شرح حال
قبل از این اشارهای به کتاب آن سوی مرگ و ارائههای حجتالاسلام مصطفی امینیخواه کردم، چند سالی است ا
نظر یکی از دوستانم در مورد کتاب آن سوی مرگ:
این کتاب شریف، تقریبا خلاصهای است از کتاب سیاحت غرب که صحنههای مشابه بسیاری دارند.
جالبه که مادر بنده هم تجربه مشابهی داشتند. سال ۸۵ بعد از عمل آنژیوگرافی، به دلیل ورود لخته خون به شریانهای قلبی، چند روزی به کما رفتند. وقتی به هوش اومدن اسم یکی از اقوام رو آوردن و گفتن فلانی مرده؟ همه تعجب کردیم. گفتیم از کجا فهمیدین؟ گفتن دو جوان زیبا با لباس سفید اومدن هرکدوم با یک اسب زیبا. ما دونفر رو سوار کردن. تا یک جایی رفتیم، در یکی از منزلها به من گفتن دستور اومده تو باید برگردی، ولی اون مرحوم به مسیرش ادامه داد.
واقعا که الناس نیام، اذا ماتوا انتبهوا
✍️منتی که بر سر ما و عزاداریهایمان است...
🔰 اگر هم ما حواسمان نباشد خدا حواسش است، اگر هم ما ندانیم خدا میداند که نعمت این مجالس عزاداری را از چه کسی و کسانی داریم؟ منت و حق چه کسانی بر گردن ماست که امروز میتوانیم در این مجالس شرکت کنیم.
🔰 اگر نبود حضرت امام(ره) و قیام لله او، اگر نبود خونهایی که مظلومانه در مسیر انقلاب اسلامی به زمین ریخته شد، معلوم نیست ما محرمها کجا بودیم؟ معلوم نبود اصلا مجلس عزایی برای امام حسین(ع) برپا بود که ولو میخواستیم میتوانستیم، در آن شرکت کنیم؟!
🔰 شاید فکر کنیم ما با شیعیان آذربایجان، بحرین، عربستان و... فرق داریم و محال بود مجالس اباعبدالله(ع) در ایران تعطیل شود، اما خوب است بدانیم در همین قرن! یعنی کمتر از صد سال قبل، محرم که میشد، حتی در قم هم به سختی میشد مجلسی برای عزاداری پیدا کرد.
مردم عزادار بودند اما جرأت برگزاری مجالس عزا را نداشتند همانطور که الان در بحرین و آذربایجان و عربستان چنین است.
🔰 خوب است خاطرات شخصیتهای چند نسل قبل از خود را بخوانیم تا بدانیم حضرت امام(ره) چه منتی بر سر ما دارد.
نمونهای از این خاطرات مربوط به برادر بزرگتر حضرت امام(ره)، مرحوم آقای پسندیده است. ایشان نقل میکنند:
🔻در زمان رضاخان، روضه خوانی و سینه زدن و دستجات عزاداری به کلی ممنوع شده بود و فقط بعضیها که با شاه ارتباط داشتند میتوانستند روضه بگذارند، که البته آن هم خیلی محدود بود و در قم، به صورت محرمانه و مختصر انجام میشد.
🔻یک وقت منزل مرحوم حاج میرزا عبدالله چهل ستونی مجلس روضه بود و من به اتفاق امام با هم رفتیم که در مجلس روضه شرکت کنیم. وقتی که نزدیک منزل رسیدیم دیدم آقا(امام) با اینکه از من کوچکتر بودند، افتادند جلو به سرعت رفتند. من تعجب کردم که چطور شد ایشان جلو افتادند.[۱]
🔻بعد دیدم که به درب منزل وقتی رسیدند، یک مأمور آنجا ایستاده بود و گفت: اینجا روضه نیست، چرا آمدهاید؟ ایشان گفتند: ما میدانیم روضه نیست ولی میخواهیم با آقای چهل ستونی ملاقات کنیم و لذا گذاشتند که وارد منزل شویم و در مجلس روضه شرکت کنیم!
🔻در هر صورت آن روزها کسی نمیتوانست مجلس روضه بگذارد. حتی در قم مجلس روضه نبود [۲] و روضه منزل حاج میرزا عبدالله آشتیانی بود چون ایشان با دربار روابط بدی نداشت و ملایم بود و چند نفر دیگر هم سراغ داشتم که چون با شاه رابطه خوبی داشتند هم در مورد لباس (عمامه) کاری به آنها نداشتند و هم می توانستند روضه بگذارند ولی مختصر و محرمانه.
📝منبع: پسندیده، مرتضی، خاطرات آیت الله پسندیده (گفته ها و نوشتهها)، چ سوم، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، ۱۳۹۲، ص: ۱۷۷.
...............................
📝پینوشت:
🔺[۱] حضرت امام هیچ وقت جلوتر از برادر بزرگشان راه نمیرفتهاند، حتی نقل است وقتی با هواپیما از پاریس به تهران میآیند با اینکه همه مردم و دوربینها منتظر شکار لحظه خروج ایشان از هواپیما بودهاند به امام میگویند بفرمایید از هواپیما خارج شوید اما ایشان میفرمایند خیر اول آقای پسندیده بروند من بعد از ایشان میروم.
در مورد ماجرای مذکور که حضرت امام از برادرشان جلو میزنند به احتمال قوی چون در آن زمان پوشیدن لباس روحانیت ممنوع بوده است و برای طلاب مشکل درست میکرده است و حضرت امام نیز همیشه ملبس بودهاند و با وجود ممنوعیتها لباس خود را کنار نمیگذاردهاند (ر.ب: همان، ص: ۱۷۵) احتمال خطری برای آنها مطرح بوده است و یا شاید نیاز بوده است طور خاصی با مأموران صحبت شود تا مشکلی پیش نیاید و به این دلیل ایشان از برادرشان جلو میافتند.
🔺[۲] ممکن است برخی بگویند بعد از تبعید رضاشاه، از این اختناقها کاسته شد و در دوره آیتالله بروجردی ممنوعیتهای عزاداری چندان نبود، اما این عزیزان باید بدانند این حضرت امام بودند که آیتالله بروجردی را به قم آوردند و با تلاشهای خالصانه ایشان جایگاه آیتالله بروجردی در قم تثبیت شد و قدرت روحانیت از دست رفته دوباره احیاء شد و برنامههای مذهبی به واسطه شکلگیری پایگاه قوی مرجعیت مجددا رونق گرفت، البته نکته مهمتر از آن اینکه آنچه از دین و عزاداری در زمان آیتالله بروجردی و بعد از ایشان در جامعه وجود داشت یک شکل حداقلی و بیهویت بود که به واسطه استمرار مبارزات حضرت امام، مجاهدان و شهدای در رکاب ایشان این عزاداریها هویت و جهت اصیل پیدا کرد و منجر به تحول انفسی مردم و پیروزی انقلاب اسلامی گردید و بستر ارتقای کمی و کیفی بیشتر عزادریها نیز رقم خورد.
http://eitaa.com/joinchat/2649292800Ccfe8a7cd9f
💯↩بهترین مستندهای سیاسی،مذهبی،اجتماعی،...در کانال مستند جوان.
@mostanad_javan
.........
این کانال یکی از دوستان طلبهام است که مستندهای خوبی معرفی میکند.
پیشنهاد میکنم از آن استفاده کنید.
21.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 واکنش دکتر حداد عادل به اظهارات مهندس فتاح.
✍️واکنش حضرت امام نسبت به کودتای ۲۸ مرداد ۳۲...
🔰 بیش از چهل و اندی سال از انقلاب اسلامی میگذرد و ما همچنان ابعاد بسیاری از زندگی حضرت امام(ره) این شخصیت والا و الگو، این مؤمن، عالم، روحانی و انقلابی کامل را نشناختهایم.
خیلی که به ایشان ارادت داشته باشیم اندکی از صحیفه و سخنان ایشان را خواندهایم آن هم بدون حواشی تاریخی که بستر آن سخنان را شکل میدهد.
🔰 سالها الگویی کامل و نقد در مقابل نسل جوان ما بوده است و بودجههای کلان برای شناخت آن صرف شده است! اما هنوز که هنوز است این همت برای تحصیل و انعکاس حیات این الگو در ما بوجود نیامده است.
با وجود انذار حضرت آقا که اگر راه امام را نشناسیم، اگر این الگو فراموش شود "ما سیلی خواهیم خورد" اما انگار نه انگار؟!
🔰 بخش عمده زندگی حضرت امام(ره) مربوط به پیش از پیروزی انقلاب است، ایشان متولد ۱۲۸۱ش هستند و در سال ۱۳۵۷ بیش از ۷۶ سال داشتهاند و عمده زندگی با برکت و اثر گذار ایشان مربوط به قبل از پیروزی انقلاب است، اما شناخت ما از زندگی ایشان مربوط به بعد از پیروزی انقلاب و حداکثر مربوط به بعد از قیام ایشان در سال ۱۳۴۳ در سن ۶۲ سالگیشان است، و دوره ماقبل از آن برایمان مغفول مانده است.
🔰 چه بسا اقتباس از حیات حضرت امام آنگاه که در مصدر رهبری نیستند بلکه به عنوان یکی از خواص جامعه در ذیل زعیم زمان به کنش سیاسی و اجتماعی میپردازند برای ما بسیار لازمتر نیز خواهد بود.
🔰 عمدتا برای طلاب ما از شخصیت حضرت امام چنین انعکاس داده میشود که ایشان تا پیش از مرجعیت فعالیت خاص سیاسی نداشتهاند! درحالی که برای طلاب زمان خودشان از جاذبههای اصلی ایشان در عین داشتن چهرهای کاملا علمی و استاد تمام حوزه، شهرتشان به سیاسی بودنشان بوده است.
🔰 از جمله اقدامات حضرت امام(ره) در ایام تدریس در حوزه، نامهنگاریهای بینالمللی ایشان است و منجمله این نامهنگاریها مربوط به بعد از کودتای ۲۸ مرداد میباشد.
🔻آیتالله پسندیده برادر ایشان در این رابطه نقل میکنند:
🔻موقعی که محمدرضا پهلوی از اروپا باز میگشت و چند نفری در جریان بازگردانیدن شاه بر تخت طاووس[حکومت] کشته شدند؛ حضرت امام خمینی طاب ثراه نامههایی به عنوان قساوت نامه شاه برای رهبران کشورهای عرب فرستادند و برای قربانیان یاری طلبیدند و فقط یک نفر به نام جمال عبدالناصر که سرهنگ ارتش مصر بود، جواب داد و دیگران جواب ندادند. متأسفانه رونوشت نامهها و جواب جمال عبدالناصر را پیدا نکردم و لذا به همین مختصر اکتفا میکنم.
📝منبع: پسندیده، مرتضی، خاطرات آیتالله پسندیده (گفتهها و نوشتهها)، چاپ سوم، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، ۱۳۹۲. ص: ۲۲۳.
http://eitaa.com/joinchat/2649292800Ccfe8a7cd9f
شرح حال
🎥 واکنش دکتر حداد عادل به اظهارات مهندس فتاح.
⭕️ یک واکنش جالب توجه در مورد پاسخ دکتر حداد عادل:
👤مصطفی زالی
🔸از پارادوکسهای چهل سال انقلاب «مستضعفین» آن است که در گرانترین خیابان شهر، با دانشآموزانی بهرهمند از راننده شخصی، متنعم از گرانترین برندهای خارجی و ساکن اشرافیترین منازل، در ملکِ «مستضعفان» مدرسهای با توجیه «تربیت نیروی انسانی متعهد به خدمت به مستضعفان» تأسیس میشود.
شرح حال
⭕️ یک واکنش جالب توجه در مورد پاسخ دکتر حداد عادل: 👤مصطفی زالی 🔸از پارادوکسهای چهل سال انقلاب «مست
حکایت سفر اربعین بچههای این مدرسه که میخواهند عالمان علوم انسانی باشند هم شنیدنی است.
با هواپیما به نجف و پیاده روی و اقامت در هتل و خلاصه برگشت با هواپیما.
مؤمنان عالم لاکچری تربیت شده برای آقایی و مدیریت کردن یه مشت جواد مواد بیچاره مثل ما.😳
امسال هم خدا توفیق داده است، در ایام محرم، در شیراز از محضر استاد عزیزم حجتالاسلام حمید وحیدی استفاده کنیم.
در طول دوره طلبگیام اساتید خوب بسیاری دیدهام اما به قول بسیاری از دوستانم حاجآقا وحیدی یک چیز دیگر است.
شاگردی ایشان را افتخار خودم میدانم و به دوستانم توصیه میکنم شبهای محرم مسجدابالفضل(ع) کلبه سعدی از حضور ایشان استفاده کنند.
احتمالا صبحها و ظهرها هم صحبت داشته باشند.
شرح حال
امسال هم خدا توفیق داده است، در ایام محرم، در شیراز از محضر استاد عزیزم حجتالاسلام حمید وحیدی استفا
بنده نوع فعالیت حوزویام جوری رقم خورده است که از منبر رفتن و روضه خواندن محروم هستم فلذا شبهای محرم در خدمت جناب وحیدی خواهم بود.
پارسال شب اول محرم نزد امام جماعت مسجد رفتم و خواستم بین دو نماز استادم حاجآقا وحیدی را به مردم معرفی کنم تا از جلسات ایشان بیشتر استفاده کنند، امام جماعت مانع شدند و آرام گفتند آقا این چه حرفیه مشک آن است که خود ببوید، ایشان میآیند صحبت میکنند اگر به دل مردم نشست استفاده میکنند دیگر این کارها را ندارد.
خلاصه چند شب بعد دیدم آخر مجلس بنده خدایی میگوید خانمها ساکت باشید خانمها استفاده کنید، حاجآقا خیلی قابل استفاده است و...
بنده خدا همان امام جماعت بود.
الحمد لله پارسال استقبال از ایشان خیلی خوب بود و چند جا ایشان را دعوت کردند یکی از آنها جمع مسئولین نیروی انتظامی بود که هر روز برای صحبت میرفتند.
برای صحبت پیش از خطبههای نماز جمعه هم از ایشان دعوت شد وخلاصه بازخوردهای خیلی خوبی از سخنرانیهایشان داشتیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این کلیپ را منتشر کرده بود و زیر آن نوشته بود:
😯ماشین ایرانی فرستادن لبنان اونم اقساطی از حقوق کم میشه یا با میزان دآرمد براش قسط بندی میشه. خسته نباشید به مسئولین انقلاب. چرا واسه مردم خودمون اینطوری نیست. اینجا دولت مقصر نیست بلکه خواست نظام است تا به صورت اجباری رفاه مردم لبنان بر بدبختی مردم ایران ترجیح داده شود.😔
........
به او گفتم:👇
شرح حال
این کلیپ را منتشر کرده بود و زیر آن نوشته بود: 😯ماشین ایرانی فرستادن لبنان اونم اقساطی از حقوق کم می
این متن میگوید نظام رفاه مردم لبنان برایش مهمتر از رفاه مردم ایرانه!
اصل این مطلب واقعا مطلب اشتباهی است و خیلی بده که کسانی میتونن چنین شبهاتی در ذهن مردم ما القاء کنند ولی خب به هر حال مجبوریم به اون هم جواب بدیم!
توی متن برای القاء اینکه حواستان باشد که از دولت طلبکار نشوید و از نظام طلبکار باشید، میگوید دولت نه، نظام تصمیم گرفته است!
این نظام کیه؟ چرا یه عده هر وقت به ظاهر موفقیتی است، میگویند ما بودیم و وقتی گند میزنن و هیچ موفقیتی کسب نمیکنند میگویند تصمیم نظام بوده و...
وقتی اسم نظام میآید یعنی آن چیزی که هزاران شهید برای حفظش خون دادند.
نظام اسلامی را نباید در چشم مردم خار کنیم، چون اگر این نظام زمین خورد دیگر سالهای سال اسلام نمیتواند سر بلند کند و این مردم هم سالهای دراز رنگ آسایش را نخواهند دید.
استکبار طعم تلخی از این مردم چشیده است و به این راحتی دست از سر این مردم بر نخواهد داشت و کاری میکند که درس عبرتی برای همه مردم مظلوم دنیا شود.
همان رفتارهایی که بعد از شکست دادن انقلاب اسلامی الجزایر با آنها کردند.
چشمهامان را باز کنیم و هرکس مسئولیت کار خودش را بپذیرد و فریب دادن مردم را تمام کنند.
اما در مورد این کلیپ، اگر بنا به متن ذیل این کلیپ سخن بگوییم! صادرات خودرو به لبنان برای وارد کردن دلار و ارز به کشور که خیلی خوبه، پس آفرین به نظام و خاک بر سر دولتی که چنین عرضهای نداشته! الحمد لله که به برکت روابط ما با جبهه مقاومت گشایشهای اقتصادی هم حاصل شود.
در این کلیپ میگوید صادرات این خودروها به لبنان:
«کانت لرفع عقوبات دولیة»
یعنی برای دور زدن تحریمهای بین المللی صورت گرفته!
این یعنی ماجرا به سود ماست که برای رفع تحریمها میآییم چنین میکنیم.
لبنان که تحریم نیست، ماییم که تحریم هستیم و نیاز به دور زدن تحریمها داریم.
در کلیپ هم نمیگوید: پول ماشینها را سایپا یا ایران از کسی نمیگیرد، بلکه میگوید، بانکهای لبنانی تسهیلات میدهند، ملتشان بتوانند با دادن ۱۴۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار نقد و بقیش قسطی این ماشینها را تهیه کنند.
......
پس آفرین به دولت لبنان که میتواند به ملتش وام بدهد و خودرو بخرند و خاک بر سر دولتی که نمیتواند به مردمش وام بدهد و آفرین به نظامی که میتواند واسطه شود ما تحریمهای بینالمللی را دو بزنیم و صادرات کرده و ارز لازم برای کشور را تأمین کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فتاح: عذرخواهی می کنم؛ جانب انصاف را رعایت نکردم
پرویز فتاح در حاشیه بازدید از ساختمان پلاسکو:
🔻هیچ کدام از افراد و سازمان هایی که اسم بردم از املاک استفاده شخصی نداشته اند.
🔻خطای بنده بود که خیلی کوتاه و تیتر وار نام بردم.
🔻فرصتِ باز کردن مسئله نبود.
🔻بعضا اطلاعات بنده ناقص اعلام شد. جانب انصاف را رعایت نکردم.
شرح حال
⭕️ یک واکنش جالب توجه در مورد پاسخ دکتر حداد عادل: 👤مصطفی زالی 🔸از پارادوکسهای چهل سال انقلاب «مست
⭕️ بعد از انتقاد از مدیریت به سبک لاکچری مدرسه فرهنگ یکی از دوستانم گفت این مدرسه چنین نیست؛ به او گفتم من مطالبی خلاف آن خواندهام که برخی را دوستان مورد اعتماد نوشتهاند.
اما اگر شما شاهدی برای نقض آن بیاورید انعکاس میدهم ولی آن دوستم شاهدی در این رابطه ذکر نکردند.
حالا بنده خدایی به نام مرتضی روحانی که طلبه هم هستند توییتهایی در نقض مطالبی که خوانده بودم نوشتهاند که قسمتهایی نقضش را انعکاس میدهم:👇
🔻من دو سال دبیرستان فرهنگ درس خواندم. دوم و سوم دبیرستان. حدود ده سال هم آنجا تدریس کردم. تا همین پنج سال پیش هم رابطه خیلی خوبی با فریدالدین داشتم که حقیقتا حکم برادر بزرگتر را داشت و الان بین مان شکرآب است. چرایش به این بحث ربطی ندارد.
🔻 اجمالا میخواهم بگویم که الان رابطهای با فرید و خاندان حداد ندارم. پس این رشتو را از یک فرد مطلع و اکنون بی طرف بخوانید. اولا که فرید در مدرسه پسرانه فرهنگ درس نخوانده.
🔻 مدرسه فرهنگ یک مدرسه غیرانتفاعی به معنای واقعی کلمه بود. ساختمان مدرسه پسرانه (دخترانه را نمیدانم) متعلق به آموزش و پرورش است. این ساختمان فوقالعاده قدیمی بود طوری که آموزش و پرورش آن را تخلیه کرده بود و دکتر همانجا را میگیرد تا بتواند ایده مدارس علوم انسانی را عملی کند.
🔻 مدرسه در سالهای نوپایی اجاره نمیداده ولی بابت آن سالها در حیاط بالا مدرسه ساختمان خوب و نوسازی ساخته که مالکیت آن برای آموزش و پرورش است که چه بسا هزینه ساختش چند برابر هزینه اجاره آن سالها باشد و الان هم مدرسه ماه به ماه به آموزش و پرورش اجاره میدهد.
🔻 در مورد شهریه هم باید بگم شهریه تابع وضع اقتصادی است. بله شهریه مدارس غیرانتفاعی گران است ولی شهریه فرهنگ از خیلی جاها ارزانتر است. حقوق معلمیناش هم کمتر است و ... این را بگذارید کنار اینکه مدرسه هیچ، تاکید میکنم هیچ دانشآموزی را برای شهریه رد نمیکند.
🔻 من خودم دو سال مسئول گزینش مدرسه بودم و میتوانم در مورد این موضوع شهادت بدهم که مدرسه با همگان بر سر قیمت مماشات میکرد و کسی را بهخاطر مسائل مالی رد نمیکرد و ما هر سال چندین ثبتنام رایگان داشتیم.
🔻 فضای دانشآموزان هم هیچوقت فضای لاکچری نبوده و مدرسه با این موارد به شدت مقابله میکرد. این را گستره جغرافیایی دانشآموزان هم بیان میکند. ما از شهرری تا تجریش دانشآموز داشتیم و این دقیقاً بهخاطر این بود که محل مدرسه در مرکز شهر بود. من خودم از خ پیروزی به فرهنگ میرفتم.
🔻 این را بگذارید در کنار فعالیتهای سالهای اخیر مدرسه در دلگان، ایرانشهر و خوزستان و ... که کاملا با ایدههای تمرکززدایانه صورت گرفته. هزینه این مدارس را فریدالدین رسما با گدایی از خیرین در میآورد. مدارسی که سعی در ارتقا سطح دانش مناطق محروم دارد.
شرح حال
⭕️ بعد از انتقاد از مدیریت به سبک لاکچری مدرسه فرهنگ یکی از دوستانم گفت این مدرسه چنین نیست؛ به او گ
البته ان قلتهایی همچنان باقی است ولی ادامه دادن آن در شأن بنده نیست و ای کاش قضایا از طریق مراجع قانونی به صورت شفاف دنبال میشد.
295eff44-6e21-40b6-81f1-e576dff81be0
31.96M
سخنرانی حجتالاسلام حمید وحیدی، شب اول محرم ۱۳۹۸ش؛
موضوع سخنرانی این دهه حجت الاسلام و المسلمین وحیدی ویژگیهای همسفران امام حسین(علیه السلام) بود.
ایشان صحبت خود را با فرازی از خطبه امام حسین آغاز کردند که: «مَنْ كَانَ بَاذِلاً فِينَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اَللَّهِ نَفْسَهُ فَلْيَرْحَلْ فَإِنِّي رَاحِل»
2.سخنرانی حجت الاسلام وحیدی محرم98.mp3
27.47M
سخنرانی حجتالاسلام حمید وحیدی، شب دوم محرم ۱۳۹۸ش.
موضوع سخنرانی این دهه حجت الاسلام و المسلمین وحیدی ویژگیهای همسفران امام حسین(علیه السلام) بود.
ایشان صحبت خود را با فرازی از خطبه امام حسین آغاز کردند که: «مَنْ كَانَ بَاذِلاً فِينَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اَللَّهِ نَفْسَهُ فَلْيَرْحَلْ فَإِنِّي رَاحِل».
موضوع این جلسه صفت اهل نصیحت بودن و معنای آن است، صفتی که یکی از ارکان اخلاق اسلامی است و ما به اشتباه معنای آن را صرفا پند دادن میدانیم، وصفی که امام حسین(ع) تجلی آن است.
وصفی که از اولین القاب اولیآء الله است و انبیآء خود را با آن وصف و چنین معرفی میکردند: «إِنِّي لَكُمَا لَمِنَ النَّاصِحِينَ»
3.سخنرانی حجت الاسلام وحیدی محرم98.mp3
33.48M
سخنرانی حجتالاسلام و المسلمین حمید وحیدی، شب سوم محرم ۱۳۹۸ش؛
ایشان در این جلسه در ادامه بحث گذشته و اوصاف یاران همراه امام حسین(ع) به وصف محبت داشتن به بندگان خدا میپردازند.
ایشان در این جلسه به توصیه امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشاره میکنند که: « وَ أَشْعِرْ قَلْبَكَ اَلرَّحْمَةَ لِلرَّعِيَّةِ وَ اَلْمَحَبَّةَ لَهُمْ وَ اَللُّطْفَ بِهِمْ وَ لاَ تَكُونَنَّ عَلَيْهِمْ سَبُعاً ضَارِياً تَغْتَنِمْ أَكْلَهُمْ»
ایشان پس از اشاره به نکات مختلف از سیره اهل بیت در محبت به مردم و اینکه بایست قلب خود را مملو از محبت مردم کرد این پرسش را مطرح میکنند که آیا جنگ مؤمن با دیگران نیز بر اساس محبت به آنان است؟ و آیا این قاعده عمومی محبت در جایی استثناء شده است؟
در پاسخ نیز با اشاره به توصیه امیرالمؤمنین(ع) در مورد خوارج که: «لاَ تَقْتُلُوا اَلْخَوَارِجَ بَعْدِي فَلَيْسَ مَنْ طَلَبَ اَلْحَقَّ فَأَخْطَأَهُ كَمَنْ طَلَبَ اَلْبَاطِلَ فَأَدْرَكَهُ يَعْنِي مُعَاوِيَةَ وَ أَصْحَابَهُ» میفرمایند کسانی که طالب باطل بودهاند و بنای بر انحراف دیگران و جهنمی کردن مردم دارند از این قاعده محبت عام خارج هستند.
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
💥 روز اول محرم روز مخصوص دعا برای صاحب اولاد شدن و نسل پاک است.
«امام رضا علیهالسلام به ريانبنشبيب فرمودند که در روز اول محرم حضرت زکريا دعا کردند و دعايشان مستجاب شد. [إِنَّ هَذَا الْيَوْمَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي دَعَا فِيهِ زَكَرِيَّا ع رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ فَاسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ وَ أَمَرَ الْمَلَائِكَةَ فَنَادَتْ زَكَرِيَّا وَ هُوَ قائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيى فَمَنْ صَامَ هَذَا الْيَوْمَ ثُمَّ دَعَا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ كَمَا اسْتَجَابَ لِزَكَرِيَّا... .]
تلقي من اين است که اگر کسي از اين جنس خواستهها دارد و ميخواهد نسلش آباد و در خدمت سيدالشهدا باشد و ميخواهد امکاناتش در خدمت سيدالشهدا باشد و توفيق خدمتگزاري به ساحت مقدس حضرت و تاسي به حضرت را در برنامههايش داشته باشد، راهش اين است که روز اول محرم #روزه بگيرد و #دعا کند که انشاءالله اين دعا در #روز_اول_محرم مستجاب میشود. هر دعايي وقتي دارد و بهار اين دعا در روز اول محرم است.
اگر کسي شهادت ميخواهد يا نسل پاک و آبادي ميخواهد که در مسير سيدالشهدا باشد و امکانات و مالش ميخواهد در مسير سيدالشهدا باشد از بيانات وجود مقدس امام رضا ارواحنا فداه اينطور ميفهمم که حضرت ميفرمايند روز اول محرم را روزه بگيريد و دعا کنيد دعاي شما هم مستجاب ميشود. اين يعني اول محرم فرصت اينطور درخواستها و اجابت اينطور دعاهاست؛ فرصت اول محرم يک باب خاصي به شهادت سيدالشهدا باز ميشود که از اين باب ميشود وارد شد و اجابت بشود.»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما نمیتوانیم در دنیا تنها باشیم!
پس اگر همه به حسین پشت کردند و عهد خود شکستند ما هم تنها نمیشویم و عهد خود میشکنیم!
ما سازمان ملل را قبول داریم پس باید همه کشورهایش را قبول کنیم!
ما اسلام را هم قبول داریم پس باید همه احکامش را قبول کنیم!
ما انسانیت را هم قبول داریم پس باید همه احکامش را قبول کنیم!
پس اگر اسلام و انسانیت میگوید «كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْنا» و سازمان ملل میگوید: با ظالمان اگر قدرتمند هستند بسازید، باید یکی را انتخاب کنیم.
یا مسلمان و انسان باشیم و یا سازمان ملل و قواعد ظالمانهاش را بپذیریم.
4.سخنرانی حجت الاسلام وحیدی محرم98.mp3
27.32M
سخنرانی حجتالاسلام حمید وحیدی شب چهارم محرم ۱۳۹۸ش،
ایشان در این جلسه در ادامه بحث اوصاف یاران همراه امام حسین به بحث ایمان و باور به خدا میپردازند.
باوری که ما نداریم و خداوند با همه جلالتش باید به بندهاش متذکر گردد: «وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَدِيثًا» «وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ قِيلًا» تا بندهاش باور کند که او هست و نبی او راست میگوید که: «دَعْ مَا يُرِيبُكَ إِلَى مَا لاَ يُرِيبُكَ فَإِنَّكَ لَنْ تَجِدَ فَقْدَ شَيْءٍ تَرَكْتَهُ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.» اگر چیزی را برای خدا کنار گذاشتی فقدانش را در خودت نخواهی یافت.
خدا را باور نداریم و اگر داشتیم غرور و تکبر ما را نمیگرفت و چون امام سجاد با زاری میگفتیم: «سَيِّدِي مَا أَنَا وَ خَطَرِي»
من در مقابلت چه کسی هستم و چه آبرویی دارم؟!
ایشان در انتها به تأثیر افزایش ایمان و یقین به خداوند در اصلاح نفس و رذایل اخلاقی میپردازند و به فراز ابتدای دعای مکارم الاخلاق امام سجاد اشاره میکنند که:
«اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، وَبَلِّغْ بِايمانِي اَكْمَلَ الأْيمانِ وَاجْعَلْ يَقينِي اَفْضَلَ الْيَقينِ، وَانْتَهِ بِنِيَّتِي اِلَي اَحْسَنِ النِّيَّاتِ، وَبِعَمَلِي اِلَي اَحْسَنِ الأَْعْمالِ»
که مکارم اخلاق با ایمان آغاز میشود.
5.سخنرانی حجت الاسلام وحیدی محرم98.mp3
37.74M
سخنرانی حجتالاسلام و المسلمین حمید وحیدی شب پنجم محرم ۱۳۹۸ش؛
ایشان در این جلسه در ادامه بحث صفات همسفران حسین به این نکته اشاره میکنند که همسفران حسین اهل ایمان قوی و محبت به خداوند هستند اما چگونه ایمان خود را تقویت کنیم و اهل محبت به خداوند شویم؟
ایمان و یقینی که در نهایت به عشق به خداوند منتهی میشود، عشقی که همه حواس شما را پیش معشوق میبرد، به تعبیر قرآن: «رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ»
ما دنبال یک میانبر برای کسب محبت خداوند و تقویت ایمانمان هستیم و به تعبیر امام سجاد در پایان دعای مکارم الاخلاق: «وَانْهَجْ لِي اِلَي مَحَبَّتِكَ سَبيلاً سَهْلَهً اَكْمِلْ لِي بِها خَيْرَ الدُّنْيا وَالأْخِرَه».
چه کنیم که به تعبیر امیرالمؤمنین در دعای کمیل قلبمان شیفته محبت خدا شود: «قَلْبِي بِحُبِّكَ مُتَيَّماً»؟
راه آن بندگی است، بندگی یعنی عبودیت و نه عبادت صرف؛ اینها با هم خیلی فرق میکند.
شیطان حاضر بود عبادتی برای خدا داشته باشد که احدی نداشته است اما اهل بندگی خداوند نبود.
وقتی خداوند شیطان را امر به سجده بر آدم کرد او گفت: «يَا رَبِّ وَ عِزَّتِكَ إِنْ أَعْفَيْتَنِي مِنَ اَلسُّجُودِ لآِدَمَ لَأَعْبُدَنَّكَ عِبَادَةً مَا عَبَدَكَ أَحَدٌ قَطُّ مِثْلَهَا» خدایا مرا از این یک کار عفو کن من عبادتی مثال نزدنی را تحویلت میدهم.
اما خداوند به او گفت: «إِنِّي أُحِبُّ أَنْ أُطَاعَ مِنْ حَيْثُ أُرِيدُ» این یعنی بندگی یعنی آنچه خدا میخواهد نه آنچه تو میخواهی.
6.سخنرانی حجت الاسلام وحیدی محرم98.mp3
41.3M
سخنرانی حجتالاسلام و المسلمین حمید وحیدی شب ششم محرم ۱۳۹۸ش.
ایشان در ادامه بحث جلسه قبل و بیان اوصاف همسفران امام حسین و بحث عبودیت و محبت آنان به خداوند به بحث جلوههای عبودیت و بندگی خدا میپردازند و از جمله مهمترین جلوههای بندگی خداوند را ترجیح دادن خواست خداوند بر خواست دل بیان میکنند.
دل من میخواهد یا دل خدا؟ عدهای معیارشان دل خودشان است: «أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ» این آدم میگوید لا اله الا من، لا اله الا نفسم؛ اما عده دیگری نیز هستند که مصادق آیه « و اما من خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوی» هستند، اینان در دو راهیهای دل خودم یا خدا، دل خود را زیر پا میگذارند. اینان جایگاهشان بهشت است «فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَى»
در حدیث قدسی از کتاب کافی که به تعبیر بسیاری از علما مضامین آن متواتر است و در مورد نتیجه عمل این دو عده است، امام باقر(ع) از پیامبر اکرم(ص) خداوند تبارک و تعالی با ۸ قسم عظیم میفرماید:
«لاَ يُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَاهُ عَلَى هَوَايَ» هيچ بندهاى خواسته خود را بر خواسته من اختيار نكند جز آنكه كارش را پريشان كنم و دنيايش را به هم ريزم و دلش را به آن سرگرم كنم و از آن چيزى به او ندهم جز همان كه مقدر او كردهام،
و در ادامه میگوید: «لاَ يُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَايَ عَلَى هَوَاهُ» هيچ بندهاى خواست مرا،بر خواست خود مقدم ندارد جز آنكه فرشتههاى من او را نگهبانى كنند و آسمانها و زمين را كفيل روزى او سازم و از پس تجارت و بهرهجوئى هر تاجرى من پشتيبان و نگران او باشم و دنيا هم با آنكه او نخواهد به جانب او رو كند.
7.سخنرانی حجت الاسلام وحیدی محرم98.mp3
45.98M
🔻سخنرانی حجت الاسلام حمید وحیدی شب هفتم محرم ۱۳۹۸ش؛
🔻ایشان در ادامه مباحث جلسات قبل به دومین جلوه مهم بندگی اشاره میکنند، جلوهای که بسیاری از مشکلات مؤمنین را در روابط اجتماعی، خانوادگی و حتی شخصی حل میکند.
جلوه بیتوقعی؛
بیتوقعی یکی از ارکان بندگی است: «وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِٓ» بندگان خدا اگر میخواهید چیزی طلب کنید از فضل خداوند طلب کنید؛
فضل یعنی حقی نیست، طلبکاری نیست، از فضل است.
اما چرا خداوند گاهی نام فضل خود را اجر میگذارد؟ چرا میگوید: «فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ»؟
بین امید و توقع چه تفاوتی است؟
چرا خداوند میگوید توقع نداشته باش اما امید داشته باش؟
ما باید از خداوند بهترینها را بخواهیم و بگوییم: «وَ اجْعَلْنِي مِنْ أَحْسَنِ عَبِيدِكَ نَصِيباً عِنْدَكَ وَ أَقْرَبِهِمْ مَنْزِلَهً مِنْكَ وَ أَخَصِّهِمْ زُلْفَهً لَدَيْكَ»
اما از روی امید به فضل خداوند چراکه: «فَإِنَّهُ لاَ يُنَالُ ذَلِكَ إلاَّ بِفَضْلِك»
در دعا طلبکار از خداوند نباشیم و به آنچه میشود راضی باشیم، در حدیث قدسی از امام صادق(ع) از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است: «قَالَ اَللَّهُ جَلَّ جَلاَلُهُ يَا اِبْنَ آدَمَ أَطِعْنِي فِيمَا أَمَرْتُكَ وَ لاَ تُعَلِّمْنِي مَا يُصْلِحُكَ» بنده من به من آموزش نده که چه چیزی به مصلحت توست.
🔻فرمول بسیار بسیار مهم: «میزان رنجشهای ما به نابرخورداریهای ما نیست، به توقعات ما است.» توقعاتتان را کاهش دهید تا رنجشهایتان را کاهش دهید.
از پیامبر اکرم(ص) روایت شده است: «َثلاَثَةٌ إِنْ لَمْ تَظْلِمْهُمْ ظَلَمُوكَ اَلسَّفِلَةُ وَ زَوْجَتُكَ وَ خَادِمک»
🤲خدایا بلای این دولت را از سر ما بردار، کی قرار است خسارات ما بابت حماقتهای این دولت تمام شود!
📛 معاون اول رییس جمهور : واکسن کرونا در هر جایی تولید شود وارد می کنیم!!
سخنگوی وزارت بهداشت:
📛 برای حدود ۱۰ میلیون واکسن آنفلوآنزا در شهریور ماه سال ۹۹ برنامه ریزی شده و در حال حاضر حدود یک میلیون واکسن آنفلوآنزا در گمرک داریم و هفته آتی اولین قسمت توزیع میشود./ایرنا
#رهبر_معظم_انقلاب:
🔰"کدام عاقلی به شما اعتماد میکند که شما بیایید برای او دارو بیاورید؛
#ممکنه_داروی_شما_وسیله
#گسترش_بیماری_باشد.
هیچ اعتباری ندارید؛ به شما اعتمادی نیست. ممکن است یک دارویی را شماها تجویز کنید، یا وارد کشور بکنید که این ویروس را ماندگار کند و مانع تمام شدنش بشود./سخنرانی نوروزی خطاب به ملت ایران ۳ فروردین ۹۹
شرح حال
ما نمیتوانیم در دنیا تنها باشیم! پس اگر همه به حسین پشت کردند و عهد خود شکستند ما هم تنها نمیشویم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 نزدیک به یک قرن است که یهودیان صهیونیست وارد سرزمین این مردم شدهاند و مال و ناموس و زمین و خانه آنها را غارت میکنند.
در ابتدا با حمایت انگلیسها و بعد از آن هم با حمایت آمریکا و سکوت سازمان ملل!
🔻 این سرباز میخواهد این کودک را ببرد و خانواده او جرأت مقابله جدی با او را ندارند چون میدانند اگر برای سرباز مشکلی پیش بیاید، باید منتظر فاجعهای برای خود باشند.
🔻عشق به حسین(ع) بدون مثلیت پیدا کردن با او دروغی بیش نیست، و وقتی حسین(ع) به یزید میگوید: «مثلی لایبایع مثله - مثل من با مثل او بیعت نخواهد کرد»، آنان که با یزیدیان زمانه خود بیعت میکنند، دروغ میگویند که عاشق حسین(ع) هستند، دروغ میگویند که مرام و آزادگی حسین(ع) را دوست دارند.
آنان عاشقان یزیدند اگرچه عزادار حسین(ع) باشند.
🏴🏴 عبرتهای عاشورا/جامعه پس از حسین(ع)چه شد؟
◾️▪️سه شهر در حادثه عاشورا از امام حسین(ع) تمکین نکردند که عاقبتشان به اختصار این است:
◾️١- مردم مدینه در زمانی که باید از حسین(ع) تبعیت می کردند نافرمانی کردند.وقتی که سیدالشهدا(ع) شهید شد پشت سر عبدالله ابن حنظله قیام کردند ولی از یزید شکست خوردند. قبلا نوشتیم که سه روز جان،مال و ناموس مردم مدینه بر سپاه شام حلال شد. بسیار زنان و دخترانی که مورد تجاوز قرار گرفتند و صدها یا هزاران فرزند نامشروع این حادثه، امروز در تاریخ به اولاد الحرّه مشهورند.
◾️◾️آن قدر مردم کشته شدند که خون، قبر پیامبر را نیز گرفته بود. تمام کسانی که زنده ماندند بر پیشانیشان داغ زدند و نوشتند: هذا عبد من عبید یزید؛این بنده ای از بندگان یزید است.....در تاریخ به فرمانده سپاه یزید لقب «مسرف» به معنی «خونریز بی حد و حصر» دادند
◾️٢- بعد از مدینه نوبت به مکه رسید.لشكر خونخوار یزید به رهبری حصین ابن نمیر در بالاى كوههاى مكه كه مشرف بر خانه ها و مسجدالحرام بود، اجتماع كردند و با منجنيق، پيوسته سنگ و نفت بر مكه و مسجدالحرام مى افكندند. تاریخ می نویسد این قوم که به هیچ مبنایی اعتقاد نداشتند پارچه هایی از پنبه و كتان به نفت آلوده مى ساختند و بر خانه خدا مى انداختند و آنها را آتش می زدند تا آنكه كعبه معظّمه سوخت و بناى آن منهدم گشت و ديوارهاى آن فرو ريخت؛ خداوند بر مکیان رحم نمود و یزید به درک واصل شد و الا باید امروز در تاریخ از کشتار مردمان مکه داستانها می نوشتند.
◾️٣-کوفیانی که حاضر نشدند از سیدالشهدا(ع) تبعیت کنند بعد از حسین(ع)سه قیام کردند که هر سه قیامشان به غیر از شکست چیزی نداشت:
▪️توابین یعنی همان مومنین وقت نشناس که حدودا ۴۰۰۰ نفر بودند؛ جز شکست و شهادت حدود ۱۰۰۰ نفرشان سودی نبرد.
▪️مردم کوفه مختار را هم تنها گذاشتند. بنا بر اقوال مورخین، ٦٠٠٠ نفر از یاران مختار از مصعب ابن زبیر امان خواستند و مختار را تنها گذاشتند. مصعب دستور داد که همگی را گردن زده و آنها را به قتل رساندند. گفته شده که دو هزار نفر از این تعداد، عرب و چهارهزار نفر ایرانی بودند.
▪️قیام سوم کوفیان هم که به رهبری زید فرزند امام سجاد بود جز شکست سود دیگری نبرد.
▪️علامه شهیدی از کوفیان به "زبردست نوازان زیردست آزار" یاد می کند. مردمی که به امام حسین(ع)تمکین نکردند، اسیر دست حجاج ابن یوسفی شدند؛ که طبق گفته تاریخ، بیش از ۱۰۰هزار نفر از مسلمانان را گردن زد.
▪️این است عاقبت مردمانی که ولی به حق خود را به وقت نشناخته و تبعیت نکنند. ✍"ربیعی"
نشریه عبرتهای عاشورا.
8.سخنرانی حجت الاسلام وحیدی محرم98.mp3
45.53M
سخنرانی حجتالاسلام حمید وحیدی شب هشتم محرم ۱۳۹۸ش؛
در ادامه مباحث جلسات قبل در توصیف ویژگیهای همسفران امام حسین به بحث ایمان و جلوه بیتوقعی از ایمان رسیدیم.
نشانه بیتوقعی تواضع است و جایگاه و ظرف تواضع قلب مؤمن است و رفتارهای متواضعانه بروز این حالت است.
مقابل تواضع، تکبر است یعنی خودبزرگبینی، تواضع یعنی خود را وضیع دیدن خود را کم دیدن.
تواضع اگر برای مردم باشد ارزشی ندارد و آسیب است.
امام صادق(ع) میفرمایند: «: وَ مَنْ ذَهَبَ يَرَى أَنَّ لَهُ عَلَى اَلْآخَرِ فَضْلاً فَهُوَ مِنَ اَلْمُسْتَكْبِرِينَ»
هرکس برای خودش نسبت به دیگری برتری را حساب کند او از مستکبرین است.
و میدانیم جایگاه مستکبرین جهنم است.
راوی سوال میکند: إِنَّمَا يَرَى أَنَّ لَهُ عَلَيْهِ فَضْلاً بِالْعَافِيَةِ إِذَا رَآهُ مُرْتَكِباً لِلْمَعَاصِي؟
فَقَالَ: هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ!
فَلَعَلَّهُ أَنْ يَكُونَ قَدْ غُفِرَ لَهُ مَا أَتَى، وَ أَنْتَ مَوْقُوفٌ تُحَاسَبَ؟ أَ مَا تَلَوْتَ قِصَّةَ سَحَرَةِ مُوسَى صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ؟
⚫إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُون
🔰حاج آقا روحالله حسینیان برای صهبا یک یار و پشتیبان مهم بودند که با اعتقاد عمیق به کار مردمی و خودجوش، پدرانه به صهبا اعتماد و از آن پشتیبانی کردند.
از ایشان شنیده بودیم که در بخشی از مباحث حضرت آیتالله خامنهای در مشهد مقدس، پیش از پیروزی انقلاب حاضر بودهاند. گویا از همان زمان تا به حال بهدنبال ترویج و تبلیغ آن معارف ناب بودهاند و این استقبال گرم و یاریِ بدون چشمداشت از صهبا، دنبالۀ همان نیت شریف قدیمی بوده است.
حمایت سندی مرکز اسناد انقلاب اسلامی با عنایت ایشان، موجب دسترسی صهبا به اسنادی شد که در حالت عادی هیچ وقت نمیتوانست به آنها برسد. و همین اسناد در انتشار کتابهای «حلقۀ سوم انسان۲۵۰ساله»، «برتبعید»، «عبد صالح خدا» و برخی آثار دیگر، بسیار موثر بوده است.
لذا صهبا و همهٔ مخاطبان بزرگوارش مدیون و ممنون این حمایت مخلصانهٔ حجتالاسلام حسینیان هستیم.
و امروز که ایشان از دار فانی وداع کردهاند، ضمن عرض تسلیت به جبههٔ فرهنگی انقلاب اسلامی و مجموعه ارزشمند مرکز اسناد، برای این روحانی مجاهد و دلسوز، آرزوی رحمت و مغفرت الهی را داریم.
تقدیم به روح ایشان، فاتحه و صلواتی هدیه بفرمایید.
@sahba_nashr1