eitaa logo
شرح حال
1.2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
137 فایل
کانال شخصی حمیدرضا باقری - طلبه (مقطع درس خارج) - نویسنده (کتاب‌های آقا‌روح‌الله - حاج‌آقا روح‌الله - لِله و...) @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/ayat_va_revayat https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 قسمت سوم از متنی که پس از جلسه با مهدی نصیری نوشته بودم.👇 🔹 اما آخرین و مهم‌ترین مطلب اینکه چه کسی گفته است که مؤمنین قرار نیست به آبادی دنیا برسند؟ شاید اشتباهاتی از این دست حاصل عدم تفکیک آیات و روایت مربوط به فرد یا اجتماع باشد. 🔸قرآن آنگاه که می‌خواهد در مورد فرد سخن بگوید می‌گوید: «مَنْ كانَ يُريدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ في‏ حَرْثِهِ وَ مَنْ كانَ يُريدُ حَرْثَ الدُّنْيا نُؤْتِهِ مِنْها وَ ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصيبٍ» (۲۰- الشوری) هرکس سرمایه و ذخیره آخرت را بخواهد به او می‌دهیم و زیادتر هم می‌دهیم، اما هرکس سرمایه و ذخیره دنیا را فقط بخواهد آن را به او می‌دهیم اما دیگر در آخرت نصیبی ندارد. 🔹خب دنیای آن کسی که آخرت را خواست چه؟ مسکوت می‌گذارد چون در نظام فردی معلوم نیست دنیای تو آباد شود یا نه و این خودش لازمه امتحان الهی و پیشامدها و فضای اجتماعی است اما از آخرت خیالت راحت باشد. 🔸اما همین قرآن وقتی به جامعه مؤمنین می‌رسد می‌گوید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ» (۹۶- الاعراف) یعنی چه؟ اگر مؤمنین ایمان بیاورند و تقوا داشته باشند ما درهای برکات آسمان و زمین را بر آنها باز می‌کنیم اما چه کنیم تکذیب کردند و به همین تکذیب کردنشان وآنچه خودشان خواستند واگذاشتیمشان. 🔹اصلا هدف اسلام از برپایی حکومت و عدالت و ... همه برای برداشتن تعب و سختی از مؤمنین و انسان‌ها و ایجاد آسایش و رفاه برای آنها است و البته خود این رفاه و آسایش هم غایت نهایی نیست. 🔸 حضرت امام در همین باب می‌فرمایند: 👈«رژيم اسلامى مثل رژيم‌ها و مكتب‌هاى مادى نيست، مكتب‌هاى مادى تمام همتشان اين است كه مرتع درست بشود! تمام همت اين است كه منزل داشته باشند؛ رفاه داشته باشند- آنهايى كه راست مى‏‌گويند- اسلام مقصدش بالاتر از اينهاست. مكتب اسلام يك مكتب مادى نيست؛ يك مكتب مادى- معنوى است. 👈ماديت را در پناه معنويت، اسلام قبول دارد. معنويات، اخلاق، تهذيب نفس؛ اسلام براى تهذيب انسان آمده است؛ براى انسان‏سازى آمده است. همه مكتب‌هاى توحيدى براى انسان‏‌سازى آمده‏‌اند. ما مكلفيم انسان بسازيم‏.» (صحيفه امام، ج ۷، ص: ۵۳۱) 👈«تمام مسائلى كه هست ما مى‏‌خواهيم دست ظالم‌ها را كوتاه كنيم ان شاء اللَّه و مى‏‌خواهيم كه قدرت‌ها را سركوب كنيم و پايشان را از اين بلاد مسلمين كوتاه كنيم ان شاء اللَّه. همه اينها مقدّمه اين است كه يك آرامشى در اين بلاد پيدا بشود و دنبال اين آرامش يك سير روحى پيدا بشود، يك هدايت به سوى خدا پيدا بشود. 👈آن چيزى كه اساس است سير الى اللَّه است، توجه به خداست، همه‏ عبادات‏ براى‏ اوست‏. همه زحمات انبيا از آدم تا خاتم براى اين معنا هست كه سير الى اللَّه باشد.» (صحيفه امام، ج‏ ۱۹؛ ص: ۵۱)
25-9-76-ضرورت زمینه سازی ظهور.mp3
5.23M
استدلال‌های حضرت آقا در پاسخ به نوع نگاهی که آقای مهدی نصیری در توییت خود مطرح می‌کنند.
اما توضیح این نکته که با وجود پذیرش لزوم در پی تحقق اسلام حداکثری بودن، لزوم انقلابی بودن و معتقد به طی مراحل چندگانه انقلاب و رسیدن به تمدن اسلامی بودن، چرا ما نیازمند امام زمان هستیم؟! در این باب دوسال قبل ماجرایی برایم پیش آمد و مطلبی نوشتم که این نیاز را توضیح می‌دهد و در مطلب ذیل آن را بازنشر می‌دهم.👇
هدایت شده از شرح حال
✍ما "امام زمان" نمی‌خواهیم... ✅ در تهران مشغول صحبت با جوانی تقریبا ۲۰ ساله بودم، می‌گفت: به نظر من ما "امام زمان" نیاز نداریم، این همه می‌گویند "امام زمان" ظهور کن، ظهور کن، که چی؟ بیاید چه کند؟ مگر ما عقل نداریم که نیاز به "امام زمان" داشته باشیم؟ ✅ خیلی تعجب کرده بودم که این گزاره‌ها چه ربطی به هم دارد، برای اینکه بهتر منظورش را بفهمم از او پرسیدم؟ مگر "امام زمان" می‌خواهد چه‌کار کند که اگر ما عقل داریم دیگر نیازی به او نداشته باشیم؟ ✅ گفت: امام زمان می‌خواهد ما را مدیریت کند، امروزه هم مدیریت یک علم است و در دانشگاه تدریس می‌شود، ما با عقل خودمان می‌توانیم بهترین مدیریت را داشته باشیم و امروزه با روش‌های کاملا عقلانی و علمی که حاصل سال‌ها تجربه است، معلوم است که برای مدیریت یک جامعه چه باید بکنیم، نیازی هم به کسی که به ما بگوید بکن و نکن نداریم. ✅ از نوع صحبت کردن بنده‌خدا متوجه شدم، دچار یک غرور کاذب علمی شده چون ظاهرا چندترم هم در دانشگاه درس خوانده بود، علوم دانشگاهی را هم خیلی جدی گرفته بود. ✅ برای اینکه هم غرور علمی‌اش را از او بگیرم تا بشود تازه با او صحبت کرد و هم اشتباهات مسلم‌گرفته‌اش نسبت به علوم دانشگاه را خراب کنم از او پرسیدم؟ ⁉️خب به نظر شما مدیریت سوسیالیستی بهتر است یا لیبرال؟ اصلا ویژگی‌های مدیریت مبتنی بر لیبرال دموکراسی با لیبرال سرمایه‌داری چیست؟ و بنده‌خدا را بمباران سوالات از این دست کردم؛ ✅ خلاصه بعد از کلی صحبت به این نتیجه رسیدیم که علوم جدید وحی منزل نیستند و هر کدام در مواجه با یک مسأله راهکارهای متفاوتی می‌دهند. آنچیزی که برای دوست تازه دانشجو شده خیلی جالب شده بود اینکه اصلا تعریف کارآمدی و خوب بودن هم در هر نوع نگاه متفاوت است، مثلا در نگاه سوسیالیستی در اقتصاد، یک جامعه با یک سری ویژگی‌ها جامعه ایده‌آل است و در نگاه لیبرال سرمایه‌داری یک جامعه و خلاصه در نگاه دینی هم یک جامعه‌ ایده‌آل است و برای اینکه متوجه شویم کدام یک عقلانی‌تر است یا بهتر بگویم جامعه ایده‌آل دینی چقدر عقلانی است و جامعه ایده‌آل دیگران چقدر غیرعقلانی، خوب است با همین عقل خودمان آنها را مقایسه کنیم. ✅ گام آخری که دوست دانشجو فارق از اینکه کدام جامعه ایده آل را بهترین جامعه فرض کند، قانع شد، فقط "امام زمان"(عج) است که می‌شود به عنوان یک رهبر و مدیر اجتماعی به او اعتماد کرد بحث "عصمت امام زمان(عج)" بود. ⁉️ از او پرسیدم فرض کن شما جامعه ایده‌آل هر مکتب که غربی‌ها به آن "اتوپیا" و ما "مدینه فاضله" می‌گوییم را بررسی کردی از کجا می‌دانی آن مدیر یا رهبر واقعا به تو راست می‌گوید؟ 🔹زندگی ویترینی یک طبقه محدود و اقلیت که برای ما به نمایش درآمده است را کنار بگذار و در مقام یک رهبر اجتماعی به زندگی توده مردم جهان حتی در همان کشورهای به ظاهر پیشرفته توجه کن و ببین چقدر رهبران این مکاتب در عهد خود برای رساندن توده مردم به جامعه ایده‌آل راست‌گفته‌اند و به نفع طبقه سرمایه‌دار عمل نکرده‌اند؟ 🔹اصلا فرض کن آن مدیری که می‌خواهی به او اعتماد کنی راست هم می‌گوید از کجا معلوم او راه رسیدن به آن هدف را درست انتخاب می‌کند و اشتباه نمی‌کند؟ 📌فرق معصوم و غیر معصوم اینجاست که معصوم هم بهترین راه سعادت بشر را به بهترین شکل می‌شناسد و هم در سخن‌گفتن راست می‌گوید و هم در تشخیص اشتباه نمی‌کند، وقتی شما فهمیدی که معصوم یعنی "خیر محض" یعنی کسی که همه این ویژگی‌ها را دارد، رفتار عاقلانه چیست؟ هرچه بگوید بکن یا نکن، گوش نمی‌دهی؟! http://sharhhal.blog.ir/1398/02/01 ......................... 📝مطالب مرتبط:👇 🔹آخرین فصل شیطان http://sharhhal.blog.ir/1397/06/24 🔹بشارت‌هایی برای نزدیک شدن فرج http://sharhhal.blog.ir/1397/05/10-2
Emam_com_1367-01-14_720p_انتظار_فرج_و_معنای_صحیح_آن.mp3
8.45M
🔰امام خمینی(ره) اینکه حکومت نباشد معنایش چیست؟! ما چرا نیاز به حضرت داریم؟!
این متن پدر روح‌الله زم در مورد فرزندش که فعالیت‌هایش جلو چشم همه بود، برای من درس خوبی داشت: گول داستان‌سرایی‌ها و مظلوم‌نمایی‌هایی که در عمده پرونده‌ها می‌شود را نباید خورد. البته ایشان هم ناراحت فرزندشان هستند و بنایی بر قضاوت این پدر ندارم، اما بسیاری از قضایایی که در شبکه‌های مجازی حاشیه‌های احساسی مختلف بر آن زده می‌شود تا به نحویی انقلاب را خراب کنند، همین حکایت را دارد.
قسمتی از پیام حجت‌الاسلام مروی به مناسبت درگذشت مرحوم آیت‌الله محمد یزدی: ایشان دو دوره رئیس قوۀ قضائیه بود مسئولیت‌های سنگینی در نظام جمهوری اسلامی داشت ولی زندگانی شخصی ایشان بر اساس ساده زیستی و آنچه که یک روحانی و یک عالم دین باید آنگونه مشی کند و آنگونه زندگی کند، ایشان یک وقتی به من می‌گفت من هیچ اندوخته‌ای ندارم یک پول بازنشستگی که ظاهرا از قوۀ قضائیه یا کجا به من می‌دهند من زندگیم از آن تأمین می‌شود، همین چند روز قبل من به عیادتشان رفتم منزلشان، منزلی خیلی ساده و خیلی طلبه‌ای داشتند، منزلی که یک روحانی باید اینگونه باشد، منزل و زندگی که برای همۀ روحانیون و همۀ مسئولین یک درس هست که وضعیت زندگی باید اینگونه باشد خداوند ان شاء الله غریق الطفا رحماتش قرار بدهد خدماتی را که در راه مکتب اهل بیت و در راه نظام اسلامی داشت از ایشان قبول بفرماید ان شاء الله.
20.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺باغ وحش انسانی یک حقیقت ناگفته 🎥 موشن ⬅️ اثری از: میثم ابوالقاسمی 🎞 این مجموعه مستند موشن 30 قسمتی به ناگفته هایی از تاریخ استعمار اشاره دارد که توسط دستهای پنهان رسانه ای حذف شده اند. ❇️ 🔻اخبار گروه را از طریق لینک زیر دنبال کنید. https://eitaa.com/mostanadofoghtv
5.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 اینم یه جشن تکلیف لاکچری👇
✍️ اینم یه جشن تکلیف لاکچری... https://eitaa.com/sharh_hal/2978 ⁉️ به نظر شما اینجوری دل دخترها رو شاد کردن، زیبا و شکیل جشن گرفتن و... اشکالی داره؟ ✅ مسلما وقتی به صورت موردی نگاه کنیم نه اشکالی نداره، چقدر هم خوب که اینها رو اینجوری جذب کنیم با هنرمندی. ⁉️ و یا مثلا دانش‌آموزها رو با هواپیما برداری ببری سفر زیارتی، اونجا هم براشون هتل بگیری کلی حال کنند، اشکال داره؟ ✅باز هم نه به صورت موردی چه اشکالی دارد؟ چقدر هم خوب است. ⁉️ پس مشکل کجاست؟ چرا می‌گویید لاکچری؟ چرا قید می‌زنید به صورت موردی اشکال ندارد؟ ✅ بله این جور زندگی کردن اگر بشود کل زندگی ما اشکال دارد، اگر سبک زندگی ما و فرزندانمان بشود غرق شدن در رفاه، غرق شدن در لذت‌های زندگی دنیا، بشود نچشیدن طعم سختی، آن وقت بد است، اشکال دارد. ✅ بچه‌ها باید در زندگی طعم سختی را بچشند، طعم نداری را بچشند، اگر، هم اردوی جهادی رفتند و هم اردوهای نظامی و هم زیارت لاکچری، آن وقت اشکال ندارد. ✅ کسی که سبک زندگی‌اش همه‌اش لاکچری است، چطور می‌خواهد در میدان نبرد و جهادی که تا اسلام و کفر است، آن هم هست، استقامت کند، چطور می‌خواهد در میدان مبارزه با محرومیت‌ها با محرومین همراه شود، غم‌خوار آنها باشد؟! چطور می‌خواهد این نفسش را رشد دهد؟! ✅ تا درد نداشته باشی و سختی‌ها را تجربه نکنی رشد نمی‌کنی، استعدادها در سختی‌ها و فشارها است که گُل می‌کنند، اگر این سختی با اراده و کنترل خود انسان باشد، می‌شود پله ترقی، می‌شود زهد. ✅ معنای زهد در اسلام یعنی در عین داشتن و توانایی بر نفس خود مسلط باشی و بی‌رغبتی به امور دنیوی نشان دهی، زهد وقتی فقر و نداری بر تو حاکم است، زهد نیست تحمل و صبر بر فقر و بدبختی است، این هم شاید شما را رشد دهد اگر عقده‌ای نشوی! اما آنچه سکوی رشد معنوی است، زهد است. ✅ امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: ألا إنَّ الدنيا دارٌ لا يُسلَمُ منها إلاّ فيها (بالزُّهدِ). بدانيد كه دنيا سرايى است كه هيچ كس از آن به سلامت نمى‌رهد جز با زهد. ✅ معمولا نگاه ما به زندگی دیگران حتی ثروتمندها و به ظاهر مرفه‌ها نگاه اینستاگرامی است، فقط یک صحنه و تصویر، آن هم از خوشی‌هایشان را می‌بینیم اما سنت خدا اینگونه نیست، همه، حتی این ثروتمندها هم سختی‌های خودشان را دارند، به تعبیر امیرالمؤمنین عليه السلام : 👈 المَصائبُ بِالسَّوِيَّةِ مَقسومَةٌ بَينَ البَرِيَّةِ. مصیبت‌ها بطور یکسان میان مردم تقسیم شده است. ✅ هرکسی در تقدیرش قسمتی از مصیبت و سختی است، اما خداوند به ما یک فرصت داده است و آن اینکه بخشی از این مصیبت‌ها و سختی‌ها را خودمان انتخاب کنیم، اردوی جهادی رفتن، نماز شب خواندن، سختی دارد، درس برای خدا خواندن، صبر برای خدا کردن، خمس و صدقه دادن و... همه اینها سختی‌ دارند، اما سختی‌هایی که می‌توانی با اراده خودت آنها را انتخاب و تحمل کنی تا عوضش از آن سختی‌های مقدری که برایت مشخص شده است کاسته شود. 📌این می‌شود حیات طیبه. https://eitaa.com/sharh_hal
✍ خواسته‌ای که از مافوق میرزای ما بود... 🔰 در شهادت حاج قاسم معتقد بودم قضیه خیلی غیر عادی است از تحولاتی که در قلوب افراد مختلف به یکباره ایجاد شده بود به این جمع بندی رسیده بودم که این قلب حضرت حجت است که خیلی به درد آمده و غصه دار شده‌اند آثار آن هم این است که مردم اینگونه قلب‌هایشان به درد آمده، این وحدت رویه و شور عجیب، این تغییر و به میدان آمدن به یک منبع مافوق ارتباطات و تبلیغات برمی‌گردد. 🔰 دستور به انتقام سخت را هم احساس می‌کردم خط و ربطش به حضرت حجت(عج) برمی‌گردد، شاهدم این بود که یک اتحاد و مطالبه عمومی از همه جا و همه توده‌های مردم برای انتقام سخت راه افتاده بود تا جایی که حتی برخی از سست‌دلان که همیشه اینگونه مواقع دل‌ها را سست می‌کنند، هم، زبان در کام فرو برده بودند. 🔰 این نظرم را جایی ابراز نکردم تا اینکه امشب مشغول مطالعه مباحث آیت‌الله حائری شیرازی بودم، ایشان فرموده بودند: 👈 «انگلستان هندوستان را با لشکر نگرفت با شرکت تجاری هند شرقی گرفت و این قرارداد تجاری تنباکو هم برای استعمار ایران بود، اگر آن فتوا که واسطه‌اش میرزاست اما پیداست که از بالاتر از میرزاست از یک منبع بالاتری آمده، نبود، ایران مثل هندوستان مستعمره انگلستان می‌شد. فتوای میرزا از آثارش معلوم بود که از یک منبع بالاتری آمده است چون مردم معتاد به چپق و قلیان یک دفعه همه را زمین گذاشتند. شما یک سیگاری را ترک بده من برایت کف می‌زنم، یکی، نه شما تنها، هزار تا بشوید یک سیگاری من به شما می‌دهم، یک سال هم من به شما مهلت می‌دهم، هر اعتباری هم می‌خواهی خرج کن. وقتی نخواهد نمی‌شود. در خواستن مردم دخیل شدن از مافوق میرزاست از پناهگاه همه ماست. از «الکهف الحصین و غیاث المضطر المستکین» از صاحب ماست.» 📌این انتقام سخت خواسته‌ای از ما فوق میرزای ما بود! @sharh_hal
🔰آیت‌الله مصباح یزدی: 🚩 ‏آیا ممکن است این استقبال بی‌نظیر از سردار ⁧‫‬⁩ بدون عنایت حضرت ولی عصر ارواحنا فداه باشد؟ ٩٨/١٠/١۶