكر كنيم كه آنها مسلمان شوند، بايد درباره خود فكر كنيم.
چراغى كه به خانه رواست به مسجد حرام است.
(در پست های بعدی نمونه هایی از افکار مسخ شده که به عنوان اندیشه ها و عقاید دینی در بین مسلمانان رائج است ارسال می گردد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى فكر دينى(ده گفتار) )، ج25، ص: 502- 501-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️نقد شهید مطهری به اعلامیه حقوق بشر (۲)
🔻اعلاميه حقوق بشر چون بر اساس احترام به انسانيت و آزادى و مساوات تنظيم شده و براى احياى حقوق بشر به وجود آمده، مورد احترام و تكريم هر انسان با وجدانى است
🔻... تكيه گاه اين اعلاميه «مقام ذاتى انسان» است، شرافت و حيثيت ذاتى انسان است.
نقطه قوّت اين اعلاميه همين است.
🔻...بايد بپرسيم آن حيثيت ذاتى انسانى كه منشأ حقوقى براى انسان گشته و او را از اسب و گاو و گوسفند و كبوتر متمايز ساخته چيست؟
و همين جاست كه يك تناقض واضح ميان اساس اعلاميه حقوق بشر از يك طرف و ارزيابى انسان در فلسفه غرب از طرف ديگر نمايان مى گردد.
🔻در فلسفه غرب سالهاست كه انسان از ارزش و اعتبار افتاده است.
سخنانى كه در گذشته در باره انسان و مقام ممتاز وى گفته مى شد و ريشه همه آنها در مشرق زمين بود، امروز در اغلب سيستم هاى فلسفه غربى مورد تمسخر و تحقير قرار مى گيرد.
🔻انسان از نظر غربى تا حدود يك ماشين تنزل كرده است، روح و اصالت آن مورد انكار واقع شده است. اعتقاد به علت غايى و هدف داشتن طبيعت يك عقيده ارتجاعى تلقى مى گردد.
...غرب در باره انسان دچار تناقض شده است
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نظام حقوق زن در اسلام)، ج19، ص: 150- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️ ناممکن بودن صلح در نظام کنونی حاکم بر دنیا !
♦️تازمانی که گرگ و گوسفندی است دم از صلح نتوان زد!
🔻تحولات اجتماعى و سياسى و فرهنگى جهان معاصر،
روزبه روز وحدت و تفاهم جهان غرب با دنياى سوم را دورتر و ناممكن تر مى سازد.
🔻هر قدر دم از همزيستى و صلح و وحدت جهانى زده شود، باز هم عمل يا واقعيت تحولات آن را دورتر و غير عملى تر مى سازد.
🔻تا زمانى كه گرگ و گوسفندى در عالم هست، وحدت بين آنها غير ممكن است.
مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج14 ؛ ص35-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️داستان مسلمانى ما نظیر داستان مناره كاشتن آن روستاييان است!
🔸نمونه هایی از افکار مسخ شده(۱)
🔸سلسله مباحثی در زمینه «احیای تفکر دینی» (16)
🔻مثَلى آورده اند كه : يك عده دهاتى از ده خودشان رفتند توى شهر. به عمرشان شهر را نديده بودند.
يك وقت از دور يك نوع درختهاى مخصوصى نظرشان را جلب كرد.
آمدند ديدند درختهاى عجيبى است، نه شاخه دارد و نه برگ
ولى درخت است.
مناره هاى مسجد بود،
خيال كردند درخت است.
تعجب كردند كه اين درختها چه نوع درختى است كه ما تا به حال نديده ايم! شهري ها چه خوب انواع درختها را مى شناسند.
🔻 آمدند پرسيدند اسم اين درختها چيست؟
بعضى از شهري هاى زيرك هم فهميدند اينها دهاتى هستند، آنها را دست انداختند گفتند اينها درختهايى است كه در دهات پيدا نمى شود.
🔻پرسيدند كه اصل اينها كه به عمل مى آوريد چيست؟
گفتند اينها تخم مخصوص دارد، ما مى كاريم در مى آيد.
🔻گفتند ممكن است از اين تخمها به ما بدهيد؟
گفتند بله.
يك مقدار تخم هويج به اين بيچاره ها دادند. اينها رفتند همه كاشتند.
تا آن وقت تخم هويج نكاشته بودند.
بعد از مدتى ديدند در نيامد.
هرچه منتظر شدند و آب دادند درنيامد.
🔻گفتند چطور شده است؟ چه جور تخمى بود؟
وقتى كندند ديدند به شكل مناره است اما از آن طرفى به زمين فرو رفته است.
گفتند معلوم مى شود ما عوضى كاشتيم.
🔻داستان مسلمانى ما هم همان داستان مناره كاشتن آن روستاييان است.
در مسئله ولايت و امامت، طرز فكر ما به صورت عجيب و معكوس درآمده است.
🔻آيا اين عجيب نيست كه ما مقتدايانى مثل اهل بيت پيغمبر داشته باشيم، على ابن ابى طالب داشته باشيم، حسن بن على داشته باشيم، حسين بن على داشته باشيم، زين العابدين داشته باشيم و همچنين ساير ائمه عليهم السلام،
آنگاه به جاى اينكه وجود اين پيشوايان محرّك و مشوّق ما باشد به عمل،
وسيله تخدير ما و تنبلى ما و گريز ما از عمل شده است؟!
تشيع و دوستى اهل بيت پيغمبر را وسيله قرار داديم براى اينكه از زير بار اسلام بيرون بياييم.
🔻حالا ببينيد اين فكر چقدر مسخ شده است! اين حقيقت عالى به شكل منكوس در فكر ما وارد شده، در ما نتيجه معكوس داده، وسيله تنبلى شده، وسيله هيچ كار نكردن
با انتظار اينكه همه كارها را مولى كرده، در قيامت هم مولى مى كند.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى فكر دينى(ده گفتار) )، ج25، ص: 502- 501-
https://eitaa.com/shakhes1340
May 11
هدایت شده از اندیشه مطهر (عمومی)
8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ دستور مهم قرآن در باره «تهمت» که بسیاری اساسا نشنیده یا از آن غافلند!
13.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 درسی از مکتب امام حسن عسکری «علیه السلام»
🔸مسائلی که به دلیل فطری بودن ، حتی توده عوام مردم نیز در آن معذور نیستند!
♦️نقد شهید مطهری به اعلامیه حقوق بشر (۳)
🔸غرب در باره انسان دچار تناقض شده است!
🔻...در فلسفه غرب تا آنجا كه ممكن بوده به حيثيت ذاتى انسان لطمه وارد شده و مقام انسان پايين آمده است.
🔻دنياى غرب از طرفى انسان را از لحاظ پيدايش و عللى كه او را به وجود آورده است، از لحاظ هدف دستگاه آفرينش در باره او، از لحاظ ساختمان و تار و پود وجود و هستى اش، از لحاظ انگيزه و محرك اعمالش، از لحاظ وجدان و ضميرش، تا اين اندازه او را پايين آورده كه گفتيم.
آنگاه اعلاميه بلندبالا در باره ارزش و مقام انسان و حيثيت و كرامت و شرافت ذاتى و حقوق مقدس و غير قابل انتقالش صادر مى كند
و همه افراد بشر را دعوت مى كند كه به اين اعلاميه بلند بالا ايمان بياورند.
🔻...براى غرب لازم بود اول در تفسيرى كه از انسان مى كند تجديد نظرى به عمل آورد،
آنگاه اعلاميه هاى بلندبالا در زمينه حقوق مقدس و فطرى بشر صادر كند.
🔻من قبول دارم كه همه فلاسفه غرب انسان را آنچنانكه شرح داده شد تفسير نكرده اند؛
عده زيادى از آنها انسان را كم و بيش آنچنان تفسير كرده اند كه شرق تفسير مى كند.
نظر من طرز تفكرى است كه در اكثريت مردم غرب به وجود آمده و مردم جهان را تحت تأثير قرار داده است.
🔻اعلاميه حقوق بشر را بايد كسى صادر كند كه انسان را در درجه اى عالى تر از يك تركيب مادى ماشينى مى بيند،
انگيزه ها و محركهاى انسان را منحصر به امور حيوانى و شخصى نمى داند،
براى انسان وجدان انسانى قائل است.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نظام حقوق زن در اسلام)، ج19، ص: 153- 151-
https://eitaa.com/shakhes1340