🔸نمونه هایی از افکار مسخ شده (۲)
♦️احیای تفکر دینی (17)
🔻از جمله آسيب هاى قرون اوليه اسلامى - به تفکر اسلامی - خوار شمردن تأثير عمل در سعادت انسان است.
به عبارت ديگر رجوع از طرز تفكر واقع بينانه به خيالبافانه.
🔻انسان اگر به قرآن كه سند و مرجع اول ماست مراجعه كند
و بعد از قرآن اگر به سنت قطعى نبوى و همچنين سنن قطعى اى كه از ناحيه ائمه اطهار رسيده است- مثل رواياتى كه از ناحيه آنها رسيده است- مراجعه كند
كاملًا به اين اصل پى مى برد كه اسلام دين عمل است.
🔻تكيه گاه تعليم و تربيت اسلامى ، عمل است.
اسلام بشر را متوجه اين نكته مى كند كه هرچه هست عمل است.
سرنوشت انسان را عمل او تشكيل مى دهد.
اين يك طرز تفكر واقع بينانه و منطقى و منطبق با ناموس خلقت است.
🔻...اين تعليم، يكى از بزرگترين تعليمات براى حيات يك ملت است.
وقتى يك ملت فهميد كه سرنوشتش به دست خودش است، سرنوشت او را عمل خودش تعيين مى كند،
آن وقت متوجه عمل و نيروى خودش مى شود،
متوجه اينكه هيچ چيز به درد من نمى خورد مگر عمل و نيروى من كه صرف فعاليت و سعى مى شود.
اين خودش عامل بزرگى است براى حيات.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى تفكر اسلامى)، ج25، ص: 434-با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
◾السلام علیک یا فاطمة المعصومة
السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ
⚫سالروز رحلت شهادت گونه کریمه اهل بیت(ع) حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را به محضر مقدس امام عصر (عج) و پیروان مکتبش تسلیت می گوئیم.
🔸نمونه هایی از افکار مسخ شده(3)
♦️احیای تفکر دینی (18)
🔻در تفاسير وارد شده است كه در مدينه، هم يهودى بود هم مسيحى و هم مسلمان.
در ميان عده اى از مسلمانان و مسيحيان و يهوديان اختلاف مى شود؛
مسلمانها مى گويند ما حالا كه مسلمان شديم ملت ممتاز هستيم
و خدا براى ما امتياز قائل است
و هر كار بدى بكنيم خدا از ما مى گذرد؛
مسيحي ها مى گويند خير، ما چنين هستيم؛
و يهوديها هم همين را مى گويند.
🔻ببينيد قرآن چگونه جواب مى دهد:
«لَيْسَ بِامانِيِّكُمْ وَ لا امانِىِّ اهْلِ الْكِتابِ»
نه مطلب آن طورى است كه شما مسلمانها آرزو كرديد (مخاطبش مسلمانهاست) و آرزويش را در دلتان پرورانديد،
و نه آن طور است كه اهل كتاب خيال كردند و آرزويش را در دلشان پروراندند؛
خدا با هيچ كس خويش و قومى ندارد،
«مَنْ يَعْمَلْ سُوءً يُجْزَ بِهِ» (نساء:۱۲۳)
هركسى كار بد بكند خداوند به او كيفر خواهد داد.
🔻ببينيد قرآن چگونه و با چه صراحتى اين خيال را كه مقدمه انحطاط مسلمانان بود از سرشان بيرون آورد!
فرمود برويد عمل خودتان را تصحيح كنيد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى تفكر اسلامى)، ج25، ص: 439- 438-
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 راه دو طرفه میان ایمان و عمل
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🔸نمونه هایی از افکار مسخ شده(4)
♦️احیای تفکر دینی (19)
🔻...در ميان تعليماتى كه ما از پيش خودمان به خودمان مى دهيم، عمل را تحقير مى كنيم.
مثلًا مى گوييم انتسابت را به على بن ابى طالب درست كن، «يا على» بگو، اسمت شيعه باشد و در ديوان عزاداران حسينى ثبت بشود، همين كافى است.
جزو حزب باش.
🔻خيال كرديم- العَياذ باللَّه- حسين بن على عليه السلام يك آدم حزب باز است و مى گويد: هركس كه كارت عضويت در اينجا صادر كرد همان كافى است و مصونيت پيدا مى كند!
🔻اساساً فلسفه شهادت حسين بن على عليه السلام اين بود كه مى خواست اسلام را در مرحله عمل زنده كند:
اشْهَدُ انَّكَ قَدْ اقَمْتَ الصَّلاةَ
وَ آتَيْتَ الزَّكاةَ
وَ امَرْتَ بِالْمَعْروفِ
وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ
وَ جاهَدْتَ فِى اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ
يعنى تو كشته شدى كه اسلام را در عمل زنده كنى.
ولى ما مى گوييم:
نه، او كشته شد براى اينكه عمل را در اسلام بميراند،
انتساب و وابستگى ظاهرى را درست كند!
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى تفكر اسلامى)، ج25، ص: 437-
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸اکتفا به انتسابات و اسلام ظاهری و تحقیر عمل ، فکری یهودی است!
♦️احیای تفکر دینی (20)
🔻... اين فكر كه ملتى براى خودش امتيازى در نزد پروردگار قائل و معتقد باشد كه اگر من كار بد بكنم خدا به كار بد من كارى ندارد ولى اگر كار خوب بكنم چند برابر جزاى خوب مى دهد، اساساً مال يهودي ها بود و قرآن زياد آن را نقل مى كند.
🔻اينها مى گفتند ما هرچه گناه بكنيم، هرچه كار بد بكنيم، به جهنم نمى رويم. ما نژاد ممتاز هستيم، فرضاً اگر به جهنم برويم، يك تشريفاتى است و بعد از چند روز خلاص مى شويم، بهشت مال ماست:
وَ قالوا لَنْ تَمَسَّنَا النّارُ الّا ايّاماً مَعْدودَةً (بقره:۸۰)
ببينيد قرآن در اينجا چگونه بحث مى كند.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى تفكر اسلامى)، ج25، ص: 439-
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️علم ، اسیر دست جاه طلبان و زورمداران
🔻بزرگترين تعريفى كه براى اين قرن مى كنند اين است كه مى گويند قرن اتم است.
اما تا بشر رفت كه از نيروى اتم كوچكترين استفاده را بكند، قدرت طلب هاى دنيا علما را وادار كردند كه از اين نيرو بمب بسازند كه اين بمب وسيله اى در دست افراد جاه طلب دنيا باشد تا هركسى كه خواست نفس بكشد فوراً او را تهديد كنند.
🔻...اين، مسير علم هست اما نه علم آزاد.
در اينجا نيز قدرت ابتكار بشر در اختيار قدرت جاه طلبى بشر قرار گرفته است،
يعنى ابتكار ، اسير جاه طلبى بشر شده است.
🔻مى گويند براى اينشتين در آمريكا جشنى گرفتند و دانشمندانى كه حضور داشتند، در فضايل اين مرد داد سخن دادند.
نوبت به خودش رسيد، گفت:
شما براى كسى داريد جشن مى گيريد كه وسيله شد بمب اتم در دنيا بسازند.
🔻البته اين شخص كه اين كشف را كرد، هيچ وقت فكر نمى كرد و منظورش اين نبود كه بمب اتم بسازند.
اين كشف را كرد كه اين نيرو در راه مصالح بشريت به كار بيفتد؛
اما قبل از اينكه او تكان بخورد، روزولتها، استالينها، خروشچفها، آيزنهاورها، چرچيلها، اين جاه طلبهاى دنيا فوراً از اين قدرت به نفع قدرت طلبى خودشان استفاده كردند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اسلام و نيازهاى زمان(1 و 2))، ج21، ص: 47- 46- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 اگر حق و حقیقت را نمیپذیری بدان که سخت بیماری
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🔸فکر انحرافی که مقدمه انحطاط مسلمانان بوده است :
تحقیر عمل و اکتفا به انتسابات ظاهری
♦️احیای تفکر دینی (21)
🔻در تفاسير وارد شده است كه در مدينه، هم يهودى بود هم مسيحى و هم مسلمان.
در ميان عده اى از مسلمانان و مسيحيان و يهوديان اختلاف مى شود؛
مسلمانها مى گويند ما حالا كه مسلمان شديم ملت ممتاز هستيم
و خدا براى ما امتياز قائل است
و هر كار بدى بكنيم خدا از ما مى گذرد؛
مسيحي ها مى گويند خير، ما چنين هستيم؛
و يهوديها هم همين را مى گويند.
🔻ببينيد قرآن چگونه جواب مى دهد:
«لَيْسَ بِامانِيِّكُمْ وَ لا امانِىِّ اهْلِ الْكِتابِ مَنْ يَعْمَلْ سُوءً يُجْزَ بِهِ»(نساء:۱۲۳)
نه مطلب آن طورى است كه شما مسلمانها آرزو كرديد (مخاطبش مسلمانهاست) و آرزويش را در دلتان پرورانديد،
و نه آن طور است كه اهل كتاب خيال كردند و آرزويش را در دلشان پروراندند؛
خدا با هيچ كس خويش و قومى ندارد،
«مَنْ يَعْمَلْ سُوءً يُجْزَ بِهِ»
هركسى كار بد بكند خداوند به او كيفر خواهد داد.
🔻ببينيد قرآن چگونه و با چه صراحتى اين خيال را كه مقدمه انحطاط مسلمانان بود از سرشان بيرون آورد!
فرمود برويد عمل خودتان را تصحيح كنيد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى تفكر اسلامى)، ج25، ص: 439- 438-
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️شهید سرافراز یحیی السنوار:
بزرگترین هدیه رژیم اسرائیل برای من، ترور من است!
🔹یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس، در یکی از کنفرانسهای خبری علنی خود در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسیده آیا از ترور شدن نمیترسی، میگوید:
بزرگترین هدیهای که دشمن اشغالگر میتواند به من بدهد، ترور من است؛ چرا که من در حالی که به دست این رژیم شهید شده، به دیدار خداوند متعال خواهم رفت.
🔹او در این کنفرانس خبری میگوید:
واقعیت امر این است که من ترجیح می دهم با جنگنده های اف-۱۶ یا موشکهای اسرائیل به شهادت برسم تا اینکه با کرونا یا بیماری از دنیا بروم.
🟢حالات بشریت در عصر ظهور امام مهدی (عج)
✅در حديث اصول كافى است كه وقتى آن حضرت ظهور مى كند خداى متعال دست خود را بر سر افراد بشر مى كشد و عقل افراد بشر افزون مى شود،
فكر و عملشان زياد مى شود.
✅وقتى كه وجود مقدس او ظهور مى كند ديگر گرگ و گوسفندى در دنيا وجود ندارد،
حتى گرگها با يكديگر در صلح و صفا زندگى مى كنند؛
✅ كدام گرگها؟
آيا همان گرگهايى كه در بيابان زندگى مى كنند؟
يا گرگهاى افراد بشر؛
يعنى گرگ ديگر طبيعت گرگى ندارد،
طبيعت گرگى از گرگ گرفته مى شود.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (سيرى در سيره ائمه اطهار عليهم السلام)، ج18، ص: 160- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ شهید یحیی سنوار:
من این جمله از امام علی را خوب به خاطرم سپردهام:
دو روز در زندگی انسان هست،
روزی که در آن مرگ سرنوشت تو نیست،
و روزی که مرگ سرنوشت توست.
در روز اول هیچ کس نمیتواند به تو آسیبی برساند
و در روز دوم هیچ کس نمیتواند تو را نجات دهد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چشم در چشم دشمن؛ نبرد تا آخرین نفس
@TasnimNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️یک نکته مشترک از زبان دو شهید
🔸به مناسبت شهادت افتخار آمیز سردار سرافراز
و فرمانده همیشه پیروز جنبش مقاومت اسلامی«حماس»
یحیی سنوار (رحمة الله علیه)
که مصداق بارز سخنان این دو شهید عزیز بود!
🔸فکر انحرافی که مقدمه انحطاط مسلمانان بوده است :
تحقیر عمل و اکتفا به انتسابات ظاهری
♦️احیای تفکر دینی (22)
🔻قرآن كريم راجع به عمل چقدر صحبت كرده و چقدر تعبيرات رسا و زيبايى در اين زمينه دارد!
مثلًا:
🔸و انْ لَيْسَ لِلْانْسانِ الّا ما سَعى
براى بشر جز آنچه كه كوشش كرده است نيست؛
يعنى سعادت بشر در گرو عمل اوست.
🔸فمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ. وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ**
هركسى به اندازه وزن يك ذره اگر كار خير بكند آن كار خير او از بين نخواهد رفت، به او خواهد رسيد؛ و اگر به اندازه وزن يك ذره كار بد كند، از ميان نخواهد رفت و به او خواهد رسيد.
🔻اين تعليم، يكى از بزرگترين تعليمات براى حيات يك ملت است.
وقتى يك ملت فهميد كه سرنوشتش به دست خودش است، سرنوشت او را عمل خودش تعيين مى كند، آن وقت متوجه عمل و نيروى خودش مى شود،
متوجه اينكه هيچ چيز به درد من نمى خورد مگر عمل و نيروى من كه صرف فعاليت و سعى مى شود.
اين خودش عامل بزرگى است براى حيات.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى تفكر اسلامى)، ج25، ص: 435- 434-
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 سخن تکاندهنده آیتالله بروجردی(ره) در واپسین روزهای حیات
🔸نمونه های عینی از برخی انحرافات فکری (1)
♦️احیای تفکر دینی (23)
🔻حضرت رضا «عليه السلام» در جلسه ای که با مردم صحبت مى كردند
يك وقت متوجه شدند كه زيد - برادر امام رضا كه به او «زيدُ النّار» (زید جهنمی) هم مى گويند- در كنارى نشسته
و عده اى را مخاطب خودش قرار داده
و به طور خصوصى با آنها حرف مى زند.
🔻حضرت گوش كردند ديدند مرتب «نَحْنُ نَحْنُ» مى گويد،
يعنى ما اهل بيت چنينيم،
ما خاندان پيغمبر چنان هستيم،
خدا با ما چنين رفتار خواهد كرد، و اين امتيازها را ذكر مى كند.
🔻نوشته اند حضرت همينجور كه با مردم صحبت مى كردند، ناگهان سخن خودشان را قطع و رو كردند به زيد و فرمودند:
اى زيد! اين مهملات چيست كه به مردم مى گويى؟!
اين امتيازات چيست كه تو فرض كرده اى كه ما با خدا قوم و خويشى داريم؟
آيا ما چون اهل بيت پيغمبر هستيم با خدا قوم و خويشى داريم؟
🔻بعد فرمود:
اى زيد! اگر اين جور باشد كه تو مى گويى، كه ما چون اهل بيت پيغمبر هستيم اگر لغزشى هم بكنيم خدا ما را مى بخشد، ما تضمين شده و تأمين شده هستيم،
اگر اين مهملاتى كه مى بافى درست باشد،
تو از پدرت موسى بن جعفر افضل هستى،
براى اينكه تو هم تضمين شده اى و به بهشت مى روى،
پدرت موسى بن جعفر هم به بهشت مى رود،
اما پدرت يك عمر در دنيا عمل و كوشش كرد و اجتهاد و عبادت نمود
و تو يك عمر به بطالت گذراندى.
آن طور كه تو مى گويى، لازمه اش اين است كه تو و پدرت موسى بن جعفر عليه السلام هر دو در نزد خدا مقرّب باشيد؛
پس تو از پدرت خيلى افضل هستى
چون او يك عمر عبادت كرد و تو بى عبادت به آنجا مى رسى كه پدرت رسيده است.
🔻...بعد حضرت رضا فرمود:
مگر پسر نوح پيغمبرزاده نبود؟
اى زيد!
پس چرا خداى تبارك و تعالى حاضر نشد خواهش يك پيغمبر را درباره يك پيغمبرزاده بپذيرد و فرمود :
« إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ »(هود:46)
او فاسق و فاسد و مجسمه عمل غير صالح است.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى تفكر اسلامى)، ج25، ص: 442- 439- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸افراط در یک ارزش و غفلت از سایر ارزشها علت بیشتر انحرافات در انسانهاست
♦️بزرگترین عامل دین گریزی در غرب :
خشونت های کلیسا در دوره قرون وسطی
، دادگاههای تفتیش عقاید و سلب آزادی عقیده
🔻...مذهب كه مى بايست دليل هدايت و پيام آور محبّت باشد، در اروپا به - سبب خشونت های کلیسا و دادگاه های تفتیش عقاید در دوره قرون وسطی به مرحله ای رسید که - تصوّر هر كس از دين و خدا و مذهب، خشونت بود و اختناق و استبداد.
بديهى است كه عكس العمل مردم در مقابل چنين روشى جز نفى مذهب از اساس و نفى آن چيزى كه پايه اوّلى مذهب است، يعنى خدا، نمى توانست باشد.
🔻هر وقت و هر زمان كه پيشوايان مذهبى مردم- كه مردم در هر حال آنها را نماينده واقعى مذهب تصوّر مى كنند- پوست پلنگ مى پوشند
و دندان ببر نشان مى دهند
و متوسّل به تكفير و تفسيق مى شوند،
مخصوصاً هنگامى كه اغراض خصوصى به اين صورت در مى آيد،
بزرگترين ضربت بر پيكر دين و مذهب به سود مادّيگرى(مکاتب الحادی و ضد دین ) وارد مى شود.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(علل گرایش به مادیگری) ؛ ج1 ؛ ص491- 487-با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢اصحاب الیمین(در آیه ۲۷ سوره واقعه) چه کسانی هستند؟
🟢 مهدويت ، يك فلسفه بزرگ جهانى
✅ غالب ما مسأله حضرت حجت (ع) را به صورت يك آرزوى كودكانه ،
يك آدمى كه دچار عقده و انتقام است درآورده ايم!
گويى حضرت حجت فقط انتظار دارند كه كى خداوند تبارك و تعالى به ايشان اجازه بدهند كه مثلا بيايند ما مردم ايران را غرق در سعادت كنند
يا شيعه را غرق در سعادت كنند،
آن هم شيعه اى كه ما هستيم كه شيعه نيستيم!
✅ نه، اين يك فلسفه بزرگ جهانى است، چون اسلام يك دين جهانى است،
چون تشيع به معنى واقعى اش يك امر جهانى است.
اين را ما بايد به صورت يك فلسفه بزرگ جهانى تلقى كنيم.
✅ وقتى قرآن مى گويد:
وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ ،(انبیاء /105)
صحبت از زمين است،
نه صحبت از اين منطقه
و آن منطقه
و اين قوم و آن نژاد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(سیری در سیره ائمه اطهار علیهم السلام ) ؛ ج18 ؛ ص181-180- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️منطق ماشين دودى
یا «نشانه جامعه مرده»
🔻يكى از دوستان ما كه مرد نكته سنجى است، يك تعبير بسيار لطيف داشت،
اسمش را گذاشته بود منطق ماشين دودى.
🔻مى گفتيم منطق ماشين دودى چيست؟
مى گفت من يك درسى را از قديم آموخته ام و جامعه را روى منطق ماشين دودى مى شناسم.
🔻وقتى بچه بودم منزلمان در حضرت عبد العظيم بود و آن زمان قطار راهآهن به صورت امروز نبود و فقط همين قطار تهران- شاه عبد العظيم بود.
من مى ديدم كه قطار وقتى در ايستگاه ايستاده بچه ها دورش جمع مى شوند و آن را تماشا مى كنند و به زبان حال مى گويند ببين چه موجود عجيبى است!
🔻معلوم بود كه يك احترام و عظمتى براى آن قائل هستند.
تا قطار ايستاده بود با يك نظر تعظيم و تكريم و احترام و اعجاب به آن نگاه مى كردند. كم كم ساعت حركت قطار مى رسيد و قطار راه مى افتاد.
همينكه راه مى افتاد بچه ها مى دويدند، سنگ برمى داشتند و قطار را مورد حمله قرار مى دادند.
🔻من تعجب مى كردم كه اگر به اين قطار بايد سنگ زد چرا وقتى كه ايستاده يك ريگ كوچك هم به آن نمى زنند،
و اگر بايد برايش اعجاب قائل بود اعجابِ بيشتر در وقتى است كه حركت مى كند.
🔻اين معمّا برايم بود تا وقتى كه بزرگ شدم و وارد اجتماع شدم. ديدم اين قانون كلى زندگى ما ايرانيان است كه :
هركسى و هر چيزى تا وقتى كه ساكن است مورد احترام است. تا ساكت است مورد تعظيم و تبجيل است،
اما همينكه به راه افتاد و يك قدم برداشت نه تنها كسى كمكش نمى كند بلكه سنگ است كه به طرف او پرتاب مى شود.
اين نشانه يك جامعه مرده است،
ولى يك جامعه زنده فقط براى كسانى احترام قائل است كه متكلّم هستند نه ساكت،
متحرّكند نه ساكن،
باخبرترند نه بى خبرتر.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى تفكر اسلامى)، ج25، ص: 426- 425-
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️اسلام «دین صلح» است یا «دین جنگ»؟
May 11
🔸نمونه هایی از کج اندیشی دینی (۲)
♦️احیای تفکر دینی (۲۴)
🔻شخصى آمد خدمت حضرت صادق عليه السلام و عرض كرد: حديثى از شما روايت كرده اند،
مى خواهم بدانم درست است يا نادرست.
راجع به ولايت و مسئله عمل است.
آيا راست است كه شما فرموده ايد:
اذا عَرَفْتَ فَاعْمَلْ ما شِئْتَ
يعنى هر وقت معرفت به امامت درست شد
هر اندازه و هرچه مى خواهى عمل كن.
🔻حضرت فرمود:
بلى من اين جمله را گفته ام.
عرض كرد:
وَ انْ زَنى وَ انْ سَرَقَ ؟
آيا معنى حرف شما اين است كه اگر كسى معرفت به امام پيدا كرد هر كارى كه دلش مى خواهد
و لو زنا و يا دزدى بكند؟
🔻تا اين جمله را گفت امام برآشفت و فرمود:
واى بر شما،
شما اين جور معنى كلام ما را مى فهميد؟!
معنى اين جمله اى كه من گفتم اين نيست كه شما فهميده ايد؛
🔻مقصود من اين است كه وقتى امام را شناختيد و معرفت به امام پيدا كرديد،
آنگاه هرچه دلتان مى خواهد عمل صالح انجام دهيد،
براى اينكه امام را شناخته اى
و مى فهمى چه جور عمل صالح انجام دهى،
شرط قبول عمل را پيدا كرده اى.
حالا كه امام شناس شده اى،
حالا كه على شناس شده اى،
حالا كه حسين شناس شده اى،
هرچه مى خواهى عمل خير كن.
من كى گفتم وقتى امام را شناختى هر فسق و فجورى را كه خواستى انجام بده؟!
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى تفكر اسلامى)، ج25، ص: 442-
https://eitaa.com/shakhes1340