فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماز جمعه انقلابی چگونه است؟
استاد رحیم پور ازغدی:
🔹اگر در نماز جمعه حرفهایی میزنید که هیچ کس از دست شما عصبانی نمیشود بدانید شما نهی از نمیکنید، ورّاجی میکنید.
🔹نمازجمعهای که حرف از فتنه و فساد نزند به هیچ دردی نمیخورد.
🔹میگویند از اقتصاد و بازار در نماز جمعه صحبت نکنید که کسی ناراحت نشود.
جلسات شرح روایت عبدالله بن جندب توسط حجت الاسلام و المسلمین حمید وحیدی هر هفته چهارشنبهها برقرار است.👇
https://eitaa.com/sharhe_hal
ZOOM0039_Tr12.mp3
33.41M
🎙استاد وحیدی ۲۸ مهر ۱۴۰۰ ج ۱ شرح روایت عبدالله بن جندب.
....
🔻 فرازهای مورد بحث در این جلسه:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
وصيته ع لعبد الله بن جندب
رُوِيَ أَنَّهُ ع قَالَ يَا عَبْدَ اللَّهِ لَقَدْ نَصَبَ إِبْلِيسُ حَبَائِلَهُ فِي دَارِ الْغُرُورِ فَمَا يَقْصِدُ فِيهَا إِلَّا أَوْلِيَاءَنَا وَ لَقَدْ جَلَّتِ الْآخِرَةُ فِي أَعْيُنِهِمْ حَتَّى مَا يُرِيدُونَ بِهَا بَدَلًا ثُمَّ قَالَ آهِ آهِ عَلَى قُلُوبٍ حُشِيَتْ نُوراً وَ إِنَّمَا كَانَتِ الدُّنْيَا عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الشُّجَاعِ الْأَرْقَمِ وَ الْعَدُوِّ الْأَعْجَم.
تحف العقول، ص: ۳۰۱.
....
صوت جلسات آتی را هم میتوانید از همینجا دنبال کنید.👇
https://eitaa.com/sharhe_hal🎙
ZOOM0040_Tr12_1.mp3
22.45M
🎙استاد وحیدی ۵ آبان ۱۴۰۰ ج ۲ شرح روایت عبدالله بن جندب.
🔻فرازهای مورد بحث در این جلسه:
ِ أَنِسُوا بِاللَّهِ وَ اسْتَوْحَشُوا مِمَّا بِهِ اسْتَأْنَسَ الْمُتْرَفُونَ أُولَئِكَ أَوْلِيَائِي حَقّاً وَ بِهِمْ تُكْشَفُ كُلُّ فِتْنَةٍ وَ تُرْفَعُ كُلُّ بَلِيَّةٍ يَا ابْنَ جُنْدَب
....
صوت جلسات آتی را هم میتوانید از همینجا دنبال کنید.👇
https://eitaa.com/sharhe_hal
✍️ وقتی توحید از آسمان روی زمین جلوه کند...
✅ هرآنچه در آسمان و زمین است، جلوهای از جلوههای خداست، فقط میخواهد به خود جلوهها نگاه نکنی صاحب جلوه را ببینی، به قول آیتالله مصباح مثل عینکی که به آن نگاه کنی یا با آن نگاه کنی.
✅ یکی از جلوههای خدا نیز در حاکمیت مؤمنین است، جلوهای که به چشم همه میآید و زبانش رساتر است؛ وقتی این جلوه جلوهگر شود، تازه معلوم میشود که دیگر حاکمیتها چقدر حقیر و ناتوان بودهاند.
✅ خداوند در قرآن چند جا به دورههای حاکمیت مؤمنین روی زمین و تکنولوژیهای خارق العاده آن اشاره میکند که نشان میدهد در طول تاریخ با حاکمیت مؤمنین بر روی زمین و جلوهگیری توحید در عرصه حاکمیت انسان مؤمن، علم و تکنولوژی نیز اوج گرفته است و به قلههایی رسیده است که از تکنولوژيهای بشر امروزی پیشرفتهتر بوده یا حداقل چیزی کم نداشته است.
👈یکی از این مواردی که در قرآن به تکنولوژیهای موجود در دوره مؤمنین اشاره شده است، مربوط به کاخ بلورین حضرت سلیمان است:
«قيلَ لَهَا ادْخُلِي الصَّرْحَ فَلَمَّا رَأَتْهُ حَسِبَتْهُ لُجَّةً وَ كَشَفَتْ عَنْ ساقَيْها قالَ إِنَّهُ صَرْحٌ مُمَرَّدٌ مِنْ قَواريرَ قالَتْ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسي وَ أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَيْمانَ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ» (نمل- ۴۴)
به ملکه سبا گفته شد وارد کاخ شوید، ملکه وقتی آن را دید فکر کرد برکهای است و دامنش را بالا گرفت تا خیس نشود، به او گفتند این آب نیست، بلکه قصری است که از بلور صاف ساخته شده است، اینجا بود که ملکه سباء به خضوع افتاد و تازه فهمید چه ظلمی به خود کرده است و گفت خداوندا من به خود ظلم کردم، حال به همراه سلیمان تسلیم تو شدم.
🤔 حالا بشر امروز خیلی که تلاش میکند یک ساختمان میسازد که روکش آن با شیشه است آن هم شیشههایی که با چهارچوبهایی هر چند متر به هم متصل شدهاند.
👈مورد دیگر مربوط به داستان ذوالقرنین است:
«آتُوني زُبَرَ الْحَديدِ حَتَّى إِذا ساوى بَيْنَ الصَّدَفَيْنِ قالَ انْفُخُوا حَتَّى إِذا جَعَلَهُ ناراً قالَ آتُوني أُفْرِغْ عَلَيْهِ قِطْراً» (کهف -۹۶)
وقتی ذوالقرنین به قومی رسید که از حمله قوم یأجوج و مأجوج شکایت کردند، دستور داد تا سدی بین دو کوهی که مسیر حمله به آن قوم بود بسازند. سدی که آنقدر بزرگ و مستحکم است که دیگر قوم یأجوج و مأجوج نه می توانند آن را خراب کنند و نه می،توانند راه یا تونلی برای عبور از کنار آن یا روی آن برای خود درست کنند.
برای ساخت این سد ذوالقرنین دستور میدهد آهنها را با نظم خاصی که بین دو کوه را پر کند، بهم ببافند، بعد در آن بدمند به نحویی که این آهنها در هم ذوب شوند و سپس میان آن را با مس گداخته پر کنند.
حال بشر کنونی آیا میتواند چنین سدی بسازد؟
👈 یکی دیگر از موارد مربوط به کشتی نوح است:
«فَأَوْحَيْنا إِلَيْهِ أَنِ اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنا وَ وَحْيِنا فَإِذا جاءَ أَمْرُنا وَ فارَ التَّنُّورُ فَاسْلُكْ فيها مِنْ كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ وَ أَهْلَكَ إِلاَّ مَنْ سَبَقَ عَلَيْهِ الْقَوْلُ مِنْهُمْ وَ لا تُخاطِبْني فِي الَّذينَ ظَلَمُوا إِنَّهُمْ مُغْرَقُونَ» (مؤمنون- ۲۷)
خداوند علم ساخت کشتی را به نوح(ع) میدهد و به او دستور میدهد مطابق آن، کشتی را به کمک یاران خود بسازد، وقتی زمان عذاب خدا فرا میرسد، نوح علاوه بر مؤمنین همراه خود از هر حیوانی یک نر و ماده را سوار بر کشتی می کند.
این کشتی چه عظمتی داشته است که در آن از همه حیوانات از فیل، اسب آبی و زرافه و شیر و کرگدن و... دو عدد جا دادهاند، جمعیت مؤمنین هم در آنجا بودهاند و هرکدام جای مخصوص خود را داشتهاند. غذای آنها هم باید در کشتی باشد و...
✅ اینها برخی موارد بود که بر خلاف گزارش بشر کنونی از سیر تاریخ است. بشر کنونی بر اساس یک نگاه داروینیستی به تاریخ ادعا میکند، در یک مسیر رشد علمی از انسانهای غار نشین ذره ذره رشد کرده است تا به جایگاه رفیع کنونی رسیده است! اما نگاه دینی از جهات مختلف این نگاه را نفی میکند، یکی از آن جهات هم مسیر رشد علمی و استفاده بشر از تکنولوژی است.
در نگاه دینی در هر دورهای از تاریخ اوج استفاده بشر از علم و تکنولوژی مربوط به مؤمنین بوده است و با افول حاکمیت مؤمنین و غالب شدن طاغوت، بشر نیز از قلههای علمی و تکنولوژي خود افول کرده است.
📌و خلاصه اینکه ما اگر میخواهیم در علم و تکنولوژی و بهرهمندی از دنیا نیز پیشرفت کنیم باید مؤمن باشیم.
ان شاء الله به برکت تحقق دولت اسلامی به چنان عدالت، پیشرفت و قدرتی دست یابیم که با آن وارد مرحله نظام اسلامی شویم و جمهوری اسلامی به جایگاه رفیعی دست یابد که دیگر دول مستضعف دنیا نیز با دیدن او به ظلم بر خودشان اعتراف کنند و با او تسلیم خداوند رَبِّ الْعالَمينَ شوند و امت اسلامی شکل بگیرد.
https://eitaa.com/sharhe_hal
✅ در ادامه بحث هجرت بعد از هجرت و چالشهای مربوط به آن که یاداشتهایی در موضوع آن در کانال نوشتم، برادر فاضل حجتالاسلام کشتکار از طلاب شیرازی که در مجموعه سلمان پیگیر بحث هجرت بعد از هجرت هستند نیز در کانال خودشان یاداشتی در این رابطه نوشتهاند.
شما دوستانم را به خواندن مطلب ایشان و دیگر مطالب کانالشان دعوت میکنم.👇
https://eitaa.com/joinchat/1623982083Cf9949e81a8
.....
دیگر دوستان طلبه هم اگر یاداشتی در موضوع هجرت بعد از هجرت و چالشهای مربوط به آن دارید، برای بنده بفرستید حتما در مجموعه سلمان مورد استفاده قرار میگیرد.
🔹«بادیهنشینان قرن بیست و یکم»
✅ کتاب «گناهان کبیره»ی شهید دستغیب را باز میکنیم. اول: شرک به خدا؛ دوم: یأس؛ سوم: القنوط من رحمة الله؛ چهارم ...؛ پنجم: ...؛ ... بیست و هفتم: فرار از جهاد؛ بیست و هشتم: تعرّب بعد از هجرت!
شهید دستغیب در توضیح تعرّب بعد از هجرت میفرماید: تعرّب بعد از هجرت، اعرابی شدن پس از مهاجرت است. اعرابی به کسانی میگویند که بادیه نشین هستند و از دین و آداب و رسوم آن بیخبر و بیاعتنایند و هجرت ترک بادیه نشینی و آمدن به مرکز اسلام و مشرّف شدن خدمت پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) یا وصی او، برای متدین شدن به دین خدا و یادگرفتن احکام و مسائل دینی است. (گناهان کبیره، ج۲، ص۳۰)
🤔👈 ممکن است با خودت بگویی خب حالا چه کار کنم؟ بادیه نشین نشوم بعد از هجرت؟ چشم نمیشوم. اصلا به فکرم هم خطور نمیکرد که بادیهنشین شوم. مرا چه به بادیهنشینی!
اما این شهید عزیز در ادامه مینویسد: «میتوان گفت که از اقسام تعرّب بعد از هجرت اعراض کردن و ترک نمودن هر عمل خیری است که مدتی به آن اشتغال داشته است» (البته در صورتی که از روی اعراض و بیاعتنایی باشد).
رهبر انقلاب نیز هجرت را اینگونه معنا کرده اند: «هجرت یعنی یک خِشت بُردن برای بنای کاخ عظیم جامعهی اسلامی!» (طرح کلی اندیشهی اسلامی در قرآن، جلسه چهارم، ص۱۲۸)
عجب! حالا جریان طور دیگری شد! اگر خِشتی را برای بنای عظیم جامعهی اسلامی برداشتم و قبل از انجام مأموریت به زمین گذاشتم، این میشود تعرّب بعد از هجرت و گناه کبیره است!
⁉️ اکنون جا دارد که از خود سؤال کنم که اگر ورود به سلک روحانیت را برای تقویت بنای کاخ عظیم جامعهی اسلامی لازم دانستم و بعد از اندکی بدون دلیل موجّهی از زیّ طلبگی و اهداف طلبگی دور شوم، مرتکب تعرّب بعد الهجرة نشده ام؟
⁉️ یا اگر یادم بیاید شاید ده-پانزده سال پیش که میخواستم برای کار و زندگیام تصمیم بگیرم، خود را بر سر دو راهی دین و دنیا دیدم! آنجا با خودم گفتم راه طلبگی را انتخاب میکنم تا به اقامهی دین کمکی کرده باشم و این را با ارادهی خود انتخاب کردم که هرچند میتوانم مثل خیلیها وقت خود را صرف کسب درآمد از شغلی آبرومند کنم، عمرم را فدای راهی میکنم که در آن بتوانم سربازی امام زمان(عج) را کنم. حالا که فشارهای مختلف معیشتی و ... در زندگی فردی و اجتماعی را میبینم، آیا روی آوردن به بورسبازی و گاوداری تعرّب بعد از هجرت نیست؟
⁉️ یا طبق فرمودهی امام رضا (علیه السلام) که:
«حَرَّمَ اللَّهُ التَّعَرُّبَ بَعْدَ الْهِجْرَةِ لِلرُّجُوعِ عَنِ الدِّينِ وَ تَرْكِ الْمُوَازَرَةِ لِلْأَنْبِيَاء»
(خداوند تعرّب بعد از هجرت را حرام فرموده به این جهت که سبب بازگشت از دین و ترک پشتیبانی و یاریرسانی به انبیاء است» اگر زمانی پشتیبانی از دین را در هجرت به قم و تحصیل علوم دینی میدیدم و سختیهای این هجرت را با جان و دل پذیرفتم، اکنون که زمانه تکلیف را بردوشم سنگینتر کرده است، آیا وقت هجرة بعد الهجرة است یا تعرّب بعد الهجرة؟
✅ با این حساب فکر میکنم از ابتدا معنای هجرت را درست نفهمیدهام. شاید برای فهم بهتر «هجرت» در عصر حاضر لازم باشد به مصادیق «بادیهنشینی» در زمانهی حاضر بیشتر توجه کنم. همینطور برای فهم بادیهنشینی قرن بیستمی، باید در این دنیای ارتباطات، مصادیق هجرت قرن بیستمی را بهتر بشناسم. اما هرچه باشد میدانم که هجرت، حرکتی رو به جلو برای فهم دین و اقامهی دین است و بیتوجهی به اقامهی دین بعد از هجرت نخستین برای فهم دین، کاری است که از مرتجعین این جامعهی دینی ساخته است.
🖊 مهدی کشتکاران
✍️ افشای فساد در سطح مسئولان ارشد جمهوری اسلامی..
✅ میگوید:
👈«فلان مسئول ارشد کشور فاسد است! و شاهد آن هم اینکه مثلا دادستان در فلان پروژه ذیل (مجموعه تحت مدیریت) این مسئول (املاک نجومی) اعلام کرده است این مقدار واگذاری ملک بدون ضابطه رخ داده است.
حالا این آدم اصولگرا است جهادی است، چی است؟ چطور این آقا برای انتخابات تایید صلاحیت شده است؟ من نمیدانم! و... این بابا فاسد است و تایید صلاحیت میشود! این چون با ما است و با چفیه فساد میکند نسبت به آن شش تیغه اشکال ندارد! و...»
✅ اگرچه این دست ادبیات پشت فرمان تاکسی، در جامعه زیاد است اما فیلمی از یکی از سلبریتیهای عدالتخواه هم با همین ادبیات اخیرا در فضای مجازی زیاد منتشر شده است.
🔻 سوال اول: شما چطور به خود اجازه میدهید لااقل عوض اینکه بگویید فلانی متهم به فساد است اینقدر راحت حکم فاسد بودن را جاری کنید! مگر شما دادگاه هستید؟! آن هم در پروندهای که خودتان میگویید اطلاعاتش معلوم نیست و ایشان هم برای آن به دادگاه رفته و تبرئه شده است و اعلام هم کرده و توضیحات داده.
مشکل بزرگتر هم اینجاست که آنچنان در اتهام خود محکم هستید که وقتی هم فلانی در دادگاه تبرئه میشود باز عوض خود، دادگاه را متهم میکنید که معلوم نیست چطور این ماجرا را ماست مالی کرده است!
🔻خود این سلبریتی در آن کلیپ سوال میکند مسئولی که این املاک را به دیگران داده چه کسی است؟ کسانی که گرفتهاند چه کسانی هستند؟! تقصیر فلانی بود؟ (همان کسی را که متنهم به فساد کرده) یا معاونی چیزی داشت؟!
خب شما که نمیدانی چه کسی بوده؟ چطور اتهام میزنی؟ حکم صادر میکنی؟!
🔻اگر مردم معمولی توجه ندارند، شما که میدانید در مدیریتهای کلان، مسئول هر بخش و معاونت، صرفا معاون نیست بلکه خودش یک مسئول با اختیارات تفویض شده است و اوست که ضوابط و امور بخش خود را مشخص میکند و باید پاسخگوی آن هم باشد همین معاون نیز خودش چندین معاون دارد و چند لایه از تفویض اختیارات به مسئول زیر دست وجود دارد که فساد در هر سطحی رخ دهد، مسئول مربوطه در همان سطح باید پاسخگو باشد.
مثلا اگر یک پاکبان دست به سرقت زد که شهردار آن منطقه را مجرم نمیدانند؟! حتی مسئول بالادست آن پاکبان را هم مجرم نمیدانند بلکه خود آن پاکبان باید پاسخگوی فسادی که انجام داده باشد.
🔻 به همین خاطر در موراد مختلفی از رئیس قوه ق پیشین در ماجرای طبری تا شهردار سابق تهران در پرونده املاک نجومی در مقابل فساد مسئول زیر دست خود مجرم شناخته نشدند و آن مسئول زیر دست بود که باید پاسخگوی عملکرد خود میبود و تنها چیزی که متوجه مسئول ارشد بود اینکه چرا شما اشراف لازم را برای اطلاع نداشتهاید.
🔻 این عدم اشراف لازم هم اگر جنبه جرمانگارانهای داشته باشد، متوجه مجموعه نظارتی ذیل مسئول ارشد است، مثلا مسئول بازرسی آن نهاد.
چرا که ممکن است مسئول بالادست تلاش خود را برای اشراف و اطلاع انجام داده اما فساد چنان پنهان و با رعایت ضوابط ظاهری بوده که برای مسئول کلان اثبات نشده است. (کما اینکه در قضیه طبری حتی در دادگاه هم با آرامش کامل اتهامات متوجه خود را انکار میکرد و چندین توجیه ظاهری برای آنها ارائه میکرد.)
✅ ما در تاریخ هم در زیر دستان نبیاکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) و امام حسن(ع) کسانی را سراغ داریم که تخلفاتی میکنند و بعد از مدتی معلوم میشود و با آنها برخورد میشود، پس اصل اینکه مسئول زیر دست یک مسئول فساد کند ثابت نمیکند که مسئول ارشد هم فاسد است. در این قضایا هم وقتی فساد مسئول زیر دست معلوم شد با آنها برخورد شد.
✅ اصلا اینکه در یک مجموعه بسیار بزرگ با صدها هزار بلکه جمعیت میلیونی افراد زیر دست همه یا حتی در سطح مسئولان بالادست هم هیچ کس تخلفی نکند یک تصویر خیالی است، آنچه حق است اینکه باید پس از معلوم شدن فساد هرکس، با او برخورد شود.
🔻 این نکته ربطی به این جناح یا آن جناح هم ندارد بلکه مثلا در مورد برخی اتهامات که در جامعه به رئیس جمهور یا مسئولان ارشد سابق نیز مطرح میشود عمدتا مسئول مشخصی دارد که تقصیر متوجه همان مسئول است.
🔻 نکته آخر هم اینکه خارج از این باید و نبایدها خوب است بدانیم معمولا مسئولان ارشد در این سطح که ریاست یک قوه متوجه آنها است با توجه به حساسیتهای رسانهای و نظارتهای نهادهای مختلف اطلاعاتی که روی شخص آنها وجود دارد اگر هم بخواهند فسادی بکنند نمیتوانند و خودشان هم حواسشان به عملکردهایشان است و عمده فسادهایی که رخ میدهد در لایههای پایینتر است که چندان اشرافی روی آنها وجود ندارد و یا مسئولیتهای خاص و برجستهتر چندان پیشروی آن مسئول نیست.
https://eitaa.com/sharhe_hal
ZOOM0041_Tr12.mp3
50.83M
🎙استاد وحیدی ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ج ۳ شرح روایت عبدالله بن جندب.
🔻فرازهای مورد بحث در این جلسه:
حَقٌّ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ يَعْرِفُنَا أَنْ يَعْرِضَ عَمَلَهُ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ عَلَى نَفْسِهِ فَيَكُونَ مُحَاسِبَ نَفْسِهِ فَإِنْ رَأَى حَسَنَةً اسْتَزَادَ مِنْهَا وَ إِنْ رَأَى سَيِّئَةً اسْتَغْفَرَ مِنْهَا لِئَلَّا يَخْزَى يَوْمَ الْقِيَامَة
....
جلسه اول:
https://eitaa.com/sharhe_hal/3758
جلسه دوم:
https://eitaa.com/sharhe_hal/3759
صوت جلسات آتی را هم میتوانید از همینجا دنبال کنید.👇
https://eitaa.com/sharhe_hal
✍️ اهمیت دیدارهای مردمی مکرر آقای رئیسی...
🔻برخی به آقای رئیسی اشکال میکنند که این مسافرتهای هر هفتهای ایشان و دیدارهای مکررشان با مردم چه فایدهای دارد؟
اینها شعار است و مردم از شما کار میخواهند نه دیدار!
🔻 یک جوابی هم که برخی از نیروهای حزبالهی میدهند این است که ایشان میخواهد اعتماد و رابطهی از دست رفته بین مردم و دولت را دوباره تقویت کند.
🔻 این جواب درستی است اما اگر پشت ذهن آن این باشد که بعد از مدتی دیگر نیاز نیست آقای رئیسی اینقدر دیدار مردمی داشته باشد ظاهر فکر درستی نیست.
🎙 شهید حجتالاسلام و المسلمین هاشمی نژاد در نطق پیش از دستور خود در جلسه ۱۶ مجلس خبرگان قانون اساسی در ۲۲ شهریور ۱۳۵۸ میگویند:
👈رهبران غالبا پس از انقلاب با ملتشان يعنى با همان نيروى اصلى جامعهشان فاصله مىگيرند ولى اينجا مسأله اينطور نبود همه مىدانيم و يا حداقل تعدادى از برادرانمان و خواهرمان مىدانند كه افرادى بودند البته با حسن نيت كه ابتدا كه ايشان(امام) از پاريس به تهران آمده بودند، رفته بودند و با ايشان صحبت كرده بودند و اصرار كرده بودند كه آقا چرا ساعتها وقتتان را در ملاقات و ديدن مردم و رفتن براى اينكه مردم شما را ببينند، مىگذاريد؟
بگذاريد اين اوقات و ساعتهايتان صرف مسائل اساسى كشور بشود.
البته اين از حسن نيت ناشى مىشود و صورت و شكل بسيار جالبى هم دارد ولى اين رهبر به اين اصل توجه داشت كه انبياء از زمان مأموريت الهىشان تا آخرين نفس با مردم بودند و از مردم فاصله نگرفتند و جواب ايشان اين بود كه: «چه مىگوييد، اساسىترين كار من اين است كه رابطهام را با مردم مستقيما حفظ كنم و فرمود همين زنها، همين مردها و همين مردم بودند كه رژيم كثيف پهلوى و دودمان شاهنشاهى را به زانو در آوردند، چطور شما از من مىخواهيد از منبع اصلى قدرتم كه اين مردم هستند جدا بشوم؟»
https://eitaa.com/sharhe_hal
✍️ ما یک استثناء هستیم؟!...
⁉️ چرا ما فکر میکنیم یک استثناء هستیم؟
فکر میکنیم آمریکا با ما یک خصومتی دارد که مثلا با ترکیه ندارد؟ فرق ما با ترکیه و عربستان و مالزی و... چیست؟
بگوییم آمریکا دنبال منافع خود است، اروپا هم همینطور هرکس به جیب خودش فکر میکند.
ما با آنها سرشاخ نشویم آنها با ما کاری ندارند؟!
این توهمی بیش نیست که بخش عمده تلاش آمریکا و همقطارانش برای محدود کردن و ضربه به ما است!
⁉️ چرا فکر میکنیم احتمال آلوده بودن واکسن خارجی برای ما و عربستان و... متفاوت است؟ چرا فکر میکنیم در صورت جنگ بیولوژیکی بودن ویروس کرونا ممکن است هدف اصلی بیماری کرونا ما باشیم؟
⁉️ چرا با استثناء کردن خودمان این حجم از تحریم خارجی و داخلی برای خودمان میآفرینیم؟
✅ بله ما یک استثناء هستیم.
اگر باور کردیم همه کارهایی که شیطان میکند، هر فسادی که در عالم بوجود میآورد، مقصودش ما هستیم و ابلیس و تشکیلات او در عمده فسادها و جنگها و خونریزیهایی که در عالم هست، دستی دارند، نتیجهاش این میشود که خود را یک استثناء و هدف اکثر این شرارتهای عالم بدانیم.
👈در روایتی زرارة از امام صادق(ع) در مورد آیات ۱۶ و ۱۷ اعراف و کلام شیطان که قسم میخورد که حتما بر سر صراط مستقیم انسانها بنشیند، سوال میکند:
«لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقِيمَ* ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرِينَ؟»
حضرت به او جواب میدهند:
«يَا زُرَارَةُ، إِنَّمَا صَمَدَ لَكَ وَ لِأَصْحَابِكَ، فَأَمَّا الْآخَرُونَ فَقَدْ فَرَغَ مِنْهُمْ».
ای زراره شیطان فقط تو و اصحاب تو را قصد میکند اما دیگران از آنها فارغ شده است. (کاری که با آنها داشته تمام شده است)
✅ اگر در آیه ۱۶ اعراف دقت کنیم، شیطان با تاکید قسم میخورد بر سر راه بندگانی که در صراط مستقیم هستند مینشینم.
کسی که در صراط مستقیم نیست که در همان مسیر دلخواه شیطان است، منحرف کردن او چه سودی برای شیطان دارد؟ الا اینکه ارتباطی به منحرف کردن آنکسی که در صراط مستقیم است پیدا کند.
✅ در مسیر دشمنی شیطان، کسانی که در صراط مستقیم نیستند، هیچ ارزشی ندارند، جز شرکت در بازی ضربه زدن به مؤمنینی که در صراط مستقیم هستند. شیطان هر کاری میکند هدفش ضربه زدن به ما است.
همه مهرههایش را برای کیش و مات کردن ما جابجا میکند، ممکن است حتی برخی از به ظاهر مسلمانها را هم تقویت کند، حال معنوی و نماز اول وقت و صدق و... به آنها بدهد تا یک بدل تقلبی از اسلام مقابل ما، پیش روی ناس ایجاد کند.
✅ اگر خودمان را العیاذ بالله جای شیطان بگذاریم خیلی عاقلانه و طبیعی است که آنهایی که از مسیر اصلی طاعت خدا یعنی ولایت الهی خارج هستند را تقویت کنی تا آنان که در صراط مستقیم هستند به شک و تردید بیافتند.
آنان که اصل مسیر را اشتباه میروند هرچه به جزئیات و حواشیشان اضافه شود، جز بر دوریشان نمیافزاید.
👈«لاتَزِيدُهُ سُرْعَةُ السَّيْرِ مِنَ الطَّرِيقِ إِلَّا بُعْدا»
✅ ابلیس و تشکیلاتش علاوه بر فسادها و شرارتها گاهی در صلحها و اتحادها هم دست دارند، اگر صلح و اتحادی بتواند به آنان که در صراط مستقیم هستند، ضربهای بزند.
✅ اگر ما خود را در صراط مستقیم میدانیم و ترکیه و عربستان و... را خیر، باید باور کنیم شیطان فقط با ما کار دارد.
✅ در روایت امام صادق(ع) به عبدالله بن جندب میخوانیم:
👈 « يَا عَبْدَ اللَّهِ لَقَدْ نَصَبَ إِبْلِيسُ حَبَائِلَهُ فِي دَارِ الْغُرُورِ فَمَا يَقْصِدُ فِيهَا إِلَّا أَوْلِيَاءَنَا»
این عبدلله بدان که ابلیس دامهای خود را در دنیا پخش کرده است و قصد نمیکند با این دامهایش الا شیعیان را.
✅ اگر باور کردیم که ابلیس دارای تشکیلاتی از شیاطین انس و جن است و در اکثر شرارتهایی که در عالم رخ میدهد، دستی دارد و مقصود اصلی او کسانی که در صراط مستقیم هستند، است.
باید بدانیم هدف اکثر شرارتهای عالم ما هستیم.
https://eitaa.com/sharhe_hal
شرح حال
✍️ ما یک استثناء هستیم؟!... ⁉️ چرا ما فکر میکنیم یک استثناء هستیم؟ فکر میکنیم آمریکا با ما یک خصو
✍️ تشکیلات شیطان...
✅ قرآن وقتی در مورد ابلیس سخن میگوید او را با یک سازمان و تشکیلات مشخص معرفی میکند که به قبیله انسانیت و مؤمنین هجوم آورده:
👈 «وَ اسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِكَ»
با آواز خود هر چه توانستى از انسانها بفريبى بفريب.
«وَ أَجْلِبْ عَلَيْهِمْ بِخَيْلِكَ وَ رَجِلِكَ»
و تا آنجا كه مىتوانى لشگر سواره و پيادهات را بر سرشان بتازان و احاطهشان كن.
«وَ شارِكْهُمْ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ وَ عِدْهُمْ وَ ما يَعِدُهُمُ الشَّيْطانُ إِلاَّ غُرُوراً»
و در اموال و اولادشان شركت كن و وعدههاى دروغيشان بده، آرى شيطان چيزى جز دروغ و فريب وعدهشان نمىدهد. (۶۴ – اسراء)
✅ معلوم میشود شیطان تشکیلاتی دارد، برخی سواره نظام و برخی پیاده نظام هستند.
در حدیثی از امام صادق(ع) صحنهای دیگر از تشکیلات شیطان را چنین توصیف میکند:
👈 در شب میلاد حضرت رسول(ص) ابلیس لعنة الله صیحه بلندی کشید و یارانش اطراف او جمع شدند و گفتند چه چیزی شما را ناراحت کرده، ای سرور ما؟
به آنها گفت: وای بر شما از شب گذشته من نمیتوانم از آسمان و زمین اطلاع کسب کنم.
قطعا در زمین اتفاق بزرگی رخ داده است که تا پیش از بالارفتن عیسی ابن مریم مثل آن رخ نداده بود. بروید و ببینید چه اتفاقی افتاده است؟
«فَافْتَرَقُوا ثُمَّ اجْتَمَعُوا إِلَيْهِ» یاران ابلیس در زمین پخش شدند و سپس برای گزارش دادن نزد او جمع شدند و گفتند ما چیزی نیافتیم!
ابلیس گفت من خود بايد خبر گيرم، در دنيا بگردش پرداخت تا به ناحيه حرم مكه رسيد، ديد فرشتگان گرد آن را گرفتند و خواست وارد آن شود به او بانگ زدند و بر گشت و چون گنجشكى گرديد و از طرف غار حرى برآمد كه جبرئيل به او نهيب زد برو اى ملعون. گفت: اى جبرئيل از تو سخنى پرسم؟ بگو كه از ديشب تا كنون چه تازهاى رخ داده؟ گفت: محمد(ص) متولد شده، گفت «هَلْ لِي فِيهِ نَصِيبٌ قَالَ لَا قَالَ فَفِي أُمَّتِهِ قَالَ نَعَمْ قَالَ رَضِيتُ» مرا در او بهرهاى است؟ گفت: نه، گفت: در امتش چطور؟ گفت آرى؟ گفت: خشنودم.
✅ همانطور که در این حدیث هم معلوم است ابلیس و تشکیلاتش چندان هم قوی نیستند و خود و سربازانش مقهور فرشتگان و نیروهای الهی هستند.
✅ بلافاصله بعد از آیات مذکور از تشکیلات شیطان، خداوند به ابلیس میگوید این را بدان که:
👈 «إِنَّ عِبَادِى لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ وَ كَفَى بِرَبِّكَ وَكِيلًا.» (۶۵- الاسراء)
همانا تو را بر بندگان من تسلط نيست و تنها محافظت و نگهبانى خدا (آنها را) كافى است.
✅ مهمترین ابزار ابلیس و جنودش برای مبارزه با مؤمنان استفاده از انسانهایی است که فریفته و به اطاعت خود در آورده.
✅ در حدیثی از کتاب کافی یکی از یاران امام صادق(ع) به نام يعقوب بن شعيب میگويد:
👈 امام صادق (عليه السّلام) بمن فرمود: سختگيرترين مردم(اهل سنت) با شما کدامند؟ عرض كردم: قربانت گردم! همه آنها بر ما سختگیر هستند، فرمود: اى يعقوب، ميدانى اين از كجا سرچشمه گرفته؟
عرض كردم: نه، قربانت! فرمود:
«إِنَّ إِبْلِيسَ دَعَاهُمْ فَأَجَابُوهُ، وَ أَمَرَهُمْ فَأَطَاعُوهُ، وَ دَعَاكُمْ فَلَمْ تُجِيبُوهُ، وَ أَمَرَكُمْ فَلَمْ تُطِيعُوهُ، فَأَغْرى بِكُمُ النَّاسَ»
همانا شيطان آنان را خواند و دعوتش را پذيرفتند و دستورشان داد، آنها پيروى كردند، ولى شما را خواند نپذيرفتيد و دستورتان داد ولى پيرويش نكرديد از اين رو مردم را بشما شوراند؟
✅ طاغوتهای زمان در واقع همان فرد و افرادی هستند که با کمک و هدایت تشکیلات ابلیس به حاکمیت میرسند و جزوی از آن تشکیلات میشوند و برای حفظ حاکمیت خود انواع جنایتها را به خصوص نسبت به جریان حق و افرادش مرتکب میشوند. طاغوت آن زمان عامه بودند و طاغوت این زمان جریان صهیونیستی سرمایهداری پشت صحنه آمریکا که در دهکده جهانی بر مصدر قدرت است.
در واقع این طاغوتهایی که دست در دست ابلیس گذاشتهاند و به تشکیلات او پیوستهاند، عامل همه فسادها و جنایتها هستند وگرنه ابلیس و یاران اولیهاش قدرتی ندارند و دستشان بسته است.
✅ حضرت آقا در (۱۸ شهریور ۱۳۹۴) میفرمایند:
امام بزرگوار فرمود: آمريكا شيطان بزرگ است؛ اين «شيطان بزرگ» خيلى حرف پرمغزى است. رئيس همهى شيطانهاى عالم، ابليس است؛ امّا ابليس بنا به تصريح قرآن، تنها كارى كه ميتواند بكند اين است كه انسانها را اغواء ميكند؛ بيشتر از اغواء، كارى نميتواند بكند؛ انسانها را اغواء ميكند، فريب ميدهد، وسوسه ميكند؛ امّا آمريكا، هم اغواء ميكند، هم كشتار ميكند، هم تحريم ميكند، هم فريب ميدهد، هم رياكارى ميكند...»
https://eitaa.com/sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی ملتی دچار فراموشی شود...
.....
این کار را با ما هم میکنند. اگر دچار فراموشی شویم.
👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/3772
✍️ وقتی ملتی دچار فراموشی شود...
✅ یک انسان وقتی حافظه خود را از دست میدهد چه اتفاقی برای او رخ میدهد؟
🔻دوست و دشمن خود، خیرخواه و بدخواه خود را دیگر نمیشناسد، دشمنش میتواند خود را دوست نشان دهد و باز از او سوء استفاده کند، میتواند دوستان او را دشمنش نشان دهد.
🔻طلبها و بدهیهایش را فراموش میکند، فراموش میکند این فلانیها بودند که سرمایه پدری آنها را بردند و بر پایه آن به فلان جایگاهها رسیدند وحالا بدهکار تو هستند، فراموش میکند که فلانیها چقدر به او کمک کردند و او بدهکار آنهاست.
🔻 تجربیات تلخ و شیرین خود را فراموش میکند و باز باید تجربه کند.
🔻اراده خود را از دست میدهد، مثل یک انسان با اصل و نصب و جایگاه رفیع اجتماعی میشود که حالا هویت خود را فراموش کرده و هر تحقیری را میپذیرد، انگیزهای برای رسیدن به جایگاه رفیع سابق خود ندارد!
✅ وقتی تاریخ ما را تحریف میکنند، گذشته را فراموش میکنیم، تاریخ را نمیخوانیم و به این انسانی که حافظه خود را از دست داده تبدیل میشویم.
✅ فرض کنید کسی چند نسل قبل یک ملک پدری شما را بالا کشیده و نسل در نسل از آن ملک خوردهاند. حالا شما خود را طلبکار او و نسلهای بعدش نمیدانید؟
✅ یکی از مهمترین ابزارهای استمرار استعمار و بقاء حیات زالو صفتی آن، تحریف تاریخ است.
آن انگلیسی که چند نسل قبل از من ایران را غارت کرده امروز بدهکار این نسل نیست؟ آن آمریکا که سالیان دراز در این کشور توطئه و جنایت کرده بدهکار من نیست؟
✅ میگویند در لحظه زندگی کن و گذشتهها را فراموش کن.
مگر شما گذشته را فراموش کردهاید؟ بر چه اساسی شما هنوز هولوکاست را زنده نگهداشتهاید؟ جنگ جهانی اول و دوم را فراموش کردید؟ اگر کردید چرا هنوز قواعدی مثل حق وتوی شما در سازمان ملل که بر پایه پیروزیتان در آن جنگها بود، برقرار است؟ چرا کشورهای مغلوب را همچنان محروم از داشتن ارتش میدانید؟
✅ بله ما در لحظه زندگی میکنیم اما فراموش هم نمیکنیم که غرب به ما و دیگر سرزمینهای اسلامی، به آفریقا، مردم بومی قاره آمریکا و... همه بدهکار است.
📌دوست و دشمن خود را فراموش نمیکنیم.
..........
📝 پینوشت:
متاسفانه در فضای تاریخ نگاری خصوصا تاریخ معاصر، ما دچار جریان نفوذ و تحریف جدی هستیم.
برای مثال در یک پژوهشی که سال گذشته در بررسی برخی کتب درسی دبیرستان انجام دادیم به صورت بسیار خارق العادهای تاریخ را تحریف کرده بودند، عمدتا هم تحریف از جنس نگفتن و گفتن.
یک تلاش عجیب برای بزرگ نمایی جنایت پیشه بودن روسیه و پنهان کردن جنایات آمریکا و انگلیس در آن وجود داشت.
به طور مثال وقتی قرار بود تاریخ استعمار را بگویند اصلا قاره آمریکا بزرگترین مستعمره جهان را در نقشه نیاورده بودند! و به استعمارگری روسیه که شاید ۳ درصد هم در تاریخ استعمار جهان حضوری ندارد چندین صفحه پرداخته بودند اما استعمار گری کشورهای انگلیس فرانسه هلند پرتقال اسپانیا و... را در حد یک پارگراف مختصرا رد شده بودند!
https://eitaa.com/sharhe_hal
22.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جوان شیعه شده سیستانی و کرامت حضرت معصومه(س)
شرح حال
جوان شیعه شده سیستانی و کرامت حضرت معصومه(س)
این کلیپ را امروز دیدم و دلم خیلی هوای حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها) کرد.
بنده خودم هم مواردی از این دست کرامات از حضرت دیدهام.
اگر با اضطرار به محضر حضرت برویم و کاری به خیر و صلاح ما باشد جواب میدهند فوری هم جواب میدهند.
یکی از آشناهای ما محل زندگیشان سخت بود و خانم خیلی در فشار روحی بود. یک شب که دیگر طاقتش تمام شده بود با چشم گریان نیمه شب راهی حرم میشود و درد و دلی با حضرت میکند بعد هم به منزل خواهرش میرود. برای خواهرش که از شرایط سختش میگفته یکی از اقوامشان میشنود و ماجرا را به یکی از اقوامشان که در دبی زندگی میکند میگوید و صبح نشده به این خانم گفتند بروید یک خانه خوب پیدا کنید پول رهن و اجاره آن را آن بنده خدا که در دبی بوده تقبل میکنند.
اینکه گاهی به دل برخی یک چیزی میافتد که به ما کمکی کنند یا اصلا به یاد ما بیافتند دست خداست اینکه گاهی نزدیکترین افراد به ما هم به دلشان نمیافتد که هیچ محبتی به ما بکنند دست خداست.
خلاصه اینکه نعم الوکیل و کار راه انداز خدا و اهل بیت او هستند در هر خانهای جز خانه آنها برویم اشتباه میکنیم.
بر در شاهم گدایی نکتهای در کار کرد.
گفت بر هر خوان که بنشستم خدا رزاق بود.
ZOOM0042_Tr12.mp3
31.28M
🎙استاد وحیدی ۲۰ آبان ۱۴۰۰ ج ۴ شرح روایت عبدالله بن جندب.
🔻فرازهای مورد بحث در این جلسه:
ِ طُوبَى لِعَبْدٍ لَمْ يَغْبِطِ الْخَاطِئِينَ عَلَى مَا أُوتُوا مِنْ نَعِيمِ الدُّنْيَا وَ زَهْرَتِهَا طُوبَى لِعَبْدٍ طَلَبَ الْآخِرَةَ وَ سَعَى لَهَا طُوبَى لِمَنْ لَمْ تُلْهِهِ الْأَمَانِيُّ الْكَاذِبَةُ ثُمَّ قَالَ ع رَحِمَ اللَّهُ قَوْماً كَانُوا سِرَاجاً وَ مَنَار
....
جلسه اول:
https://eitaa.com/sharhe_hal/3758
ج دوم:
https://eitaa.com/sharhe_hal/3759
ج سوم:
https://eitaa.com/sharhe_hal/3767
صوت جلسات آتی را هم میتوانید از همینجا دنبال کنید.👇
https://eitaa.com/sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای سریال بازی مرکب کره که این روزها زیاد سر و صدا کرده و در جهان محبوبیت زیادی پیدا کرده.
انعکاس صدای مردم فقیر له شده زیر چرخهای توسعه نامتوازن و بیعدالت.
دوست داری ما هم به کشور ثروتمند کره تبدیل شویم؟🤔
#عدالت
#نابرابری
https://eitaa.com/sharhe_hal
✍معرفی مستند "نابرابری برای همه"
✅مستند «نابرابری برای همه» محصول ۲۰۱۳ و به دنبال توضیح نابرابریهای موجود در جامعه آمریکا است.
✅ راوی این مستند «رابرت رایش»، استاد دانشگاه "هاروارد" و "وزیر کار دوران کلینتون"، است.
✅ این مستند نشان میدهد که با توجه به سیاستهای اقتصادی حاکم بر آمریکا همزمان با کاهش قدرت اتحادیههای کارگری، شکاف نابرابری در این کشور بیشتر و بیشتر شده تا جایی که امروز ۴۰۰ ثروتمند آمریکا، ثروتی بیش از کل ۱۵۰ میلیون نفر دهک آخر جامعه دارند.
علاوه بر این، جهانیشدن و رشد سرمایه جهانی باعث شده تا درآمدهای کارگران و طبقه متوسط کم و سود سرمایهداران بیشتر و بیشتر شود و همزمان امکان رشد برای خانوادههای فقیر و خارج شدن از آن شرایط نیز از بین برود.
✅ این مستند زاویه دیدی اقتصادی دارد اما به تناسب به بحثهای اجتماعی مرتبط با اقتصاد نیز ورودهایی انجام میدهد و در آن تلاش میگردد به واکاویی سیاستهای مختلف اجرا شده در دولتهای آمریکا و نقش آنها در کاهش و یا افزایش نابرابری در جامعه پرداخته شود.
✅ شاید از جالب توجهترین نکات این مستند مصاحبههای مختلفی باشد که با طبقات مختلف اجتماعی آمریکا صورت داده و در آن گزارشی از دغدغههای مختلف و توان مالی هر طبقه ارائه میشود، گزارشهایی که به افراد مختلف کشورهای دیگر این امکان را میدهد تا توان مالی خود را با خانوادههای همطبقه خود در کشوری چون آمریکا مقایسه نمایند.
◀️ لینک دانلود مستند "نابرابری برای همه"👇
http://simafekr.tv/video/21928/
◀️ قستمتی یک دقیقهای از مستند👇
https://eitaa.com/sharh_hal/888
http://sharhhal.blog.ir/1397/08/13
شرح حال
دنیای بیعدالت و نابرابر. #عدالت #نابرابری https://eitaa.com/sharhe_hal
حالا که ماجرای نابرابری توزیع ثروت در دنیا گفتم.
خوب است به یکی از راهکارهای خوب . عقلائی که غربیها برای حفظ اجتماعات خودشان اعمال کردهاند، هم اشاره کنم.👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ اختلاف درآمد یک استاد تمام و راننده اتوبوس.
🔸 #پروفسور_درخشان: در دانشگاههای انگلستان، حتی دانشگاههای ثروتمندی مثل آکسفورد (که من سالها در آن بودم) و کمبریج، حقوق کسی که استاد تمام است با حقوق کسیکه راننده اتوبوس است، شاید ۱۰ تا ۱۵ درصد اختلاف داشته باشد.
🔹 مقصودی: ما در روسیه هم دیدیم که تفاوت حقوق پزشک و پرستار و اینها، خیلی با همدیگر کم است؛ این رقمهای ما، مثلاً ۲۱ برابر که در بخش خصوصی، خیلی بالاتر از این هم داریم، در آن کشور ندیدیم.
#عدالت
#نابرابری
https://eitaa.com/sharhe_hal
2-درس گفتار نظری-کاربردی عدالت اجتماعی.mp3
24.45M
⚜درس گفتارهای نظری-کاربردی درباره عدالت اجتماعی
📌جلسه دوم
۱۴۰۰/۷/۱۲
در این صوت حجت الاسلام قنبریان طرح بحثهای خوبی در باب برابری و عدالت و مالکیت میکنند.
پیشنهاد میکنم آن را گوش کنید.🌷😊
https://eitaa.com/sharhe_hal
شرح حال
⭕️ اختلاف درآمد یک استاد تمام و راننده اتوبوس. 🔸 #پروفسور_درخشان: در دانشگاههای انگلستان، حتی دانش
اصل این مطلب که اختلاف درآمد در برخی شغلهای جامعه با معمول دیگر شغلها بسیار زیاد است مطلبی مسلم است.
در کشورما شغلهایی مثل معمار و مهندس عمران و وکیل و پزشک، عمدتا به علت رفتارهای انحصار گرایانه سازمان مهندسی یا وکلاء یا پزشکی و بعضاً هم به علت کمبود شاغل، درآمدهای نامعقولی دارند.
اما در مورد اختلاف کم ذکر شده در مورد حقوق استاد تمام دانشگاه و راننده اتوبوس در لندن ظاهراً اختلاف بیشتر از مقدار مذکور در کلیپ برنامه ثریا است.👇
✍️ پیشنهادی برای مدیر حوزه علمیه و مدیران مدارس فقهی...
✅ اصل پیشنهاد، ساده است اما اگر اجرایی شود:
🔻دروس حوزه از نظر دسترسی راحتتر میشود؛ ثبت و ضبط دروس دقیقتر میشود؛ اطلاع از دروس مختلف و اساتید مختلف برای طلاب و مدیران راحتتر میشود؛ قابلیت مقایسه راحت دروس و مدارس مختلف محقق میشود؛ ارزیابی دقیق فعالیت طلاب و اساتید و دروس مختلف جاری در حوزه به نحو جزئي و کلی ممکن میشود؛ اطلاع رسانی از برنامههای حوزه و... راحتتر میشود؛ امکان جذب بیشتر طلاب از مناطق مختلف محقق میشود و...
✅ فکر کنم با فواید ذکر شده، اصل پیشنهاد هم مشخص شد.🤔
📌راه اندازی یک اپلیکیشن موبایلی خوب که:
🔻 در آن به تفکیکهای مختلف مدارس فقهی و اصولی، مدارس آزاد و درسها هرکدام معرفی شوند؛ اساتید و رزومه هرکدام و صوت نمونه یا لینک دروس هر استاد در آن قابل دسترس باشد؛
👈مثلا در حال حاضر مدرسه تخصصی فقه و اصول امام کاظم(ع) یک کانال دارد که صرفا صوت اساتید خود را به ترتیب روزانه در کانال خود میگذارد اما اگر این صوتها منظم در یک اپلیکیشن با معرفی هر درس و استاد آن با قابل دسترسی بود، هم از این درسها استفاده بیشتری میشد هم مطالب آنها بعد از گذشت یک مدت فراموش نمیشد بلکه یک رزومه قوی برای مدرسه از حیث اساتید و دروس ایجاد میشد که هرساله قویو وقویتر نیز میشد.
🔻 طلاب و مخاطبان مختلف از مناطق مختلف کشور یا دنیا بتوانند از آن از دروس استفاده کنند یا حتی برای اساتید پیام دهند؛
👈در حال حاضر زحمات فراوانی که صورت میگیرد صرفا به چند نفر طلبه حاضر در هر درس میرسد، در حالی که طلاب و استعدادهای مختلفی در نقاط مختلف کشور یا دنیا وجود دارند که تشنه استفاده از مباحث علمی صورت گرفته در این دروس هستند و به صورتهای ثبت نام مجازی رسمی یا استفاده آزاد از برخی دروس میتوان این درسها و مباحث علمی را در دسترس آنها نیز قرار داد و امکان دسترسی آزاد یا با یوزر پسورد برای هر طلبه یا مخاطب در هر درس به صورت برخط یا غیرآن را فراهم کرد؛
بنده درسهای مختلف با ارزشی داشتهام که وقتی در مباحثات یا فضاهای علمی به آنها ارجاع میدهم مخاطبان اشتیاق زیادی نشان میدهند که اگر ممکن است صوتهای این استاد یا درس را در اختیار ما بگذارید اما متأسفانه یا صوت ضبط نشده یا مدرسه اجازه نداده و....
🔻 محدود به قم نباشد بلکه با افزدوده شدن مدارس دیگر مناطق، ظرفیتهای علمی دیگر استانها یا حتی کشورها و مدارس و اساتید آنها نیز مشخص و از آنها نیز استفاده شود .
👈 بسیاری از مباحث علمی در گوشه گوشه کشور و خصوصا قم در حال بحث هستند که اصلا کسی از آنها خبر ندارد اما اگر خوب معرفی شوند و ساختار و ثبت و ضبط منظم با قابلیت جستجو برای آنها تعریف شود کارهای علمی هم سو قابلیت تعاضد در موضوعات خود پیدا میکند.
مکرر شنیدهایم که فلان استاد این بحث را ارائه میکنند اما کی؟ کجا؟ و خلاصه باید با زحمات فراوان صوتهای آن را گیر بیاوریم اما اگر یک اپلیکیشن برای هر مدرسه یا کل حوزه یا مجموعی از مدارس وجود داشته باشد این قسم مشکلات مرتفع میشود، اساتید هم وقتی میدانستند مخاطب آنها افراد بسیار بیشتری هستند و استفاده بیشتری از مطالب آنها میشود و این مطالب ثبت و ضبط میشود انگیزه بیشتری برای بالابردن تلاش بیشتر در ارائه بهتر دروس خود انجام میدادند.
طلاب زیادی مبلغ و ساکن در مناطق دور دست هستند و علاقه دارند ارتباط خود با فضای علمی را از دست ندهند و با این کار یک فضای سهل و آسان برای این مهم برای آنها فراهم میشود.
🔻تقریرات هر درس و منابع و مقالات مرتبط با موضوعات هر درس معرفی شود و قابلیت جستجو برای همه موارد مذکور وجود داشته باشد؛
🔻مدیر هر مدرسه بتواند هر وقت بخواهد از وضعیت طلاب خود از نظر حضور و غیاب، شرکت در درسها، داشتن تقریر یا مقاله، نوشتن پایان نامه و... مطلع شود؛ و ارزیابیهای مختلف از کمیت موضوعات و مباحث دروس و استقبال طلاب و.... به راحتی در آن صورت بگیرد؛
🔻فواید دیگری هم مطرح است که مربوط به مدیریت کلان حوزه است و چندان در اینجا قابل مطرح کردن نیست، مثلا اینکه قبل از مدیریت حوزه کسانی که به پول و امکانات کلان وصل هستند از این قابلیت استفاده کنند و برای شخصیتهای خود چهره سازی کنند و جریان علمی و سیاسی اجتماعی خود را در حوزه تقویت کنند و...
✅ خلاصه اینکه وارد شدن به عرصه مدیریت مجازی و استفاده از قابلیتهای آن ناگزیر است، امروز باشد یا فردا، فقط برنده کسی است که زودتر این فرصت را استفاده کند.
https://eitaa.com/sharhe_hal
27.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خاطره آیتالله مصباح از تواضع آیتالله بهجت مقابل زائران حضرت معصومه سلام الله علیها
https://eitaa.com/sharhe_hal