هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 کلیپ شماره ۱
از اندک فیلمهای به جایمانده از استاد شهید مطهری
🟠 نظر استاد شهید درباره عرفانهای انسانگرایانه و خلاصه کردن دین در جنبههای اخلاقی آن
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
فكر مسخ شده و مرده
🔸نمونه هایی از کج اندیشی دینی (3)
♦️احیای تفکر دینی (25)
🔻...به فكر امروز خودمان كه نگاه مى كنيم مى بينيم عمل به عناوين و اسامى مختلف تحقير مى شود؛
مى بينيم ملت ما به چيزى كه اعتنا ندارد عمل است.
مثلًا پيش خودش خيال مى كند كه اگر بتوانم در حرم حضرت رضا عليه السلام يا در حرم امام حسين عليه السلام يك جا قبرى پيدا كنم، اين جانشين همه چيز حساب مى شود.
اين كجا و فكر اسلام كجا!
🔻آيا مردمى كه فكر مى كنند كه اگر در عمرشان هر كار كردند، كردند ولى بعد از فوتشان در پايين پاى حضرت رضا عليه السلام دفن شدند، همه كارها يكجا ناديده گرفته خواهد شد، روى سعادت را مى بينند؟
🔻فكر نمى كند كه اگر تو در پايين پاى حضرت رضا عليه السلام مى خواهى دفن شوى هارون الرشيد هم در پايين پاى حضرت رضا عليه السلام مدفون است؛
پس يكى از كسانى كه بايد از مجازات الهى مصون بماند هارون الرشيد است،
پس چرا وقتى كه از بالاى سر حضرت مى خواهى رد شوى مى گويى بر هارون و مأمون لعنت؟
🔻اين را مى گويند يك فكر مسخ شده و مرده.
اينكه مى گوييم احياى تفكر اسلامى،
يكى از مواردش اين است كه در مسئله عمل، فكر ما بايد زنده بشود،
بايد بفهميم اسلام دين عمل است،
دين وابستگيهاى خيالى نيست.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى تفكر اسلامى)، ج25، ص: 443-
https://eitaa.com/shakhes1340
هدایت شده از اندیشه مطهر (عمومی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 رفتاری بسیار غلط و پر هزینه در قبال برخی پرسشهای جوانان
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
♦️احیای تفکر دینی (۲۶)
🔻وقتى كه ما به قرآن كريم و سنت پيغمبر و روايات ائمه خودمان مراجعه مى كنيم، مى بينيم عمل اصالت دارد؛
مى بينيم آنها سعادت بشر را در گرو عمل بشر مى دانند؛
🔻يعنى در گرو آن كارى كه با نيروى خود بشر بايد به وجود بيايد؛ مى بينيم بشر را متوجه نيروى خودش مى كنند و تمام اتّكاءها و اتّكالهاى موهوم را از او مى گيرند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى تفكر اسلامى)، ج25، ص: 443- 442-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️فرازی از گفتار رهبر معظم انقلاب در باره آثار شهید مطهری:
حقیقتاً یک زرادخانهی عظیم فکری و فرهنگی در اختیار ماست؛ اگر بتوانیم از آن درست استفاده کنیم.
🔸لینک کانال اندیشه مطهر(عمومی) در«ایتا»
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸لینک کانال «اندیشه مطهر» (تخصصی) در «ایتا»
https://eitaa.com/motahari1340
🔸مجموع پست های(متنی) ارسال شده در کانال اندیشه مطهر (عمومی) و اندیشه مطهر (تخصصی) ، در وبلاگ 👇 قابل دریافت می باشد:
http://shakhes1340.blogfa.com
🔸گلایه شهید مطهری از سطح ضعیف فقه و اجتهاد در حوزه های علمیه
🔽بدون شك ما از نظر فقه و اجتهاد در عصرى شبيه به عصر شيخ طوسى زندگى مى كنيم،
دچار نوعى جمود
و اعراض از مواجهه با مسائل مورد نياز عصر خود هستيم.
🔽ما نمى خواهيم زحمت گام بردارى در راه هاى نرفته را كه عصر ما پيش پاى ما گذاشته به خود بدهيم.
همه علاقه ما به اين است كه راههاى رفته را برويم و جاده هاى هموار و كوبيده را بپيماييم.
🔽ما ترجيح مى دهيم راه هفتصد ساله حل شبهه «ابن قبه» را طى كنيم
و حال آنكه امروز صدها شبهه از شبهه ابن قبه مهمتر و اساسى تر و وابسته تر به زندگى عملى خود داريم.
🔽شيخ الطائفه بلكه شيخ الطائفه هايى براى قرن چهاردهم ضرورى است كه:
اولًا با ضميرى روشن نيازهاى عصر خويش را درك كنند.
ثانياً با شجاعت عقلى و ادبى از نوعى شجاعت شيخ الطائفه دست به كار شوند.
ثالثاً از چهارچوب كتاب و سنت خارج نگردند.
🔽چه مى دانيم،
شايد روزگار آبستن به چنين مردانى كه از امثال شيخ الطائفه ملهم خواهند بود بوده باشد.
اينقدر مى دانيم كه خداوند دين خود را وا نخواهد گذاشت.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (الهامى از شيخ الطائفه شش مقاله)، ج20، ص: 144-143- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️عدالت و حقوق بشر غربی!
نگاهی به عملکرد نویسندگان اعلامیه حقوق بشر و مدعیان آزادی !
May 11
♦️نقد شهید مطهری به اعلامیه حقوق بشر غربی(۴)
🔻براى غرب لازم بود اول در تفسيرى كه از انسان مى كند تجديد نظرى به عمل آورد،
آنگاه اعلاميه هاى بلند بالا در زمينه حقوق مقدس و فطرى بشر صادر كند.
🔻...اعلاميه حقوق بشر را بايد كسى صادر كند كه انسان را در درجه اى عالىتر از يك تركيب مادى ماشينى مى بيند،
انگيزه ها و محركهاى انسان را منحصر به امور حيوانى و شخصى نمى داند، براى انسان وجدان انسانى قائل است.
🔻اعلاميه حقوق بشر را بايد شرق صادر كند كه به اصل «إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» ايمان دارد و در انسان نمونه اى از مظاهر الوهيت سراغ دارد.
🔻...آنچه شايسته طرز تفكر غربى در تفسير انسان است، اعلاميه حقوق بشر نيست
بلكه همان طرز رفتارى است كه غرب عملًا در باره انسان روا مى دارد؛
يعنى كشتن همه عواطف انسانى،
به بازى گرفتن مميّزات بشرى،
تقدم سرمايه بر انسان،
اولويت پول بر بشر،
معبود بودن ماشين،
خدايى ثروت،
استثمار انسانها،
قدرت بى نهايت سرمايه دارى،
كه اگر احياناً يك نفر ميليونر ثروت خود را براى بعد از خودش به سگ محبوبش منتقل كند آن سگ احترامى ما فوق احترام انسانها پيدا مى كند؛
انسانها در خدمت يك سگ ثروتمند به عنوان پيشكار،
منشى،
دفتردار استخدام مى شوند
و در مقابل او دست به سينه مى ايستند و تعظيم مى كنند.
ادامه دارد
مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نظام حقوق زن در اسلام)، ج19، ص: 153- 152- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
🟢 رهبر معظم انقلاب :
✅ جامعهی ما و انقلاب ما بر اساس همان پایههایی بنا شده که در معرفی شهید مطهری از اسلام دیده میشود و فهمیده میشد.
✅ علما و فضلا و جوانها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتابهاي شهيد مطهري را خوانده باشند.
⏺ سلسله مباحث اسلام شناسی تحلیلی و تخصصی بر اساس آثار استاد شهید مطهری(ره) در کانال اندیشه مطهر (تخصصی)
https://eitaa.com/motahari1340
⏺ امام شناسی(۱)
( سلسله مباحث استاد مطهری در موضوع «امام شناسی» )
🔸لازم به ذکر است مباحث «امام شناسی» فقط جمعه ها ارسال خواهد شد
1️⃣ معنى امام
🔽 كلمه «امام» يعنى پيشوا.
كلمه «پيشوا» در فارسى، درست ترجمه تحت اللفظى كلمه «امام» است در عربى.
🔽 خود كلمه «امام» يا «پيشوا» مفهوم مقدسى ندارد.
پيشوا يعنى كسى كه پيشرو است،
عده اى تابع و پيرو او هستند
اعم از آنكه آن پيشوا عادل و راه يافته و درسترُو باشد
يا باطل و گمراه باشد.
🔽 قرآن هم كلمه امام را در هر دو مورد اطلاق كرده است:
در يك جا مى فرمايد:
وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا ( انبياء/ 73)
ما آنها را پيشوايان هادىِ به امر خودمان قرار داديم.
در جاى ديگر مى گويد:
أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ (قصص/ 41 )
پيشوايانى كه مردم را به سوى آتش مى خوانند.
🔽 ...پيشوايى در چند مورد است كه در بعضى از موارد، اهل تسنن هم قائل به پيشوايى و امامت هستند
ولى در كيفيت و شخصش با ما اختلاف دارند.
اما در بعضى از مفاهيم امامت،
اصلًا آنها منكر چنين امامتى هستند
نه اينكه قائل به آن هستند
و در فردش با ما اختلاف دارند.
🔽 امامتى كه مورد قبول آنها هم هست ولى در كيفيت و شكل و فردش با ما اختلاف دارند،
امامت به معنى زعامت اجتماع است كه به همين تعبير و نظير همين تعبير از قديم در كتب متكلمين آمده است.
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى،(امامت و رهبری ) ج4، ص: 714- 713- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸اندیشه مطهر(عمومی) در«ایتا»
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸«اندیشه مطهر» (تخصصی) در «ایتا»
https://eitaa.com/motahari1340
🔹«بازخوانی اندیشه های امام خمینی» در«ایتا»
https://eitaa.com/Imam1340
🔹«باز خوانی اندیشه های رهبری» در «ایتا»
https://eitaa.com/rahbari1340
🟢احیای تفکر دینی (۲۷)
🔸نمونه هایی از کج اندیشی دینی (۴)
(برداشت انحرافی از حدیثی مشهور)
✅ معنى حديث «حبّ علىّ بن ابى طالب حسنة لا تضرّ معها سيّئة» اين است كه :
محبت على حسنه اى است كه مانع ضرر زدن گناه مى شود،
يعنى مانع راه يافتن گناه مىشود؛
معنايش آن نيست كه جاهلان پنداشته اند و آن اينكه محبت على چيزى است كه هر گناهى كه مرتكب شوى بلا اثر است.
✅ برخى از دراويش از طرفى دعوى دوستى خدا دارند
و از طرف ديگر از هر گناهكارى گناهكارترند،
اينان نيز مدّعيان دروغگو هستند.
✅ محبت پيشوايى مانند على كه مجسّمه عمل و تقوا و پرهيزكارى است آدمى را شيفته رفتار على مى كند،
فكر گناه را از سر او بدر مى برد،
البته به شرطى كه محبتش صادقانه باشد.
✅ كسى كه على (ع) را بشناسد،
تقواى او را بشناسد،
سوز و گداز او را بداند،
ناله هاى نيمه شبش را بداند و به چنين كسى عشق بورزد
محال است كه خلاف فرمان او كه هميشه امر به تقوا و عمل مىكرد عمل كند.
✅ هر محبى به خواسته محبوبش احترام مى گزارد و فرمان او را گرامى مى دارد.
فرمانبردارى از محبوب، لازمه محبّت صادق است،
لهذا اختصاص به على (ع) ندارد،
محبّت صادقانه رسول اكرم نيز چنين است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (عدل الهى)، ج1، ص: 332-331- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 به خدا توکل کن، ولش کن!!!
یک تلقی رایج و وارونه از توکل
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🔸غرب، هم خود را فراموش كرده
و هم خداى خود را
♦️نقد های شهید مطهری به اعلامیه حقوق بشر غربی(۵)
(آخرین قسمت)
🔻مسأله مهم اجتماع بشر در امروز اين است كه بشر به تعبير قرآن «خود» را فراموش كرده است،
هم خود را فراموش كرده
و هم خداى خود را.
🔻مسأله مهم اين است كه «خود» را تحقير كرده است،
از درون بينى و توجه به باطن و ضمير غافل شده و توجه خويش را يكسره به دنياى حسى و مادى محدود كرده است.
هدفى براى خود جز چشيدن ماديات نمى بيند و نمى داند،
خلقت را عبث مى انگارد،
خود را انكار مى كند،
روح خود را از دست داده است.
🔻بيشتر بدبختي هاى امروز بشر ناشى از اين طرز تفكر است و متأسفانه نزديك است جهانگير شود و يكباره بشريت را نيست و نابود كند.
🔻اين طرز تفكر در باره انسان سبب شده كه هرچه تمدن توسعه پيدا مى كند و عظيمتر مى گردد، متمدن به سوى حقارت مى گرايد.
🔻اين طرز تفكر در باره انسان موجب گشته كه انسانهاى واقعى را همواره در گذشته بايد جستجو كرد
و دستگاه عظيم تمدن امروز به ساختن هر چيز عالى و دست اول قادر است جز به ساختن انسان.
مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نظام حقوق زن در اسلام)، ج19، ص: 153-
https://eitaa.com/motahari1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️برخی افراد مذهبی که با رفتار ناصوابشان دوست دشمنان و دشمن دوستان شان هستند!
⭕️ جهل ، منشأ بسیاری از دین گریزی ها
🔻مردم در حال جهالت از هيچ چيز استفاده كامل نمى كنند حتى از دين.
منشأ بسيارى از بى دينى ها ، بى علمى و آشنا نبودن به تعليمات الهى است.
🔻قرآن كريم درباره كسانى كه منكر قرآن بودند اين طور مى فرمايد:
«بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ وَ لَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْوِيلُهُ كَذلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ »(یونس:۳۹)
يعنى : اين گروه چيزى را منكر شدند و نسبت جعل و افتراء به آن دادند كه آن را بدرستى ندانسته و نفهميده اند و حقيقت آن چيز بر آنها كشف نشده است .
🔻گذشتگان هم كه منكر نبوت انبيا بودند روى همين جهت بوده، يعنى روى اصل نادانى و بى اطلاعى بوده است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حكمتها و اندرزها(1 و 2))، ج22، ص: 309-308-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️احیای تفکر دینی (۲۸)
🔸ریشه فکر انحرافی تحقیر عمل و اکتفا به انتسابات ظاهری
🔻تاريخ نشان مى دهد كه خلفاى بنى اميه از نظر اينكه خودشان در عمل فاسق و فاسد بودند
و اين امر را نمى توانستند از مردم كتمان كنند
و مردم هم مى دانستند كه اينها از نظر عمل فاسدند،
اين فكر را ترويج مى كردند كه اساس اين است كه ما ايمان داشته باشيم،
اگر ايمان درست باشد عمل اهميتى ندارد.
🔻...علم كلام نشان مى دهد كه فرقه اى در قرن دوم اسلامى پيدا شد كه آنها را «مُرْجِئه» مى گفتند.
مرجئه يكى از اصول عقايدشان همين مطلب بود
و خلفاى اموى هم از اينها حمايت مى كردند.
🔻...در آن وقت ما شيعيان چه فكر مى كرديم، يعنى ائمه ما چه دستور مى دادند؟
ما از على بن ابى طالب چه الهام مى گرفتيم؟
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى تفكر اسلامى)، ج25، ص: 436- 4350 - با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 چرا پیامبر(ص) و امام علی(ع) مشورت می کردند ؟
🟢شخصیت حضرت زينب كبرى «سلام الله علیها»
✅ يكى از زنان اسلام كه مايه افتخار جهان است زينب كبرى «عليها السلام» است.
✅ تاريخ نشان مى دهد كه حوادث خونين و مصائب بى نظير كربلا زينب را به صورت پولاد آب ديده درآورد.
✅ يكى از زنان فاضله مسلمان عرب در زمان ما به نام دكتر «عايشه بنت الشاطى» كتابى درباره زينب نوشته به نام «بطلة كربلا» يعنى بانوى قهرمان كربلا.
✅ اين بطولت و قهرمانى قسمت زيادش معلول همان حوادث و شدايد كربلاست.
حوادث كربلا بود كه زبان زينب كبرى را به آنچنان خطابه غرا و آتشينى در مجلس يزيد جارى كرد كه همه شنيده ايد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج18(سيرى در سيره ائمه اطهار عليهم السلام) ؛ ص90- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 شجاعت و صلابت حضرت زینب کبری(س) در برابر یزید
🟢«پنهان هاى روان انسان» در قرآن و دعاى كميل
✅ على (عليه السلام) در دعاى كميل مى فرمايد:
«...الّذين وكّلتهم بحفظ ما يكون منّى»
تو ملائكه اى را بر من موكّل كردى ،
آنها را مأمور من كردى و تمام اعمال مرا ضبط و ثبت مى كنند.
✅بعد براى اين كه مردم چنين خيال و توهمى نكنند كه خدا كه ملائكه را فرستاده العياذ باللّه مثل كسى است كه به مأمور احتياج دارد و خودش به تنهايى نمى تواند، يا شريك در ملك و به تعبير قرآن «ولىّ از ذلّ» دارد، مى فرمايد:
«و كنت انت الرقيب علىّ من ورائهم»
تو خودت باز بر فرشتگان، ناظر و شاهد هستى؛
نه فقط شاهد بر آنها
«و الشّاهد لما خفى عنهم»
چيزهايى در حوزه وجود من است كه حتى بر ملائكه كه جنود غيبى هستند مخفى مى ماند-
يعنى وجود من غيب و پنهان هايى دارد كه ملائكه هم از آنها آگاه نيستند و نمى توانند آگاه باشند- ولى تو خودت آن گواهى هستى كه آنچه را كه بر آنها هم پنهان است شاهدى.
✅ از اينجا انسان مى فهمد كه قضيه روح و روان انسان چقدر عجيب است كه قرآن مى گويد
«فَإِنَّهُ يَعْلَمُ السِّرَّ وَ أَخْفى»
خدا آگاه است به «سرّ و پنهانتر از سرّ»
و على (عليه السلام) مى فرمايد چيزهايى [در روح و روان انسان] هست كه از ملائكه هم پنهان مى ماند
و تنها خداست كه بر آنها آگاه است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (مسئله شناخت)، ج13، ص: 434- 433- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
🟡 امام شناسی(۲)
⏺ سلسله مباحث در زمینه «امام شناسی»
🔹مباحث «امام شناسی» فقط جمعه ها ارسال خواهد شد
1⃣ امامت به معنى رهبرى جامعه(مرجعیت سیاسی)
🔽امامت به معنى اوّل همين رياست عامّه(رهبری اجتماع) است؛
...اجتماع زعيم مى خواهد و هيچ كس در اين جهت ترديد ندارد.
اما زعيم اجتماع بعد از پيغمبر كيست؟
🔽 ...شيعه مى گويد پيغمبر صلى الله عليه و آله رهبر و زعيم بعد از خودش را تعيين كرد و گفت بعد از من زمام امور مسلمين بايد به دست على عليه السلام باشد
و اهل تسنن با اختلاف منطقى كه دارند، اين مطلب را لااقل به شكلى كه شيعه قبول دارد قبول ندارند
و مى گويند در اين جهت پيغمبر شخص معينى را تعيين نكرد
و وظيفه خود مسلمين بوده است كه رهبر را بعد از پيغمبر انتخاب كنند.
🔽 ...اگر مسأله امامت در همين حد مى بود (يعنى سخن فقط در رهبر سياسى مسلمين بعد از پيغمبر بود)
انصافاً ما هم كه شيعه هستيم، امامت را جزء فروع دين قرار مىداديم
نه اصول دين؛
مى گفتيم اين يك مسأله فرعى است مثل نماز.
🔽 اما شيعه كه قائل به امامت است، تنها به اين حد اكتفا نمىكند كه على عليه السلام يكى از اصحاب پيغمبر،
ابوبكر و عمر و عثمان و صدها نفر ديگر حتى سلمان و ابىذر هم يكى از اصحاب پيغمبر بودند
و على عليه السلام از آنها برتر بوده، افضل و اعلم و اتْقى و الْيَق از آنها بوده و پيغمبر هم او را معين كرده بود.
نه، شيعه در اين حد واقف نيست؛
🔽 دو مسأله ديگر مى گويد كه اصلًا اهل تسنن به اين دو مسأله در مورد احدى قائل نيستند،
نه اينكه قائل هستند و از على عليه السلام نفى مى كنند.
يكى مسأله امامت به معنى مرجعيّت دينى
و دیگر امامت به معنای ولایت(مرتبه سوم امامت) است که اوج مفهوم امامت بوده و كتابهاى شيعه پر است از اين مطلب
ادامه دارد
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى، ج4، ص: 719- 716- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340