فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸افراط در یک ارزش و غفلت از سایر ارزشها علت بیشتر انحرافات در انسانهاست
♦️بزرگترین عامل دین گریزی در غرب :
خشونت های کلیسا در دوره قرون وسطی
، دادگاههای تفتیش عقاید و سلب آزادی عقیده
🔻...مذهب كه مى بايست دليل هدايت و پيام آور محبّت باشد، در اروپا به - سبب خشونت های کلیسا و دادگاه های تفتیش عقاید در دوره قرون وسطی به مرحله ای رسید که - تصوّر هر كس از دين و خدا و مذهب، خشونت بود و اختناق و استبداد.
بديهى است كه عكس العمل مردم در مقابل چنين روشى جز نفى مذهب از اساس و نفى آن چيزى كه پايه اوّلى مذهب است، يعنى خدا، نمى توانست باشد.
🔻هر وقت و هر زمان كه پيشوايان مذهبى مردم- كه مردم در هر حال آنها را نماينده واقعى مذهب تصوّر مى كنند- پوست پلنگ مى پوشند
و دندان ببر نشان مى دهند
و متوسّل به تكفير و تفسيق مى شوند،
مخصوصاً هنگامى كه اغراض خصوصى به اين صورت در مى آيد،
بزرگترين ضربت بر پيكر دين و مذهب به سود مادّيگرى(مکاتب الحادی و ضد دین ) وارد مى شود.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(علل گرایش به مادیگری) ؛ ج1 ؛ ص491- 487-با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢اصحاب الیمین(در آیه ۲۷ سوره واقعه) چه کسانی هستند؟
🟢 مهدويت ، يك فلسفه بزرگ جهانى
✅ غالب ما مسأله حضرت حجت (ع) را به صورت يك آرزوى كودكانه ،
يك آدمى كه دچار عقده و انتقام است درآورده ايم!
گويى حضرت حجت فقط انتظار دارند كه كى خداوند تبارك و تعالى به ايشان اجازه بدهند كه مثلا بيايند ما مردم ايران را غرق در سعادت كنند
يا شيعه را غرق در سعادت كنند،
آن هم شيعه اى كه ما هستيم كه شيعه نيستيم!
✅ نه، اين يك فلسفه بزرگ جهانى است، چون اسلام يك دين جهانى است،
چون تشيع به معنى واقعى اش يك امر جهانى است.
اين را ما بايد به صورت يك فلسفه بزرگ جهانى تلقى كنيم.
✅ وقتى قرآن مى گويد:
وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ ،(انبیاء /105)
صحبت از زمين است،
نه صحبت از اين منطقه
و آن منطقه
و اين قوم و آن نژاد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(سیری در سیره ائمه اطهار علیهم السلام ) ؛ ج18 ؛ ص181-180- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️منطق ماشين دودى
یا «نشانه جامعه مرده»
🔻يكى از دوستان ما كه مرد نكته سنجى است، يك تعبير بسيار لطيف داشت،
اسمش را گذاشته بود منطق ماشين دودى.
🔻مى گفتيم منطق ماشين دودى چيست؟
مى گفت من يك درسى را از قديم آموخته ام و جامعه را روى منطق ماشين دودى مى شناسم.
🔻وقتى بچه بودم منزلمان در حضرت عبد العظيم بود و آن زمان قطار راهآهن به صورت امروز نبود و فقط همين قطار تهران- شاه عبد العظيم بود.
من مى ديدم كه قطار وقتى در ايستگاه ايستاده بچه ها دورش جمع مى شوند و آن را تماشا مى كنند و به زبان حال مى گويند ببين چه موجود عجيبى است!
🔻معلوم بود كه يك احترام و عظمتى براى آن قائل هستند.
تا قطار ايستاده بود با يك نظر تعظيم و تكريم و احترام و اعجاب به آن نگاه مى كردند. كم كم ساعت حركت قطار مى رسيد و قطار راه مى افتاد.
همينكه راه مى افتاد بچه ها مى دويدند، سنگ برمى داشتند و قطار را مورد حمله قرار مى دادند.
🔻من تعجب مى كردم كه اگر به اين قطار بايد سنگ زد چرا وقتى كه ايستاده يك ريگ كوچك هم به آن نمى زنند،
و اگر بايد برايش اعجاب قائل بود اعجابِ بيشتر در وقتى است كه حركت مى كند.
🔻اين معمّا برايم بود تا وقتى كه بزرگ شدم و وارد اجتماع شدم. ديدم اين قانون كلى زندگى ما ايرانيان است كه :
هركسى و هر چيزى تا وقتى كه ساكن است مورد احترام است. تا ساكت است مورد تعظيم و تبجيل است،
اما همينكه به راه افتاد و يك قدم برداشت نه تنها كسى كمكش نمى كند بلكه سنگ است كه به طرف او پرتاب مى شود.
اين نشانه يك جامعه مرده است،
ولى يك جامعه زنده فقط براى كسانى احترام قائل است كه متكلّم هستند نه ساكت،
متحرّكند نه ساكن،
باخبرترند نه بى خبرتر.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى تفكر اسلامى)، ج25، ص: 426- 425-
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️اسلام «دین صلح» است یا «دین جنگ»؟
May 11
🔸نمونه هایی از کج اندیشی دینی (۲)
♦️احیای تفکر دینی (۲۴)
🔻شخصى آمد خدمت حضرت صادق عليه السلام و عرض كرد: حديثى از شما روايت كرده اند،
مى خواهم بدانم درست است يا نادرست.
راجع به ولايت و مسئله عمل است.
آيا راست است كه شما فرموده ايد:
اذا عَرَفْتَ فَاعْمَلْ ما شِئْتَ
يعنى هر وقت معرفت به امامت درست شد
هر اندازه و هرچه مى خواهى عمل كن.
🔻حضرت فرمود:
بلى من اين جمله را گفته ام.
عرض كرد:
وَ انْ زَنى وَ انْ سَرَقَ ؟
آيا معنى حرف شما اين است كه اگر كسى معرفت به امام پيدا كرد هر كارى كه دلش مى خواهد
و لو زنا و يا دزدى بكند؟
🔻تا اين جمله را گفت امام برآشفت و فرمود:
واى بر شما،
شما اين جور معنى كلام ما را مى فهميد؟!
معنى اين جمله اى كه من گفتم اين نيست كه شما فهميده ايد؛
🔻مقصود من اين است كه وقتى امام را شناختيد و معرفت به امام پيدا كرديد،
آنگاه هرچه دلتان مى خواهد عمل صالح انجام دهيد،
براى اينكه امام را شناخته اى
و مى فهمى چه جور عمل صالح انجام دهى،
شرط قبول عمل را پيدا كرده اى.
حالا كه امام شناس شده اى،
حالا كه على شناس شده اى،
حالا كه حسين شناس شده اى،
هرچه مى خواهى عمل خير كن.
من كى گفتم وقتى امام را شناختى هر فسق و فجورى را كه خواستى انجام بده؟!
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى تفكر اسلامى)، ج25، ص: 442-
https://eitaa.com/shakhes1340
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 کلیپ شماره ۱
از اندک فیلمهای به جایمانده از استاد شهید مطهری
🟠 نظر استاد شهید درباره عرفانهای انسانگرایانه و خلاصه کردن دین در جنبههای اخلاقی آن
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
فكر مسخ شده و مرده
🔸نمونه هایی از کج اندیشی دینی (3)
♦️احیای تفکر دینی (25)
🔻...به فكر امروز خودمان كه نگاه مى كنيم مى بينيم عمل به عناوين و اسامى مختلف تحقير مى شود؛
مى بينيم ملت ما به چيزى كه اعتنا ندارد عمل است.
مثلًا پيش خودش خيال مى كند كه اگر بتوانم در حرم حضرت رضا عليه السلام يا در حرم امام حسين عليه السلام يك جا قبرى پيدا كنم، اين جانشين همه چيز حساب مى شود.
اين كجا و فكر اسلام كجا!
🔻آيا مردمى كه فكر مى كنند كه اگر در عمرشان هر كار كردند، كردند ولى بعد از فوتشان در پايين پاى حضرت رضا عليه السلام دفن شدند، همه كارها يكجا ناديده گرفته خواهد شد، روى سعادت را مى بينند؟
🔻فكر نمى كند كه اگر تو در پايين پاى حضرت رضا عليه السلام مى خواهى دفن شوى هارون الرشيد هم در پايين پاى حضرت رضا عليه السلام مدفون است؛
پس يكى از كسانى كه بايد از مجازات الهى مصون بماند هارون الرشيد است،
پس چرا وقتى كه از بالاى سر حضرت مى خواهى رد شوى مى گويى بر هارون و مأمون لعنت؟
🔻اين را مى گويند يك فكر مسخ شده و مرده.
اينكه مى گوييم احياى تفكر اسلامى،
يكى از مواردش اين است كه در مسئله عمل، فكر ما بايد زنده بشود،
بايد بفهميم اسلام دين عمل است،
دين وابستگيهاى خيالى نيست.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى تفكر اسلامى)، ج25، ص: 443-
https://eitaa.com/shakhes1340
هدایت شده از اندیشه مطهر (عمومی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 رفتاری بسیار غلط و پر هزینه در قبال برخی پرسشهای جوانان
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
♦️احیای تفکر دینی (۲۶)
🔻وقتى كه ما به قرآن كريم و سنت پيغمبر و روايات ائمه خودمان مراجعه مى كنيم، مى بينيم عمل اصالت دارد؛
مى بينيم آنها سعادت بشر را در گرو عمل بشر مى دانند؛
🔻يعنى در گرو آن كارى كه با نيروى خود بشر بايد به وجود بيايد؛ مى بينيم بشر را متوجه نيروى خودش مى كنند و تمام اتّكاءها و اتّكالهاى موهوم را از او مى گيرند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى تفكر اسلامى)، ج25، ص: 443- 442-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️فرازی از گفتار رهبر معظم انقلاب در باره آثار شهید مطهری:
حقیقتاً یک زرادخانهی عظیم فکری و فرهنگی در اختیار ماست؛ اگر بتوانیم از آن درست استفاده کنیم.
🔸لینک کانال اندیشه مطهر(عمومی) در«ایتا»
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸لینک کانال «اندیشه مطهر» (تخصصی) در «ایتا»
https://eitaa.com/motahari1340
🔸مجموع پست های(متنی) ارسال شده در کانال اندیشه مطهر (عمومی) و اندیشه مطهر (تخصصی) ، در وبلاگ 👇 قابل دریافت می باشد:
http://shakhes1340.blogfa.com
🔸گلایه شهید مطهری از سطح ضعیف فقه و اجتهاد در حوزه های علمیه
🔽بدون شك ما از نظر فقه و اجتهاد در عصرى شبيه به عصر شيخ طوسى زندگى مى كنيم،
دچار نوعى جمود
و اعراض از مواجهه با مسائل مورد نياز عصر خود هستيم.
🔽ما نمى خواهيم زحمت گام بردارى در راه هاى نرفته را كه عصر ما پيش پاى ما گذاشته به خود بدهيم.
همه علاقه ما به اين است كه راههاى رفته را برويم و جاده هاى هموار و كوبيده را بپيماييم.
🔽ما ترجيح مى دهيم راه هفتصد ساله حل شبهه «ابن قبه» را طى كنيم
و حال آنكه امروز صدها شبهه از شبهه ابن قبه مهمتر و اساسى تر و وابسته تر به زندگى عملى خود داريم.
🔽شيخ الطائفه بلكه شيخ الطائفه هايى براى قرن چهاردهم ضرورى است كه:
اولًا با ضميرى روشن نيازهاى عصر خويش را درك كنند.
ثانياً با شجاعت عقلى و ادبى از نوعى شجاعت شيخ الطائفه دست به كار شوند.
ثالثاً از چهارچوب كتاب و سنت خارج نگردند.
🔽چه مى دانيم،
شايد روزگار آبستن به چنين مردانى كه از امثال شيخ الطائفه ملهم خواهند بود بوده باشد.
اينقدر مى دانيم كه خداوند دين خود را وا نخواهد گذاشت.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (الهامى از شيخ الطائفه شش مقاله)، ج20، ص: 144-143- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️عدالت و حقوق بشر غربی!
نگاهی به عملکرد نویسندگان اعلامیه حقوق بشر و مدعیان آزادی !
May 11
♦️نقد شهید مطهری به اعلامیه حقوق بشر غربی(۴)
🔻براى غرب لازم بود اول در تفسيرى كه از انسان مى كند تجديد نظرى به عمل آورد،
آنگاه اعلاميه هاى بلند بالا در زمينه حقوق مقدس و فطرى بشر صادر كند.
🔻...اعلاميه حقوق بشر را بايد كسى صادر كند كه انسان را در درجه اى عالىتر از يك تركيب مادى ماشينى مى بيند،
انگيزه ها و محركهاى انسان را منحصر به امور حيوانى و شخصى نمى داند، براى انسان وجدان انسانى قائل است.
🔻اعلاميه حقوق بشر را بايد شرق صادر كند كه به اصل «إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» ايمان دارد و در انسان نمونه اى از مظاهر الوهيت سراغ دارد.
🔻...آنچه شايسته طرز تفكر غربى در تفسير انسان است، اعلاميه حقوق بشر نيست
بلكه همان طرز رفتارى است كه غرب عملًا در باره انسان روا مى دارد؛
يعنى كشتن همه عواطف انسانى،
به بازى گرفتن مميّزات بشرى،
تقدم سرمايه بر انسان،
اولويت پول بر بشر،
معبود بودن ماشين،
خدايى ثروت،
استثمار انسانها،
قدرت بى نهايت سرمايه دارى،
كه اگر احياناً يك نفر ميليونر ثروت خود را براى بعد از خودش به سگ محبوبش منتقل كند آن سگ احترامى ما فوق احترام انسانها پيدا مى كند؛
انسانها در خدمت يك سگ ثروتمند به عنوان پيشكار،
منشى،
دفتردار استخدام مى شوند
و در مقابل او دست به سينه مى ايستند و تعظيم مى كنند.
ادامه دارد
مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نظام حقوق زن در اسلام)، ج19، ص: 153- 152- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
🟢 رهبر معظم انقلاب :
✅ جامعهی ما و انقلاب ما بر اساس همان پایههایی بنا شده که در معرفی شهید مطهری از اسلام دیده میشود و فهمیده میشد.
✅ علما و فضلا و جوانها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتابهاي شهيد مطهري را خوانده باشند.
⏺ سلسله مباحث اسلام شناسی تحلیلی و تخصصی بر اساس آثار استاد شهید مطهری(ره) در کانال اندیشه مطهر (تخصصی)
https://eitaa.com/motahari1340
⏺ امام شناسی(۱)
( سلسله مباحث استاد مطهری در موضوع «امام شناسی» )
🔸لازم به ذکر است مباحث «امام شناسی» فقط جمعه ها ارسال خواهد شد
1️⃣ معنى امام
🔽 كلمه «امام» يعنى پيشوا.
كلمه «پيشوا» در فارسى، درست ترجمه تحت اللفظى كلمه «امام» است در عربى.
🔽 خود كلمه «امام» يا «پيشوا» مفهوم مقدسى ندارد.
پيشوا يعنى كسى كه پيشرو است،
عده اى تابع و پيرو او هستند
اعم از آنكه آن پيشوا عادل و راه يافته و درسترُو باشد
يا باطل و گمراه باشد.
🔽 قرآن هم كلمه امام را در هر دو مورد اطلاق كرده است:
در يك جا مى فرمايد:
وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا ( انبياء/ 73)
ما آنها را پيشوايان هادىِ به امر خودمان قرار داديم.
در جاى ديگر مى گويد:
أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ (قصص/ 41 )
پيشوايانى كه مردم را به سوى آتش مى خوانند.
🔽 ...پيشوايى در چند مورد است كه در بعضى از موارد، اهل تسنن هم قائل به پيشوايى و امامت هستند
ولى در كيفيت و شخصش با ما اختلاف دارند.
اما در بعضى از مفاهيم امامت،
اصلًا آنها منكر چنين امامتى هستند
نه اينكه قائل به آن هستند
و در فردش با ما اختلاف دارند.
🔽 امامتى كه مورد قبول آنها هم هست ولى در كيفيت و شكل و فردش با ما اختلاف دارند،
امامت به معنى زعامت اجتماع است كه به همين تعبير و نظير همين تعبير از قديم در كتب متكلمين آمده است.
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى،(امامت و رهبری ) ج4، ص: 714- 713- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸اندیشه مطهر(عمومی) در«ایتا»
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸«اندیشه مطهر» (تخصصی) در «ایتا»
https://eitaa.com/motahari1340
🔹«بازخوانی اندیشه های امام خمینی» در«ایتا»
https://eitaa.com/Imam1340
🔹«باز خوانی اندیشه های رهبری» در «ایتا»
https://eitaa.com/rahbari1340
🟢احیای تفکر دینی (۲۷)
🔸نمونه هایی از کج اندیشی دینی (۴)
(برداشت انحرافی از حدیثی مشهور)
✅ معنى حديث «حبّ علىّ بن ابى طالب حسنة لا تضرّ معها سيّئة» اين است كه :
محبت على حسنه اى است كه مانع ضرر زدن گناه مى شود،
يعنى مانع راه يافتن گناه مىشود؛
معنايش آن نيست كه جاهلان پنداشته اند و آن اينكه محبت على چيزى است كه هر گناهى كه مرتكب شوى بلا اثر است.
✅ برخى از دراويش از طرفى دعوى دوستى خدا دارند
و از طرف ديگر از هر گناهكارى گناهكارترند،
اينان نيز مدّعيان دروغگو هستند.
✅ محبت پيشوايى مانند على كه مجسّمه عمل و تقوا و پرهيزكارى است آدمى را شيفته رفتار على مى كند،
فكر گناه را از سر او بدر مى برد،
البته به شرطى كه محبتش صادقانه باشد.
✅ كسى كه على (ع) را بشناسد،
تقواى او را بشناسد،
سوز و گداز او را بداند،
ناله هاى نيمه شبش را بداند و به چنين كسى عشق بورزد
محال است كه خلاف فرمان او كه هميشه امر به تقوا و عمل مىكرد عمل كند.
✅ هر محبى به خواسته محبوبش احترام مى گزارد و فرمان او را گرامى مى دارد.
فرمانبردارى از محبوب، لازمه محبّت صادق است،
لهذا اختصاص به على (ع) ندارد،
محبّت صادقانه رسول اكرم نيز چنين است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (عدل الهى)، ج1، ص: 332-331- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 به خدا توکل کن، ولش کن!!!
یک تلقی رایج و وارونه از توکل
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🔸غرب، هم خود را فراموش كرده
و هم خداى خود را
♦️نقد های شهید مطهری به اعلامیه حقوق بشر غربی(۵)
(آخرین قسمت)
🔻مسأله مهم اجتماع بشر در امروز اين است كه بشر به تعبير قرآن «خود» را فراموش كرده است،
هم خود را فراموش كرده
و هم خداى خود را.
🔻مسأله مهم اين است كه «خود» را تحقير كرده است،
از درون بينى و توجه به باطن و ضمير غافل شده و توجه خويش را يكسره به دنياى حسى و مادى محدود كرده است.
هدفى براى خود جز چشيدن ماديات نمى بيند و نمى داند،
خلقت را عبث مى انگارد،
خود را انكار مى كند،
روح خود را از دست داده است.
🔻بيشتر بدبختي هاى امروز بشر ناشى از اين طرز تفكر است و متأسفانه نزديك است جهانگير شود و يكباره بشريت را نيست و نابود كند.
🔻اين طرز تفكر در باره انسان سبب شده كه هرچه تمدن توسعه پيدا مى كند و عظيمتر مى گردد، متمدن به سوى حقارت مى گرايد.
🔻اين طرز تفكر در باره انسان موجب گشته كه انسانهاى واقعى را همواره در گذشته بايد جستجو كرد
و دستگاه عظيم تمدن امروز به ساختن هر چيز عالى و دست اول قادر است جز به ساختن انسان.
مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نظام حقوق زن در اسلام)، ج19، ص: 153-
https://eitaa.com/motahari1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️برخی افراد مذهبی که با رفتار ناصوابشان دوست دشمنان و دشمن دوستان شان هستند!