♦️مزاج گویی بجای مصلحت گویی!
🔸آسیب شناسی منابر وعظ ، تبلیغ و خطابه (۳)
🔻به مصداق - سخن امام رضا علیه السلام در بیان وظایف خطیب - :
«وَ تَوْقيفِهِمْ عَلى ما ارادَ مِنْ مَصْلَحَةِ دينِهِمْ وَ دُنْياهُمْ»
در خطابه و منبر باید مصلحت گويى بشود .
🔻بايد بدانيم كه مصلحت گويى غير از مزاج گويى است،
غير از اين است كه چيزى بگوييم كه مردم خوششان بيايد
و ما را تحسين كنند و «به به» بگويند.
🔻...براى اينكه بانى مجلس را راضى كنيم،
براى اينكه مستمعين را راضى كنيم،
مطابق ميل شان حرف مى زنيم
نه مطابق مصلحت شان.
ما مى فهميم فلان قصه دروغ است
و بعلاوه سبب گمراهى و ضلالت و غرور بيجاى مردم مى شود،
اما چون فكر مى كنيم اگر بگوييم نظر مستمعين را جلب مى كنيم مى گوييم.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (مشكل اساسى در سازمان روحانيت(ده گفتار))، ج25، ص: 351-352- با ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
⚫️السلام علیک یا ابامحمد یا علی بن الحسین یا زین العابدین یابن رسول االله
🔳سالروز شهادت مظلومانه احیاگر نهضت عاشورا ، امام زین العابدین و سید الساجدین(ع) را تسلیت می گوئیم.
🔻روزى يكى از خدمتگزاران امام سجاد علیه السلام عرض كرد:
آقا! آيا وقت آن نرسيده است كه شما از گريه بازايستيد؟ (فهميد كه امام براى عزيزانش مى گريد.)
🔻فرمود: چه مى گويى؟!
يعقوب يك يوسف بيشتر نداشت، قرآن عواطف او را اينطور تشريح مى كند:
«وَ ابْيَضَّتْ عَيْناهُ مِنَ الْحُزْنِ»
من در جلوى چشم خودم هجده يوسف را ديدم كه يكى پس از ديگرى بر زمين افتادند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (سيرى در سيره ائمه اطهار عليهم السلام)، ج18، ص: 34-33- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️گریه های احیاگر
🔻براى على بن الحسين فرصتى نظير فرصت امام أبا عبد اللَّه پدر بزرگوارش پيدا نشد، همچنان كه فرصتى نظير فرصتى كه براى امام صادق پديد آمد پيدا نشد،
اما براى كسى كه مى خواهد خدمتگزار اسلام باشد همه مواقع فرصت است
ولى شكل فرصتها فرق مى كند.
🔻ببينيد امام زين العابدين به صورت دعا چه افتخارى براى دنياى شيعه درست كرده؟!
و در عين حال در همان لباس دعا امام كار خودش را مى كرد.
🔻بعضى خيال كرده اند امام زين العابدين چون در مدتى كه حضرت بعد از پدر بزرگوارشان حيات داشتند قيام به سيف نكردند، پس گذاشتند قضايا فراموش شود.
🔻ابداً [چنين نيست]، از هر بهانه اى استفاده مىكرد كه اثر قيام پدر بزرگوارش را زنده نگه دارد.
آن گريه ها كه گريه مى كرد و يادآورى مى نمود براى چه بود؟
آيا تنها يك حالتى بود مثل حالت آدمى كه فقط دلش مى سوزد و بى هدف گريه مى كند؟!
يا مى خواست اين حادثه را زنده نگه دارد و مردم يادشان نرود كه چرا امام حسين قيام كرد و چه كسانى او را كشتند؟
اين بود كه گاهى امام گريه مى كرد، گريه هاى زياد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (سيرى در سيره ائمه اطهار عليهم السلام)، ج18، ص: 34-33- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
🔴 شهادت اسماعیل هنیه و یکی از محافظان وی در تهران
روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیهای اعلام کرد: آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران به شهادت رسیدند.
متن اطلاعیه به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
با عرض تسلیت به ملت قهرمان فلسطین و امت اسلامی و رزمندگان جبهه مقاومت و ملت شریف ایران، بامداد امروز( چهارشنبه) محل اقامت جناب آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس، در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پی این حادثه ایشان و یک نفر از محافظین وی به شهادت رسیدند.
علت و ابعاد این حادثه در حال بررسی و نتایج آن متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.
روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
🔴خون شهيد
◾️به مناسبت شهادت مظلومانه اسماعیل هنیه و شهدای اخیر جبهه مقاومت
🔻شهادت تزريق خون است به پيكر اجتماع؛
اين شهدا هستند كه به پيكر اجتماع و در رگهاى اجتماع
- خاصه اجتماعاتى كه دچار كم خونى هستند-
خون جديد وارد مى كنند.
🔻...خون شهيد به زمين نمى ريزد.
خون شهيد هر قطره اش تبديل به صدها قطره و هزارها قطره،
بلكه به دريايى از خون مى گردد
و در پيكر اجتماع وارد مى شود.
🔻لذا پيغمبر(ص) فرمود:
« ما مِنْ قَطْرَةٍ احَبُّ الَى اللَّهِ مِنْ قَطْرَةِ دَمٍ فى سَبيلِ اللَّهِ »
هيچ قطره اى در مقياس حقيقت و در نزد خدا از قطره خونى كه در راه خدا ريخته شود بهتر نيست.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (شهيد(قيام و انقلاب مهدى عليه السلام))، ج۲۴، ص: ۴۶۳- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴قرائت آیه شریفه «ولا تحسبن الذین قتلوا...» از زبان شهید هنیه(ره)
🔴 گریه بر شهید
🔻اسلام با اينكه با گريه بر ميّت ، چندان روى خوشى نشان نداده است،
مايل است كه مردم بر شهيد بگريند،
زيرا شهيد حماسه آفريده است.
🔻 گريه بر شهيد،
شركت در حماسه او
و هماهنگى با روح او
و موافقت با نشاط او
و حركت در موج اوست.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (شهيد(قيام و انقلاب مهدى عليه السلام))، ج24، ص: 466-465- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️بهره برداری از نقاط ضعف مردم بجای مبارزه با آن
(مزاج گویی نه مصلحت گویی)
🔸آسیب شناسی منابر وعظ ، تبلیغ و خطابه (۴)
(قسمت پایانی)
🔻چرا پيغمبرها در زمان خودشان از ما كمتر مريد داشته اند؟
اين قضيه، رمزى دارد.
🔻رمزش اين است كه آنها با نقاط ضعف مردم مبارزه مى كردند
و ما از نقاط ضعف مردم بهره بردارى مى كنيم.
آنها مى خواستند آن معايب و آن نقاط ضعف را اصلاح كنند و از بين ببرند
و ما معمولًا مى خواهيم از همان معايب و همان نقاط ضعف بهره بردارى كنيم.
🔻براى اينكه بانى مجلس را راضى كنيم،
براى اينكه مستمعين را راضى كنيم،
مطابق ميلشان حرف مى زنيم
نه مطابق مصلحت شان.
ما مى فهميم فلان قصه دروغ است
و بعلاوه سبب گمراهى و ضلالت و غرور بيجاى مردم مى شود،
اما چون فكر مى كنيم اگر بگوييم نظر مستمعين را جلب مى كنيم مى گوييم.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (مشكل اساسى در سازمان روحانيت(ده گفتار))، ج25، ص: 351-352- با ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 سخن شورانگیز استاد مطهری درباره عدالت جهانی امام عصر(عج)
♦️اسلام ، دینی ناشناخته
🔻دين مقدّس اسلام يك دين ناشناخته است.
حقايق اين دين تدريجا در نظر مردم، واژگونه شده است،
و علت اساسى گريز گروهى از مردم،
تعليمات غلطى است كه به اين نام داده مىشود.
🔻اين دين مقدّس در حال حاضر بيش از هر چيز ديگر از ناحيه برخى از كسانى كه مدعى حمايت از آن هستند ضربه و صدمه مى بيند.
🔻هجوم استعمار غربى با عوامل مرئى و نامرئيش از يك طرف،
و قصور يا تقصير بسيارى از مدعيان حمايت از اسلام در اين عصر از طرف ديگر،
سبب شده كه انديشه هاى اسلامى در زمينه هاى مختلف، از اصول گرفته تا فروع،
مورد هجوم و حمله قرار گيرد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ( عدل الهی) ؛ ج1 ؛ ص38-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️سلسله مباحثی در زمینه :
جایگاه تعقل ، تفکر ، تدبر و تعبد در اسلام
1️⃣ اصالت و ارزش عقل
🔻تحقيقاً شما هيچ دينى و هيچ كتاب آسمانى را پيدا نمى كنيد كه به اندازه اسلام براى عقل ارزش و اصالت قائل شده باشد.
🔻متأسفانه ما نمى توانيم مبلّغ خوبى براى دين خودمان اسلام باشيم.
آيا اين شوخى است كه شما وقتى كه به كتب فقهى مراجعه مى كنيد مى بينيد آنگاه كه مى خواهند منابع اجتهاد و استنباط را به دست بدهند، مى گويند:
كتاب، سنت، اجماع، عقل.
عقل را به عنوان منبعى در عرض كتاب و سنت و اجماع قرار مى دهند كه اجماع هم خودش يك بحث خاصى است و به يك معنا عين كتاب و سنت است و جدا نيست.
▪️مجموعه آثار شهيد مطهرى (قوانين اسلام در مقايسه با توسعه و تحول دنياى جديد(پانزده گفتار))، ج21، ص: 485-484- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
هدایت شده از اندیشه مطهر (عمومی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 چقدر «اسم خدا» در زندگی ما وجود دارد
ولی «معنای خدا» در زندگی ما وجود ندارد!
🔹اگر خدا وارد زندگیات شود، همه چیز درست میشود.
🔻بشر امروز از نظر علمى و فكرى پا به جايى نهاده كه آهنگ سفر افلاك كرده
و سقراطها و افلاطونها بايد افتخار شاگردىاش را بپذيرند،
اما از نظر روح و خوى و منش،
يك «زنگى مستِ تيغِ بُرّان به دست» بيش نيست!
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (سيرى در سيره نبوى)، ج16، ص: 26- 25-
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ دوستدار حقیقی اهلبیت (ع) باشیم نه مبغوض آنان!
♦️خطاب تکان دهنده امام علی(ع) به یکی از محبانش:
من تو را دشمن خود می دانم چون در ازای تعلیم قرآن به شخصی از او پول گرفتی!
May 11
2️⃣ هماهنگی بین عقل و شرع
(سلسله مباحثی در زمینه : جایگاه تعقل ، تفکر ، تدبر و تعبد در اسلام)
🔻اين خيلى افتخار بزرگى است كه از صدر اسلام علماى اسلام آمدند گفتند كه بين عقل و شرع هماهنگى است:
كُلُّ ما حَكَمَ بِهِ الْعَقْلُ حَكَمَ بِهِ الشَّرْعُ
وَ كُلُّ ما حَكَمَ بِهِ الشَّرْعُ حَكَمَ بِهِ الْعَقْلُ.
🔻مقصودشان - از ملازمه بین حکم عقل و شرع - اين بود كه :
اگر واقعاً يك چيزى را عقل اكتشاف كند،
ما فرضاً دليل نقلى نداشته باشيم،
همين اكتشاف عقل كافى است كه بفهميم اسلام با اين موافق است.
آنچه هم كه شرع بطور قطع حكم مى كند
عقل حكم مى كند،
يعنى راز و رمزى دارد كه اگر عقل به آن راز و رمز پى ببرد تصديقش مى كند؛
🔻يعنى مقررات اسلام براساس يك مجهولات و مرموزات و خارج از دسترس انديشه و فكر و عقل نيست،
براساس يك سلسله مصالح و مفاسد در زندگى بشر است كه براى عقل قابل مطالعه است.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار شهيد مطهرى (قوانين اسلام در مقايسه با توسعه و تحول دنياى جديد(پانزده گفتار))، ج21، ص: 485-484- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️معنای «يا لَيْتَنا كُنّا مَعَكُمْ فَنَفوزَ مَعَكُمْ»
🔻آرزوى شركت در حادثهاى كه از آن هزار و سيصد و بيست سال گذشته معنى ندارد.
🔻اينها براى اين است كه ما هميشه به خودمان تلقين كنيم و حسين بن على را به صورت يك مكتب زنده حفظ كنيم.
🔻اگر شخص حسين بن على مُرد، مكتب او زنده است.
در مكتب حسين و در زير لواى حسين مبارزه كنيم،
در سايه حسين در راه حق قدم برداريم.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (لزوم تعظيم شعائر اسلامى(پانزده گفتار))، ج25، ص: 358- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 با وجود نیاز فقرا، هزینه کردن از اموال شخصی برای زیارت چه توجیهی دارد؟
پاسخ استاد مطهری به اشکالی معروف در فضای مجازی
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
3️⃣ در دین ، تعبد محض وجود ندارد
(سلسله مباحثی در زمینه : جایگاه تعقل ، تفکر ، تدبر و تعبد در اسلام)
🔽 يكى از مسائلى كه از صدر اول اسلام در ميان مسلمين مطرح بوده اين است كه:
در اين دين دستورى كه تعبد محض باشد،
يعنى خالى از هر مصلحت و حكمتى و صرفاً يك دستور اختراعى محض باشد، وجود ندارد.
🔽 تعبد به اين معنى است كه ما نبايد اينطور باشيم كه تا حكمت دستورى را كشف نكرده ايم، به آن عمل نكنيم.
ما بايد متعبد باشيم،
به اين معنى كه بايد به هر دستورى كه ثابت شد از ناحيه دين است عمل كنيم،
خواه اينكه حكمتش را فهميده باشيم يا نفهميده باشيم.
🔽 ولى از ناحيه خود دين ، تعبد محض وجود ندارد،
به اين معنى كه هيچ دستورى كه خالى از حكمت و مصلحت باشد وجود ندارد.
هر دستورى به واسطه يك حكمتى است.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثاراستاد شهيدمطهرى(اسلام و نیازهای زمان 1و2 ) ج21 ص 168 -166- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️سیره حکومتی امام علی (علیه السلام) با :
مخالفان هتاک ،
منتقدان و معترضان ،
ثناگویان
و معارضان مسلح
4️⃣ در اسلام ،تسليم كوركورانه و تسليمى كه ضد عقل باشد وجود ندارد
🔸فرق اسلام با مسیحیت و دیگر ادیان
(سلسله مباحثی در زمینه : جایگاه تعقل ، تفکر ، تدبر و تعبد در اسلام)
🔽 شما از علماى هر دين ديگرى بپرسيد چه رابطه اى ميان دين و عقل هست
مى گويند هيچ،
اصلًا عقل را با دين چه كار؟!
🔽 مسيحيت از « تثليث » شروع مى شود
و در اين مورد حرفى مى زنند كه اگر بگوييم با عقل جور در نمى آيد،
مى گويند در نيايد.
آنها وقتى مى گويند ايمان و تعبد،
مقصودشان پشت پا به عقل زدن و تسليم كوركورانه در مقابل دين است.
🔽 در اسلام ، تسليم كوركورانه و تسليمى كه ضد عقل باشد نيست.
البته تسليمى كه مافوق عقل باشد هست ... كه آن خودش مطابق حكم عقل است.
عقل هم مى گويد جايى كه اطلاعى ندارى حرف بزرگتر را بپذير.
▪️مجموعه آثاراستاد شهيدمطهرى(اسلام و نیازهای زمان 1و2 ) ج21 ص 168 -166- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 تأملی در برخی از فرازهای دعای عالیة المضامین «کمیل»
🔸امام شناسی (۹)
♦️امامت در قرآن(۲)
🔹 سلسله مباحث «امام شناسی» فقط جمعه ها ارسال خواهد شد
ب - آیه ابتلاء :«وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ..»(بقره/۱۲۴)
🔻آيه «وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ» مى گويد :
خدا ابراهيم را مورد آزمايشها قرار داد و او آن آزمايشها را به نهايت و اكمال رساند.
آنگاه خدا به او گفت:
من تو را امام قرار مىدهم.
ابراهيم گفت: آيا از ذرّيه من هم؟
جواب دادند كه ستمگرانشان نه.
🔻اين آيات مربوط به چه زمانى است؟
آيا مربوط به اوايل عمر ابراهيم است؟
...مسلماً مربوط به دوره قبل از نبوت نيست چون صحبت وحى است.
مربوط به اواخر دوران نبوت است به دو دليل :
1⃣ يكى اينكه مىگويد بعد از آزمايشها بود.
آزمايشهاى ابراهيم همه در طول دوره نبوت بوده
و مهمترين آنها در اواخر عمر ابراهيم بوده است؛
2⃣ديگر آنكه در همين آيه صحبت از ذرّيه اوست.
از اينكه گفته است:
«وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي»
معلوم مى شود كه فرزند داشته است.
🔻اين آيه به ابراهيمِ رسول نبى ،
تازه در آخر عمر مى گويد ما مى خواهيم به تو يك شأن ديگر
و يك منصب عليحده بدهيم:
إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً.
معلوم مىشود كه ابراهيم پيغمبر بوده است، رسول بوده است،
اين مراحل را طى كرده بوده است
ولى يك مرحله ديگر بوده كه هنوز ابراهيم به آن نرسيده بوده است،
و نرسيد مگر بعد از پايان تمام آزمايشها.
🔻آيا اين نشان نمى دهد كه در منطق قرآن يك حقيقت ديگرى هست كه نامش امامت است؟
حال معناى امامت چيست؟
امامت عهد خداست
ادامه دارد
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى،(امامت و رهبری) ج4، ص: 783- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
زمین هیچگاه از حجت الهی خالی نیست.mp3
1.58M
زمین هرگز از حجت الهی خالی نیست!
🟢 فرازی از گفتار رهبر معظم انقلاب در باره آثار شهید مطهری:
حقیقتاً یک زرادخانهی عظیم فکری و فرهنگی در اختیار ماست؛ اگر بتوانیم از آن درست استفاده کنیم.
🔸لینک کانال اندیشه مطهر(عمومی) در«ایتا»
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸لینک کانال «اندیشه مطهر» (تخصصی) در «ایتا»
https://eitaa.com/motahari1340
🔸مجموع پست های(متنی) ارسال شده در کانال اندیشه مطهر (عمومی) و اندیشه مطهر (تخصصی) ، در وبلاگ 👇 قابل دریافت می باشد:
http://shakhes1340.blogfa.com
♦️تو خيال كرده اى هر كه كتاب خواند و عالم شد مجاهد مىشود؟!
⭕️ قصه عجیب مرحوم فیض در باره جمله ای که حضرت اباعبدالله(ع) در تجلیل از اصحابش در شب عاشورا بیان فرمود!
🔻يكى از علماى قم براى من نقل مى كرد كه مرحوم فيض درباره اين جمله اى كه از حضرت امام حسين نقل شده است كه ايشان در شب عاشورا فرمودند:
من اصحابى بهتر از اصحاب خودم سراغ ندارم،
مى گفت من باور نمى كنم چنين چيزى را امام فرموده باشد.
🔻گفته بودند چرا؟
گفته بود مگر آنها چكار كردند كه امام بگويد اصحابى از اينها بالاتر نيست؟
آنهايى كه امام حسين را كشتند خيلى آدمهاى بدى بودند؛
اينهايى كه امام حسين را يارى كردند كار مهمى انجام ندادند.
هر مسلمانى جاى آنها مى بود، وقتى مى گفتند فرزند پيغمبر، امام زمان در دست دشمن تنها مانده است،
قهراً مى ايستاد.
🔻يك شب در عالم رؤيا ديد كه صحراى كربلاست،
امام حسين با هفتاد و دو تن در يك طرف،
لشكر سى هزار نفرى دشمن هم در طرف ديگر.
آن جريان به نظرش آمد كه موقع ظهر است و مى خواهند نماز بخوانند.
🔻حضرت امام حسين عليه السلام به همين آقا فرمودند :
شما جلو بايستيد تا ما نماز بخوانيم
(همانطور كه سعيد بن عبد اللَّه حنفى و يكى دو نفر ديگر خودشان را سپر قرار دادند).
دشمن تيراندازى مى كرد.
🔻اين آقا رفت جلو ايستاد.
اولين تير از دشمن داشت مى آمد.
تا ديد تير دارد مى آيد، خم شد.
ناگاه دید كه تير به امام اصابت كرد.
در همان عالم خواب گفت:
اسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبّى وَ أَتوبُ الَيْهِ،
عجب كار بدى كردم!
اين دفعه ديگر نمى كنم.
دفعه دوم تير آمد.
تا نزديك او شد دومرتبه خودش را خم كرد.
چند دفعه اين جريان تكرار شد؛
ديد بى اختيار خم مى شود.
🔻در اين هنگام امام به او فرمود:
انّى لا اعْلَمُ اصْحاباً خَيْراً وَ لا افْضَلَ مِنْ اصْحابى
من اصحابى از اصحاب خودم بهتر نمى شناسم.
يعنى تو خيال كرده اى هر كه كتاب خواند مجاهد مىشود؟!
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج26، ص: 325-324- با ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️هميشه اسلام ، مسلمانان را حفظ كرده است نه بالعکس
(قسمتهائی از سخنرانی شهید مطهری که در زمان رژيم طاغوتی قبل از انقلاب ايراد شده است )
♦️...به قول اقبال لاهورى:
«هيچ وقت مسلمانان اسلام را نگهدارى نكرده اند، هميشه اسلام بوده است كه مسلمانان را نگهدارى كرده است.»
🔻هر وقت خطر عميقى كشور را تهديد مى كند، آن وقت مى بينيد مى آيند سراغ على بن أبي طالب و نهج البلاغه اش، سراغ حسين بن على و ياد او.
🔻ما از آن مردمى هستيم كه «فَإِذا رَكِبُوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذا هُمْ يُشْرِكُونَ» ( عنكبوت/ 65 ):
بعضى از مردم سوار كشتى كه مى شوند، هنگامى كه دريا طوفانى مى شود صداى يا اللَّه يا اللَّه، خدا خدايشان بلند است با خلوص نيت، درباره چيزى جز خدا فكر نمى كنند.
ولى وقتى خدا نجاتشان مى دهد، به ساحل نجات كه مى رسند،
وقتى خطر را دور مى بينند،
بكلى يادشان مى رود،
منكر خدا مى شوند،
براى خدا مشرك مى سازند.
🔻ما در همين كشور خودمان مگر نديديم حدود بيست و پنج سال پيش
-به تاریخ قبل از انقلاب -
[ زمان نهضت ملى شدن نفت و تزلزل حكومت پهلوى] ا
چقدر نام حسين بن على و على بن أبي طالب را آنها كه نمى بردند، مى بردند!
همينكه نجات پيدا كردند، گفتند ما بابك خرّمدين داشتيم،
المقنّع داشتيم،
مازيار داشتيم.
🔻وقتى كه خطرى اين ملت را تهديد مى كند، بابك خرّمدين كدام جهنم درّه است؟!
به جنگ حسين بن على مى آيند،
قهرمان در مقابل او درست مى كنند.
خجالت نمى كشند!
به جاى اينكه افتخار كند اسم پسرش را حسين بگذارد،
بابك و مازيار و جمشيد و فرشيد مى گذارد!
🔻به خدا تمام اينها مبارزه با اسلام است، ميراندن اسلام است.
شعارهاى دين را زنده نگه داريد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج17 ؛ ص237-238- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340