شرح حال
✍️طب اسلامی ( قسمت دوم: سکوت امامین انقلاب)... 🔰 تمدنیترین فقهایی که به دنبال تحقق دین به تمامه هس
🔹آیت الله حائری شیرازی (ره)🔹
🔸طب اسلامی نداریم | روایات طبی برای اثبات حقانیت ائمه بوده نه نفی ارزش تجربه بشری🔸
اینهایی که میگویند ما طب جدید را قبول نداریم و فقط طب قال الصادق و قال الباقر را قبول داریم، اشتباه میکنند. ائمه این جراحیها را قبول ندارند؟ خیلی هم #قبول_دارند! گاهی این آقایان افراط و تفریط میکنند. کل علوم تجربی را میگویند باید اسلامی باشد.
این روایات طبی برای این بوده که ائمه بگویند ما هم بلدیم و از شما هم بهتر بلدیم، [نه اینکه بخواهند ارزش تجربۀ بشری را نفی کنند]. ما اگر از #طب_اسلامی صحبت میکنیم به خاطر این است که در لسان ائمۀ اطهار برای مداواها، برای بیماریها هم ارشاداتی شده، ما هم این ارشادات را جمع آوری میکنیم و از آنها استفاده میکنیم. اما آنها اصلاً نیامدهاند برای پزشکی.
این جزء رسالت ائمه و انبیاء نیست. برای اینها باید از راه خودش که تجربه هست وارد بشویم، اگر انبیاء و اولیاء در این زمینه مطلبی بگویند حاشیهی وظائفشان است، متن کارشان جای دیگر است.
اینکه ائمه گاهی در پزشکی مطالبی میفرمودند مثل این بوده که شما یک سری معلومات را به بچهات نشان بدهی تا بفهمد که بابایش هم بلد است. از معلمش هم بهتر بلد است. اما اگر تکلیفهای بچهات را خودت انجام بدهی بچه چیزی یاد نمیگیرد و رشد نمیکند.
ائمه این علوم را به مردم نشان میدهند، برای اینکه وقتی میخواهند نصیحت کنند، مردم نصیحتها را قبول کنند.
امام رضا(علیه السلام) وقتی که به مأمون میگوید من مزاجت را بهتر از این چیزی که اطبا بلدند درست میکنم، با این کار میخواهد قبضهاش کند [نه اینکه ارزش طب تجربی را نفیکند].
در #تعارضاتی که دستورات طبی ائمه با طب جدید دارد، اولویت با دستورات ائمه است.
ائمه ما در طبی که دارند، استادند. اما ما که میخواهیم روال کار را طی کنیم، باید از راه #تجربه برویم. از راه تعبد نباید برویم.
بدانید که در علوم تجربی بر مبنای تعبد به جایی نمیرسید.
@haerishirazi
اینها خبرهای مختلفی از بیبیسی و ایران اینترنشنال هست که کاملا در خبری بیربط از نماد حرم و مسجد در آن استفاده شده است.
باید سواد و دقت رسانهای خود را بالا ببریم تا بفهمیم:
اولا: دشمن چه خطهایی را دنبال میکند؛
ثانیا: به لوازم کارهایمان هم دقت داشته باشیم چرا که ممکن است ناخواسته پیاده نظام رسانهای دشمن شویم.
شرح حال
اینها خبرهای مختلفی از بیبیسی و ایران اینترنشنال هست که کاملا در خبری بیربط از نماد حرم و مسجد در
گاهی ما به دنبال رشد مخاطبیم، گاهی دنبال دعواهای رسانهای؛
در این قضیه شکسته شدن درب حرم سریع آدرس شیرازیها را میدهند!
اما خودمانیم جماعتی که پشت دربهای نماز جمعه نماز اعتراضی به تعطیلی نماز جمعه خواندند چه! آنها هم از جماعت شیرازیها بودند!
به نظر شما، شیرازیها برای قانع شدن نیاز دارند به آنها بگویی درب حرم را بر اساس مصوبه وزارت بهداشت بستهاند و وزارت بهداشت هم از مصوبات وزارت بهداشت جهانی پیروی میکند و ما مصوبات وزارت بهداشت جهانی را قبول نداریم؟!
یک نفر که با تلفن احساسی شده و میگوید بیایید آتیش بزنیم و مشخص است که منظورش بیحرمتی بهحرم نیست و اصطلاحی بکار میبرد برای نشان دادن اینکه هرطور هست باید مقابل بسته شدن درب حرم بایستیم،
یک نفر هم برای توجیه جماعت معترض به حرفهای وزارت بهداشت جهانی استناد میکند، کدام را معیار تحلیل برای شناخت جماعت معترض قرار دهیم؟
ممکن است شیرازیها که سابقه طولانی در حماقت و پیاده نظام دشمن شدن دارند هم در این قضیه باشند اما چشمانمان را نبندیم و متوجه باشیم جماعت دیگری هم هستند که اقتضائات فتنه و جنگ رسانهای را متوجه نیستند!
بنده همانطور که در پستهای مختلف گذشتهام توضیح دادهام مخالف تعطیلی و بسته شدن درب حرم بودم و معتقد بودم بهتر است با حفظ نکات بهداشتی و محدود شدن مراسمها درب حرم باز میماند اما وقتی شورای تأمین ولو بر خلاف عقیده کسی چون من حکم به بسته شدن درب حرم میکند، دیگر در مقام فعل میپذیرم و ولو منطق خود را مجددا توضیح دهم اما مخالف ایستادن فعلی مقابل درب حرم هستم، این کارها نتیجهاش انعکاس منفی در رسانههای دشمنان است.
آقایان شورای تأمین هم بایست میدانستند بستن حرم چنین بازخوردهایی هم به دنبال خواهد داشت و برای مقابله با آن فکری میکردند.
۲۷ اسفند ۹۸
1_234246947.mp3
7.77M
صحبتهای نوسنده و محقق ارجمند حجتالاسلام و المسلمین محسن عباسی ولدی، در توصیه به فعالان فرهنگی و مردم و ارائه پیشنهادهایی برای مسئولین امر برای عبور هرچه راحتتر از بحران کرونا....
........
🔺 به شرححال بپیوندید.
🎙مصاحبه با دکتر جمال سروری (قسمت اول: جنگ بیولوژیک)
🔰در این بحران کرونا سوالات زیادی در ذهنهای همه ما است که پاسخ آن جز از سوی یک متخصص مورد اعتماد اعتباری ندارد.
به همین خاطر با "دکتر جمال سروری" دکترای ویروس شناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تماس گرفتم، ایشان از اقوام ما و فردی بسیار متعهد و متخصص هستند.
🔰 در ادامه در دو قسمت پاسخهای ایشان به چند سوال مهم کرونایی این روزها را انعکاس میدهم.
❓احتمال فرضیه جنگ بیولوژیک بودن یا نبودن بیماری کوید ۱۹ چقدر است؟
✅ اثبات این فرضیه از نظر علمی کار سختی است و زمان میبرد، در حال حاضر ما شواهدی داریم که این احتمال را مطرح میکند، یکی از شواهد این است که میدانیم دشمنیها و رقابتها در دنیا وجود دارد و کشورهای حاکم بر دنیا نظام محاسباتشان اینگونه است که برای مقابله با دشمن خود، اگر ببینند به نفع خودشان است، دست به هرکاری میزنند یکی از آنها هم جنگ بیولوژیک است؛ مثلا آبله که فعلا ویروس آن ریشه کن شده است اما آمریکاییها همچنان به سربازان خود واکسن آبله میزنند، چرا؟ چون ممکن است ویروس آبله به عنوان سلاح بیولوژیک استفاده شود و سربازان آمریکایی باید در مقابل ویروسی که در حدود ۲۰درصد کشندگی دارد مقاوم باشند.
✅ اما اینها که گفتم فقط شواهد است و اینکه بتوانیم از نظر علمی در مورد کوید ۱۹ آن را ثابت کنیم لوازمی دارد که در دست ما نیست، البته در دست دیگر کشورها هم نیست، مثلا ما دسترسی به نمونههایی که در سال گذشته در آمریکا با شمار زیاد به اسم آنفولانزا کشته شدند نداریم که بدانیم آیا آن مرگ و میرها ربطی به این ویروس کوید۱۹ داشته است یا خیر؟ باید صبر کرد تا اطلاعات بیشتری درز کند، اگر فرض کنیم که این یک جنگ بیولوژیک است اثبات آن نیاز به اطلاعاتی دارد که باید از طرف آن کشورها منتشر شود و این باعث میشود که اثبات موضوع تا حدود زیادی سخت باشد البته با توجه به اینکه کشورهای زیادی با این ویروس درگیر شدهاند منجمله کشورهای پیشرفته اروپایی، این امکان که بشود ابعاد مختلف مربوط به این ویروس را مشخص کرد قوی میشود، اگر ما به تنهایی میخواستیم این کار را انجام دهیم کار خیلی سخت بود.
❓چرا خبری از کرونا در برخی، کشورها و حتی کشورهایی که از نظر بهداشتی سطح پایینی دارند نیست؟
✅ برخی کشورها مثلا ترکیه برای حفظ اقتصاد خودشان که برپایه توریسم است، ممکن است پنهانکاری کنند و اطلاعات دقیق را نشر ندهند، برخی مناطق نیز ممکن است ارتباطهایشان با دنیا کم باشد یا به دلیل مسائل جغرافیایی و دمای محیط شرایط برای انتقال ویروس کمتر فراهم باشد، در نتیجه میزان شیوع ویروس در حال حاضر کمتر باشد.
اما ممکن است بگویید برخی کشورهایی مثل پاکستان، هند و... که از نظر بهداشتی سطح پایینی دارند، چه؟ چرا خبری از کرونا در آنجاها نیست؟ علاوه بر موارد بالا ممکن است در بعضی از مناطق امکانات لازم برای بررسی موارد مبتلا به بیماری در دسترس نباشد و علی رغم وجود ویروس و بیماری حاصل از آن تعداد موارد مبتلایان به صورت دقیق گزارش نشود چون شباهت علائم بالینی عفونت تنفسی ویروس کرونا با برخی از ویروسهای دیگر مثل آنفولانزا میتواند در این زمینه مؤثر باشد.
🔹قسمت دوم از مصاحبه
🔺به شرح حال بپیوندید.
🎙مصاحبه با دکتر جمال سروری (قسمت دوم: تهیه واکسن)
🔰 "دکتر جمال سروری" دکترای ویروس شناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هستند، و این سوالات در ادامه قسمت اول از مصاحبه با ایشان است.
❓ به نظر شما فرآیند ساخت دارو چقدر زمان میبرد؟ آیا کشورهایی مثل اسرائیل و آمریکا که ادعای ساخت دارو را دارند درست میگویند و آیا این ادعا خود احتمال اینکه ویروس از قبل در آزمایشگاههای آنها وجود داشته است را تقویت نمیکند؟
✅ داروها چند قسم هستند برخی داروهای حمایتیاند یعنی به طور مستقیم با ویروس درگیر نمیشوند بلکه مثلا از علائم بیماری میکاهند و یا سیستم ایمنی بدن را تقویت میکنند و رسیدن به چنین داروهایی زمان خاصی نمیبرد.
اما برخی داروها داروهای مستقیم هستند که مستقیم با ویروس درگیر میشود. فرآیند تولید چنین دارویی مراحلی دارد که اگر در هر مرحله نتایج مطلوب حاصل نشود دوباره باید از اول شروع کرد که موجب صرف زمان زیادی میشود.
✅ اگر فرض کنیم در همه مراحل نتایج ما مثبت باشد؛ فرآیند تولید دارو به این شکل است که ابتدا ویروس را میگیرند و در آزمایشگاه کشت میدهند، داروهای مختلفی که احتمال تأثیر آن را میدهند نیز در کنار آن قرار میدهند تا ببینند تاثیر دارو بر ویروس چقدر است؟
اگر دارو جواب مثبت داد آن را بر روی حیوانات آزمایشگاهی که برای ابتلاء به ویروس مناسب هستند، امتحان میکنند و اگر عملکرد دارو روی حیوانات آزمایشگاهی مثبت بود، دارو را بر جمعیت کمی از انسانهای داوطلب امتحان میکنند و تأثیرات دارو و عوارض آن را مشخص میکنند و اگر باز نتایج مثبت بود، دارو را با جامعه انسانی بزرگتری امتحان میکنند و در صورت نتایج مثبت در این مرحله، دارو به عنوان یک داروی عمومی تأیید و توصیه میشود.
✅ طی همه این مراحل هم زمانبر است و در بهترین شرایط مثلا ۶ ماه طول میکشد و هستند برخی ویروسها که بعد از گذشت سالها هنوز هم داروی آنها ساخته نشده است، پس کسی فعلا نمیتواند ادعای ساخت دارو را بکند الا اینکه قبلا دارو را داشته است.
البته با توجه به شباهتهای که بین بعضی از ویروسها وجود دارد در حال حاضر بعضی از داروهای مؤثر بر برخی ویروسهای دیگر مثل آنفولانزا، هپاتیت سی و مالاریا مفید هستند و برای بیماری کرونا هم استفاده میکنند.
❓ تحلیل کلی شما از این اتفاق شیوع همهگیر این بیماری چیست؟
✅ اینکه میگویند نظام عالم بر پایه خیر است در این ماجرای ویروس نیز میتوانیم آن را ببینیم، خدا گاهی میخواهد ضعف ابزارهای مادی را به ما نشان دهد، ببینید یک ذره حدودا ۲۰۰ نانومتری به نام ویروس کرونا چطور تمامی ابزارهای تکنولوژیک قرن ۲۱ ساخته دست بشر را به سخره گرفته است و تقریبا به همهی کشورهای دنیا گسترش پیدا کرده و در بسیاری از این کشورها ایجاد بحران کرده که پیامدهای اجتماعی و اقتصادی آن به وضوح قابل لمس است.
✅ معمولا ما انسانها مواقعی که با خطرات و مشکلات روبرو میشویم و ابزارهای مادی در حل آنها ابراز عجز و ناتوانی میکنند به سوی معنویات و آنقدرت بزرگتر که توانایی حل همه مشکلات را دارد سوق پیدا میکنیم.
این نکته را اضافه کنم که بر اساس آیات و روایات و شواهد علمی و دینی علاوه بر کارهای ارائه شده توسط طب مدرن و سنتی، دعا و صدقه هم در شفا و بهبودی تمامی بیماریها موثر و مفید میباشد.
✅ خیلی وقتها عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد، شاید این ابتلائات به ظاهر بد، وجدان و انسانیت آدمها را بیدار کند و آینده شاهد حوادث خوب و زیبائی باشیم.
اگر تصویری که از سران کاخ سفید منتشر شده بود و مشغول دعا بودند را دیده باشید این خود نشان از اظهار عجز این بشر مغرور است که من خطر را حس میکنم ولی نمیتوانم با آن کاری کنم.
🔹قسمت اول از مصاحبه
🔺به شرح حال بپیوندید.
این تصویر مربوط به ۷ اسفند ۹۷ حرم مطهر شاهچراغ شیراز تقریبا ساعت ۱۴ است.
تا آن موقع هنوز در شیراز کرونا چندان هم شایع نشده است اما حرم خیلی خلوت است.
آیا بهتر نبود ولو به خاطر ایام نوروز میخواهیم تعطیل کنیم حرم را به صورت کامل تعطیل نمیکردیم، مثلا ساعات محدودی از صبح یا شب حرم را باز میگذاشتیم؟!
این تصویر مربوط به ۷ اسفند ۹۷ حرم مطهر شاهچراغ شیراز تقریبا ساعت ۱۴ است.
بعضی حرمها مثل جمکران و شاه چراغ جمعیت حاضر در آنها بسیار کمتر از حتی خیابان و دیگر نقاط معمولی شهر بود، آیا تعطیلی حرمها صرفا برای ساکت کردن موج رسانهای مطرح شدن حرمهای مطهر به عنوان مرکز انتشار ویروس بود یا واقعا بسته شدن این مکانها به خاطر ازدحام خطرناک جمعیت بود؟
این تصویر مربوط به ۷ اسفند ۹۷ حرم مطهر شاهچراغ شیراز تقریبا ساعت ۱۴ است.
راههای زیادی برای تعطیل نکردن کامل حرمهای مطهر وجود داشت؛
مثلا تعطیل کردن در روزها و ساعات شلوغ یا باز گذاشتن حرمها در ساعات محدودی از روز.
پیشنهاد حجتالاسلام عباسی ولدی استفاده از نرم افزاری شبیه نرم افزار رضوان حرم امام رضا(ع) بود.
در این نرم افزار هرکس بخواهد برای گرفتن غذا ثبت نام میکند و مسئولین حرم به تعداد مشخصی از ثبتنام کنندگان که صلاح میبینند و میتوانند به قید قرعه پیامک میدهند و به صورت کنترل شده و مشخص به داوطلبان انتخاب شده غذا میدهند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینجا ایستگاه ماهی فروشی کنار منزل ما در قم است، فیلمهایی از تجمعات گسترده شب گذشته از رقص و آتش روشنکردن و... نیز بدستم رسیده است.
اما فقط حرم مشکل است و باید بسته بماند.
موجی رسانهای علیه حجم گسترده مرگ و میرهای مصرف الکل وجود ندارد! علیه تجمعات چهارشنبه سوری وجود ندارد! علیه مسافرتها که فقط ۳۰ درصد از آنها نسبت به گذشته کاهش یافته، نیست! فقط حرم مشکل است و منبع انتشار ویروس و باید کاملا تعطیل شود!
چرا متوجه جنگ رسانه نیستیم؟!
هدایت شده از محمد استوار میمندی
✍️ دین عقلانی یا عقلانیت دینی؟...
🔰 اگر چه اسلام دینی کاملا عقلانی است که اصلیترین اصول آن با فطرت و عقل قابل پذیرش است و احکام آن نیز بر اساس حکمتهای واقعی پروردگار ثابت شده است اما مدتی است که واژه #عقلانیت کلید واژهای شده که "عرف گراهای مذهبی نما" برای پس زدن اصول شریعت و شکستن چارچوبهای اساسی معرفتی و اعتقادی از آن استفاده میکنند. همانان که با رسوخ رگههای روشنفکری، خود را طرفدار عقلانیت مذهبی میدانند و با علم زدگی و سیاست زدگی، هر روز نگاهشان به تئوریهای وارداتی و کنوانسیونهای بین المللی است، تا جاییکه مبانی حقوق بشری غربی را حاکم بر احکام شریعت معرفی میکنند.
🔰 این روزها که ویروس #کرونا همه را به خود مشغول کرده مجالی پیدا شده که طرفداران عقلانیت مذهبی بیشتر رخ نشان دهند و محاسبات بزرگان ما را نیز تحت تاثیر خود قرار دهند؛ همانگونه که در دهه هفتاد سیاست کنترل جمعیت با توجیهات مبتنی بر جهان بینی مادی و به اصطلاح خودشان عقلانی، فضایی را در جامعه بوجود آورد که حتی متدینین نیز از باب تکلیف شرعی خود را مقطوع النسل کردند!
🔰 البته آنچه که مسلّم است و هیچ کس نباید از آن تخطی کند این است که مدیریت پیشگیری و درمان این بیماری در دست عوامل بهداشتی و پزشکی است و همانطور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند وقتی که ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیمی را اعلام کرد همه باید از آن تبعیت کنند اما این به معنای نقد ناپذیری تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا نیست.
🔰 آنچه که از برخی از تصمیم گیریها احساس میشود انفعالی از جنس عقلانیت دینی مبتنی بر علم زدگی است که دامان تصمیم گیران این عرصه را گرفته است، انفعالی که در ابتدا سبب شد تا برخی از اموات بدون تجهیز کافی به خاک سپرده شوند و نهایتا به جای غسل تیمم داده شوند و امروز نیز منجر به تعطیلی کامل حرمهای مطهر اولیاء دین شده است و البته در فضای روانی جامعه شاید گریزی از این انفعال تولیتهای مراقد مطهر و بزرگان دینی ما نبوده است.
🔰 این نکته را باید مورد توجه قرار داد که طبیعت راحت طلب انسان در مشکلات مختلف، پیش از آنکه راه حلهای صحیح و جامع را پیدا کند غالبا به دنبال پاک کردن صورت مساله است تا با دفع مشکل، زحمت رفع آن را از دوش خود بردارد، خصوصا اگر به جوانب مختلف مساله علم نداشته باشد و یا به آن توجه نکند، غافل از اینکه در بسیاری از اوقات پاک کردن صورت مساله ندیدن واقعیتهای دیگری است که پیرامون آن مساله وجود دارد و همین سبب بروز مشکلات دیگری در جامعه می شود.
ستاد ملی مبارزه با کرونا امروز راحتترین راه حل را تعطیلی بازار، نمازهای جماعت و مراقد مطهر میداند در حالیکه تعطیلی هر کدام از آنها اگر چه ممکن است به پیشگیری کمک کند اما مشکلاتی بوجود میآورد که به تدریج مفسده آن شاید کمتر از ابتلا به این ویروس نباشد با اینکه در بسیاری از این موارد میتوان با آموزش مناسب و ایجاد ساز و کار بهداشتی و استفاده از بسیج ظرفیتهای مختلف، به سمتی رفت که منجر به تعطیلی کامل این مجموعه ها نشود و در عین حال اصول بهداشتی نیز تا حد قابل قبولی رعایت گردد.
🔰 # تعطیلی-بازار و مغازه های مردم اقتصاد جامعه را فلج میکند و خیلی از اصناف را به ورشکستگی میکشاند همانطور که تعطیلی کامل مراقد مطهر نیز از یک سو به نیاز معنوی بخش قابل توجهی از مردم بیاعتنایی میکند و از سوی دیگر آثار متعدد وضعی حضور مردم در محلهایی که بر اساس نصوص دینی موجب جلب رحمت پروردگار و عنایت ویژه صاحبان آن مراقد مطهر است را از بین میبرد، همان آثار متافیزیکی که امروز جامعه ما در جهت امیدافزایی، آرامبخشی و معنویت گرایی به شدت به آنها نیازمند است.
📌 پیشنهاد نگارنده این است که مدیریت مبارزه با کرونا باید مدیریتی استراتژیک باشد که در مواجهه با این بیماری نگاهی "فراگیر و نه منطقهای" و "جامع و نه تک بعدی" داشته باشد تا بتواند با تصمیمی جامع و دقیق همه زوایای تصمیمگیریها را مورد توجه قرار دهد.
سپردن مدیریت این مساله به وزارت بهداشت سبب میشود که ابعاد دیگر این مشکل مورد غفلت واقع شود و فقط به ابعاد پزشکی ماجرا توجه شود که آن هم پاک کردن همه صورت مسالهها مبتنی بر نگاه پوزیتیویستی به این معضل است.
📣 و اما اکنون که تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا بر #تعطیلی_حرمهای مطهر بوده، همه باید از این تصمیم تبعیت کنیم تا هرج و مرجی پیش نیاید اما از مسئولین امر هم میخواهیم که با تجدید نظر در برخی از این تصمیمات نگاهی کلان محور با توجه به زوایای مختلف این مساله داشته باشند.
✍️ محمد استوار میمندی
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
شرح حال
✍️ دین عقلانی یا عقلانیت دینی؟... 🔰 اگر چه اسلام دینی کاملا عقلانی است که اصلیترین اصول آن با فطرت
حجتالاسلام و المسلمین محمد استوار میمندی مدیر فعلی حوزههای علمیه فارس هستند که پیش از این از اساتید بسیار خوب سطوح عالی قم محسوب میشدند و کرسیهای درس متعددی در مؤسسات مختلف داشتند.
ایشان دانشآموخته و از ممتازین اولین دوره از فارغالتحصیلان مؤسسه امام باقر(علیه السلام) تحت اشراف آیتالله شبیری زنجانی نیز هستند و در زمان ما در معصومیه اصول تدریس میکردند.