eitaa logo
اندیشه مطهر (عمومی)
1.6هزار دنبال‌کننده
40 عکس
278 ویدیو
10 فایل
🟢رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند...(پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ) ارتباط با مدیر کانال @Andishe2019
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️چرا يك مشت يهودى ژاندارم آمريكا بر قریب دو ملیارد مسلمان از جنبه نظامى، سياسى، فكرى، اقتصادى مسلّطند؟ 🔸قران به این سوال پاسخ داده است : «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ‏» (رعد/ 11) «خداوند وضع هيچ ملتى را عوض نمى ‏كند تا كه خودشان تغييرى در خود ايجاد كنند.» 🔻اين آيه كريمه، رمز جلو افتادن و عقب افتادن ملتها را بيان مى‏كند. هيچ مردمى از بدبختى به خوشبختى نمى ‏رسند مگر اينكه عوامل بدبختى را از خود دور سازند، و بالعكس، يك ملت خوشبخت را خدا بدبخت نمى ‏كند مگر آنكه خودشان موجبات بدبختى را براى خويش فراهم آورند. 🔻ما ناله داريم كه چرا خدا يك مشت يهودى ژاندارم آمريكا را بر هفتصد ميليون مسلمان* به صورتهاى مختلف نظامى، سياسى، فكرى، اقتصادى مسلّط مى ‏كند؟ چرا صد ميليون عرب* در جنگ پنجم ژوئن شكست خوردند؟ 🔹چرا خدا مسلمانان را عزّت نمى ‏دهد؟ چرا قوانين طبيعت را به نفع مسلمين نمى ‏چرخاند؟ عصبانى مى ‏شويم، شب از غصه بى ‏خواب مى ‏مانيم، رنج مى ‏بريم و ناله مى ‏كنيم، دعا و استغاثه مى ‏كنيم ولى مستجاب نمى ‏شود. 🔻پاسخى كه قرآن به ما مى ‏دهد يك جمله است: إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ‏ (رعد/ 11) خدا قانون خود را عوض نمى ‏كند. ما بايد خودمان را عوض كنيم. 🔻ما غرق در جهالتيم، در فساد اخلاق غوطه ‏وريم، هيچ‏گونه وحدت و اتفاق نداريم و در عين حال توقع داريم كه خدا ناصر ما و ياور ما باشد! ما براى يك حادثه كوچك هزار قسم شايعه مى ‏سازيم، دروغگويى و نادرستى را شيوه خود قرار داده ‏ايم و از هر فضيلتى تبرّى جسته استعفا كرده ‏ايم و در عين حال مى ‏خواهيم بر دنيا هم آقايى و سيادت داشته باشيم! اين نشدنى است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (عدل الهى)، ج‏1، ص: 136- 135- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340 *لازم به ذکر است ارقام ذکر شده در کلام شهید مطهری نسبت به جمعیت مسلمانان و ملل عرب طبق آمار قبل از انقلاب می باشد.
3️⃣ اقسام شناخت قرآن(۱)‏ 🔹سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن (۴) 🔻به طور كلى در بررسى و مطالعه هر كتابى سه نوع شناخت ضرورى است: 1️⃣ شناخت سندى يا انتسابى‏ 🔻اولين مرحله در شناخت يك كتاب اين است كه ببينيم آنچه در دست ماست از نظر اسناد به گوينده و آورنده ‏اش چقدر اعتبار دارد؟ 🔻مثلًا فرض كنيد كه مى ‏خواهيم‏ ديوان حافظ و يا خيام‏ را بشناسيم. اولين كارى كه بايد بكنيم اين است كه ببينيم آيا آنچه كه به نام‏ ديوان حافظ مشهور شده همه آن از حافظ است و يا تنها بعضى از قسمت هايش به حافظ تعلق دارد و بقيه ‏اش الحاقى‏ است؛ و همچنين در مورد خيام و ديگران. 🔻اينجاست كه پاى نسخه ‏ها در ميان مى ‏آيد، آن هم قديمى ‏ترين و معتبرترين نسخه ‏ها. مى ‏بينيم كه هيچ يك از اين كتابها از اين نوع شناخت بى ‏نياز نيست. 🔻اين نوع شناخت(شناخت سندی و انتسابی) آن چيزى است كه قرآن از آن بى ‏نياز است و از اين نظر كتاب منحصر به فرد جهان قديم محسوب مى ‏شود. ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج‏26، ص: 27- 26- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
🔸اقسام شناخت قرآن(۲)‏ 🔹سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن (۵) 1️⃣ شناخت سندى يا انتسابى 🔻اين نوع شناخت آن چيزى است كه قرآن از آن بى ‏نياز است و از اين نظر كتاب منحصر به فرد جهان قديم محسوب مى ‏شود. 🔻در ميان كتابهاى قديمى كتاب ديگرى نمی توان يافت كه قرنها بر آن گذشته باشد و تا اين حد بلاشبهه باقى مانده باشد. 🔻 مسائلى از اين قبيل كه : فلان سوره مشكوك است، فلان آيه در فلان نسخه هست و در فلان نسخه نيست، در مورد قرآن اساساً مطرح نيست. 🔻 قرآن بر نسخه و نسخه ‏شناسى پيشى گرفت. جاى كوچك‏ترين ترديدى نيست كه آورنده همه اين آيات موجود حضرت محمّد بن عبد اللَّه است كه آنها را به عنوان معجزه و كلام الهى آورد و احدى‏ نمى ‏تواند ادعا كند و يا احتمال بدهد كه نسخه ديگرى از قرآن وجود داشته و يا دارد. 🔻هيچ مستشرقى هم در دنيا پيدا نشده كه بخواهد قرآن ‏شناسى را از اينجا شروع كند كه بگويد بايد به سراغ نسخه ‏هاى قديمى و قديمى ‏ترين نسخه ‏هاى قرآن برويم و ببينيم در آنها چه چيزهايى هست و چه چيزهايى نيست. اگر در مورد تورات‏ و انجيل‏ و اوستا و يا شاهنامه‏ فردوسى و گلستان‏ سعدى و هر كتاب ديگر اين نياز هست، براى قرآن چنين نيازى نيست. 🔻سرّ اين مطلب- همان‏طور كه گفته شد- پيشى گرفتن قرآن بر نسخه و نسخه ‏شناسى است. قرآن گذشته از اينكه يك كتاب مقدس آسمانى بود و پيروان با اين چشم بدان مى ‏نگريستند، اساسى ‏ترين دليل و برهان صدق دعوى پيامبر و بزرگترين معجزه او محسوب مى ‏شد. 🔻بعلاوه قرآن مانند تورات‏ نبود كه يكباره نازل شود و بعد اين اشكال به وجود بيايد كه نسخه اصلى كدام است، بلكه آيات قرآن به تدريج و در طول ۲۳ سال نازل شد و از همان روز اول نزول، مسلمين مانند تشنه بسيار سوزانى كه به آب گوارايى برسد آيات قرآن را فرا مى ‏گرفتند و حفظ و ضبط مى ‏كردند، بخصوص كه جامعه آن روز مسلمين جامعه ‏اى بسيط بود و كتاب ديگرى وجود نداشت تا مسلمانان، هم ناگزير به حفظ آن باشند و هم ناچار از ضبط اين. 🔻ذهن خالى و حافظه قوى و نداشتن سواد خواندن و نوشتن سبب شده بود تا مسلمانان اطلاعاتشان را تنها از راه آنچه كه مى ‏ديدند و مى ‏شنيدند كسب كنند؛ ازاين‏رو پيام قرآن كه با احساس و عاطفه آنان سازگار بود همچون نقشى كه در سنگ كنده شود در قلب آنان نقش مى ‏بست و چون آن را كلام خدا مى ‏دانستند نه سخن بشر، برايشان مقدس بود و به خود اجازه نمى ‏دادند كه حتى يك كلمه يا يك حرف را در آن تغيير دهند و يا پس و پيش كنند و پيوسته تلاششان اين بود كه با تلاوت اين آيات به خدا نزديكتر شوند. 🔻مزيد بر همه اينها ، پيامبر اكرم از همان روزهاى اول عده ‏اى نويسندگان خاص براى قرآن انتخاب كرد كه به «كُتّاب وحى» معروفند. اين امر امتيازى براى قرآن محسوب مى ‏شود كه هيچ كدام از كتابهاى قديمى از آن برخوردار نبوده ‏اند. نگارش كلام خدا از همان آغاز، از جمله علل قطعى حفظ و مصون ماندن آن از تحريف بود. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج‏26، ص: 29- 27- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️توصیه پیامبر اکرم (ص) به دخترش فاطمه زهرا (س) که پاره تن او بود !
🟡دعا، هم طلب است و هم مطلوب 🔹قطع نظر از اجر و پاداشى كه براى دعا هست و قطع نظر از اثر استجابتى كه بر دعا مترتب است، دعا اگر از حد لقلقه زبان بگذرد و دل با زبان هماهنگى كند و روح انسان به اهتزاز درآيد يك روحانيت بسيار عالى دارد. 🔹انسان وقتى كه از غير خدا چيزى مى‏ خواهد احساس مذلت مى‏ كند و وقتى كه از خدا مى‏ خواهد احساس عزت. لذا دعا، هم طلب است و هم مطلوب، هم وسيله است و هم غايت، هم مقدمه است و هم نتيجه. 🔹اولياى خدا هيچ چيزى را به اندازه دعا خوش نداشتند، همه خواهشها و آرزوهاى دل خود را با محبوب واقعى در ميان مى‏ گذاشتند و بيش از آن اندازه كه به مطلوبهاى خود اهميت مى‏ دادند به خودِ طلب و راز و نياز اهميت مى‏ دادند، هيچ گونه احساس خستگى و ملالت نمى‏ كردند. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (دعا(بيست گفتار))، ج‏23، ص: 782-781- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/Imam1340
4_6014847216940748933.mp3
1.7M
📡 در گذشته چه واعظ‌هایی داشتیم! 🔹خاطره استاد مطهری از فردی که خود را زنده شده به دست مرحوم سیدمهدی قوام می‌دانست 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش👇 t.me/motahari_ir eitaa.com/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🔸اندیشه مطهر(عمومی) در«ایتا» https://eitaa.com/shakhes1340 🔸«اندیشه مطهر» (تخصصی) در «ایتا» https://eitaa.com/motahari1340 🔸اندیشه مطهر(عمومی) در «تلگرام» https://t.me/motahar_1340 🔸 اندیشه مطهر (تخصصی) در تلگرام https://t.me/andishemotahar49 🔹«بازخوانی اندیشه های امام خمینی» در«ایتا» https://eitaa.com/Imam1340 🔹بازخوانی اندیشه های امام خمینی در «تلگرام» https://t.me/Imam1340 🔹«باز خوانی اندیشه های رهبری» در «ایتا» https://eitaa.com/rahbari1340
🔸مجموع پست های(متنی) ارسال شده در کانال اندیشه مطهر (عمومی) و اندیشه مطهر (تخصصی) ، در وبلاگ 👇 قابل دریافت می باشد: http://shakhes1340.blogfa.com
⭕️سرایت فساد از « خواص » به متن جامعه 🔻...معمولا فساد از «خواص» شروع مى‏شود و به «عوام » سرايت مى ‏كند و صلاح برعكس از «عوام» و تنبه و بيدارى آنها آغاز مى‏ شود و اجبارا «خواص» را به صلاح مى ‏آورد يعنى عادتا فساد از بالا به پايين مى‏ ريزد و صلاح از پايين به بالا سرايت مى‏ كند. 🔻روى همين اصل است كه مى ‏بينيم امير المؤمنين على عليه السلام در تعليمات عاليه خود، بعد از آنكه مردم را به دو طبقه «عامه» و «خاصه» تقسيم مى ‏كند، نسبت به صلاح و به راه آمدن خاصه اظهار يأس و نوميدى مى كند و تنها عامه مردم را مورد توجه قرار مى ‏دهد. 🔻در دستور حكومتى كه به نام مالك اشتر نخعى مرقوم داشته مى‏ نويسد: «براى والى هيچ كس پرخرج‏تر در هنگام سستى، كم كمك ‏تر در هنگام سختى، متنفرتر از عدالت و انصاف، پرتوقع‏تر، ناسپاس‏تر، عذرناپذيرتر، كم ‏طاقت ‏تر در شدايد از«خاصه» نيست. همانا استوانه دين و نقطه مركزى مسلمين و مايه پيروزى بر دشمن «عامه» مى‏ باشند، پس توجه تو همواره به اين طبقه معطوف باشد.» ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج‏18 ؛ ص189- با تلیخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️اصلاح فکر دینی ، اولویت نخست جوامع اسلامی 🔻...بايد اعتراف كنيم كه حقيقت اسلام به صورت اصلى در مغز و روح ما موجود نيست، بلكه اين فكر ، اغلب در مغزهاى ما به صورت مسخ ‏شده موجود است؛ توحيد ما توحيد مسخ شده است، نبوت ما نبوت مسخ شده است، ولايت و امامت ما مسخ شده است، اعتقاد به قيامت ما كم و بيش همين‏طور تمام دستورهاى اصولى اسلام در فكر ما تغيير شكل داده است. 🔻...تا فکر دینی ، اصلاح نشود - هر نوع اقدامی - فايده ندارد. فرضاً اگر در اروپا هم يك عده مسلمان شوند و ما را ببينند، ممكن است پشيمان شوند و از اسلام برگردند. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى فكر دينى(ده گفتار) )، ج‏25، ص: -501-500-با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 قبل از انتقاد از تمدن غرب، به فکر درستی تلقی خود از اسلام باشیم ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🔹سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن (۶) 2️⃣ شناخت تحليلى‏ 🔻در اين مرحله، بررسى تحليلى كتاب، مورد نظر است، يعنى تشخيص اينكه اين‏ كتاب مشتمل بر چه مطالبى است و چه هدفى را تعقيب مى‏كند، راجع به جهان چه نظرى دارد، نظرش درباره انسان چيست؟ چه ديدى درباره جامعه دارد؟ سبك ارائه مطالب در آن و شيوه برخورد آن با مسائل چگونه است؟ 🔻سؤال ديگر اینکه آيا اين كتاب پيامى و رهنمودى براى بشريت دارد يا نه؟ و اگر پاسخ مثبت است آن پيام چيست؟ 🔻در هر حال اين نوع شناخت مربوط به محتواست و درباره هر كتابى مى‏توان از اين نظر بحث كرد، خواه آن كتاب‏ شفا ى بو على باشد و يا گلستان‏ سعدى. 🔻در باب شناخت تحليلى قرآن بايد ببينيم قرآن مجموعاً مشتمل بر چه مسائلى است و آن مسائل را چگونه عرضه كرده است. استدلالات و احتجاجات قرآنى در زمينه‏هاى مختلف چگونه است؟ 🔻آيا چون قرآن حافظ و حارس و نگهبان ايمان است و پيامش يك پيام ايمانى است، به عقل به چشم يك رقيب نگاه مى‏كند و مى‏كوشد تا جلو تهاجم عقل را بگيرد و دست و پاى رقيب را ببندد و يا به عكس همواره به چشم يك حامى و يك مدافع به عقل نگاه مى‏كند و از نيروى آن استمداد مى‏كند؟ 🔹اين سؤالات و صدها سؤال نظير آن كه ضمن شناخت تحليلى طرح مى‏گردد ما را با ماهيت قرآن آشنا مى‏سازد. ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج‏26، ص: 30- 29- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
🔹سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن (۷) 3️⃣ شناخت ريشه ‏اى‏ 🔻در اين مرحله، بعد از آنكه صحت استناد و انتساب يك كتاب به نويسنده‏اش محرز شد و بعد از اينكه محتواى كتاب به خوبى تحليل و بررسى شد، بايد به تحقيق در اين مورد بپردازيم که: آيا مطالب و محتويات كتاب، فكر بديع نويسنده آن است يا آنكه از انديشه ديگران وام گرفته شده است. 🔻چنين شناختى فرع بر شناخت تحليلى است؛ يعنى اول بايد محتواى انديشه مؤلف دقيقاً شناخته شود، آنگاه به شناخت ريشه‏اى اقدام گردد. 🔻در غير اين صورت حاصل كار نظير آثار برخى از نويسندگان تاريخ علوم مى‏شود كه از علوم سررشته‏اى ندارند و با اين حال تاريخ علوم مى‏نويسند. 🔻در بررسى قرآن و شناخت آن، بعد از آنكه مطالعه ‏اى تحليلى درباره قرآن به عمل آورديم، آن‏وقت پاى مقايسه و شناخت تاريخى به ميان مى‏آيد، 🔻در اين مقايسه لازم است همه شرايط و امكانات را از قبيل ميزان ارتباط شبه جزيره عربستان با ساير نقاط و تعداد آدم هاى باسواد كه در آن هنگام در مكه زندگى مى‏كردند در نظر گرفت، آنگاه ارزيابى كرد كه آيا آنچه كه در قرآن هست در كتابهاى ديگر پيدا مى‏شود يا نه، و اگر پيدا مى‏شود به چه نسبت است؟ ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج‏26، ص: 31- 33- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️نقش و جایگاه «ولی فقیه» و «روحانیت» در نظام اسلامی
⭕فقر عواطف‏ در سبک زندگی غربی (خاطره ای به نقل از شهید مطهری) 🔻يكى از دوستان فاضل و دانشمند ما زخم معده داشت، به يكى از كشورهاى اروپايى (ظاهرا اتريش) رفت چون پسرش آنجا بود، كه هم پسرش را ديدن كرده باشد و هم در آنجا عمل كند. 🔻مى‏ گفت: روزى من و پسرم در يك رستوران بوديم و من تازه از بيمارستان مرخص شده بودم. نشسته بوديم پشت يك ميز و پسرم مرتب بلند مى‏ شد و از من پذيرايى مى‏ كرد، چاى مى‏ آورد، قهوه‏ مى‏ آورد، دور من مى‏ گشت. 🔻يك زن و مردى هم كه پنجاه شصت سالشان نشان مى‏داد آن طرف نشسته بودند. ديدم مراقب ما هستند و نگاه مى‏ كنند. در اين بين پسرم آمد رد بشود، ديدم با او نجوا كردند، سؤالهايى كردند و او هم جواب داد. 🔻بعد پسرم آمد، گفت: مى‏ پرسند اين كيست كه تو اين‏جور دارى خدمت مى‏ كنى؟ شك نداشتند كه من بايد نوكر باشم و مى‏ خواهم در مقابل اين كار خودم پول بگيرم. 🔻گفتند: تو چقدر پول مى‏ گيرى كه براى اين شخص اين جور خدمت مى‏ كنى؟ گفتم:اين پدر من است. 🔻گفتند: خوب پدرت باشد، مگر آدم براى پدرش بايد مفت كار كند؟! گفتم: آخر اين پدر من است. من اينجا تحصيل مى‏ كنم، پول تحصيل و خرج زندگى مرا او از ايران مى‏ فرستد. دهانشان باز ماند، 🔻گفتند: اين كار مى‏ كند مى‏ فرستد تو خرج كنى؟! گفتم: آرى. باور نمى‏ كردند. كم‏ كم آشنا شدند، 🔻گفتند: بله ما هم زن و شوهر هستيم، دختر و پسرى داريم، دخترمان فلان جاست و پسرمان فلان‏جا و ما اكنون دونفرى تنها اينجا هستيم. 🔻ولى بعد كه پسرم تحقيق كرد آنها اقرار كردند كه ما سى سال پيش با همديگر به اصطلاح آشنا شديم و عشق همديگر را در دلمان احساس كرديم، گفتيم يك مدتى با هم معاشرت مى‏ كنيم، اگر اخلاقمان با همديگر جور درآمد ازدواج مى‏ كنيم. همين‏طور سى سال گذشته است و بچه هم نداريم. اين دوره نامزدى ما سى سال طول كشيده است و هنوز به جايى نرسيده است! ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج‏22 ؛ ص620-619- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
🔹روش «برداشت صحیح » از قرآن(۱) 🔸سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن(۸) ♦️ بايد كوشش كنيم طرز استنباطمان از قرآن صحيح باشد. 🔻قرآن آنگاه راهنما و هادى است كه مورد تدبر صحيح واقع شود، عالمانه تفسير شود، از راهنمايي هاى اهل قرآن- كه راسخين در علم قرآنند - بهره گرفته شود. 🔻تا طرز استنباط ما از قرآن صحيح نباشد و تا راه و رسم استفاده از قرآن را نياموزيم، از آن بهره‏مند نخواهيم گشت. 🔻سودجويان و يا نادانان گاهى قرآن را مى‏ خوانند و احتمال باطل را دنبال مى‏ كنند. 🔻چنان كه امام علی علیه السلام در مورد خوارج فرمود: آنها كلمه حق را مى‏گويند و از آن باطل را اراده مى‏ كنند. 🔻اين ، عمل به قرآن و احياى آن نيست بلكه اماته(میراندن) قرآن است. عمل به قرآن آنگاه تحقق می‌یابد كه درک از آن دركى صحيح باشد. (ادامه دارد ) ◀️ مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، ج‏16، ص: 337-334- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ درد دل امیرالمومنین(ع) با حضرت فاطمه زهرا(س) 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ «توحید حقیقی» در خطابه حضرت فاطمه زهرا «سلام الله علیها»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 چگونه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اجازه ندادند عده‌ای تاریخ را لوث کنند؟ 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🔸روش «برداشت صحیح » از قرآن(۲) 🔹سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن(۸) 🔻قرآن همواره مسائل را به صورت كلى و اصولى طرح مى ‏كند ولى استنباط و تطبيق كلى بر جزئى ، بسته به فهم و درك صحيح ماست. 🔻قرآن نبايد موضوعات را شماره كند و انگشت روى حق و باطل بگذارد. چنين چيزى ممكن نيست. 🔻قرآن آمده است تا جاودانه بماند. پس بايد اصول و كليات را روشن كند تا در هر عصرى باطلى رو در روى حق قرار مى‏ گيرد، مردم با معيار آن كليات عمل كنند. (ادامه دارد ) ▪️ مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، ج‏16، ص: 337-334- با تلخیص و ویرایش جزئی- eitaa.com/shakhes1340
🔸روش برداشت صحیح از قرآن (۳) 🔹سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن(9) 🔻قرآن همواره مسائل را به صورت كلى و اصولى طرح مى‏ كند ولى استنباط و تطبيق كلى بر جزئى ، بسته به فهم و درك صحيح ماست. 🔻 مثلًا در قرآن ننوشته در جنگى كه در فلان روز بين على و معاويه در مى‏ گيرد حق با على است. 🔻 در قرآن همين قدر آمده است كه: «اگر دو گروه از مؤمنان كارزار كردند، آشتى دهيد آنان را و اگر يكى بر ديگرى سركشى و ستمگرى كند، با آن كه ستمگر است نبرد كنيد تا به سوى فرمان خدا برگردد.»(حجرات: 9) اين قرآن و طرز بيان قرآن. 🔻 اما قرآن نمى ‏گويد در فلان جنگ فلان شخص حق است و ديگرى باطل. قرآن يكى يكى اسم نمى ‏برد، نمى‏ گويد بعد از چهل سال يا كمتر و يا بيشتر مردى به نام معاويه پيدا مى‏ شود و با على جنگ مى‏ كند، شما به نفع على وارد جنگ شويد. و نبايد هم وارد جزئيات بشود. 🔻قرآن نبايد موضوعات را شماره كند و انگشت روى حق و باطل بگذارد. چنين چيزى ممكن نيست. 🔻قرآن آمده است تا جاودانه بماند. 🔻پس بايد اصول و كليات را روشن كند تا در هر عصرى باطلى رو در روى حق قرار مى‏ گيرد، مردم با معيار آن كليات عمل كنند. 🔻اين ديگر وظيفه خود مردم است كه با ارائه اصل‏ «وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا ...» چشمشان را باز كنند و فرقه طاغى را از فرقه غير طاغى تشخيص دهند. ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، ج‏16، ص: 337-334- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340